MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Sporttoto en -pools topic (centraal topic)

zoeken in:
Teunnis , komt er nog een toureditie van je Giro pooltje?

Le Jeu des Classements du Tour de France

Welkom bij de tweede editie van dit spel en de eerste editie voor de Tour de France. De Tour de France is normaal gesproken in alles een mindere versie van Il Giro, maar dit jaar viel de Giro zo hard tegen dat ik begin te geloven in een megaspectaculaire Tour. Logisch toch? En, toegegeven, de Tour de France heeft de laatste jaren best geleverd.

Het opzet van dit spel is hetzelfde als Il Gioco delle Classifiche de Giro d’Italia, met wel hier en daar wat aanpassingen. Hieronder de spelregels, met in het cursief de wijziging ten opzichte van de Giro.

In dit pooltje hoef je maar een paar namen door te geven voordat het startschot van de Tour de France 2022 wordt gegeven, maar desondanks is het een veelzijdig pooltje, met elke dag spanning en sensatie. Het uitgangspunt is simpel: één inzending per klassement. Hier een overzicht van de klassementen en de puntenverdeling:

Maillot Jaune

De befaamde gele trui. Ik denk dat we allemaal wel snappen waar deze trui over gaat. Je kiest één renner die op de volgende manieren punten voor je kan verdienen:

- Kan elke etappe punten verdienen met de etappeuitslag: 20 punten voor de winst, 9 punten voor de tweede plek, 8 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 1 punt voor de tiende plek
- Kan elke etappe - uitgezonderd de slotetappe - punten verdienen met het krijgen van de Maillot Jaune aan het eind van de etappe: 10 punten voor het ontvangen van de Maillot Jaune aan het eind van een etappe.
- Kan aan het eind van de Tour de France punten verdienen met het algemeen klassement: 200 punten voor de winst, 90 punten voor de tweede plek, 80 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 10 punten voor de tiende plek.

Maillot Blanc

Ook de witte trui is voor de wielervolgers een bekend recept: het algemeen klassement, maar dan enkel voor belofterenners (geboren in 1997 of later). Je kiest ook hier één renner die op de volgende manieren punten voor je kan verdienen:

- Kan elke etappe punten verdienen met de etappeuitslag: 10 punten voor de winst, 4 punten voor de tweede plek, 3 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 1 punt voor de vijfde plek
- Kan elke etappe - uitgezonderd de slotetappe - punten verdienen met het krijgen van de Maillot Blanc aan het eind van de etappe: 5 punten voor het ontvangen van de Maillot Blanc aan het eind van een etappe.
- Kan aan het eind van de Tour de France punten verdienen met het algemeen klassement voor beloften: 100 punten voor de winst, 40 punten voor de tweede plek, 30 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 10 punten voor de vijfde plek.

Maillot Vert

De groene trui is voor de beste sprinter van de Tour de France. Je kiest ook hier één renner die op de volgende manieren punten voor je kan verdienen:

- Kan alleen in sprintetappes* punten verdienen met de etappeuitslag: 20 punten voor de winst, 9 punten voor de tweede plek, 8 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 1 punt voor de tiende plek
- Kan elke etappe - uitgezonderd de slotetappe - punten verdienen met het krijgen van de Maillot Vert aan het eind van de etappe: 5 punten voor het ontvangen van de Maillot Vert aan het eind van een etappe.
- Kan aan het eind van de Tour de France punten verdienen met het puntenklassement: 100 punten voor de winst, 40 punten voor de tweede plek, 30 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 10 punten voor de vijfde plek.

Maillot à Pois

Deze trui noemen we in het Nederlands de bollentrui, de bolletjestrui of de bergtrui en is voor de beste klimmer van de Tour de France. Je kiest ook hier één renner die op de volgende manieren punten voor je kan verdienen:

- Kan alleen in bergetappes* punten verdienen met de etappeuitslag: 20 punten voor de winst, 9 punten voor de tweede plek, 8 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 1 punt voor de tiende plek
- Kan elke etappe - uitgezonderd de slotetappe - punten verdienen met het krijgen van de Maillot à Pois aan het eind van de etappe: 5 punten voor het ontvangen van de Maillot à Pois aan het eind van een etappe.
- Kan aan het eind van de Tour de France punten verdienen met het bergklassement: 100 punten voor de winst, 40 punten voor de tweede plek, 30 punten voor de derde plek, enzovoorts tot en met 10 punten voor de vijfde plek.

Classement d'Équipes

Het Classement d'Équipes is een klassement waar weinig renners en kijkers om geven, dus ook een beperkte rol in deze pool. Het klassement wordt opgebouwd door elke etappe de drie snelste etappetijden van de renners van een en hetzelfde team bij elkaar op te tellen. Ik heb vandaag voor het eerst geleerd dat bonificatieseconden (en tijdstraffen) niét meetellen voor dit klassement. Dit klassement noemt men hier ook wel het ploegenklassement. Je kiest hier één ploeg die op de volgende manier punten voor je kan verdienen:

- Kan aan het eind van de Tour de France punten verdienen met het ploegenklassement: 50 punten voor de winst, 20 punten voor de tweede plek en 10 punten voor de derde plek.

Prix de la Combativité

Eén van de charmes van Il Giro d'Italia is de wirwar aan onzinnige nevenklassementen. En toevallig ook een erg leuke toevoeging aan dit spel. Maar de Tour de France doet niet aan schijtlolligheden. Al was het combinatieklassement (inclusief lapjestrui) wel vrij geniaal, maar dat hebben ze daarom uiteraard in de ban gedaan. Ook was er ooit een rode trui voor het tussensprintklassement. Maar goed, het heeft geen zin om in het verleden blijven te hangen. Blijft over: de prijs voor de strijdlust. Om toch wat meer schwung te geven aan het enige nevenklassement heb ik besloten om hier zowel per etappe als aan het eind van de Tour de France (meer) punten uit te delen. Je kiest hier één renner die op de volgende manier punten voor je kan verdienen:

- Kan elke etappe punten verdienen met het krijgen van de Prix de la Combativité aan het eind van de etappe: 5 punten voor het ontvangen van de Prix de Combativité aan het eind van een etappe.
- Kan aan het eind van de Tour de France punten verdienen met de benoeming van de Super Combatif: 50 punten voor de het krijgen van de titel Super Combatif.

