MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Fietsen

zoeken in:
Jeve
Wel een topic 'wandelen', maar 'fietsen' niet gevonden.

Vandaag rondje gedaan van 40 minuten, 13 km plusminus. Op gewone fiets zonder trapondersteuning.
Heb nog geen E-Bike nodig.

ohmusica
Jeve schreef:

Vandaag rondje gedaan van 40 minuten, 13 km plusminus. Op gewone fiets zonder trapondersteuning.

Maar wat heeft dit met muziek te maken?

Jeve
ohmusica schreef:
(quote)

Maar wat heeft dit met muziek te maken?

Wat heeft topic 'Wandelen' met muziek te maken?

ohmusica
Jeve schreef:
(quote)

Wat heeft topic 'Wandelen' met muziek te maken?

Goeie vraag? Niets dus, een muziekforum onwaardig. Maak dan een topic dat een relatie heeft met muziek.

Reizen en muziek
Steden en muziek
of
Sport en muziek

Jeve
ohmusica schreef:
(quote)

Goeie vraag? Niets dus, een muziekforum onwaardig. Maak dan een topic dat een relatie heeft met muziek.

Reizen en muziek
Steden en muziek
of
Sport en muziek

Prima. Ik stel voor dat jij voortaan de topics gaat lanceren. Hierbij benoem ik je tot CEO Topics B.V.

P.S. Je kunt natuurlijk ook melding maken bij een van de moderators als je iets niet bevalt. Die optie is er namelijk...

Ik ga altijd van het positieve uit...

ohmusica
Jeve schreef:
(quote)

Prima. Ik stel voor dat jij voortaan de topics gaat lanceren. Hierbij benoem ik je tot CEO Topics B.V.

P.S. Je kunt natuurlijk ook melding maken bij een van de moderators als je iets niet bevalt. Die optie is er namelijk...

Ik ga altijd van het positieve uit...

Ik hou zelf ook erg veel van fietsen. Mijn opmerking was meer algemeen bedoeld.

ohmusica schreef:
(quote)

Ik hou zelf ook erg veel van fietsen.

Van praetselen duidelijk minder. Er is ook een wandel-topic (=hike) en daar heb je nog geen flutsel gepraetzeld. Zou bijna willen zeggen: take a h/bike, dude

Alleen de titels met "bike"etc in de titel, van Boudewijn de Groot, via Katie Melua, Luka Bloom naar Queen en Skik.

Jeve schreef:

Prima topic (zeker in het algemene gedeelte waar het niet over muziek hoeft te gaan), maar misschien wel aardig als je erbij vertelt waar het was? Stad, natuur? Doe je ook aan wielrennen, Strava, etc?

ohmusica
Gisteren weer eens van Maastricht naar Luik gefietst, en wilde daarbij de FNAC aan de Place Saint Albert bezoeken. Ja dit is muziekgerelateerd... De FNAC is een boeken, electronica en muziekzaak. In de hoogtijdagen van de geluidsdragers had deze zaak een geweldige collectie. Ik heb daar menig fijn uurtje doorgebracht. Zienderogen hebben ze de muziekafdeling helaas moeten krimpen vanwege marktomstandigheden, met name enkele voorheen fraaie subafdelingen zoals techno, indie en niet te vergeten wereld hebben het moeten ontgelden. Toch kan ik de laatste stand van zaken helaas niet aan u doorgeven, want de fiets bracht mij onvoorzien (?) langs een terras met en live brassband in fleurige kostuum met een mengeling van lokaal met Zuid-Amerikaanse klanken. Daar bleef ik hangen en bestelde een lait-russe, dat is een soort koffie met wat veel melk. Het was leuk om de rommelige en sjofele sfeer op en rond het terras gade te slaan, het gaat er duidelijk wat minder gestructureerd aan toe dan op een terras in mijn omgeving. (Voor lieden die denken dat Maastricht ál het buitenland is, een gedachte die nogal leeft, die hebben het dus grondig mis. Met name als je met de fiets de taalgrens passeert valt je dat meteen al op. De kans dat je van je sokken gereden wordt is trouwens aanzienlijk groter. Enfin, het werd dus steeds later (en het was al laat) en ik wilde ook nog een brood halen, niets liever dan bij de boulangerie artisanale. De terugweg naar Maastricht langs het Albertkanaal verliep vlotter dan andere keren (geen wind) en onderweg was het genieten van afvalverwerkingsbedrijven -en verlaten staalindustrie en de soms foeilelijke nieuwe optrekjes hier en daar in het landschap gepleurd, want ook over de grens gaat het leven en zijn gang. Op de fiets maak je op een namiddag zo heel wat mee…en brood en spelen.

