menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
avatar van Wandelaar
Hoera, er is een nieuwe Wandelmonitor:

Wandelmonitor 2021 pdf

"Ongeveer tweederde van alle Nederlanders maakte afgelopen jaar een wandeling van tussen de 5 en 10 kilometer! Dat blijkt uit de cijfers van de Nationale Wandelmonitor 2021, die Stichting Wandelnet donderdag 2 december officieel overhandigde aan gedeputeerde Arne Schaddelee van de provincie Utrecht. Met zo’n 1,8 miljard ommetjes en 1,1 miljoen Nederlanders die op wandelvakantie gaan, groeit wandelen in de volle breedte."
Dit beeld van toegenomen wandeldrift klopt heel goed met de waarneming. En geen wonder; thuiswerken, sportscholen, theaters en horeca dicht, dan blijven er beperkte mogelijkheden over om je te buiten te gaan. Wandelen dus. Zoveel wordt er inmiddels gewandeld over platgetreden paden dat ik soms wel eens denk: kan het niet wat minder? Is er dan écht niks leuks op TV?

avatar van staralfur
Bijna twee uur gewandeld, bij Heumensoord (Nijmegen). Ik hou van deze tijd van het jaar...

https://i.vgy.me/QTWS1c.jpg

avatar van Mssr Renard
staralfur schreef:
Bijna twee uur gewandeld, bij Heumensoord (Nijmegen). Ik hou van deze tijd van het jaar...

(afbeelding)


Mooie foto. Dit is ook een heerlijke tijd van het jaar. De wind, de regen, de kou, de geuren.

Boer K
Heerlijk gewandeld bij het Dokkumer Bos; je ziet de inslagkraters nog uit de tijd van het Beleg van Dokkum.https://segu-geschichte.de/wp-content/uploads/2020/03/Schlacht-Verdun.jpg

avatar van Mssr Renard
Van de applicatie Relive kreeg ik deze statistieken door. Dit jaar meer dan 800 km getrackt en schijnbaar een slordige 8000 meter stijgen/dalen.

Ik heb niet al mijn wandelingen getrackt en al helemaal niet de wandelingen naar een supermarkt heen en terug.

Ik vind het best indrukwekkend en vraag mij af wat nu een gemiddelde is?

Ik bedacht mij net dat als je tussen de 5 en 10 km per dag loopt, dat neer komt op tussen de 1825 en 3650 km totaal. Maar dan zou ik echt elke wandeling moeten tracken. Ik heb alleen de LAW's getrackt. Misschien iets voor volgend jaar?

https://i.imgur.com/t8ITwuH.jpg

https://i.imgur.com/KnDqvYK.jpg

avatar van staralfur
Ik wilde "tussen de buien door" gaan wandelen maar dat lukte, logischerwijs, niet helemaal. Op zich vind ik wandelen in de regen niet zo erg, helemaal niet als je een prachtige regenboog aan het eind treft.

https://i.vgy.me/duuhCQ.jpg

(dit is in de uiterwaarden bij Bemmel, aan de Waal)

avatar van ZAP!
Uit de tijd dat ik veel foto's nam, zijn dit er twee vanaf bijna exact dezelfde locatie genomen (de 1e 's avonds laat in zuidelijke richting zonder verdere manipulatie, de 2e 's morgens heel vroeg in oostelijke richting met aangepaste kleuren, allebei tijdens een korte wandeling richting mijn appartement):
https://i.ibb.co/VwmbLVT/otwhfh.jpg
https://i.ibb.co/6mcbGPC/51775136065-f2831111ed-o.jpg


avatar van staralfur
https://i.vgy.me/OLyyFh.jpg

De laatste wandeling van 2021 zit erop.

avatar van Mssr Renard
Vandaag onze laatste wandeling van 2021 in de Schoorlse duinen. 12 km

Morgen onze eerste wandeling van 2022 in de Schoorlse duinen. 23 km

https://i.imgur.com/vbOxZZI.jpg

https://i.imgur.com/kN5Fo7e.jpg

Stijn_Slayer
Die route van 23 km in de Schoorlse Duinen is geweldig. Een van de mooiste natuurgebieden van Nederland. Vorig jaar tijdens de lockdown heb ik die route ook gelopen met mijn vriendin. Heerlijk dat je met één tocht (stuif)duinen, bos en zee ziet en het laatste stuk afgebrande bos is ook indrukwekkend.

avatar van Mssr Renard
Uiteindelijk gekozen voor de route van 17,5 km in verband met ernstig slaapgebrek (reden is voor de hand liggend). Ik haal de namen van die routes nog al eens door elkaar. Volgens mij is die van 17,5 de stuifduinenroute, en al met al nog best pittig.