Algemeen

Ik zal nog even wat puntjes op de i zetten qua spelregels. Je kiest dus voor elk klassement slechts één wielrenner of wielerploeg. Deze scoort per klassement punten voor je. Het is toegestaan om dezelfde renner of ploeg bij meerdere klassementen te kiezen. Deze scoort dan voor elk klassement apart zijn punten. Mocht je dezelfde renner kiezen voor de Maillot Jaune, Blanc en Vert en deze renner wint een sprintetappe, dan verdien je dus drie keer etappepunten (en wellicht ook drie keer truipunten). Wat betreft (doping)schorsingen en diskwalificaties: de uitslag op de officiële website van de Tour de France 24 uur na de finish is leidend. Zowel per etappe - dus 24 uur naar de finish van de eerste etappe zijn deze uitgedeelde punten definitief - als aan het eind van de Tour de France. Je mag trouwens de nevenklassementen overslaan mocht je daar geen zin hebben. Sterker nog, je mag ook alleen een renner voor één klassement indienen als je dat wilt. Of je daar kansrijk mee bent, is een tweede.

Je stuurt je team naar mij via een pm op één van de Metersites of via WhatsApp. Je inzending moet er zo uitzien (aan te bevelen om andere keuzes te maken qua renners en ploegen).

Maillot Jaune: Chris Froome
Maillot Blanc: Fred Wright
Maillot Vert: Steven Kruijswijk
Maillot à Pois: Taco van der Hoorn
Classement d'Équipes: Intermarché - Wanty - Gobert Matériaux
Prix de la Combativité: Chris Froome

Bij de geringste twijfel over de spelling van een renner of ploeg, raadpleeg ProCyclingStats.com.

* de sprintetappes zijn etappes 2, 3, 4, 5, 6, 13, 15, 19 en 21 en de bergetappes zijn etappes 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 17 en 18

Taglijstje:

Casartelli, Coma Cat, DjFrankie, Edgar18, El Ninjo, FinisTerra, gigage, jeroentjuhh, johan de witt, johannesA, Joshua68, Justus18, L_T_B, LuukRamaker, Mb., McSavah, Nicolage Rico, Paap_Floyd, Poek, Poles Apart, stoepkrijt, TheBunk, yeahyeahyeah, zaaf en eventueel andere geïnteresseerden.

De belangrijkste wijzigingen zijn dus:

- meer punten voor etappewinst
- meer punten voor het strijdlustklassement

En nog even over de verschillende puntenverdeling van de truien:

De bedoeling is om de gele trui dubbel te laten meetellen ten opzichte van de andere drie truien. Omdat slechts (minder dan) de helft van de etappes zijn aangemerkt als sprint- of bergetappe, kun je daar voor de daguitslag net zoveel punten winnen als voor de gele trui, zodat je over de gehele Tour (ongeveer) twee keer zoveel punten kunt winnen qua etappeuitslagpunten met je geletruikeuze. De witte trui telt daarentegen (net als de gele trui) elke etappe mee qua etappeuitslagpunten, dus daar heb ik dan de punten gehalveerd - soort van.

Ik vrees hier trouwens veel dezelfde teams en dus veel gelijke standen. Ach, het is wat het is.

Groot wielerliefhebber, kijk ieder seizoen zoveel mogelijk, maar vind pooltjes vaak echt veel te veel gedoe, maar dit ziet er wel overzichtelijk uit. Wie weet stuur ik wat in.

Teunnis schreef:
Ik vrees hier trouwens veel dezelfde teams en dus veel gelijke standen. Ach, het is wat het is.
Dat denk ik ook, geel, wit en groen zou best eens bij iedereen gelijk kunnen zijn.

Oh nee hoor, dat is nu al niet het geval.

Dan doen er mensen zonder verstand mee .

Nee hoor, misschien ga ik ook wel all out voor verrassingen. Met Corona in gedachte nog niet zo'n gekke gedachte dat Dylan Groenewegen straks in Parijs met het geel om de schouders staat.

zaaf
ssssst

Lijst met 5 x Martijn Tusveld ingestuurd.

Om 16.00 uur vandaag start de eerste renner, dus als je nog mee wilt doen moet je voor die tijd je selectie opsturen.

Van de deelnemers van de Giro mis ik nog Coma Cat, Edgar18, FinisTerra, jeroentjuhh, LuukRamaker en McSavah.

Ik sla over deze keer.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Les Equipes

De zeventien deelnemende teams zijn:

AllemeMaglia's
Maillot Jaune: Tadej Pogačar
Maillot Blanc: Tadej Pogačar
Maillot Vert: Wout van Aert
Maillot à Pois: Romain Bardet
Classement d'Équipes: Jumbo-Visma
Prix de la Combativité: Guillaume Martin

Coma Cat
Maillot à Pois: Ruben Guerreiro
Classement d'Équipes: INEOS Grenadiers
Prix de la Combativité: Taco van der Hoorn

DjFrankie
Maillot Jaune: Jonas Vingegaard
Maillot à Pois: Primož Roglič
Prix de la Combativité: David Gaudu

El Ninjo
Classement d'Équipes: BORA - hansgrohe
Prix de la Combativité: Matteo Jorgenson

FinisTerra
Maillot à Pois: Thibaut Pinot
Prix de la Combativité: Mathieu van der Poel

johan de witt
Classement d'Équipes: UAE Team Emirates
Prix de la Combativité: Ruben Guerreiro

