MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Het Songfestival-topique deed me eraan denken dat ik hier nog niet had gedropt dat ik recent dit boek heb gelezen:

https://www.omniboek.nl/wp-content/uploads/2024/08/9789401920766_frontcover_original-320x491.jpg

Interessant boek, ziet er gedegen uit qua onderzoek, maar ik vond het Israëlische perspectief er vaak wat bekaaid vanaf komt (zeg ik als iemand die zeer kritisch is op zowel Hamas als de Israëlische regering). Wat het eeuwigdurende conflict betreft lijkt het me vooral heel belangrijk dat beide volkeren elkaars leed en trauma erkennen, als pad richting wederzijdse deradicalisatie en vooral vrede, maar Pappé lijkt iets te makkelijk over eeuwen van antisemitische vervolging en geweld heen te stappen. De voorbeelden van Israëlisch geweld die hij beschrijft zijn trouwens wel echt ontluisterend.

Klinkt interessant Slowgaze, hoewel ik vermoed dat ik iets feller ben op Israël. Ik had het boek 'Oorlog als er vrede dreigt' van Anja Meulenbelt dan weer gelezen, een jaar geleden ofzo. Het boek is 15 jaar geleden uitgebracht. Dat stond me eerst wat tegen, maar zo kun je wel een beetje afstand bewaken en zie je dat Palestina al heel de 20ste eeuw nooit rechtvaardig is behandeld. Dat heeft bijgedragen aan mijn conclusie dat Israël geen legitiem project is en zionisme het jodendom en de wereld niet ten goede komt.

[quote=8057660Dat stond me eerst wat tegen, maar zo kun je wel een beetje afstand bewaken en zie je dat Palestina al heel de 20ste eeuw nooit rechtvaardig is behandeld. Dat heeft bijgedragen aan mijn conclusie dat Israël geen legitiem project is en zionisme het jodendom en de wereld niet ten goede komt. [/quote]
Ja, absoluut eens dat Palestijnen nooit goed behandeld zijn, maar of Israël geen legitiem project is, dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Ik snap heel goed dat er de behoefte aan is onder veel Joden, als veilige plek, al sinds de negentiende eeuw en al helemaal na de Holocaust, maar het land is veel te snel en veel te slordig gesticht, zonder veel oog voor de mensen die op dat moment op dat land leefden. Ik vind het argument 'ja maar de Joden waren er als eerste' altijd zo'n belachelijk argument, want je hebt ook te maken met Palestijnen die er al woonden. Daar had veel meer rekening mee gehouden worden, want zo krijg je al vanaf het begin alleen maar gezeik.

panjoe (moderator)
Augustus & september:

21. Asako Yuzuki - Butter
Een flinke kluif over een journaliste die een stuk wil schrijven over een beschuldigde seriemoordenaar, en daarvoor in haar voetsporen treedt en geobsedeerd raakt. Achter die premisse zit een meditatie over de culturele verwachtingen van de Japanse samenleving, en vooral als het neerkomt op het lichaamsgewicht van vrouwen. Veel smakelijke beschouwingen over gerechten en recepten, over de ongezonde Japanse werkcultuur, en over gender, sekse, en seksualiteit. Het mocht allemaal nog wel wat explicieter kritisch zijn, want buiten een oppervlakkige feministische kritiek over de ongelijkheid tussen de geslachten worden veel van deze kwesties toch veel gepresenteerd met een houding van 'het is wat het is'. Maar verder goed - uitstekend geschreven en voldoende meeslepend. 7,8/10

22. Hwang Yeo Jung - The Specters of Algeria
Interessante novelle over een fictief toneelstuk geschreven door Karl Marx, en verschillende mensen rondom een Koreaans theatergezelschap dat deze het land binnensmokkelt en vertolkt. Ik hou over het algemeen van dit soort labyrinthine vertellingen, maar voor zo'n relatief kort boek kostte het me nog best wat moeite om de rode draad te blijven volgen. Misschien goed om dit over een paar maanden nog eens te lezen, en te kijken hoe het dan binnenkomt. Tot dan een bescheiden 7,2/10

23. Tsitsi Dangarembga - Nervous Conditions
Coming of age verhaal over een jonge Zimbabwaanse uit een straatarm gezin die in de jaren '60 de kans krijgt om een opleiding te volgen. Het coming of age aspect trekt me totaal niet, maar de uitstekende schrijfstijl en het scherpzinnige inzicht dat het boek biedt op de specifieke context van het verhaal hielden me met gemak voor de volledige lengte geboeid. 8,3/10

