menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
avatar van Mssr Renard
Jemig, nou ik huur liever dan dat ik daadwerkelijk een huis ga kopen. Daarvoor ben ik te oud en ik krijg waarschijnlijk nooit zo een lening.
Ik woon ook liever klein. Dus een leuke buitenwijk vlakbij natuur en een NS-station vind ik prima.
Ik dacht aan Hilversum.

avatar van ZAP!
Wandelen doe ik elke dag, maar meestal is dat daags maar 1x naar mijn ouderlijk huis en 1x terug naar mijn schamele appartementje. Weinig opzienbarend, maar de bewuste avondwandeling van maandag (of zondag, daar wil ik van af zijn) wil ik nog wel even delen. Ik liep de eerste hoek om en zag aan de overkant van het water twee jonge mensen fietsen. Zegt de jongeman tegen de jonge vrouw naast hem: "Nou, ben je al ongesteld?" De jonge vrouw antwoordt: "Hihi, ja, ehm..." De rest kreeg ik niet mee, want ze fietsten te snel en het zou al te opzichtig geweest zijn als ik er achteraan gerend was, uit pure nieuwsgierigheid naar het antwoord.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik kan me voorstellen dat het op een zonnige zondagmiddag drukker is in oostelijk Twente dan op een regenachtige dinsdagochtend op de Utrechtse Heuvelrug, maar verder komen de beschreven ervaringen me nogal vreemd voor.

Ook niet van mensen houden en dan mijmeren over het zeer dichtbevolkte Gooi, danwel het dichtbevolkte en zeer dichtbetoeriste Zuid-Limburg... apart.

avatar van Mssr Renard
Casartelli schreef:
Ik kan me voorstellen dat het op een zonnige zondagmiddag drukker is in oostelijk Twente dan op een regenachtige dinsdagochtend op de Utrechtse Heuvelrug, maar verder komen de beschreven ervaringen me nogal vreemd voor.

Ook niet van mensen houden en dan mijmeren over het zeer dichtbevolkte Gooi, danwel het dichtbevolkte en zeer dichtbetoeriste Zuid-Limburg... apart.


Ik houd best van mensen, maar ik houd ook van scheiding wandelen/scooters/auto's/fietsen/ATB's, zeg maar.
En dat lukte niet in het Twente van de omgeving van Oldenzaal. Het is mijn ervaring.

Amsterdam verruilen voor Utrechtse Heuvelrug/Hilversum lijkt mij wel een vooruitgang hoor.

Ik woonde ooit in Den Haag en nu in Amsterdam, dus heb in mijn leven nergens anders gewoond dan in de Randstad. In dat opzicht lijken Limburg en Hilversum eo wel een stuk rustiger.
Daarbij is het belangrijkste criterium een NS-station in de buurt en loop je vanuit H'sum zo de bossen in en de heide op.

Verder is het allemaal met een korrel zout, want verhuizen is niets iets wat je zo maar even doet. Ik ben allang blij met een eigen huisje.

Verder was Twente echt heel erg druk. Echt heel erg druk, maar dat zal met de thuisvakanties van de Nederlanders te maken hebben gehad. Misschien dat het in de regen allemaal leuker is.

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
Ik kan me voorstellen dat het op een zonnige zondagmiddag drukker is in oostelijk Twente dan op een regenachtige dinsdagochtend op de Utrechtse Heuvelrug, maar verder komen de beschreven ervaringen me nogal vreemd voor.

Ook niet van mensen houden en dan mijmeren over het zeer dichtbevolkte Gooi, danwel het dichtbevolkte en zeer dichtbetoeriste Zuid-Limburg... apart.


Tja, inderdaad - Heuvelrug en aanpalende Langbroeker Wetering kunnen op de Dag des Heeren vergeven zijn niet alleen van mountainbikers, op de verharde stukken ook van gewone bikers en snelfietsers (op fietsen zonder spatbord); zozeer zelfs dat bijv hier en daar borden staan waarop deze soort (bikers en wielrenners) gemaand wordt zich te gedragen tov andere verkeersdeelnemers. Blijft nog staan dat je in zowel Zuid-Limburg als Twente met dergelijke argusogen wordt bekeken dat het voelt alsof je in een gevangenen-outfit rondloopt.

