Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 29 februari 2016, 11:36 uur
Mooie muziek, maar heb er te weinig kennis over.
Ik lees graag mee hier
Ik lees graag mee hier

0
geplaatst: 29 februari 2016, 11:37 uur
buizen Juist, dat was wel mijn insteek. Het probleem van het spreken over 'muzikaal Afrika' is dat Afrika ongelofelijk veel verschillende culturen en volkeren heeft, vaak nog gescheiden door vreemd getrokken grenslijnen. Eigenlijk is het vreemd dat er zo vaak gesproken wordt over 'Afrikaanse' muziek: hebben wij het ook over Europese klompen?
Natuurlijk is het logisch dat de nuances bij ons niet bekend zijn (ver van ons bed). Het zou me leuk lijken als dit topic die nodige nuances wél zou kunnen brengen door inderdaad achtergrondinformatie te geven. Dit was ook deels de aanzet tot dit topic (dit geldt dan ook zeker voor mijzelf, overigens) Natuurlijk, we zijn geen experts, maar we komen er samen wel uit denk ik. Lijkt me ook een mooie manier om het topic levendig te houden.
Het lijkt me goed om een lijstje op te stellen van mensen die actief mee willen doen en ook bereid zijn een album te nomineren. Ik zal er dan voor zorgen dat de tipper die aan de beurt is een week van tevoren genoeg PM-herinneringen (lees: spam) ontvangt om die belofte dan ook na te komen
Maandag lijkt me een mooie dag om - om de week - een nieuw album in te duiken. Ik zal het eerste album verzorgen, daarna zo snel mogelijk een lijstje maken met gegadigde albumtippers!
Leuk dat er zoveel belangstelling is!
Natuurlijk is het logisch dat de nuances bij ons niet bekend zijn (ver van ons bed). Het zou me leuk lijken als dit topic die nodige nuances wél zou kunnen brengen door inderdaad achtergrondinformatie te geven. Dit was ook deels de aanzet tot dit topic (dit geldt dan ook zeker voor mijzelf, overigens) Natuurlijk, we zijn geen experts, maar we komen er samen wel uit denk ik. Lijkt me ook een mooie manier om het topic levendig te houden.
Het lijkt me goed om een lijstje op te stellen van mensen die actief mee willen doen en ook bereid zijn een album te nomineren. Ik zal er dan voor zorgen dat de tipper die aan de beurt is een week van tevoren genoeg PM-herinneringen (lees: spam) ontvangt om die belofte dan ook na te komen

Maandag lijkt me een mooie dag om - om de week - een nieuw album in te duiken. Ik zal het eerste album verzorgen, daarna zo snel mogelijk een lijstje maken met gegadigde albumtippers!

0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 11:41 uur
Masimo schreef:
buizen
buizen

Lijkt me ook goed dat jij het eerste album plaatst, in een bepaalde 'structuur' (informatief).
Dan is er een 'format' als handvat.

0
ohmusica
geplaatst: 29 februari 2016, 11:51 uur
Aan alle instappers: De nodige westerse muziek van rock tot dance is geinspireerd of beinvloedt door Afrikaanse ritmes en klanken. Muziek moet je vooral beleven. Ga van de zomer eens naar een live optreden. Beluister bepaalde muziek meerdere malen in plaats van een enkel keerje. Het is een kwestie van gewenning en herkenning, afhankelijk van wat je gewend bent te beluisteren.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 17:28 uur
Lastig zo'n eerste keuze... Ik was gegaan voor een specifiek album, en zat klaar het album te posten, toen mijn vriendin opmerkte dat ik toch wel zeer vervelende muziek aan het draaien was. Hm. Toch maar een ander album als startalbum, dat andere album bewaar ik voor later
- deze keurt ze goed, gelukkig!
Laat het vooral duidelijk zijn dat mijn keuze geen richtlijn is, mocht het album je niet bevallen, weest dan niet bevreesd: volgende week kiest iemand anders weer, en de kans is groot dat dit voor een ander genre of een ander land zal zijn. Dat mag een bekend album zijn, maar ook een zeer obscuur werk.
Ik wil toch beginnen in Ethiopie, omdat ik hier al het een en ander van af weet, en ik jullie zodoende de komende twee weken kan spammen met achtergrondinformatie over de muziek die daar gemaakt wordt. Een mooie en logische aftrap van dit topic lijkt me Mahmoud Ahmed met het album 'Era Mele Mela'. Mahmoud Ahmed is een zanger met een zeer prettige zangstem, die op dit album wordt ondersteund door zeer prettige, rustige ethiojazz.
---------------
Afrikaans album v/d twee weken (tot 13/03/2016)
Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla

(een alternatief voor de Spotifiers: 'Ethiopiques 7: Ere Mele Mela (1975-1978)', de tracklists overlappen, en hier krijg je er zelfs een paar bonustracks bij) > spotify:album:0SCNMJwzqp2yEji1HJkGbn
Meer informatie over het album zelf, het genre, de artiest, instrumentatie, land, enz., volgt in de loop van de komende twee weken! Uiteraard ieders aanvullende informatie is zeer welkom.
Bij dezen zijn we van start!

