Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 12 maart 2008, 11:02 uur
Verheugend nieuws: weer eens klassieke muziek op Roskilde festival dit jaar. Ik maakte het eerder mee en het is dus heel geweldig om een klassiek concert mee te maken op een popfestival. Juichen bij mooie passages als ware het gitaarsolo's. Echt feest. Met nog een leuk repertoire ook, met het daarin het openingsnummer van Tabula Rasa, ooit een album op de MuMe, dat er vermomd als ´avantgarde-pop´ was opgekomen. Verder zijn natuurlijk de Westside story en Strawinski´s Voorvogel (Intro van standaardwerk Yesongs van Yes) uitermate geschikt voor poppubliek.
Uit de nieuwsbrief:
Rhythmical music is obviously the main player at Roskilde Festival. However, in 2008 we would like to offer the audience a break from electric guitars and drum machines and offer a selection of classical music.
THE TIVOLI SYMPHONY ORCHESTRA (DK) stands ready to serve fresh and challenging music. Focus is on the 20th century – from the sprouting and colourful sounds by Sjostakovitj and Stravinsky to the minimalistic meditations by Arvo Pärt.
The Roskilde concert presents the following compositions:
Sjostakovitj: 2nd movement from Symphony No. 10
Sjostakovitj: Cello Concerto No. 1
Bernstein: ”Prologue” from West Side Story Symphonic Dances
Pärt: Fratres
Britten: ”Storm” from 4 Sea Interludes (Peter Grimes)
Stravinsky: ”Infernal Dance”, “Berceuse” & “Finale” fra The Firebird (1919 version)
Uit de nieuwsbrief:
Rhythmical music is obviously the main player at Roskilde Festival. However, in 2008 we would like to offer the audience a break from electric guitars and drum machines and offer a selection of classical music.
THE TIVOLI SYMPHONY ORCHESTRA (DK) stands ready to serve fresh and challenging music. Focus is on the 20th century – from the sprouting and colourful sounds by Sjostakovitj and Stravinsky to the minimalistic meditations by Arvo Pärt.
The Roskilde concert presents the following compositions:
Sjostakovitj: 2nd movement from Symphony No. 10
Sjostakovitj: Cello Concerto No. 1
Bernstein: ”Prologue” from West Side Story Symphonic Dances
Pärt: Fratres
Britten: ”Storm” from 4 Sea Interludes (Peter Grimes)
Stravinsky: ”Infernal Dance”, “Berceuse” & “Finale” fra The Firebird (1919 version)
0
thejazzscène
geplaatst: 15 maart 2008, 20:55 uur
Dmitry Shostakovich - violin concertos No 1 & 2
Magnifieke muziek, van de eerste tot de laatste noot bijzonder intensief luisteren en ontroerd worden door deze wonderschone concerto.
Dmitry Shostakovich - symphony no 9
Ludwig Van Beethoven - symphony No 9
Oorlogssymfoniën die ik erg kan appreciëren, het zijn een soort van hymnen. De kracht die ze uitstralen. (waarvan de eerste afkomstig over de terreur onder Stalin)
Hénryk Gorécki - Quasi una fantasia, quartet no. 2 uitgevoerd door Kronos Quartet
Meesterlijke uitvoering van dit stuk. De spanning is één met de muziek.
Verder ben ik vol van componisten als Ligeti (uitvoering Jan Michiels), Dmitry Shostakovich, Mahler, Arvo Pärt maar ook zoveel meer. Ik ken veel componisten met een eigen waarde waar ik toch telkens weer een werk van kan appreciëren. Neem nu de cellosonates van Bach. Ik zou niet kunnen begrijpen dat iemand dat werkelijk 'slecht' vind. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk.
Uitvoerders als Alfred Brendel, Jan Michiels (piano) en Guidon Kremer (viool) zijn in mijn ogen van topniveau.
