menu

Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

zoeken in:
top herman!

buizen

bart1989 schreef:
Geniaal schijfje.
Ik had Ahmed pas onlangs leren kennen via een nummer op Caribou's fantastische 'Longest Mixtape' (boordevol Afrikaanse muziek trouwens).

Waar te vinden? Benieuwd!

philtuper schreef:
Waar te vinden? Benieuwd!

Als je Caribou's fantastische mixtape bedoelt, dan is ie hier te beluisteren: YouTube Afspeellijst
Hij staat ook ergens op het (afschuwelijke) Spotify maar vraag me niet waar.

Onlangs heb ik de mixtape ook helemaal opgelijst op rateyourmusic, een enorm werk maar wel handig

ohmusica
Hier zou die kunnen staan: Caribou - The Longest Mixtape on Spotify - open.spotify.com Maar de lijst is vrij lang en ik zag Mahmoud er niet direct tussen zitten. Wel op 20 andere lijsten. Overigens bevalt het werkje steeds beter.

Paar maal dit album beluisterd - nee niet via spotify. Net als met (oudere) Trojan-opnames is ook hier de productie gewoon k* - het is heel erg dun opgenomen. De muziek klinkt alsof ie door een buis is opgenomen, nix nie breed geluidsspectrum - heel smal zelfs. Net als bij Trojan zit dat gewoon de waardering voor de muziek zwaar in de weg.

Las ook al eerder dat iemand niet zo weg was van de zanger - dat geldt voor mij ook. Muzikaal is het aardig en boeiend - onder voorbehoud van de eerder gemaakte opmerking. Overigens wanneer een band meer succes krijgt, zoals bijv Tinariwen, is er meer budget en kan het wél goed klinken.

zal af en toe wel 'meelopen'.

Wie stemt er mee Mjuman uit de groep?

buizen
bart1989 schreef:
Wie stemt er mee Mjuman uit de groep?

Waar slaat dat nou weer op.
Goh, wou - serieus - heel toevallig net iets zeggen over 's mans reactie en nu zo'n banale oproep.
Anyway.
Kun je het wel 'eisen' of verlangen van een Ethiopisch jazzend gezelschap dat ze de geluidskwaliteit allemaal zo op orde hebben als onze verwende oortjes gewend zijn? Ze hebben wellicht weinig middelen. Het gaat mij vooral ook om de soort muziek en de energie die ze geven. En gewoon heerlijke composities, zo anders dan westerse muziek.

buizen schreef:
(quote)

Waar slaat dat nou weer op.
Goh, wou - serieus - heel toevallig iets zeggen over 's mans reactie en nu zo'n banale oproep.
Anyway.
Kun je het wel 'eisen' of verlangen van een Ethiopisch jazzend gezelschap dat ze de geluidskwaliteit allemaal zo op orde hebben als onze verwende oortjes gewend zijn? Het gaat mij vooral ook om de soort muziek en de energie die ze geven. En gewoon heerlijke composities, zo anders dan westerse muziek.

Jawel, maar net als de oude opnames op Trojan zou je willen dat het beter was omdat 't dan relaxter en intenser luisteren was. En het kan heel goed ...

Nota bene Elvis Costello heeft de eerste van The Specials met datzelfde blikkerige geluid geproduceerd, opzettelijk - dan vraag je je toch af ...

Ik ga hier zeker aan meedoen! Het plan bestaat al langer om eens wat meer Afrikaanse muziek te leren kennen, dus dit is natuurlijk een uitgelezen gelegenheid. Leuk! Ik ben alvast benieuwd wat Mahmoud Ahmed te bieden heeft

Het titelnummer van Ere Mela Mela is en absolute hoogvlieger en een grote favoriet van mij. Ik waan me tijdens het beluisteren ervan in een rokerige bar in Addis Abeba, ergens in voor Ethiopië voorspoediger tijden. Het klinkt zo lekker zwoel en mysterieus.

De rest van de plaat haalt dat niveau net niet, maar er blijft genoeg te genieten over. De 4* die ik hier ooit voor heb gegeven blijven overeind!

Inmiddels ook beluisterd, al kende ik al wat nummers via een verzamelaar. Niet veel anders dan Mulatu Astatke, mijn karige referentiekader als het op Ethiopische muziek aankomt. Zij het dan ook met vocalen. Lekker plaatje.

Ook mij bevalt het album uitstekend Dan weer opzwepend, dan weer zwoel, maar altijd bijzonder prettig.

We werken trouwens niet met een deelnemerslijst?

Leuk topic dat ik zeker ga volgen

Karl Hyde (Underworld) had het in een interview in de Oor over zijn 'sleutelplaten'. Als niet-westerse sleutelplaat noemde hij Tinariwen - The Radio Tisda....
En alhoewel Tinariwen niet door-en-door Afrikaanse muziek maakt kan ik me daar helemaal in vinden. Fabelachtig mooie plaat!

philtuper schreef:
Karl Hyde (Underworld) had het in een interview in de Oor over zijn 'sleutelplaten'. Als niet-westerse sleutelplaat noemde hij Tinariwen - The Radio Tisda....
En alhoewel Tinariwen niet door-en-door Afrikaanse muziek maakt kan ik me daar helemaal in vinden. Fabelachtig mooie plaat!

