MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / J-pop (K-pop/C-pop) album van de week

zoeken in:
Ik heb een single van Maeda gehoort en ik vond het niet bijzonder, beetje aan de saaie kant. Mayu daarintegen, zit nog steeds in de groep btw, heeft drie zeer leuke singles

AKB48 is in ieder geval uiterst geschikt om de inner perv in je naar boven te laten komen Ben het verder wel grotendeels eens met Sven. Het is te veel materiaal om achterelkaar te luisteren, hoe goed het vaak ook is. Nummers zijn haast niet te onderscheiden, lijkt allemaal ontzettend veel op elkaar. Alsnog kan ik er enorm van genieten, dus wederom een uitstekende tip

Dan is het nu mijn beurt. Ik wist maar niet welk album ik ging voordragen, met name door mijn beperkte kennis van j/k/c-pop. Nu heb ik uiteindelijk een album gekozen dat zal verschillen van voorgaande nominaties. Reden: het is Japans, ik ken het, ik waardeer het, het is geen noise of hardcore en er staan geen stemmen van de deelnemers hier. Het album van de week is:

toe - For Long Tomorrow (2009)

(afbeelding)

Hoe omschrijven we dit? Math-rock wordt het meest gebezigd, maar ook post-rock is nooit ver weg. toe's muziek is grotendeels instrumentaal, maar op dit album verschijnen enkele guest vocals, wat het toch een beetje meer j-pop maakt. Hart van de band moet toch wel Kashikura Takashi zijn, de drummer. Japanse bandjes willen wel vaker uitblinken in opvallend fijn gedrum, zo ook hier. De rest van de leden valt minder op, wat het weliswaar niet geniaal maakt, maar zeker zeer genietbaar. Makkelijk in het oor liggende melodieën worden versterkt door het enigszins tegendraadse, math-y gedrum van Kashikura. Bereid je wel voor op wat gejam en een experimentje hier en daar. Buiten dat lijkt me dit redelijk toegankelijk, al sluit ik iets meer luisterbeurten dan gewoonlijk niet uit.

Als je het album zo snel niet kan vinden zal ik even zoeken, heb 'm zelf namelijk ook niet hier op de laptop staan. Maar volgens mij is ie wel vrij eenvoudig te vinden

sxesven
Leuk, zeer benieuwd!

sxesven
Inmiddels beluisterd en is erg fijn, ergens tussen math en post inderdaad - heel sfeervol met een beetje melancholie en al die andere emoties die wel inherent aan post-rock zijn, maar die ik altijd wel kan waarderen. Verder helemaal geen afgezaagde hard-zacht-dynamiek enzo, dus heel geslaagd wat dat betreft (en meer math in dat opzicht). Fijne drummer ook!

Lig nog wat achter, want was nog niet klaar met de eerste twee albums leren kennen eigenlijk. Ben wel benieuwd naar AKB48 (al heb ik meer de neiging om hun debuutalbum te pakken).

tip_of.yourstar
Een andere soort muziek dan wat je zou verwachten in dit topic, maar ik heb me er met plezier door laten verrassen en het album er deze middag doorgejaagd. Na eerste twee nummers verwachtte ik nogal weinig van de rest het album, maar toen was daar opeens After Image. Echt een goed nummer. Ook erg de moeite is het wat langere Goodbye. Wat mij betreft zijn dit dé prijsnummers van For Long Goodbye. In z’n geheel is het voor mij geen wereldschokkende plaat, maar toch zeker een aangename kennismaking met toe.

Ik zie dat ik aan de beurt ben om een album van de week te kiezen. Ik zal hier dit weekend werk van maken. Wat ik al kan verklappen, is dat het richting pure J-Pop zal gaan. Met een grote J, en een grote P.

tip_of.yourstar schreef:
Wat ik al kan verklappen, is dat het richting pure J-Pop zal gaan. Met een grote J, en een grote P.

tip_of.yourstar
Ayu. Meer dan 3 letters heb je niet nodig om J-Pop samen te vatten. Dat vind ik althans. Ayumi Hamasaki is het afgelopen halfjaar opgeklommen tot mijn favoriete Japanse artieste. Daarvoor was dat Shiina Ringo, die ik ook nog steeds tot m’n favoriete artiesten beschouw.