24. Terry Pratchett - The Light Fantastic
Weinig op aan te merken, ik ben wel helemaal om w.b. Pratchett: gewoon hartstikke leuke, humoristische fantasy, leest heerlijk weg zonder gevoelige of ingewikkelde onderwerpen uit de weg te gaan. 7,3/10

25. Brian Catling - Hollow
Ik hoorde over dit boek in een podcast en was gelijk geïnteresseerd: literair-historische, existentiële fantasy-horror past precies in het straatje waar ik me de afgelopen tijd vaak in bevind. En Hollow viel verre van tegen: het speelt zich af in een landschap dat geschilderd is door Bosch en Bruegel - niet alleen in hun spirit, maar we komen letterlijk figuren tegen die door die twee geschilderd zijn, en een belangrijk plotpunt draait om het tot leven komen van de monsterlijke wezens die Bosch heeft geschilderd. Veel ouderwetsch Engels, en termen en concepten die sinds de 15e eeuw niet meer worden gebruikt, dus ik heb een lange woordenlijst in m'n notities staan, maar dat historische randje betekent niet dat Catling zich netjes aan conventies of normen houdt. Het lijkt op niets wat ik eerder heb gelezen, en ook de horrorelementen zijn zeker niet binnen de lijntjes - kannibalisme, kindermoord, interspecies seks, niets of niemand wordt gespaard, en ik ben daar helemaal voor (in literatuur dan, he). Ik heb gelijk Catlings vorige boeken, de The Vorrh trilogie, besteld. 8,8/10

https://media.s-bol.com/7JvMAD12AExj/vYzVk5/544x840.jpg
Deel vijf van mijn strijd nu bijna uit. Nog een deel te gaan.....

September 2025:

De Bermudadriehoek van Talent: Hoe Knappe Koppen Verdwijnen in Betekenisloze Banen - Simon van Teutem (2025) 4*

Interessant en soms frustrerend exposé over een wereld waar ik weinig tot niks van ken: banken en consultancykantoren.

Notes of a Native Son - James Baldwin (1955) 3,5*

Collectie vroege essays van James Baldwin, het eerste wat ik van deze legendarische auteur lees. Ben nu vooral geprikkeld om zijn proza op te pakken, want ik was bij vlagen best onder de indruk van zijn stem en schrijfstijl. En andere vlagen boeiden me minder, bijvoorbeeld wanneer het ging over films die ik niet gezien heb.

Muidhond - Inge Schilperoord (2015) 2,5*

De goede recensies ten spijt vond ik dit eigenlijk niet zo'n aangename leeservaring. Niet alleen door het onderwerp overigens, ook haar schrijfstijl lag me minder.

The Waves - Virginia Woolf (1931) 4*

Deze vrouw haar schrijfstijl dan, mijn hemel wat mooi! De eerste honderd pagina's was ik ervan overtuigd dat ik deze 5 sterren zou geven, tegen het einde was het effect toch wel wat uitgewerkt, en vond ik het nou ook weer niet zo erg dat het boek erop zat. Dus het is uiteindelijk een 4 geworden. Prachtig geschreven maar naar het einde toe misschien net wat te - pun not intended - kabbelend.

Voor madmadder alvast een heads-up naar volgende maand (of anders november): want ik ben onlangs begonnen in De Stam Van De Holenbeer

September:

43. Claire Keegan - Antarctica - 4*

Claire Keegan heeft de gave om met weinig woorden bijzonder veel te zeggen en nauwkeurig een sfeer neer te zetten. Tot nu was ik vooral bekend met haar novelles, die een bijzondere plek in mijn hart hebben - met name Foster en Small Things Like These. Antarctica is haar eerste verhalenbundel en de briljante van haar latere werk komt in sommige verhalen al goed naar boven.

44. Elif Shafak - The Island of Missing Trees - 4*

Ook deze maand lees ik een (voor mij) nieuwe Elif Shafak (de derde ligt op de tbr stapel). There are Rivers in the Sky was een schot in de roos, het oudere Island of Missing Trees heeft eenzelfde soort schrijfstijl maar wordt heeft door de korte hoofdstukken en wisselingen in perspectief (oa vijgenboom) een minder prettig leestempo. Het verhaal rondom het Grieks-Turkse conflict op Cyprus was leerzaam, maar andere lijnen hadden wat mij betreft wat meer op de achtergrond mogen blijven.