Edit: oh ja, ik zou nog even willen vermelden dat ik Herbert Von Karajan niet apprecieer. Zijn begeleiding van het Berliner Philharmoniker zijn niet echt aanraders. Vaak wordt de eindopname overdreven bewerkt waardoor er bij climaxen aan de volumeknop gedraaid wordt. Zijn uitwerking is niet altijd mooi en bij het luisteren van de muziek denk ik steeds aan de gedachte dat de man lid was van de Nazipartij. Dat gevoel heb ik ook steeds bij muziek van een componist als Richard Wagner. Bij oorlogsdocumentaires komt de muziek te veel voor waardoor ik steeds de link leg tussen de muziek en de beelden. Zonde maar misschien niet onterecht.
Magnifieke muziek, van de eerste tot de laatste noot bijzonder intensief luisteren en ontroerd worden door deze wonderschone concerto.
Dmitry Shostakovich - symphony no 9
Ludwig Van Beethoven - symphony No 9
Oorlogssymfoniën die ik erg kan appreciëren, het zijn een soort van hymnen. De kracht die ze uitstralen. (waarvan de eerste afkomstig over de terreur onder Stalin)
Hénryk Gorécki - Quasi una fantasia, quartet no. 2 uitgevoerd door Kronos Quartet
Verder ben ik vol van componisten als Ligeti (uitvoering Jan Michiels), Dmitry Shostakovich, Mahler, Arvo Pärt maar ook zoveel meer. Ik ken veel componisten met een eigen waarde waar ik toch telkens weer een werk van kan appreciëren. Neem nu de cellosonates van Bach. Ik zou niet kunnen begrijpen dat iemand dat werkelijk 'slecht' vind. Maar ja, smaken verschillen natuurlijk.
Uitvoerders als Alfred Brendel, Jan Michiels (piano) en Guidon Kremer (viool) zijn in mijn ogen van topniveau.
Edit: oh ja, ik zou nog even willen vermelden dat ik Herbert Von Karajan niet apprecieer. Zijn begeleiding van het Berliner Philharmoniker zijn niet echt aanraders. Vaak wordt de eindopname overdreven bewerkt waardoor er bij climaxen aan de volumeknop gedraaid wordt. Zijn uitwerking is niet altijd mooi en bij het luisteren van de muziek denk ik steeds aan de gedachte dat de man lid was van de Nazipartij. Dat gevoel heb ik ook steeds bij muziek van een componist als Richard Wagner. Bij oorlogsdocumentaires komt de muziek te veel voor waardoor ik steeds de link leg tussen de muziek en de beelden. Zonde maar misschien niet onterecht.
0
geplaatst: 16 maart 2008, 08:56 uur
thejazzscène schreef:
Zonder meer, ik zet hem meteen weer eens op.
Het derde nummer heeft een van 2:37 tot 2:58 een werkelijk schitterende overgang van een staccato ritme naar een flinterdun fluweelzacht stukje, waarna het weer net even anders staccato verdergaat. Ik geniet er elke keer weer van. Maar het hele stuk zit vol prachtige momenten.
0
geplaatst: 16 maart 2008, 13:32 uur
thejazzscène schreef:
Wagner's gedachtengoed is dan ook niet geheel smetteloos. Hij heeft diverse malen zijn ongenoegen over de vermenging van Joodse elementen met de Duitse cultuur laten blijken. Volgens sommigen zelfs in zo'n sterke mate dat je het anti-semitisch zou kunnen noemen. De Nazi's gebruikten gedeeltes van publicaties van Wagner (die hen het beste uitkwamen uiteraard) in hun propagandamachine en Adolf Hitler was één van z'n grootste bewonderaars.
0
geplaatst: 17 maart 2008, 19:03 uur
Ik hoor hier op Music meter vaak de naam Arvo Pärt als het gaat om zowel het minimalisme van tijdsgenoten (zoals Steve Reich) als post-rock acts als ASMZ. Ik ben benieuwd, maar weet niet waar ik moet beginnen.
0
thejazzscène
geplaatst: 17 maart 2008, 19:31 uur
Misschien kan je best beginnen met instrumentale werken en geen koormuziek zoals Missa Syllabica.