Maar nu gaat het dus over Ayumi Hamasaki, één van de bekendste namen in het genre. Zij mag dus niet ontbreken in dit topic. Sinds 1999 maakte ze maar liefst 14 albums, en daarnaast nog een resem remix-albums, compilaties en EP’s. Bezig bijtje dus. Het is meestal pop wat de klok slaat, met hier en daar uitstapjes richting rock en r&b. Maar voor mij is Ayu op haar best als ze kiest voor pompende dancepop of een meeslepende ballad.

(afbeelding)

Als album van de week heb ik gekozen voor haar recentste worp ‘LOVE again’, die enkele weken geleden werd uitgebracht. Waarom deze plaat? Omdat die fantastisch goed is, natuurlijk! Wat mij betreft sluit LOVE again aan in het rijtje ‘volmaakte platen van Ayu’ (naast LOVEppears, I am… en Love songs). Laten we wel wezen: Ayu is in staat om prachtnummers te maken, maar niet al haar albums zijn even consistent qua kwaliteit.

Qua stijl en vormgeving lijkt LOVE again nog het meeste op Love songs (nog zo’n meesterwerk uit Ayu’s oeuvre). Veel piano dus, plus wat strijkers op z’n tijd, en niet zelden een lekkere beat er onder.

LOVE again is behoorlijk uptempo, vooral in het opzwepende Wake Me Up, het heerlijke Missing, het epische Snowy Kiss en de magistrale afsluiter You and Me (hét hoogtepunt van het album). Daarnaast heb je ook de gebruikelijke überballads, waarvan Untitled for Her Story 2 en Ivy de mooiste krenten in de pap zijn. Tel daar nog 2 geslaagde interludes bij (Task’n’bass en Glasses), en je komt al snel aan een uur luisterplezier.

Wie dacht/vreesde dat Ayumi Hamasaki over haar hoogtepunt heen was, kan met LOVE again zijn/haar mening herzien. Mooiste album van het jaar totnogtoe.

Luistertips:
You & Me
Missing
Untitled for Her... Story 2
Snowy Kiss

MDV
Mooie gelegenheid om me eens in Ayu te verdiepen . Dat vorige album was ook wel aardig, maar klonk mij toch wat als achtergrondmuziek in de oren.

sxesven
Nog niet gehoord, wel heel benieuwd - de terugkeer naar Love songs-sferen had ik op basis van artwork en titels wel verwacht, en ik ben blij dat die verwachting ingelost wordt. Z.s.m. draaien, jeuj!

Heb 'm al een keer gehoord, maar vooral op de eerste paar nummers klonk de productie heel slecht. Ik hoop dat dat aan mijn gepindakaasde versie ligt, anders ben ik teleurgesteld. Love Songs vind ik namelijk een van haar beste albums. De pindakaas die ik heb is overigens wel twee maal zo groot als de ge-pee-emde pindakaas, met hogere bitrate dus. Wellicht heb ik een transcode of iets dergelijks te pakken. Ik zal nu even gaan vergelijken.

Hmmm nee, mijn versie klinkt goddelijk in vergelijking met die andere Hopelijk valt het toch mee.

Jezus, die stem is er bij SAKURA zo vreselijk hard en schel ingesmeten. Moet je het volume zodanig dempen dat er niks meer van de muziek overblijft.

You & Me is alvast een zeer leuk nummer, had ik al eerder gezien, erg leuk

Jammer dat You & Me niet in dezelfde (dance) uitvoering op het album is te vinden. Mijn favorieten zijn denk ik snowy kiss en glasses (go figure), verder teleurstellend helaas (al oordeel ik wel vaker te snel).

Oh, nu even het gelinkte Missing geluisterd en dat klinkt echt veel beter gemixed dan in mijn download (of op het album), meteen tien keer beter daardoor. Nu de Missing van tip_of.yourstar's pindakaas geluisterd en die klinkt net zoals in de PV/MV. Waarschijnlijk zijn sommige nummers in mijn download verkloot en andere niet, want bij het eerste nummer was het juist andersom. Ja, nu weet ik het zeker, na Wake me up klinkt het even nergens meer naar, maar dat ligt niet aan Ayu. Niks teleurstellend dus. Snel weggooien die map.

tip_of.yourstar
De ge-PM'de versie is een rip van mijn fysiek exemplaar. En You & Me op cd is bij mij toch wel dezelfde versie als die van de video.