'k zou geneigd zijn te denken, neem een goede isp (van huis uit werken) en ga naar Rottumeroog of Tiengemeten

avatar van Mssr Renard
Mjuman schreef:
(quote)


Tja, inderdaad - Heuvelrug en aanpalende Langbroeker Wetering kunnen op de Dag des Heeren vergeven zijn niet alleen van mountainbikers, op de verharde stukken ook van gewone bikers en snelfietsers (op fietsen zonder spatbord); zozeer zelfs dat bijv hier en daar borden staan waarop deze soort (bikers en wielrenners) gemaand wordt zich te gedragen tov andere verkeersdeelnemers. Blijft nog staan dat je in zowel Zuid-Limburg als Twente je met dergelijke argusogen wordt bekeken dat het voelt alsof je in een gevangenen-outfit rondloopt.

'k zou geneigd zijn te denken, neem een goede isp (van huis uit werken) en ga naar Rottumeroog of Tiengemeten


Ik denk echt dat Nederland te vol is. Teveel mensen op een te klein stukje Europa. De rust die mijn vrouw en ik vonden in de Eifel is wat mij betreft ongeëvenaard. Noorderlijk Twente was trouwens wel erg de moeite waard.

Ik wil echt heel graag iedereen vanalles gunnen. Ook de ATB'ers en scooterhuur-mensen en hondenuitlaters etc., maar er lijkt zo weinig meer over voor de rust/natuur-zoeker. De duinen zijn vaak nog het rustigst.

Fijn dat ik op mijn eerste Musicmeter-dag weer de zure pruim mag uithangen. Ik stap morgen met een ander been uit het bed.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Enkele keren per jaar kom ik wel in Het Gooi. Het ligt tenslotte op schappelijke fietsafstand vanuit Amsterdam, het tussenliggende Vechtplassengebied is ook erg mooi en met zijn heide, bossen en bescheiden hoogteverschillen is het toch een bescheiden kopie van mijn bakermat. Maar als ik werkelijk voor de rust op weg ga, moet ik echt wat verder weg. Dat geldt trouwens ook voor de duinen bij Santpoort (bij Schoorl begin je inderdaad wel vruchten te plukken van het feit dat je wat verder van de Randstad af zit en dat het gebied wat uitgestrekter is).

Vorig jaar twee weekenddagen stukken van het Twentepad gelopen: eerste dag door het noorden, tweede door het oosten. Het was misschien niet allemaal zo onverhard als een mens hoopt, maar ik herken jouw omschrijving ervan zeker niet.

En anderhalve week terug op zaterdag een stel (meest buitenlandse) vrienden naar de Veluwezoom meegetroond. Bij het bezoekerscentrum en bij de Posbank inderdaad erg druk (het paviljoen werd overigens alsnog gewaardeerd omdat de ene bui van de dag daar kon passeren), maar er zaten ook zeer rustige stukken in het rondje van 17 km. Zelfs in ons zo volle kikkerlandje is het meestal afdoende om de dichtstbijzijnde parkeerplaats op minstens 1.5 km afstand te houden.

avatar van Mssr Renard


We wilden ook heel graag het Twentepad lopen. Ik heb het boekje zelfs gekocht. En Noordelijk Twente is waarlijk mooi. Mooie 'bergen', veel onverhard en mooie beekdalen. Dat was ook de reden dat we Oostelijk Twente wilde meepikken. Ook daar loopt het Twentepad. Misschien was het ook gewoon de hittegolf die mij onhebbelijk maakte. Maar de huuscootertjes mogen wel wat minder hoor. In Zuid-Limburg zijn ze ook, maar op de onverharde stukken komen ze niet. Dus onverhard heeft echt wat dat betreft een ontzettende meerwaarde. In de duingebieden mogen geen brommende apparaten, dus daarom gaan wij daar zo vaak heen. Het is dan wel een stuk reizen, maar de rust is echt heerlijk. Er is daar een route (Stuifduinentocht) van maar 17km die echt behoorlijk pittig en enorm veelzijdig is.

De NS-route Santpoort Noord - Overveen is gewoon een favoriet, hij is makkelijk, goed bereikbaar, veelzijdig en om de hoek, zeg maar.

Waarom ik de Utrechtse Heuvelrug zo gaaf vind, weet ik niet. De vele landgoederen, beukenlanen? Of gewoon de onverharde bospaden? Nederland heeft wel mooie plekken, als je goed zoekt. Veluwezoom is ook erg mooi, maar we schrokken (vóór de Coronatijd) al van de drukte op de Posbank.

En inderdaad heeft elke parkeerplaats een cirkel van 1 a 2 km drukte. Je weet bij het lopen van een LAW altijd wanneer er een parkeerplaats in de buurt is. Meestal lachen we er wel om, maar ik wil gewoon zo graag mij aan de voorschriften houden en dan helpt het niet als iemand om de minuut 'hallo' in je gezicht hoest. Dan snappen mensen het even niet zo goed, denk ik.

avatar van gigage
Op TV is er een wandeletappe, maar die telt hier niet zeker?

avatar van Mssr Renard
gigage schreef:
Op TV is er een wandeletappe, maar die telt hier niet zeker?


