menu

Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

zoeken in:
avatar van Koenr
Voor mijn nominatie in het Afrikaans Album van de Week-topic, torn ik gelijk aan alle regelgevingen door een EP (en geen album!) te nomineren. Voordat ieder moord en brand schreeuwt: de EP van FAKA (mogelijk reeds bekend door Le Guess Who? of Subbacultcha!) zal als (hoofd)opener dienen, van twee weken die worden gewijd aan het in Durban, Zuid-Afrika ontstane muziekgenre 'gqom', waarbij meerdere albums de revue passeren. Om het eerlijk te houden, presenteert ik FAKA als de hoofdmoot van de twee weken. Wanneer je dus liefst één album beluistert, houd het dan bij FAKA. Doel is vooral om een hedendaagse muziekstroming in het zonnetje te zetten.

Hiernaast zal ik echter (en dat is de reden dat ik dit album kies) enkele door gqom gedreven artiesten uitlichten (bv FAKA en Sho Madjozi), het Gqom Oh-label bespreken, maar ook artiesten noemen die buiten Zuid-Afrika door het (in Afrika over het algemeen volgens mij populaire) genre zijn beïnvloed.

Nominatiealbum/ep:


(afbeelding)

FAKA - Amaqhawe

Later meerrrrrrrr!


avatar van Edgar18
En of ik FAKA ken, dat was een behoorlijk intens optreden afgelopen jaar

avatar van Masimo
Thanks, Koen!

dank!

avatar van Koenr

Ik zag je (hoge) stem bij de nieuwe Tinariwen, vandaar de tag. Leuk als je meeluistert!

avatar van Masimo
Zaterdagavond klim ik in de pen

avatar van niels94
FAKA zit hier al in de luistermix Bevalt me goed. Ik vind het een tof idee trouwens, twee weken om een stroming in de spotlight te zetten op deze manier.

avatar van Barney Rubble
Het is gelukkig een EP. Vind het namelijk helemaal niks: saaie, repetitieve beats met muffe (praat) zang.
Het wekt geen ergernis op, maar daarmee is voor mij wel al het positieve aan deze plaat gezegd.

avatar van Masimo
Masimo schreef:
Zaterdagavond klim ik in de pen
Vandaag is het zaterdag, toch? sorry, druk weekend

Nieuwsgierig geworden ben ik eens gaan luisteren en dit bevalt best wel. Maar eerste associatie was Buraka Som Sistema die - dacht ik - een link hebben met Angola en veel Afrikaanse "zouk" en "kuduro" in hun muziek verwerken. Meen dat ik van hun muziek wel eens typeringen heb gelezen als "riot funk" of "trouble funk". Bij vrienden werkt dit soort muziek snel op de zenuwen - te veel ADHD, dus dit is eigenlijk voor de solo-draai

avatar van Masimo
Ontstaan in de club, is gqom opvallend genoeg initieel populair geworden nadat taxi's om klanten (vooral jeugd) te lokken in hun minibusjes gqom begonnen te draaien - voornamelijk jonge clubgangers die vanuit de townships naar het centrum wilden reizen. Het tekende een verdere popularisering van wat in die townships is ontstaan: het genre, vaak gemaakt op gehackte versies van FruityLoops, is door de low-budget manier van componeren groot geworden in een gebied waar muzikale fondsen of opleidingen zo goed als non-existent waren. Toch bleek de DIY-cultuur van het genre een broeikas voor inventiviteit. Dat echoot in de ogenschijnlijke initiële afwezigheid van 'business' rond het genre: gqommuziek wordt voornamelijk online met mp3tjes verspreid op Facebook, WhatsApp of bulksites waar een hoop muziek wordt geüpload - en liefhebbers zich doorheen moeten worstelen. Zie bv deze link.