Het eindpunt was wel heel druk. Honderden mensen, honden etc. Ik hoop dat ze er allemaal ook veel van genieten. De uitzichten zijn voor Nederlandse begrippen spectaculair. Nu op de terugweg. Later wel weer foto's van vandaag.

avatar van staralfur
Ik verkende vandaag een nieuwe route, namelijk die bij de Amerongse Berg. Aan het begin kwamen we aardig wat mountainbikers tegen, maar uiteindelijk viel het reuze mee. Prachtige route met genoeg afwisseling en een lekker klimmetje. En het was ook nog eens heerlijk weer...

De geplande 8km werden er 13, maar dat was helemaal niet erg. (Hoewel mijn wandelmaatje daar iets anders over dacht)

https://i.vgy.me/LoKt8b.jpg

avatar van gigage
Derde kerstdag, regen, regen, regen. 20 man in t bos, ruimte genoeg zou je zeggen, maar nee. Die ene blubberige mtb-route single track moest door 20 % van de bezoekers bewandeld worden. But why?

avatar van Mssr Renard
Jij bent mountainbiker, begrijp ik?

Ik snap ook niet goed dat je op elkaars pad loopt/fietst, dat kan behoorlijk veel gevaar opleveren.

Daar waar de paden elkaar kruisen wil ik nog wel eens flink schrikken. Ik vraag me af of zoveel kruisingen wel noodzakelijk is. Verder moet iedereen maar zoveel mogelijk genieten en elkaar zo min mogelijk dwars zitten.

Ik ben wel eens per ongeluk op zo een mtb-pad terechtgekomen. Nog best lastig om daar dan weer lopend de weg te vinden. Gelukkig was het een stille dag.

Overigens vraag ik mij nog steeds af of mtb-paden wel in bossen/natuurgebieden horen, maar dat is een andere discussie, en ik heb ook geen alternatief in gedachten.

avatar van spoon
gigage schreef:
Derde kerstdag, regen, regen, regen. 20 man in t bos, ruimte genoeg zou je zeggen, maar nee. Die ene blubberige mtb-route single track moest door 20 % van de bezoekers bewandeld worden. But why?


40 jaar geleden had je in ieder plantsoen een fietscross baantje en daar lieten ze toen ook gewoon hun hond uit...

Over 5 jaar denk jij ook but why

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
Overigens vraag ik mij nog steeds af of mtb-paden wel in bossen/natuurgebieden horen, maar dat is een andere discussie, en ik heb ook geen alternatief in gedachten.
Allicht hebben MTB-ers ook hun recht op de natuur. Het is al zo Nederlands dat we een apart pad voor ze aanwijzen...

avatar van ZAP!
Hier is het al eerder over gegaan, gaan we dit weer tot in den treure behandelen? Zullen we dit paadje aan de wandelaars laten? Als je als MTB-er wilt klagen over foute wandelaars kan je beter een nieuw topic beginnen. Of misschien is dit wat: 3 minder fijne gebeurtenissen - MusicMeter.nl. Moet je d'r nog even twee bij verzinnen.

avatar van Mjuman
Casartelli schreef:
(quote)
Allicht hebben MTB-ers ook hun recht op de natuur. Het is al zo Nederlands dat we een apart pad voor ze aanwijzen...


Nee hoor, in 1999 liep ik op de Camino (naar Santiago de Compostella) en daar waren grote delen van het pad afgeschermd voor MTB'ers - die hadden een aparte route. Andere delen, waar het soms door hoog, prikkelend struikgewas ging, dan weer niet - kwam er zo'n onverlaat aange-plinge-plingd, moest je maken dat je wegkwam, maar waarheen - de Spaanse variant van de kardinaalsmuts in?

