Overig / Algemeen / Wandelen
zoeken in:
2
Soledad
geplaatst: 11 oktober 2020, 19:34 uur
Wandelaar schreef:
Afgelopen weken druk gehad met verhuizen. Daarbij een leven van 43 jaar in de Zaanstreek achter me gelaten, inclusief 28 jaar huwelijk. Woon nu echt aan de kust met mijn geliefde. En ik dacht het duingebied hier al een beetje te kennen, maar dat leek maar zo. Heb toch wel een voorkeur voor duinzand, scheefgegroeide dennenbomen en zeewind. Bij mijn tochten in het oosten van het land denk ik vaak: mooi, maar ik mis iets. Zilte zeelucht.
Afgelopen weken druk gehad met verhuizen. Daarbij een leven van 43 jaar in de Zaanstreek achter me gelaten, inclusief 28 jaar huwelijk. Woon nu echt aan de kust met mijn geliefde. En ik dacht het duingebied hier al een beetje te kennen, maar dat leek maar zo. Heb toch wel een voorkeur voor duinzand, scheefgegroeide dennenbomen en zeewind. Bij mijn tochten in het oosten van het land denk ik vaak: mooi, maar ik mis iets. Zilte zeelucht.
Welkom in de IJmond
je kent het ongetwijfeld al maar het stuk tussen Wijk aan Zee en Heemskerk strand, aan de linkerkant van het fietspad blijven.... dat is zo’n mooi stuk. En zo ontzettend rustig. Helemaal met dat klote weer van de afgelopen dagen!
1
geplaatst: 31 oktober 2020, 22:32 uur
Gisteren een mooie 15km over de Sallandse Heuvelrug gelopen. Vandaag ruim 8km bij 't Leesten. Helaas was het bij de laatste plek veeeel te druk zo later op de middag.
0
Mssr Renard
geplaatst: 1 november 2020, 08:34 uur
Leptop schreef:
Gisteren een mooie 15km over de Sallandse Heuvelrug gelopen. Vandaag ruim 8km bij 't Leesten. Helaas was het bij de laatste plek veeeel te druk zo later op de middag.
Wij durven tijdens de Quarantaine niet zo naar natuurgebieden ivm drukte.
Sallandse Heuvelrug blijft fantastisch!
1
geplaatst: 1 november 2020, 09:50 uur
Mssr Renard schreef:
(quote)
Als je maar vroeg genoeg vertrekt, is het goed te doen. En je bent buiten, dat is ook een voordeel.
Helaas worden mensen altijd een beetje gek of zo, als ze een parkeerplek nodig hebben in de drukte. Dit keer buiten de parkeerplaats naar de uitgang toe, smalle weg, tegenliggers, zat mijn voorganger moeilijke gebaren naar mij te maken. Omdat ik niet snapte dat hij achteruit wilde insteken. Ofwel, parkeren in de berm bij het hek van de uitgang... gelukkig kwam toevallig net politie de boel op orde stellen. Veel te druk... maar het was toen alweer 15h.
1
Mssr Renard
geplaatst: 1 november 2020, 09:59 uur
Leptop schreef:
Als je maar vroeg genoeg vertrekt, is het goed te doen. En je bent buiten, dat is ook een voordeel.
Helaas worden mensen altijd een beetje gek of zo, als ze een parkeerplek nodig hebben in de drukte. Dit keer buiten de parkeerplaats naar de uitgang toe, smalle weg, tegenliggers, zat mijn voorganger moeilijke gebaren naar mij te maken. Omdat ik niet snapte dat hij achteruit wilde insteken. Ofwel, parkeren in de berm bij het hek van de uitgang... gelukkig kwam toevallig net politie de boel op orde stellen. Veel te druk... maar het was toen alweer 15h.
(quote)
Wij hebben geen auto. Wij doen alles met ov of fiets. De parkeerplaatsen, vermijden wij zoveel mogelijk. Maar ik kan me de conflicten goed voorstellen.
We liepen ooit eens langs de veluwezoom, per ongeluk de Posbank op. Pré-Covid, gelukkig, maar holy moly, wat was het druk daar.
Uiteindelijk als doel gesteld om Natuurmonumenten maar te vermijden, en dat werkt wonderbaarlijk goed.
3
geplaatst: 1 november 2020, 11:36 uur
In België is het net hetzelfde. Omdat veel mensen hun 'normale' vrijetijdsbesteding niet kunnen uitoefenen, gaan ze maar wandelen, fietsen of joggen. Gevolg: Veel drukker dan anders op anders rustige plekjes.