Werken als Fratres, Psalom, Summa vind ik wel erg de moeite. Vrij minimalistisch maar zeker nog niet extreem. Een uitvoering ervan vind je door het Kronos Quartet onder andere.
Werken als Fratres, Psalom, Summa vind ik wel erg de moeite. Vrij minimalistisch maar zeker nog niet extreem. Een uitvoering ervan vind je door het Kronos Quartet onder andere.
0
geplaatst: 17 maart 2008, 22:12 uur
Van 't weekend een uitvoering van Six Pianos (Steve Reich) gezien in het Atrium van het stadhuis in Den Haag. Wát een beleving! 
Ander werk van Reich (Mf18M, City Life, Triple Quartet) kan ik overigens ook zeer waarderen.
Van de 'klassieke' klassieke muziek is de 7e symfonie van Beethoven een van mijn favorieten. Ook het 'zomer' (L'estate) gedeelte van Vivaldi's Le Quattro Stagioni vind ik geweldig. En daarnaast is er natuurlijk nog zoveel meer, zoals;
Rachmaninov - Prelude in C sharp minor
Schubert - Auf dem Wasser zu Singen
Pachelbel - Canon in D
Borodin - Prince Igor / Polovtsian dance no. 17
Barber - Adagio for Strings

Ander werk van Reich (Mf18M, City Life, Triple Quartet) kan ik overigens ook zeer waarderen.
Van de 'klassieke' klassieke muziek is de 7e symfonie van Beethoven een van mijn favorieten. Ook het 'zomer' (L'estate) gedeelte van Vivaldi's Le Quattro Stagioni vind ik geweldig. En daarnaast is er natuurlijk nog zoveel meer, zoals;
Rachmaninov - Prelude in C sharp minor
Schubert - Auf dem Wasser zu Singen
Pachelbel - Canon in D
Borodin - Prince Igor / Polovtsian dance no. 17
Barber - Adagio for Strings
0
thejazzscène
geplaatst: 17 maart 2008, 22:58 uur
Aurum schreef:
Van 't weekend een uitvoering van Six Pianos (Steve Reich) gezien in het Atrium van het stadhuis in Den Haag. Wát een beleving!

Moet inderdaad best indrukwekkend geweest zijn. Een paar weekends terug werden er allerlei werken van Cage en Feldman uitgevoerd in Brugge geloof ik. Maar heb het spijtig genoeg gemist. Volgens mij moet je van zulke concerten gewoon in trance terug komen. Verder is het vreemd dat hier geen aria's vernoemd worden. Algemeen luister ik het niet bijzonder graag maar er zijn er toch veel mooie op te noemen.
0
geplaatst: 17 maart 2008, 23:28 uur
Nakur schreef:
Ik hoor hier op Music meter vaak de naam Arvo Pärt als het gaat om zowel het minimalisme van tijdsgenoten (zoals Steve Reich) als post-rock acts als ASMZ. Ik ben benieuwd, maar weet niet waar ik moet beginnen.
Wat mij betreft is Tabula rasa zijn onbetwiste meesterwerk.
0
geplaatst: 29 maart 2008, 19:09 uur
Paalhaas schreef:
vandaag een dubbelcd op de kop getikt (me boekwerk) van Arvo Párt, als introductie. Daar staan onder andere 2 uitvoeringen van Frates, Tabula Rasa, Spiegel Im Spiegel , Fur Alina en fragmenten uit Passio op. Daar vind ik mijn weg wel mee
.maar allemaal bedankt voor de tips!
0
thejazzscène
geplaatst: 29 maart 2008, 20:06 uur
http://www.musicmeter.nl/album/116888
Ook een meesterwerk.
Ook een meesterwerk.
0
luijsterburg
geplaatst: 2 april 2008, 21:46 uur
Johan Pachelbel's - Canon in D, doet me altijd weer dromen.
Verder: Wägner, Ravel, Chopin, Händel, Tchaikovsky, Strauss, Bach, Dvòrak en Vivaldi
Mozart's requim is ook een meesterwerk vooral #8, lacrosa en Beethoven heeft ook prachtige symfoniën ( 7 & 9 ).