Justus18
Prix de la Combativité: Warren Barguil

L_T_B
Maillot Vert: Caleb Ewan
Maillot à Pois: Jonas Vingegaard
Prix de la Combativité: David Gaudu

Matthijs
Maillot Jaune: Primož Roglič
Maillot à Pois: Tadej Pogačar

McSavah
Prix de la Combativité: Thibaut Pinot

PEC
Maillot à Pois: Bauke Mollema
Prix de la Combativité: Pierre Rolland

Poek
Classement d'Équipes: Bahrain - Victorious

Poles Apart

Teunnis
Maillot à Pois: Pierre Rolland
Prix de la Combativité: Pierre Rolland

TheBunk
Prix de la Combativité: Ruben Guerreiro

yeahyeahyeah
Classement d'Équipes: Bahrain - Victorious
Prix de la Combativité: Thibaut Pinot

zaaf
Classement d'Équipes: Movistar Team
Prix de la Combativité: Quinn Simmons

Was Wout van Aert een verplichte keuze?

Le Jeu des Classements du Tour de France - Les Statistiques

Maillot Jaune

De meest gekozen renner voor de gele trui is - weinig verrassend - Tadej "Pogi" Pogačar. Maar ik dacht dat hij nauwelijks concurrentie zou krijgen voor deze positie in dit spel. Maar er zijn toch nog zeven teams met een andere renner voor de Maillot Jaune. Die zeven keer werd er elke keer voor een renner van Jumbo-Visma gekozen: zes keer Jonas "Vingego" Vingegaard en éénmaal Primož "Rogla" Roglič. Precies de eerdere uitdagers van Pogi, respectievelijk in 2021 en 2020. Matthijs kan hier spekkoper worden als Primož Roglič deze Tour wint.

Maillot Blanc

Hier kan ik kort over zijn: iedereen heeft Tadej Pogačar gekozen. Het is jammer dat Vingegaard net een klein maandje te oud is.

Maillot Vert

Hier kan ik kort over zijn, maar niet zo kort als in de vorige categorie: bijna iedereen heeft Wout van Aert, behalve L_T_B, die heeft Caleb Ewan. Ik zat zelf ook te overwegen om Ewan te pakken. Van Aert gaat punten pakken in etappes die niet (direct) meetellen voor deze categorie, zoals tijdritten en de minder zware bergetappes. En de puncheursetappes kan Ewan tegenwoordig ook heel goed aan. Ik denk dat het niet eens zo'n hele gekke keuze is van L_T_B.

Maillot à Pois

Nu komen we bij de categorieën waar men hun wildcards hebben ingezet. Ruben Guerreiro, Thibaut Pinot en Tadej Pogačar waren de populairste keuzes hier, elk aanwezig in vier teams (in deze categorie). Een mooie vertegenwoordiging van de drie type verstandige keuzes: een avonturier, een voormalig klassementsman die nu vrijuit kan koersen en een topfavoriet voor het algemeen klassement. De andere keuzes - elk éénmaal gekozen - vallen hier ook onder: Bauke Mollema, Jonas Vingegaard, Pierre Rolland, Primož Roglič en Romain Bardet.

Classement d'Équipes

Opnieuw een gelijkspel in populariteit: zowel INEOS Grenadiers als Jumbo-Visma zijn zes keer gekozen. Logisch, want ze hebben elk drie renners die bewezen hebben een goed klassement te kunnen rijden. En dan hebben beiden ploegen nog wat namen die vooraan kunnen zitten in een zware etappe. Verder komen we ook nog Bahrain - Victorious, BORA - hansgrohe, Movistar Team en UAE Team Emirates tegen in de keuzes. Dit klassement levert niet veel punten op, maar gezien de eenduidigheid in sommige truicategorieën, zou het wel eens de doorslag kunnen geven.

Prix de la Combativité

Nog zo'n klassement wat weinig punten oplevert, maar wel beslissend kan zijn. Alleen al de naam vraagt om gedurfde keuzes en dat zien we terug. Mathieu van der Poel is de meest voor de hand liggende naam, maar dertien van de zeventien teams gingen voor een ander. Een opsomming: David Gaudu, Guillaume Martin, Matteo Jorgenson, Pierre Rolland, Quinn Simmons, Ruben Guerreiro, Taco van der Hoorn, Thibaut Pinot en Warren Barguil. Veel Fransen zo te zien. En dat is geen gek idee, aangezien de jury volledig Frans is. Maar - even een frappante statistiek eruit gooien - het is alweer twaalf jaar geleden dat er voor het laatst een Fransman de Super Combatif in een even jaar won. In een even jaar, ja. Want in de oneven jaren gaat de prijs juist altijd - beter gezegd: altijd sinds 2011 - naar een Fransman. Zouden ze het expres afwisselen? Had ik dit maar eerder geweten...

Algemeen

Er is één team dat voor elke categorie voor de (gedeeld) meest populaire keuze is gegaan: Team FinisTerra! De vorige keer leverde dat een fantastische plek in de middenmoot op. Het meest originele team (volgens de harde cijfers) is het team van L_T_B. Maar mijn gevoel zegt dat die van El Ninjo het meest origineel is.

Verder hebben we behoorlijk wat teams die dezelfde basis-vier hebben. Maar doordat er nu ook onderweg punten te verdienen zijn voor de strijdslust, zijn er geen koppeltje van teams te vinden die gegarandeerd tot de eindpunten samenblijven. Maar punten voor de strijdlust zijn schaars (één renner per etappe en niet eens elke etappe), dat de kans vrij groot is dat de strijdlustrenner geen rol van betekenis (in punten) speelt.

De volgende teams hebben dezelfde basis-vier, maar wel elk compleet verschillende keuzes voor de twee nevenklassementen:

- El Ninjo en Poles Apart
- FinisTerra, johan de witt, Justus18 en zaaf

Als je van je concurrent met dezelfde basis-vier wilt winnen, moet je dus hopen dat je de juiste keuzes hebt gemaakt voor Classement d'Équipes en Prix de la Combativité.