Afrikaanse muziek is ook heel breed - en ook 'berbermuziek' valt daaronder. Leerde Tinariwen kennen via Jools en - daarisieweer, Zör Pete - hun platen klinken primadeluxe; check bijv Tinariwen - Live at Womad - YouTube

Thanks Mjuman! Ik heb Tinariwen gelukkig zelf ook al een paar keer live mogen bewonderen. Mijn favoriete berbers!

ohmusica
- -
De laatste dag! voor
Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla
Afrikaans album v/d twee weken (tot 13/03/2016)
- -

buizen
Misschien kan Masimo even een (concept)lijstje maken met wie wanneer 'aan de beurt is', dan kunnen mensen er rekening mee houden (en ook bijv. verzoeken tot wijziging van volgorde in het conceptlijstje indienen).
En waar blijft de info over muziek in Ethiopië / Mahmoud Ahmed?
Ik kan morgen niet.

Juistem, misschien toch handig een lijstje op te stellen. Ik heb nu een PM uitstaan naar de volgorde van berichten in dit topic. Als hij blieft, kan Arrie dus de tip van volgende week uitkiezen. Mocht hij dit niet willen, dan vraag ik thelion, etc. Een stuk schrijven is daarbij overigens geen must!

Het lijkt me slim om hierna (dus bij het beginnen van de volgende week) een nieuw lijstje op te stellen van users die ook daadwerkelijk willen nomineren (ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar behoefte aan heeft)

Het schrijven van het stuk is er bij mij niet van gekomen helaas, komt vast nog wel een andere week aan bod oorzaak is vooral het willen schrijven van een goed kloppend en uitgebreid stuk, terwijl ik daarvoor wellicht nog niet genoeg over het onderwerp wist. Volgende keer moet ik daar een balans tussen vinden: het stuk hoeft niet perfect te zijn om informatief interessant te zijn, natuurlijk.

buizen
Denk dat het Arrie wel toevertrouwd is om met met een prachtige Afrikaanse artiest te komen.

buizen schreef:
Denk dat het Arrie wel toevertrouwd is om met met een prachtige Afrikaanse artiest te komen.

Helaas, ik heb er (via PM) al voor gepast. Heb er momenteel wat te weinig tijd voor.

Wie is er nu aan de beurt eigenlijk?

Oh ik zie het al, thelion. Ben benieuwd.

trebremmit, Ik heb inderdaad een PM naar thelion gestuurd, maar daar nog niets van gehoord. Als er morgen om 12:00 niets is gepost, dan zal panjoe iets posten (via PM besproken). Dagje later de week beginnen moet kunnen Als we de week begonnen zijn, stel ik voor dat we een lijst van tippers opstellen.

Ben benieuwd naar de tip van deze week!

panjoe (moderator)
Het Afrikaanse Album van de Week is er één die ik lang geleden al eens heb opgedoken en met een 3,0* heb beoordeeld, maar dat ik sinsdien al een lange tijd een tweede kans wil geven. Het is er één die ik waarschijnlijk voor Masimo's neus wegpik om te nomineren voor dit topic, aangezien hij hem zelfs in zijn top tien heeft staan - maar ach, die heeft nog maanden om een nieuwe te kiezen. Het album heeft nog maar 7 stemmen, waaronder stemmen van electronic-zwaargewichten luc011190 en I-do-not-exist, en is dus extra interessant voor mensen die geen bezwaar hebben tegen een flinke dot elektronische eclecticiteit.

Ik heb het natuurlijk over Shangaan Electro.

(afbeelding)

Shangaan Electro is een verzameling Shangaan muziek, high-tempo dansbare muziek uit Zuid-Afrika, uitgebracht op het alom gewaardeerde Britse label Honest Jon's. Ik kwam bij deze plaat door een mixtape met Afrikaanse muziek van Young Fathers, met daarop het geniale Nwampfundla, maar heb nooit echt doorgezet om het hele album te leren waarderen. Dit is de perfecte gelegenheid om dat eens te proberen, en gelijk de deelnemers aan dit topic kennis te laten maken met deze knotsgekke Afrikaanse muziek.

Dit nummer, met geniale video, heb ik toevallig later nog ergens gevonden en inmiddels ook al grijs gedraaid, dus ik denk dat ik goed op weg ben naar een hogere waardering.

buizen
Tof dat jij het oppakt, panjoe.
Gaan we luisteren!

Cool cool!

Ha, fijn. De verzamelaar Shangaan Shake staat al tijden op mijn pc, en ik heb ook af en toe een nummertje geluisterd, maar ben er nog nooit serieus aan toe gekomen.

panjoe; wel gedacht dat er een stekker aan vast zou zitten als jij zou nomineren. In dat geval weet ik ook nog wel 'teenenander - we gaan luisteren

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.