MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Gretz schreef:
(quote)

De belangrijkste sport wereldwijd anno 2026 die nog niet olympisch is. Hopelijk komen er in 2023 zolang Littlermania gaande is mogelijkheden

Wat is jouw definitie van belangrijk? Als je kijkt naar hoe wereldwijd een sport is, dan zal schaken met ruime voorsprong de belangrijkste zijn. Denk ook dat veel meer mensen schaken dan dartten. Als je kijkt naar aantallen fans, dan zal cricket wel winnen, daarna F1 en American Football.

Het is wel een interessante discussie trouwens: welke sporten die momenteel nog niet olympisch zijn, zouden in jouw ogen aan hetzij de winter-, hetzij de zomerspelen toegevoegd moeten worden?

Ik ga persoonlijk voor snooker, hoewel boegbeeld Ronnie O'Sullivan dat niet met mij eens zou zijn. Veldrijden zou ik een mooie toevoeging voor de winterspelen vinden. Het blijft natuurlijk afhankelijk van welke criteria je mogelijke olympische deelname laat afhangen, zoals Poek terecht opmerkt.

Veldrijden vind ik inderdaad wel een sport die echt wel past op de Olympische Spelen. Schaken, darts en snooker is net iets te weinig fysieke beweging. Motorsporten lijken er ook niet echt te passen.

En waarom cricket niet Olympisch is, vind ik wel een beetje een raadsel. En (normaal) rugby. Al vind ik rugby sevens best leuk om te kijken tijdens de OS (maar ik ben een rugbyleek, dus wellicht dat ik nu de puristen heel kwaad heb gemaakt).

Poek schreef:
(quote)

Wat is jouw definitie van belangrijk? Als je kijkt naar hoe wereldwijd een sport is, dan zal schaken met ruime voorsprong de belangrijkste zijn. Denk ook dat veel meer mensen schaken dan dartten. Als je kijkt naar aantallen fans, dan zal cricket wel winnen, daarna F1 en American Football.

Ik heb gekeken naar prijzengeld en media-aandacht In welke andere niet-olympische sport win je als wereldkampioen 1 miljoen pond? Waarschijnlijk haalt de WK schaken dat ook, maar verder is het niet echt een tv-sport

American Football is vooral in de VS groot. Darts leeft op zoveel meer continenten

Onweerwolf
Rugby is net zoiets debiels als foebel.

Op de OS graag alleen ekte sporten. Veldrijden lijkt me derhalve prima.

Onweerwolf schreef:
De kans dat Eefje de Visser de Top 2000 haalt is nog eindeloos veel groter dan de kans dat het dartsspelletje olympisch wordt.

Zoveel is daar niet voor nodig. De WDF en ADC hoeven enkel te erkennen dat de PDC het internationale bestuursorgaan voor darts wordt. Dan moeten er daarnaast nog enkele landen bijkomen waar door vrouwen gedart wordt. Daarmee zou darts aan de Olympische criteria voldoen. En vervolgens kan het in stemming gebracht worden bij de IOC-leden

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Zoveel is daar niet voor nodig. De WDF en ADC hoeven enkel te erkennen dat de PDC het internationale bestuursorgaan voor darts wordt. Dan moeten er nog enkele landen bijkomen waar door vrouwen gedart wordt. En vervolgens kan het in stemming bij de IOC-leden

En dan stemmen ze allemaal tegen net zoals ze ook allemaal Scheef niet in hun T2000 lijstje hadden.

Onweerwolf schreef:
(quote)

En dan stemmen ze allemaal tegen net zoals ze ook allemaal Scheef niet in hun T2000 lijstje hadden.

Net als je de populariteit van ons aller Eefje in de Lage Landen onderschat, onderschat je waarschijnlijk ook sterk hoeveel honderden miljoenen fans de dartsport inmiddels heeft wereldwijd

Onweerwolf
Die fans zijn er wel maar van IOC-leden verwacht ik professionaliteit, jij niet?

Onweerwolf schreef:
Die fans zijn er wel maar van IOC-leden verwacht ik professionaliteit, jij niet?

