Overig / Algemeen / Kunst
zoeken in:
0
geplaatst: 6 januari 2012, 15:01 uur
Slowgaze schreef:
Laat ik dit topique weer eens tot leven wekken. Wat vinden jullie van de monochrome werken van Yves Klein?
Laat ik dit topique weer eens tot leven wekken. Wat vinden jullie van de monochrome werken van Yves Klein?
Onmogelijk te beoordelen achter een PC...
0
geplaatst: 6 januari 2012, 15:10 uur
Exactement: dat is het correcte antwoord. Op een beeldscherm ziet het er allemaal wat flauw uit, maar als je Kleins monochrome doeken 'live' ziet, dan zijn ze fantastisch. Er straalt een soort serene rust uit, terwijl ze tegelijkertijd erg interessant en boeiend zijn. Althans, dat vond ondergetekende.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 15:31 uur
Inderdaad moeilijk te beoordelen via pc-scherm.
Ik betwijfel ook wel of ik overdonderd wordt moest ik ze 'live' zien.
Ik betwijfel ook wel of ik overdonderd wordt moest ik ze 'live' zien.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 15:45 uur
Overdonderend is het niet, maar 'betoverend' is misschien meer het woord, al lijkt dat ook weer zo Disney.
0
geplaatst: 6 januari 2012, 15:58 uur
Wel, ik was zwáár onder de indruk van een instalatie van werken van mr. Klein.
Een ruimte gevuld met zijn bekende IKB monochromen, doeken zowel als sculptuur, op Insel Hombroich, Duitsland, straalde een onbeschrijfelijke buitenaardse sfeer uit.
Ives Klein vond een manier om puur pigment met een bindmiddel op diverse materialen (sponsen!) aan te brengen, meestal gebruikte hij kobaltblauw, wat hij IKB noemde. Roze pigment (IKR) en ook groen (IKV) zijn bekend en tja, rood blijkbaar ook, daar levert Slowgaze me een nieuwtje.
Puur pigment reflecteert enorm, uiteraard niet te fotograferen, laat staan op beeldscherm.
Wellicht doen vrouwelijke naakten het beter, die hij met kobaltblauw insmeerde en ze op maagdelijk schilderslinnen uitgespreid over de vloer, onder begeleiding van een strijkkwartet choreografeerde (chic woord voor rondstoeien) en die zo interessante afdrukken achterlieten.
Ben je in de buurt van Düsseldorf, ga eens kijken, het is de tijd en moeite waard en laat je overdonderen: Insel Hombroich, mooi museum op mooi landgoed.
En als laat antwoord op je vraag, waarde Slowgaze :
Rembrandt= beste schilder.
Van Gogh= beste kunstenaar.
...maar wat is nu de beste manier om dat te beoordelen ? Ik doe een voorstel : op hoeveel platenhoezen komt een werk van een van heren voor ? Wie de meeste heeft is de beste, zo lossen we het MUMeterse wijze op !
Een ruimte gevuld met zijn bekende IKB monochromen, doeken zowel als sculptuur, op Insel Hombroich, Duitsland, straalde een onbeschrijfelijke buitenaardse sfeer uit.
Ives Klein vond een manier om puur pigment met een bindmiddel op diverse materialen (sponsen!) aan te brengen, meestal gebruikte hij kobaltblauw, wat hij IKB noemde. Roze pigment (IKR) en ook groen (IKV) zijn bekend en tja, rood blijkbaar ook, daar levert Slowgaze me een nieuwtje.
Puur pigment reflecteert enorm, uiteraard niet te fotograferen, laat staan op beeldscherm.
Wellicht doen vrouwelijke naakten het beter, die hij met kobaltblauw insmeerde en ze op maagdelijk schilderslinnen uitgespreid over de vloer, onder begeleiding van een strijkkwartet choreografeerde (chic woord voor rondstoeien) en die zo interessante afdrukken achterlieten.
Ben je in de buurt van Düsseldorf, ga eens kijken, het is de tijd en moeite waard en laat je overdonderen: Insel Hombroich, mooi museum op mooi landgoed.
En als laat antwoord op je vraag, waarde Slowgaze :
Rembrandt= beste schilder.
Van Gogh= beste kunstenaar.
...maar wat is nu de beste manier om dat te beoordelen ? Ik doe een voorstel : op hoeveel platenhoezen komt een werk van een van heren voor ? Wie de meeste heeft is de beste, zo lossen we het MUMeterse wijze op !
0
geplaatst: 6 januari 2012, 17:49 uur
Even een weetje voor de muziekliefhebbers onder ons: ooit componeerde Klein de Monotone-Silence Symphony: twintig minuten lang één aangehouden akkoord, daarna twintig minuten stilte. Dat maakte hem zowel een voorloper op het werk van La Monte Young als dat van John Cage.
Wat betreft het IKB, 't is een erkende kleur zelfs, dat International Klein Blue. Naar het schijnt heeft Klein ooit een kerkschildering gezien van de heilige Maria, die een blauwe mantal droeg. Klein raakte gefascineerd door deze kleur en probeerde deze na te maken. Niet alleen heeft hij bijvoorbeeld monochrome schilderijen gemaakt in deze kleur, maar ook de zogeheten Blue Venus.

