menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
avatar van Wandelaar
Mssr Renard schreef:
Ik denk dus dat ik wel de 10000 stappen haal per dag. Maar nogmaals: ik denk niet dat iedereen dat zo ziet zitten.
Geldt voor mij ook. Maar de chronisch zieke, voor wie 1000 stappen misschien al veel is, kan die leuke cadeautjes van de verzekering wel op zijn buik schrijven. De beloning gaat naar de fitte.

avatar van GrafGantz
herman schreef:
Op een normale werkdag haal ik dat altijd wel. Heen en weer naar werk is al 3000 stappen en in de pauze zit ik ook al gauw op 4000 a 5000 stappen. Met kleine loopjes (koffie halen, boodschappen doen) gedurende de dag ben ik er dan al. Echt letten doe ik er niet op (en neem mijn telefoon ook niet altijd mee).


Heen en terug naar werk lopen is zo'n 12,5 km per dag, dat is me toch net wat te gortig. En nu de Maastunnel over 10 dagen voor zo'n 7 maanden dicht gaat voor ongemotoriseerd verkeer gaat het zelfs op de fiets nog een lange trip worden. En ja, ook in m'n pauze zit ik op m'n gat, valt niet zo veel te wandelen hier tussen havens en zware industrie. De vraag is ook of het überhaupt wel gezond is om hier te wandelen, maar dat is weer een andere discussie

avatar van Michiel Cohen
Casartelli schreef:
(quote)
Dat vermoed ik niet, wij gaan een stuwwal oostelijker, zo diep Twente in dat we een paar keer op de Duitse grens zullen lopen.

Maar Overijssel is tout court wel een van 's lands geschiktste wandelprovincies.

Ook uitermate geschikt voor mountainbiken. Je kunt ook wat zuidelijker gaan wandelen in de buurt van Buurse. Je hebt er verschillende natuurgebieden zoals het Witteveen,Buursezand. Vlak over de grens heb je de Haarmuhle.
Houd je van een meer glooiend landschap dan kun je goed terecht in de omgeving van Oldenzaal, De lutte.

avatar van -SprayIt-
Enkele berichten verwijderd, persoonlijke onderonsjes graag via pm en laten we het gezellig houden

avatar van Mssr Renard
We zijn morgen van plan van IJmuiden naar Zantvoort over het strand te lopen en dan ook de zonsondergang op die manier mee te maken.

Ik heb zelf 40jaar in Den Haag gewoond, waarvan 12 jaar op Scheveningen. Dus ik ben strand en zonsondergangen wel gewend.

Maar zo'n lang recht stuk op het strand heb ik niet vaak gedaan.

Ik heb weleens de nachtwandeling van Hoek van Holland naar Scheveningen gedaan (erg gaaf) en ik liep geregeld van Scheveningen naar Kijkduin en vv. Maar dat laatste is maar 5km.

avatar van GrafGantz
Regelmatig van Hoek van Holland (vanaf de pier) naar Kijkduin gewandeld. Is zo te zien nog een tikkie verder dan wat jij gepland hebt, dus lijkt me prima te doen morgen. Bij vloed kan zoiets wel vrij zwaar worden, alsmaar door dat zachte zand ga ik al snel aan m'n hamstrings voelen. Al is dat ook wel weer een goede training, als ik zoiets met warm genoeg weer doe loop ik op blote voeten, dat doet zowaar nog meer pijn als je dat een paar uur doet

Ga zelf met vrouwlief a.s. zondag een van m'n favoriete wandelingen in Nederland doen door Nationaal Park Veluwezoom, vanaf station Dieren door de Onzalige Bossen, over de Posbank en door het Beekhuizendal afdalen naar Velp. Kilometer of 14 als ik me niet vergis, met de nodige hoogteverschillen en rond de Posbank van dat vervelende zachte zand. Is alweer een jaar of 3 geleden dat ik daar gewandeld heb, dus het werd weer eens tijd

avatar van Mssr Renard
GrafGantz schreef:
Ga zelf met vrouwlief a.s. zondag een van m'n favoriete wandelingen in Nederland doen door Nationaal Park Veluwezoom, vanaf station Dieren door de Onzalige Bossen, over de Posbank en door het Beekhuizendal afdalen naar Velp. Kilometer of 14 als ik me niet vergis, met de nodige hoogteverschillen en rond de Posbank van dat vervelende zachte zand. Is alweer een jaar of 3 geleden dat ik daar gewandeld heb, dus het werd weer eens tijd


Die wandeling is fenomenaal!!!!

