MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:

Afgelopen week gelezen en van genoten:
- Gerard Reve - De Avonden
- Arthur Rimbaud - Een Seizoen In De Hel
- Oscar Wilde - The Importance Of Boeing Ernest (in het Engels gelezen)

Nu maar eens beginnen in de poëziebundel 'Doodwater' van Sofie Verdoodt.
En daarna aan '1984' van George Orwell.

kobe bryant fan schreef:
Afgelopen week gelezen en van genoten:
- Gerard Reve - De Avonden
- Arthur Rimbaud - Een Seizoen In De Hel
- Oscar Wilde - The Importance Of Boeing Ernest (in het Engels gelezen)

Die laatste is echt een luchtvaartklassieker, eerder nog dan Milan Kundera's - The Unbearable Lateness of Boeing en Erica Young - Fear of Flying.

Mensen die liever op de grond blijven raad ik ernstig de Thomas the Tank Engine schrifturen aan

Boeing Ernest is als menschen roepen 'Boe Ernest! Boe Ernest!' Dat je dat niet snapt, Mju. Vind ik toch wel een zeer kwalijke zaak. Overigens leest uw vrolijke vriend Sean Paul van Ostaijen het volgende boek:

http://www.löbbert.de/wp-content/gallery/jahrhundert-edition-bertelsmann/band-054-rainer-maria-rilke-die-aufzeichnungen-des-malte-laurids-brigge.jpg

Mjuman schreef:
(quote)

Die laatste is echt een luchtvaartklassieker, eerder nog dan Milan Kundera's - The Unbearable Lateness of Boeing en Erica Young - Fear of Flying.

Haha!
'1984' heb ik sinds gisteren uit en hoort toch wel bij het beste wat ik al heb gelezen.
Nu is het tijd voor iets zwaarders met 'Zo Sprak Zarathoestra' van Nietzsche.

kobe bryant fan schreef:
(quote)

Haha!
'1984' heb ik sinds gisteren uit en hoort toch wel bij het beste wat ik al heb gelezen.
Nu is het tijd voor iets zwaarders met 'Zo Sprak Zarathoestra' van Nietzsche.

Wel zware kost, btw! Zou ik zeker dit Richard Strauss - Also sprach Zarathustra, Op. 30 - YouTube er eens bij beluisteren.

Mjuman schreef:
(quote)

Wel zware kost, btw! Zou ik zeker dit Richard Strauss - Also sprach Zarathustra, Op. 30 - YouTube er eens bij beluisteren.

Bedankt, ga ik zeker eens beluisteren!
Ja, het is idd zware kost, maar na bijna 60 pagina's ver te zijn vind ik het wel zeer interessant!

Ik heb Die Aufzeichnungen inmiddels uit. Wees eens lief en vraag wat ik er van vond.

Slowgaze wat vond jij eigenlijk van Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge ?

Also sprach Zarathustra is één van de betere boeken die ik heb gelezen, maar ik zie me er eigenlijk geen tweede keer aan beginnen. Ik word er een beetje nihilistisch en depressief van.

Sammael
Serieus? Ik vond het juist een erg positief en optimistisch boek, de boodschap spreekt zich uiteindelijk volgens mij ook juist uit tegen het nihilisme Wel zware kost inderdaad en wellicht niet de beste inleiding tot Nietzsche. Al komen natuurlijk wel zo'n beetje al de thema's van zijn werk erin langs.

Uiteindelijk erg genoten van Nietzsche en een 4,5/5* gegeven.
Nu net ook Animal Farm van George Orwell uit (4/5*).
Straks maar eens beginnen aan 'Het Proces' van Kafka.

Even in sneltreinvaart de grote namen van de wereldliteratuur en filosofie erdoorheen jagen?

woutorrmusic schreef:
Even in sneltreinvaart de grote namen van de wereldliteratuur en filosofie erdoorheen jagen?

Haha, ja zoiets. Maar vooral omdat ze me aanspreken.

En het is je goed recht

Haha, wat luchtiger literatuur is dan: Het tweede leven van meneer Roos van Hakan Nesser. Leuk boek dat uitnodigt tot snel uitlezen.

Net begonnen in 'De Antichrist' van Nietzsche.

Lees op dit moment Ufo's Bestaan Gewoon van Coen Vermeeren.

Ufo's zijn uiteraard een nogal controversieel onderwerp, en hoewel er gefundeerde en serieuze kritiek op dit boek mogelijk is, kun je niet alles van tafel vegen, daarvoor draagt Vermeeren teveel documentatie aan.

Zelf heb ik ook wel eens iets gezien, maar ik weet nog steeds niet precies wat er van te denken.

Ik kan op het moment maar niet echt goed in een boek komen, dus maar weer eens een favoriet uit de kast gepakt en dat is weer ''genieten''.

Ben nu bezig in King Lear.

