MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Fietsen

zoeken in:
Geniaal nummertje (slechts 46 seconden) op een geniaal album.

Late at night
I get around
Pedal 'round this
lonesome town
On a bicycle

Mssr Renard
Kronos schreef:
Geniaal nummertje (slechts 46 seconden) op een geniaal album.

(embed)

Late at night
I get around
Pedal 'round this
lonesome town
On a bicycle

OHRA kilometer verzekering?
Meer zag ik niet.

Mssr Renard
Deze vind ik zo een vrolijk fietsliedje.
Finse folk/prog:

Ik zou zo niet kunnen zeggen dat het een fietsliedje is. Vrolijk is het zeker. Er zijn ook droeve fietsliedjes:

Ik zit te popelen om te vertrekken. De eerste keer moet ik de batterij helemaal leegrijden alvorens weer helemaal op te laden. Het is dus wel een beetje uitkijken dat je niet te ver van huis bent op het moment dat de actieradius op is. Al rijdt deze fiets echt goed zonder ondersteuning. Gisteren even een sprintje getrokken en 30 km/u halen bleek niet zo moeilijk.

Word altijd heel vrolijk van deze, zeker als ik het Ierse landschap (Kerry) erbij denk

Mjuman schreef:
Word altijd heel vrolijk van deze, zeker als ik het Ierse landschap (Kerry) erbij denk

(embed)

Moet je wel links blijven fietsen. Ben in 1996 in de buurt van Killarney regelmatig op de rechterbaan terecht gekomen met de mountainbike.

Vandaag een toer van 60 km gemaakt, langs mooie bossen en velden. En langs Bobbejaanland gepasseerd. Bij een afdaling even 45 km/u gereden en met de ondersteuning helemaal uit en wind in de rug kon ik goed 30 per uur aanhouden. Van de vijf blokjes die een volle batterij aangeven zijn er slechs twee weg. Actieradius in eco stand nog 117 km over. Maar de fietscomputer staat nog in fabrieksinstellingen en moet mijn rijgewoonten nog leren kennen om een juistere inschatting te kunnen maken. Maar nog geen halve batterij leeggereden dus er zit zeker nog meer dan 60 km in. Maar dat zal niet voor vandaag zijn want het blijft fietsen en zulke afstanden ben ik niet meer gewend.

https://i.postimg.cc/gk8YTpPJ/20220612-144558.jpg

https://i.postimg.cc/nVsVq7Rq/20220612-123721.jpg

https://i.postimg.cc/wBHZjKPw/20220612-131559-001.jpg

https://i.postimg.cc/LXJSBKTm/20220612-131809.jpg

"I'm a cowboy, on a steel horse I ride" (Bon Jovi)

Kronos schreef:
Vandaag een toer van 60 km gemaakt, langs mooie bossen en velden. En langs Bobbejaanland gepasseerd. Bij een afdaling even 45 km/u gereden en met de ondersteuning helemaal uit en wind in de rug kon ik goed 30 per uur aanhouden. Van de vijf blokjes die een volle batterij aangeven zijn er slechs twee weg. Actieradius in eco stand nog 117 km over. Maar de fietscomputer staat nog in fabrieksinstellingen en moet mijn rijgewoonten nog leren kennen om een juistere inschatting te kunnen maken. Maar nog geen halve batterij leeggereden dus er zit zeker nog meer dan 60 km in. Maar dat zal niet voor vandaag zijn want het blijft fietsen en zulke afstanden ben ik niet meer gewend.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

"I'm a cowboy, on a steel horse I ride" (Bon Jovi)

Ik heb op mijn electrische fiets een reset knop. Als ik deze indruk maakt hij een herberekening. Ook van het aantal resterende kilometers. Als je een langere tijd buiten rijd met warmer weer scheelt dat in het aantal kilometers.

ohmusica
Vandaag op bijna lege accu met nog 37 km power er toch nog 70 km mee gereden. (Maastricht - Maaseik) Op vrijwel vlakke route, en gelukkig hier en daar de wind mee en af en toe de ondersteuning uit was het nog te doen. (de motor geeft geen weerstand)
Mooie route langs de Grensmaas aan zowel Belgische als Nederlandse kant. Belgisch Limburg afficheert zich nadrukkelijk als 'fietsparadijs' en vanuit deze provincie is ook het alom bekende 'knoopuntennetwerk' ontstaan.