45. Robert Macfarlane - Is A River Alive? - 5*

Een paar jaar geleden maakte ik kennis met de Engelse natuurschrijver Robert Macfarlane, via het alom geprezen Underland. Hij combineert overpeinzingen over natuur met persoonlijke anecdotes en reisverslagen en zeker in Is A River Alive voegt hij ook een politieke dimensie toe. Zijn meest geëngageerde tot nu toe, een pleidooi voor "unlearning" en het opkomen voor de natuur om ons heen en dan met name rivieren. Macfarlane mixt non fictie met proza (en mega lange zinnen!) en dat vind ik erg fijn lezen. Eerder deze maand ben ik naar het interview ihkv het Internationaal Literatuur Festival in Utrecht geweest en dat heeft zeker bijgedragen aan deze score.

Gelezen in september:

1. Het Derde Huwelijk - Tom Lanoye

Mijn eerste boek van hem en het smaakte op zich naar meer. Het duurde even voor ik aan zijn schrijfstijl gewend was maar naarmate het verhaal vorderde las het lekker weg en had ik het in een paar dagen uit.

2. Waar Zijn De Dagen Voor - Koen Schouwenburg

Het verhaal van een jongen die last heeft van depressies en paniekaanvallen, hij trekt zich steeds meer terug in zijn huis gevuld met boeken en vervreemd van zijn vrienden en omgeving. Na een aantal mislukte tinderdates ontmoet hij zijn vriendin die hem helpt het leven weer te zien zitten. Een aardig tussendoorboekje maar ik kan niet zeggen dat het heel erg is blijven hangen...

3. Wat Wij Zagen - Hannah Bervoets

Geschreven voor de boekenweek. Een aardig verhaaltje over een content moderator voor een online platform waarvan ze de naam niet mag noemen. Het content moderator gedeelte had wat mij betreft wel wat mogen worden uitgediept, dat is eigenlijk best een interessante wereld. Verder vond ik het een redelijk verhaaltje met een vreemd onlogisch einde, alsof Bervoets zich in ineens realiseerde dat ze het kort moest houden er er snel een einde aan moest breien...

4. Rememberings - Sinead O'Connor

Autobiografie van een bijzondere vrouw, het is de twee keer dat ik het boek las en ik kreeg alleen maar meer sympathie voor haar. Een ontluisterend stuk over Prince trouwens, daar blijkt weinig sympathieks aan. Ik moest na het lezen van die passage denken aan een verhaal van mijn nicht, die is stewardess en had eind jaren tachtig Prince in het vliegtuig. Hij terroriseerde zijn staf en de crew van het vliegtuig op zo'n manier dat op een gegeven moment niemand hem meer durfde te bedienen waardoor hij alleen maar agressiever werd. Blijkbaar had Sinead een vergelijkbare ervaring.

Zuivering - Tom Lanoye

Tweede Lanoye van der maand en wederom een meeslepend boek. lanoye weet, mede door zijn wat vervreemde schrijfstijl, een wereldje te creëren waardoor ik na een aantal hoofdstukken totaal in het boek zit.

Fire - John Boyne

John Boyne heeft in korte tijd vier novelles geschreven die afzonderlijk te lezen zijn maar toch overlappen. Karakters uit voorgaande verhalen komen terug in volgende verhalen. Het zijn verhalen van mensen die verschrikkelijke, afkeurende beslissingen nemen, zou je er over lezen in het nieuws dan zou je de persoon direct afschrijven, dingen die we allemaal dagelijks doen. Het mooie van deze verhalen is dat je de persoon achter de wandaden leert kennen, hun motieven, hun trauma's, waardoor je eigenlijk hoopt dat ze er mee wegkomen of dat als ze eenmaal tegen de lamp lopen de samenleving genadig voor ze is. Ik heb nu twee delen van de serie gelezen, nog twee te gaan...

September:

33. Arto Paasilinna - Ulvova Mylläri [De Huilende Molenaar] (1981) / 3,5*
34. Frederik Pohl & C.M. Kornbluth - The Space Merchants (1953) / 3,5*
35. Nelleke Noordervliet - Millemorti (1989) / 2,0*
36. Cuca Canals - Berta la Larga [Lange Berta] (1996) / 3,0*

De Huilende Molenaar is een licht-bizarre, enigszins kolderieke, (tragi-)komische roman met een aandoenlijk hoofdpersonage. Sommige scènes zijn echt geweldig, soms is het ook wel wat flauw, maar er gebeurt van alles en de roman leest erg vlot weg. Wellicht dat het plot iets te veel wentelingen neemt, maar ik had hier een behoorlijk aangename tijd mee. Bij vlagen was het ook best wel ontroerend. Heb nog een andere roman van Paasilinna klaarliggen hier, wellicht voor volgend jaar.