Maar het kan nog erger, er zijn twee koppeltjes die zelfs in vijf van de zes categorieën tot dezelfde keuzes zijn gekomen:

- Coma Cat en TheBunk
- Poek en yeahyeahyeah

Deze koppeltjes verschillen onderling enkel in hun keuze voor Prix de la Combativité.

Het goede nieuws is dus dat er geen enkel team volledig identiek is. Al kan een gelijke stand natuurlijk altijd gebeuren, wanneer de verschillende keuzes niet scoren of toevallig precies gelijk scoren. Gedeelde smart is halve smart zou ik dan maar denken.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 1

Ik heb zo mijn op- en aanmerkingen over het parcours, de startlijst en de randomstandigheden over deze Tour, maar naar deze tijdrit keek ik eigenlijk wel uit. Iets meer dan tien kilometer, door de stad Kopenhagen, in de regen. Perfectie om het spannend te krijgen tussen types als Mathieu van der Poel (de explosieve en technische rijders) en Filippo Ganna (de tijdritlocomotieven). Wout van Aert heeft het allebei en leek daarom de beste papieren te hebben. Het werd een zinderende strijd en secondenwerk tussen de mooiste namen uit dit peloton. Het mooie was ook dat alle toppers bij elkaar op de startlijst stonden; vanwege het voorspelde slechter wordende weer besloten ze allemaal vroeg van start te gaan. Zo kregen we in korte tijd veel te zien. Na anderhalf uur was de tijdrit klaar en dat is wel prettig bij dit vaak doodsaaie onderdeel. Wout van Aert won op enkele seconden van Pogačar, op enkele seconden van Ganna, op enkele seconden van Van der Poel. De Belgen hun gedroomde uitslag. Toch werden ze nog even zenuwachtig, omdat het weer wat leek op te klaren. Maar betere tijden leverde dat niet op. Totdat er ineens een kruising tiussen een lam en een paard over de weg walsde als een op hol geslagen stier. Yves Lampaert was als bezeten op weg naar de grootste prestatie in zijn carrière. Hij viel niet meer stil. Van Aert - al een tijdje op de zogeheten "hot seat" - wist ook niet zo goed wat hij zag, maar het gebeurde toch echt: Yves Lampaert won de openingstijdrit en mag morgen in het geel van Roskilde naar Nyborg. Ook de groene trui is daarmee automatisch voor hem, en daar zal L_T_B vooral blij mee zijn: anders , kreeg ieder ander team vijf punten voor het groen van Van Aert. Lampaert is een oude rot in het peloton en er waren vandaag geen bergpunten te verdienen, dus het blijft bij geel en groen voor Yves Lampaert. De witte trui gaat naar de hoogstgeklasseerde belofterenner en dat is. Tadej Pogačar. Wat helemaal niks boeit, want iedereen heeft hem voor wit. Wel leuk dat iedereen vanaf nu elke etappe vijf punten krijgt. Ik zie daar namelijk niet snel verandering in komen.

Naast die vijf wittetruipunten kreeg Pogi ook nog eens drie punten voor de etappeuitslag. Althans, voor het kiezen van hem als wittetruikandidaat. Als je hem ook nog eens heb gespeeld in het geletruiklassement, dan krijg je nogmaal acht punten, dit keer allemaal vanwege de etappeuitslag. Klinkt ingewikkeld, hè? Is het eigenlijk niet en ik kan me voorstellen dat het misschien verhelderend is als ik gewoon mijn spreadsheet even deel met jullie dit keer:

Le Jeu des Classements du Tour de France.xlsx - Google Spreadsheets - docs.google.com

Dan zie je ook dat Jonas Vingegaard alleen in het geletruiklassement (vier) punten pakt en Primož Roglič drie punten in datzelfde klassement.

De stand in de pool ziet er na de eerste etappe als volgt uit:

1. AllemeMaglia's (16 punten)
1. Coma Cat (16 punten)
1. FinisTerra (16 punten)
1. johan de witt (16 punten)
1. Justus18 (16 punten)
1. Poek (16 punten)
1. Teunnis (16 punten)
1. TheBunk (16 punten)
1. yeahyeahyeah (16 punten)
1. zaaf (16 punten)
11. DjFrankie (12 punten)
11. El Ninjo (12 punten)
11. L_T_B (12 punten)
11. McSavah (12 punten)
11. PEC (12 punten)
11. Poles Apart (12 punten)
17. Matthijs (11 punten)

Op de gedeeld eerste plek iedereen met Pogi voor de gele trui, op de gedeeld elfde plek iedereen met VIngego voor de gele trui en eenzaam op de laatste plek degene met Rogla voor de gele trui.

Morgen krijgen we voor mijn gevoel echt precies dezelfde etappe als die altijd volgt nadat de opening een tijdrit of proloog was: een enkel bultje om een gimmicky strijd te krijgen om de bergtrui - een strijd die volledig irrelevant gaat blijken om de eindstrijd voor de bollen - maar verder vlak, vlak, vlak en 99,99% kans op een massasprint. Ik raad aan om ergens rond 14.00 uur kortstondig in te schakelen om te kijken naar wat (relatief) middelmatige wielrenners die strijden voor eeuwige glorie in de vorm van een wit wielertruitje met rode stippen. Daarna kun je weer wat anders gaan doen. Iets voor 17.00 uur begint de opmaat voor de massaspurt, dus dan wordt het weer leuk kijkvoer. Ik ben zelf erg benieuwd hoeveel sprints Caleb Ewan gaat overleven, voordat hij weer eens finaal op zijn plaat gaat.

