MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Zal het wel eens lezen al lijkt mij het een uitermate onrealistisch en vervelend boek. Wil je zinvolle en inhoudelijke boeken lezen over internet zijn er Jonathan Zittrain - The Future of the Internet (And How to Stop It), Evgeny Morozov - The Net Delusion (The Dark Side of Internet Freedom) oa over de impact van social media en Nicholas Carr - The Shallows (What the Internet Is Doing to Our Brains), een uitwerking van - het gratis te lezen (ik meen op the atlantic.com) Is Google Making Us Stupid

Fedde
Goede tips, Mjuman. Morozov wordt ook genoemd. Het boek van Schnitzler vertelt ons niets nieuws over internet maar is meer een filosofische reflectie in pamfletvorm op het verschijnsel, met als inzet de menselijke waardigheid. En daarmee is hij misschien iets te vroeg of neemt te weinig afstand. De parallel met de klassenstrijd ontgaat me bijvoorbeeld. Er zit wel iets in van een 'vroeger was alles beter'-sentiment. Zoals muziekliefhebbers zich nu storten op vinyl als uitweg uit de druk van de digitalisering, zo herkennen we ons ook in het volgende citaat van Robert Jacobson:

Eens zullen we terugverlangen naar het tijdperk van de TV,
toen we nog konden vluchten in stompzinnige passiviteit,
zonder de totale betrokkenheid te moeten vrezen die de
nieuwe virtuele media van ons eisen.

Stijn_Slayer
De gedaanteverwisseling van Kafka en Über das Geistige in der Kunst van Kandinsky. Nu bezig in On the Road, Brieven aan zijn broeder (Van Gogh) en dat Neil-boek over auto's en honden. Al die auto's kunnen me gestolen worden, maar het is best wel goed geschreven. Veel beter dan Waging Heavy Peace. Appel valt kennelijk niet ver van de boom.

Fedde
http://www.atlascontact.nl/wp-content/uploads/boekdb/9789046703670-lichamelijke-oefening-l-LQ-f.png

Meest vermakelijke boek dat ik ooit las over sportverdwazing. En voor bioloog Midas Dekkers is zo'n beetje iedere vorm van competitiesport onnodige uitsloverij. Terecht gooit hij simpelweg heel wat gezondheidsclaims in de prullenbak. Sport kan best leuk zijn om te doen, maar denk nou niet dat je heel goed bezig bent voor je gezondheid. De jaren die je ermee wint, heb je verdaan aan sport.

Grappig boek, dwars ingaand tegen allerlei modieuze trends. Scherp ook wel. Nordic Walking bijvoorbeeld heeft niets met iets scandinavisch te maken maar met 'noords', een term uit de germaanse mythologie waarvan de nazi's handig gebruik maakten. En talrijk zijn de verwijzingen in dit boek naar de duistere kanten van de lichaamsbeoefening in het Derde Rijk.

Na jaren weer eens gelezen en met veel plezier. Zelf ben ik lang enthousiast loper geweest. Nu maak ik graag een wandelingetje. Voor de lol. Want daar is het bij sport om te doen, volgens de schrijver: je moet doen waar je lol in hebt.

Het afgelopen jaar heb ik zelf studie gemaakt van diverse gezondheidsclaims. Hardlopen zou de mentale gezondheid bevorderen en mensen van een depressie genezen, is zo'n claim. Flinterdun is het bewijs dat ik vond. En van vaak en langdurig hardlopen gaat je hart achteruit. Ik heb meerdere mensen gezien met ernstige vasculaire problemen tgv hun al te actieve sportleven.

Zo, het zonnetje schijnt hier nog steeds, ik ga weer eens een wandelingetje maken, langs de dijk.

Stijn_Slayer
Slowgaze schreef:
(afbeelding)

Wel een tamelijk overschat boek, nietwaar? Kafka heeft veel beter werk geschreven.

In elk geval meer rechttoe-rechtaan dan de bekende romans.

Niettemin een prachtig "boek" vind ik, "Het Slot" vind ik dan weer wel zijn beste.

Grijze zielen van Claudel las als een trein en mag zich tevens één van de beste boeken die ik al heb gelezen noemen. Nu is het tijd voor een boek waar ik erg vee van verwacht 'Stiller' van Max Frisch.

As far as work spaces go, you can’t get more inspirational than a wall of 10,000 records. A jazz aficionado with a weakness for record collecting, famously reclusive writer Haruki Murakami has opened up his study for inspection, sharing an interactive tour of the space on his own website.

Daar staan een paar imposante speakers in die kamer

http://www.harukimurakami.com/wp-content/uploads/2014/08/8_IMG_0063-800x600.jpg
http://www.harukimurakami.com/wp-content/uploads/2014/08/7_IMG_0062-800x600.jpg
Sta-link

'Stiller' van Frisch uit, prachtig boek dat zeker op het eind mij wist te raken.
Vandaag in een ruk 'Slaap' van Murakami uitgelezen en vanavond begin ik in zijn 'Na de aardbeving'.

buizen
Fedde schreef:
(afbeelding)

Meest vermakelijke boek dat ik ooit las over sportverdwazing...
..Het afgelopen jaar heb ik zelf studie gemaakt van diverse gezondheidsclaims. Hardlopen zou de mentale gezondheid bevorderen en mensen van een depressie genezen, is zo'n claim. Flinterdun is het bewijs dat ik vond. En van vaak en langdurig hardlopen gaat je hart achteruit...

...Zo, het zonnetje schijnt hier nog steeds, ik ga weer eens een wandelingetje maken, langs de dijk.

Al bij alwas Na De Aardbeving van Murakami een matig tot redelijke bundel.
Nu maar eens overgaan tot het echte werk 'Norwegian Wood'.