Ik vind dit persoonlijk spijtig, want ik heb mijn momenten van rust en kalmte in de buitenlucht nodig.
Ik vind dit persoonlijk spijtig, want ik heb mijn momenten van rust en kalmte in de buitenlucht nodig.
3
Thudd
geplaatst: 1 november 2020, 11:41 uur
Wandelen in de natuur doe ik bij voorkeur daar waar ik geen of nauwelijks andere mensen tegen kom.
Da's best wel lastig.
♂️
Da's best wel lastig.
♂️
4
geplaatst: 1 november 2020, 18:15 uur
Ach, weet je, af en toe iemand tegenkomen is eigenlijk best leuk. Een groet met een ondertoon van herkenning van de liefhebber. Soms een praatje over de honden. En, daarnaast gun ik iedereen zijn momentje "uit". Alleen, wandelen doe je meestal voor je rust en ontspanning, dat mis ik dan wel in alle drukte (en met zoveel drukke mensen).
2
geplaatst: 1 november 2020, 20:52 uur
Gisteren met de honden gelopen bij Lauwersmeer. Slechts enkele mensen tegengekomen. Vorige maand liep mijn dochter daar met dezelfde honden en ging van de paden af. Binnen enkele minuten kwam de Marechaussee in een 4x4 om om mijn dochter aan te houden: het is een groot militair oefenterrein waar pottekijkers afzijdig gehouden moeten worden. Ook als er geen oefening is.
Leuk die natuur in Nederland.
Leuk die natuur in Nederland.
0
geplaatst: 1 november 2020, 21:35 uur
Mssr Renard schreef:
Hier wat foto's van vorige week vrijdag.
Het kerkje en de kosterswoning zijn het mooiste wat het dorpje Schoorl heeft te bieden.
Hier wat foto's van vorige week vrijdag.
Het kerkje en de kosterswoning zijn het mooiste wat het dorpje Schoorl heeft te bieden.
Het mooiste in Schoorl zijn natuurlijk de duinen, waarbij het klimduin schuin tegenover de kerk makkelijk in het oog springt. Overigens is via datzelfde kerkje mijn vader weggebracht, ruim een jaar voordat jij er langs kwam.
0
Mssr Renard
geplaatst: 1 november 2020, 21:56 uur
dix schreef:
Het mooiste in Schoorl zijn natuurlijk de duinen, waarbij het klimduin schuin tegenover de kerk makkelijk in het oog springt. Overigens is via datzelfde kerkje mijn vader weggebracht, ruim een jaar voordat jij er langs kwam.
(quote)
Uiteraard zijn de duinen het mooist. Vrijdag nog bij Vroege Vogels. Het is het meest uitgestrekte, meest onbewoonde stuk dat ik ken in Nederland. Werkelijk fenomenaal!
Gecondoleerd overigens,
2
geplaatst: 1 november 2020, 22:01 uur
Mssr Renard schreef:
Uiteraard zijn de duinen het mooist. Vrijdag nog bij Vroege Vogels. Het is het meest uitgestrekte, meest onbewoonde stuk dat ik ken in Nederland.
Uiteraard zijn de duinen het mooist. Vrijdag nog bij Vroege Vogels. Het is het meest uitgestrekte, meest onbewoonde stuk dat ik ken in Nederland.
Ik heb daar in mijn jeugd veel kilometers op de racefiets gemaakt. Mooie tijd, ik had de duinen vaak voor mijzelf. Schreeuwende mountainbikers kenden we niet en die vervelende wolven schitterden ook door afwezigheid.
Waar zat die verscholen patatattent eigenlijk?
3
Mssr Renard
geplaatst: 2 november 2020, 09:39 uur
dix schreef:
Ik heb daar in mijn jeugd veel kilometers op de racefiets gemaakt. Mooie tijd, ik had de duinen vaak voor mijzelf. Schreeuwende mountainbikers kenden we niet en die vervelende wolven schitterden ook door afwezigheid.
(quote)
Geen idee, achter de looilijn, dus je ziet het van de straatkant niet zo. De mensen die er werken zijn erg aardig.
Ik ben opgegroeid in Den Haag, en omdat ik als kind en tiener al niet zoveel met mensen had, heb ik het Westduinpark (de duinen tussen Scheveningen en Kijkduin) helemaal uitgekamd. Er zijn veel bunkers, maar voornamelijk fantaseerde ik dat de meest prachtige avonturen. Ook omdat we nooit op vakantie gingen, was dat gewoon mijn ontsnapping aan de werkelijkheid.
