Genres / Overigen / The Blues
zoeken in:
0
geplaatst: 3 oktober 2008, 13:32 uur
Reijersen, zoek dan gelijk naar deze dode meneer, toch ook wel een bluesgodheid in mijn ogen.
0
geplaatst: 15 oktober 2008, 17:01 uur
Ondertussen wat Robert Johnson en Stevie Ray onder gehore gebracht, en dat bevalt me prima.
0
geplaatst: 27 november 2008, 17:35 uur
Breng ook Joe Bonamassa onder gehore. Prachtige blues/rock/pop muziek. Sloe Gin (2007) is een prima begin. Ga je voor een uitstekend live-registratie, check dan 'Live from Nowhere in Particular'.
Ik kan je de Allman Brothers Band ook aanbevelen btw.
Ik kan je de Allman Brothers Band ook aanbevelen btw.
0
geplaatst: 28 november 2008, 06:38 uur
check this out:

John Mooney - Against the Wall
http://www.jellyroll.com/04...
toen ik hem voor het eerst hoorde durfde ik te zweren een oudere zwarte muzikant te horen.
Een favoriet van Harry Muskee, zegt toch wel wat...kwa blues dan

John Mooney - Against the Wall
http://www.jellyroll.com/04...
toen ik hem voor het eerst hoorde durfde ik te zweren een oudere zwarte muzikant te horen.
Een favoriet van Harry Muskee, zegt toch wel wat...kwa blues dan
0
geplaatst: 29 november 2008, 21:16 uur
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 november 2008, 21:52 uur
Ik weet niet of het al genoemd is (zo ja, excuses voor mijn dubbele post) maar wat denken we hier van Canned Heat?
Vind ik zelf een heerlijk blues/boogie bandje

0
geplaatst: 30 november 2008, 01:42 uur
Zie vanaf:
gewoon naar 'zoek bericht' ( boven aan pagina) en Canned Heat intoetsen
geplaatst op 27 augustus 2007, 0:14 uur
0
geplaatst: 30 november 2008, 01:50 uur
Howlin' Wolf is tot nu toe mijn favoriete blues artiest. Echt helemaal geweldig.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 30 november 2008, 10:35 uur
Oldfart schreef:
Zie vanaf:
Zie vanaf:
(quote)
Weer wat geleerd

0
geplaatst: 30 november 2008, 13:43 uur
Reijersen schreef:
Ik wil me wat meer verbreden in de blues. Dus bij deze de vraag of de mensen op deze site en in dit genre mij wat instap-tips kunnen geven. Wel graag met vocalen.
Zo vraag ik mij af of bijvoorbeeld BB King wat is.
Ik wil me wat meer verbreden in de blues. Dus bij deze de vraag of de mensen op deze site en in dit genre mij wat instap-tips kunnen geven. Wel graag met vocalen.
Zo vraag ik mij af of bijvoorbeeld BB King wat is.
BB king is een vd grootste bluesartiesten ever, verplichte kost als je het mij vraagt.
Wat persoonlijke favorieten/tips voor je:
- Howlin'Wolf - Rockin'Chair / Moanin in the moonlight
- Muddy Waters - King of the Electric Blues
- Jimi Hendrix - Blues / Martrin Scorseze presents
- John Lee Hooker - Big Soul
- Lonnie Brooks - DeLuxe Edition (live)
- Son House - The original delta blues
- Robert Johnson - King of the Delta Blues
- Blind Willie Johnson - The soul of a man
- J.B. Lenoir - Eisenhower Blues
- Buddy Guy - Damn right I got the Blues
- Popa Chubby - Electric Chubby Land
- Cuby & The Blizzards - Desolation/Groeten uit Grollo
0
geplaatst: 30 november 2008, 17:41 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is (zo ja, excuses voor mijn dubbele post) maar wat denken we hier van Canned Heat?

Ja, canned heat is een leuk bandje inderdaad. Mijn pa had vroeger een cd hiervan en heb ik destijds veel plezier mee gehad. Vooral goin' up to country vond ik lachen, die hoge stem. De blues kant van deze groep ken ik eigenlijk niet echt. MIsschien binnenkort eens wat over opzoeken.
Verder zjin qua blues howlin' wolf en son house samen met robert johnson en skip james mijn favorieten.
krijg net deze link van woody, wat een heerlijk nummer:
http://nl.youtube.com/watch?v=Rnm5rPEmTh4&feature=related
0
geplaatst: 12 juni 2009, 15:16 uur
Albert King anyone? Heb de andere twee Kings al ettelijke malen voorbij zien komen, maar ik kom pas echt lekker in de mood als The Velvet Bulldozer "Born on a bad sign" inzet 