Wat is een wandeletappe? Heeft dat iets te maken met de Tour de France, maar dat de fietsers een stuk moeten lopen?

avatar van ZAP!
Wandele en tappe, bedoelt gigage zeker...

avatar van nlkink
Vandaag een mooie wandeling in de Gasterse Duinen gemaakt. Dit is een heuvelachtig heidegebied in de buurt van het Drentse plaatsje Gasteren. In de krant stond een dag of wat geleden een mooie foto van de in bloei zijnde heide. Dat wilden we wel eens van dichtbij zien. Ondanks dat we er met enige regelmaat komen was dit toch aparte belevenis. Als extraatje stonden we ook oog in oog met een klein groepje (een kudde wil ik het niet noemen) Schotse Hooglanders.

avatar van GrafGantz
Mssr Renard schreef:
(quote)


Wat is een wandeletappe? Heeft dat iets te maken met de Tour de France, maar dat de fietsers een stuk moeten lopen?


Dat is zeg maar klunen, maar dan voor wielrenrijders.

avatar van Mssr Renard
'Boswachters zien meer overlast in natuurgebieden door groeiende drukte' | NOS

Interessant en ook alarmerend. Wij merkten ook veel rommel en afval in de natuurgebieden. Ook de luide muziekafspelers.

Over de mountainbikers: ik vind het niks een ook wat gevaarlijk, die snelheden en het geschreeuw jaagt mij op en verstoort de natuurbeleving.
Maar om ze dan in gevaar te brengen, gaat veel te ver. Deze lieden doen niks illegaals. Ze doen iets wat mag, dus moeten we dat accepteren. Ik hoop wel dat de natuurbeheerders gaan inzien dat er momenteel wel heeeeel veel mountainbikepaden zijn. Maar die discussie zal vast nog wel eens volgen.

Afval vind ik vreselijk. Het leidt tot branden en voedselvergiftiging onder beestjes.

Ik pleit voor strikte scheiding tussen recreatie- en natuurgebieden. Ik ben echt bereid flink te betalen voor een exclusiever gebied. Bij Dunea en Waternet hebben ze al gebieden waar je voor moet betalen.

avatar van gigage
In sommige natuurgebieden betalen de mountainbikers al om de bepaalde (als in met paaltjes aangegeven) ronde te fietsen. De wandelaars die zich permiteren dit rondje ( gratis) te voet af te leggen zijn dan hun leven niet zeker inderdaad.
Volgens mij zijn de amsterdamse water duinen of zoiets in zandvoort fietsvrij.

avatar van Mssr Renard
gigage schreef:
In sommige natuurgebieden betalen de mountainbikers al om de bepaalde (als in met paaltjes aangegeven) ronde te fietsen. De wandelaars die zich permiteren dit rondje ( gratis) te voet af te leggen zijn dan hun leven niet zeker inderdaad.
Volgens mij zijn de amsterdamse water duinen of zoiets in zandvoort fietsvrij.


Ik ben geen Mountainbiker, dus ken de regels niet. Maar ik zei al zoiets tegen mij vrouw. Ik vermoedde al dat mountainbikers er iets voor betalen en dan een pas ofzo hebben.

Ik vind dat iedereen recht heeft op hobby's, recreatie, beleving, etc. etc. Alleen vind ik sommige hobbyisten wat luidruchtiger en sneller dan anderen. Zo vind ik het één en ander van peletons wielrenners (maar die zijn makkelijk te vermijden) en vliegende mtb- ers. Ik hoop alleen dat de kaarten ook geüpdated worden, want onze oude kaarten geven geen ATB-routes aan.

Verder denk ik dat ATB-ers niet eens realiseren dat ze zo hard schreeuwen en over de voetpaden heen vliegen.

In het NOS-stukje wordt gemeld dat andere wandelaars (denk ik) de paden saboteren. Dat vind ik erg schrijnend en niet zoals het zou moeten. We moeten dat juist samen oplossen. In Limburg worden overigens de paden gedeeld door alle recreanten, en daar staan ook borden die er op wijzen dat je elkaar de ruimte moet geven en dat gaat best goed, moet ik zeggen.

avatar van gigage
Ik snap je frustratie wel. Zo verbaas ik me aan de veelheid aan asfalt dat in de weinige natuur is gestort voor fietspaden dwars door de hei en zo, maar wie ben ik.
De rust die je zoekt is echter in het land (excl stadstaten en eilanden) met de grootste bevolkingsdichtheid van Europa steeds moeilijker te vinden. Maar van buiten hallo zeggen raak je niet ziek ( zou wat zijn). Van binnen zitten wel.

avatar van Mssr Renard
gigage schreef:
.... Maar van buiten hallo zeggen raak je niet ziek ( zou wat zijn). Van binnen zitten wel.