The Space Merchants is een oude sci-fi classic die zich afspeelt in een wereld waar advertisement agencies alle macht in handen hebben. Leuk perspectief & leuk hoofdpersonage. In de tweede helft ging het allemaal wel heel vlot voor mijn gevoel, en inhoudelijk had er meer ingezeten, maar de roman is behoorlijk vermakelijk en de setting en sfeer zijn geweldig. Dikke 3,5*

Millemorti viel me tegen. De roman begint veelbelovend, maar hoe langer ik doorlas, hoe meer ik mijn interesse in het hoofdpersonage en het dorp waar de roman zich afspeelt, verloor. Er komen te veel personages aan het woord en hoe meer je over ze te weten komt, hoe karikaturaler ze eigenlijk worden.

Berta la Larga is een grappig, origineel, modern sprookje. Plot is niet heel bijzonder, maar de details zijn wel erg leuk gevonden. Bovendien is de roman lekker speels in het gebruik van typografie, meteorologie en tekeningen. Onderhoudend, maar niet heel beklijvend.

Haas is een hilarisch voortreffelijke ode aan het Finse landschap en landsaard. Dikke klassieker daar, heb ik mij laten vertellen

iggy schreef:
(afbeelding)

Heel boeiend boek, vooral als je dit nu leest in 2025. In 2020 leek het allemaal wat overdreven, maar met alle kennis die we nu hebben en zien is echt bizar hoe accuraat dit boek bleek te zijn.

Genezen Verklaard van Graham Greene.

62. Hilary Mantel - A Place of Greater Safety 2*
63. Neal Stephenson - Polostan 4*
64. Marten Toonder - Avonturen van Tom Poes 3,75*
64. Karl Ove Knausgaard - A Man in Love 4,25*
65. Adriaan van Dis - Nathan Sid 3,5*
66. Adriaan van Dis - Indische Duinen 4*
67. F. Borderwijk - De Zigeneurs 3,75*
68. Stephen King & Richard Chizmar - Gwendy's Button Box 4,25*
69. Richard Chizmar - Gwendy's Magic Feather 4*
70. Stephen King & Richard Chizmar - Gwendy's Final Task 4*
71. Dolf Cohen - Liegen Loog Gelogen 3,25*
72. Adriaan van Dis - Op Oorlogspad in Japan 3,5*

Polostan is nogal dun voor een Stephenson, pas tegen het einde kwam ik erachter dat het het eerste deel van een trilogie is.

Beste boek van de maand was Gwendy's Button Box. King en Chizmar slagen erin het verhaal heel ingetogen te houden - vele momenten waarop het verhaal een radicale wending had kunnen nemen en dat doet het dan juist niet. Daardoor is het eigenlijk best een gezellig feelgood-verhaal (nou ja, niet helemaal natuurlijk) en juist die verrassing maakt het de moeite waard. Ook de twee vervolgen zijn sterk.

Verder weer genoten van zeshonderd pagina's navelstaren door Knausgaard en ook meer plezier beleefd aan Indische Duinen dan ik van tevoren verwacht had.

GELEZEN IN SEPTEMBER

In september treinde ik door Duitsland en Oostenrijk en ook daarna had ik nog even vrij dus genoeg tijd om te lezen. De teller staat op 11 gelezen boeken in verschillende genres en van verschillende kwaliteit.

63. Ann Leckie - Translation State (2023) 3*

Af en toe boeiende sci-fi over een verre toekomst, maar de wezens in dit boek stonden voor mijn gevoel zo ver van me af dat ik het moeilijk vond om binding met ze te krijgen.

64. Tash Aw - The South (2025) 4*

Ontvouwt zich gaandeweg steeds meer tot een zeer geslaagde en tedere slice-of-life roman.

65. Flip Jan van Oenen - Verdragen (2025) 4*

Van Oenen biedt een zeer boeiend alternatief voor de huidige ggz. Niet meer hulp, maar minder en andere hulp.

66. Sierra Greer - Annie Bot (2024) 4*

Geweldige sci-fi over een robot in een romantische relatie die los wil komen van de eigenaar-bezit verhouding.

67. Stieg Larsson - De Vrouw die Met Vuur Speelde (2006) 4,5*

Zeer goed vervolg op het eerste deel, erg spannend en het personage van Lisbeth krijgt nog veel meer diepgang.

