MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic

zoeken in:
Yak
Atletiek-topic even hier neergegooid, ik vind het nou ook weer niet nodig om voor elke boe of ba die bij Studio Sport te zien is een nieuw topic te openen.

Atletiek is geen boe of ba, maar een halszaak

Zo zo, 2x goud voor België binnen 5 minuten. Het gaat lekker met jullie zuiderburen.

Tia Kim

Net de beelden gezien; Zo kunnen we ook nog eens trots zijn op ons kleine Belgenlandje! Prachtig moment!

Vroemen ... Kim gedaan wat ze moest doen, Tia had ik wel op het podium verwacht, maar niet op de hoogste tree eigenlijk. Hopen dat Som, Liefers of Maase nog wat voor Nederland in petto heeft. De Belgen nu derde in de medaillespiegel trouwens

Ik heb overigens zelf ook maar weer eens een 800 meter gelopen net, maar ik heb nu geconcludeerd dat ik zo uit vorm ben dat het dit seizoen niets meer wordt. Misschien ga ik eens wat andere nummers doen voor de grap, 400 horden ofzo.

Nu toch goud voor Som! Protesten zijn afgewezen!

Bram!!!

Eindelijk, eindelijk... hij liep al zo makkelijk in de voorronden.

En wat een gedrum was dat daar in die laatste rechte lijn

Ja, wie duwt wie he... Ik vreesde met grote vrezen eigenlijk.

Voel je het nu zelf niet kriebelen, Lukas, om die prestatie ooit te evenaren

Arno schreef:
Voel je het nu zelf niet kriebelen, Lukas, om die prestatie ooit te evenaren

Volgend jaar weer 800 voor mij. Ik ben nu niet in vorm om mijn pr (1.58,03, bij de vrouwen kon ik aardig mee dus ) te verbeteren, dus ik probeer het eens op de 400 meter horden de komende wedstrijden.

Volgend jaar 1.55

Bram Som heeft het NR verbeterd op de 800 meter naar 1.43,45 en ik ben bij mijn eerste 400 horden heelhuids aan de finish gekomen

Ballan wint de Ronde van Vlaanderen, terecht. Jammer dat Leif Hoste het wéér nipt niet haalde. Alweer tweede .

Beetje lang verhaal, maar wel interessant voor wielerfans:

Zaak-Landis krijgt bizarre wending
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 18 mei.

De openbare hoorzitting in Malibu over het mogelijke dopinggebruik van de Amerikaanse wielrenner Floyd Landis heeft gisteren een bizarre wending gekregen: de als getuige opgeroepen drievoudige Tourwinnaar Greg LeMond liet weten dat hij een dag eerder is gechanteerd door de manager van Landis, Will Geoghegan. In een telefoontje had deze man, die zich voordeed als een oom van LeMond, gedreigd openbaar te maken dat LeMond als kind seksueel is misbruikt.

Tijdens de hoorzitting van het Noord-Amerikaanse Hof van Sportarbitrage die maandag begon en tot en met volgende week woensdag duurt, wil Landis aantonen dat hij vals beschuldigd is van dopinggebruik tijdens de Tour de France van vorig jaar. Nadat de nu 31-jarige Landis die op spectaculaire wijze had gewonnen, werd hij positief bevonden. Er zat te veel testosteron in zijn urine, en later bleek dat er sprake was van toegediende testosteron. Landis riskeert zijn gele trui te verliezen en kan voor twee jaar worden geschorst.

„Ik zal er morgen zijn”, had de anonieme beller volgens LeMond gezegd, „en dan kunnen we het er over hebben hoe we vroeger je piemel verstopten.” LeMond: „Ik trilde over m’n hele lijf en ik was geschokt.” De oud-renner heeft aangifte bij de politie van Malibu gedaan.

LeMond, die via zijn telefoonafschrift had achterhaald dat Geoghehan de beller was, vatte dat op als een dreigement om bij de hoorzitting in Malibu geen belastende getuigenis over Landis af te leggen. Direct na de getuigenis van de 45-jarige LeMond besloot Landis gisteren om zijn vriend Geoghegan als zijn manager te ontslaan. Volgens LeMond bood Geoghehan na de getuigenis zijn excuses aan voor het telefoontje.

Hoewel LeMond niets te melden had over het mogelijke dopinggebruik van Landis, bracht zijn verklaring de Tourwinnaar van vorig jaar wel ernstig in diskrediet. LeMond vertelde hoe hij vorig jaar augustus – kort na de Ronde van Frankrijk – in een telefonisch gesprek met Landis had geprobeerd om hem zijn dopinggebruik te laten toegeven. In dat gesprek zei LeMond dat het niet goed was om met een geheim rond te lopen. LeMond vertelde Landis toen dat hij als zesjarig jongetje seksueel is misbruikt. Blijkbaar heeft Landis dat vervolgens aan zijn manager verteld.

