menu

Overig / Algemeen / Fotografie

zoeken in:
Schnee
Hahaha, ik geloof dat dat geen foto van Aslan zelf is

aslan (crew)
ah? waarom niet?

aslan (crew)
en hup, nog eentje zonder kader!

en óók een foto van aslan zelf, Schnee ! ! !

http://s30.postimg.org/9jlqsikld/Urbex712.jpg

Heb je deze ook zonder dat HDR-zweempje erover? Mooie foto's.

aslan (crew)
moeilijk zonder hdr-zweempje, want het is hdr, helaas

Zwart-wit rules!

Gotham 7.5K
A Rare High Altitude Night Flight Above NYC

Sta-link

aslan (crew)
20 januari 2015, l'abbaye du val-dieu, aubel

http://s14.postimg.org/lmquc1jld/valdieuklein.jpg

Wow Aslan, zitten mooie foto's tussen! Vind vooral die vlieg en de HDR-trainrails erg mooi! Lees al dat je geen instagram-account hebt, maar heb je wel een eigen fotoblog? Dat wordt anders wel tijd hoor Gewoon op een van de vele websites je gratis aanmelden; is zo gepiept! Of als je het professioneler aan wilt pakken kun je natuurlijk ook meteen je eigen domeinnaam registreren (bijv via deze website)

Azaad
Ik heb een dringend verzoek.

Een vrouwelijk metgezel van mij is geïntereseerd om fotografie een nieuwe, lang gewenste hobby te maken. Helaas heeft zij, en ook ik, weinig verstand van camera's. Dus vandaar dat ik me namens haar tot u richt. Zij houdt van zwartwit foto's en wil niet alleen (zelf)protretten maken, maar ook haar omgeving in beeld brengen. Een eenzame roker op een verlaten hoek, dat soort dingen. Kan iemand haar een camera aanraden die uitstekend is voor een beginnende amateur fotografe? Haar budget bedraagt 400 €. Alvast bedankt.

Misschien dat users als aslan en Kronos mij van dienst kunnen zijn. Zeer gewaardeerd.

Zeker als je net begint maakt de camera echt niet veel uit. De meest gemaakte fout bij amateurfotografen is dat ze zich blind staren op de techniek en het hele creatieve aspect vergeten. Op veel amateurforums gaat het er alleen maar over wie de grootste lens heeft. Dan is de lol er snel af.

Je vrouwelijke metgezel moet lekker gaan experimenteren. Uitvinden wat ze leuk maar ook niet leuk vind, en waarom. Probeer alles uit en probeer jezelf niet gelijk te beperken tot bijvoorbeeld zwart-wit. Kijk veel naar fotowerk in de betere bladen, wat trekt je aan en waarom. Leer de basis over belichting, er zijn ontelbaar veel websites en fotobladen die dit helder uitleggen. Maar een korte cursus of workshop doet dit nog beter.

In deze fase is eender welke camera met een "M" (manuele) stand geschikt. Dit kan een goedkope (of tweedehands) reflex zijn maar net zo goed een compact-of systeemcamera. Als de camera zogenaamde RAW-bestanden kan maken is er meer mogelijk met bewerking achteraf (photoshop e.d.). Voor 400 euro zou ik zelf voor een betere compact gaan, die zich tegenwoordig kunnen meten met de goedkopere reflexen.

ik heb een Fuji X20 compactcamera als aanvulling op mijn reflex, en die maakt prima foto's, ook in RAW. Is degelijk en fijn om mee te werken. Die kan ik zeker aanbevelen. Maar er zijn zo veel camera's die hetzelfde doen.
Hele slechte beeldkwaliteit bestaat niet echt meer met de huidige stand der techniek. Wel slechte camera's, maar dat heeft dan meer te maken met degelijkheid van de behuizing, plaatsing van de knoppen etc.
Ga naar een goede fotozaak (dat is niet de mediamarkt) en laat je adviseren.

Koop nooit een camera die je niet in de hand hebt gehouden, een camera moet "vertrouwd" in de hand liggen.

Ik sluit me bij itchy aan dat de camera niet zo veel uitmaakt. Een lichtere camera is wel handig als ze ermee op stap wil gaan.