Later betrok ik ook Meijendel bij mijn speurtochten en avonturen. Nu ben ik volwassen en speel ik niet meer. Maar ik verlang wel naar de tijd, dat ik makkelijker de wereld kon negeren.
1
geplaatst: 8 november 2020, 18:28 uur
Mssr Renard schreef:
Natuur Netwerk Nederland.
Het is de bedoeling dat alle postzegel-natuurstukjes met elkaar in verbinding staan. Maar we falen falikant. Al zijn er wel een paar mooie natuurbruggen en faunapassages bij gekomen. Maar nochtans is alles nog veel te versnipperd.
Natuur Netwerk Nederland.
Het is de bedoeling dat alle postzegel-natuurstukjes met elkaar in verbinding staan. Maar we falen falikant. Al zijn er wel een paar mooie natuurbruggen en faunapassages bij gekomen. Maar nochtans is alles nog veel te versnipperd.
Vandaag over de A7 gereden bij Westerbroek/Foxhol. Er wordt daar een mooie ottersluiproute aangelegd om het Zuidlaardermeer aan te sluiten bij Het Roegwold. Laat het een succes voor de otters zijn.
1
geplaatst: 8 november 2020, 21:22 uur
Vandaag via Amelisweerd naar Bunnik gewandeld langs Kromme Rijn. Om hectiek en drukte langs jaagpad Kromme Rijn voor een deel te vermijden, ter hoogte van de A27 afgetakt naar Vossegatse Dijk en zo 'achterlangs' Amelisweerd binnengegaan. Er stond een heuse rij bij de Veldkeuken - er was een foodtruck met koeken, thee koffie etc en daar was het errug druk; na het theeshuis, op het jaagpad verder naar Bunnik viel het wel mee. Prachtige herfstkleuren, veel paddestoelen, zwammen, elfenbankjes gezien, maar geen vliegenzwammen.
1
Mssr Renard
geplaatst: 9 november 2020, 19:41 uur
Wij zaten deze afgelopen dagen op een erg rustige plek.
Waarvandaan we mooie wandelingen door het Speulder Sprielderbos (15 km) hebben gelopen en over de heidevlakte (10 km) van het Houtdorperveld.
Als afsluiter van Garderen naar Apeldoorn gelopen (met volledige bepakking): 24 km.
Wel dwars door het Kroondomein Loo, waar we het pad niet afmochten. Maar we hoefden dat ook niet, want we wilden alleen rechtdoor.
Kijken of dit werkt: Relive 'Garderen Houtdorp - Apeldoorn'
Edit: embedden mag niet, dus de link voert de geinteresseerde naar een externe site.
Waarvandaan we mooie wandelingen door het Speulder Sprielderbos (15 km) hebben gelopen en over de heidevlakte (10 km) van het Houtdorperveld.
Als afsluiter van Garderen naar Apeldoorn gelopen (met volledige bepakking): 24 km.
Wel dwars door het Kroondomein Loo, waar we het pad niet afmochten. Maar we hoefden dat ook niet, want we wilden alleen rechtdoor.
Edit: embedden mag niet, dus de link voert de geinteresseerde naar een externe site.
1
geplaatst: 9 november 2020, 20:14 uur
Mssr Renard schreef:
Leuk gedaan! 24 km met bepakking, chapeau! Gelukkig had je het weer mee

1
geplaatst: 9 november 2020, 21:30 uur
Ziet er leuk uit die app, ga ik ook eens proberen.
Laatste tijd vooral in de stad gewandeld, maar daar kan je hier ook zo 10/15 kilometer maken.
Laatste tijd vooral in de stad gewandeld, maar daar kan je hier ook zo 10/15 kilometer maken.
0
Mssr Renard
geplaatst: 9 november 2020, 22:02 uur
herman schreef:
Ik gebruik een Suunto horloge, die de data via de Suunto app doorstuurt naar Strava, die het weer doorstuurt naar Relive.
Dat komt omdat niet iedere app kan en wil samenwerken.
Maar als je Strava gebruikt, zit he sowieso goed. Volgens mij kun je via Relive ook tracken, maar dat weet ik zo snel niet.
Mijn vrouw en ik hebben kort geleden de Amsterdamse Bruggenwandeling gelopen. Ik geloof rond de 14 km. Dus je hebt zeker gelijk daarin.