Gqom wordt gekenmerkt door minimale, repetitieve, duistere tracks, met een typerende gebroken beat die je op een verkeerd been lijkt te zetten. Gqombeats worden dikwijls ingekleurd door samples, zoals bv geroep of gehijg, of gewoon met een flinke kickdrum. De rest wordt meestal opgevuld door duistere synthpartijen, extra instrumentarium (fluitjes), of duistere zang. Dat echter juist de beat voor gqom belangrijk is, blijkt al uit de naam 'gqom', dat 'drum' in Zoeloe betekent, en qua uitspraak zelfs een drum nabootst (luister maar!)

Omdat het genre uit armere gebieden stamde, had gqom in eerste instantie te maken met een negatieve associatie: niet alle clubs wilden aan het genre, dat geassocieerd werd met de door geweld en drugs getekende arme townships. We hebben het dan specifiek over 'qoh' (xtc), volgens enkele interviews met artiesten die ik gelezen heb geen onbekend spul voor de scene - om vrijuit dansen te bevorderen bij wilde gqomfeestjes (waarbij gqom wordt gekoppeld aan onder meer de dans 'bhenga' en gwara gwara, onder meer gedanst door Rihanna en Childish Gambino). Aan de drug wordt regelmatig in songtitels gerefereerd, zoals bijvoorbeeld Rudeboyz' track 'Mitsubishi', een verwijzing naar een zekere plaatsvindende versnelling door het spul (met 'Mercedes' als andere automerkmetafoor).

Al rond 2008 ontstond het genre, terwijl het langzaam vanaf de jaren '10 het genre aan populariteit won. Initieel zelf vooral in het Westen, waarna in eigen land ook buiten Durban het genre bloeide. Een opvallende dynamiek, die je wel vaker ziet (ik heb er de organisatie achter Hakuna Kulala ook over horen spreken: lokaal wordt pas aandacht besteed als men doorheeft dat het Westen geïnteresseerd is, haast onder het mom van: 'er zal toch iets achter hun interesse zitten'.) Het genre is nu gepopulariseerd. Er worden daadwerkelijke hits gescoord met gqominvloeden (zo werd Babes Wodumo's 'Wololo' genomineerd voor een Afrikaanse MTV-award, en vervolgens zelfs in de Amerikaanse popindustrie, omdat onder meer Wodumo op de Black Panther-soundtrack met enkele tracks terecht kwam. Of denk bijvoorbeeld aan de muziek van Sho Madjozi, die graag gebruik maakt van gqombeats, bv op 'John Cena', maar ook plaats geboden wordt op labels als Hyperdub, of wordt geprezen door enthousiastelingen als Kode9 en Mumdance.

Afijn, nog een paar tips om de tijd tot mijn volgende post (over het Gqom Oh-label) mee te overbruggen:
Sleeping Buddha - Sleeping Buddha
DJ Lag and OKZharp - Steam Rooms
Sho Madjozi - Limpopo Champions League

avatar van Masimo
Mjuman schreef:
Nieuwsgierig geworden ben ik eens gaan luisteren en dit bevalt best wel. Maar eerste associatie was Buraka Som Sistema die - dacht ik - een link hebben met Angola en veel Afrikaanse "zouk" en "kuduro" in hun muziek verwerken. Meen dat ik van hun muziek wel eens typeringen heb gelezen als "riot funk" of "trouble funk". Bij vrienden werkt dit soort muziek snel op de zenuwen - te veel ADHD, dus dit is eigenlijk voor de solo-draai
Die vergelijking met kuduro snap ik wel. Een vergelijkbare hardheid/ruwheid oid. 'Zouk' ken ik niet.

avatar van philtuper
Lekker hoor, deze Afrolectro!

avatar van peterjames777
Ik sluit me aan. Leuk dit!