Als zwart-wit aantrekt is het naar mijn ervaring een goed idee daar mee te beginnen. Je hoeft je er niet tot te beperken maar al in zwart-wit denken op het moment dat je een foto maakt leert je beter kijken (compositie) en het licht te 'begrijpen'. Die basis kan later ook goed van pas komen bij kleurenfotografie.

aslan (crew)
Ik sluit me bij voorgaande commentaren aan. Verder is het misschien interessant om wat verder dan de camera te kijken. Welke lenzen zijn voor welk type camera beschikbaar, en wat zijn de prijzen? Portretten en landschappen bijvoorbeeld, dat zijn twee verschillende lenzen: hoever wil je metgezel daarin gaan qua prijs en opties, en biedt de camera de mogelijkheid om die lens te gebruiken? Elk merk en elk type heeft zijn voor- en zijn nadelen. Persoonlijk heb ik zelf na lang wikken en wegen gekozen voor Canon omdat (destijds) het lenzengamma het meest uitgebreide was, en er verschillende andere goede (en goedkopere!) lenzenmerken zijn die dit nog meer uitbreiden (Sigma, Tokina, enz.). Momenteel zullen de andere cameramerken dit euvel wel weggewerkt hebben, neem ik aan. Zwart-wit of kleuren maakt voor de aanschaf van een camera weinig uit, vermits je uiteindelijk toch gaat fotograferen in RAW.

Azaad
itchy, Kronos, aslan; hartelijk dank voor jullie snelle, uitgebreidde en informatieve reacties. Jullie behulpzaamheid en goedhartigheid ontroert mij en doet mij stilletjes geloven in een God. Misschien wacht ons niet alleen eeuwige leven maar ook eeuwige liefde af na het graf. Als het niet in het leven is, dan komen we in de dood wellicht tot elkander. Wie zal het zeggen. Een mens mag hopen.

Ik heb nog wel enkele vervolgvragen, vooral aan itchy. Zou jij, of iemand anders, mij een aantal websites of fotobladen kunnen noemen waar de basis over belichting wordt toegelicht en ook leerzame en inspirerende foto's te vinden zijn? En zou je een cursus of workshop hier in Amsterdam kunnen aanraden?

Wat bedoel je precies met reflex? En wat is het verschil tussen een compactcamera en systeemcamera?

Waarin schuilt het verschil tussen lenzen voor portretten en landschappen?

Ik ben jullie voor eeuwig dankbaar voor jullie antwoorden en ophelderingen. Een begeleide hand is in deze eenzame, vervreemde wereld een zeldzaam goed. Ik stel het zeer op prijs.

Belichting:

Dit komt heel vaak aan de orde in tijdschriften die op de beginner zijn gericht, zoals Zoom. Ook kan je het hele jaar bij de tijdschriftenboer tijdschriften vinden die alleen maar hierover gaan. Het is ook te uitgebreid om even in een forumpost te behandelen.
De basics staan hier ook helder uitgelegd.

Cursus/workshop in Amsterdam: ik kom nooit in die hoek, zou het niet weten, zelf ff googlen...
Veel professionele fotografen maar ook camerawinkels doen workshops van een middag waarin de basics worden uitgelegd.

Reflex = spiegelreflex. Camera met grote(re) sensor en verwisselbare lenzen. Over het algemeen: grotere sensor = grotere pixelafstand = hogere beeldkwaliteit .
Systeemcamera = Camera met sensor van middelbare grootte en verwisselbare lenzen.
Compactcamera = Standaardcamera met zoomlens en kleine(re) sensor.

Vergeet verder het begrip "megapixels" tenzij je afdrukken groter dan A3 wil maken. Wordt veel mee geschermd maar meer megapixels is niet per sé beter. Integendeel zelfs, heel veel megapixels op een kleine sensor proppen is volkomen nutteloos. Maar het gebeurt.

Om het makkelijk te maken overlapt het elkaar allemaal. Goedkopere spiegelreflexen kunnen kleinere sensoren hebben dan high-end compactcamera's. Om dit allemaal uit te vinden zul je zelf moeten vergelijken op vergelijkingssites, of je laten adviseren bij de betere fotoboer (en de camera daar ook kopen natuurlijk! Je zult blij zijn met de extra service voor de paar tientjes die je duurder uitbent dan bij de mediamarkt).