Verder: Wägner, Ravel, Chopin, Händel, Tchaikovsky, Strauss, Bach, Dvòrak en Vivaldi
Mozart's requim is ook een meesterwerk vooral #8, lacrosa en Beethoven heeft ook prachtige symfoniën ( 7 & 9 ).
0
geplaatst: 14 april 2008, 23:17 uur
Ik ben nu de Missa Papae Mercelli van Palestrina aan het luisteren. Wat is dit toch een schitterende muziek... Hoeveel ik veel van popmuziek hou, blijft dit toch de enige soort muziek die me werkelijk aan het huilen kan brengen, zo schoon is het.
0
Pink Queen
geplaatst: 21 mei 2008, 13:06 uur
De laatste tijd luister ik eigenlijk meer klassiek dan andere muziek, maar ik weet eigenlijk nooit zo goed waar ik verder moet gaan.
Dwz: ik ken de grote namen (Mozart tot Strawinsky, Bach tot Schubert en Debussy), maar als ik iets nieuws wil luisteren kies ik meestal toch maar willekeurig iets uit omdat ik niet goed weet "bij wie ik wezen moet".
Daarom zoek ik een site of forum, bijvoorbeeld vergelijkbaar met MuMe, om in aanraking te komen met de wat onbekendere componisten en ook makkelijker uit te komen bij werk dat mij aanspreekt.
Nu weet ik dat bv rateyourmusic.com klassieke muziek heeft, maar dan krijg je al snel een warboel als:
Mozart, wat nog steeds neerkomt op zoeken naar een speld in een hooiberg.
Als jullie dus zo'n site weten waar ik als het ware een beetje sturing kan vinden, hoor ik het graag.
Dwz: ik ken de grote namen (Mozart tot Strawinsky, Bach tot Schubert en Debussy), maar als ik iets nieuws wil luisteren kies ik meestal toch maar willekeurig iets uit omdat ik niet goed weet "bij wie ik wezen moet".
Daarom zoek ik een site of forum, bijvoorbeeld vergelijkbaar met MuMe, om in aanraking te komen met de wat onbekendere componisten en ook makkelijker uit te komen bij werk dat mij aanspreekt.
Nu weet ik dat bv rateyourmusic.com klassieke muziek heeft, maar dan krijg je al snel een warboel als:
Als jullie dus zo'n site weten waar ik als het ware een beetje sturing kan vinden, hoor ik het graag.

0
geplaatst: 21 mei 2008, 18:16 uur
Ik luister de hele week al de top 400 op Radio 4.
.
Erg leuk voor in de auto en tijdens het werk en ook leerzaam voor een klassieke muziek leek als ik..
Morgen weer verder bij nr. 140 geloof ik.
.
. Erg leuk voor in de auto en tijdens het werk en ook leerzaam voor een klassieke muziek leek als ik..
Morgen weer verder bij nr. 140 geloof ik.
.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 01:57 uur
Ik luister daar ook wel 's naar de laatste dagen. Ben mijn mp3speler kwijt, dus onderweg luister ik dan maar radio via mijn telefoon. En Radio 4 heeft niet heel de tijd reclame of geouwehoer tussendoor. 

0
geplaatst: 8 juni 2008, 22:48 uur
Pink Queen schreef:
De laatste tijd luister ik eigenlijk meer klassiek dan andere muziek, maar ik weet eigenlijk nooit zo goed waar ik verder moet gaan.

Waarom niet te beginnen met de aanschaf van een boekwerkje: zoals het nog altijd handige en bondige boekwerkje : X-Y-Z- der muziek van Casper Howeler ( oude editie). Beschrijving van o.a. vele componisten en hun werken. Een prachtige start voor een muzikale ontdekkingsreis. Zeer handig voor de beginner. Meestal voor weinig geld bij De Slegte (2e hands) te verkrijgen.