Teunnis schreef:
Il Gioco delle Classifiche de Giro d’Italia - Il Finale

De jury heeft er de Nederlandse Wikipedia erbij gepakt en zag daar de naam Mathieu van der Poel staan. Dat kan ook alleen maar het juiste antwoord zijn op de vraag wie de meest strijdlustige renner in deze Giro was, dus gaan we er gewoon van uit dat Matje hem gewonnen heeft. Niet dat het veel uitmaakt: wonder boven wonder heeft niemand de naam Mathieu van der Poel genoemd in dit klassement. Mathieu van der Poel is überhaupt niet genoemd. Wat een kenners hier...

Ja, die fout ging ik dus niet nog een keer maken. Zeker met berichten als Mathieu van der Poel: “Als ik de benen heb, wil ik in de Tour koersen zoals in de Giro” | WielerFlits

Wat betreft het ploegenklassement, vaak wordt dat gewonnen door een team dat zowel een paar goede kopmannen heeft als vaak meezit in een vlucht. Logischerwijs gaat het dan tussen Bahrain en EF, misschien nog Bora. Ik koos voor Bahrain, maar dat was wel voor het nieuws dat de politie in diverse landen invallen bij ze heeft gedaan.

Teunnis schreef:
maar verder vlak, vlak, vlak en 99,99% kans op een massasprint.

De kans op waaiers (en daarmee geen massasprint) lijkt me toch groter dan 0,01%, al schijnen de weeromstandigheden niet mee te zitten.

Mijn theorie voor INEOS is dat geen van de renners echt mee gaat doen in de strijd om geel, en daarom een aantal van hun renners de vrijheid krijgt om mee zitten in de vluchten. EF heb ik ook overwogen.

Poek schreef:
(quote)

De kans op waaiers (en daarmee geen massasprint) lijkt me toch groter dan 0,01%, al schijnen de weeromstandigheden niet mee te zitten.

Scherp, dat heb ik niet benoemd. De etappe is ontworpen met het oog op waaiers. Maar dan moet de wind precies goed staan, en dat schijnt het niet te gaan doen.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 2

In alles bracht deze etappe wat ik ervan verwachtte. Een kopgroep van vier mocht om de bergtrui strijden. Even dacht ik dat ik een dikke slag ging slaan met Pierre Rolland, maar bij het eerste klimmetje werden hij en zijn teamgenoot er al afgereden door een Deen en en Noor, Magnus Cort en Sven Erik Bystrøm. Ik ga er maar vanuit dat het grootse plan van B&B Hotels - KTM, de ploeg van Rolland, was om Cyril Barthe aan de bergtrui te helpen met de hulp van de supervorm van Rolland. Want als Pierre het bergop niet kan opboksen tegen Sven fucking Erik Bystrøm, dan kan ik beter nu al opgeven. Anyways, nadat ook Bystrøm was ingerekend door het peloton was het op naar De Brug! En uit nervositeit gingen ze massaal op hun plaat bij de eerste meter van de brug. Terwijl er echt nul reden was om bezorgd te zijn: er was een harde tegenwind en dus ging er natuurlijk helemaal niks gebeuren op die verdomde brug. Onder andere Yves Lampaert en Rigoberto Urán kwamen op een dikke achterstand door de valpartij, maar al voordat de brug afgelopen was, keerden ze vrij gemakkelijk terug in het peloton. Tot slot was er nog een heerlijk Takeshi's Castle-esque finale, waar uiteraard een massale valpartij ontstond. Net binnen de drie kilometer, dus voor het klassement maakte het niks uit. Voor de etappezege uiteraard wel, maar alle sprinters die er toe doen zaten vooraan mee. En dus kregen we een eerste krachtmeting tussen hen. De rapste man bleek, vrij overtuigend, Fabio Jakobsen. Het was dat zijn positionering niet ideaal was, anders stond hij waarschijnlijk solo op de finishfoto. Caleb Ewan was weer traditioneel nergens (lees: 13e) in de eerste massasprint. De haast-unaniem gekozen Wout van Aert was wel op afspraak en werd tweede. Daarmee veroverde hij zowel de gele als groene trui. De bollentrui gaat naar Magnus Cort en het wit blijft in handen van Tadej Pogačar.

Voor de punten betekent dit dat Wout van Aert een flinke slag slaat vandaag: acht etappepunten en vijf truipunten. Verder voor iedereen weer vijf gratis punten, voor de witte trui van Pogi.

De stand in de pool ziet er na de tweede etappe als volgt uit:

1. AllemeMaglia's (34 punten)
1. Coma Cat (34 punten)
1. FinisTerra (34 punten)
1. johan de witt (34 punten)
1. Justus18 (34 punten)
1. Poek (34 punten)
1. Teunnis (34 punten)
1. TheBunk (34 punten)
1. yeahyeahyeah (34 punten)
1. zaaf (34 punten)
11. DjFrankie (30 punten)
11. El Ninjo (30 punten)
11. McSavah (30 punten)
11. PEC (30 punten)
11. Poles Apart (30 punten)
16. Matthijs (29 punten)
17. L_T_B (17 punten)

Het zit nog dicht op elkaar en dat zal wel even zo blijven tot eerste bergetappe. Gewaarschuwd: de eerste bergetappe is pas over zes dagen. De enige die in de eerste zes etappes zal afwijken is L_T_B, en voorlopig nog niet op een positieve manier. Misschien tijd voor wat voodoo?

Morgen gewoon weer hetzelfde etappeprofiel als vandaag, maar dan zonder brug. Wat hebben ze toch een fantastisch weekendprogramma voor ons opgesteld!

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 3

Even dacht ik naar de uitzending van gisteren te kijken. Opnieuw zagen we voorop MC Nielsen de show stelen. Maar dit keer zonder Noorse kompaan. Helemaal solo en dus geen probleem om de puntjes voor de bollentrui binnen te halen. Al op vijftig kilometer werd hij ingerekend. Wat nu? Nou ja, niks dus. Kilometers tellen tot de finale. Die finale verliep dit keer een heel stuk minder chaotisch. Geen valpartijen. Wel wat sprinters die opgesloten raakten. Daardoor geen tweede zege voor Fabio Jakobsen en weer een teleurstellend resultaat voor Caleb Ewan. Dé kans voor Wout van Aert om eindelijk eens te winnen, na twee tweede plekken. Maar het mocht niet zo zijn; hij kwam een paar millimeter tekort op de andere Nederlandse topsprinter, Dylan Groenewegen. Twee jaar terug lagen Jakobsen en Groenewegen nog samen in de Poolse hekken, nu winnen ze back-to-back Touretappes.

