Overig / Algemeen / Fietsen
zoeken in:
0
Mssr Renard
geplaatst: 11 april 2024, 09:43 uur
Casartelli schreef:
De foto's komen bij mij niet door, maar gelukkig kan ik Waterland bijna dromen. Inclusief de herkenning dat de windkracht er altijd ten minste 1 bft hoger is dan in de stad.
De foto's komen bij mij niet door, maar gelukkig kan ik Waterland bijna dromen. Inclusief de herkenning dat de windkracht er altijd ten minste 1 bft hoger is dan in de stad.
Ik had ze geüpload via IMGBB. Dat gaat meestal altijd wel goed.
3
Mssr Renard
geplaatst: 11 april 2024, 11:01 uur
Altijd als ik wind mee heb, denk ik: 'oh jee, dat wordt straks wind tegen'.
Ja, Waterland heeft verbazend veel wind. Maar aan de andere kant, vind ik dat ploeteren soms ook wel stoer. Het weerhoudt me in elk geval niet van woon-werk-fietsen, tenzij code storm.
Ja, Waterland heeft verbazend veel wind. Maar aan de andere kant, vind ik dat ploeteren soms ook wel stoer. Het weerhoudt me in elk geval niet van woon-werk-fietsen, tenzij code storm.
1
geplaatst: 11 april 2024, 15:00 uur
Noord gestoord, veel muziekliefhebbers !!!
Via Edam naar Purmerend langs het water vind ik ook een prachtroute om te fietsen en geen auto's
groet,
óók een Noordeling
1
Mssr Renard
geplaatst: 11 april 2024, 15:20 uur
Lontanovicolo schreef:
Via Edam naar Purmerend langs het water vind ik ook een prachtroute om te fietsen en geen auto's
groet,
óók een Noordeling
(quote)
groet,
óók een Noordeling
Hoi!
Als je daarmee Volendam vermijdt heb je gelijk.
Overigens is er nu wel heel veel afgesloten in de omgeving Poppendammergouw, Uitdam, Durgerdam. Je komt niet echt overal meer. En over de Zuiderzeedijk fietsen zit er ook niet meer in. Ook als ze klaar zijn, is (geloof ik) geen mogelijkheid meer om over de dijk te fiesten.
0
geplaatst: 11 april 2024, 18:03 uur
Onweerwolf schreef:
Gisteren @Noordkaap, Groningen, het allernoordelijkste puntje van het vasteland van Nederland.
Overigens heeft het buitendijks tegen de wind in fietsen mij weer even duidelijk gemaakt dat ik alle geplande etappes van mijn fietsvakantie met 10-20k moet verkleinen.
..
Gisteren @Noordkaap, Groningen, het allernoordelijkste puntje van het vasteland van Nederland.
Overigens heeft het buitendijks tegen de wind in fietsen mij weer even duidelijk gemaakt dat ik alle geplande etappes van mijn fietsvakantie met 10-20k moet verkleinen.

..
Da’s om de hoek! Nou ja, je bent dicht langs m’n dorpje gekomen. Heb vroeger vaak buitengaats gerend, naar Noordpolderzijl. Bij noordwestenwind was dat altijd een uitdaging.
1
Onweerwolf
geplaatst: 11 april 2024, 18:14 uur
EttaJamesBrown schreef:
Da’s om de hoek! Nou ja, je bent dicht langs m’n dorpje gekomen. Heb vroeger vaak buitengaats gerend, naar Noordpolderzijl. Bij noordwestenwind was dat altijd een uitdaging.
(quote)
Ik heb alle dorpen van Groningen inmiddels wel gefietst, uitgezonderd een deel van de zuidoost hoek, dus jouw dorpje ongetwijfeld ook.
7
Onweerwolf
geplaatst: 12 april 2024, 19:31 uur
Zojuist voor het eerst mijn eigen trapas verwijderd en schoongemaakt en teruggeplaatst. Het is geen rocket science maar wel iets waar je je hoofd en spieren bij nodig hebt dus ik ben wel een beetje trots.
2
Mssr Renard
geplaatst: 14 april 2024, 12:58 uur
Onweerwolf schreef:
Zojuist voor het eerst mijn eigen trapas verwijderd en schoongemaakt en teruggeplaatst. Het is geen rocket science maar wel iets waar je je hoofd en spieren bij nodig hebt dus ik ben wel een beetje trots.
De kogellagers van allebei mijn trappers waren stuk, en ik was bang dat ik het zelf allemaal niet kon. Toen ik bij Halfords kwam, zeiden ze dat ik de fiets wel een paar dagen achter zou moeten laten. Maar het is mijn enige vervoersmiddel.
