menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Michiel Cohen schreef:
Ik vind dat je klassieke muziek altijd live moet luisteren.

Waarom vind je dat?

Kronos schreef:
(quote)

Waarom vind je dat?

Vanwege de geluidskwaliteit.Inmiddels vond ik dat. Heb sinds een paar weken veel en veel betere speakers gekregen.
[embed]http://www.hifi-archiv.info/MB/MB%20Quart%20390%20Prospekt/[/embed]

Michiel Cohen schreef:
In het verleden verschillende keren klassieke concerten bezocht. Heb er ook bijzondere herinneringen aan. Ik vind dat je klassieke muziek altijd live moet luisteren.
Dat geldt zeker voor de uitvoeringen van de symfoniën van Bruckner en Mahler. Ooit live uitvoeringen bijgewoond door Het Concertgebouw Orkest onder leiding van Bernard Haitink. Die waren echt fenomenaal.

Even iets anders. Ik heb een grafhekel aan de muziek van Bach en ook aan de hedendaagse zo dominante minimalistische muziek (alle andere klassieke muziek vind ik overigens prachtig). Ik vermoed een verband tussen die twee: Bach is een soort proto-minimalist met z'n eentonig gepingel. En blijkbaar vindt het publiek die eentonigheid prachtig want zowel Bach als minimalistische muziek wordt verafgood.

Zijn jullie het met mij eens?

Zonet weer een hele lading klassieke muziek cd's gekocht in de kringloopwinkel. Redelijk wat hedendaags en veel liederen. Onder andere van Chausson.

The Songs of Chausson (The Hyperion French Song Edition)

Iemand bekend mee? De naam Ernest Chausson had ik al gehoord maar zijn muziek nog niet. De eerste cd staat nu op en het zijn werkelijk prachtige liederen. Alleen deze dubbel cd maakt al de helft van het uitgegeven bedrag goed.

wibro schreef:
Dat geldt zeker voor de uitvoeringen van de symfoniën van Bruckner en Mahler. Ooit live uitvoeringen bijgewoond door Het Concertgebouw Orkest onder leiding van Bernard Haitink. Die waren echt fenomenaal.

Ik heb de eerste en vijfde symfonie van Mahler door Het Concertgebouw Orkest olv. Haitink op cd. Die zijn ook fantastisch. En in maart staan deze live uitvoeringen op het programma; tweede pianoconcert van Brahms en zevende symfonie van Bruckner.

De Filosoof schreef:
Even iets anders. Ik heb een grafhekel aan de muziek van Bach en ook aan de hedendaagse zo dominante minimalistische muziek (alle andere klassieke muziek vind ik overigens prachtig). Ik vermoed een verband tussen die twee: Bach is een soort proto-minimalist met z'n eentonig gepingel. En blijkbaar vindt het publiek die eentonigheid prachtig want zowel Bach als minimalistische muziek wordt verafgood.

Zijn jullie het met mij eens?

Nee: 1. Er is een toch een wereld van verschil tussen Bach en minimalistische muziek 2. Minimalistische muziek staat niet voor eentonig, het is maar hoe je het ervaart.

Kronos schreef:
Zonet weer een hele lading klassieke muziek cd's gekocht in de kringloopwinkel. Redelijk wat hedendaags en veel liederen. Onder andere van Chausson.

The Songs of Chausson (The Hyperion French Song Edition)

Iemand bekend mee? De naam Ernest Chausson had ik al gehoord maar zijn muziek nog niet. De eerste cd staat nu op en het zijn werkelijk prachtige liederen. Alleen deze dubbel cd maakt al de helft van het uitgegeven bedrag goed.