Voor de punten betekent dit dat Wout van Aert een flinke slag slaat vandaag: acht etappepunten en vijf truipunten. Verder voor iedereen weer vijf gratis punten, voor de witte trui van Pogi. Jammer, ik moet toch nog iets toevoegen aan de tekst van gisteren: twee schamele puntjes voor Caleb Ewan dit keer.

De stand in de pool ziet er na de derde etappe als volgt uit:

1. AllemeMaglia's (52 punten)
1. Coma Cat (52 punten)
1. FinisTerra (52 punten)
1. johan de witt (52 punten)
1. Justus18 (52 punten)
1. Poek (52 punten)
1. Teunnis (52 punten)
1. TheBunk (52 punten)
1. yeahyeahyeah (52 punten)
1. zaaf (52 punten)
11. DjFrankie (48 punten)
11. El Ninjo (48 punten)
11. McSavah (48 punten)
11. PEC (48 punten)
11. Poles Apart (48 punten)
16. Matthijs (47 punten)
17. L_T_B (24 punten)

Er veranderd vrij weinig aan de stand.

Morgen eindelijk een rustdag. Dat hebben de renners wel verdiend na deze loeizware etappes. En dan dinsdag naar Dunkerque, bekend van de 4 Jours de Dunkerque, een Franse ProTour-wedstrijd die - je had het kunnen raden - zes dagen duurt. Op papier best een aardig ritje, met zes gecategoriseerde klimmetjes. Of het genoeg gaat zijn om ook maar één sprinter eraf te rijden moeten we nog afwachten, maar er zit in ieder geval wat suspens in de rit.

Teunnis schreef:
Jammer, ik moet toch nog iets toevoegen aan de tekst van gisteren: twee schamele puntjes voor Caleb Ewan dit keer.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 4

Het leek er lange tijd op dat we gisteren alweer een doodsaaie etappe gingen krijgen. De onvermijdelijke Magnus Cort Nielsen zat weer in de kopgroep, dit keer weer in duo (met Anthony Perez). Na de Kasselberg, al vroeg in de rit, leek het even leuk te worden toen Quick-Step Alpha Vinyl Team aan de boom ging schudden en gebruik makend van de gunstige wind het peloton in drie stukken scheurde. Helaas was het nog meer dan honderd kilometer tot de finish en stond de wind al gauw niet meer gunstig. Daarna gebeurde er helemaal niks meer tot we bij de Côte du Cap Blanc-Nez aankwamen. De sprint naar de voet van het klimmetje werd gewonnen door Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers en Team BikeExchange - Jayco, op die volgorde. Doordat BikeExchange meteen door de hoeven zakte bij de eerste hellende meters, kwam er een flink gat in het peloton tussen Jumbo en INEOS en de rest. En op datzelfde moment ontstak Jumbo hun drietrapsraket Van Hooydonck-Benoot-Van Aert. De andere teams daarmee direct kansloos. De cruciale versnelling kwam van Wout van Aert. Op welke manier cruciaal is voer voor discussie. Op de positieve manier cruciaal voor Wout van Aert, want zijn versnelling was zo verschroeiend dat hij een definitief gat sloeg, zelfs met de beste twee van Jumbo en INEOS, respectievelijk Jonas Vingegaard en Adam Yates. De negatieve uitleg is hij daarmee de kans voor Vingegaard seconden te pakken op Tadej Pogačar de nek omdraaide. Gezien de individuele renners én de ploegen, lijken me dit toch dé uitgelezen kansen om Pogačar pijn te doen. Dat gebeurde dus niet: Wout van Aert ging er in zijn eentje vandoor en was niet te stoppen. Het peloton was kansloos. Wel konden we nog even lachen om Jasper Philipsen, die juichend over de streep kwam omdat hij niet mee had gekregen dat Van Aert voor het peloton was gefinished. Voor Wout van Aert gelde vandaag het spreekwoord viermaal is scheepsrecht: na drie tweede plekken, nu dan eindelijk de winst. Als we de Tour van vorig jaar meepakken, werd Van Aert in de laatste zes etappes drie keer eerste en drie keer tweede. Fenomeen.

En dus weer in dit spel een hele flinke slag voor Wout van Aert. Dit keer zelfs 25 punten voor hem (twintig voor de etappezege, vijf voor de groene trui). En weer iedereen in de punten met het wit van Tadej Pogačar. Caleb Ewan kwam er dit keer niet aan te pas (ondanks dat hij meezat in het peloton).

De stand in de pool ziet er na de vierde etappe als volgt uit:

1. AllemeMaglia's (82 punten)
1. Coma Cat (82 punten)
1. FinisTerra (82 punten)
1. johan de witt (82 punten)
1. Justus18 (82 punten)
1. Poek (82 punten)
1. Teunnis (82 punten)
1. TheBunk (82 punten)
1. yeahyeahyeah (82 punten)
1. zaaf (82 punten)
11. DjFrankie (78 punten)
11. El Ninjo (78 punten)
11. McSavah (78 punten)
11. PEC (78 punten)
11. Poles Apart (78 punten)
16. Matthijs (77 punten)
17. L_T_B (29 punten)

Er veranderd opnieuw weinig aan de stand.