Alleen jammer van dat kroketten restaurant van Natuurmonumenten bovenop de Posbank. En de kans om van je sokken gereden te worden door mountainbikers. Maar dat is maar een klein stukje ergens tussen Veluwezoom en Posbank in.

Ik heb een tijdje in Velp gestuurd, dus ken het daar best goed. Echt heel mooi.

Tijdens de bloeiende heide is de Posbank trouwens belachelijk druk. Zelfs de buurtgemeenten willen het verkeer aldaar gaan verbieden. En terecht.

avatar van Mjuman
GrafGantz schreef:
Regelmatig van Hoek van Holland (vanaf de pier) naar Kijkduin gewandeld. Is zo te zien nog een tikkie verder dan wat jij gepland hebt, dus lijkt me prima te doen morgen. Bij vloed kan zoiets wel vrij zwaar worden, alsmaar door dat zachte zand ga ik al snel aan m'n hamstrings voelen. Al is dat ook wel weer een goede training, als ik zoiets met warm genoeg weer doe loop ik op blote voeten, dat doet zowaar nog meer pijn als je dat een paar uur doet

Ga zelf met vrouwlief a.s. zondag een van m'n favoriete wandelingen in Nederland doen door Nationaal Park Veluwezoom, vanaf station Dieren door de Onzalige Bossen, over de Posbank en door het Beekhuizendal afdalen naar Velp. Kilometer of 14 als ik me niet vergis, met de nodige hoogteverschillen en rond de Posbank van dat vervelende zachte zand. Is alweer een jaar of 3 geleden dat ik daar gewandeld heb, dus het werd weer eens tijd


Was zelf ervan overtuigd dat die route andersom liep dwz van Velp naar Dieren, maar op wandelnet staat ie idd zoals aangegeven. Mooie route, eerste keer dat ik 'em liep stond die ouwe vreetschuur er nog, die is in '96 afgefikt. Misschien hebben ze die route op een gegeven moment wel omgedraaid?

avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:
Alleen jammer van dat kroketten restaurant van Natuurmonumenten bovenop de Posbank.


We moeten eerst nog met de trein van Rotterdam naar Dieren, dus tegen de tijd dat we starten is het al eind van de ochtend. Ben van plan (als er plek is) te lunchen bij de Carolinahoeve na ongeveer een uurtje lopen, bij de Posbank kunnen we die krokettenschuur dan links (nou ja, eigenlijk rechts) laten liggen.

Heb deze wandeling een jaar of 5 of 6 geleden ook eens midden in de winter gelopen (januari volgens mij), op een hele koude dag. Hoewel het weekend was was het toen behoorlijk uitgestorven overal, zelfs op de Posbank was het toen rustig.

avatar van herman
GrafGantz schreef:
Bij vloed kan zoiets wel vrij zwaar worden, alsmaar door dat zachte zand ga ik al snel aan m'n hamstrings voelen.

Ben lang geleden een keer van Kijkduin naar Noordwijk gelopen (was in training voor de Nacht van Gulpen). Ging prima, maar na de laatste pauze schoot het ook ineens in mijn hamstrings en toen werd het laatste uurtje toch nog afzien... Sindsdien eigenlijk nooit meer zo'n lange wandeling over het strand gedaan, behalve dan van Katwijk naar Wassenaar ofzo.

avatar van GrafGantz
herman schreef:
(quote)

Ben lang geleden een keer van Kijkduin naar Noordwijk gelopen


Ok, jij wint

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Was zelf ervan overtuigd dat die route andersom liep dwz van Velp naar Dieren, maar op wandelnet staat ie idd zoals aangegeven. Mooie route, eerste keer dat ik 'em liep stond die ouwe vreetschuur er nog, die is in '96 afgefikt. Misschien hebben ze die route op een gegeven moment wel omgedraaid?
De precieze routering is door de jaren heen wel wat veranderd, al geloof ik wel dat hij altijd (=in elk geval sinds 1993) in Dieren begonnen is en dat alleen het eindpunt en de totaalafstand nog wel eens veranderden. Om begrijpelijke redenen een van de pakweg vijf NS-wandelingen die altijd in min of meer gelijke vorm in het assortiment gebleven is.