Fietsroutenetwerk - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Hugo Bollen - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Michiel Cohen schreef:
Als je een langere tijd buiten rijd met warmer weer scheelt dat in het aantal kilometers.

Ja, de batterij gaat dan minder snel plat en je fietscomputer baseert zich op wat er nog in de batterij zit.

Op de oude Batavus is het soms nodig om te kalibreren. Je krijgt daar ook niet meteen te zien wat het verschil in actieradius is bij eco, normal of power. Als je verandert van ondersteuning dan duurt die berekening een hele tijd terwijl je aan het rijden bent. Op de nieuwe fiets zie je meteen wat je nog kan in eco, tour, sport of turbo, op het moment dat je een keuze maakt. Resetten is niet nodig.

Het is wel duidelijk dat mijn rijstijl zuiniger is dan wat in de fabrieksinstellingen zit want ik kreeg er eerst alleen maar extra kilometers bij. In ecostand zelfs tot 190 km. Maar het is nog afwachten, vooral tot na de eerste keer terug volledig opladen denk ik. En uiteindelijk is het altijd van rit tot rit afhankelijk. Temperatuur, wind, hellingen, rijstijl, gewicht...

ohmusica schreef:
...vanuit deze provincie is ook het alom bekende 'knoopuntennetwerk' ontstaan.

Ik was er een beetje klaar mee omwille van bordjes die makkelijk te missen zijn of verdwenen lijken. Echt irritant als je een bordje mist en na een paar kilometer begint te twijfelen. Zowel verder rijden als terugkeren houdt het risico in dat je heel wat extra kilometers gaat rijden. Een kaart met knooppunten meenemen kan helpen maar ook daarmee heb ik me al eens suf gezocht naar een bepaald knooppunt.

Maar met een gps wordt dat netwerk plots weer bijzonder handig. Route thuis plannen, exporteren naar de gps en rijden maar.

ohmusica schreef:
Toch prefereer ik een fiets zonder motor, gewoon lekker inspannen,...

Je inspannen kan ook met een e-bike. Het verschil is dat je de batterij van de fiets nog hebt wanneer die van jou leeg is.

Volgens mij hangt het heel veel af van welke elektrische fiets en welke gewone fiets. Gebaseerd op mijn ervaringen met fietsen kan ik alleen van mijn racefiets zeggen dat het nog zaliger fietsen kán zijn (mits voldoende training) dan de e-bike die ik nu heb.

De eerste 100 km staan er op. (En het eerste krasje ook.)

https://i.postimg.cc/L643z59p/20220612-214424.jpg

https://i.postimg.cc/LXz3VZgH/20220612-214354-001.jpg

Waar ik nog niet helemaal uit ben is de zitpositie. Het zadel kan je natuurlijk in hoogte regelen en wat naar voor of achter positioneren. Maar kantelen gaat niet. In de positie zoals het stuur stond (ongeveer zoals op foto's op internet te zien is) zit je veel te rechtop op het zadel waardoor je alleen met je zitbeenderen op het zadel steunt. Je lijkt gedwongen te worden meer voorover te gaan zitten. Is het een kwestie van wennen of moet er een ander zadel op? Echt wennen deed het niet. Toen bedacht ik dat het stuur misschien te hoog stond. Tijdens de lange rit vandaag heb ik mijn handen eens op de remhendels gezet en dan voelde ik meteen dat dat de bedoelde zitpositie op het zadel leek. Deze avond heb ik dan het stuur helemaal verzet, zoals te zien op de foto hierboven. Het zadel zit nu veel beter maar het is wel een sportievere zit zo. Voor mij geen probleem. Beter voor lange afstanden (minder belastend voor de rug, minder last van tegenwind). Maar ik vraag me nu wel af wat de bedoeling is van de fiets. Zoals het stuur gemonteerd staat in de winkel en op promotiefoto's is het zadel niet geschikt. Het zal nog een beetje zoeken zijn tijdens volgende ritten. Ik neem dan maar een setje inbussleutels mee.