0
geplaatst: 15 juni 2009, 19:16 uur
Blues van de allerhoogste plank in willekeurige volgorde:
Muddy Waters - His best 1947 to 1955
Robert Johnson - The complete recordings
J.B. Lenoir - Vietnam blues
Robert Pete Williams - Vol.1, I'm blue as a man can be
Vol. 2, When a man takes the blues
John Lee Hooker - That's were it's at!
Big Joe Williams - Thinking of what they did to me (bij mijn weten niet als zodanig op c.d. uitgebracht maar wel integraal te vinden op de c.d. Shake your boogie)
Big Joe Williams - Thinking of what they did to me (bij mijn weten niet als zodanig op c.d. uitgebracht maar wel integraal te vinden op de c.d. Shake your boogie)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 juni 2009, 19:21 uur
Mooie lijst rollingbeatle. Naast die artiesten ben ik ook dol op Sonny Terry, Sonny Boy Williamson, Lead Belly, Blind Lemon Jefferson, Mississippi John Hurt etc. Maar ook Stevie Ray Vaughan, John Mayall, Brainbox etc.
Qua blues ben ik breed georienteerd.
Qua blues ben ik breed georienteerd.

0
geplaatst: 15 juni 2009, 19:32 uur
@ stijn. Zo te zien hebben wij qua blues nagenoeg dezelfde smaak. De door jou genoemde artiesten behoren ook tot mijn favorieten. Hierboven noemde je nog Canned Heat. Een paar weken geleden had ik nog op de platenbeurs in Neerkant de dubbel l.p. Living the blues op de kop getikt in redelijke kwaliteit met op kant 3 en 4 een fantastische en zeer lange versie van Refried Boogie.
@ EGpower. Van Albert King ken ik alleen de l.p. The lost session. Dit smaakt naar meer. Ik moet maar eens op zoek naar de drie c.d.'s met optredens in het Fillmore van 1968.
@ EGpower. Van Albert King ken ik alleen de l.p. The lost session. Dit smaakt naar meer. Ik moet maar eens op zoek naar de drie c.d.'s met optredens in het Fillmore van 1968.
0
geplaatst: 15 juni 2009, 23:39 uur
Voeg hier Skip James' Today! (en de verzamelaar The Complete Early Recordings of Skip James) en je hebt mijn top 3 (4) bluesalbums.
Prachtige tijdsdocumenten, met Johnson en Lenoir als helden van hun eigen tijd, en Skip James die deze periode op hele eigen wijze overbrugt.

0
geplaatst: 16 juni 2009, 09:40 uur
EGpower schreef:
Albert King anyone? Heb de andere twee Kings al ettelijke malen voorbij zien komen, maar ik kom pas echt lekker in de mood als The Velvet Bulldozer "Born on a bad sign" inzet
Ja ik. Heb hier een plaat liggen samen met Stevie Ray Vaughen. Twee gitaristen van het hoogsten niveau samen.. wat wil een mens nog meer

0
stuart
geplaatst: 16 juni 2009, 09:45 uur
Ik heb van Albert King ook één; Live Wire/Blues Power uit '68.
0
geplaatst: 16 juni 2009, 16:48 uur
Ik zit meer in de bluesrock dan in de pure authentieke blues. Maar uit die categorie zijn dit wel aanraders die ik zelf graag af en toe opzet:
- Rory Gallagher - Irish Tour / Live in Europe
- George Thorogood & the Destroyers - Bad to the bone / Move it on over
- Livin' Blues (uit NL) - Hell's session / Wang dang doodle
- Jeff Healy Band - See the light / Hell to pay
- Allman Brothers Band - At Fillmore East / Brothers & sisters
en bijna al het werk van Cuby en Stevie Ray, maar die waren al genoemd.
En wat mij betreft een (relatief) recente klassieker van een zwarte bluesman:
Buddy Guy - Damn right I've got the blues
en bijna al het werk van Cuby en Stevie Ray, maar die waren al genoemd.
0
geplaatst: 16 juni 2009, 19:17 uur
Een Albert King plaat die ik hier niet op Mume aantref en reken tot mijn favoriete King albums is :
Crosscut Saw -Albert King in San Francisco ( nb. geen live plaat). Zeker voor liefhebbers van zijn I'll play the blues for you , een must.