Jarenlang abonnee van Op Pad geweest, totdat skeeleren, mountainbiken - en God forbid - bungeejumpen en paragliding etc hun intree deden. En nee, ik ben nog geen lid van het Urker Mannenkoor

avatar van gigage
Ik wandel ook graag dus ik lees vol belangstelling dit topic. MTB-en op het wandelpad is best gevaarlijk en terecht dat daar dan over geklaagd wordt dus dat doe je niet. Maar als de verklaring is dat wandelaars per abuis op het mtb-pad komen dan volg ik het nog wel enigszins. Het zijn geen fijne wandelpaden in ieder geval en ik vraag het me dan daadwerkelijk af als de modder tot bijkans de enkels staat. Maar ok, ik zal de rust verder niet verstoren in dit topic.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Nee hoor, in 1999 liep ik op de Camino (naar Santiago de Compostella) en daar waren grote delen van het pad afgeschermd voor MTB'ers - die hadden een aparte route. Andere delen, waar het soms door hoog, prikkelend struikgewas ging, dan weer niet - kwam er zo'n onverlaat aange-plinge-plingd, moest je maken dat je wegkwam, maar waarheen - de Spaanse variant van de kardinaalsmuts in?
Ja, de Camino, dat is natuurlijk ook wel een beetje de Donauradweg voor de wandelaar. Mijn ervaringen met de Camino beperken zich dan weer tot het er een stukje mee opfietsen in Noord-Spanje (eigenlijk nog gewoon de Pyreneeën). Hele stukken wandelpad direct langs de hoofdweg; vond het niet meteen reclame voor de route.

A propos... de Schoorlse Duinen. Schitterend inderdaad, ik kom er zeker eens per jaar; afgelopen juli was de laatste keer. Met de vele mulle paden vind ik een kilometer of 15 er meestal ook wel zat.

avatar van Mssr Renard
Ik begon de verprikkeling niet gigage. Ik loop overigens graag over de niet-wandelpaden, bijvoorbeeld ruiterpaden, juist voor de modder en het zand, lekker hard ploeteren, ik houd daar van.
Daarom waren wij in de buurt van Nijmegen (er misten ook behoorlijk wat bordjes, dus het was ook verre van duidelijk wat voor pad we op waren beland) op een ATB-pad gekomen.

Overigens zijn wij door veel LAW's te lopen, ook in het buitenland en in bijvoorbeeld de duinen in Nederland wel wat smalle en onregelmatige paden te bewandelen. Sterker nog, er is een hele community die gaat voor onregelmatige en onverhard. Het is een sport om zo onverhard mogelijk te wandelen.

Daar zit hem dus de kneep. En omdat Nederland dichtbevolkt is (duh) en het land in een lockdown zit en iedereen zich daar 'keurig' aan houdt, zitten we met elkaar hutje mutje in die natuurgebieden.

Daarbij zoeken veel wandelaars ook juist de regen op. Niets zo lekker als een gure wandeling waar je even lekker flink doorwaait en nat wordt.

Nederland is gewoon te vol en er zijn te weinig grote gebieden, waardoor we allemaal in die postzegelparken (zo heet dat) elkaar in de weg zitten. Hetzelfde geldt voor andere recreanten en hondenbezitters etc.

Je zou er maar onhebbelijk en onverdraagzaam van worden. Ik wilde dat juist even voor de verandering niet. Maar aan de andere kant gaat dit topic wel over wandelen.

avatar van Mssr Renard
Casartelli schreef:

A propos... de Schoorlse Duinen. Schitterend inderdaad, ik kom er zeker eens per jaar; afgelopen juli was de laatste keer. Met de vele mulle paden vind ik een kilometer of 15 er meestal ook wel zat.


Soms staan we gewoon verbaasd te kijken, dat we pas 10 km op pad zijn en het al voelen, terwijl we wel zeker inmiddels wel wat gewend zijn.

Ik zeg maar altijd: in de Schoorlse duinen kun je uitstekend trainen en het is maar een trein-bus-rit weg.
De Kennemerduinen heeft ook mooie wandelwegen, evenals Meijendel, maar die zijn even wat minder stoer.

avatar van Mssr Renard
Vandaag naar Rhenen afgereisd voor het klompenpad: Grift en Graftenpad.

De Grift is een kanaal dat van Amersfoort loopt en uitvloeit in de Nederrijn. Graften zijn kleine rechtopstaande terrassen die boeren aanlegden om hun akkers die tegen de hellingen lagen tegen erosie beschermden.

Een rustige, gemiddelde, maar veelzijdige wandeling van 14 km in een aangename midwinterzon, dwars door zompige weiland, langs de verstilde Grift en omhoog tegen de Grebbeberg en Laarzenberg op. Aan het eind nog even over de Nederrijn uitgekeken. Daarna weer de Sprinter terug.

Rhenen moet wel één van de mooiste plaatsjes zijn, die ik ken. Snel weer terug, want er zijn nog veel wandelingen daar (waarvan er al een paar hebben gelopen). Later wat foto's van deze bijzondere tocht.