Jeve
herman schreef:
(quote)

Prima topic (zeker in het algemene gedeelte waar het niet over muziek hoeft te gaan), maar misschien wel aardig als je erbij vertelt waar het was? Stad, natuur? Doe je ook aan wielrennen, Strava, etc?

Wegens gezondheidsklachten laatste paar jaar fiets ik op gewone fiets met 7 versnellingen. Maximaal 1 uur achtereen. 15/16 km uur tempo.

Lang geleden veel gedaan op racefiets en ATB. Max op 1 dag 190 km.
C-amateur geweest; 50 km wedstrijden aan 40/45 per uur.
Uurrecord op racefiets 42km plus, op de weg.
Op gegeven moment helemaal overgestapt op ATB, reed dan 2x pw 2,5 uur. Das war einmal...

lambfv2
Ja leuk, fietsen, binnenkort maar weer eens een mooie route plannen.

https://i.postimg.cc/pTp6NwQR/cbe82ed4-a99e-40a0-80b7-474b125760b9.jpg
(klein fietstochtje vorige week zondag)

De knooppuntroutes ben ik beu. Die dichtbij huis heb ik allemaal al wel eens gereden en als ik voor wat meer avontuur ga is er altijd wel ergens een bordje dat ik mis. Onlangs had ik geen zin om terug te keren want het laatste bordje was al even geleden. Doorrijden kwam toevallig goed uit want op een gegeven moment passeerde ik een bordje met een knooppunt dat verder op mijn geplande route lag. De rit werd zo een pak korter en dat was maar goed ook want veel batterij reserve had ik niet meer.

Vroeger heb ik heel wat kilometers gereden met mijn racefiets. Maar dat is intussen al een oud ding dat verschillende nieuwe onderdelen nodig heeft en tegenwoordig hebben de meeste groepen voor op een koersfiets maar twee bladen vooraan. En als je zo'n racefiets niet meer gewend bent dan valt het gebrek aan comfort toch wel heel erg op. Al vind ik niets zaliger dan met een windje in de rug over een mooie asfalt te bollen, met als soundtrack het zoeven van de bandjes op het wegdek.

Sinds enkele weken rijd ik elektrisch. Met een Batavus van twaalf jaar oud die van mijn pa was. Hij heeft zich een nieuwe gekocht. Er stonden nog geen 3000 km op de teller. Inmiddels zijn er daar al 500 bijgekomen. Voor naar het werk is de fiets ideaal. Om tochtjes mee te maken minder. De actieradius is amper 40 km bij de ondersteuning op 'high'. En 'high' heb je nodig om vlot te fietsen. Bij 'eco' voel je volop de zware fiets en raak je amper vooruit. En zelfs bij 'normal' zit je bij de minste tegenwind te sporten om wat snelheid te maken.