Crosscut Saw -Albert King in San Francisco ( nb. geen live plaat). Zeker voor liefhebbers van zijn I'll play the blues for you , een must.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juni 2009, 19:29 uur
gaucho schreef:
Die van Buddy Guy is inderdaad heel erg goed. George Thorogood ken ik niet, maar Rory, Livin' Blues en de Allmans zijn natuurlijk geweldig!
Die twee Healey CD's heb ik ook, al zijn die toch een klein beetje gelikt en missen ze de net dat 'authentieke'. De stem van Healey is te gewoontjes en de begeleidingsband is erg braaf. Dit wordt wel gecompenseerd door het geweldige gitaarspel van Healey.
0
geplaatst: 16 juni 2009, 20:55 uur
rollingbeatle schreef:
Waarvoor dank! Ben maar eens op zoek gegaan naar deze platen of andere platen van de artiest. Op dit moment Muddy Waters, bevalt meteen goed

0
geplaatst: 17 juni 2009, 22:56 uur
Een prachtige meeslepende versie van T Bone Walker's Cold cold feeling door Albert Collins
YouTube - Albert Collins & Gary Moore - Cold Cold Feeling

YouTube - Albert Collins & Gary Moore - Cold Cold Feeling

0
geplaatst: 22 juni 2009, 23:07 uur
@rollingbeatle: lijkt me een uitstekende zoektocht!
@Thomzic: Albert en Stevie Ray....dat is aardbeien met slagroom: een betere combinatie is er niet!
Ik ben qua blues ook heel breed georienteerd en niet echt een purist. Ik houd van zowel de oude (zwarte) chicagoblues als de (blanke) blues(rock) uit Engeland.
Overigens: een lekkere gitaarpartij van moderne blues(rock)mannen Joe Bonamassa en John Mayer lust ik ook wel!
En Jimi....laten we die niet vergeten...
@Thomzic: Albert en Stevie Ray....dat is aardbeien met slagroom: een betere combinatie is er niet!
Ik ben qua blues ook heel breed georienteerd en niet echt een purist. Ik houd van zowel de oude (zwarte) chicagoblues als de (blanke) blues(rock) uit Engeland.
Overigens: een lekkere gitaarpartij van moderne blues(rock)mannen Joe Bonamassa en John Mayer lust ik ook wel!
En Jimi....laten we die niet vergeten...
0
geplaatst: 13 november 2009, 13:32 uur
Een van de grootsten vind ik echt Muddy Waters. Zijn stem en timing zijn natuurlijk die van de oer blues. Ook zijn gitaarspel: elke noot is raak, elke noot is 'blue'. Grootheid. Ben opgegroeid met de muziek van deze man, heeft waarschijnlijk wel een soort blauwdruk achtergelaten van wat ik goede of echte blues vind.
John Lee Hooker kwam ik niet tegen hier. Misschien heb ik er overheen gekeken: hard core blues die volgens mij erg verwant is aan Robert Johnson, die ik niet eens kende voordat ik hem tegenkwam in de Rolling Stone album lijst (en nog steeds goed moet beluisteren...).
BB King is geniaal qua gitaarspel, wat een timing heeft die vent. Prachtige stem, prachtige liedjes die vaak niet puur blues zijn, maar cross over of gewoon een ander genre beslaan.
Howlin' Wolf: rauwe pure blues. Erg goed.
Bij de blanke blues muzikanten werd vooral Clapton genoemd. Ik zelf hou erg van Johnny Winter. Heerlijke pure gitaarblues, gillende traditionele harmonica solo's er doorheen, rauwe stem. Die man doet het echt voor me. Favoriet nmmer: Murdering Blues. Zijn broer is ook al zo'n virtuoos. Vooral Tobacco road in diverse live uitvoeringen is een favoriet van me.
Verder een album van Robert Cray- Johnny Copeland - Albert Collins. Drie gitaar meesters, heerlijke cd die ik eerst nog grijs heb gedraaid als LP.
Verder nog Memphis Slim, John Mayall en anderen in de kast staan. Maar bovengenoemde blijven mijn favorieten.
John Lee Hooker kwam ik niet tegen hier. Misschien heb ik er overheen gekeken: hard core blues die volgens mij erg verwant is aan Robert Johnson, die ik niet eens kende voordat ik hem tegenkwam in de Rolling Stone album lijst (en nog steeds goed moet beluisteren...).
BB King is geniaal qua gitaarspel, wat een timing heeft die vent. Prachtige stem, prachtige liedjes die vaak niet puur blues zijn, maar cross over of gewoon een ander genre beslaan.
Howlin' Wolf: rauwe pure blues. Erg goed.
Bij de blanke blues muzikanten werd vooral Clapton genoemd. Ik zelf hou erg van Johnny Winter. Heerlijke pure gitaarblues, gillende traditionele harmonica solo's er doorheen, rauwe stem. Die man doet het echt voor me. Favoriet nmmer: Murdering Blues. Zijn broer is ook al zo'n virtuoos. Vooral Tobacco road in diverse live uitvoeringen is een favoriet van me.
Verder een album van Robert Cray- Johnny Copeland - Albert Collins. Drie gitaar meesters, heerlijke cd die ik eerst nog grijs heb gedraaid als LP.
Verder nog Memphis Slim, John Mayall en anderen in de kast staan. Maar bovengenoemde blijven mijn favorieten.
0
geplaatst: 14 januari 2010, 13:59 uur
In Genres > Overigen > Alles over Altcountry, Roots en Americana:
Ik heb een tv-tip voor vanavond en hier lijkt me nog de beste plaats.
Op Canvas 23:30 - 01:10
Afl: The soul of a man
The blues
Documentaireserie waarin gerenommeerde cineasten onder leiding van Martin Scorsese tonen hoe de blues vanuit Afrika en via de Mississippi Delta eerst Amerika en daarna de hele wereld veroverde. Afl.: The soul of a man. Wim Wenders onderzoekt het leven van enkele van zijn favoriete Blues-muzikanten: Skip James, Blind Willie Johnson en J.B. Lenoir, deels met archiefbeelden, deels met een fictieve film-in-de-film en met veel muziek, originele opnamen en covers door o.a. Bonnie Raitt, Nick Cave en Lou Reed.
Ik heb een tv-tip voor vanavond en hier lijkt me nog de beste plaats.
Op Canvas 23:30 - 01:10
Afl: The soul of a man
The blues
Documentaireserie waarin gerenommeerde cineasten onder leiding van Martin Scorsese tonen hoe de blues vanuit Afrika en via de Mississippi Delta eerst Amerika en daarna de hele wereld veroverde. Afl.: The soul of a man. Wim Wenders onderzoekt het leven van enkele van zijn favoriete Blues-muzikanten: Skip James, Blind Willie Johnson en J.B. Lenoir, deels met archiefbeelden, deels met een fictieve film-in-de-film en met veel muziek, originele opnamen en covers door o.a. Bonnie Raitt, Nick Cave en Lou Reed.
0
Benno
geplaatst: 14 januari 2010, 17:40 uur

