MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
The Scientist schreef:
Overige tips nog steeds welkom trouwens.

Ken je het strijkkwintet van Schubert al? (al zijn latere werk is trouwens wonderschoon)
De strijkkwartetten van Janacek?
Chopins nocturnes?

Nope, nog onbekend, des te meer om eens goed te beluisteren, zal ernaar op zoek gaan

Luistertip: ooit in vroege vogels gehoord en mooie, lyrische muziek: Gerald Finzi (1901-1956). Van Naxos zijn er een paar goeie opnames verkrijgbaar. De muziek zit ergens tussen Brahms en Britten in en heeft ook veel weg van Vaughan Williams.

The Ghost Sonate van Tuxedo Moon

.. al heb ik niet alle berichten gelezen en weet dus niet of hij al eerder is genoemd.

Het is in zo'n weids landschap als deze best wel moeilijk een weg te vinden als je niet zo bekend bent met klassieke muziek. En inderdaad, zoveel uitvoeringen, waarvan je niet weet welke nu de beste of de mooiste is. Daarom juich ik een topic als deze alleen maar toe. Ik heb slechts enkele cd's. Ik luister zelf graag naar J.S. Bach, Ludwig Van Beethoven, Handel etc. en vind het erg interessant om wat te vernemen over de voor mij wat onbekendere componisten. Daar zal ik beslist eens naar luisteren. Bedankt tot nu toe voor de tips!

Ben liefhebber van klassieke muziek. Heb een bescheiden verzameling klassieke cd's. Mijn voorkeur gaat uit naar Middeleeuwse muziek. Hou ook van Händel, Susato, Tudor Age Music (David Munrow). Maar ook Grieg, Bach etc. mag ik graag naar luisteren

Alicia schreef:
en vind het erg interessant om wat te vernemen over de voor mij wat onbekendere componisten. Daar zal ik beslist eens naar luisteren. Bedankt tot nu toe voor de tips!

Ook al heb ik het eerder gedaan; ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed dit is (in deze versie):

(afbeelding)

Toen dit gedraaid werd in de Ahoy voor aanvang van een Smashing Pumpkins-concert kon ik mijn geluk niet op!

Je hebt gelijk Aero, klassieker dit. Vooral in deze versie ja, kippenvel elke keer wanneer ik het hoor.

Behoort zeker tot de 10 mooiste platen die ik ooit heb gehoord, maar ja musicmeter en klassiek gaat nu eenmaal niet samen.

Het grappige is dat deze versie en dus deze symphony erg populair schijnt te zijn bij pop/rock liefhebbers.
Maar inderdaad één van de mooiste stukken muziek die ik ken. Al moet ik dit album nog 100 keer promoten in dit topic........ dit moet je echt een keer gehoord hebben.

Sheplays

(afbeelding)

Bijvoorbeeld

Ja , dat is toch het echte werk , Sheplays ! Hoe mooi en toegankelijk Gorecki ook voor popliefhebbers moge zijn !

Nog 2 zeer indrukwekkende werken dan:

(afbeelding)

(afbeelding)

Zo , die Aerodynamic toch ! ( en dan ook nog de juiste aanbeveling erbij m.b.t. de uitvoering).

George schreef:
Zo , die Aerodynamic toch ! ( en dan ook nog de juiste aanbeveling erbij m.b.t. de uitvoering).

En dit is nog maar het topje van de ijsberg (ik heb genoeg staan hier thuis).
Maar is ook niet vreemd als je jarenlang zelf in een symfonie-orkest hebt gespeeld (zelfs een tijdje concertmeester) en daardoor veel mensen kent die precies weten wat goed is en vooral welke uitvoeringen

Bij Mahler sta ik er zelfs op deze serie te beluisteren (want ook de andere werken van Mahler zijn natuurlijk wonderschoon). Haitink dus beste mede-users
En ook bij Shostakovich had ik net zo goed andere nummers door kunnen geven en ik zag dat anderen voor mij dit ook al gedaan hebben.....

In welk orkest ? Wil je dat vertellen ?

George schreef:
In welk orkest ? Wil je dat vertellen ?

Amateur-orkest, dus dat zegt verder niet zo heel erg veel

Nou , niet te bescheiden. Om concertmeester te worden bij een amateur-orkest zijn zeer zeker muzikale begaafdheden nodig.
Speelden jullie zelfs Mahler ?

Nee, Mahler werd niet gespeeld (is ook erg pittig).

Voor degenen die rustig aan willen beginnen met klassiek is deze versie van Orff's Carmina Burana wel geschikt.
Het swingt en is goed verteerbaar voor mensen die totaal niet bekend zijn met klassiek en heeft toch klasse:

(afbeelding)

Het is trouwens nog steeds wat onwennig om op deze site zo over klassiek te praten

Ik ben ook benieuwd of er ook daadwerkelijk wat met al die tips hier gedaan wordt en wat de bevindingen zijn.

Helaas, ben ik niet al te bedreven in het afbeelden van hoezen.
Als Orff goed bevalt , dan is het wellicht de moeite waard om kennis te nemen van Stravinsky's Symphonie of Psalms.

