menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
avatar van Mssr Renard
Hier wat foto's van vorige week vrijdag.
Het kerkje en de kosterswoning zijn het mooiste wat het dorpje Schoorl heeft te bieden. Er is ook een patattent ergens verstopt met erg aardige eigenaren.

De duinen waren erg mooi omdat er ook veel heide was.
En niet te vergeten de flinke stukken stuifduinen.

https://i.imgur.com/vg1xZkA.jpg

https://i.imgur.com/pNgenPk.jpg

https://i.imgur.com/CjSQi1R.jpg

avatar van ZAP!
Mooie foto's, Mssr Renard!

avatar van nlkink
En Mssr Renard heeft gisteren zijn gelijk kunnen halen voor wat betreft de toenemende druk op de natuur door toeristen. Zowel bij Nieuwsuur als De Monitor. Zo'n beetje alles wat hier aangestipt werd kwam voorbij.

avatar van Mssr Renard
nlkink schreef:
En Mssr Renard heeft gisteren zijn gelijk kunnen halen voor wat betreft de toenemende druk op de natuur door toeristen. Zowel bij Nieuwsuur als De Monitor. Zo'n beetje alles wat hier aangestipt werd kwam voorbij.


De Monitor was laat op de avond. Dus kon het niet kijken. Vandaag in de herhaling.

Wat niet iedereen weet is bovendien dat ik gestudeerd heb voor natuurbeheer en momenteel wat verder studeer in biologie. Dus mijn gezeur komt ook omdat ik met lede ogen aanzie, hoe de natuur zo letterlijk wordt vertrapt.

avatar van Kronos
Ik zoek ook graag de rust op in het groen hoor. Maar natuurbeheer is natuurlijk helemaal niet zo natuurlijk.

Wees gerust, 'de natuur' laat zich niet vertrappelen en heeft geen beheerder nodig.

avatar van Mssr Renard
Kronos schreef:
Ik zoek ook graag de rust op in het groen hoor. Maar natuurbeheer is natuurlijk helemaal niet zo natuurlijk.

Wees gerust, 'de natuur' laat zich niet vertrappelen en heeft geen beheerder nodig.


Met alle stikstofverbindingen, droogte, wateroverlast etc. en andere zaken waar we het hier maar even niet over hebben, is er helaas wel beheer nodig hoor. Als we niets doen hebben we over een aantal jaar een groot bos met aan de bosranden wat brandnetels en bramen en verder niets. We moeten gewoon enkele kwetsbare biotopen in stand houden. En daar hebben we toch begrazing, bemaling, bemaaiing en noem maar op voor nodig. Anders geen mooie heide en stuifduinen etc.

Zo nu draai ik weer iets teveel door. Het liefst geen discussie hierover en ik snap mr. Kronos uitstekend hoor. Natuurbeheer is niet echt 'natuurlijk, maar dat is je verplaatsen in een stuk blik ook niet en communiceren via kunstoffen blokjes die tiktik doen ook niet.

avatar van Kronos
Mssr Renard schreef:
Met alle stikstofverbindingen, droogte, wateroverlast etc. en andere zaken waar we het hier maar even niet over hebben, is er helaas wel beheer nodig hoor. Als we niets doen hebben we over een aantal jaar een groot bos met aan de bosranden wat brandnetels en bramen en verder niets. We moeten gewoon enkele kwetsbare biotopen in stand houden. En daar hebben we toch begrazing, bemaling, bemaaiing en noem maar op voor nodig. Anders geen mooie heide en stuifduinen etc.

Kortom, niet de natuur heeft natuurbeheer nodig maar wij hebben natuurbeheer nodig om ons idee van natuur (mooie heide en stuifduinen etc.) in stand te houden.



avatar van Mssr Renard
De Vroege Vogels van vorige week ging over bermen langs snelwegen. Erg interessant hoe mijn collega's van Rijkwaterstaat en de natuurbeheerders daar allerlei mooie oplossingen voor hebben. Er is namelijk achterlijk veel hectare snelwegberm in Nederland.

Maar het jongetje in de strip heeft wel een (pijnlijk) punt.

avatar van EttaJamesBrown
Dat vind/vond ik ook. Mijn roots liggen in de milieu-economie. Schaarse ruimte en de prijs van natuur(beleving) zijn niet altijd in evenwicht, mochten we al weten wat dat evenwicht is.

avatar van ZAP!
Dit kwam ik ook bij Nieuwsuur tegen, is een hele serie van.
Krijg er wel een beetje greenwashing idee bij, maar wat weet ik er verder van...

avatar van Mssr Renard
ZAP! schreef:
Dit kwam ik ook bij Nieuwsuur tegen, is een hele serie van.
Krijg er wel een beetje greenwashing idee bij, maar wat weet ik er verder van...