0
Pink Queen
geplaatst: 11 juni 2008, 22:51 uur
(Bij Klassieke Muziek top 5)
1. Fryderyk Chopin - Nocturnes Op. 9 (1831) / Tamás Vásáry / Deutsche Grammophon
Dit was destijds wat de deuren van de klassieke muziek opensmeet voor mij.
Deze drie pianostukken hebben alles waarom ik zo van Chopin houdt: romantiek ten top natuurlijk, overlopend van de levenslust, weemoed en zo hartverscheurend breekbaar.
2. Pjotr Tchaikovsky - Vioolconcert Op. 35 (1881) / Concertgebouworkest, soliste: Anne-Sophie Mutter
Dit was het eerste concert dat ik ooit daadwerkelijk in het concertgebouw hoorde. En ik was overrompeld. Deze vrouw deed dingen met mij die geen enkele vrouw ooit eerder met mij had gedaan
.
Even serieus: in dit stuk worden de mogelijkheden van de viool tot in het belachelijke verkend. Misschien een tikje melodramatisch maar een genot voor het oor.
3. Fryderyk Chopin - Ballade No. 4, Op. 52 (1842) / Sviatoslav Richter
Enigszins ondergewaardeerd werk van Chopin. Maar één van de meest indrukwekkende pianostukken ongetwijfeld ooit gecomponeerd. Driewerf hoera voor deze Pool.
4. Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem (1791) / Uitvoerende: ?
Misschien het meest besproken klassieke stuk. Er bestaan zo veel verhalen over dit stuk, de meeste totaal onzinnig.
Los daarvan één van de meest indrukwekkende muziekstukken die ik heb gehoord. Altijd een zware zit om te luisteren, maar zeker de moeite waard.
5. Franz Schubert - Strijkkwintet D. 956 (1828) / Uitvoerende: ?
Schitterend strijkkwintet. Ook al heb ik in deze discipline geen referentiepunten, het klinkt mij redelijk geweldig in de oren.
Staat ook bekend als één van de (het?) hoogtepunt(en) uit Schuberts onwaarschijnlijke oeuvre.
Op 31-jarige leeftijd, twee maanden voor zijn dood, geschreven.
Verder nog een speciale vermelding voor het absurd geniale tweede deel uit de 6e symfonie van Tchaikovsky. Eveneens een stuk dat aanspraak kan maken op de titel "mooiste stukje muziek ooit".
1. Fryderyk Chopin - Nocturnes Op. 9 (1831) / Tamás Vásáry / Deutsche Grammophon
Dit was destijds wat de deuren van de klassieke muziek opensmeet voor mij.
Deze drie pianostukken hebben alles waarom ik zo van Chopin houdt: romantiek ten top natuurlijk, overlopend van de levenslust, weemoed en zo hartverscheurend breekbaar.
2. Pjotr Tchaikovsky - Vioolconcert Op. 35 (1881) / Concertgebouworkest, soliste: Anne-Sophie Mutter
Dit was het eerste concert dat ik ooit daadwerkelijk in het concertgebouw hoorde. En ik was overrompeld. Deze vrouw deed dingen met mij die geen enkele vrouw ooit eerder met mij had gedaan
. Even serieus: in dit stuk worden de mogelijkheden van de viool tot in het belachelijke verkend. Misschien een tikje melodramatisch maar een genot voor het oor.
3. Fryderyk Chopin - Ballade No. 4, Op. 52 (1842) / Sviatoslav Richter
Enigszins ondergewaardeerd werk van Chopin. Maar één van de meest indrukwekkende pianostukken ongetwijfeld ooit gecomponeerd. Driewerf hoera voor deze Pool.
4. Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem (1791) / Uitvoerende: ?
Misschien het meest besproken klassieke stuk. Er bestaan zo veel verhalen over dit stuk, de meeste totaal onzinnig.
Los daarvan één van de meest indrukwekkende muziekstukken die ik heb gehoord. Altijd een zware zit om te luisteren, maar zeker de moeite waard.
5. Franz Schubert - Strijkkwintet D. 956 (1828) / Uitvoerende: ?
Schitterend strijkkwintet. Ook al heb ik in deze discipline geen referentiepunten, het klinkt mij redelijk geweldig in de oren.