Hoe dan ook is dat elektrisch fietsen toch wel leuker dan ik altijd heb gedacht en heb ik serieus overwogen om zelf een nieuwe te kopen. Maar voorlopig hou ik het toch maar bij deze bomma-fiets. De motor zit in het voorwiel en de kader lijkt soepel als elastiek. Zonder handen rijden gaat niet. Dan begint het stuur onmiddellijk met snel toenemende kracht te zwabberen, wat bij een motorfiets shimmy of wobble genoemd wordt. Misschien moet ik er stuurdemper op zetten. Verder is mijn rijgedrag eigenlijk ook te sportief voor dit soort fiets. Hij stuurt best zwaar maar het leuke daarvan is wel dat het een beetje lef vraagt om met goed wat snelheid de fiets een korte bocht in te gooien.

Knooppuntroutes, dat ik het daar mee heb gehad, daar was ik mijn bericht mee begonnen. Vandaag dan maar eens een GPS (fietsnavigatie) gekocht. Seffens eens uittesten want morgen schijnt het slecht weer te gaan worden.

Om ohmusica tegemoet te komen sluit ik af met muziek.

Pas op ! Wandelaar op het fietspad.

Sinds een paar maanden is mijn woon-werkafstand verkort tot amper 8 kilometer en kan ik de te dure auto 'voor de zaak' inleveren. En het stukje vanaf Heemskerk naar de kliniek in het bos bij Castricum is geen onaangename rit. En daarvoor pak ik dan de fiets: Pegasus Piazza (Duits voor: stadsfiets met derailleur) Voor regenachtige dagen heb ik dan nog mijn reserveblikje op wielen: de 20 jaar oude Suzuki Alto met voor een lange man als ik spartaans comfort maar zeer zuinige kilometers.

Ik rij nog op spieraandrijving en daarmee voel ik me soms een beetje eenzaam op het fietspad. Links en rechts wordt ik gepasseerd door nonchalante e-bikers die met max electra en minimale trapkracht hun verloren minuten lijken te moeten inhalen. Want als er iets niet waar is, dan is het dat de Corona-periode ons massaal tot bezinning heeft gebracht over de elementaire waarden in het leven: tijd nemen voor jezelf en voor elkaar, hoffelijkheid en dat soort mooie zaken, waar je aan moet denken als de dood je op de hielen zit. Nee, rap moet het gaan, en douw die sukkels aan de kant. De sport is dat je zo hard mogelijk kan.

Ik weet dus niet of dat fietsen me dus heel erg gaat bevallen. Tot nu toe nogal gevaarlijke situaties gezien in de ochtend- en middagspits. En ik moet nog 8 jaar tot mijn pensioen.

Wandelaar schreef:
Pas op ! Wandelaar op het fietspad.

Ik weet dus niet of dat fietsen me dus heel erg gaat bevallen. Tot nu toe nogal gevaarlijke situaties gezien in de ochtend- en middagspits. En ik moet nog 8 jaar tot mijn pensioen.

Een kwestie van anticiperend fietsen.

ohmusica
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Een kwestie van anticiperend fietsen.

Er is niets zo onvoorspelbaar geworden als ‘we’ op een fiets. We hebben allemaal zo onze momenten dat we even het anticiperen uit het oog verliezen. Maar het het is altijd de ander, waar ‘we’ ons dan aan ergeren.

Wandelaar schreef:
Nee, rap moet het gaan, en douw die sukkels aan de kant. De sport is dat je zo hard mogelijk kan.

Een gewone elektrische fiets gaat niet harder dan 25 km/u. Met max electra en minimale trapkracht is dat vooral relaxt fietsen. Je hebt natuurlijk ook de speed pedelec die vanuit het niets langs je voorbij geraasd komt. Daar schrik ik wel eens van. Maar liever dat dan die vieze stinkbrommerkes die je al van ver hoorde aankomen.

Kronos schreef:
Maar liever dat dan die vieze stinkbrommerkes die je al van ver hoorde aankomen.

Hier in de stad zijn inmiddels 9 van de 10 scooters/brommers elektrisch inmiddels (veelal deelvervoer), die hoor je helemaal niet aankomen. Of misschien op het allerlaatste moment. Dat is soms wel schrikken, hetzelfde als bij wielrenners/speed pedelecs die zonder bellen ineens langs sjezen.