Die wilde ik nog zien! Bedankt!
(het is jammer dat je me niet in het echt kon zien, half van mijn stoel vallend op zoek naar een pen)
0
geplaatst: 15 januari 2010, 10:47 uur
Ik heb er zo half en half naar gekeken. Af en toe wel bijzondere fragmenten gezien maar het geheel kon me niet genoeg boeien.
0
Benno
geplaatst: 15 januari 2010, 12:55 uur
Mijn oordeel is ook niet onverdeeld positief, ik vond de archiefbeelden met Skip James leuk. J.B. Lenoir is natuurlijk geweldig maar deze documentaire was wel erg obsessief. Bovendien werd er mijns inziens te weinig gezegd over Blind Willie Johnson.
De covers waren dan wel weer leuk, met name de cover van See That My Grave Is Kept Clean (Furry Lewis) door Lou Reed was goed (was te zien in de aftiteling).
De covers waren dan wel weer leuk, met name de cover van See That My Grave Is Kept Clean (Furry Lewis) door Lou Reed was goed (was te zien in de aftiteling).
0
geplaatst: 1 oktober 2010, 22:12 uur
Onlangs verschenen een 6 cd tellende blues verzamelbox samengesteld door Harry Muskee : The Blues According To Harry Muskee.
De vooroorlogse opnamen , 1 cd beslaande , zijn van een verrassende goede kwaliteit en uitstekend gekozen.
Zoals dat eveneens geldt voor de resterende 5 cd's.
Ik moet wel bekennen een sterke voorkeur voor de 'zwarte blues' te bezitten . Muskee laat echter ook 'blanke blues' zoals vertolkers als Johnny Winter en Gary Moore horen. Ik neem het op de schappelijke koop toe. Een persoonlijke kwestie.
Muskee zorgt verder voor veel afwisseling , waardoor de bluesgeinteresseerde een uitstekend inzicht verkrijgt op de ontwikkeling en de diverse stijlen van de blues.
En nee , Cuby zelf staat er niet op.
De vooroorlogse opnamen , 1 cd beslaande , zijn van een verrassende goede kwaliteit en uitstekend gekozen.
Zoals dat eveneens geldt voor de resterende 5 cd's.
Ik moet wel bekennen een sterke voorkeur voor de 'zwarte blues' te bezitten . Muskee laat echter ook 'blanke blues' zoals vertolkers als Johnny Winter en Gary Moore horen. Ik neem het op de schappelijke koop toe. Een persoonlijke kwestie.
Muskee zorgt verder voor veel afwisseling , waardoor de bluesgeinteresseerde een uitstekend inzicht verkrijgt op de ontwikkeling en de diverse stijlen van de blues.
En nee , Cuby zelf staat er niet op.

* denotes required fields.