Verschil in lenzen:
Voor landschappen heb je een groothoek nodig en voor portretten juist niet, want die vertekenen en dan wordt de grote gok van ome Piet nóg groter.
Maar dit is in de situatie van je vriendin helemaal niet aan de orde. Gezien het budget komt ze waarschijnlijk niet aan een camera met verwisselbare lenzen maar op een compactcamera. Die heeft een zoomlens die alles aankan en waarbij je die zorg dus niet hebt.
En mocht ze niet op een compactcamera uitkomen (mijns inziens is dat alleen mogelijk met tweedehands spul), dan heeft ze nog steeds maar één lens nodig: een zoomlens met een flink bereik.

Ik hoop niet dat dit allemaal afschrikt, het klinkt heel ingewikkeld maar als je er wat tijd in stopt valt het reuze mee. Succes!

Veel nuttige tips en info - wil nog wel een practisch, aanvullende opmerking maken: het grote verschil tussen een SLR en compactcamera is imo dat de eerste een 99% zuiver beeld geeft wát er wordt gefotografeerd en bij een compactcamera zit daar een grotere afwijking in, omdat je niet door de lens heen kijkt, zoals bij een SLR. Dat kan soms net leiden tot het ene ongewenste hekje oid.

Een andere aanvulling (maar dat kan inmiddels nét iets anders zijn) is dat je met een SLR sneller een aantal foto's achtereen kunt maken zodat je net die ene juiste kunt kiezen.

Mjuman schreef:
Veel nuttige tips en info - wil nog wel een practisch, aanvullende opmerking maken: het grote verschil tussen een SLR en compactcamera is imo dat de eerste een 99% zuiver beeld geeft wát er wordt gefotografeerd en bij een compactcamera zit daar een grotere afwijking in, omdat je niet door de lens heen kijkt, zoals bij een SLR. Dat kan soms net leiden tot het ene ongewenste hekje oid.

Aan dat verschil dacht ik ook meteen toen ik de reactie van itchy las. Maar het probleem van de afwijking die een compactcamera geeft als je door de zoeker kijkt is tegenwoordig niet meer zo groot. De meeste compactcamera's hebben zelfs geen zoeker meer.

In het andere topic wat foto's van mijn reis door Albanië.

Heel fraai, die kleuren. Merksplas? Heb er nl even op gegoogle'd, omdat ik nieuwsgierig was naar de benaming/aanduiding.

buizen
aslan schreef:
(afbeelding)

landlopersbegraafplaats, deze voormiddag

Heel mooi! Met dat gekleurde licht en al die kruizen.
En echt heel toevallig. Ik racede vandaag over binnenwegen en kwam twee bijzondere items tegen waarvoor ik ben gestopt, even achteruitrijden en ter plaatse twee mooie foto's gemaakt.
Eentje van een ANWB-paddestoel met pijlen in diverse richtingen naar illustere gehuchten en daar bovenop een halfhoge herenschoen. Die was blijkbaar gevonden en iemand had 'm er netjes op gezet. De ANWB-paddestoel is nodig aan een likje verf toe.
En eentje van een gedenkmonument in een bocht van zo'n binnenweg. Je kent ze wel, die herdenkingstekens, langs de kant van de weg, bij bomen bijv., waar iemand in een auto- of motor- of fietsongeluk het leven liet.
Een kaarsje, wat bloemetjes. Een christelijk kruis.
Maar dit gedenkteken was anders: een compleet natuurstenen monument van een meter hoog, een zware sokkel en daarboven een eenhoorn. Gestopt en foto van gemaakt. Hoe krijg je dat hier op MuMe geplaatst?

aslan (crew)
buizen ik gebruik postimage om dat hier te plaatsen

Mjuman inderdaad Merksplas

Ik vind die foto van die vlieg erg tof! Welke lens heb je daarvoor gebruikt, Aslan?

aslan (crew)
Groovy: voor de vlieg gebruikte ik de Sigma 105mm DG Macro 1:2.8

Ik heb een fotoboek gemaakt. Het heet Sisu en je kan het hier doorbladeren.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:45 uur

geplaatst: vandaag om 19:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.