Maar in de praktijk zijn het toch net zo vaak auto's die geen voorrang geven of niet door hebben dat ook fiets wel eens groen licht hebben, hun richtingaanwijzer pas aanzetten op het moment dat ze de bocht in gaan in plaats van ervoor, etc.

Het schijnt wel dat op elektrische fietsen de meeste fietsongelukken gebeuren en dat verbaast me niets: laatst ook bijna van mijn sokken gereden door een 70'er op zo'n ding, die vol door de bocht ging en niet op het idee was gekomen dat er ook wel eens een tegenligger zou kunnen zijn...

Ja herman, je ziet best vaak, vooral bij oudere mensen, dat ze hun snelheid in combinatie met de zwaardere fiets verkeerd inschatten en dan veel wijder uit de bocht komen dan ze in gedachten hadden.

Je hebt er ook die een blinde bocht afsnijden en dan eigenlijk aan het spookrijden zijn. Dat zijn vooral jongeren of mensen die uit een ander land komen waar niet of minder aan verkeersregels gedaan wordt.

Een fiets nodigt natuurlijk ook wel uit tot een beetje anarchie. Ik rijd ook wel eens een stukje over de stoep als dit, zonder voetgangers in gevaar te brengen, veiliger is dan twee keer oversteken.

Dim
Speed-pedelecs gaan me een partij hard, en inderdaad, je hoort ze niet aankomen. Het grote verschil in onderlinge snelheid van alle fietspadgebruikers, in combinatie met de drukte, is m.i. de voornaamste oorzaak van ongelukken.

De meeste ongevallen met de fiets gebeuren zonder dat er een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is.

Ongevallen - fietsongevallen (2012)

Fietsers schatten risico's verkeerd in

Stijn_Slayer
Mensen moeten gewoon niet te veel rijden als ze nog moeten drinken. Dat scheelt ook een hoop.

Stijn_Slayer schreef:
Mensen moeten gewoon niet te veel rijden als ze nog moeten drinken. Dat scheelt ook een hoop.

Misschien moet je voortaan zoiets typen als je nuchter bent. Je verhaspeling heeft sterk het niveau van Aan alcolholhoudenden worden geen minderjarigen verstrekt - origineel: Aan minderjarigen worden geen alcolholhoudende dranken verstrekt.

Oké, fietsen is gevaarlijk. Er was een muziekforum voor nodig om dat te weten te komen, maar we weten het nu.

Fietsen is vooral ook erg leuk. Behalve als je energie bijna op is en je tegenwind hebt. Voor je een richting kiest om een rit te maken is het altijd goed de windrichting te controleren, zodat je er voor kan kiezen op de terugweg als de vermoeidheid toeslaat de wind in de rug te hebben.

Gisterenavond nog even een toerke gereden die de GPS zelf had aangemaakt. Gewoon de afstand ingeven die je wilt rijden en dan krijg je drie keuzes. Het rijden op de GPS werkt heel goed.

De rest van de avond vooral zitten uitzoeken hoe ik routes aanmaakt op de laptop en dan naar de GPS exporteer. De desktop-app downloaden lukte niet. Maar er is gelukkig ook gewoon een webpagina. Toen ik dat ontdekt had was het nog even uitzoeken maar inmiddels lukt het prima. Zowel helemaal zelf iets uitstippelen als een aangemaakte knooppuntroute naar de GPS sturen. Op die manier valt op niet veel meer dan vijf minuutjes een rit te plannen. Er staan er al negen klaar in de GPS, met afstanden van 15 km oplopend tot 55 km.

Nu is het alleen nog wachten op het zonnetje.

Dat zonnetje is er vandaag helaas niet. Maar zolang het droog blijft is het goed.