Dim
Tsja, die knooppunten. Ik ben zeker blij met de uitvinding (ik rijd er hele fietsvakanties op), maar het is niet altijd een onverdeeld genoegen, zeker niet wanneer je van tevoren met een nét niet de nieuwste fietskaart je route hebt uitgestippeld en je dan onderweg ervaart dat delen van het netwerk zijn vernieuwd, waardoor je nummers niet meer kloppen.

ohmusica
De apps zijn toch wel erg handig. Het heel eenvoudige en voordelige ‘fietsknoop’ of ‘fietsnetwerk’ (geen ervaring mee). Dan heb je ‘komoot’ en ‘routeyou’ en voor de uitslovers is er ‘strava’. GPX kan je meestal ook downloaden en overzetten op een fietsnavigatie.

Mssr Renard
Ik vind navigatie op de fiets zelf wel gevaarlijk. Ik fiets het liefste op gevoel en volg meestal gewoon de rood-witte ANWB verwijsborden. Tracking doe ik wel, maar dat kan via mijn horloge. Die is dan weer gesynchroniseerd met Suunto, Strava, Relive en Routeyou. Die gebruik ik ook bij hiking.

ohmusica
Mssr Renard schreef:
Ik vind navigatie op de fiets zelf wel gevaarlijk. Ik fiets het liefste op gevoel en volg meestal gewoon de rood-witte ANWB verwijsborden. Tracking doe ik wel, maar dat kan via mijn horloge. Die is dan weer gesynchroniseerd met Suunto, Strava, Relive en Routeyou. Die gebruik ik ook bij hiking.

Zo heb ik het ook wel ervaren zeker in druk verkeer. De hier duidelijke verwijsborden ontbreken wel eens (met name in Noordrijn-Westfalen) en dan komt het wel goed van pas. En bij de fietsknoop app op de telefoon kan je het beeld uitzetten en krijg je instructies via audio.

Op dag vijf was het zover. De batterij zo goed als leeg met bijna 160 km op de teller. De actieradius in stand 'turbo' gaf nog 6 km aan. Dat ging ik eens snel wegrijden zodat ik de eerste laadbeurt volgens de richtlijnen (van helemaal leeg tot helemaal vol) nog voor het eten kon beginnen. Snel tikten de kilometers niet weg. Nog maar eens een rondje rijden dan om die 0 km als actieradius op het schermpje te zien verschijnen. Toen dat gebeurde was ik enkele kilometers van huis. Maar 0 is blijkbaar niet helemaal 0. De batterij bleef als een Duracel-konijn vrolijk verder trommelen. En ik bleef me met die stand op 'turbo' een held voelen. Als een sportieve twintiger die gezwind de bochten uit accelereert alsof hij aan de leiding hangt in een koerswedstrijd. En toen werd ik opeens wakker geschud uit mijn dromerijen. Ik werd met de neus op het feit gedrukt dat er geen weg terug is voor iemand die de 50 gepasseerd is. Al moest ik natuurlijk in dat besef nog wel de weg terug naar huis rijden met een batterij zo plat als een vijg. Enkele kilometers maar. En het tegenwindje stelde weinig voor. Maar het was best zwoegen om 20 km/u aan te houden. Een streefdoel dat ik me oplegde, misschien nog in de waan dat je met die inspanning uiteindelijk ook een leeftijd van 20 zou kunnen aanhouden. Ik zag jonge gasten op een gewone fiets voorbijkomen en dacht, ach laat maar. Soms haalde ik dan wel eens 25 km/u, als de wind me goed gezind was. Afgepeigerd en geradbraakt raakte ik thuis. En het was echt als thuiskomen. Ik voelde me na dat gematigde sporten voldaan en tevreden als een oude zak die weet hoe het leven in elkaar steekt.

Vanmorgen fietstochtje gemaakt van mijn woonplaats Heemskerk naar Groet, 32 kilometer naar het noorden. Voor het grootste deel door het Noordhollands Duinreservaat gereden en, kennelijk omdat het nog vroeg was, was het erg rustig op de paden. Heuveltje op en af, bij Bergen aan Zee een stuk met 10% helling klimmen, dus af en toe verzet gewisseld. Onderweg een paar kuddes Schotse Hooglanders en Shetland pony's gezien. Via Egmond aan de Hoef terug gereden, nog even de ruïne bekeken en daarmee kwam ik op bijna 70 kilometer voor vandaag. Bij dit mooie weer een ritje dat prima te doen is, al voel ik wel iets prikken in mijn kuiten.
Ben ook geen twintig meer

Mssr Renard
https://i.ibb.co/bb38CqG/d556f7fd.jpg

Vandaag vanaf mijn werk een wat langere route terug naar huis genomen. Langere route, maar snellere tijd. Gemiddeld 22 km per uur, met een maximale snelheid van 40 km per uur.