De grote werken van bekende componisten zijn uiteraard algemeen bekend, maar daarnaast zijn er nog zo vele minder bekende werken, ook van beroemde componisten. Haydn bijvoorbeeld heeft vele opera's gecomponeerd, en ik heb er nog geen enkele goed leren kennen; alleen van "Armida" heb ik laatst wat beluisterd op Spotify. Maar zo zijn er ook heel veel componisten die, terecht of onterecht minder bekend zijn, en één van hen is dus Ernest Chausson. Volgens Maarten 't Hart, die in zijn boek
"Mozart en de Anderen" een paar bladzijden aan Chausson wijdt, zijn de liederen wél het hoogtepunt van zijn oeuvre.
Sinds kort bezit ik een cd met liederen van Chausson op het Caliope-label, en die liederen zijn inderdaad prachtig (bariton Bruno Laplante). Zijn oeuvre is gelukkig relatief klein, dus met behulp van bijvoorbeeld YouTube moet er wel wat te achterhalen zijn. Ik ga binnenkort weer eens naar Amsterdam, dus dan ga ik maar weer eens bij een goede platenzaak snuffelen of ze iets van hem
op voorraad hebben.
Als je Chausson kunt waarderen is de kans groot dat je ook Henri Duparc kunt waarderen. Zijn liederencyclus "l'Invitation au Voyage" is werkelijk prachtig. Zijn overige werk ken ik niet; hij heeft heel veel van zijn composities vernietigd.

De Filosoof schreef:
Ik vermoed een verband tussen die twee: Bach is een soort proto-minimalist met z'n eentonig gepingel. [...] Zijn jullie het met mij eens?

Blijkbaar is 'eentonigheid' voor jou het verband. Ik kan zowel van Bach als van minimale muziek genieten en vind beide niet eentonig.

Enige overeenkomst is er misschien wel te vinden in de drive van de muziek, waardoor jij het als eentonig ervaart. Zowel bij Bach (zoals het concert voor twee violen) als bij minimale muziek (zoals Act 1, Scene 1: Train van Philip Glass) kan de muziek voortdenderen als een trein. Ritmisch/energetisch zie ik dus in sommige gevallen wel een verband.

Dat kan ook doen denken aan die rollende voortstuwende bas in jazzmuziek. Onder andere jazzpianist Jacques Loussier speelt muziek van Bach en dat klinkt heel naturel.

Natuurlijk zijn er verschillen maar er zijn ook zeker overeenkomsten (Google toont mijn 'gelijk' als je op Bach en minimalisme zoekt), zoals er ook overeenkomsten zijn (naast de verschillen) tussen de Franse klassieke traditie (van Chopin tot Debussy, Ravel, etc) en Amerikaanse jazz (welke overeenkomst in compositietechniek geloof ik chromaticisme wordt genoemd). Volgens mij was er in VPRO's Vrije Geluiden eens een pianistenduo die een werk van Bach hadden bewerkt tot een minimalistisch werk zoals in Podium Witteman wel eens een pianist een werk van Chopin als een echt jazz-stuk heeft gespeeld: ze liggen immers in elkaars verlengde.

Bach (en enigszins Barok in het algemeen maar met name Bach) heeft denk ik met minimalistische muziek gemeen dat het uit repeterende patronen met variaties bestaat waarbij het niet gaat om expressie maar om de 'flow' (Bach's muziek wordt vaak mathematisch genoemd en minimalistische muziek machinaal). En ik vermoed dat het die flow is die veel mensen aanspreekt: het is wellicht 'rustgevend' (hetgeen een eigenschap is die ik verafschuw: ik hou van muziek die je een schop onder je k*nt geeft). Mijn hypothese is dus dat mensen die Bach mooi vinden ook minimalistische muziek mooi vinden en vice versa.

De Filosoof schreef:
het is wellicht 'rustgevend' (hetgeen een eigenschap is die ik verafschuw: ik hou van muziek die je een schop onder je k*nt geeft).

Ik denk dat veel mensen de twee stukken muziek die ik in mijn vorige bericht vernoemde eerder enerverend dan rustgevend zullen ervaren.

Zowel bij Bach, Mozart, Chopin en minimalistische muziek heb je het hele spectrum van energiek tot rustgevend. Ik verwees in mijn vorige bericht ook al naar jazz versies van Bach muziek. En ongetwijfeld kan je ook werk van Chopin tot minimalistische muziek omvormen.

Want, alle muziek ligt in elkaars verlengde. Er zijn overeenkomsten tussen de muziek van Bach en alle andere muziek. Op basis van je afkeer verbanden leggen en hypotheses bedenken kan, maar is onvermijdelijk al te gekleurd door... ...je afkeer.

Enkele weken geleden vond ik deze fantastische dubbel cd in de kringloopwinkel en nu krijg ik zin in de hele reeks 20th Century Classics van Deutsche Grammophon.