Zomaar wat rondrijden, verloren rijden, nieuwe plekjes en paadjes ontdekken is heel leuk. Maar heel vaak eindigt dat niet zo goed. Als je wat verder weg van huis echt verloren rijdt moet je uiteindelijk een grote en meestal drukke weg vinden om je te oriënteren en via grote en meestal drukke wegen naar huis. Ook kan je ritje zo veel langer worden als bedoeld, terwijl misschien het weer slechter wordt, je er geen zin meer in hebt enz... Best vaak meegemaakt.

Het leuke aan rijden met een gps is dat je tevoren de afstand kent en de mooiste en rustigste wegen kan uitzoeken, daarbij voortdurend verrast wordt, want die hele route zit wel in detail in je gps maar niet in je hoofd. De kans op onaangename verrassingen wordt veel kleiner.

Vandaag is er best veel wind. Een van de routes die ik gisteren gemaakt had vertrok in de richting met tegenwind en een kleine 25 km leek me wel haalbaar om droog te blijven als ik buienrader bekeek. Er vielen onderweg een paar druppels en de gps zat even helemaal vast nadat ik er een winkel mee was binnen gestapt om drinken te kopen. Voor de rest was het volop genieten. Zo dicht bij huis ken ik de omgeving natuurlijk goed maar ik kwam toch op verschillende wegen voor de eerste keer. Op de terugweg zat de wind lekker mee.

https://i.postimg.cc/0yy6VtrS/20220606-140859.jpg

Dim
Het komt niet heel vaak voor, maar gisterochtend was het weer zo'n morgen: ik word wakker en denk: "laat ik vóór het ontbijt een rondje fietsen". (De weersvooruitzichten waren voor de middag niet zo best, maar 's ochtends scheen de zon nog lekker). Dus bijna vanuit je bed zo op de fiets.

Van tevoren al bepaald welk rondje het dan zou worden: vanuit Scheveningen door de duinen en dan via Wassenaar weer terug naar Den Haag, waar ik woon. Grotendeels een fietspad waar geen snorscooters mogen komen, dat is erg prettig. Sowieso was het nu niet druk. Wel enkele groepen wielrenners - een "categorie" op het fietspad die niet zelden het mikpunt is van commentaar. Soms is dit terecht, maar ik moet zeggen dat de meeste groepen ruim voldoende rekening houden met de andere weggebruikers. Dat ik soms probeer om ze even bij te houden kunnen ze meestal ook wel hebben, zeker als ze merken dat ik dat niet lang ga volhouden.

Ik wilde nog even terugkomen op het "anticiperen" uit een paar berichten terug. Ik doe dat volop, omdat ik, in tegenstelling tot vele fietsers, het fietsen als hoofdactiviteit zie en niet iets wat ik erbij doe. Ik anticipeer dus ook op wat andere weggebruikers doen of juist nalaten. Iemand die vaart mindert en wat slingert gaat waarschijnlijk afslaan, al laat hij/zij dit niet zien door de hand uit te steken. In zo'n geval blijf ik er dus even achter en ga niet inhalen.

Dim schreef:
Van tevoren al bepaald welk rondje het dan zou worden: vanuit Scheveningen door de duinen en dan via Wassenaar weer terug naar Den Haag, waar ik woon.

Ik woon meer dan 100 km van Den Haag maar mijn vriendin woonde daar en ik ben wel eens van het Statenkwartier naar Kijkduin gefietst. In Meijendel zijn we verschillende keren gaan wandelen. Mooi natuurgebied.

Dim schreef:

Ik wilde nog even terugkomen op het "anticiperen" uit een paar berichten terug. Ik doe dat volop, omdat ik, in tegenstelling tot vele fietsers, het fietsen als hoofdactiviteit zie en niet iets wat ik erbij doe. Ik anticipeer dus ook op wat andere weggebruikers doen of juist nalaten. Iemand die vaart mindert en wat slingert gaat waarschijnlijk afslaan, al laat hij/zij dit niet zien door de hand uit te steken. In zo'n geval blijf ik er dus even achter en ga niet inhalen.