Ik heb een route gekozen met zo min mogelijk verkeerslichten (twee maal), zodat ik lekker door kon fietsen.

Volgens mij is dat het snelste wat ik kan rijden. Volgende week nog eens proberen. Nu is het weekend.

Mooie route: Schellingwouderbrug en dan langs het Amsterdam Rijnkanaal. Moet niet teveel waaien langs die weg.

Mssr Renard
Wandelaar schreef:
Mooie route: Schellingwouderbrug en dan langs het Amsterdam Rijnkanaal. Moet niet teveel waaien langs die weg.

Ik moet elke dag tweemaal over die brug van Noord naar Zuid-Oost en terug. Heerlijke route hoor. Alleen jammer van al die autodrukte omdat de Piet Heintunnel dicht is.

Langs het kanaal is fietsen is pure vrijheid ervaren.

Vandaag wilde ik bij mijn nieuwe fiets in de geleiders waar het zadel op vast zit vooraan iets tussen steken, om het zo toch wat naar achter gekanteld te krijgen en dan eens uit te testen. Door de voorste bout erg ver los te draaien viel me ineens op dat het onderste stuk waar het zadel op vastzit toch kan kantelen. Met een technische opleiding een beetje gênant dat ik daar nu pas achter kom.

Ik had hier ook bij de aflevering naar kunnen vragen, maar omdat ik wist dat een goede afstelling van alles (zadelhoogte, naar voor of naar achter, kanteling van het zadel, hoogte van het stuur, kanteling van het stuur, kanteling van de handvatten, remhendels, afstand tot je vinger en duim van de schakelhendels, de kanteling van de schakelhendels...) pas gevonden kan worden na heel wat proberen en uittesten, heb ik die mensen hun tijd daar niet mee verdaan. Die hadden zich naar mij als klant al genoeg geschikt (vrijdagavond na 18u00 gekocht terwijl je eigenlijk een afspraak moest maken en zaterdag om 11u00 kon ik de fiets al ophalen).

Het belangrijkste voor mij is natuurlijk dat het zadel nu perfect staat. Het blijft wel vreemd dat dit zadel op deze fiets staat want ik heb nu de voorste bout zover als kan uitgedraaid (steekt niks meer boven het moer uit) terwijl mijn stuur veel lager staat dan in de winkel en promofoto's op internet. Wil je rechterop zitten, dan zal het zadel te ver naar voor leunen. Het lijkt dus dat het zadel is ontworpen voor een sportievere fiets, misschien wel een racefiets.

Hoe dan ook, nu alles helemaal naar mijn zin staat, lijkt deze fiets speciaal voor mij op maat gemaakt én ontworpen om aan alles wat ik verlang van een fiets te voldoen. Het is bijna griezelig. Een e-bike is eigenlijk een motorfiets, als je dat woord letterlijk opvat. En ik geniet hier ook van als van de motorfietsen die ik in het verleden heb gehad. Het stuurgedrag, de acceleratie, de remkracht en het remgevoel, het uiterlijk... Na een toerke ergens op een bank of terras gaan zitten om wat te drinken en dan maar naar die fiets zitten kijken, met enig ongeloof hoe goed zoiets kan rijden. Nu al erg gehecht en helemaal verslaafd aan deze tweewieler. (Dat is natuurlijk ook waarom ik heel dit oninteressante verhaal opschrijf. )

Vandaag bij wijze van uitzondering eens een end gefietst met m'n vader: 26 km. In Ommen kibbelingen met saus verorberd en wat later een softijsje bij de brug. De rooftochten in twee kringloopwinkels liepen op niets uit. Een paar titels op DVD heb ik nog in handen gehad, maar toch weer teruggelegd. Geen foto's vandaag.

Ik heb zonet tegen een auto gezeten. Niet met de fiets maar met mijn voet. Tegen de voorband. Ik had dat eigenlijk wel makkelijk kunnen voorkomen, maar het was zo'n autobestuurder die toch nog een fietser voorbij moet steken ook al betekent dat dat ze vijf meter verder helemaal naar rechts moeten zwenken en stoppen omwille van een tegenligger en zo de fietser blokkeren.

