MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Bobiej schreef:
Hartelijk dank JJ_D.

Geen probleem...

Misschien kan ik de vraag hier eens stellen

Daar ik graag naar muziek als Ayreon luister, vergelijk ik dit nogal eens met platen die we vroeger speelden met de harmonie Toen, als jongetje van 14 op n trompet, 'saaie' muziek, maar ik zie wel raakvlakken.

Vaak bedenk ik me in plaats van de synthesizers en gitaren, de violen, klarinetten en de bombasische contrabassen in t begin (Evil Devolution van Ayreon (ITEC)bijvoorbeeld, op n moment komt t hele orkest erin).

haha, zijn er meer mensen die het vergelijk duidelijk zien?

Zo ja, welke pure klassieke muziek kan ik eens kiezen, wat hier wel dicht bij ligt? Want dat is de styl waar ik van hou , en waarom zou ik me niet in andere genres gaan verdiepen (hoewel, volgens mij is het genre ongeveer gelijk, alleen de instumenten anders )

Nou Teun, hoewel ik het argument begrijp, zou dat voor mij geen reden zijn; het kan voor iemand die er meer van zou willen weten alleen maar verhelderend zijn te weten welke uitvoering wel of niet de moeite waard is.
Hetzelfde geldt overigens ook weer voor de jazz muziek, wat ook vaak vele uitvoeringen kent van dezelfde stukken/ composities.

Mijn grootste probleem met "klassiek" is juist dat ik geen zicht krijg op die ratatoille van uitvoeringen.
Enige hulp is dan welkom.

Sietse
om dan ff ontopic te gaan...

Enkele van mijn favorieten componisten:
Arvo Pärt
Claude Debussey
Erik Satie
John Cage
Karlheinz Stockhausen
Iannis Xenakis
Steve Reich

Verder heb ik een grote liefde voor middeleeuwse klassieke muziek van vaak anonieme componisten. Met name Franse "volks" muziek doet het bij mij dan erg goed waarvan met name Guillame Dufay nog redelijk veel te vinden is.
Ook de middeleeuwse kerkmuziek kan ik zeer waarderen, met name de meerstemmige zang van Hildegard von Bingen die met haar werken een van de eerste was die voor kerliederen niet de van Gregoriaanse zang bekende samenzang gebruikte. Dikke aanrader.

Yak
Berichten over het al dan niet toelaten van (moderne) klassieke muziek verplaatst naar Genres > Overigen > Toelaten van klassieke muziek

Sietse schreef:

Verder heb ik een grote liefde voor middeleeuwse klassieke muziek van vaak anonieme componisten. Met name Franse "volks" muziek doet het bij mij dan erg goed waarvan met name Guillame Dufay nog redelijk veel te vinden is.
.

Muziek van Raimon de Miraval is ook prachtig.
Staat o.a. op :
Music of the Troubadours - Ensemble Unicorn. (NAXOS)

Het valt mij op dat 16e en 17e eeuwse muziek hier ook net zo makkelijk onder de middeleeuwse muziek genoemd wordt. Terwijl het hier toch om 2 heel verschillende genres gaat.

Onderstaande lijst van middeleeuwse muziek heb ik al eens in een ander topic geplaatst.
Doe er je voordeel mee

geplaatst op 26 maart 2007, 21:12 uur

Ben zelf een enorme liefhebber van middeleeuwse muziek.
Hier een paar titels van klassieke uitvoeringen

Tielman Susato = Dansereye. Uitv. New London Consort

A Golden Treasury of Mediaeval Music. Uitv. Sine Nomine. Uitg. Amon Ra

Cadfael- Original music from the ITV series.

Music of the Troubadours - Ensemble Unicorn. (NAXOS) deze cd is mijn absolute favoriet in dit genre

The End of Asia- Riuichi Sakamoto + Danceries

Tanzmusik. Diverse componisten en uitvoerende. Uitg. Deutsche Grammophon

Testament-Henry VIII and his Six Wives. Comp. David Munrow. Uitv. The Early Music Consort of Londen

Tudor Age Music. Uitv. Trinity Baroque & the Forbury Consort & The Holbein Consort

Gisteren naar André Rieu op het Vrijthof geweest en toen hij Bolero van Ravel speelde barstte ik bijna in tranen uit, zo mooi!

Het moest er toch eens van komen.. ben vandaag ook maar eens voorzichtig begonnen met wat om me heen kijken in de wereld van klassieke muziek. Ik kende al wel wat van Arvo Part en Steve Reich, maar dat waren meer persoonlijke tips. Nu gewoon een box-setje gevonden die ik de komende dagen/weken plan af te werken

Overige tips nog steeds welkom trouwens.

The Scientist schreef:
Het moest er toch eens van komen.. ben vandaag ook maar eens voorzichtig begonnen met wat om me heen kijken in de wereld van klassieke muziek. Ik kende al wel wat van Arvo Part en Steve Reich, maar dat waren meer persoonlijke tips. Nu gewoon een box-setje gevonden die ik de komende dagen/weken plan af te werken

Overige tips nog steeds welkom trouwens.