Het niet dragen van een koptelefoon of oorpluggen is ook van groot belang als je anticipeert. Met name verkeer dat van achteren komt moet je kunnen horen.

Mssr Renard
Ik fiets altijd met hoofdtelefoon. Eigenlijk al 30 jaar lang. Dat zorgt juist voor rust en maakt me minder overprikkeld en ik heb eigenlijk nooit echt moeite met verkeersdeelnemers, omdat ik me nooit echt haast en altijd voorsorteer, hand uit steek etcetera.

Dat mensen in A'dam en Den Haag hun eigen verkeersregels er op na houden, moeten ze maar zelf weten. Het is vooral gevaarlijk voor hen zelf.

Ik vind peletons racefietsen wel het lastigste, met name op heel dunne weggetjes. Soms is het gewoon onmogelijk om de weg te delen.

Dat gezegd hebbende. Ik ben blij dat ik voorlopig elke ochtend en avond 14 km heen en 14 km terug naar werk mag/kan rijden. Heerlijk muziek luisteren en werk voorbereiden. Ik heb een route met maar twee verkeerslichten. Tip:

Fietsplanner - m.routeplanner.fietsersbond.nl

wavanbuuren
Dim schreef:
Het komt niet heel vaak voor, maar gisterochtend was het weer zo'n morgen: ik word wakker en denk: "laat ik vóór het ontbijt een rondje fietsen". (De weersvooruitzichten waren voor de middag niet zo best, maar 's ochtends scheen de zon nog lekker). Dus bijna vanuit je bed zo op de fiets.

Van tevoren al bepaald welk rondje het dan zou worden: vanuit Scheveningen door de duinen en dan via Wassenaar weer terug naar Den Haag, waar ik woon. Grotendeels een fietspad waar geen snorscooters mogen komen, dat is erg prettig. Sowieso was het nu niet druk. Wel enkele groepen wielrenners - een "categorie" op het fietspad die niet zelden het mikpunt is van commentaar. Soms is dit terecht, maar ik moet zeggen dat de meeste groepen ruim voldoende rekening houden met de andere weggebruikers. Dat ik soms probeer om ze even bij te houden kunnen ze meestal ook wel hebben, zeker als ze merken dat ik dat niet lang ga volhouden.

Dan heb ik een tip voor je: Neem de volgende keer het fietspad langs de waalsdorpervlakte in plaats van het duinpad. Daar komen amper wielrenners en je heb nog meer het gevoel je in de natuur te begeven...

Mssr Renard
wavanbuuren schreef:
(quote)

Dan heb ik een tip voor je: Neem de volgende keer het fietspad langs de waalsdorpervlakte in plaats van het duinpad. Daar komen amper wielrenners en je heb nog meer het gevoel je in de natuur te begeven...

Dat is inderdaad ook een ontzettend fijne route.

Toen ik nog in Scheveningen woonde en in Katwijk werkte, nam ik drie verschillende routes, eentje via de landgoederen, (Oud Wassenaar) met zo nu en dan wat auto-verkeer, maar dat is te doen (snelste route, maar wel wat verkeerslichten).

Dan is er de route langs de watertoren richting Ganzenhoek (ik moest dan bij Wassenaarseslag al rechtsaf richting Wassenaar) of de route die het mooiste is en echt kronkelt door Meijendel en langs de Waalsdorpervlakte, maar dat kost om naar werk te rijden wel veel te veel tijd, maar op de thuis-reis nam ik die wel om te ontspannen.

Ik mis wel dat soort huis-werk-fietstochten. Nu rijd ik van Amsterdam-Noord naar Amsterdam Zuid-Oost met wat polders en dijkjes, maar voornamelijk heel veel bebouwing en snelwegen. Gelukkig is vooral Diemen erg fietsvriendelijk. Zuid-Oost is trouwens ook echt heel fietsvriendelijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:53 uur

geplaatst: vandaag om 12:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.