Enfin, de Posbank is de begrijpelijke toeristentrekker. Er zijn gelukkig ook nog de nodige echt stille hoekjes op de Veluwezoom over, ook op zomerse weekenddagen.

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
(quote)
De precieze routering is door de jaren heen wel wat veranderd, al geloof ik wel dat hij altijd (=in elk geval sinds 1993) in Dieren begonnen is en dat alleen het eindpunt en de totaalafstand nog wel eens veranderden. Om begrijpelijke redenen een van de pakweg vijf NS-wandelingen die altijd in min of meer gelijke vorm in het assortiment gebleven is.


Ik heb de LAW-gids Maarten van Rossempad (mei 2001) erbij gepakt en dan kan ik ook zien dat er tov het traject toen en dat van nu (op wandelnet) inderdaad wat wijzigingen zijn in het traject (bijv in Velp), ik zie ook de aan/aftakroutes naar Rheden en Dieren duidelijk aangegeven (maar daar staat de richting niet bij en, naar mijn beste weten, zijn de NS-routes maar in één richting gemarkeerd.

Het rare is dat ik 'em dus altijd, ook voor 2001, zuid >> noord heb gelopen. Dus ook zonder LAW-gids; heb heel lang die groene foldertjes van de NS-wandeling (moest je bij het loket halen, tegen vertoning van kaartje of betaling van fl 1,25???) - maar ik heb ze 6-7 jaar geleden allemaal (30 of zo) weggedaan. Raadsel, raadsel!

Iets heel anders iemand ervaring met wandelen mbv gpx-bestanden op smartfoon of gps (Garmin oid)?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
heb heel lang die groene foldertjes van de NS-wandeling (moest je bij het loket halen, tegen vertoning van kaartje of betaling van fl 1,25???) - maar ik heb ze 6-7 jaar geleden allemaal (30 of zo) weggedaan. Raadsel, raadsel!
Ja, zo was het (en met de sluiting van steeds meer loketten moest je je ook steeds vaker op het loket van een groter station in de buurt vervoegen). Daar ik nooit iets van Marie Kondo gelezen heb, heb ik mijn collectie nog. Heel soms neem ik er nog wel eens eentje mee, meestal om een stukje in een andere wandeling in te bedden. Mooi compacte foldertjes waren het toch, maar op een gegeven moment niet meer helemaal van deze tijd.

De routes waren inderdaad als éénrichtingsverkeer uitgezet, maar omdat de routes grotendeels een LAW volgden (en in het geval van de Veluwezoom misschien wel bijna geheel) en die wel altijd in twee routes bewegwijzerd en beschreven zijn, gold die beperking strikt genomen alleen voor de aan-/aftakroute (de wit/geel-rode stickers met NS-logo).

avatar van Mssr Renard
Mjuman schreef:


Iets heel anders iemand ervaring met wandelen mbv gpx-bestanden op smartfoon of gps (Garmin oid)?


Wij lopen altijd met GPX. Plus kaart, plus een gids (voor de leuk). Bijvoorbeeld Pieterpad en Romeinsen Limes hebben we een gidsje van. Savonds op een hotel/b&b kamertje hebben we dan voorpret voor de dag erna.

GPX en Poi's ben ik sinds kort mee bezig en ben heel tevreden. Eifelsteig loop ik bijna alleen met GPX. Ook omdat er direct een recording wordt gemaakt.

avatar van Mjuman
Mssr Renard schreef:
(quote)


Wij lopen altijd met GPX. Plus kaart, plus een gids (voor de leuk). Bijvoorbeeld Pieterpad en Romeinsen Limes hebben we een gidsje van. Savonds op een hotel/b&b kamertje hebben we dan voorpret voor de dag erna.

GPX en Poi's ben ik sinds kort mee bezig en ben heel tevreden. Eifelsteig loop ik bijna alleen met GPX. Ook omdat er direct een recording wordt gemaakt.