(afbeelding)

https://img.discogs.com/rIq1faUWBMroLn65KNpz-wbHxAY=/fit-in/600x518/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-9304113-1570477791-3967.jpeg.jpg

Ja, die "20th Century Classics" is een mooi verzameling. En de hoezen zijn ook prachtig.
Ik ken er wel enkelle van, maar slechts op digitaal formaat.

"Klassieke muziek is ontspannend". Kent u die uitdrukking? 9 van de 10 mensen of zo die aangeven dat ze wel van klassieke muziek houden doen dat naar eigen zeggen omdat klassieke muziek rustgevend is. Ik weet echter niet wat daarmee wordt bedoeld c.q. wat er ontspannend/rustgevend aan klassieke muziek is...

Immers, juist omdat klassieke muziek, anders dan pop, niet opdringerig is vereist luisteren naar klassieke muziek concentratie bij de luisteraar en dus bepaald geen ontspannen houding. Of wordt bedoeld dat precies omdat klassieke muziek niet opdringerig is je er prima een tukje bij kunt doen? Ik geloof echter niet dat de gemiddelde componist dat als een compliment zal opvatten omdat de meeste klassieke muziek niet is bedoeld om bij in slaap te vallen.

Of bedoelt men dat juist omdat klassieke muziek, zoals alle kunst, concentratie vergt het een ervaring geeft waarbij men even helemaal weg is uit het eigen leven met al z'n sores? Dus dat klassieke muziek een soort vakantie is? Maar laten we eerlijk zijn: een vakantie is helemaal niet ontspannend, zeker niet als het een avontuurlijke vakantie is zoals ook kunst avontuurlijk moet zijn. Wel kun je energie en inspiratie krijgen van een vakantie of kunst maar wat dat met ontspanning te maken heeft is me een raadsel.

Dus wat bedoelt men toch met de veelgehoorde uitspraak dat klassieke muziek ontspant?

Iedereen die iets van klassiek en pop kent weet dat in beide stromingen ontspannende muziek te vinden is evenals muziek die een inspanning vraagt. Dus mensen die zeggen dat ze van klassieke muziek houden omdat klassieke muziek rustgevend is luisteren blijkbaar naar rustgevende klassieke muziek. Je hoeft toch geen filosoof te zijn om dat zelf te bedenken.

-----

Ik heb afgelopen week weer een hele lading moois gekocht in de kringloopwinkel, voor een appel en een ei. De beste vondst is de opera Pêcheurs De Perles van Bizet. Carmen is algemeen bekend maar deze is het ontdekken zeker waard.

https://img.discogs.com/kJcMdqufe6QtHaDdHeJnZYaydvo=/fit-in/600x524/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-10305736-1495022579-2419.jpeg.jpg

Kronos schreef:
Iedereen die iets van klassiek en pop kent weet dat in beide stromingen ontspannende muziek te vinden is evenals muziek die een inspanning vraagt. Dus mensen die zeggen dat ze van klassieke muziek houden omdat klassieke muziek rustgevend is luisteren blijkbaar naar rustgevende klassieke muziek. Je hoeft toch geen filosoof te zijn om dat zelf te bedenken.

-----

Ik heb afgelopen week weer een hele lading moois gekocht in de kringloopwinkel, voor een appel en een ei. De beste vondst is de opera Pêcheurs De Perles van Bizet. Carmen is algemeen bekend maar deze is het ontdekken zeker waard.

(afbeelding)

Deze opera is toch met het duet van de Parelvissers, niet geheel onbekend maar zoals je al zei "het ontdekken zeker waard"

p.s. ik heb al aardig wat van je opgepikt op musicmeter, dank daarvoor

Lontanovicolo schreef:
Deze opera is toch met het duet van de Parelvissers, niet geheel onbekend maar zoals je al zei "het ontdekken zeker waard"

Au Fond Du Temple Saint is inderdaad een bekend duet uit deze opera.

geplaatst:
Hoewel ik hoofdzakelijk naar popmuziek luister is dat in dit soort barre tijden waarin we nu leven - en dan heb ik het natuurlijk over de corona virus crisis - toch wel even anders. Juist klassieke muziek geeft mij dan troost en dan vooral de muziek van Johannes Brahms met hoog bovenaan zijn "Ein Deutsches Requiem". Voor mij goddelijke muziek waar ik bij het horen daarvan zeer emotioneel word. Ook het horen van zijn 3e symfonie geeft mij veel troost.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=08qM54vEvLw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Ik begrijp dat deze discussie reeds beslecht is, en het is niet mijn bedoeling deze opnieuw te beginnen, maar ik vroeg me af hoezo Arvo Part niet onder Neoklassiek valt?