Laat het vooral duidelijk zijn dat mijn keuze geen richtlijn is, mocht het album je niet bevallen, weest dan niet bevreesd: volgende week kiest iemand anders weer, en de kans is groot dat dit voor een ander genre of een ander land zal zijn. Dat mag een bekend album zijn, maar ook een zeer obscuur werk.
Ik wil toch beginnen in Ethiopie, omdat ik hier al het een en ander van af weet, en ik jullie zodoende de komende twee weken kan spammen met achtergrondinformatie over de muziek die daar gemaakt wordt. Een mooie en logische aftrap van dit topic lijkt me Mahmoud Ahmed met het album 'Era Mele Mela'. Mahmoud Ahmed is een zanger met een zeer prettige zangstem, die op dit album wordt ondersteund door zeer prettige, rustige ethiojazz.
---------------

(een alternatief voor de Spotifiers: 'Ethiopiques 7: Ere Mele Mela (1975-1978)', de tracklists overlappen, en hier krijg je er zelfs een paar bonustracks bij) > spotify:album:0SCNMJwzqp2yEji1HJkGbn
Meer informatie over het album zelf, het genre, de artiest, instrumentatie, land, enz., volgt in de loop van de komende twee weken! Uiteraard ieders aanvullende informatie is zeer welkom.
Bij dezen zijn we van start!
0
geplaatst: 29 februari 2016, 18:34 uur
Een mooi album dat ik al ken, maar eens aan een herbeluistering ga onderwerpen! Het rokerige titelnummer is één van de mooiste niet-westerse nummers die ik ken.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 19:41 uur
Geniaal schijfje.
Ik had Ahmed pas onlangs leren kennen via een nummer op Caribou's fantastische 'Longest Mixtape' (boordevol Afrikaanse muziek trouwens).
Die stem!
Prachtige sfeermuziek maar ook eigenlijk vrij apart. Dus geen stress als het je niet meteen grijpt.
De bonusnummers op de 'Ethiopiques 7: Ere Mele Mela (1975-1978)'-versie zijn ook zeker de moeite!
Ik had Ahmed pas onlangs leren kennen via een nummer op Caribou's fantastische 'Longest Mixtape' (boordevol Afrikaanse muziek trouwens).
Die stem!
Prachtige sfeermuziek maar ook eigenlijk vrij apart. Dus geen stress als het je niet meteen grijpt.
De bonusnummers op de 'Ethiopiques 7: Ere Mele Mela (1975-1978)'-versie zijn ook zeker de moeite!
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 februari 2016, 19:56 uur
Net een keertje gedraaid, tof! Typische Ethio-jazz met mooie geleefde vocalen.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 21:16 uur
Hoewel heel fraai denk ik persoonlijk dat Mulatu Astatke dè instapper is voor de Ethio Jazz. In ieder geval de bekendste exponent van deze wonderlijke muziek. Maar hey, deze kan er ook mee door hoor! 

0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 21:35 uur
Hoe leven deze muzikanten en de artiest in Ethiopië. Is het daar wel veilig, treden ze op, wat zingen ze in de evt. teksten? Ethiopië is een broeinest van terreurdreiging en andere ellende, mensen zijn er erg arm.
Weet je er wat van, Masimo?
Weet je er wat van, Masimo?
0
geplaatst: 29 februari 2016, 22:13 uur
Wauw, wat een ontdekking! Masimo bedankt om dit op poten te zetten, ik heb het gevoel dat Musicmeter op deze manier aan zijn kleine renaissance is begonnen.
prachtige plaat, Ata Wurulign Lela zit nu al in mijn hoofd en ik zie die niet er de eerste paar dagen uit te gaan.
Ik zie het tevens wel zitten om in de toekomst zulke topics verder te zetten, dus moest er genoeg volk dan nog voor te vinden zijn zou ik graag eens, na dit topic, een Japans/of Aziatisch album per 2 weken willen starten.
prachtige plaat, Ata Wurulign Lela zit nu al in mijn hoofd en ik zie die niet er de eerste paar dagen uit te gaan.
Ik zie het tevens wel zitten om in de toekomst zulke topics verder te zetten, dus moest er genoeg volk dan nog voor te vinden zijn zou ik graag eens, na dit topic, een Japans/of Aziatisch album per 2 weken willen starten.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 23:11 uur
Muzikaal best goed, maar wel een beetje eentonig, helaas kan ik niks met die zanger. Weet nog niet of ik deze nog vaker ga luisteren.
0
geplaatst: 1 maart 2016, 12:29 uur
Maar trebremmit, ik zou dit forum toch goed in de gaten houden. Weet nu al dat er heel veel gave dingen gaan voorbijkomen die je wèl zullen aanspreken!
0
geplaatst: 1 maart 2016, 12:35 uur
Ik hou dit topic zeker in de gaten, heb alleen weinig tijd om actief mee te doen. Mooi initiatief Masimo! 