Op Smartfoon neem ik aan - welk type en welk app, hoe 'st met de levensduur van je accu/hoe vaak moet je dan laden; zit nl te kijken naar gps'en maar prijs is wel een dingetje.

avatar van Mssr Renard
Mjuman schreef:
(quote)


Op Smartfoon neem ik aan - welk type en welk app, hoe 'st met de levensduur van je accu/hoe vaak moet je dan laden; zit nl te kijken naar gps'en maar prijs is wel een dingetje.



Suunto Smartwatch inclusief Suunto Movescount app op de smartfoon.

Voorheen gebruikte ik Strava en Relive (om te rennen en fietsen), maar nu alles met de Suunto. IK heb de app GPX Viewer PRO trouwens nog op mijn foon staan. RouteYou app heb ik ook, die doet het ook prima, want daar staan trouwens al mijn routes opgeslagen. Maar intussen raakt mijn Movescount-account ook steeds voller met routes. Leukste is het terugkijken van de filmpjes

Batterijduur kun je zelf regelen. Je stelt simpelweg hoe nauwkeurig hij met GPS moet communiceren. Ik zet hem in op per 2 seconden. Zodoende kan hij wel een hele dag mee. Vaak na 7 uur wandelen heb ik nog wel zo'n 50% batterijduur over (horloge), op de foon is het te verwaarlozen die bluetooth'd alleen maar met het horloge. Het horloge is dus de grootste energieslurper.

Omdat ik een oplaadkabel bij me heb, kan ik savonds altijd het horloge weer opladen. Ik heb het nog niet geprobeerd met een powerbank, want mijn huidige powerbank is niet sterk genoeg om het horloge tijdens het recorden weer vol te krijgen.

Suunto en Garmin zijn wel echt de shit hoor.

Qua apps

avatar van Mjuman
Mssr Renard dank voor je uitgebreide reactie. Je begrijpt ik ben me aan het oriënteren. Momenteel sta ik de stand van gps (Garmin eTrex, 35 touch of anders 64...; 't liefst met kompas en goede hoogtemeter), omdat ik die mbv een adapter ook op de fiets kan gebruiken.

Kaartgebruik op de fiets is echt onhandig, omdat je dan al snel weer moet stoppen om de kaart in je stuurtas om te vouwen; en dan is er nog het vocht-issue.

avatar van Mssr Renard
Ik heb ook een hoogtemeter en kompas.
Werken best goed, alleen de hoogtemeter werkt binnen wat vreemd, ivm luchtdruk.

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
De precieze routering is door de jaren heen wel wat veranderd, al geloof ik wel dat hij altijd (=in elk geval sinds 1993) in Dieren begonnen is en dat alleen het eindpunt en de totaalafstand nog wel eens veranderden. Om begrijpelijke redenen een van de pakweg vijf NS-wandelingen die altijd in min of meer gelijke vorm in het assortiment gebleven is.


You are Orville or Wilbur, Wright in any way Had een mailtje gestuurd naar Stichting Wandelnet met een vraag daarover en jouw woorden werden bevestigd. Blijkbaar hebben we dus altijd de route verkeerd om gelopen. De plausibele verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat het vanuit Utrecht logischer is om naar Velp te rijden met de auto, ipv naar Dieren, omdat dat ca 14 km (* 2) scheelt. Opvallend dat zoiets dan een idée fixe wordt.

avatar van GrafGantz
Zand wezen happen bij de Loonse en Drunense Duinen vandaag, een kilometer of 18-19. Wat een subliem weer!

https://i.imgur.com/HKB3m1K.jpg

https://i.imgur.com/epOGNZv.jpg

https://i.imgur.com/uroDHIa.jpg

avatar van Mssr Renard
18/19 km is erg netjes.

Loonse en Drunense duinen zijn ook erg mooi. Ziet er rond dit jaargetijde ook erg rustig uit. Fijn.

avatar van GrafGantz
Rustig was het allerminst, het was prachtig weer en op een zondag, alle parkeerplaatsen waren vol en hetzelfde kon gezegd worden voor alle uitspanningen, zowel binnen als op de terrassen. Maar ik zorg natuurlijk wel dat ik foto's neem met zo min mogelijk mensen er op, tenzij het m'n tochtgenoten betreft

Tevens zijn de laatste 2 foto's van het eind van de wandeling, zo rond een uur of 4, dat is in deze tijd van het jaar kort voor zonsondergang dus dan zijn er niet zo veel mensen meer onderweg.