26/08-08/09: Masimo
09/09-22/09: Edgar18
23/09-06/10: Koenr
07/10-20/10: philtuper
21/10-02/11: Barney Rubble
03/11-17/11: aerobag
18/11-01/12: niels94
02/12-15/12: Titmeister
16/12-29/12: peterjames777

avatar van aerobag
Ik heb de EP's van FAKA meerdere luisterbeurten gegeven en ook een aantal nummers van Sho Madjozi beluisterd. Gezamenlijk met het goedgeschreven en uiterst informatieve tekst van Masimo is het een alleraardigst introductie in dit voor mij totaal onbekende genre. Dat gezegd hebbende zal het geen genre worden wat mijn afspeellijsten zal gaan bestrijken.

De drum speelt inderdaad een zeer belangrijke rol in dit genre (zoals de naam dus al doet vermoeden), maar dat is voor mij juist ook net de achilleshiel van het genre. De drumbeats zijn wel erg repetitief en daarnaast extreem op de voorgrond. Waarbij de repetitie in andere genres de van nature transopwekkende Afrikaanse ritmes juist perfect in de hand speelt, zijn de ritmes hier mij iets te eenvoudig om eenzelfde effect te bereiken. Daarnaast ben ik helemaal voor het gebruik van synthesizers, maar is het gebruik wat mij betreft niet innovatief genoeg en is de repetitie hier net ook teveel aanwezig. Ik vind wel dat een karakteristieke sfeer opgeroepen wordt, met een scherp randje.

Waarschijnlijk bekijk ik alles teveel uit context en oordeel daardoor te streng: Een genre dat ontstaan is in armoede met de minimale middelen. Daarnaast luister ik het ook in een andere setting, met een koptelefoon achter mijn bureau terwijl een stapel papierwerk me aanstaart. Even iets anders dan een Zuid-Afrikaanse club met een kolkende massa.

Edit: Ik las dat gqom afstamt van het in jaren 90 ontstane Kwaito. Ik heb van dit genre zojuist wat muziek geluisterd. singles/albums die op RYM hoog aangeschreven staan en wat ik tot dusver gehoord heb (Dj Mujava, John Wizards, Nozinja, Brenda fasie), spreekt mij meer aan.

avatar van peterjames777
Daar kan ik mij ook in vinden. Een paar nummers van Sho Madjozi vind ik lekker. Faka kende ik niet maar het nummer Uyang'khumbula is ook fijn. Maar al snel vind ik gqom ook een beetje eentonig en repetitief worden. Uniek, dat is het zeker wel.

Ik vind Kwaito ook beter te behapstukken. 90's house met subtiele US hiphop invloeden, net wat swingender dan gqom. Trompies en Brothers of Peace vind ik Kwaito toppers.

avatar van Edgar18
Ik heb hem ook al een aantal keer geluisterd, maar de tijd er iets over te schrijven ontbreekt vooralsnog. Hopelijk dit weekend!

avatar van Koenr
Ik heb hun beide EP's de afgelopen week een paar keer opgezet. De lo-fi muziek in combinatie met de duistere ondertoon vind ik behoorlijk gaaf. Ik moest wel even wennen aan de - nogal nonchalante? - zang- (en praat)stijl in het begin, maar die is inmiddels ook wel geland. Ik heb allebei de releases voorlopig op 3,5* staan, maar ik sluit een eventuele verhoging zeker niet uit.

Ik was ook niet echt bekend met Gqom, dus bedankt voor de mooie introductie. In een wat breder perspectief vallen deze EP's (zeker die uit 2016) ook onder Deconstructed club. Dat is wel een genre waar ik steeds enthousiaster van word, thematiek en stijl komen daarin echt op een hele toffe manier samen.

avatar van Koenr
Masimo schreef:
Ontstaan in de club, is gqom opvallend genoeg initieel populair geworden nadat taxi's om klanten (vooral jeugd) te lokken in hun minibusjes gqom begonnen te draaien

Hah, ik zag Taxi Techno langskomen als alternatieve naam voor het genre, in de begeleidende tekst op de bandcamp van Sleeping Buddha.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:07 uur

geplaatst: vandaag om 03:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.