menu

Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

zoeken in:

avatar van philtuper
De hoes is alvast goed!

Deze ken ik al, en volgens mij heb ik het gemiddelde danig naar beneden gehaald met mijn 3,5*

Coffee Cola Song is natuurlijk een enorme culthit, dit album is wel interessant, maar ik weet dat ik er destijds ook een beetje nerveus van werd. Ik zal het van de week nog eens een draaibeurt geven...

avatar van Edgar18
Ik heb het de laatste weken zo druk dat ik helaas niet meer toe kom aan de Afrikaanse albums.

Hopelijk is het na volgend weekend weer iets rustiger zodat ik tijd heb e.e.a. te luisteren en in te halen.

avatar van peterjames777
Nice. Ik heb Francis Bebey net twee maanden geleden ontdekt. Bijzondere man met een unieke experimentele stijl. De albums Psychedelic Sanza en African Electronic Music zijn beiden tof en herbergen beiden pareltjes.

Ik herken echter wel wat Ttimeister zegt in het geval van Psychedelic Sanza; van het album in z'n geheel word ik ook wat nerveus. Ik luister het dan ook weinig in z'n geheel maar zet af en toe een nummertje op. Favorieten zijn Sanza Nocturne, Sanza Tristesse en Forest Nativity.

avatar van Michiel Cohen
Bekend bij jullie?


avatar van Koenr
Forest Nativity.

Verder: heel erg fijne, speelse, ritmische en creatieve muziek. Bij momenten inderdaad licht hypnotiserend, kan me voorstellen dat dat live nog beter tot zijn recht komt. Ik ben helaas niet zo'n fan van verzamelaars (ze klinken vaak nogal onsamenhangend en ik duik liever zelf een oeuvre in. Als het dan toch moet stelt de curator in mij ze liever zelf samen) en ik kende al enkele nummers van Akwaaba, maar dit is een goede reminder om deze man weer eens wat meer aandacht te geven. Dikke 3,5*

Het is stil hier. Ik heb zelf de komende weken juist weer wat meer tijd en ik zal de vorige 2 platen die ik gemist heb ook nog kort behandelen in de komende periode.

avatar van Masimo
Ah shizz, vergeten - beetje druk. Ik zie dat we nu wat uit de pas lopen. Ik stel voor dat we aerobags week verlengen, en met niels94 vanaf 25 nov de draad weer oppakken.

avatar van niels94
Drukke dag, morgenavond plaats ik een bericht!

avatar van niels94
Goed. Allereerst: nadat ik in eerste instantie trouw en met plezier meeluisterde, ben ik de laatste weken volledig afwezig geweest, met één simpele reden: Le Guess Who? Nu de overweldigende golf muziek die ik van tevoren en na afloop van het festival wilde luisteren weer een beetje is gaan liggen, ga ik ook de mooie muziek in dit topic weer nauwer in de gaten houden. En nog een en ander inhalen.

Let's go:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/203000/203423.jpg
U ziet hier de vrolijke albumcover van Amampondo - Inyama, uit 1197. Ja, wederom Zuid-Afrika (uit de Kaap, in dit geval), maar ik had tijdens het inschrijven al het voornemen deze te delen, dus toe maar.

Amampondo, opgericht in 1979, is in eigen land geen vreemde naam; Nelson Mandela schijnt zelfs een fan te zijn geweest, hij schoof ze dan ook herhaaldelijk naar voren tijdens evenementen, waaronder de Olympische Spelen van 1996. Desondanks lijkt de discografie van de band vandaag de dag een beetje buiten beeld geraakt, als ik de geringe informatie en aandacht op internet zie. Daar wil ik bij dezen wat aan doen

De muziek op deze plaat steunt grotendeels op marimba's, met daaroverheen een rits verschillende vocalisten, solo dan wel in koor. De interacties tussen de verschillende vocalisten, of het nou gaat om het stapelen van lagen zang of meer call-and-response-achtig werk, zijn daarbij opvallend fijn en knap.