Wat betreft het IKB, 't is een erkende kleur zelfs, dat International Klein Blue. Naar het schijnt heeft Klein ooit een kerkschildering gezien van de heilige Maria, die een blauwe mantal droeg. Klein raakte gefascineerd door deze kleur en probeerde deze na te maken. Niet alleen heeft hij bijvoorbeeld monochrome schilderijen gemaakt in deze kleur, maar ook de zogeheten Blue Venus.

0
geplaatst: 9 januari 2012, 17:02 uur
Nog even 'el classico', de derby Rembrandt - Van Gogh :
Vincent is wel op platenhoezen te vinden, Don McLean natuurlijk, of deze zingende kunstverzamelaar.
Mevr. Mitchell belegde haar geld in een mooie Van Gogh, andere divas deden dat liever in drank en drugs ,tja, ieder zijn meug en wat is wijsheid, nietwaar?

R. van R. is moeilijker te vinden. Het is een raadsel dat zijn geslachte stier nog niet ontdekt is door blackmetals en andere satanistenrockers. Maar dit mooie eerbetoon mag er wezen:

Vincent is wel op platenhoezen te vinden, Don McLean natuurlijk, of deze zingende kunstverzamelaar.
Mevr. Mitchell belegde haar geld in een mooie Van Gogh, andere divas deden dat liever in drank en drugs ,tja, ieder zijn meug en wat is wijsheid, nietwaar?

R. van R. is moeilijker te vinden. Het is een raadsel dat zijn geslachte stier nog niet ontdekt is door blackmetals en andere satanistenrockers. Maar dit mooie eerbetoon mag er wezen:

0
geplaatst: 10 januari 2012, 16:56 uur
Vind die blauwe torso best aardig; doet me denken aan een vergelijkbaar beeld van Rodin. Een familied had een replica daarvan in zijn studeerkamer in A'dam staan. Erg bijzonder en expressief beeld.
0
geplaatst: 10 januari 2012, 22:24 uur
Interessant dat je de link met Rodin legt; hoewel ik hem ook vrij hoog heb zitten, had ik de link nog niet gelegd met Kleins vrouwentorso (let ook op de ambiguïteit van die zin). De meest interessante beelden van Rodin vind ik over het algemeen de 'fragmenten' van mensen: nooit helemaal af, maar alleen torso's, armen met schouders, etcetera. Daar steekt een enorme dynamiek in.
0
geplaatst: 29 maart 2012, 10:57 uur
Wat recent werk van m'n vriendin. Ze heeft onlangs een hele partij minuscule canvas doeken (doekjes dus) gekocht als een soort van training om te zien wat ze op de vierkante millimeter kan doen. Elke fout hoe klein dan ook springt direct in het oog dus het is ook een soort van concentratieoefening, vooral omdat ze normaliter veelal op vrij grote doeken werkt en dan meer vrijheid heeft wat betreft "trial and error".
Gaat overigens puur om hobbywerk van een volledige autodidact dus wees lief met eventuele kritiek

Voor het geval er iemand interesse heeft: die laatste is reeds verkocht, de rest nog niet
.
Gaat overigens puur om hobbywerk van een volledige autodidact dus wees lief met eventuele kritiek