Staat ook bekend als één van de (het?) hoogtepunt(en) uit Schuberts onwaarschijnlijke oeuvre.
Op 31-jarige leeftijd, twee maanden voor zijn dood, geschreven.
Verder nog een speciale vermelding voor het absurd geniale tweede deel uit de 6e symfonie van Tchaikovsky. Eveneens een stuk dat aanspraak kan maken op de titel "mooiste stukje muziek ooit".
0
aslan (crew)
geplaatst: 31 juli 2008, 22:58 uur
even een top vijf, maar dan niet van het gehele werk
1. Górecki - uit 'Kleines Requiem für eine Polk' - Allegro - Deciso assai (2'22")
2. Schnittke - uit 'Concerto Grosso I für 2 Violinen, Cembalo, Präp. Klavier und Streicher' - Rondo (4'30")
3. Górecki - uit '3 Pieces in Old Style for String Orchestra' - Second Piece (1'32")
4. Smetana - uit 'String Quartet No. 1' - Vivace (6'20")
5. Milhaud - uit 'La Création du Monde op. 81' - 1e tableau (1'25")
over een échte top vijf zoals de andere moet ik nog 'ns grondig nadenken - en beluisteren
1. Górecki - uit 'Kleines Requiem für eine Polk' - Allegro - Deciso assai (2'22")
2. Schnittke - uit 'Concerto Grosso I für 2 Violinen, Cembalo, Präp. Klavier und Streicher' - Rondo (4'30")
3. Górecki - uit '3 Pieces in Old Style for String Orchestra' - Second Piece (1'32")
4. Smetana - uit 'String Quartet No. 1' - Vivace (6'20")
5. Milhaud - uit 'La Création du Monde op. 81' - 1e tableau (1'25")
over een échte top vijf zoals de andere moet ik nog 'ns grondig nadenken - en beluisteren
0
luijsterburg
geplaatst: 31 augustus 2008, 18:49 uur
Tchaikovsky gaat er bij mij altijd in als zoete koek, vooral 1812 en Slavonic March
0
geplaatst: 18 september 2008, 21:54 uur
luijsterburg schreef:
Vind ik ook schitterend. Ik ken niet héél veel klassieke muziek, maar dat is toch wel heel erg mooi.
0
geplaatst: 9 oktober 2008, 10:30 uur
Bij het vallen van de blaadjes wil Mahler nog wel eens uit de kast komen.
Sacre du Printemps van Stravinsky, daar heb ik wel meerdere uitvoeringen van thuis staan. Mooi om te horen hoe verschillende dirigenten & orkensten het behandelen.
Bruckner door Celibedache en Sibelius symphonieen door Segerstam, prachtig.
En alles van Hilary Hahn
Sacre du Printemps van Stravinsky, daar heb ik wel meerdere uitvoeringen van thuis staan. Mooi om te horen hoe verschillende dirigenten & orkensten het behandelen.
Bruckner door Celibedache en Sibelius symphonieen door Segerstam, prachtig.
En alles van Hilary Hahn

0
eazyfan
geplaatst: 22 oktober 2008, 18:01 uur
Klassieke muziek -
Het zou eigenlijk op de site moeten staan, d.m.v. een of andere speciale regeling vind ik. Tchaikovsky's Vioolconcert in D majeur, werk 35 vind ik fenomenaal -
Zo niet het allerbeste stukje muziek dat ik tot nu toe geluisterd heb.
Het zou eigenlijk op de site moeten staan, d.m.v. een of andere speciale regeling vind ik. Tchaikovsky's Vioolconcert in D majeur, werk 35 vind ik fenomenaal -
Zo niet het allerbeste stukje muziek dat ik tot nu toe geluisterd heb.
0
geplaatst: 31 oktober 2008, 16:35 uur
Ik vind de 4jaargetijden van Vivaldi echt prachtig.
En natuurlijk Jann Tiersen
En natuurlijk Jann Tiersen
* denotes required fields.