Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 28 februari 2016, 11:03 uur
Ik schreef in het 'Stelling van de dag'-topic het volgende:
Een van 'de komende dagen' werd het niet, niettemin lijkt dit me nog steeds een erg goed idee. Bij het zoeken naar muziek uit Afrika weet je door de verscheidenheid aan genres soms niet waar te beginnen. Wellicht kan een dergelijk topic mensen enthousiasmeren of overhalen hier toch vaker de moeite voor te doen.
Een goede vorm voor een dergelijk topic moet misschien nog gevonden worden: hoeveel tijd nemen we per album (een week? twee weken? een maand?) Mijn voorstel zou zijn om een album per twee weken te behandelen. Ervaring (andere soortgelijke topics) leert dan een week te kort is, en dat in een maand het topic vaak vergeten wordt. Mochten deelnemers echter liever een andere opzet willen, kan dat uiteraard ook.
Dan nog de vraag: wat scharen we onder 'Afrikaans'? Sowieso niet te beperken tot enkel de taal, uiteraard. Het lijkt me een goed voorstel om simpelweg heel het continent te nemen, dus ook boven de Sahara. Uiteraard lijkt het me wenselijk om verschil te houden in de gekozen landen: Mali en Nigeria zijn niet de enige landen in Afrika. Maar da's toekomstmuziek.
Verder werkt het topic zoals alle soortgelijke topics: om de twee weken kiest een user een nieuw (niet al te obvious) album, waarna het aan de andere users is om deze te beluisteren en te beoordelen. Een recensie vind ik drempelverhogend, een stem zou al leuk zijn. Misschien is het een plan om een nominatiewachtlijst op te stellen?
Eerst maar eens kijken wie mee doet...
Masimo schreef:
Niettemin lijkt het me leuk om bv een ''Afrikaans' album van de week' te openen. (...) Ik zal in de komende dagen een dergelijk topic openen, maar mocht iemand me voor willen zijn, graag!
Niettemin lijkt het me leuk om bv een ''Afrikaans' album van de week' te openen. (...) Ik zal in de komende dagen een dergelijk topic openen, maar mocht iemand me voor willen zijn, graag!
Een van 'de komende dagen' werd het niet, niettemin lijkt dit me nog steeds een erg goed idee. Bij het zoeken naar muziek uit Afrika weet je door de verscheidenheid aan genres soms niet waar te beginnen. Wellicht kan een dergelijk topic mensen enthousiasmeren of overhalen hier toch vaker de moeite voor te doen.
Een goede vorm voor een dergelijk topic moet misschien nog gevonden worden: hoeveel tijd nemen we per album (een week? twee weken? een maand?) Mijn voorstel zou zijn om een album per twee weken te behandelen. Ervaring (andere soortgelijke topics) leert dan een week te kort is, en dat in een maand het topic vaak vergeten wordt. Mochten deelnemers echter liever een andere opzet willen, kan dat uiteraard ook.
Dan nog de vraag: wat scharen we onder 'Afrikaans'? Sowieso niet te beperken tot enkel de taal, uiteraard. Het lijkt me een goed voorstel om simpelweg heel het continent te nemen, dus ook boven de Sahara. Uiteraard lijkt het me wenselijk om verschil te houden in de gekozen landen: Mali en Nigeria zijn niet de enige landen in Afrika. Maar da's toekomstmuziek.
Verder werkt het topic zoals alle soortgelijke topics: om de twee weken kiest een user een nieuw (niet al te obvious) album, waarna het aan de andere users is om deze te beluisteren en te beoordelen. Een recensie vind ik drempelverhogend, een stem zou al leuk zijn. Misschien is het een plan om een nominatiewachtlijst op te stellen?

0
geplaatst: 28 februari 2016, 11:03 uur
Afijn, tagsszz (hiervoor heb ik vooral albums waarop ik gestemd heb, en topics met een soortgelijke titel als deze afgelopen): herman, buizen, trebremmit, ohmusica, OldRottenhat, AOVV, The Scientist, Arrie, inquestos, panjoe, Poles Apart, luc011190, philtuper, Broem, Vento Vivimus, Oldfart, itchy, pjh1967, thelion, Minneapolis, kemm, T.O., shinybeast, jeroentjuhh, Gyzzz, Goodfella, Teunnis, Angelo, thesceneisnow, Paap_Floyd, Toon1, bart1989, shaadiq haynes, Titmeister FlyLo,
Mocht ik je niet getagd hebben (excuses!), maar wil je wel meedoen? Dan alsnog: zeer welkom!
Mochten mensen nog andere users kennen die wellicht interesse zouden kunnen hebben? Tag!
Mocht ik je niet getagd hebben (excuses!), maar wil je wel meedoen? Dan alsnog: zeer welkom!
Mochten mensen nog andere users kennen die wellicht interesse zouden kunnen hebben? Tag!

0
buizen
geplaatst: 28 februari 2016, 11:11 uur
Leuk initiatief Masimo. Als definitie van Afrika het continent Afrika nemen lijkt me bijzonder logisch.
Alhoewel reeds jaren in Nederland, Frankrijk of UK wonende Afrikanen die een band vormen en prachtige muziek gebaseerd op hun roots maken zo nu en dan misschien ook moet kunnen?
Twee weken is inderdaad een mooie tijdsspanne.
Alhoewel reeds jaren in Nederland, Frankrijk of UK wonende Afrikanen die een band vormen en prachtige muziek gebaseerd op hun roots maken zo nu en dan misschien ook moet kunnen?
Twee weken is inderdaad een mooie tijdsspanne.