Toen ben ik thuis eens gaan kijken naar die trappers, en het is eigenlijk doodsimpel om die eraf te halen. Dat kostte me tien minuten of minder. Toen naar een gewone fietswinkel gegaan hier in Noord (had ik al gelijk moeten doen), kocht twee prachtige, stevige trappers, had een leuk gesprek en zette ze er thuis zelf op. Waarom moet de fiets dan een paar dagen bij Halfords? Ik snap het niet. In elk geval kom ik daar niet meer.
Mijn punt is meer: ik snap je trotsheid. Zelf aan de fiets sleutelen en dat het dan allemaal lukt, en je weer een beetje meer verstand van hebt, is herkenbaar.
2
Onweerwolf
geplaatst: 14 april 2024, 13:44 uur
Mssr Renard schreef:
De kogellagers van allebei mijn trappers waren stuk, en ik was bang dat ik het zelf allemaal niet kon. Toen ik bij Halfords kwam, zeiden ze dat ik de fiets wel een paar dagen achter zou moeten laten. Maar het is mijn enige vervoersmiddel.
Toen ben ik thuis eens gaan kijken naar die trappers, en het is eigenlijk doodsimpel om die eraf te halen. Dat kostte me tien minuten of minder. Toen naar een gewone fietswinkel gegaan hier in Noord (had ik al gelijk moeten doen), kocht twee prachtige, stevige trappers, had een leuk gesprek en zette ze er thuis zelf op. Waarom moet de fiets dan een paar dagen bij Halfords? Ik snap het niet. In elk geval kom ik daar niet meer.
Mijn punt is meer: ik snap je trotsheid. Zelf aan de fiets sleutelen en dat het dan allemaal lukt, en je weer een beetje meer verstand van hebt, is herkenbaar.
(quote)
Yep, ook met pedalen ben ik zo'n anderhalf jaar geleden eens level up gegaan. Dat zijn echt allemaal van die dingen die best een beetje eng lijken (voor niet-technische zielen) en uiteindelijk goed te doen zijn. Fietsenmakers weten wel wat ze doen hoor. Een groot deel van hun succes is pure onwetendheid van consumenten en het feit dat ze denken dat zich er in verdiepen uiteindelijk niet de moeite is maar dat is het wel, tenzij je teveel geld hebt en niet geïnteresseerd bent in dingen leren.
Mijn fiets trapt weer idioot smooth trouwens, ik kan het haast niet geloven. Gisteren 75k getrapt en km 1 en km 75 waren beide super.
Ik heb verder inmiddels ook zo goed als alle andere relevante zaken vervangen:
Ketting
remblokjes
cassette
tandwielen
derailleur wieltjes
banden
en wat randzaken
Leve YouTube Tutorials!
Enige wat ik nog eens moet leren zijn de versnellings- en remkabels. Maar dat is volgens mij ook geen rocket science.
Het biedt ook zekerheid op verre, meerdaagse tochten, dat ik zelf mijn fiets kan servicen. Vind ik erg prettig.
0
geplaatst: 14 april 2024, 14:24 uur
Onweerwolf schreef:
Klote klus. Laat ik altijd doen in een groot onderhoud. Gelukkig heb ik altijd exemplaren die een jaar of 5 mee gaan.
0
geplaatst: 14 april 2024, 14:25 uur
Onweerwolf schreef:
Yep, ook met pedalen ben ik zo'n anderhalf jaar geleden eens level up gegaan. Dat zijn echt allemaal van die dingen die best een beetje eng lijken (voor niet-technische zielen) en uiteindelijk goed te doen zijn. Fietsenmakers weten wel wat ze doen hoor. Een groot deel van hun succes is pure onwetendheid van consumenten en het feit dat ze denken dat zich er in verdiepen uiteindelijk niet de moeite is maar dat is het wel, tenzij je teveel geld hebt en niet geïnteresseerd bent in dingen leren.
Mijn fiets trapt weer idioot smooth trouwens, ik kan het haast niet geloven. Gisteren 75k getrapt en km 1 en km 75 waren beide super.
Ketting
remblokjes
cassette
tandwielen
derailleur wieltjes
banden
en wat randzaken
Leve YouTube Tutorials!
Enige wat ik nog eens moet leren zijn de versnellings- en remkabels. Maar dat is volgens mij ook geen rocket science.
Het biedt ook zekerheid op verre, meerdaagse tochten, dat ik zelf mijn fiets kan servicen. Vind ik erg prettig.
(quote)
Ketting
remblokjes
cassette
tandwielen
derailleur wieltjes
banden
en wat randzaken
Leve YouTube Tutorials!