Lol, als dat een argument is. Er zijn zoveel olympische sporten die thans op minder professionele basis worden uitgeoefend als darts.

Volgens mij heb jij er geen weet van hoe professioneel de PDC tour nu is.

Onweerwolf
Je degradeert gewoon de echte sportmensen. Stel je voor; je bent Femke Kok en je wordt straks op de Dam gehuldigd met je gouden 500 meter plak. Moet je vervolgens je podium delen met Raymond van fucking Barneveld want die heeft "brons op de dubbels". Iets treurigers kun je nauwelijks verzinnen.

Teunnis schreef:
Veldrijden vind ik inderdaad wel een sport die echt wel past op de Olympische Spelen. Schaken, darts en snooker is net iets te weinig fysieke beweging. Motorsporten lijken er ook niet echt te passen.

Ik kan me voorstellen dat het gebrek aan fysieke beweging mogelijk een afknapper is om een sport olympisch te maken, maar denk dat het onterecht is om snooker en schaken daarom meteen af te serveren. De noodzakelijke strategische overwegingen die bij die sporten komen kijken, maken het voor mij persoonlijk zeker olympisch-waardig (meer dan darten). Maar ik kan me natuurlijk goed voorstellen dat het grote publiek daar anders over denkt. Ik volg het snooker graag en weet wel dat er ontwikkelingen (lees: een lobby) gaande zijn om de sport olympisch te maken. Ik ben heel benieuwd waar dat schip gaat stranden.

Bij motorsporten komt ongelooflijk veel fysieke inspanning bij kijken, dus dat lijkt me niet een reden om de sport niet olympisch te maken. Wel voelt het inderdaad ook voor mij intuïtief wrang om motorsporten de olympische status te zien verwerven. Eigenlijk weet ik ook niet zo goed waar dat hem dan wel aan ligt.

Gretz schreef:
]Waarschijnlijk haalt de WK schaken dat ook, maar verder is het niet echt een tv-sport

"De kijkcijfers in Noorwegen zijn voor een denksport ongekend hoog. Tijdens belangrijke momenten zit een aanzienlijk deel van de bevolking voor de buis.

Het record: Tijdens de WK-matches van Magnus Carlsen (vooral die tegen Caruana en Nepomniachtchi) keken er op piekmomenten meer dan 1 tot 1,5 miljoen mensen. Ter vergelijking: Noorwegen heeft slechts ongeveer 5,5 miljoen inwoners. Dat betekent dat ruim 25% van de bevolking tegelijkertijd naar een schaakbord keek.

Marktaandeel: Tijdens de laatste uren van spannende WK-partijen haalt NRK soms marktaandelen van over de 50%. Dat betekent dat van alle mensen die op dat moment tv-keken, de helft naar schaken keek.

Rapid & Blitz: Zelfs de Wereldkampioenschappen Rapid & Blitz (die vaak rond de kerstdagen vallen) trekken gemiddeld tussen de 400.000 en 600.000 kijkers. Het is in Noorwegen vaste prik geworden om tijdens de feestdagen schaken op de achtergrond aan te hebben staan."

Verder heeft het Twitchkanaal van Nakamura 2 miljoen volgers. Als er een niet-fysieke sport olympisch wordt, zal het eerder schaken dan darts zijn.

Onweerwolf schreef:
Rugby is net zoiets debiels als foebel.

Op de OS graag alleen ekte sporten. Veldrijden lijkt me derhalve prima.

Ekte sporten, zoals boksen, kleiduiven schieten (tot 1912 schoot men op echte duiven!) en biathlon?

De by far grootste sport ter wereld voor debiel uitmaken zegt vooral iets over jezelf

Onweerwolf
Frenz schreef:
(quote)

Ekte sporten, zoals boksen, kleiduiven schieten (tot 1912 schoot men op echte duiven!) en biathlon?

De by far grootste sport ter wereld voor debiel uitmaken zegt vooral iets over jezelf

Biathlon is een bazensport.

Balspelletjes.. Leuk voor op het schoolplein.