Ondanks dat ik zelf dit topic heb gestart heb ik het een tijd niet meer gevolgd. Al terugbladerend valt me op dat er toch nog best veel mensen zijn die met klassiek bezig zijn.
Het is erg goed om dat te zien en het toont aan dat de honger van muziekfanaten groot is en ver reikt

Nog een ideaal klassiek instapwerk wat mij betreft:

(afbeelding)

Sheplays
HammerHead schreef:

(afbeelding)

Pelléas en Mélisande

Mijn lijstje Sibelius:

Lahti Symphony Orchestra olv Osmo Vänskä:
Karelia Suite
Christian II
Pelléas et Mélisande

Symphony no. 5
En Saga

Kullervo (+ Helsinki University Chorus, sol. Lilli Paasiviki, Raimo Laükka)

Karelia
Kuolema

Lemminkäinen Suite

The Wood Nymph

olv Sir Colin Davis :
(London Symphony Orchestra):
Symphonies 1&4
Symphonies 3&7
(Boston Symphony Orchestra):
Symphonies 1,2, 4 & 5

Finlandia
Valse Triste
The Swan of Tuonela

Berliner Philharmoniker olv Herbert von Karajan:
Finlandia & Tone Poems (En Saga, Tapiola, The Swan of Tuonela)

Oslo Philharmonic Orchestra olv Mariss Jansons:
Symphonies 3&5

Finnish Radio Symphony Orchestra olv Jukka-Pekka Saraste
Symphonies 3,6 & 7

Allen van harte aanbevolen!

Wat luchtige instapwerkjes: Claude Debussy's La Mer, Concierto d'Aranjuez en Fantasía Para un Gentilhombre van Rodrigo, Manuel de Falla's El Sombrero de tres Picos en Tres Danzas, Daphnis et Chloé van Ravel en het gitaarconcert van Villa-Lobos (door Julian Bream!) en eerder genoemde Lark Ascending van Vaughan Williams.

Leuk, eens wat anders dan rock

Sheplays schreef:
Leuk, eens wat anders dan rock

Je zal de rock/popartiesten de kost moeten geven die in hun composities "lenen" van de klassieken.

Sheplays
Zeker, zoals Sibelius' 5e bij Beach Baby van First Class en Since Yesterday van Strawberry Switchblade.

Hier een overzicht van Wiki.

Een algemene vraag die ik nergens anders kwijt kan:

Weet iemand toevallig welke dirigent het niet zo goed kon vinden met Maria Callas (haar maw. niet graag hoorde zingen)?

HammerHead schreef:

(afbeelding)

Die Peer Gynt suites zjin één van m'n Klassieke favorieten, maar aan de Top staat nog steeds, en met enige voorsprong op al de rest, Grieg's Piano Concerto. Spijtig dat ie er maar één geschreven heeft, want dat is echt wel onwaarschijnlijk geniaal, naar mijn smaak dan. Zo lyrisch... Eigenlijk niet te beschrijven in woorden, dus laat ik dat dan ook maar niet proberen.

Raekwon the chef
Luister niet zo heel veel klassieke muziek. maar af en toe wel eens een symfonie gaat er in als zoete koek.
vast al vrij bekend voor de echte kenners:

pachelbel - Canon in D
Vivaldi - The Four Seasons; Spring, Summer, Autumn, Winter
Bach - Minuet in G major
Bach - Orchestral Suite No.3 in D major, BWV 1068 - Air
Handel - Arrival of the Queen of Sheba
Gabriel Faure - Reuiem, Op. 48 (Pie Jesu)
Samuel Barber - Adagio for strings

Inderdaad zeer bekende stukken maar daarom niet minder mooi

Het Canon in D van Pachelbel vond ik zelf altijd erg plezierig om te spelen.

fredpit
Ik heb vanavond voor het eerst iets van Sibelius gehoord. Diep onder de indruk (5*)
Het is een goedkoop Naxos cd'tje (prima om eens uit te proberen)

Piano music Vol 1
Sonata, Op.12/ Ten Pieces, Op.24/Six Impromptus, Op5 (Door Havard Gimse)

Nu is mijn vraag: Is er nog vergelijkbaar (solo) piano werk van Sibelius? Welke cd uitgave moet ik dan hebben?

T.O. schreef:
Klassiek is niet vertegenwoordigd omdat er van veel klassieke composities honderden uitvoeringen bestaan. Dan blijf je bezig..

Nou moe, dat hebben we toch in de popmuziek ook. Covers heet dat dan. Alsof alle popmuziek zo uniek is. Klassiek is uniek op een andere manier. Het gaat juist om de combinatie; die ene uitvoering van dat ene stuk die zo prachtig is. En smaken verschillen dan weer.

In jazz heb je trouwens hetzelfde.

Ik weet nog goed (opa vertelt) dat ik in de CJP-blad de ecm-cd van Perotin kocht, die gewoon tussen de popmuziek stond. Het is nog steeds een van mn favs. Later heb ik andere versies gevonden, die heel erg afweken.

Een site als deze zou een prima genreoverstijgende wegwijzer kunnen zijn.

Maar goed, blijkbaar is er geen animo voor.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:20 uur

geplaatst: vandaag om 17:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.