Maar toch wat winst. En nu potdorie dat NNN voor elkaar krijgen. Zo moeilijk is dat toch niet?

avatar van gigage
No Nut November?

avatar van Mssr Renard
Natuur Netwerk Nederland.

Het is de bedoeling dat alle postzegel-natuurstukjes met elkaar in verbinding staan. Maar we falen falikant. Al zijn er wel een paar mooie natuurbruggen en faunapassages bij gekomen. Maar nochtans is alles nog veel te versnipperd.

avatar van EttaJamesBrown
Mssr Renard schreef:
Natuur Netwerk Nederland.

Het is de bedoeling dat alle postzegel-natuurstukjes met elkaar in verbinding staan. Maar we falen falikant. Al zijn er wel een paar mooie natuurbruggen en faunapassages bij gekomen. Maar nochtans is alles nog veel te versnipperd.


En van die natuurbruggen en faunapassages heb ik wel eens gehoord dat ze voor een specifieke diersoort heel succesvol zijn: Mountainbikers, maar dat kan ook een fabel zijn.

avatar van Mssr Renard
EttaJamesBrown schreef:
(quote)


En van die natuurbruggen en faunapassages heb ik wel eens gehoord dat ze voor een specifieke diersoort heel succesvol zijn: Mountainbikers, maar dat kan ook een fabel zijn.


Gatver. Maar kijk uit wat je zegt. Er kunnen users zijn die aanstoot kunnen nemen aan je opmerking.

Maar ik las wel dat de mountainbikepaden de levensverwachting van salamanders aanzienlijk verkleinen.

avatar van Mssr Renard
Zaterdag de wat kortere De Vurige Route gelopen. Deze NS-route loopt van Baarn naar Hollandse Rading door de Lage Vuursche.

Wel wat druk met wandelaars en ook fietsers, maar het is wat het is. Als Corona mij iets heeft geleerd dan is het wel dat Nederland verdraaid grote huishoudens heeft. Tevens kunnen mensen niet snappen dat kwetsbaar gebied niet iets is waar je over heen moet rennen, maar soit, het is wat het is.

Er zijn weer paddenstoelen! De herfst is wat mij betreft de mooiste tijd van het jaar. Zelfs het uithoutgesneden standbeeld heeft een paddenstoelencorsage. Geweldig!

https://i.imgur.com/iyJe2ml_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

https://i.imgur.com/pHQTaXz_d.webp?maxwidth=728&fidelity=grand

https://i.imgur.com/0n8csUl_d.webp?maxwidth=728&fidelity=grand

https://i.imgur.com/A9lPNDb_d.webp?maxwidth=728&fidelity=grand

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
De Vurige Route
De autocorrect had er weer zin in

Heel bruikbaar wandelgebied-met-ov, zo tussen de stations van Baarn, Hilversum en Hollandsche Rading in. Allicht kun je er, zo hartje-Randstad-in-ruimere-zin op een mooie zondag als gisteren op sommige plekken over de hoofden lopen.

Afgelopen december maakte ik op een niet-zo-mooie-maar-eigenlijk-viel-het-ook-best-mee zondag een rondje vanaf Den Dolder (ook naar Lage Vuursche). Daar zaten toch nog wel verrassend rustige stukken in.

avatar van Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
De autocorrect had er weer zin in

Heel bruikbaar wandelgebied-met-ov, zo tussen de stations van Baarn, Hilversum en Hollandsche Rading in. Allicht kun je er, zo hartje-Randstad-in-ruimere-zin op een mooie zondag als gisteren op sommige plekken over de hoofden lopen.

Afgelopen december maakte ik op een niet-zo-mooie-maar-eigenlijk-viel-het-ook-best-mee zondag een rondje vanaf Den Dolder (ook naar Lage Vuursche). Daar zaten toch nog wel verrassend rustige stukken in.


Ja, het is eigenlijk gewoon randje Randstad inderdaad. Het liefste lopen we wat verder, van Hilversum of Zeist richting Amersfoort of vice versa.

Het euvel is vaak de reis heen en terug. Zo met die Covid vind ik het toch wat eng en ook ongemakkelijk.

Als we gaan verhuizen zal het toch richting daar zijn. Toch dichterbij al het moois.

avatar van gigage
Ik snap niet zo goed dat de nationale parken in dit land ( een speldenknop op de wereldkaart) nog als "natuur" wordt aangeduid. Het zijn flora en fauna parken die nauwgezet beheerd worden waar mensen in kunnen recreëren. Daar is wandelen er één van en dat is prima.
Ik zie David Attenborough nog niet zo snel met een cameraploeg op de veluwe rondstruinen.
De hoeveelheid katten in Nederland bedreigt de vogelstand, dat lijkt me een groter probleem dan de mountainbikers of andere recreanten.

avatar van Mssr Renard
De nationale parken zijn vaak unieke natuurgebieden, met voor die gebieden unieke flora en fauna.