Ik snap 'hallo' wel, vooral als je eens in de zoveel tijd iemand tegenkomt. Maar om de minuut hallo-en is gewoon mijn stijl niet. Dan kan ik net zo goed slenteren door een winkelcentrum. Alleen daar hallo't niemand dan weer.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Ik pleit voor strikte scheiding tussen recreatie- en natuurgebieden. Ik ben echt bereid flink te betalen voor een exclusiever gebied. Bij Dunea en Waternet hebben ze al gebieden waar je voor moet betalen.
Tja... in principe betaal ik die anderhalve euro voor pakweg het Noord-Hollands Duinreservaat ook zonder morren en als ik zie dat dat toch wel een slok op een borrel scheelt op de bezoekersaantallen... nog iets meer zonder morren.

Tegelijkertijd: als iedereen betaalt voor toegang tot een natuurgebied, terwijl het bijbehorende parkeerterrein gratis is, komt dat me toch als de omgekeerde wereld voor. Ik zie rust in de natuur dan ook liever uit voldoende oppervlak komen dan uit toegangskaartjes (om met Natuurmonumenten te spreken: "robuuste, verbonden natuur"). Of, in variatie op wat hier enkele dagen terug al gememoreerd werd: voldoende natuur buiten de straal van 1.5 km van een parkeerplaats.

avatar van Onweerwolf
Ik heb nog nooit last gehad van mountainbikers. Wat voor overlast zouden die precies veroorzaken?

Mensen die afval dumpen mogen natuurlijk gratis doodgeschopt worden net als tokkies met loslopende honden die ze niet onder controle houden.

avatar van Onweerwolf
(quote)


Ze schreeuwen erg hard.


Dat snap ik niet. Hoezo schreeuwen mountainbikers? Waarom zouden ze dat doen?

En ze vliegen uit het niets over het voetpad heen ,met duizelingwekkende snelheden.


Dat gaat doorgaans om paden waar je zowel mag fietsen als wandelen, dus geen verplichte voetpaden.

Dit lijkt mij meer een gevalletje van verwaande wandelaars die abusievelijk denken dat het natuurgebied er alleen voor hen is.

avatar van Onweerwolf
(quote)


Mountainbikers schreeuwen echt heel veel.


Maar waarom dan? Wat voegt dit voor hen toe?

Daarbij kruizen de mountainbikepaden en de voetpaden elkaar continu. Er zijn zeg maar een spoorwegovergangen zonder lichten. Maar ik snap nu al niet meer waarom ik dit aan het uitleggen ben.


Je maakt gewoon allebei deel uit van het verkeer, daar horen regels bij, zowel voor de wandelaar als de mountainbiker.

En waarom is een wandelaar verwaand, wanneer hij verwacht niet omver gereden te worden? Heb jij uberhaupt wel gelezen wat ik heb neergeschreven? Want ik stelde ook dat in gebieden waar het pad gedeeld wordt, het wonderwel goed werkt.


Jij bent omver gereden door een mountainbiker?

avatar van Onweerwolf
(quote)


In het kort:

Een:
Vaak zijn mountainbikers (net als wielrenners vaak), met een groepje. Dan schreeuwen ze naar elkaar. Enthousiasme, adrenaline, weet ik veel. Ik vind het niet zo leuk, het ontneemt mij de natuurbeleving. Klaar.


Tsja, als je niet tegen de aanwezigheid van andere mensen kunt dan kun je beter niet naar een publieke plaats gaan waarvan je kunt vermoeden dat er anderen recreëren.

Twee:
Voetpaden en mountainbikepaden lopen kris-kras door elkaar door natuurgebieden. Dat is nu éénmaal zo. Ruiterpaden trouwens ook. Dit betekent dat er soms uit het niets (niet alle mountainbikers schreeuwen dus) een erg snelle fietser voor je langs, achter je langs tevoorschijn schiet. Daar schrik ik van. Dat vind ik niet zo leuk. Ik ben gelukkig niet aangereden.


Dat geldt voor alle wegen en paden. Gewoon beter opletten dus.