Vandaag staat de kasseienetappe op het programma. De rit is zojuist begonnen, maar het is nog wel even wachten tot de eerste kasseien. Al weten we van voorgaande jaren dat het al vóór de steentjes hectisch is en helemaal mis kan gaan voor grote klassementsmannen. Chris Froome zal alvast nachtmerries hebben gehad vannacht. De heftigste kasseienstroken van Parijs-Roubaix worden knap ontweken, maar de laatste zestig kilometers bieden genoeg spektakel. We finishen enkele meters vóór het Trouée d'Arenberg (a.k.a. het Bos van Wallers). Jammer, maar de vorige keer dat we op deze manier finishten werd het één van de meest memorabele ritten in de geschiedenis van de Tour de France, met een zege voor Lars Boom en de fundatie voor de Tourzege van Vincenzo Nibali. Ik zou zeggen, schakel zo vroeg mogelijk in en op zijn laatst 15.40 uur (dan beginnen de kasseien en die zullen in rap tempo elkaar opvolgen).

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 5

Chaos. Totale chaos. Nou ja, in het tweede deel dan. In de eerste deel van de etappe gebeurde er vrij weinig, al was het wel erg nerveus door al die kleine dorpjes in Noord-Frankrijk. Kleine valpartijen hier en daar, lekke banden hier en daar, en een kopgroep van uiteindelijk zes, met alweer Magnus Cort Nielsen. Ik denk dat we de eerste kandidaat voor de Super Combatif al kunnen opschrijven. De koers opende nog niet direct zodra de kasseienstroken aan de beurt waren. Nee de eerste paar stroken liepen nog redelijk gemoedelijk. Tot opeens alles tegelijk gebeurde. Ter illustratie drie berichten achter elkaar: "Poel eraf". "Aert ook". "Lampaert ook". Allemaal om 16.24 uur. Vanaf dat moment was het puntje-van-je-stoel-sport. met o.a. een verrassend sterke Vlasov en Gaudu, en pech en valpartijen voor o.a. Primož Roglič, Jonas Vingegaard en Geraint Thomas. Ook Caleb Ewan ging hard onderuit. Maar het was vooral Tadej Pogačar die veel indruk maakte. Voor zover ik heb gezien, zat hij letterlijk continu voorin. In een kasseienrit is dat schier onmogelijk. Maar Pogi is geen gewone. Terwijl de Jumbomannen en nog heel wat meer de achterstand aan het beperken waren, ging Pogačar mee in het wiel van een demarrerende Jasper Stuyven. Samen reden ze weg van het peloton. Het is dat het peloton in een eerdere fase te veel ruimte had gelaten aan de zes koplopers, anders had Pogačar deze rit nog kunnen winnen ook. Lijkt me trouwens een mooi doel voor Pogi: Parijs-Roubaix. Dat hij de Ronde van Vlaanderen kan winnen toonde hij al eerder dit jaar. En de andere monumenten moeten dan ook mogelijk zijn. Zou hij dan echt de prestaties van Eddy Merckx kunnen evenaren (alle grote rondes én alle monumenten winnen)? Anyway, Stuyven en Pogačar gingen dus niet winnen, want de kopgroep van zes had te veel voorsprong (of: de aanval kwam te laat). In de kopgroep van zes zaten bijna alleen maar oud-winnaars van etappes in grote rondes: Edvald Boasson Hagen, Simon Clarke, Alexis Gougeard, Taco van der Hoorn en de al heel vaak genoemd Magnus Cort. De enige die nog niet in een grote ronde had gewonnen, was de winnaar van de laatste editie van San Sebastian: Neilson Powless. Geen sinecure dus om in dit groepje te winnen. Het liep uiteindelijk uit op een merkwaardige sprint, waar Powless op de verrassing speelde, Boasson Hagen te vroeg het gat dichtte en van der Hoorn nét te vroeg de sprint aantrok én een aantal haperde. Cort en Gougeard waren al gelost vóór de eindspurt. Blijft over de oude vos Clarke. Hij won ook als een oude vos. Sluw gebruik makend van de anderen en op het juiste moment de beslissing maken. Een vijftigal seconden daarachter finishten Pogačar en Stuyven. Helaas voor Pogi maakte het peloton nog veel tijd goed in de slotfase en was zijn winst op de meeste naaste concurrenten slechts dertien seconden. Al zijn er ook een hoop klassementsrenners die meer tijd verloren: Primož Roglič verloor zo'n twee minuten, Ben O'Connor zelfs drie minuten en Jack Haig haalde helaas de finish niet.

De truien bleven waar ze zaten. In de etappeuitslag zien we enkel Tadej Pogačar (vier) punten sprokkelen. De truipunten zijn dus gelijk aan gisteren (en eergisteren en de dag daarvoor).

De stand in de pool ziet er na de vijfde etappe als volgt uit:

1. AllemeMaglia's (96 punten)
1. Coma Cat (96 punten)
1. FinisTerra (96 punten)
1. johan de witt (96 punten)
1. Justus18 (96 punten)
1. Poek (96 punten)
1. Teunnis (96 punten)
1. TheBunk (96 punten)
1. yeahyeahyeah (96 punten)
1. zaaf (96 punten)
11. DjFrankie (88 punten)
11. El Ninjo (88 punten)
11. McSavah (88 punten)
11. PEC (88 punten)
11. Poles Apart (88 punten)
16. Matthijs (87 punten)
17. L_T_B (34 punten)

De winnaars van vandaag zijn vooral degenen met Pogačar als geletruikandidaat. Oftewel: iedereen die al op die gedeeld eerste plek stond.

Morgen begint de koers weer eens in een ander land: België. En dan fietsen we een heel lang deel door Ardennengebied, zonder echte klimmetjes tegen te komen. In de ultieme slotfase nog wel een serieuze muur, genaamd Côte de Pulventeux. Grappig genoeg ligt dat - volgens Wikipedia - dan weer net niet in officieel Ardennengebied. En ook de finish, vijfenhalf kilometer later, gaat nog aardig omhoog. Normaal zou dit een leuke tweestrijd opleveren tussen Van der Poel en Van Aert, maar eerstgenoemde is al een paar etappes niet goed en Van Aert was vandaag niet overtuigend (wellicht mede te wijten aan een valpartij). De kaarten liggen wat dat betreft misschien open. Al zie ik het ook wel gebeuren dat Pogačar eenvoudig wint. In ieder geval hoef je morgen pas laat in te schakelen. Iets voor 17.00 uur is op tijd zat.