Dan zal ik toch maar die luisteren dan. Was al bang dat ik zelf een kopie zou moeten aanschaffen Had weer een andere download gevonden en wederom hetzelfde euvel. En ook You & Me weer in de klassieke uitvoering.

sxesven
Tipje voor als je makkelijk goede DLs wilt vinden van ongeveer al het bestaande Ayumateriaal maar ook veel andere Jpop: ff registeren op ahsforum.com en dan naar de DL sectie.

Leider op last.fm zelfs Je gaat me toch niet vertellen dat je ook de oprichter (ZeF) bent?

sxesven
Haha, nee nee, heb alleen destijds de last.fm-groep gestart, ben wel redelijk old school verder maar post er al een tijdje niet meer. Ga af en toe eens langs en post dan weer een weekje mee, maar haak gauw weer af. Niet Ayuminded genoeg meer Heet er ook gewoon sxesven trouwens

sxesven dus, kan ik je bij de registratie noemen voor wat het waard is Wel grappig om op die last.fm pagina noise posts van jou te zien bij recent journals

sxesven
Hehe, ja, toch al een referral of drie zo volgens mij En ja, die journals worden (werden?) min of meer automatisch bij al je groepen in de sidebar geflikkerd, dat leverde dan wel weer een komisch resultaat op

sxesven
LOVE again net voor het eerst gedraaid en de plaat heeft een alleszins goede indruk achtergelaten. Favorieten kan ik nog niet kiezen, en er een cijfer opplakken laat ik ook nog even achterwege, maar puik is het zeker. Het album is (net als bijvoorbeeld Love songs) een klassieke popplaat die Ayumi van haar beste kanten laat zien, met een prettig aantal (piano) ballads en er wat toffe uptempo nummers tegenover, zonder de vermoeiende 'experimentjes' en het één of andere geforceerde, niet-passende imago dat Ayu erbij aangemeten werd. Heerlijk wat dat betreft. Met alleen dit soort albums in haar discografie zou Ayu toch een briljant oeuvre hebben: denk de stinkers ertussenuit en je hebt elke drie jaar een uitstekende popplaat. Maar goed.

Enige danwel voornaamste kanttekening na deze eerste luisterbeurt: Ayu's stem is m.i. helaas toch echt niet meer wat 'ie geweest is, d.w.z.: ik mis het gepiep wel - kon daar echt altijd intens van genieten. Verder echter niks mis mee, en an sich is Ayu gewoon goed bij stem verder.

tip_of.yourstar
De piepstem mis ik eigenlijk niet. Die tijd hebben we wel gehad. Het zou toch best vreemd zijn om een vrouw van 34 te horen piepen zoals ze dat vroeger deed in bv. Kanariya.

Nee, haar huidige stemgeluid bevalt me dan erg goed. Zoals ze bijvoorbeeld helemaal op het einde van You and Me een stuk lager gaat zingen. Heerlijk!

sxesven
Haha, dat zeker hoor, het zou uiterst vreemd zijn, maar de piepstem geniet gewoon mijn voorkeur, dus dat vind ik over het algemeen aan het 'nieuwere' materiaal iets minder - terwijl ze verder inderdaad gewoon goed zingt

Eindelijk in goede kwaliteit gehoord en een fijne plaat inderdaad, maar alsnog tegenvallend vergeleken met Love Songs. Wel beter dan Party Queen uiteraard De beat georiënteerde nummers zijn prima, maar de ballads vind ik hier wat matigjes.

sxesven
Tijd voor een nieuwe! Dynamo d is aan de beurt, heb hem efkes een PM gestuurd.

Komt morgen

sxesven
Ik ben erg benieuwd na het tipje van de Chinese sluier

MDV
Dat mijn aantal commentaren nogal teleurstelt ligt aan verhuizingsperikelen en andere drukte. Moet binnenkort over zijn!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:03 uur

geplaatst: vandaag om 10:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.