menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
Een bewerkte sfeer-impressie:

Is dat om aan te geven dat je fietstrip ook een lsd trip was?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Het Reestdal is mooi genoeg zonder trucage. Laatste keer dat ik er was is alweer bijna twee jaar geleden en dat was mijn eerste (en vooralsnog laatste) geocache. Nee ik suggereer geen apart topic voor dat laatste...

avatar van ZAP!
Kronos - dan had ik 'm wel geplaatst in het 'Welke drugs gebruiken we vandaag?'-topic.

Casartelli - ik vind het origineel niet mooier, maar vooruit: https://i.ibb.co/qkzzfs2/DSC05188.jpg

avatar van Kronos
Ik wilde vorige week, op de warme zondag, op basis van mijn richtingsgevoel een kort ommetje maken in een groot bos in Ravels. Een half uurtje of zo. De weg in het bos maakte vele kronkels maar ik zou na een tijdje richting rechte hoofdweg proberen gaan en langs daar terugkeren.

Een hoofdweg vond ik uiteindelijk wel. Maar was dit wel dezelfde hoofdweg? Na wat stappen werd duidelijk van niet. Op basis van mijn richtingsgevoel ben ik daar dan maar terug het bos ingegaan. Als ik de zon achter mij hield zou het wel goed moeten komen. Maar de kronkelweggetjes leidden mij naar andere richtingen. Ook niemand om de weg aan te vragen. Uiteindelijk kwam ik het bos weer uit waar ik het tien minuten eerder was binnengegaan. Dat schoot niet op.

Helemaal teruggaan zoals ik was gekomen? De weggetjes leken op elkaar. Ik had geen flauw idee meer waar ik in- en afgeslagen was. Er stond daar gelukkig wel een bord met een plattegrond. Maar de parking waar mijn auto stond was er niet op te vinden. De weggetjes in het bos stonden er ook niet op. Wel kon ik zien welke richting ik waarschijnlijk ongeveer uit moest; maar de ervaring leerde dat een richting moeilijk of onmogelijk aan te houden was in dat bos.

Met mijn auto was ik eerst langs het kanaal gereden, dan een eind het bos in en daar geparkeerd. Kijkend op de plattegrond bleek er niks anders op te zitten dan een gigantische omweg maken via het dorp van Ravels. Dat had meer kans op slagen. Daar kon ik ook de weg vragen. Dat wilde ik wel doen, met het voornemen dat ik niet als Trump wilde zijn: "Pelosi says Trump is 'like a man who refuses to ask for directions' on coronavirus pandemic". Met de auto of met de fiets ben ik wel eens zo'n man. Maar niet als ik te voet ben en al lang terug in de auto had willen zitten.

Het werd nog een lange wandeling. In de blakende zon, geen drinken bij. Eén keer de weg gevraagd. Ik bleek goed te zitten. Halfweg kwam ik nog een brede zandweg tegen die richting het bos ging; het bos dat daar in de verte zomaar wat lag te liggen inmiddels. Dat zou wel eens een binnenweg kunnen zijn in mijn omweg bedacht ik. Dat bleek te kloppen zag ik achteraf thuis op googlemaps. Inderdaad, een smartphone heb ik nooit bij want ik heb geen, wil geen, behalve soms hè... Maar niet doen dus. Ik wilde dat klotebos echt niet meer in.

In het dorp aangekomen kon ik gelukkig wat drinken kopen. Nu nog een heel eind naar de brug, een heel eind langs het kanaal, een heel eind terug het bos in, en ik was er. Twee uur gewandeld? Stikkapot in ieder geval.

Leuk hoor, wandelen. De vrijheid, het avontuur en zo.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Dat klinkt in België toch een beetje als die oude mop van die Nederlander die vanuit Duitsland met pech onderweg de alarmcentrale belt.
- Waar zit u?
- Geen idee... wacht, daar staat een bord... jawel, bij het plaatsje Ausfahrt!

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
(quote)
Dat klinkt in België toch een beetje als die oude mop van die Nederlander die vanuit Duitsland met pech onderweg de alarmcentrale belt.
- Waar zit u?
- Geen idee... wacht, daar staat een bord... jawel, bij het plaatsje Ausfahrt!