1
geplaatst: 9 november 2020, 22:03 uur
Aha. Ik heb alleen een smartphone , maar daar kom ik ook wel een heel mee denk ik? Strava werkt daar in ieder geval wel op.
1
Mssr Renard
geplaatst: 9 november 2020, 22:06 uur
herman schreef:
Aha. Ik heb alleen een smartphone , maar daar kom ik ook wel een heel mee denk ik? Strava werkt daar in ieder geval wel op.
Zolang je maar een app hebt om je route te tracken. (Na veel klooien en vloeken, kwam ik erachter dat Strava het best werkt, alleen bij mij via-via).
Relive maakt er dan een mooi filmpje van.
Voel me wel trots, ik lijk nu een wizzkid.
1
geplaatst: 9 november 2020, 22:33 uur
Ik gebruik Komoot en Strava. Komoot is wat meer op wandelen gericht. Maar goed, valt alleszins mee dan. Overigens kun je Google Earth ook wel mooie 2D-overzichten genereren van gemaakte wandelingen/fietstochten.
0
Mssr Renard
geplaatst: 10 november 2020, 07:23 uur
Dat wistik dan weer niet.
Maar ik vermijd Google als de pest.
Maar ik vermijd Google als de pest.
1
geplaatst: 22 november 2020, 15:50 uur
Je beweegt, wandelt in ons geval, en toch gaan die kilootjes er maar niet af. Hoe kan dat?
Erg goed artikel over het inzetten van bewegen in de strijd tegen overgewicht en waarom beweegnorm en beweegmoraal maar zeer ten dele kloppen.
Wetenschapsjournalist Ronald Veldhuizen zet de zaken helder op een rijtje en concludeert zeer terecht:
Meer bewegen en toch meer wegen – Wetenschapsjournalist Ronald Veldhuizen - ronaldveldhuizen.com
Erg goed artikel over het inzetten van bewegen in de strijd tegen overgewicht en waarom beweegnorm en beweegmoraal maar zeer ten dele kloppen.
Wetenschapsjournalist Ronald Veldhuizen zet de zaken helder op een rijtje en concludeert zeer terecht:
... weinig mis met het voornemen om te gaan bewegen. Alleen: doe het voor je plezier of je gezondheid, niet voor je gewicht. Wie de kilo’s eraf wil krijgen, kan waarschijnlijk beter op die andere kant van de energiebalans letten: eten.
Meer bewegen en toch meer wegen – Wetenschapsjournalist Ronald Veldhuizen - ronaldveldhuizen.com
2
geplaatst: 22 november 2020, 16:35 uur
Een vraag aan mijn collega-wandelaars !
Vanaf mijn puberteit heb ik regelmatig rugklachten. Reden waarom ik na een tijdje hardlopen wel eens opgaf in ruil voor fietsen, en tenslotte (oud en grijs geworden) ben gaan wandelen.
Nu is mijn 'probleem' dat ik na langer dan ca. 80/90 minuten wandelen regelmatig een stijve en pijnlijke onderrug krijg. Een blessure zal ik het niet noemen, eerder een zwakke plek.
Mijn fysiotherapeut zegt dan heel wijs: zo'n zwakke plek is een signaal van je lichaam. Niet iets om weg te masseren maar een teken dat er iets in je leven uit balans is. Het bekende 'te veel'.
Mijn vraag is nu: wie herkent dat? Je gaat wandelen om de stress te ontlopen en ontspanning te vinden, en potjandorie driedubbeltjes; begint uitgerekend die rug op te spelen !
Ik maak nu kleinere rondjes, dat begrijp je wel.
Vanaf mijn puberteit heb ik regelmatig rugklachten. Reden waarom ik na een tijdje hardlopen wel eens opgaf in ruil voor fietsen, en tenslotte (oud en grijs geworden) ben gaan wandelen.
Nu is mijn 'probleem' dat ik na langer dan ca. 80/90 minuten wandelen regelmatig een stijve en pijnlijke onderrug krijg. Een blessure zal ik het niet noemen, eerder een zwakke plek.
Mijn fysiotherapeut zegt dan heel wijs: zo'n zwakke plek is een signaal van je lichaam. Niet iets om weg te masseren maar een teken dat er iets in je leven uit balans is. Het bekende 'te veel'.
Mijn vraag is nu: wie herkent dat? Je gaat wandelen om de stress te ontlopen en ontspanning te vinden, en potjandorie driedubbeltjes; begint uitgerekend die rug op te spelen !