Enorm vriendelijke en rustige mensen in die streken. Heerlijk. En ooievaars!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mssr Renard schreef:
De Grift is een kanaal dat van Amersfoort loopt en uitvloeit in de Nederrijn.
Andersom dan toch. Hij is aangelegd om de Gelderse Vallei te ontwateren, deels ter vervanging van bestaande beken. Een stukje watermanagement dat ze tegenwoordig niet meer zo zouden doen, dat op kleinere schaal soms ook ongedaan gemaakt wordt, maar ik zie ze de Grift / het Valleikanaal nog niet meteen dempen.

Rhenen is als plaatsje verder niet zo je-dat (iets met platbombarderen in WO2), maar allicht wel een uitstekend begin-/eindpunt voor allerlei (OV-)wandelingen inderdaad.

avatar van Mjuman
Dan heb je ook een klein stukje over het Trekvogelpad gelopen. Als je die grasdijk afloopt, kom je bij station Veenendaal West uit.

De etappe ervoor (van dat pad) - van Amerongen (ook leuk plaatsje) naar Rhenen is ook aardig, loop je eerst onderlangs de stuwwallen - dwz tot zover is het kruiende ijs gekomen in de IJstijd en na het oversteken van de provinciale weg (bij Pannenkoekenhuis Sturms) sla je na 400m rechtsaf en loop je omhoog over een ongelijkmatige beukenlaan over de Galgenberg (fff aanpoten), bovenlangs Elst, verderop passeer je de voormalige (tabak)plantage - een enkele schuur staat er nog - hier werd nl tabak geproduceerd. Uiteindelijk kom je uit in Rhenen, waar je in voorjaar goed kunt uitpuffen op het terras van de Koning van Denemarken, met uitzicht over de Rijn.

Ook verder van Rhenen naar het oosten is het aangenaam wandelen, o.m. door de Blauwe Kamer.

avatar van EttaJamesBrown
Vandaag in Balloërveld gewandeld. Langs de herder en de kudde schapen. Een populaire route.

avatar van Mssr Renard
Casartelli schreef:
(quote)
Andersom dan toch. Hij is aangelegd om de Gelderse Vallei te ontwateren, deels ter vervanging van bestaande beken. Een stukje watermanagement dat ze tegenwoordig niet meer zo zouden doen, dat op kleinere schaal soms ook ongedaan gemaakt wordt, maar ik zie ze de Grift / het Valleikanaal nog niet meteen dempen.

Rhenen is als plaatsje verder niet zo je-dat (iets met platbombarderen in WO2), maar allicht wel een uitstekend begin-/eindpunt voor allerlei (OV-)wandelingen inderdaad.


Dan zeg ik het inderdaad niet goed. Maar goed, Ik weet verder niet zo veel van die streek, ik doe mijn best. Het kanaal stroomt van de Nederrijn naar Veenendaal (oorspronkelijk) en dan noordwaarts naar Amersfoort en komt uit in de Eem.

Veel plaatsen in Nederland hebben wel wat bombardement-ellende (al dan niet door de Britten) meegemaakt, maar dat maakt Rhenen niet minder fraai. Nijmegen is ook gebombardeerd en vind ik ook een prachtige stad.

Ik zag dat Arnhem net zo'n 25km oostwaarts ligt. Ik kon de veluwe ook zien liggen. Misschien eens leuk om dat te lopen.

avatar van Mssr Renard
Foto's:

De wandelaars:
https://i.imgur.com/vQ75MDb.jpg

De Gelderse Vallei, met de Veluwe in de verre verte.
https://i.imgur.com/HKmyHJb.jpg

De Laarzenberg/Grebbeberg, het begin van de Utrechtse Heuvelrug, met een fraaie zonsondergang.
https://i.imgur.com/Nv7fWDz.jpg

avatar van Onweerwolf
EttaJamesBrown schreef:
Vandaag in Balloërveld gewandeld. Langs de herder en de kudde schapen. Een populaire route.


Ik kom de kudde daar ook met regelmaat tegen.

Heb je het mini-herdertje ook al gespot? Die is leuk.

https://i.vgy.me/6Ia4YW.png

Check z'n jas.

Er is daar overigens wel een houten, afgeragd bruggetje waarvan ik me afvraag hoe lang die mijn fiets met bepakking nog gaat trekken. Het wordt elke keer enger om er overheen te fietsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:01 uur

geplaatst: vandaag om 00:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.