En de smering van de bewegende delen?
1
Onweerwolf
geplaatst: 14 april 2024, 15:15 uur
Michiel Cohen schreef:
Klote klus. Laat ik altijd doen in een groot onderhoud. Gelukkig heb ik altijd exemplaren die een jaar of 5 mee gaan.
(quote)
In mijn geval ging de vorige dus slechts een half jaar mee en had ik onderweg van Leusden naar Dronten pech en daarna geluk dat een fietsenmaker in Elburg nog een passende had. Dus die dingen kunnen wel echt kapot gaan voordat ze versleten zijn. De huidige lijkt vooralsnog dus alleen maar een schoonmaakbeurt nodig te hebben. Er zat aardig wat drek in. Ik rijd ook door de drek, ook in de winter dus dat is begrijpelijk.
Ik moet zeggen dat ik het toch wel mee vond vallen achteraf. Als je zorgt dat je een cranktrekker en een trapassleutel hebt een een goede sleutel met degelijke hefboom voor de crankbout dan is het eigenlijk heel goed te doen. Kan natuurlijk verschillen per fiets. Je moet alleen oppassen dat je de schroefdraad in je ashuls respecteert anders ben je flink van huis.
1
Onweerwolf
geplaatst: 14 april 2024, 15:20 uur
Bij fietsenmakers moet je het altijd maar afwachten wat de service is. Ongeveer een jaar geleden kocht ik een nieuw achterwiel omdat het oude wat aanliep. De fietsenmaker zei dat het met een nieuw wiel nogal eens gedoe kon opleveren met de afstelling van de versnellingen omdat die net weer iets kunnen verschuiven. Ik heb zelf het wiel besteld en die vervolgens dus naar de fietsenmaker gebracht om te monteren, ook omdat het vlak voor mijn fietsvakantie was en ik geen zin had in gedoe en stress.
Nu heb ik vorige week een nieuwe achterband om mijn wiel gelegd en kwam ik tot de conclusie dat het velglint dat de fietsenmaker op mijn nieuwe wiel had geplakt op een specifieke plek helemaal niet recht zat. En op die plek had ik dus met mijn oude band dat die te ver de velg in liep. Ik dacht dat de wang misschien versleten was (band heeft 13.000k) maar inmiddels heb ik wel sterk het idee dat het aan het velglint heeft gelegen. Gewoon een haastklus dus. Dat soort zaken ga ik niet weer laten doen. En dit was echt een hele grote, goedlopende fietsenmaker, geen Harry van om de hoek.
Nu heb ik vorige week een nieuwe achterband om mijn wiel gelegd en kwam ik tot de conclusie dat het velglint dat de fietsenmaker op mijn nieuwe wiel had geplakt op een specifieke plek helemaal niet recht zat. En op die plek had ik dus met mijn oude band dat die te ver de velg in liep. Ik dacht dat de wang misschien versleten was (band heeft 13.000k) maar inmiddels heb ik wel sterk het idee dat het aan het velglint heeft gelegen. Gewoon een haastklus dus. Dat soort zaken ga ik niet weer laten doen. En dit was echt een hele grote, goedlopende fietsenmaker, geen Harry van om de hoek.
1
geplaatst: 14 april 2024, 18:04 uur
Onweerwolf schreef:
Bij fietsenmakers moet je het altijd maar afwachten wat de service is. Ongeveer een jaar geleden kocht ik een nieuw achterwiel omdat het oude wat aanliep. De fietsenmaker zei dat het met een nieuw wiel nogal eens gedoe kon opleveren met de afstelling van de versnellingen omdat die net weer iets kunnen verschuiven. Ik heb zelf het wiel besteld en die vervolgens dus naar de fietsenmaker gebracht om te monteren, ook omdat het vlak voor mijn fietsvakantie was en ik geen zin had in gedoe en stress.
Vaak is het inderdaad maar afwachten. Mijn mountainbike was nog maar 2,5 jaar oud toen het het lagergedeelte van het achterwiel helemaal naar zijn vaantjes was. Een nieuw achterwiel was goedkoper. 90 euro. Inmiddels rijd ik daar 6 jaar mee.
Tip voor de ketting. Probeer met een KMC ketting te rijden. Vind de Shimano beduidend slechter. Mijn vorige was een Shimano. 2 weken na het groot onderhoud ,begin juli en kurkdroog, stond er al roest op. De ketting word toch na elke rit schoongemaakt en ingewaxed. Nu weer een Shimano en ook weer roest problemen.
