MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Kunst

zoeken in:
Geen dank. Die Barnett Newman, dat was me toch een poeperd. De laatste afbeelding was ook deels om te laten zien hoe groot 's mans doeken zijn. Dat is toch wel essentieel, heeft ook te maken met de kleuren en hoe die op je afkomen.

dix schreef:
(quote)
...aandoenlijk commentaar, en zó 2011.

Nee, gelukkig zijn die 'dat is zó [jaartal]'-commentaren helemaal 2012. Nooit geweten dat dingen al na 2 jaar weer hip worden als zijnde retro.
Wat betreft de schilderijen...wat Slowgaze hier postte vond ik niet mooi, het zette me niet aan het denken, het prikkelde mijn fantasie niet, ik vond het er niet uitzien alsof het heel veel vakmanschap vereiste om te maken. Kortom, het had niets van wat ik eventueel zou kunnen waarderen aan een kunstwerk. Vandaar mijn vraag.

Het belang van vakmanschap is één van de meest hardnekkige misverstanden als het om beeldende kunst gaat. Of zullen we deze weer uit de kast halen?

(afbeelding)

Ja joh, haal die maar uit de kast als het je pleziert.
Maar wat was er nou zo goed aan die lijnen uit jouw topicreanimatiepost? Daar ben ik zo langzamerhand wel benieuwd naar.

Het zal wel weer gaan om de boodschap erachter.

Bij het kunstwerk van Duchamp kun je ook een flinke boodschap achter laten.

Dikkop
Heel handig als je dringend moet plassen.
Maar voor de rest vind ik er niet veel aan.

Deze dan maar, Dikkop?

(afbeelding)

Wat boeit het nou ook hoe moeilijk het is om te maken? De schilderijen van Rembrand zijn waarschijnlijk veel moeilijker te maken dan die van Mondriaan en toch ben ik een grotere Mondriaan fan.

Dikkop

(afbeelding)

Deze vind ik leuker.
Bovendien kan je er op zitten als je moe bent.

Als iemand kan uitleggen wat er zo mooi is aan die toiletten zal ik het met plezier lezen.

Stijn_Slayer
Kunst is lang niet altijd mooi. De echte wereld ook niet.

Dikkop
Ja, dat snap ik.
Maar wat is er dan intrigerend of interessant aan?

Omdat het blijkbaar de allereerste readymade was.

Stijn_Slayer
Dat kunstwerk van Duschamps was in die tijd wel een abrupte breuk met de conventies. Een afkeer van regeltjes, de kijker laten nadenken over wat kunst nu eigenlijk is. Bij een readymade haal je een (zo goed als) kant en klaar voorwerp uit zijn normale omgeving en plaats je het ergens waar 't normaal niet gevonden wordt, hetgeen het voorwerp een andere betekenis geeft.

Later in 't postmodernisme is dat soms wat te ver doorgeslagen en inmiddels zijn er ook talloze kunstenaars die dit soort dingen constant nadoen. Zoiets is de eerste keer creatief, daarna vind ik 't heel vaak lui en ongeinspireerd.

Heb ook wel eens gelezen dat het urinoir werd vergeleken met de venus. Op zich vergezocht en je weet nooit of een kunstenaar dat bewust bedoelt (denk 't niet), maar de vorm komt wel overeen. Ik denk dat er hele boeken volgeschreven zijn over dit werk met allerlei verschillende interpretaties.

Ik heb zelf ook niet echt een (voor mij) sluitende interpretatie, maar ik mag er soms graag over nadenken. Misschien is het wel gewoon een uiting van rebellie en niets meer, maar dat vind ik eigenlijk al voldoende om bestaansrecht te hebben.

Stapler schreef:
Wat boeit het nou ook hoe moeilijk het is om te maken? De schilderijen van Rembrand zijn waarschijnlijk veel moeilijker te maken dan die van Mondriaan en toch ben ik een grotere Mondriaan fan.

Rembrandt liet heel veel door z'n leerlingen schilderen en zette dan zijn eigen naam erboven; daar kun je dan 'de hand van de meester' ook niet in terugzien.

Mensen die een streep op een doek daadwerkelijk mooi vinden sporen niet helemaal. Pure interessantdoenerij dat ze het zogenaamd mooi vinden.

Ik vind een streep op een doek daadwerkelijk mooi. Wil je mijn vriendje zijn?

Jij doet toch ook altijd interessant Rob? Met je paint-kunstwerken..

Stapler schreef:
Jij doet toch ook altijd interessant Rob? Met je paint-kunstwerken..

Nee Sander. Nee.

leuk dat het topic weer ademt.

dix schreef:
Iemand die docu over Anish Kapoor nog gezien enige dagen geleden ? Kunstenaar naar m'n hart.

Nee, maar bedankt, ik zal deze binnenkort eens gaan opzoeken. Wat ik van hem heb gezien in de Pont smaakt absoluut naar meer.

Zijn er toevallig meer mume leden die op een academie studeren (of dat vroeger deden)?

dix
wizard schreef:
... ik vond het er niet uitzien alsof het heel veel vakmanschap vereiste om te maken. ...

Ziedaar de meetlat waarlangs de meesten kunst wensen te leggen. En daar zit het misverstand.

Maxinator is zo te zien bij Hoesmeter geweest.

dix schreef:
(quote)

...de meesten kunst wensen te leggen...

Dat was inderdaad een van de dingen die ik mee liet wegen idd, maar als je een bericht half quote/half leest, zie je de rest misschien niet.

dix
wizard schreef:
Dat was inderdaad een van de dingen die ik mee liet wegen idd, maar als je een bericht half quote/half leest, zie je de rest misschien niet.

Je schreef dat het werk je niet aan het denken zet. Dat lijkt in tegenspraak met je reactie an sich ... het werk lokt namelijk die reactie wel uit. Daar sta je niet alleen in, een ander en veel bekender werk van Barnett 'Who's afraid of Red Yellow and Blue' is al meermalen beschadigd door toeschouwers die het niet konden verdragen.

Kunst met de grote K van kut ?

dix
Overigens ben ik een onvoorwaardelijk fan van ultramarijn, dus deze Newman kan bij mij niet kapot.

Oké, vet, Dix. Afijn, wat vinden jullie allen van Bas Jan Ader?

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.