68. Lieselot Mariën - Als de Dieren (2025) 4*

Duurde even voor ik meekon, maar uiteindelijk toch wel een indringende inkijk in het hoofd van een vrouw die lijdt aan het moederschap.

69. Christien Brinkgreve - Beladen Huis (2025) 4*

Mooi, intiem onderzoek naar een ongezonde relatie waarbij Brinkgreve ook zichzelf niet spaart en waarbij ook oog is voor de mooie, fijne dingen.

70. Octavia E. Butler - Parable of the Sower (1993) 3,5*

Voor dystopische fictie erg goed, de nieuwe religie vond ik superboeiend, het overleven en de groepsvorming een stuk minder (zoals altijd).

71. Sarah Arnolds - Het Gore Lef (2025) 4*

Fijne verhalenbundel. Vaak bevreemdend maar kon altijd wel meekomen met het vertelde en genoten van de creativiteit.

72. Nelleke Noordervliet - Het Bewind van de Gelukkigen (2025) 2,5*

Vrij matige speculatieve fictie. Vond de personages oninteressant en de geschetste toekomst nog oninteressanter. Deze kennismaking met het werk van Noordervliet smaakt niet naar meer.

73. Thea Lenarduzzi - The Tower (2025) 3*

Begon erg oninteressant, door het laatste deel toch nog een kleine voldoende, want dat waren interessante bespiegelingen op de verhalen die we elkaar vertellen en de manier waarop ons geheugen werkt.

Terug naar Oegstgeest

https://www.boekmeter.nl/images/cover/114000/114717.jpg?cb=1748880817

Wat een ongelofelijk goed boek was dit! Die Belgen maken niet alleen vaak geweldige muziek, maar deze deze debuterende Belg heeft vooralsnog mijn boek van het jaar geschreven....

https://media.s-bol.com/Vq6xZqDznkGz/mZWJVxn/818x1200.jpg

Een leuk boek, in één avond uit en perfecte lectuur als je vriendin een avond naar vreselijke TLC programma's over bruiloften zit te kijken...

MarkS73 schreef:
Een leuk boek, in één avond uit en perfecte lectuur als je vriendin een avond naar vreselijke TLC programma's over bruiloften zit te kijken...

Geen kwaad woord over Say Yes to the Dress. Prachtprogramma, in welke versie dan ook. Iets zegt me trouwens dat je de hints van je vriendin niet begrijpt.

Slowgaze schreef:
(quote)

Geen kwaad woord over Say Yes to the Dress. Prachtprogramma, in welke versie dan ook. Iets zegt me trouwens dat je de hints van je vriendin niet begrijpt.

Haha, daar zou je best eens een punt kunnen hebben:)

https://media.s-bol.com/77jwN3ELlnQ8/Z6g64R5/550x753.jpg
Een leuke serie boekjes over platen, dat 33 1/3. Maar helaas gaat dat niet op voor dit exemplaar. Misschien moet je zo'n boekje ook niet lezen als je al alles hebt gelezen wat er te lezen is over de plaat/artiest. Van dit boek werd ik een hoop wijzer, maar helaas alleen van totaal niet-relevante zaken zoals:
- de schrijver vindt deze plaat geniaal, en moet dat elke pagina weer opnieuw melden.
- de schrijver kent heel veel zeldzame zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden en kneedt deze graag tot ellenlange zinnen.
- de schrijver heeft veel wel heel erg ver gezochte theorieën over de teksten op deze plaat.
De schrijver heeft zelfs Lee Ranaldo kunnen interviewen over deze plaat. Doorvragen is echter niet zijn kernkwaliteit, dus ook hier geen spannende nieuwe weetjes. Behalve over de tour in Rusland vóór de val van het ijzeren gordijn, daar heb ik zelden iets over gelezen. Nu weet ik in elk geval dat ze twee weken lang bijna alleen maar komkommer hebben gegeten.

itchy schreef:

- Nu weet ik in elk geval dat ze twee weken lang bijna alleen maar komkommer hebben gegeten.

Tja zo was dat nu eenmaal destijds daar in de winkels en blijkbaar was het tijdens die toer dus komkommertijd.

Rudi S schreef:
(quote)

Tja zo was dat nu eenmaal destijds daar in de winkels en blijkbaar was het tijdens die toer dus komkommertijd.

Lokale seizoensgroenten eten is natuurlijk ook gewoon het beste. Daarnaast schafte de pot ook af en toe 'mystery meat' dus het was niet alleen komkommer en kwel.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:30 uur

geplaatst: vandaag om 20:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.