1
Onweerwolf
geplaatst: 14 april 2024, 19:12 uur
Michiel Cohen schreef:
Vaak is het inderdaad maar afwachten. Mijn mountainbike was nog maar 2,5 jaar oud toen het het lagergedeelte van het achterwiel helemaal naar zijn vaantjes was. Een nieuw achterwiel was goedkoper. 90 euro. Inmiddels rijd ik daar 6 jaar mee.
Tip voor de ketting. Probeer met een KMC ketting te rijden. Vind de Shimano beduidend slechter. Mijn vorige was een Shimano. 2 weken na het groot onderhoud ,begin juli en kurkdroog, stond er al roest op. De ketting word toch na elke rit schoongemaakt en ingewaxed. Nu weer een Shimano en ook weer roest problemen.
(quote)
Ik ga inderdaad eens een KMC proberen. Ik heb ook vaak roest op mijn Shimano kettingen. An sich is roest niet echt een probleem, je krijgt het er ook gewoon weer vanaf maar in theorie slijt de ketting wel harder natuurlijk.
3
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 april 2024, 23:15 uur
Ik meldde in het wandeltopic al mijn eerste uitgezette wandeltocht in Komoot. Vandaag ben ik een treetje verder de 21e eeuw ingestapt en heb ik mijn fietstocht op Komoot opgenomen. Nouja, minus de eerste 19 km dan, want toen kwam ik er pas achter dat ik nog op een knopje had moeten drukken.
De afstand mat hij 2% lager dan mijn fietscomputer. Dat is te overzien. Het hoogteverschil overschatte hij met een factor 6 of zo. Daar hebben we dan weer niet zo veel aan.
De afstand mat hij 2% lager dan mijn fietscomputer. Dat is te overzien. Het hoogteverschil overschatte hij met een factor 6 of zo. Daar hebben we dan weer niet zo veel aan.
0
WVTRVE
geplaatst: 14 april 2024, 23:30 uur
Nice! Vind vooraf routes plannen via Komoot een beetje gedoe en doe ik eigenlijk nooit, maar de route-opname functie is erg fijn.
Die hoogteverschillen die Komoot meet, tsja...het is maar goed dat we in vlak Nederland wonen
Die hoogteverschillen die Komoot meet, tsja...het is maar goed dat we in vlak Nederland wonen

0
Onweerwolf
geplaatst: 15 april 2024, 01:50 uur
Ik heb 827 activiteiten gelogd in Komoot waarvan 274 fietstochten.
De routeplanner in een browser vind ik behoorlijk goed van Komoot. Maar je kunt ook gewoon in een planner naar keuze een route maken en dan exporteren als gpx en laden in Komoot.
Je link werkt overigens niet Casartelli want je tocht staat op private.
De routeplanner in een browser vind ik behoorlijk goed van Komoot. Maar je kunt ook gewoon in een planner naar keuze een route maken en dan exporteren als gpx en laden in Komoot.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2024, 11:40 uur
Onweerwolf schreef:
Ah. En nu?Je link werkt overigens niet Casartelli want je tocht staat op private.
0
Mssr Renard
geplaatst: 15 april 2024, 11:58 uur
Perfect. Er vallen me twee dingen op:
Je fiets geen rondje. Hoe doe je dat? De trein terug nemen?
Je rijdt gemiddeld 20 km/u. Ik vind dat echt erg snel. Ik red het soms wel om richting de 20 of 25 te rijden, maar niet gemiddeld. Ik denk dat ik meer richting de 15 km/u rijd. Rijd je op een racefiets?
Verder een stoere afstand en geweldig prachtige stukjes Nederland.
1
Onweerwolf
geplaatst: 15 april 2024, 12:17 uur
Mssr Renard schreef:
Je rijdt gemiddeld 20 km/u. Ik vind dat echt erg snel. Ik red het soms wel om richting de 20 of 25 te rijden, maar niet gemiddeld. Ik denk dat ik meer richting de 15 km/u rijd. Rijd je op een racefiets?
(quote)
En ook nog tegen de wind in.

0
Onweerwolf
geplaatst: 15 april 2024, 12:28 uur
OWW, 27 juni 2022:
https://i.vgy.me/H9lPlP.png
Casar, 14 april 2024:
https://i.vgy.me/7cEZHC.png
Komt wel eng dichtbij zo.
Tevens:
OWW, 5 july 2023 (wandeling):
https://i.vgy.me/N30NzT.png
Casar, 14 april 2024:
https://i.vgy.me/OrWYY6.png
Je hebt wel smaak in ieder geval.
En aangezien je toch op steenworpen afstand van NTKC-terreinen fietst kun je ook gewoon overwegen om lid te worden.
https://i.vgy.me/H9lPlP.png
Casar, 14 april 2024:
https://i.vgy.me/7cEZHC.png
Komt wel eng dichtbij zo.