De Antichrist van Nietzsche was een enorm krachtig, maar ook zeer mooi betoog die ik dan ook met de volle pot beloond heb. Nu maar eens beginnen in 'Aantekeningen Uit Het Ondergrondse'.

kobe bryant fan schreef:
De Antichrist van Nietzsche was een enorm krachtig, maar ook zeer mooi betoog die ik dan ook met de volle pot beloond heb. Nu maar eens beginnen in 'Aantekeningen Uit Het Ondergrondse'.

Ga eens een echt boek lezen, knul - d'r zijn genoeg GOEDE Duitstalige boeken: Berlin Alexanderplatz, De blikken trommel, De toverberg en met alle liefde wil ik wat courant spul noemen, maar blijf niet verstrikt in de zeiksnor van die azijnpisser - er is veel mooiers in het Duitse taalgebied - om mijn part verlies je je in de verzen van Stefan George dat zou bijv Slowgaze aanmoedigen

Mjuman schreef:
(quote)

Ga eens een echt boek lezen, knul - d'r zijn genoeg GOEDE Duitstalige boeken: Berlin Alexanderplatz, De blikken trommel, De toverberg en met alle liefde wil ik wat courant spul noemen, maar blijf niet verstrikt in de zeiksnor van die azijnpisser - er is veel mooiers in het Duitse taalgebied - om mijn part verlies je je in de verzen van Stefan George dat zou bijv Slowgaze aanmoedigen

Het is anders nog maar mijn tweede Nietzsche die ik las en verder vind ik het eigenlijk zeer interessante kost. Smaken verschillen.

Mjuman schreef:

Nah, Der Zauberberg is nogal overschat. Een redacteur had de helft daarvan weg mogen, zei ik mogen? ik bedoelde moeten, snijden. Zitten erg toffe stukken tussen, en veel gelul in de ruimte. Had veel strakker gekund, maar Mann heeft wel een fijn oog voor detail. Plus, dat met die tocht in de sneeuw is gangsterlijk hip. M'n mening over Rilke's Aufzeichnungen volgt trouwens nog, maar ik lees nu wel af en toe iets uit z'n Duineser Elegien, dat me vooralsnog minder bevalt dan Neue Gedichte, dat ik een erg prettige bundel vond.

Kijk, hier is mijn mening over Rilke's Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge. Bij vlagen erg sterk, het decadentische/modernistische afstandige ten opzichte van de buitenwereld, maar met een rijk innerlijk leven (denk bijv. Prufrock) beviel wel, maar daar ben ik sowieso een sukkel voor, en verder zitten er erg geslaagde passages tussen, beeldend, bijna hallucinatief (dat met die afgevallen gezichten aan het begin), maar Rilke heeft ook de neiging om lang door te blijven meanderen en dat komt het boek niet altijd ten goede.

Nu aan het lezen:
-Charles Bukowski - Last Night On Earth Poems (sterk)
-Matthew Kneale - An Atheist's History of Belief: Understand Our Most Extraordinary Invention (uitstekend boek, zouden alle militante atheïsten eens moeten lezen. Kneale benadert religie met een open vizier en is a-dogmatisch in zijn atheïsme, en dat is erg prettig. Bovendien is de inhoud gewoon erg prikkelend. Wisten jullie dat het christelijke concept van de zonde zijn oorsprong heeft in de oude Egyptische wereld?)
-Johan Reijmerink - Er steeg een licht op van beneden. Vluchtige verschijnen in de poëzie van Martinus Nijhoff (goede contextualisering van Nijhoffs werk in internationaal perspectief (denk ook weer decadentisme en modernisme, en zoals jullie weten ben ik daar een sukkel voor), interessante, grondige analyses van de behandelde gedichten ook)

Gelezen:
Dostojevski - Aantekeningen Uit Het Ondergrondse (5/5*)

En nu bezig in:

Nietzsche - Ecce Homo

Dave Eggers een van de beste moderne schrijvers van deze tijd, dit boek is dan ook een van zijn beste

Eggers is zeker een fijne schrijver. Alleen jammer dat zijn boeken me na herlezing telkens wat tegenvallen, waar ze de eerste keer indruk maakten (And You Shall Know Our Velocity uitgezonderd).

Tja dat heeft er ook wel mee te maken dat bepaalde verrassingen weg zijn, Murakami bv hoef ik ook maar een keer te lezen.
Bukowski kan dan weer blijven lezen.

Sommige stukken in de romans van Wolkers - die passage over dat geelfilter, of die over dat vlees (bevroren en de hoofdpersoon draagt 't op zijn lijf om het te laten ontdooien) voor de hond - blijven briljant en of ontroerend.

Bukowski is direct, Eggers is vaardig - ik heb meer bewondering voor David Mitchell - elke keer weer een genot om zijn boeken te (her)lezen. Nu bezig met The Bone Clocks; en in Tirza van Grunberg (een heel andere divisie).

Tirza is bij mij top 10, die laatste pagina is zo mooi.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:57 uur

geplaatst: vandaag om 22:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.