Zijn eigen Tintinnabuli-stijl is minimalistisch, en is een eigen ontwikkelde stijl welke zou kunnen vallen onder Avant-Garde, welke een van de subgenres was in het verleden toen zijn albums hier wel nog op stonden indien ik me niet vergis.

Alvast bedankt voor enige toelichting.

geplaatst:
Wie weet wat een mooie uitvoering is van Vaughan Williams: Fantasia on a Theme by Thomas Tallis?
Prachtig nummer, en zou het wel op cd willen hebben, maar er zijn zoveel uitvoeringen van dat ik niet zou weten welke ik moet hebben.

geplaatst:
trebremmit schreef:
Wie weet wat een mooie uitvoering is van Vaughan Williams: Fantasia on a Theme by Thomas Tallis?
Prachtig nummer, en zou het wel op cd willen hebben, maar er zijn zoveel uitvoeringen van dat ik niet zou weten welke ik moet hebben.

Ik meen dat Janine Jansen - en die vind ik heel fijn (en gevoelig spelen) - regelmatig Vaughan Williams speelt; misschien zijn er opnames waarbij zij soliste is. Er staan wel wat uitvoeringen op YouTube, kan je eens kijken wat je aanspreekt. Ik zou eerder gaan voor meer recente opnames, tenzij je natuurlijk getriggerd bent door een bepaalde historische opname.

geplaatst:
Vaughan Williams vind ik een fijne componist, al heb ik niet zo veel albums met zijn muziek in mijn verzameling. Een geprezen cd (die ik zelf ook erg mooi vind) is deze:

bol.com | Vaughan Williams: Fantasia on Greensleeves; Oboe Concerto; The Lark Ascending;...

En een paar jaar geleden kocht ik dit boxje met (naar mijn mening) prachtige uitvoeringen:

Vaughan Williams*, London Philharmonic Orchestra*, Bernard Haitink - Complete Symphonies (2013, CD) | Discogs

Ik vrees echter dat die niet meer regulier verkrijgbaar is.

geplaatst:
De laatste tijd beluister ik een stuk meer klassiek muziek. Gorecki's derde is een van de meest geniale stukken die ik ooit heb beluisterd. Ook Gustav Holz'' planetensuite gaat er in als zoete koek. Favoriete componist is op dit moment Tschaikowsky. Als iemand nog goede tips heeft dan hou ik me van harte aanbevolen.

geplaatst:
Ik zou je adviseren, ga snel door naar de Grand Master of all music: Johann Sebastian Bach - wiens oeuvre dicht in de buurt van een godsbewijs komt.

geplaatst:
Laat me niet lachen.

-------

Barney Rubble, die derde van Górecki is inderdaad magnifiek. Je zou ook eens ander werk van hem kunnen proberen maar dat klinkt veelal een stuk weerbarstiger. Ik zag de componist eens aan het woord in een muziekdocumentaire. Nadat een stuk voor het eerst gerepeteerd en uitgevoerd was zei hij zichzelf vaak af te vragen: 'wat heb ik nu weer geschreven?'. Fantastische man.

Heb je van Arvo Pärt bijvoorbeeld Tabula Rasa al eens beluisterd? Ik denk dat zijn muziek je beter zal bevallen.

geplaatst:
Ben qua klassieke muziek echt nog een beginner. Van Bach ken ik het e.e.a. Tabula Rasa heb ik echter nog niet beluisterd. Ik zet het op mijn denkbeeldige nog te luisteren lijst.

geplaatst:
Barney Rubble schreef:
Ben qua klassieke muziek echt nog een beginner. Van Bach ken ik het e.e.a. Tabula Rasa heb ik echter nog niet beluisterd. Ik zet het op mijn denkbeeldige nog te luisteren lijst.