Ik ben momenteel bezig in 'Ik ben Pelgrim' van Terry Hayes. Een dikke pil, maar ik kom er meer en meer in. Spannend!

kobe bryant fan schreef:
Al bij alwas Na De Aardbeving van Murakami een matig tot redelijke bundel.
Nu maar eens overgaan tot het echte werk 'Norwegian Wood'.

Ik heb bijna ales van Murakami liggen. Vooral 1Q84 is héél goed.

buizen

Lemmy is overigens zelf ook een zeer belezen man. Tientallen jaren al vult hij vele uren in de (nachtelijke) tourbus met het lezen van literatuur.
Dit komt aan bod in docu's als Lemmy The Movie en We Are The Road Crew.

Sir Spamalot (crew)
buizen, ik ben ook aanwezig op BoekMeter maar om daar recensies neer te zetten . Ik vond het een aangenaam boek om te lezen met het chronologisch levensverhaal van een markante figuur die effectief iets te zeggen heeft. Wie een biografie van hem verwacht met enkel de excessen, zal op zijn honger blijven. Het is een boek van een verstandig iemand die geen leugens verdraagt noch onrechtvaardigheid en ook nooit de handdoek gooit. Daar heb ik respect voor, nog beter ware het om hem het verhaal te horen vertellen. Een aantal keren heb ik toch flink moeten lachen wanneer Lemmy vertelde over managers en platenmaatschappijen.

davevr schreef:
(quote)

Ik heb bijna ales van Murakami liggen. Vooral 1Q84 is héél goed.

Komt ook zeker nog aan bod, Norwegian Wood bevalt alvast erg goed (zit op pagina 130 ong.).

buizen
Bijna alle docu's en ook deze biografie, Sir Spamalot, geven ook helemaal geen bloemlezing van excessen. Juist niet. Ze geven een leuk inkijkje in de rondreizende familie die Motörhead heet. En we leren Lemmy beter kennen.
Al een halve eeuw reist Lemmy de wereld rond met zijn Road Crew, loyaliteit is een understatement, muzikanten en crewleden maken al 25 of 30 jaar deel uit van het circus. Het is 1 grote familie en raad eens wie door iedereen als vaderfiguur wordt gezien? Maar daar wil Lemmy zelf niets van weten, haha.
Deze autobiografie maakte al gewag van Lemmy's leeftijd (57 toen), inmiddels wordt ie dit jaar op kerstavond alweer 70. Lemmy is een kerstkindje, een goed mens.

panjoe schreef:
Het vorige boek dat ik heb gelezen is het magistrale 2666 van Roberto Bolaño. Een meesterlijke mozaïekvertelling van dik 1000 bladzijden.

Nu ben ik bezig in Milan Kundera's De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan. Ook heel mooi, al komt het tot dusver zeker niet in de buurt van bovengenoemde.

Zeer goede keuze.

Roberto Bolaño is een meesterverteller! 2666 is een dik boek maar ik had het verdomd vlug uit. Zijn Los Detectives Salvajes is een klein meesterwerk. Spijtig dat de man zo vroeg gestorven is.

Kundera is ook prachtig, werderom een klasse schrijver.

edit:
En ook Houellebecq is groote klasse. Ben nu bezig met "De Kaart en het Gebied".

FRIPI
God is niet Groot.

http://www.russellmills.com/mills/images/bookcovers/01-16b_David_Toop_Ocean_Of_.jpg

Deze is een echte aanrader voor liefhebbers van o.a. ambient-experimental-avantgarde-jazz en meer. Mooie verhalen, prachtig geschreven en informatief.

Cellulord schreef:
(afbeelding)

Deze is een echte aanrader voor liefhebbers van o.a. ambient-experimental-avantgarde-jazz en meer. Mooie verhalen, prachtig geschreven en informatief.

Die heb ik in de kast staan en hij komt er regelmatig uit. Zeer aan te bevelen! Ook omdat het over genres gaat waarover weinig info is.

http://cccpublishing.com/files/imagecache/product_full/Modern%20Esoteric%20cover%20small.jpg
Iedereen weet dat onze civilisatie aan de rand van een afgrond staat maar de meesten willen er liever niet over nadenken of er zelf iets (een beetje) aan doen.
Dit boek geeft een goed overzicht van wie & hoe we gecontroleerd (onderdrukt, in slaap gewiegd, enz...) worden. Politiek, Geld, Voeding, Gezondheid, enz... het komt allemaal aan bod. Ook word er verteld wat men er zoal kan doen.
Velen zullen dit natuurlijk weer afdoen als "conspiraties", er eens goed mee lachen en dan rustig verder slapen.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in deze thema's is dit boek een aanrader. Meer dan dit hoef je niet te weten over zogenaamde "conspiraties".

Cellulord schreef:
Velen zullen dit natuurlijk weer afdoen als "conspiraties", er eens goed mee lachen en dan rustig verder slapen.

Iedereen zou moeten weten dat de grootste onderdrukking altijd via religie gebeurde (en op vele plaatsen nog gebeurt). De tactiek is steevast hel en verdoemenis preken voor wie niet gelooft. Het valt op dat net nu die macht van de kerk in onze contreien sterk afgenomen is, deze stok om mee te slaan overgenomen wordt vanuit de new age hoek. Ik ken het boek van Brad Olsen niet, maar ben inderdaad geneigd er eens goed mee te lachen. Natuurlijk wordt de wereld gedomineerd door het huwelijk van macht en geld, maar we zijn als individu nooit zo vrij geweest als vandaag. Het is een kwestie van leren omgaan met die vrijheid.

Improvision
Glue van Irvine Welsh, nog steeds onder de indruk.

Nu begonnen in The Counterlife van Philip Roth. Schrijfstijl spreekt me niet echt aan maar misschien wordt het nog wat.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.