0
ohmusica
geplaatst: 28 februari 2016, 12:48 uur
Masimo en anderen. Ik ga dus ook graag meedoen en voor mij is het een motivatie om de Afrikaanse muziek weer wat beter te gaan volgen en te delen met anderen. De laatst recente albums die ik beluisterd heb waren Ballake Sissoko/vincent Segal - Musique de Nuit en het schitterende album van Mbongwana Star - From Kinshasa (in mijn top 10 van 2015). Ik let niet altijd op het continent het kan ook zijn dat de artiesten in Europa opereren of samenwerken met westerse muzikanten. Spotify maakt het voor mij heel makkelijk om Afrikaanse muziek op te sporen, maar het gaat ook om de relevantie en wat relevant is hangt ook af persoonlijke voorkeur en motivatie. Ik laat me graag inspireren. Misschien hebben we op het eind van het jaar een mooie lijst.
0
geplaatst: 28 februari 2016, 14:37 uur
Ik kan voor de komende tijd niet mijn onverdeelde aandacht garanderen, maar wil zeker het topic volgen en wellicht ook wel meedoen... zet mij maar ergens achteraan het lijstje dan kun je me er altijd uitgooien
0
geplaatst: 28 februari 2016, 15:30 uur
The Scientist schreef:
Ik kan voor de komende tijd niet mijn onverdeelde aandacht garanderen, maar wil zeker het topic volgen en wellicht ook wel meedoen... zet mij maar ergens achteraan het lijstje dan kun je me er altijd uitgooien
Dit geldt ook voor mij, maar ik vind het een leuk initiatief, dus sluit graag aan

0
geplaatst: 28 februari 2016, 17:12 uur
Toevallig ben ik deze week in de Afrikaanse muziek gevlogen! Ideaal dus om dit forum erbij te houden.
Mogen verzamelaars meedoen?
Er zijn er namelijk heel wat goeie zoals die van bvb. Soundway Records (Africa Special reeks) en Buda Musique (Ethiopiques reeks), etc.
Aan het MuMe gezelschap te zien, kan dit project hoe dan ook niet meer stuk!
Er zijn er namelijk heel wat goeie zoals die van bvb. Soundway Records (Africa Special reeks) en Buda Musique (Ethiopiques reeks), etc.

0
buizen
geplaatst: 28 februari 2016, 17:16 uur
Ik twijfel nu opeens of het misschien niet beter is om 1 week aan te houden. Eén hele week voor één album. Me dunkt.
Zie maar even.
Zie maar even.
0
geplaatst: 28 februari 2016, 17:37 uur
Twee weken is prima, is eerder gebleken. Bij één week is het tempo veel te hoog en haken mensen sneller af.
0
geplaatst: 28 februari 2016, 17:42 uur
Ja, ik wil wel mee doen, al is het wellicht wat passief (en het het liefst op spotify te vinden is). Tag me vooral als ik het vergeet
0
geplaatst: 28 februari 2016, 20:17 uur
Ik kijk passief (en wellicht als het hier eens wat rustiger is, actief) mee.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 09:43 uur
bart1989 schreef:
Toevallig ben ik deze week in de Afrikaanse muziek gevlogen! Ideaal dus om dit forum erbij te houden.
Ben ik het mee eens. Uit het Afrikaanse continent is een berg aan essentiële verzamelaars afkomstig
(African Scream Contest!). Zeker voor een dusdanig introductie-topic erg relevant en vaak een fijne gevarieerde kennismaking met een land/stroming.
0
geplaatst: 29 februari 2016, 10:20 uur
Ik ga dit topic ook volgen. Ik weet geen snars van Afrikaanse muziek, dus kennis opdoen gaat hier wel lukken!

0
ohmusica
geplaatst: 29 februari 2016, 10:44 uur
voor 'beginners' heb ik hier een instapper: w.b. african blues
Ali Farka Touré & Ry Cooder - Talking Timbuktu (Album) - YouTube
w.b. african funk:
FELA KUTI - Live at Berliner Jazztage, Berlin 1978 - Full concert - YouTube
Ali Farka Touré & Ry Cooder - Talking Timbuktu (Album) - YouTube
w.b. african funk:
FELA KUTI - Live at Berliner Jazztage, Berlin 1978 - Full concert - YouTube

0
buizen
geplaatst: 29 februari 2016, 11:06 uur
Masimo schreef:
Een goede vorm voor een dergelijk topic moet misschien nog gevonden worden: hoeveel tijd nemen we per album ...
(quote)
Een goede vorm voor een dergelijk topic moet misschien nog gevonden worden: hoeveel tijd nemen we per album ...

Ben benieuwd naar de vorm die dit topic zal krijgen.
Zou het wel mooi vinden als er bijv. per land of - indien van toepassing - per streek van een land wat achtergrondinfo over de muziekgenres wordt gevoegd, en een 'typisch' voorbeeld dan vervolgens, aan de hand van een album met dat genre uit dat land.
Inmiddels is er een eerste album gedropt. Van blues.
En ook een liveregistratie, op Jazztage.
Masimo?
* denotes required fields.