Dan ben ik wel benieuwd naar welk boxsetje dat mag zijn .
Wil je dat in de openbaarheid brengen ?

Ja hoor.. een of andere 52-cd-verzameling ... The Great Composers

Heb vanavond disc 1 geluisterd.. Mozart - Piano Concerten 21 en 22..

21 was best leuk, maar nu niet denderend.. 22 vond ik zeker naar het einde wel interessant worden

verder werk van:
Bach, Beethoven, Bartok, Berlioz, Borodin, Brahms, Chopin, Debussy, Dvorak, Elger, Handel, Gershwin, Grieg, Holst, Haydn, Liszt, Mahler, Mendelssohn, Offenbach, Orff, Prokofiev, Rachmaninov, Ravel, Strauss (beide), Rodrigo, Schubert, Schumann, Sibelius, Stravinski en Tchaikovski...

Ik besef me heel goed dat ik vast een heleboel hiervan niks zal vinden, maar er zal ook genoeg moois bij zitten, en het is maar een beginnetje.. zodra ik een eindje ben kijk ik wel verder

Ace
Dat ding heb ik ook! 52 cd's voor iets van 50 euro met allerlei componisten... De kwaliteit is dramatisch, maar daar heb je alleen last van als het op een fatsoenlijke set draait. Ik draai 'm daardoor nooit, maar het geeft wel een mooie inkijk in diverse werken van beroemde componisten!

Ace schreef:
Dat ding heb ik ook! 52 cd's voor iets van 50 euro met allerlei componisten...

Ik heb em slechts digitaal.. op advies ook nog wat werk van Messiaen

Je moet echt de 3rd Symphony van Gorecki 's luisteren, denk dat je dat wel mooi vind!

ja.. geweldig stuk ja (ken em al )

neo
Ik weet niet hoe het onderling verdeeld zit per componistbij die grote box, maar zou dat bv 1 uur muziek van een componist als List kunnen zijn? Indien ja, dan zou ik het weggegooid geld vinden. Klassieke muziek is niet allemaal zomaar even te waarderen door een grote verzameling van alles wat. Ik heb het zelf leren waarderen door gewoon classic fm op te zetten, goedkoop 2e hands cd'ste kopen en dan langzaam ergens uit te komen. Die box is meer een wanhopige spoedcursus, met veel minder zorg uitgevoerd en andere nadelen. Bij de plaatboef kan ik tientallen cd's kopen van enkel 1 componist voor prijzen vanaf een euro en soms iets lager.

Een box van 52 cd's ! Eventjes allemaal beluisteren en ik weet gelijk wat wel of niet interessant voor mij is . Zo werkt het niet . Je bereikt eerder het tegendeel. Je aanvankelijke interesse in de klassieke muziek wordt overvoerd en de kans dat het je tenslotte allemaal tegen gaat staan is levensgroot aanwezig. Ik zou dat enorm betreuren. Langzaam , zegt Neo . Hij heeft gelijk , Scientist.
Draai zo nu en dan die nu nog niet ' denderende ' 21ste(KV467) van Mozart en als je die echt kent , maak dan een volgende stap bv. naar een volgende componist in een andere periode met een vioolconcert of een symfonisch werk.

Sheplays
Het boxje van de Scientist bevat een paar mooie namen waaronder ook mijn favoriet, Jean Sibelius. Sibelius' werken zijn erg scandinavisch, hetgeen bijna synoniem staat voor somber en sombastisch. Voor een beginnend oor dus geen gemakkelijke muziek. Ik hoop echter dat het The Scientist toch weet te pakken.

Ook een mooi werk om te ontdekken: "The Lark Ascending" van Vaughn Williams.

Ace
Klassieke muziek is de enige vorm van vermaak waarbij ik zeg: "Doe mij maar Duitsers!".

Sheplays
Klassiek is niet de enige soort muziek waarbij ik zeg: "Doe mij maar Duister".

Ace
Zeg Janine, het is nog vroeg. Ik moest vier keer lezen totdat ik zag dat er duister stond...

Sheplays

Misschien is het beste voor de muziekliefhebber , die niet gewend is om naar klassiek te luisteren en daar graag mee wil kennismaken , rustig aan te beginnen met goed in het gehoor liggende , beroemde, klassieke werken uit allerlei stijlperiodes.
Immers , dan krijgt men spelenderwijs inzicht en kan de eigen smaak zich het best ontwikkelen.
Gorecki's 3e is zo'n (modern)voorbeeld. Wat ook kan helpen is te kijken naar de eigen popsmaak. De muziek van Wagner met zijn grote orkestklanken(Walkürenritt ) , zal een metal , hardrock liefhebber waarschijnlijk eerder aanspreken dan op een Nick Drake fan die misschien gecharmeerd kan worden door een Reinbert de Leeuw die op ingetogen wijze Erik Satie speelt.