Ooit was er Luistercursus klassieke muziek - Muziekweb

Muziekfragmenten met begeleidend tekstboekje, met o.m. historische ontwikkeling van klassieke muziek en uitleg hoe een symfonieorkest tot stand is gekomen en waarom iedere musicus een min of meer vaste plaats daarin heeft.

Generiek; er zijn aardig wat invalshoeken:
* focus op periodes, bijv barok of romantiek
* werk geschreven voor 1 type instrument: pianoconcert, klarinetconcert
* omvang van gezelschap: van 1 (bijv piano solo: sonates of nocturnes) twee p. (sonates voor piano en cello van Bach), 3, 4 (strijkkwartet) via kamerorkest naar symfonieorkest.
* uitvoerend musicus/gezelschap
* historisch vs actueel
* label (bijv DGG, Decca) - gaandeweg kan je een voorkeur ontwikkelen.

geplaatst:
Een luistercursus, alsjeblief zeg.

Die invalshoeken ontdek je zelf wel als je de microbe te pakken krijgt. Of beter, als de microbe je te pakken krijgt. En dat zal zijn door stoemelings op iets te stuiten wat je van je sokken blaast, je recht in het hart raakt, je manisch enthousiast maakt. Dan wil je meer en komen al die verschillende invalshoeken in het vizier.

Maar toegegeven, het is een groot en schijnbaar ondoordringbaar bos. Het komt nooit meer goed als je er in begint rond te dwalen. Met barok alleen, of zelfs Bach alleen, kan je een leven vullen. Maar wie wil nu die derde van Górecki missen? En Don't Break the Oath van Mercyful Fate? We hebben het maar zwaar als muziekliefhebber. Moeten we ook nog op cursus.

geplaatst:
Kronos schreef:
Een luistercursus, alsjeblief zeg.

Die invalshoeken ontdek je zelf wel als je de microbe te pakken krijgt. Of beter, als de microbe je te pakken krijgt. En dat zal zijn door stoemelings op iets te stuiten wat je van je sokken blaast, je recht in het hart raakt, je manisch enthousiast maakt. Dan wil je meer en komen al die verschillende invalshoeken in het vizier.

Maar toegegeven, het is een groot en schijnbaar ondoordringbaar bos. Het komt nooit meer goed als je er in begint rond te dwalen. Met barok alleen, of zelfs Bach alleen, kan je een leven vullen. Maar wie wil nu die derde van Górecki missen? En Don't Break the Oath van Mercyful Fate? We hebben het maar zwaar als muziekliefhebber. Moeten we ook nog op cursus.

What's in a name - er bestaan ook zgn Reader's Guides to Joseph Conrad, Virginia Woolf of James Joyce, om de lezer op gang te helpen - die combi heet gewoon zo; 't is enerzijds een boekje van ca. 100 p, een overzicht van de ontwikkeling van de klassieke muziek, uitleg waarom bijv (eerste) violen direct links van de dirigent zitten (wat de rol van de eerste violist is), het slagwerk achteraan in het midden en de tuba rechtsachter. Vervolgens wordt uitgelegd hoe en waarom een symfonieorkest groter is, wat het klankverschil is tussen hout- en koperblazers en wat het klankverschil is tussen de verschillende soorten saxofoons. Dat alles wordt toegelicht met sound bites van afzonderlijke instrumenten en muziekfragmenten.

Je moet niks, je mag veel, alhoewel momenteel minder dan voorheen. Je zult versteld staan hoeveel mensen geen verschil horen tussen fagot, hobo en klarinet of tussen hoorn, trompet en trombone. Het gaat ook om je gehoor ontwikkelen, te trainen, nuances waar te nemen.

geplaatst:
Als je naar electronic zit te luisteren vraag je je wellicht ook niet af of dat ene bliepje uit een X1547r komt of uit een X1548s. Je vindt het bliepje mooi of niet. Natuurlijk, wat over muziek lezen kan boeiend zijn en effect op je luisterervaring hebben. Zij het niet altijd positief. Om muziek te maken worden veel trucjes gebruikt. Die hoef ik niet te kennen als luisteraar, want dat gaat al makkelijk ten koste van de magie. Ik weet niet meer welke muzikant het was, maar hij zei dat de beste positie in de hele muziekwereld die van de muziekliefhebber is. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:43 uur

geplaatst: vandaag om 02:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.