Nu zag ik nog wel een gaatje en daar duik ik dan in. Maar toen ik bijna gepasseerd was en aan de rechterkant ook nog wat straatmeubilair moest zien te ontwijken werd het heel krap. Zo krap dat ik dus met mijn schoen tegen de voorband van de auto aanzat. Ik verwachtte elk moment metaal tegen metaal te horen maar dat bleef uit. Enige 'schade', een zwarte veeg op de zijkant van mijn schoenzool.

Verder heb ik het bij een boze blik gelaten. Ik rijd zelf ook wel eens met de auto in de stad en het kan iedereen overkomen dat je een fietser hindert. Maar ik anticipeer meer. In smalle straatjes een fietser voorbijsteken die 25 km/u rijdt, waarom doen mensen dat?

Omdat het mag

Nee dit is zeer storend, maar merk vooral deze problemen in steden waar de verschillende snelheden van weggebruikers in conflict komen met elkaar en er door veel individuen (automobilist, fietser, voetganger,...) gedacht wordt in termen van 'ikke eerst'. Er is gewoon te weinig plaats om een correct en conflictvrij wegverkeer mogelijk te maken.

Mssr Renard
Kronos, het is een epidemie....

Onderweg op de fietspaden in Diemen, zie ik nu dit:

https://i.ibb.co/r53WsnL/IMG-20220616-171451.jpg

remcodurez schreef:
Omdat het mag

Fout.

Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders van een auto of een motorfiets ten minste 1 meter zijdelingse afstand houden tussen hun voertuig en een (brom)fietser (buiten de bebouwde kom is het zelfs 1,5 meter). Als dit niet lukt omdat de straat te smal is mag de auto dus niet voorbijsteken.

remcodurez schreef:
Er is gewoon te weinig plaats om een correct en conflictvrij wegverkeer mogelijk te maken.

Er is genoeg plaats om achter een fietser te blijven hangen als er te weinig plaats is om voorbij te steken.

Mssr Renard
Er is genoeg ruimte voor elkaar, maar dan moet je die wel geven. Je moet gewoon netjes doen en houd je ook gewoon aan de regels en voorschriften.

Alleen niemand weet meer welke dat zijn.

Kronos schreef:
(quote)

Fout.

Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders van een auto of een motorfiets ten minste 1 meter zijdelingse afstand houden tussen hun voertuig en een (brom)fietser (buiten de bebouwde kom is het zelfs 1,5 meter). Als dit niet lukt omdat de straat te smal is mag de auto dus niet voorbijsteken.

(quote)

Er is genoeg plaats om achter een fietser te blijven hangen als er te weinig plaats is om voorbij te steken.

Mijn excuses, maar uit je eerste uiteenzetting was het niet duidelijk dat er geen 1m afstand tussen voertuig en fietser kon aangehouden worden op het moment dat deze je voorbij stak. Dat hij/zij niet anticipeerde op hetgeen volgde is een andere zaak.
Daarnaast vind ik dat je als fietser eveneens achter de auto had kunnen wachten toen deze moest uitwijken. Het mes snijdt aan twee kanten.

Maar dat wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt. Mobiliteit is een moeilijk hoofdstuk met veel uitgebreide regels, moeilijke situaties en een grote variatie aan snelheden, gebruikers etc...

Hoffelijkheid langs alle zijdes laat te wensen over. Ik zie automobilisten via pechstroken inhalen, gsm'n tijdens het rijden etc. Maar ook fietsers en wandelaars gebruiken de baan alsof het hun sportcomplex of persoonlijke discotheek/chatroom is. Wetgeving alleen lost dit niet op. Aandacht voor de weg en oogcontact met andere weggebruikers zou terug een basiseigenschap moeten zijn.

Bij fietsonline vond ik deze spacer: Busch & Müller spacer afstandhouder met reflector 317 - fietsonline.com

Het ding kan je omklappen - herinner me nog dat bij introductie dat ding overal tot grote hilariteit leidde. Zou willen dat er een app kwam met ingebouwde sensor, nummerplaat-herkenning (koppeling met RDW-systeem), zodat ik telkens als een automobilist dichter dan 1 meter bij mij en mijn fiets kwam, dit werd gecompenseerd met een donatie van 0,25 euro (lijkt me niet te veel geld). Van die automatische bijschrijvingen zou ik dan vermoedelijk 1 * per 2 jaar een nieuwe velo kunnen aanschaffen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:26 uur

geplaatst: vandaag om 11:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.