Mijn meest favoriete componisten zijn Beethoven en Tsjaikovski. De mooiste stukken die ik tot heden ontdekt heb zijn:

- Beethoven: 7e, 8e en 9e symphonie, vioolconcert, 5e pianoconcert
- Bruch: celloconcert, vioolconcert
- Bruckner: 4e en 9e symphonie
- Dvorak: celloconcert, vioolconcert
- Grieg: pianoconcert
- Mendelssohn: vioolconcert, 1e pianoconcert
- Rachmaninov: 2e pianoconcert
- Saint-Saens: 3e symphonie
- Schumann: pianoconcert
- Tsjaikovski: 1e pianoconcert, vioolconcert, 5e en 6e symphonie +
Ouverture 1816

Een special vermelding krijgt de 5e symphonie van Shostakovitsj, briljant!

Een special vermelding krijgt de 5e symphonie van Shostakovitsj, briljant![/quote]

Als je die inderdaad heel erg mooi vindt , dan kan ik je aanbevelen om ook zijn 10e Symf. aan te schaffen. Karajan geeft van dit werk een formidabele lezing en is bovendien tegenwoordig voor een 'prikkie' te koop ( op D.G.G. Galleriaserie).

Verder een mooi lijstje . Grappig ook om te constateren dat die heel veel lijkt op mijn keuze vroeger als beginnend klassiek liefhebber.
Heb je Mahler al ontdekt ?

Mijn lijstje is idd een aardig "instapmodel". Maar daarmee doe ik eigenlijk de verschillende stukken meer dan tekort. De 10e van Shostakovitsj staat nog op mijn lijstje. Mahler heb ik geprobeerd maar dat is te zware kost voor mij.

Joy4ever schreef:
Mijn lijstje is idd een aardig "instapmodel". Maar daarmee doe ik eigenlijk de verschillende stukken meer dan tekort. De 10e van Shostakovitsj staat nog op mijn lijstje. Mahler heb ik geprobeerd maar dat is te zware kost voor mij.

Probeer dan eens het Adagio uit de 4e of het Adagietto uit de 5e van Mahler. Dat moet lukken!

Het is niet zo dat ik deze box luister om klassieke muziek meteen maar te kunnen waarderen, of dat ik dit daadwerkelijk zie als de mooiste stukken.

Het enige wat ik wil is een beetje een indruk krijgen van wat voor werken welke kant op gaan, zodat ik een beetje weet waar ik verder moet kijken. Ik ben juist bang dat als ik eerst een tijd (bijvoorbeeld) Mozart zou luisteren dat ik dan een heel eenzijdig beeld zou krijgen van wat het nu inhoudt. Het is niet zo dat ik totaal geen idee heb wat ik wel en niet waardeer in klassieke muziek.

Zodra ik een beetje doorheb wat wel en niet ga ik wel langzamer aan doen en meer tijd nemen per werk om het beter te doorgronden...

Als je popmuziek wil luisteren ga je toch ook niet zo af en toe een cd van de beatles opzetten net zolang tot je die uit je hoofd kent en dan een volgende opzetten... en ik zie niet waardoor dat voor klassieke muziek nou anders zou zijn.

Mijn tip: Shostakovich en dan vooral de symfonieën 4,5,7,10 en 15.

Mocht er klassieke muziek toegestaan zijn op de site, dan zou de 5de symfonie hoog in m'n top 10 staan.

Als je popmuziek wil luisteren ga je toch ook niet zo af en toe een cd van de beatles opzetten net zolang tot je die uit je hoofd kent en dan een volgende opzetten... en ik zie niet waardoor dat voor klassieke muziek nou anders zou zijn.[/quote]

Uit je hoofd kennen is wel heel zwaar aangezet. Maar toch is het zo , dat klassiek -en zeker voor beginners- meer van de luisteraar vraagt.
The Beatles, hoe mooi en inventief ook evenals zoveel andere popmuziek, bestaat hoofdzakelijk uit een melodie met begeleiding. Klassieke muziek is doorgaans gecompliceerder en vraagt daarom meer van je.

The Scientist schreef:
Het is niet zo dat ik deze box luister om klassieke muziek meteen maar te kunnen waarderen, of dat ik dit daadwerkelijk zie als de mooiste stukken.

Het enige wat ik wil is een beetje een indruk krijgen van wat voor werken welke kant op gaan, zodat ik een beetje weet waar ik verder moet kijken. Ik ben juist bang dat als ik eerst een tijd (bijvoorbeeld) Mozart zou luisteren dat ik dan een heel eenzijdig beeld zou krijgen van wat het nu inhoudt. Het is niet zo dat ik totaal geen idee heb wat ik wel en niet waardeer in klassieke muziek.

Zodra ik een beetje doorheb wat wel en niet ga ik wel langzamer aan doen en meer tijd nemen per werk om het beter te doorgronden...

Zo ben ik er een paar jaar geleden ook eens voor gaan zitten. The Rough Guide to Classical Music was voor mij erg behulpzaam. Zeer overzichtelijk. Bevat korte biografieen van zowat alle beroemde componisten die ze ook in historisch perspectief plaatsen, bespreekt hun belangrijkste werken en daarvan weer de beroemdste uitvoeringen. En dat alles lekker bondig. De titel schrok me af, maar ik kon me geen beter boek wensen.

Laatst vond ik 'm ook online (met inhoud en al), maar die kan ik nu zo gauw niet vinden.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:45 uur

geplaatst: vandaag om 23:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.