De manier waarop je antwoord doet mijn vermoeden wel bevestigen dat je vindt dat jij meer recht hebt om in een natuurgebied te recreëren dan een ander maar zo werkt het dus niet in een samenleving.

avatar van Mjuman
Misschien is het ook wel een beetje het 'recht van de snelste/sterkste' dat knellende gevoelens doet ontwaken: je loopt op een (smal) bospad en je bespeurt een enkele vliegenzwam waarvan de kleuren je doen wegmijmeren, totdat je pling-pling en opzij, opzij, opzij wordt gemaand spoorslags het bospad te verlaten omdat er mountainbikende medemensen vinden dat je het pad subiet moet vrijmaken omdat zij vrije en snelle doorgang eisen.

In Noord-Spanje heeft op de Camino de Santiago de Compostela (kortweg: Pelgrimspad) dit verschijnsel ertoe geleid dat mountainbikers via een groot deel over een andere route worden geleid. In dit Duitsland zie je dat ook steeds vaker routes worden gesplitst. Wederzijdse verdraagzaamheid wil echter wel helpen

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Naar mijn beste weten is het in Nederland ook al lang staande praktijk. In elk geval in de gebieden van Natuurmonumenten is het al een jaar of twintig zo dat op de onverharde wegen in natuurgebieden (een aantal uitzonderingen daargelaten) fietsers geweerd worden (waarschijnlijk vooral gericht op MTB'ers). Het bewegwijzerde MTB-rondje in de Schoorlse Duinen (dat je daar al wandelend inderdaad regelmatig kruist) wekt de indruk dat het in de gebieden van Staatsbosbeheer hetzelfde is.

Reguliere fietsers, MTB'ers, ruiters, wandelaars allemaal hun eigen paden... waar een klein land groot in kan zijn.

avatar van Mssr Renard
Ik wilde net dit topic voorgoed verlaten, omdat ik dreigde in mijn oude valkuil te vallen, maar de laatste twee reacties volgen wel mijn lijn. Sommige zijn beter met woorden dan anderen.

Dank voor de bijval, Mju en Cas. Wat jullie opschrijven, wilde ik ook trachten, maar schijnbaar lukte dat niet.

Terug naar de orde van het topic en de dag. Ik zal eens zien of ik mooie foto's van afgelopen vrijdag kan uploaden. Het was een fijne wandeling weer door de Schoorlse duinen. Voor het eerst in mijn leven zo ver noordelijk geweest. Een unicum voor mij. Heb ik ook het begin van de hondsbossche zeewering eens met eigen ogen mogen zien. Soms voel ik me net Menno van VV, zo blij.

avatar van Kronos
Onweerwolf schreef:
Dat snap ik niet. Hoezo schreeuwen mountainbikers? Waarom zouden ze dat doen?

Ik vermoed dat ze tijdens het rijden ook wel eens wat willen zeggen en elkaar alleen verstaan als ze roepen.

avatar van Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

Ik vermoed dat ze tijdens het rijden ook wel eens wat willen zeggen en elkaar alleen verstaan als ze roepen.


Als je je daaraan al ergert dan ben je wel echt enorm minzaam wat mij betreft.

avatar van Mjuman
Onweerwolf schreef:
(quote)


Als je je daaraan al ergert dan ben je wel echt enorm minzaam wat mij betreft.


D'r zijn mensen die komen in de natuur om te ontspannen en je met fikse stemverheffing uiten lijkt me niet helemaal binnen dat paradigma te vallen; sterker nog du moment dat ik/wij ongeveer gelijk oplopen met een constant beppend stel - dat zich ruim binnen gehoorsafstand bevindt - voel ik altijd de onbedwingbare lust opkomen om mijn fototoestel te pakken om ruim tijd te nemen voor een foto. Het gezegde luidt niet voor niets "iemand de oren van de kop lullen" - alleen verbaast het mij dat zulks regelmatig in de natuur voorkomt. Voor mij staan veel (en frequent) lullen en ontspanning haaks op elkaar (al kan dat ook deels een professionele afflictie zijn).

Misschien ben ik dan wel een 'minzame elitist'

avatar van Kronos
Onweerwolf schreef:
Als je je daaraan al ergert dan ben je wel echt enorm minzaam wat mij betreft.

Ik zocht alleen maar een antwoord op je vraag. Voor mij zou het afhangen van de situatie. Als je tijdens het wandelen voortdurend aan de kant moet voor groepen roepende sporters is de lol er wel af natuurlijk. Aan de andere kant kunnen horden wandelaars die niet aan de kant gaan je sportieve fietstocht ook verpesten.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:39 uur

geplaatst: vandaag om 09:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.