Gee, die heeft een ongelofelijke baard ... (Uit in NL, voor UK-folks)

Overigens - genoeg verhalen van Duitsers die in Zweden tijdens de jachtperiode de weg kwijt raken in het bos. En ook mijzelf overkwam het ooit toen ik een boswandeling maakte in de Eifel, had duidelijk, weliswaar ietwat versimpeld, routekaartje en dus achtte ik kompas overbodig. Enfin, na een uurtje begon het zo heftig te sneeuwen dat we moesten schuilen. En toen het ophield was alles helemaal wit en kon je dus gewoon ook paden niet meer onderscheiden, het tweede pad links was opgehouden te bestaan en je oriëntatievermogen is zero. En als het dan ook nog eens donker wordt ... ben je blij als je door menselijke activiteit (crossen met motoren) je de weg terug kunt vinden. Afgezien van het feit dat dit voor 95 was (geen mobiel) was het nog maar de vraag of je bereik had gehad; genoeg plekken (Dordogne, Dartmoor, Yorkshire) waar dat niet altijd het geval is

avatar van herman
Het is mij ook wel eens overkomen in het oude Albaicin in Granada. In mijn eentje rondstruinen tot ik merkte dat ik werd achtervolgd door een onguur type. Uiteindelijk die wel van me afgeschud, maar daarbij ook de weg kwijtgeraakt en dat met een dikke 35 graden. Was ook slecht bereik, dus aan Google Maps had ik niet veel. Toen ik uiteindelijk weer op bekend terrein kwam gelijk 2 ijsthee besteld om weer af te koelen. Was wel een aparte ervaring op een enorm leeg terras, het was duidelijk siëstatijd.

avatar van ZAP!
Zo kom je tijden niet in de natuur en zo zit je twee keer in dezelfde week in het Reestdal. Dit keer gebanjerd. Een kleine impressie van een snikhete middag waarbij de schaduw in het bos soelaas bood:

Ons welkomstcomité (grauwe vliegenvanger): https://i.ibb.co/2N3bc3x/grauwe-vliegenvanger.jpg
Panorama Reestdal: https://i.ibb.co/b3ZTwh0/DSC05221.jpg
Gewoon een kikker: https://i.ibb.co/m0ffMYH/kikker.jpg
Gewoon een rare boomstam: https://i.ibb.co/qYScsYB/rare-boom.jpg

avatar van Wandelaar
Noem dat maar gewoon: prachtig.

avatar van ZAP!
Wandelaar - die boom staat vlakbij het zgn. spookvennetje (aan de noordkant, als ik het goed heb), mocht iemand er ooit nog es komen.



avatar van ZAP!
Mijn moeder liep ooit met m'n vader door Utrecht, op weg terug naar hun auto na een avondje uit. Riep een man haar na: "Mevrouw, mevrouw, u loopt verkeerd!" Mijn moeder was zeer verbaasd: "Hoe weet die man nou waar ik naartoe ga?"


avatar van Kronos

Ik denk dat je met die tips terecht kunt bij The Ministry of Silly Walks van John Cleese.

avatar van Wandelaar
Nu de buitentemperatuur weer wat is gedaald begint het leuker te worden je een beetje in te spannen op de wandelpaden. Want echt, met 35 graden en brandende zon is wandelen geen pretje. Nog ellendiger moet dat zijn voor de hardloper die ook op zulke dagen doorzet en traint voor een evenement dat toch wordt afgelast.

Zelf beleef ik plezier aan 'stevig wandelen', ook wel 'brisk walking' of 'powerwalking' genoemd. Met snelwandelen heeft het niets te maken hoewel er een portie uitsloverij bij komt kijken die grappig kan aandoen.

Die aanstellerij moet je niet willen. Het gaat om een flinke pas, met iets meer kracht afzetten, afrollen, met je tenen veren en je armen gebruiken. Met dat laatste fenomeen zie je de gekste dingen. Mensen die met driftige bewegingen hun armen heen en weer bewegen, de elleboog in 90 graden gebogen naar achteren prikkend, de vuisten gebald.

Niet goed en niet nodig. Hoewel je op je benen loopt, kunnen je armen een goede hulpmotor zijn, al is er niks op tegen je handen op de rug of in je zakken te houden. Vanuit de schouder maak je de beweging naar voren, los en zonder terug te zwaaien naar achteren, want dan zet je je spieren vast in schouders en nek en heeft de fysio meer werk aan je. Lekker zwaaien dus, met een beetje kracht naar voren. Zo doet je bovenlichaam ook nog wat en is wandelen een 'total workout' om een nog verschrikkelijker term te gebruiken.