0
buizen
geplaatst: 1 maart 2016, 14:31 uur
Masimo schreef:
Lastig zo'n eerste keuze...
(afbeelding)
Lastig zo'n eerste keuze...
(afbeelding)
Wat een heerlijke muziek. Het straalt iets uit van: rustig aan, er is tijd genoeg. Steeds herhalende thema's maar saai is het niet het is heerlijk om te luisteren.
Niet voor elk moment of setting geschikt maar je 'voelt' Afrika bijna.
De zwoele blazers, het licht swingende ritme en de goede stem: beautiful!
Geen idee waar de teksten over gaan. Mogelijk over de liefde. Mogelijk over Afrika.
Maar dat horen we vast nog van Masimo.
0
geplaatst: 1 maart 2016, 14:47 uur
Je link komt bij mij uit bij about:blank en dat in een Afrika-topic.
0
geplaatst: 1 maart 2016, 16:03 uur
Nope, kom nu wel bij Spotify uit
Klinkt erg lekker zeg.
Weet verder nog niet zo goed wat ik van Mahmoud Ahmed vind. Zeker niet slecht, maar ik mis vooral nog wat spanning. In ieder geval wel interessant genoeg om nog een paar keer op te zetten.

Weet verder nog niet zo goed wat ik van Mahmoud Ahmed vind. Zeker niet slecht, maar ik mis vooral nog wat spanning. In ieder geval wel interessant genoeg om nog een paar keer op te zetten.

0
ohmusica
geplaatst: 1 maart 2016, 17:52 uur
Als ik op Spotify 'Éthiopiques' tik, krijg ik 29 albums en daar zitten heel wat interessante dingen tussen. Wat mij fascineert hoe is het een en ander ontstaan is. De biografie van Mahmoud Achmed bevat informatie die van een afstand niet zo heel veel anders is dan van een Westers artiest, maar dat erkenning in het buitenland essentieel is geweest om verder te kunnen.
Mahmoud beschikt over een prachtige stem, de muziek is behoorlijk westers, jazzy ook, waar de blazers de boventoon voeren, de zang lijkt traditioneler en is naturel en nadrukkelijk op de voorgrond, voluit. Orkest en zang strijden om aandacht, een beetje het manco van deze opname, maar dit maakt het ook wel weer authentiek, we zijn in Ethiopië.
Waar gaan deze liedjes over?
Mahmoud Ahmed - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Mahmoud beschikt over een prachtige stem, de muziek is behoorlijk westers, jazzy ook, waar de blazers de boventoon voeren, de zang lijkt traditioneler en is naturel en nadrukkelijk op de voorgrond, voluit. Orkest en zang strijden om aandacht, een beetje het manco van deze opname, maar dit maakt het ook wel weer authentiek, we zijn in Ethiopië.

Waar gaan deze liedjes over?
Mahmoud Ahmed - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
0
geplaatst: 2 maart 2016, 00:04 uur
Leuk topic dit
hoewel mijn kennis van de afrikaanse muziek niet heel ver reikt, ken ik wel wat artiesten die wat meer aandacht verdienen. Dus zet mij er ook maar bij!

0
geplaatst: 2 maart 2016, 09:42 uur
Ataloona schreef:
Ben ik het mee eens. Uit het Afrikaanse continent is een berg aan essentiële verzamelaars afkomstig
(African Scream Contest!). Zeker voor een dusdanig introductie-topic erg relevant en vaak een fijne gevarieerde kennismaking met een land/stroming.
(quote)
Ben ik het mee eens. Uit het Afrikaanse continent is een berg aan essentiële verzamelaars afkomstig
(African Scream Contest!). Zeker voor een dusdanig introductie-topic erg relevant en vaak een fijne gevarieerde kennismaking met een land/stroming.
Kan ik me ook wel in vinden, je hebt bv. ook de Analog Africa-reeks waar veel leuks op uitkomt. Ook verzamelaars van artiesten trouwens.
Maar er zijn ook genoeg reguliere albums te vinden, ben benieuwd naar het eerste album!
0
geplaatst: 2 maart 2016, 09:44 uur
bart1989 schreef:
Grappig om te lezen. Voor mij was Caribou ook (net als Peaking Lights en Ariel Pink overigens) een ingang naar Ethiopische en andere Afrikaanse muziek. En niet te vergeten The Ex.
0
geplaatst: 2 maart 2016, 12:00 uur
herman Ben wel benieuwd: wat is de link tussen Ariel Pink en Ethiopische (of andere Afrikaanse) muziek? Ook DJ-sets/mixtapes?
0
geplaatst: 2 maart 2016, 12:28 uur
0
geplaatst: 2 maart 2016, 21:59 uur
Ik heb het album even in een playlist gezet op Spotify. Het is een gezamenlijke playlist, dus latere albums kunnen er ook worden bijgezet door wie maar wil.
MusicMeter: Afrikaans album v/d week/maand on Spotify - open.spotify.com
MusicMeter: Afrikaans album v/d week/maand on Spotify - open.spotify.com
* denotes required fields.