Voor het geval er iemand interesse heeft: die laatste is reeds verkocht, de rest nog niet
.
0
geplaatst: 29 maart 2012, 11:42 uur
Ik ook!
Dat is gewoon een stuk gesmolten kaarsvet van een van de kaarsen in huis en ze moest gelijk aan een wolk denken. Beetje lijm en wat blauwe verf en "Bob's yer uncle"
.
Dat is gewoon een stuk gesmolten kaarsvet van een van de kaarsen in huis en ze moest gelijk aan een wolk denken. Beetje lijm en wat blauwe verf en "Bob's yer uncle"
.
0
geplaatst: 29 maart 2012, 11:57 uur
Die eerste en derde zijn inderdaad een stuk persoonlijker en allesbehalve geinig qua thematiek. Goed gezien dus 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 maart 2012, 12:10 uur
Die kruisjes zullen er niet voor niets staan, inderdaad. Bij de derde heb ik eigenlijk geen idee.
0
geplaatst: 29 maart 2012, 14:17 uur
Die derde intrigeert mij het meest. Heeft iets verontrustends. En daar houd ik meestal wel van.
0
geplaatst: 30 maart 2012, 15:00 uur
Wel leuke werkjes op zich.
Ze deden met denken aan het werk van Peggy Wauters, een kunstenares waar ik een paar werken van thuis hangen heb.
kleine werken
Enkele van haar werken die mij bevallen:

Ze deden met denken aan het werk van Peggy Wauters, een kunstenares waar ik een paar werken van thuis hangen heb.
kleine werken
Enkele van haar werken die mij bevallen:

0
geplaatst: 4 april 2012, 21:54 uur
Kan iemand mij helpen? Ik zoek een erg bekend zelfportret. Ik kan niet meer op de titel en artiest komen. Het is van een man met een interessante gezichtsbeharing, hij heeft zijn spiegelbeeld in een glazen bol geschilderd. In die tijd was het redelijk revolutionair, doordat het dus een ronde vorm heeft. Je ziet dus zijn hand die een bol vast houdt met daarop zijn spiegelbeeld. Dit is een klassieker, dus iemand met verstand van kunst kan me vast vertellen welk schilderij het is.
0
geplaatst: 10 augustus 2012, 19:19 uur
willemmusic schreef:
Insel Hombroich, Duitsland,.....
Insel Hombroich, Duitsland,.....
dood topic, oud bericht, maar.... fantastisch museum. zeker een aanrader wanneer je in de buurt van Keulen vertoeft.
0
geplaatst: 12 augustus 2012, 13:22 uur
Leuk, een verticale lijn op een andersgekleurde achtergrond. Met een trotse meneer ervoor. 'Kijk mij eens een lijn trekken'. Slowgaze, wat is het precies en waarom is het de moeite waard?
0
Dikkop
geplaatst: 12 augustus 2012, 15:08 uur
Die eerste doet me wat aan Rothko denken.
Ik weet niet waarom, maar ik vind zijn schilderijen altijd iets hebben.
Ik weet niet waarom, maar ik vind zijn schilderijen altijd iets hebben.
0
geplaatst: 12 augustus 2012, 15:13 uur
Volgens mijn leerkracht ethestica mag je nooit zeggen 'Dat kan ik ook', want je bent zelf nooit op het idee gekomen. Het concept is belangrijker dan de uitwerking zelf. Ik ben ook niet wild van dat soort kunst, al kan ik de mooie kleurschakeringen van Rothko wel waarderen.
Ik ben onlangs naar een tentoonstelling geweest van Sol Lewitt (in Museum M in Leuven). De lijnen worden volgens een vast stramien op de muren aangebracht (bv blauw = horizontaal), en vrijwilligers hebben 3 maand nonstop gewerkt om alle lijnen op de muren aan te brengen. Het geeft een leuk effect, maar het lijkt me vooral interessant voor mensen die een ding hebben voor wetenschappelijk tekenen.

Ik ben onlangs naar een tentoonstelling geweest van Sol Lewitt (in Museum M in Leuven). De lijnen worden volgens een vast stramien op de muren aangebracht (bv blauw = horizontaal), en vrijwilligers hebben 3 maand nonstop gewerkt om alle lijnen op de muren aan te brengen. Het geeft een leuk effect, maar het lijkt me vooral interessant voor mensen die een ding hebben voor wetenschappelijk tekenen.

0
geplaatst: 12 augustus 2012, 17:03 uur
wizard schreef:
Met een trotse meneer ervoor. 'Kijk mij eens een lijn trekken'.
Met een trotse meneer ervoor. 'Kijk mij eens een lijn trekken'.
...aandoenlijk commentaar, en zó 2011Maarre ... is die trotse meneer Barnett Newman ? Da's de eerste en enige die in me opkomt.
BTW Sol Lewitt
die trekt al veel moeilijkere lijnen, dus dat zal wel breder gewaardeerd worden.
0
geplaatst: 12 augustus 2012, 17:13 uur
Iemand die docu over Anish Kapoor nog gezien enige dagen geleden ? Kunstenaar naar m'n hart.
* denotes required fields.