Ik maak nu kleinere rondjes, dat begrijp je wel.

2
geplaatst: 22 november 2020, 17:26 uur
Bij mij is het precies andersom. Wandelen en hardlopen maken mijn rug los. Ik heb juist beweging nodig om de signalen die mijn lichaam geeft, aan te pakken.
Nu is 1,5 uur lopen ook wel een mooie lengte. Daarbij is het niet per definitie een kwestie van "te veel". Je kunt ook, daarnaast, toe zijn aan andere schoenen, steunzolen, etc. Wie weet? Goed luisteren naar de signalen inderdaad.
Tenslotte, afvallen. Daar worstel ik niet mee. Maar ik weet wel dat de massabalans van toepassing is. Wandelen en sporten kunnen wel degelijk helpen, je verbrandt immers energie. Vaak compenseer je daarna echter omdat je lichaam vraagt om aanvulling. Dan kan de balans natuurlijk verkeerd uitslaan.
Nu is 1,5 uur lopen ook wel een mooie lengte. Daarbij is het niet per definitie een kwestie van "te veel". Je kunt ook, daarnaast, toe zijn aan andere schoenen, steunzolen, etc. Wie weet? Goed luisteren naar de signalen inderdaad.
Tenslotte, afvallen. Daar worstel ik niet mee. Maar ik weet wel dat de massabalans van toepassing is. Wandelen en sporten kunnen wel degelijk helpen, je verbrandt immers energie. Vaak compenseer je daarna echter omdat je lichaam vraagt om aanvulling. Dan kan de balans natuurlijk verkeerd uitslaan.
2
Mssr Renard
geplaatst: 22 november 2020, 17:52 uur
Het heeft ook te maken met houding en schoeisel.
Ook ondergrond is belangrijk. Harde ondergrond (asfalt tegels) sloopt je lijf sneller dan bosgrond, zandpad etc.
Ik krijg soms ook last van slecht ingepakte rugtas.
En laptopwerk thuis de hele dag, dat sloopt mijn rug pas. Laatste half jaar meer rugpijn dan ooit. Ik moet wel zeggen dat ik altijd al een zwakke rug heb. Ik heb daar ook oefeningen voor.
Ook ondergrond is belangrijk. Harde ondergrond (asfalt tegels) sloopt je lijf sneller dan bosgrond, zandpad etc.
Ik krijg soms ook last van slecht ingepakte rugtas.
En laptopwerk thuis de hele dag, dat sloopt mijn rug pas. Laatste half jaar meer rugpijn dan ooit. Ik moet wel zeggen dat ik altijd al een zwakke rug heb. Ik heb daar ook oefeningen voor.
3
geplaatst: 22 november 2020, 18:09 uur
Ik heb hetzelfde als Leptop. In 1987 heb ik vlak na afzwaaien uit militaire dienst een hernia ontwikkeld in mijn onderrug. Ik zeg ontwikkeld omdat de aanloop met de eerste klachten zich al openbaarden in april 1986, toen ik nog in militaire dienst zat. Exact een jaar later ging het helemaal mis en in juni 1987 ben ik in Groningen behandeld d.m.v. een toen nieuwe methode. Anyway, de behandeling had zo'n positief effect dat ik de dag na de behandeling zonder een centje pijn weer naast mijn bed stond en een dag erna naar huis mocht. De onderrug is bij mij sindsdien altijd een aandachtspunt gebleven. Het kan zo drie jaar goed gaan en op een ochtend word ik stijfjes wakker en als ik niet oppas wordt het in de loop van de dag erger en erger. Mijn remedie is dan wandelen en/of hardlopen, naar gelang de situatie. Soms red ik het er niet mee, maar de tijd dat ik echt pijnklachten heb kan ik aanzienlijk bekorten.
Laptopwerk thuis kan inderdaad een probleem worden, Mssr Renard. Oorzaak is vaak een brakke stoel. Mijn werkgever (BiZa) heeft mij onlangs een goede bureaustoel geleverd. Toen ik daar op ging zitten had ik pas door op wat voor klotestoel ik de afgelopen tijd thuis had gewerkt.
Laptopwerk thuis kan inderdaad een probleem worden, Mssr Renard. Oorzaak is vaak een brakke stoel. Mijn werkgever (BiZa) heeft mij onlangs een goede bureaustoel geleverd. Toen ik daar op ging zitten had ik pas door op wat voor klotestoel ik de afgelopen tijd thuis had gewerkt.
* denotes required fields.