Afhankelijk van je lengte (lange benen gaan sneller) kom je dan op zo'n 6 km/u als mooie snelheid om je lichaam een beetje te prikkelen. Alle spiergroepen doen wat en hart en longen moeten even hun best doen. Drie keer per week 50 minuten zou ik zeggen.

Nee, een atletische krachtpatser word je er niet van. Hooguit kun je een paar ouderdomskwaaltjes een paar jaar langer van je afhouden. Daarom mijn pleidooi voor heel iets anders: genieten van je beweging. Het heerlijkste is de 'flow' (de ultieme dooddoener), of liever: opgaan in het lekkere van de beweging. Kwaliteit telt zwaarder dan kwantiteit. Het mag leuk zijn. Er moet al zoveel.

avatar van Kronos
Wandelaar schreef:
Er moet al zoveel.

Ja, met de stappenteller paraat 10000 stappen per dag bijvoorbeeld. Doe je dat niet, dan ga je ooit dood.

avatar van Wandelaar
Een mooi getal, die 10.000 stappen. Maar nergens op gebaseerd.

avatar van ZAP!
Ik wandel zo nog even de keuken in, even de soep doorroeren.

avatar van Wandelaar
ZAP! schreef:
Ik loop zo nog even de keuken in, even de soep doorroeren.
Twee in één.

avatar van Leptop
Wandelaar schreef:
Een mooi getal, die 10.000 stappen. Maar nergens op gebaseerd.


Er zit nogal wat variabiliteit in. Als mijn vrouw 10000 stappen heeft gelopen, zit ik net op 7000. Bij dezelfde afstand.
Aan de andere kant is 10000 stappen wel een mooi aantal om door de week te halen, maar ook hier: bij 5 km hardlopen - 4000 stappen. 5km wandelen - 5000 stappen. Ruim 1 uur tennis: 2500 stappen. Ofwel, veel zegt het niet.

avatar van gigage
Ik heb wandelen ook misbruikt als zijnde sporten maar t schijnt toch wel goed te zijn je hartslag zo af en toe naar de pak m beet 170 te stuwen. Dat hoeft niet joggend maar wat pittige fitnessoefeningen ( kniebuigingen, uitstappen wat buikspieroefeningen enzo) kan geen kwaad. Dat maakt het wandelen meer als een prima ontspanningstripje, voor mij althans, om even in beweging te komen.

Op TV zag ik eens een meting waarbij die 10 K wandelstappen werden vergeleken met kortere meer inspannende dagelijkse bewegingen ( dus sneller wandelen, rennend de trap op) maar met veel minder stappen dan de 10.000. Die tweede groep bleek fysiek er beter van geworden te zijn dan de eerste.

avatar van vigil
We proberen met t gezin (of met zn 2-en) elk jaar wel twee keer door Meijendel te banjeren maar dit was er in 2020 nog niet van gekomen (maar goed de 2de keer kan nog natuurlijk nog makkelijk). Het was weer fijn en mooi, de juiste temperatuur en niet te druk.

Bij het restaurant/brasserie waren alleen achterlijk veel wespen dus daar was de lol wel wat snel vanaf.

avatar van Mssr Renard
Wij hebben tijdens de lockdown niet heel veel gewandeld. Mede omdat zo een beetje heel Nederland in de natuurgebieden te vinden was. Niet echt leuk meer, vooral omdat wij juist voor de rust en de natuurbeleving willen wandelen.

Naar het buitenland gaan zat er al helemaal niet in. Wij houden ons gewoon zo veel mogelijk aan alle voorschriften.

In maart, nét voor de lockdown, waren wij in Walcheren, waar wij wat fikse wandelingen wilden maken. Helaas vonden wij Walcheren véél te toeristisch en eigenlijk gewoon niet mooi. Er lopen alleen maar verharde paden en van natuur is echt weinig sprake. We liepen zo'n 60km. Vlissingen is trouwens echt een hel!

In juni mochten we weer met de trein en zijn we richting Nijmegen af getogen, waar we op een camping een huisje mochten huren. Wij hebben toen geprobeerd daar wat lange wandelingen te lopen, maar ook: veel te veel mensen, veel te druk en bovendien: veel te veel Mountainbikers (de nieuwe plaag van natuurgebieden). Dat was dus een flinke deceptie. Wel in dat weekend zo'n 90km kunnen lopen.