Maar wat mij vooral aanspreekt aan het album is de grote afwisseling. Dan weer is een nummer regelrecht pakkend (Bathi Ndiyabanda), dan weer meer een groovy trip (Victory), vervolgens krijg je een experimenteel instrumentaal werkje voor de kiezen (Ntombi Lungile), even later zetten ze ineens een lollig Afrikaans-talig liedje in (Wie Het Vir Jou Gesé?). De twee afsluiters zijn weer een soort vocale experimenten van elk twee minuutjes.

Het levert een bijzonder levendige luistertrip op waarvan ik hoop dat een aantal hier er net als ik van opveren. Veel luisterplezier.


avatar van Edgar18
Ik ga mijn best doen voor je album Niels! Ook bij mij verdwijnt de tijd de laatste weken in het niets, waardoor dit soort topics er snel bij inschieten.

avatar van Masimo
Cool, Niels! Ziet er interessant uit.

ohmusica
Mooi album! Nog niet eerder van deze naam gehoord


avatar van Venceremos
Zuid-Afrikaanse muziek is mijn kopje thee niet, sorry.

avatar van niels94
Ploppesteksel schreef:
(quote)
Wow .

Ja, de geluidskwaliteit kan wel wat krakerig zijn, af en toe.

Dat was heel erg in in die tijd.

avatar van aerobag
Helemaal uit het oog (en oor) verloren dit.

Reminder voor mijzelf voor morgen: Hier naar luisteren! (en misschien reviewtje schrijven?)

avatar van aerobag
Masimo schreef:

21/10-02/11: Barney Rubble
03/11-17/11: aerobag
18/11-01/12: niels94
02/12-15/12: Titmeister
16/12-29/12: peterjames777


De Titmeister zijn wachttermijn is inmiddels ook al verstreken, maar ja dat krijg je als Masimo ze niet meer achter de vodden aan zit

avatar van Masimo
aerobag schreef:
De Titmeister zijn wachttermijn is inmiddels ook al verstreken, maar ja dat krijg je als Masimo ze niet meer achter de vodden aan zit
Hoewel ik eigenlijk bizar snel hierop reageer, zit ik helaas echt te krap in mijn tijd hiervoor (en voor dit topic)

avatar van aerobag
Masimo schreef:
(quote)
Hoewel ik eigenlijk bizar snel hierop reageer, zit ik helaas echt te krap in mijn tijd hiervoor (en voor dit topic)


De reactietijd is dan wel weer verdacht, Musicmeter toch altijd stiekem draaiende op de achtergrond dus

Wel jammer, want ik vond dit wel altijd een interessant topic, aangezien elk album hier voor mij weer een ontdekking is. Blijft het een drukke tijd voor je?

aerobag schreef:
(quote)


De Titmeister zijn wachttermijn is inmiddels ook al verstreken, maar ja dat krijg je als Masimo ze niet meer achter de vodden aan zit

Ah shit, deze was ik helemaal uit het oog verloren. Zit momenteel in Sri Lanka, dus laat graag de beurt aan iemand anders en kom in het nieuwe jaar met een tip.

avatar van peterjames777
Zal ik maar gaan dan? Ik post van het weekend wel een album.

avatar van peterjames777
Msafiri Zawose - Tija (2016) - (helaas geen afbeelding, krijg ik niet voor elkaar)

December was vast voor velen een drukke maand. Nu we het nieuwe jaar ingaan, is er hopelijk weer ruimte voor ontdekken van mooie Afrikaanse dingen

Ik introduceer jullie graag aan de Zawose Familie uit Tanzania, met name aan Zawose Junior, Msafiri.
Msafiri Zawose maakt Gogo fusion. Traditionele Gogo muziek gemengd met westerse elementen en productie.