LeMond over zijn telefoongesprek van vorig jaar met Landis: „Ik vertelde hem dat ik seksueel misbruikt ben voordat ik met wielrennen begon, en dat het me bijna kapot maakte door dat geheim te houden. Ik deelde dat met hem om duidelijk te maken wat een geheim met je kan doen.” LeMond drong er bij Landis op aan toe te geven dat hij testosteron had gebruikt. Daarop zei Landis dat zo’n bekentenis „veel vrienden kapot zou maken en veel mensen pijn zou doen”.

De vierde dag van de hoorzitting was goed begonnen voor Landis. Twee laboranten die de urinemonsters van Landis hebben onderzocht gaven toe dat in de procedure fouten zijn gemaakt. De onderzoeken vonden plaats in het dopinglaboratorium van Châtenay-Malabry nabij Parijs. Cynthia Mongongu (dinsdag en woensdag) en Claire Frelat (gisteren) werden gehoord over de wijze van testen. Op geen enkel moment werd duidelijk of de ‘technische’ fouten in de testmethode gevolgen gehad kunnen hebben voor de uitslag van de analyse. De advocaten van Landis beweren van wel.

De bewuste tests werden vorig jaar uitgevoerd na afloop van de zeventiende etappe, de bergrit die Landis op indrukwekkende wijze op zijn naam schreef. Frelat, die de B-staal onderzocht, beschreef gisteren gedetailleerd hoe enkele procedurele verplichtingen werden ‘vergeten’. Ze zei ook dat ze – tegen de regels in – wist dat de B-staal die ze onderzocht toebehoorde aan Landis.

Als Landis schuldig wordt bevonden, zal hij in beroep gaan bij het sporttribunaal in Lausanne. Bij een vrijspraak zullen de betrokken instanties (het Amerikaans antidopingbureau WADA en waarschijnlijk de internationale wielerunie UCI) hetzelfde doen.

De Belgische wielerlegende Eddy Merckx heeft laten weten dat hij geen zin heeft op de hoorzitting te verschijnen. Eerder deze week werd bekend dat Merckx als getuige à decharge zou verschijnen, maar volgens de oud-renner heeft hij niks met de zaak te maken.

Eerst al gepoogd om Armstrong erbij te halen, nu dit weer. Wat een soap.

Sowieso vind ik heel dat gezeur over dopinggebruik en controles al een grote hypocriete teringbende. Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar de overige namen die er op het lijstje van dokter Fuentes zouden staan. Ik heb tot nu toe nog geen enkele voetballer of tennisser voorbij horen komen, enkel wielrenners.
Nu is voetbal natuurlijk veel te belangrijk om compleet onderuit te halen zoals inmiddels bij het wielrennen wel gebeurt en er zijn uiteraard genoeg potjes met zwijggeld in dat wereldje. Echt, de Siciliaanse maffia is er niets bij.

Ik ben er heilig van overtuigd dat er in bijvoorbeeld voetbal ook wordt gebruikt, maar toch niet op de schaal zoals dat gebeurd bij wielrennen. Voetbal draait nu eenmaal om meer dan uithoudingsvermogen of spiermassa. Bij wielrennen is dat het enige.

Koersinzicht is ook wat waard hoor.

Met die oortjes van tegenwoordig is zelfs dat niet meer nodig.

Nu heeft ook Bjarne Riis (tourwinnaar van 1995, de eerste na Indurain) toegegeven EPO te hebben gebruikt. Vind het toch wel een heel erg trieste zaak. Het is goed dat er schoon schip wordt gemaakt, maar de lol gaat er zo wel vanaf wat mij betreft.

Het was toendertijd al duidelijk dat bijna het gehele peleton aan de EPO was, alleen het stond nog niet op de dopinglijst en het spul kon nog niet herkend worden door de controles. Ik vind wielrennen nog steeds leuk om te zien en met deze dramatiek vind ik het steeds mooier worden. In principe als iedereen doping gebruikt, heb je alsnog een eerlijke competitie. En het is echt niet zo als ik nu EPO ga gebruiken dat ik Di Luca voorbij ga rijden op de Izoard, daarvoor is ook talent en koersinzicht voor nodig.

Het wachten is nu alleen nog op Ullrich. Die blijft ontkennen. Hij was natuurlijk van die ploeg van '96 wel veruit de meest getalenteerde, maar lijkt me sterk dat de hele ploeg toen heeft gebruikt, en Ullrich niet.