/edit: met de rechtermuisknop (view image) zijn de foto's overigens groter te bekijken zie ik nu. Tenminste, in Firefox.

avatar van Bruno_6
Zo'n drukte vind ik dus erg vervelend. ik wandel het liefst alleen en kom daarbij liefst zo weinig mogelijk andere mensen tegen.

avatar van Mjuman
Bruno_6 schreef:
Zo'n drukte vind ik dus erg vervelend. ik wandel het liefst alleen en kom daarbij liefst zo weinig mogelijk andere mensen tegen.


Zou zeggen zet BMW op, Bruno's Mars Wandelreizen. Maar zonder gekheid: over het algemeen valt het mee wanneer je verder dan1 km van een populaire pleisterplaats verwijderd bent en is het een stuk rustiger.

Zelfs nabijgelegen Kwintelooyen, met prachtige vergezichten kan wel eens tegenvallen op zondag Google Maps

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
nabijgelegen Kwintelooyen, met prachtige vergezichten
jaja, er gaat niks boven de skyline van Veenendaal

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
(quote)
jaja, er gaat niks boven de skyline van Veenendaal


Jij hebt altijd de blik op oneindig, in de verte? Ik kan me twee mooie vergezichten voor de geest halen even boven A'dam, de ophaalbrug bij Ransdorp en het kerkje met dito brug bij Zuiderwoude (zitten in de route van een LAW daar), ga je zeker ook weer neuzelen over de skyline van A'dam Noord. Beetje positieve attitude is wel een pré

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Het kerkje bij de brug en het meertje van Zuiderwoude hoort tot mijn favoriete pleisterplaatsen (voor zelf meegebrachte etenswaren dan toch) in de eigen omgeving. Dat gezegd zijnd vind ik Waterland toch wel geschikter als fiets- dan als wandelgebied.

Kwintelooyen heeft allicht wel wat, maar voor de blik op het eindige vind ik de afgravingsgeschiedenis toch wel wat erg zichtbaar. En op het oneindige is daar dan inderdaad de skyline van Veenendaal (en die van Ede en Wageningen erbij). In de nabije omgeving ben ik wel erg gecharmeerd van het gebied rond de Plantage Willem III en (allicht) de Grebbeberg / Blauwe Kamer.

avatar van Bruno_6
Mjuman schreef:
(quote)


Zou zeggen zet BMW op, Bruno's Mars Wandelreizen. Maar zonder gekheid: over het algemeen valt het mee wanneer je verder dan1 km van een populaire pleisterplaats verwijderd bent en is het een stuk rustiger.

Zelfs nabijgelegen Kwintelooyen, met prachtige vergezichten kan wel eens tegenvallen op zondag Google Maps


Weet ik hoor.

Uit echt populaire wandelgebieden blijf ik tijdens het weekend weg. Tijdens de werkweek een dagje verlof nemen en genieten van de natuur en de stilte. Heerlijk.

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
Het kerkje bij de brug en het meertje van Zuiderwoude hoort tot mijn favoriete pleisterplaatsen (voor zelf meegebrachte etenswaren dan toch) in de eigen omgeving. Dat gezegd zijnd vind ik Waterland toch wel geschikter als fiets- dan als wandelgebied.


Daarmee ben ik het wel eens - die route heette ooit het Waterlandpad (dacht ik) en ik herinner me de ronduit treurig vervelende etappes in De Beemster. Het begin bij Egmond aan Zee, had nog wel wat.

Casartelli schreef:
Kwintelooyen heeft allicht wel wat, maar voor de blik op het eindige vind ik de afgravingsgeschiedenis toch wel wat erg zichtbaar.


Oja, maar als je net vanuit Amerongen door het bos daarheen hebt gewandeld, komt die wide open space wel als een verrassing. De LAW volgt rond Rhenen niet de leukste route. Het is leuker om langs de stuwwallen te blijven lopen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:45 uur

geplaatst: vandaag om 00:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.