Daarna hebben we besloten onze geliefde Utrechts Heuvelrug weer af te lopen. We liepen van het schitterende Rhenen naar Maarn (30km) in één stuk. Dat is pas wandelen. En het blijft toch één van de mooiste aaneengesloten bossen van Nederland.

In de 'vakantie' kreeg ik een inzinking. Ik had angstaanvallen en wist even niet meer waar ik het moest zoeken. Thuiswerken, wonen en ook vakantie 'vieren' leek voor mij allemaal zoveel op elkaar, dat ik instortte.

De tweede week van mijn 'vakantie' hebben we flink uitgepakt. Intussen was het augustus. We zijn 4 dagen naar Zuid-Limburg geweest, en hebben flinke wandelingen gemaakt, bergen beklommen, door Duitsland en België gelopen en zelfs het land Moresnet verkent. We willen dolgraag daar weer naartoe.

Aansluitend daarop zijn we 4 dagen naar Twente geweest. Almelo lijkt mooi, maar het is een druk plaatsje en we konden van de drukte (we sliepen in een hotel) amper slapen. We hebben wel wat mooie stukken gelopen. Vooral het noordelijke stuk van Twente is erg de moeite waard (Springendal). Afsluitend zijn we over de Sallandse Heuvelrug weer teruggelopen om de trein terug te nemen.

Omdat we dachten dat Twente echt té gek was, hebben we nog een weekend hier geboekt, om ditmaal het meest Oostelijke deel van Twente te verkennen. Maar Twente is helemaal geen wandel-gebied. Alle wegen zijn verhard. Er racen huurscooters en bejaarde electrische fietsers te pas en te onpas om je heen terwijl ze allemaal aerosolen je richting in blazen met dat eeuwige ge-hallo van de Nederlander.

We hebben wel de enige kronkelende rivier van Nederland gezien en de hoogste berg van Overijssel (Tankenberg) beklommen. Maar Twente heeft toch echt afgedaan als wandelland. Doe mij maar de woeste duinen (onverhard), Utrechtse Heuvelrug (veel bos, weinig fietsers en 0 scooters) of Zuid-Limburg, want té hoog voor dagjesmensen en de uitzichten blijven fenomenaal.

Dit weekend gaan we óf naar Schoorl óf naar Santpoort. De woeste duinen in, en paddenstoelen kijken. Het echte wandelweer is nu wel begonnen. Mooi ook, dat de dagjesmensen allemaal op een hoopje op de Posbank liggen met een Natuurmonumentenkroket in de bek, niet té ver van de parkeerplaats en heel érg ver van de uitgestrekte duingebieden.

avatar van ZAP!
Mssr Renard schreef:
...Maar Twente heeft toch echt afgedaan als wandelland...
Welkom terug. En probeer nog es het Reestdal, het is niet Twente, alles onverhard en de laatste keer dat ik er kwam, was er geen... nou, één mevrouw en een hond.

avatar van Mssr Renard
ZAP! schreef:
(quote)
Welkom terug. En probeer nog es het Reestdal, het is niet Twente, alles onverhard en de laatste keer dat ik er kwam, was er geen... nou, één mevrouw en een hond.


Klinkt goed, want ik houd niet van veel mensen, en onverhard is mijn middelste naam.

Monsieur Onverhard Renard

avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:
(quote)


Klinkt goed, want ik houd niet van veel mensen, en onverhard is mijn middelste naam.


Al eens aan emigreren gedacht?

avatar van Mssr Renard
GrafGantz schreef:
(quote)


Al eens aan emigreren gedacht?


Zeker weten. Duitsland trekt mij erg. Maar wij hebben en willen geen auto. Dus moet alles wel te lopen zijn, en er moet een station in de buurt zijn. Nederland is nét even wat beter daarin.

Emigreren naar Zuid-Limburg lijkt mij ook wat....

avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:
(quote)


Emigreren naar Zuid-Limburg lijkt mij ook wat....


Hierzo, bijna op het Drielandenpunt. Wel nog even sparen gok ik zo

Robot - funda

Gast
geplaatst: vandaag om 14:01 uur

geplaatst: vandaag om 14:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.