Voor de sport is het wel goed dit. Het is bekend dat er volop EPO is gebruikt rond die tijd, dus laat die renners dan ook maar bekennen. Ik heb ook het gevoel dat door alle commotie en natuurlijk de strengere controles het dopinggebruik ook wel is afgenomen en dat het huidige peleton een stuk "schoner" is.

Blijft spijtig dat iedere topprestatie nu verdacht is. Je weet nooit zeker of een winnaar nu 'clean' is of niet.
En over die Tour van '96, ik was toen 7 jaar, maar mijn vader heeft ook steeds beweerd dat Riis suf zat van de EPO, en dat blijkt nu dus ook. Jammer ook van Zabel, volgens mij is dat een doodeerlijke man, maar die fout zal hem waarschijnlijk toch achtervolgen.

Davez
Wielrennen ik kan er enkel maar eens goed mee lachen. Verneuk jullie sport maar heren, goed bezig. Totaal ongeloofwaardige sport geworden. De wereld zou collectief zijn tv moeten uitzetten als er een koers op tv is, stelletje valsspelers en leugenaars.

Volgen mensen hier nog Roland Garros? Ik ben niet meer zo'n tennisfanaat als vroeger, maar dit is toch misschien wel mijn favoriete grand slam. Ik ben benieuwd of Federer zijn eindzege in Rome een vervolg kan geven door hier te winnen (en zo als zesde speler in de historie alle grand slams een keer gewonnen heeft). Maar Nadal nog een keer verslaan wordt erg moeilijk.

Welke spelers deden het verder nog goed in het gravelvoorseizoen en zijn de outsiders?

herman schreef:
Volgen mensen hier nog Roland Garros? Ik ben niet meer zo'n tennisfanaat als vroeger, maar dit is toch misschien wel mijn favoriete grand slam. Ik ben benieuwd of Federer zijn eindzege in Rome een vervolg kan geven door hier te winnen (en zo als zesde speler in de historie alle grand slams een keer gewonnen heeft). Maar Nadal nog een keer verslaan wordt erg moeilijk.

Welke spelers deden het verder nog goed in het gravelvoorseizoen en zijn de outsiders?

Federer is voor mij wel huizenhoog favoriet, iets zegt me dat Nadal er niet aan te pas gaat komen. Dat is nogal de te verwachten finale natuurlijk. Outsiders: Davydenko, Gonzalez, misscien een Canas, Robredo of Baghdatis. Roddick staat momenteel trouwens op de rand van uitschakeling, 2-1 in sets en 3-1 achter.

Davez schreef:
Wielrennen ik kan er enkel maar eens goed mee lachen. Verneuk jullie sport maar heren, goed bezig. Totaal ongeloofwaardige sport geworden. De wereld zou collectief zijn tv moeten uitzetten als er een koers op tv is, stelletje valsspelers en leugenaars.

net alsof er in andere sporten niet wordt gemanipuleerd...

Lukas schreef:
(quote)

Federer is voor mij wel huizenhoog favoriet, iets zegt me dat Nadal er niet aan te pas gaat komen. Dat is nogal de te verwachten finale natuurlijk. Outsiders: Davydenko, Gonzalez, misscien een Canas, Robredo of Baghdatis. Roddick staat momenteel trouwens op de rand van uitschakeling, 2-1 in sets en 3-1 achter.

Van Roddick verwacht ik hier sowieso niet veel. Nadal heeft nog nooit verloren op Roland Garros, dus voor mij is hij toch wel de favoriet. Maar ik hoop op Federer. Het lijkt me ook leuk als een jonge speler als Monfils ver komt.

Er gaan trouwens geruchten dat er in het najaar een wedstrijd komt tussen Sampras en Federer. Is echt een fantastisch affiche, maar ik vraag me af of Sampras het nog wel bij kan benen.

Sampras wordt dan keihard van de baan gemept denk ik .

Als Nadal en Federer meedoen hoef je op outsiders ook niet echt te rekenen denk ik. Ik hoop dat Federer Roland Garros gaat winnen dit jaar. Echt een genot om hem te zien tennissen, en nog een sympathieke kerel ook.

Omayyad
Waldo Jeffers schreef:
net alsof er in andere sporten niet wordt gemanipuleerd...

Ach... het ultieme excuus van een wielerliefhebber...

Maar goed... Mogelijk wordt de wielersport wellicht de laatste jaren iets te hard aangepakt, maar klaarblijkelijk wel met enige reden. Dat laatste geldt overigens ook voor de atletieksport, maar dat terzijde.

Waar ik persoonlijk erg moe van word is dat de wielrenners vaak als slachtoffers gezien worden, terwijl nu ook duidelijk blijkt dat de heren donders goed weten dat ze fout handelen... spijtig, want nu durf ik niet meer met zekerheid te zeggen dat de winnaars altijd clean waren en dat is een trieste constatering....

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.