Boksen is natuurlijk nog idioter dan foebel, pijltje mikken en autootje racen bij elkaar.

En schaatsen is voor mensen die romantisch kerst willen spenderen, beetje glijden ipv lopen.

Biatlon is de ultieme sport

ABDrums schreef:
(quote)

Ik kan me voorstellen dat het gebrek aan fysieke beweging mogelijk een afknapper is om een sport olympisch te maken, maar denk dat het onterecht is om snooker en schaken daarom meteen af te serveren. De noodzakelijke strategische overwegingen die bij die sporten komen kijken, maken het voor mij persoonlijk zeker olympisch-waardig (meer dan darten). Maar ik kan me natuurlijk goed voorstellen dat het grote publiek daar anders over denkt. Ik volg het snooker graag en weet wel dat er ontwikkelingen (lees: een lobby) gaande zijn om de sport olympisch te maken. Ik ben heel benieuwd waar dat schip gaat stranden.

Bij motorsporten komt ongelooflijk veel fysieke inspanning bij kijken, dus dat lijkt me niet een reden om de sport niet olympisch te maken. Wel voelt het inderdaad ook voor mij intuïtief wrang om motorsporten de olympische status te zien verwerven. Eigenlijk weet ik ook niet zo goed waar dat hem dan wel aan ligt.

Wat ik schreef was niet mijn persoonlijke mening, meer wat ik realistisch acht om geaccepteerd te worden als Olympsiche sport. Geen slecht woord over snooker uit mijn mond. Als er een “mik”sport Olymisch zou moeten zijn, dan snooker. Al doe ik dan misschien curling te kort. En persoonlijk heb ik ook veel liever autosport dan paardrijden op de OS.

Zijn er vandaag nog Europese titels behaald, Rudi S?

Poek schreef:
Zijn er vandaag nog Europese titels behaald, Rudi S?

Op dit moment enkel zilver ( ploegenachtervolging) er is ook nog geen vuurwerk te zien en dat was te verwachten.
Ik ben nog wakker en dat is eigenlijk de enige meevaller tot nu toe.
Zelf hoef ik morgen dus niet te spelen want alles ligt er uit.

Rudi S schreef:
(quote)

Op dit moment enkel zilver ( ploegenachtervolging) er is ook nog geen vuurwerk te zien en dat was te verwachten.
Ik ben nog wakker en dat is eigenlijk de enige meevaller tot nu toe.
Zelf hoef ik morgen dus niet te spelen want alles ligt er uit.

Ik had het natuurlijk over de andere sport die met scha begint!

Poek schreef:
(quote)

ja Eline is Europees kampioen en ik heb dat deels live kunnen meemaken.
Ik ben sowieso al fan omdat zij regelmatig ( ook nu) Hollands durft te spelen

Poek schreef:
(quote)

Ah, nog een fan van de Sportschau op ARD.

Morgen rapid dan geef ik Eline Roebers iets minder kans op de titel.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ah, nog een fan van de Sportschau op ARD.

Volg jij het Poeknieuws helemaal niet

Eline Roebers pakt Europese blitztitel - Schaaksite

Ik ben niet zo blitz, sorry.

En ook op de nationale omroep: https://nos.nl/artikel/2597591-roebers-19-pakt-europese-titel-blitz-eerste-nederlandse-winnares-in-snelschaken

Ik train overigens haar zusje, maar die is nog maar 14.

Tim Prins laat zien waarom hij terecht niet naar de OS gaat. Op een zwaar gedevalueerd EK zilver op ruime achterstand.

harm1985 schreef:
Tim Prins laat zien waarom hij terecht niet naar de OS gaat. Op een zwaar gedevalueerd EK zilver op ruime achterstand.

Deels eens maar de winnaar schaatste wel een supertijd ( een tiende boven het baanrecord van Stolz).
Prins had na afloop best wel een kletsverhaal.
We gaan het zien op de1500 maar daar verwacht ik ook geen Prins met een topprestatie te zien.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:32 uur

geplaatst: vandaag om 17:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.