Gogo music komt van de Wagogo stam uit centraal Tanzania. Msafiri’s vader (Hukwe Zawose, (1938-2003) was een belangrijke pionier en grootmeester als het gaat om de traditionele Gogo. Gogo is een combinatie van allerlei eigenzinnige instrumenten en vocale harmonieën. Er worden instrumenten gebruikt zoals marimba (balafon), zeze (soort viool met twee snaren), ilimba (duim piano) en ngoma (traditionele drums).
Stuk voor stuk hele bijzondere instrumenten die bij mij een gevoelige snaar raken. Gogo heeft iets mystieks en melancholisch maar toch wordt ik er blij van. Zie hier twee korte clips met instrumenten zoals de zeze en marimba. Klik en klik.
De zeze doet me ergens denken aan de kora en ngoni uit Mali (ook qua looks) maar het klinkt toch net even anders.

Hukwe Zawose, dus een belangrijke naam in de Gogo music. Hij werd ook bekend buiten Tanzania en heeft o.a. samen gewerkt met Peter Gabriel en Michael Brooks. Met Brooks heeft hij een bijzonder album opgenomen, genaamd ‘Assembly', waarin hij experimenteert met Gogo en andere genres. Dit album is duidelijk een belangrijke inspiratiebron van Msafiri. Het nummer Kuna Kunguni van dat album wil ik hier even benoemen, een prachtige genre cocktail van Gogo, Indie en een beetje Ska. Klik: Kuna Kunguni

Msafiri heeft nu het stokje overgenomen van zijn vader en doet dat met verve. Msafiri houdt de Gogo levend maar brengt het ook naar een breder publiek. Msafiri staat bekend om het mixen van de traditionele Gogo met westerse muziek, nog meer dan zijn vader. Zijn meest recente album uit 2017, Uhamiaji, maakte zo hier en daar veel indruk op critici. Op dit album combineert hij subtiele electronica met Gogo en gaat het qua geluid richting de Ambient en Avant-Garde. Een mooi album om eens uit te checken. Echter het album wat hieraan voorafgang, Tija, vind ik nog indrukwekkender. De nummers op Tija hebben meer de structuur van een pop nummer. Een kop en een staart en de warme stem van Msafiri (die zingt in Swahili en Gogo) speelt de hoofdrol. Toch kan je het niet poppy noemen, en is het bij vlagen experimenteel en psychedelisch.

De genoemde Gogo instrumenten vormen een stevige basis op Tija, maar worden aangevuld door drum partijen, subtiele electronica, basgitaar en er is een belangrijke rol weg gelegd voor de piano en/of keyboard. Met als resultaat dat dit een bijzonder warm en optimistisch doch gevoelig album is. Als ik dit ik album opzet merk ik dat het mij raakt en ik er blij van word. Rustig word ik niet, het is een springerig geheel en ik kan me voorstellen dat men hier misschien zenuwachtig van word.

Voor een mooi portret van Msafiri (en zijn vader), zijn passie en warme persoonlijkheid, zie dit filmpje hier: What is Tanzanian 'Gogo' music? Zoals dit fragment dit vermoeden is het een plezier om Msafiri live te zien. Hij was onlangs nog in Paradiso en hopelijk komt ie gauw weer terug.

Hier nog een fijne performance video van Bara La Afrika, het eerste nummer van Tija. Bara la Africa - YouTube

Klik hier voor Tija op spotify.

Veel luisterplezier xxx


avatar van trebremmit
Mag ik uit die lijst?

avatar van Rogyros
Mag ik ook uit de lijst?

ohmusica
Hier sinds 12/2019 geen berichten meer te vinden over Afrikaanse muziek.
Afropop Worldwide heeft een lijst gemaakt met 40 aanbevelingen uit 2021, in alfabetische volgorde.
Afropop Worldwide | Afropop Worldwide's 2021

Gast
geplaatst: vandaag om 15:55 uur

geplaatst: vandaag om 15:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.