Ik laat mij liever niet uit over wat ik van huisdieren vind.
En ja, de huiskat is eigenlijk een invasieve exoot.

Maar wat de huiskat te maken heeft met het behoud en beheer van een uniek stuk natuur als het Leudal of de Kennemerduinen ontgaat mij totaal.

avatar van gigage
Tja, dan mis je mijn punt. Geen probleem verder.

avatar van Mssr Renard
Kijk jij weleens Vroege Vogels? Die struinen wel degelijk rond in bijvoorbeeld de Natura2000-gebieden.

Natuur is soms juist in de kleinste hoekjes. Het hoeven niet altijd nationale parken te zijn ter grote van Canada.

Hier ook geen probleem hoor.

avatar van Wandelaar
Afgelopen weken druk gehad met verhuizen. Daarbij een leven van 43 jaar in de Zaanstreek achter me gelaten, inclusief 28 jaar huwelijk. Woon nu echt aan de kust met mijn geliefde. En ik dacht het duingebied hier al een beetje te kennen, maar dat leek maar zo. Heb toch wel een voorkeur voor duinzand, scheefgegroeide dennenbomen en zeewind. Bij mijn tochten in het oosten van het land denk ik vaak: mooi, maar ik mis iets. Zilte zeelucht.

avatar van Broem
Wandelaar schreef:
Afgelopen weken druk gehad met verhuizen. Daarbij een leven van 43 jaar in de Zaanstreek achter me gelaten, inclusief 28 jaar huwelijk. Woon nu echt aan de kust met mijn geliefde. En ik dacht het duingebied hier al een beetje te kennen, maar dat leek maar zo. Heb toch wel een voorkeur voor duinzand, scheefgegroeide dennenbomen en zeewind. Bij mijn tochten in het oosten van het land denk ik vaak: mooi, maar ik mis iets. Zilte zeelucht.


Dit kan zomaar inspiratie voor een nieuw liedje van Blof opleveren

avatar van Wandelaar
Broem schreef:

Dit kan zomaar inspiratie voor een nieuw liedje van Blof opleveren
Laat mijn nieuwe vriendin nu toch bijna alles van BLØF in de kast hebben staan. (inderdaad, ze is jonger).

avatar van Mssr Renard
Wandelaar schreef:
Afgelopen weken druk gehad met verhuizen. Daarbij een leven van 43 jaar in de Zaanstreek achter me gelaten, inclusief 28 jaar huwelijk. Woon nu echt aan de kust met mijn geliefde. En ik dacht het duingebied hier al een beetje te kennen, maar dat leek maar zo. Heb toch wel een voorkeur voor duinzand, scheefgegroeide dennenbomen en zeewind. Bij mijn tochten in het oosten van het land denk ik vaak: mooi, maar ik mis iets. Zilte zeelucht.


Ik woonde 40 jaar in Den Haag waarvan 12 jaar op Scheveningen.
Ik ken elke duinpan, duinvallei, duindel en elke korrel zand van Katwijk tot Hoek van Holland.
Vooral de gebieden rond Meijendel hebben mij vanaf dat ik 12 was (en anderen naar sport of de disco gingen) volop genot gegeven. Als ik platen draai die ik toen ontdekte, dan zit ik ook gelijk in de duingebieden.

De duinen zijn ook ruiger en meer natuur dan andere natuurgebieden. Dus ik snap de aantrekkingskracht zo ontzettend. Ook omdat veel plekker amper per auto bereikbaar zijn, is het vaak zo stil en rustig.

avatar van Wandelaar
Mssr Renard schreef:

De duinen zijn ook ruiger en meer natuur dan andere natuurgebieden. Dus ik snap de aantrekkingskracht zo ontzettend. Ook omdat veel plekken amper per auto bereikbaar zijn, is het vaak zo stil en rustig.

Precies. En er zijn vlak naast de Hoogovens heel zeldzame plantjes te vinden.

avatar van ZAP!
Een duindel... ik moest het even opzoeken.

Zonder een voet buiten de deur te zetten, kan ik trouwens ook genieten van de natuur / het weer, binnen de bebouwde kom:
https://i.ibb.co/XFjz36P/overcast.jpg
Een foto van het roodborstje dat mij de afgelopen dagen een paar keer kwam begroeten, houden jullie tegoed.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:40 uur

geplaatst: vandaag om 21:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.