Tevens:
OWW, 5 july 2023 (wandeling):
https://i.vgy.me/N30NzT.png
Casar, 14 april 2024:
https://i.vgy.me/OrWYY6.png
Je hebt wel smaak in ieder geval.
En aangezien je toch op steenworpen afstand van NTKC-terreinen fietst kun je ook gewoon overwegen om lid te worden.

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 april 2024, 14:47 uur
Mssr Renard schreef:
Trein terug inderdaad.Je fiets geen rondje. Hoe doe je dat? De trein terug nemen?
Mssr Renard schreef:
Ik rijd op een toerfiets en dat was gisteren in de overwegend wind-mee-richting. Geen e-bike, maar een beetje als valsspelen voelt het toch wel. Maar het was verder een mooi tochtje en daar gaat het om.Je rijdt gemiddeld 20 km/u. Ik vind dat echt erg snel. Ik red het soms wel om richting de 20 of 25 te rijden, maar niet gemiddeld. Ik denk dat ik meer richting de 15 km/u rijd. Rijd je op een racefiets?
Verder zie ik dat het gemiddelde van 20,2 km/h uitgerekend is door alleen de pure fietstijd ("beweegtijd") 5h20 te beschouwen. De totale tijd was 7h06, dus het is al bij al bijna een watjestochtje geworden.Nou loop ik Den Treek niet echt plat (denk dat het de 2e of 3e keer in mijn leven was dat ik hier langskwam), maar het Naardermeer en het Gooi zijn praktisch mijn achtertuin en dan is dit wel een van de standaardroutes.
Onweerwolf schreef:
Alleen de kampeerinspiratie nog even vinden En aangezien je toch op steenworpen afstand van NTKC-terreinen fietst kun je ook gewoon overwegen om lid te worden.

2
Onweerwolf
geplaatst: 15 april 2024, 15:11 uur
Aha, ik zie nu dat je met de wind mee ging. Dat is inderdaad wel relaxed ja. misschien moet ik dat ook eens doen. 

0
Mssr Renard
geplaatst: 15 april 2024, 15:31 uur
Maar Onweerwolf, jij fietst toch ook vaak grote rondes? Dan heb je op zijn minst wind mee én tegen, of als je pech (of geluk) hebt en de wind draait twee keer mee of twee keer tegen.
Met de trein is wel een idee hoor, want aan het begin van een tocht en aan het eind is het vaak wel saai, want dan fiets je een half uur of meer in je eigen omgeving, waar je al dagelijks fietst.
Overigens was ik gisteren nog van plan via IJburg naar Muiderberg en Muiden en Naarden te fietsen en dan via Driemond weer terug naar Noord. Dat zou 50 kilometer worden, maar ik was ineens zo moe dat ik het niet gedaan had. Hadden Cas en ik bijna kunnen zwaaien naar elkaar ergens.
Ik gebruk trouwens mijn ene fiets voor alles: woon-werk en recreatief fietsen.
Met de trein is wel een idee hoor, want aan het begin van een tocht en aan het eind is het vaak wel saai, want dan fiets je een half uur of meer in je eigen omgeving, waar je al dagelijks fietst.
Overigens was ik gisteren nog van plan via IJburg naar Muiderberg en Muiden en Naarden te fietsen en dan via Driemond weer terug naar Noord. Dat zou 50 kilometer worden, maar ik was ineens zo moe dat ik het niet gedaan had. Hadden Cas en ik bijna kunnen zwaaien naar elkaar ergens.
Ik gebruk trouwens mijn ene fiets voor alles: woon-werk en recreatief fietsen.
0
geplaatst: 15 april 2024, 15:37 uur
Mssr Renard schreef:
Je rijdt gemiddeld 20 km/u. Ik vind dat echt erg snel. Ik red het soms wel om richting de 20 of 25 te rijden, maar niet gemiddeld. Ik denk dat ik meer richting de 15 km/u rijd. Rijd je op een racefiets
Je rijdt gemiddeld 20 km/u. Ik vind dat echt erg snel. Ik red het soms wel om richting de 20 of 25 te rijden, maar niet gemiddeld. Ik denk dat ik meer richting de 15 km/u rijd. Rijd je op een racefiets
Op een racefiets haal je wel hogere gemiddelden dan 20 km/u. Wat ik me nog herinner van grotere afstanden die ik deed; een rondrit (dus ook tegen de wind in) van 80 km aan 28 km/u gemiddeld en eentje van 150 km aan 25 km/u gemiddeld.
* denotes required fields.