Zó, ik ben weer terug op aarde.

Terwijl de nog niet besmette renners een rustdag hebben, ga ik in de loop van de dag de etappes één voor één bijwerken.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 6

Drie renners lichter - Jack Haig en Michael Gogl haalden in etappe 5 de finish niet en Daniel Oss ging niet meer van start - ging het peloton op weg naar Longwy. Tot mijn verbazing ontpopte deze rit zich toch een hartstikke vermakelijke en was mijn advies om pas laat in te schakelen achteraf misplaatst. Slag om slag werd er in de openingsfase gedemarreerd. Vooraan zagen we onder andere een zeer actieve Wout van Aert en achterin een worstelende Mathieu van der Poel. Na 83 kilometer oorlog ontstond er eindelijk een kopgroep van drie hele gave namen: naast geletruidrager Van Aert ook Jakob Fuglsang en Quin Simmons. Verrassend, want op papier is dit geen kansrijke etappe voor een vluchtgroep. Het zag er dan ook al snel uit als een mission impossible. Die conclusie trok Fuglsang ook op 65 kilometer voor de streep, want die laste doodleuk een plaspauze in en werd zo gegrepen door het peloton. Zo'n dertig kilometer later kreeg ook Van Aert door dat het wel eens lastig ging worden, en zette daarom een extra versnelling in waarmee Simmons gelost werd. Maar ook Van Aert blijkt gewoon een mens van vlees en bloed en stierf als een zwaan op de eerste van de vier klimmetjes in de slotkilometers. Daarmee verloor hij ook de gele trui. We gingen dus met een (ondertussen redelijk uitgedund) peloton de finale in. Ondanks een dappere poging van Alexis Vuillermoz kwam het neer op een sprint naar de finish op het muurtje in Longwy. En kreeg ik uiteindelijk toch gelijk met mijn voorspelling: na 219,9 kilometer koers werd het gewoon een eenvoudige zege voor Tadej Pogačar. Ook de gele trui is nu in zijn bezit gekomen. Een schitterende top-10 verder, met onder andere ook Thomas Pidcock, Nairo Quintana, Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Romain Bardet.

Veel punten vandaag voor Pogačar: 20 + 10 in het gele klassement en 10 + 5 in het witte klassement. Degenen die Jonas Vingegaard of Primož Roglič hebben gekozen voor geel, missen dus 30 punten en krijgen in plaats daarvan respectievelijk slechts 4 of 2 punten. Wout van Aert heeft de groene trui nog steeds stevig in handen en dat levert hem 5 punten op. Hij kreeg ook de prijs voor de strijdlust, maar niemand heeft hem voor dat klassement gekozen.

De stand in de pool ziet er na de zesde etappe als volgt uit:

1. AllemeMaglia's (146 punten)
1. Coma Cat (146 punten)
1. FinisTerra (146 punten)
1. johan de witt (146 punten)
1. Justus18 (146 punten)
1. Poek (146 punten)
1. Teunnis (146 punten)
1. TheBunk (146 punten)
1. yeahyeahyeah (146 punten)
1. zaaf (146 punten)
11. DjFrankie (112 punten)
11. El Ninjo (112 punten)
11. McSavah (112 punten)
11. PEC (112 punten)
11. Poles Apart (112 punten)
16. Matthijs (109 punten)
17. L_T_B (53 punten)

De Pogačar-voorspellers nemen nu toch wel een flinke voorsprong op de rest. Maar vanaf etappe 7 gaat de strijd pas echt los: nu zes bergetappes op een rij. Waarvan de eerste een gimmick genaamd La Super Planche des Belles Filles.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 7

Opnieuw een felle strijd om in de kopgroep te zitten. Pas na meer dan vijftig kilometer ontstond er een aardige kopgroep van elf. Bekendste namen: Lennard Kämna, Mads Pedersen, Kasper Asgreen en Dylan Teuns. Eenmaal aangekomen op de superplank, bleek al snel dat Kämna de beste benen had van de kopgroep. Sterker nog, hij begon behoorlijk te vliegen en verloor nauwelijks tijd op het peloton. Het peloton, aangevoerd door UAE Team Emirates. Die waren duidelijk aan het proberen om met Tadej Pogačar een tweede zege op rij te pakken. Meer en meer leek het erop alsof Kämna de etappe kon winnen, maar helaas voor hem heeft de organisatie een paar jaar geleden La Planche des Belles Filles op te waarderen naar La Super Planche des Belles Filles door er nog een stuk onverhard en een stuk loeisteil aan de klim toe te voegen. En dat laatste loeisteile stuk is waar Kämna geparkeerd stond en in extremis voorbij gestuift werd door een ontketende Tadej Pogačar, met in het wiel een supersterke Jonas Vingegaard. Daarna volgden in de laatste paar oneindig lang durende meters nog twee plottwist: eerst nam Vingegaard de regie over en leek in staat de onverslaanbare Pogačar te verslaan, maar die vond ergens toch nog een beetje brandstof en ging nog net voor de finishlijn voorbij Vingegaard. In de achtergrond zagen we de andere klassementsmannen meer moeite hebben met de steile laatste meters. Vooral hard gelachen om de lopende Louis Meintjes.

De punten gaan dus alweer vooral naar Tadej Pogačar. Nu 20 + 10 in het gele klassement, 10 + 5 in het witte klassement én 20 in het bollenklassement. Jonas Vingegaard en Primož Roglič krijgen er respectievelijk 9 en 8 punten bij, zowel in het gele als het bollenklassement. En dan eindelijk eens een nieuwe naam: Romain Bardet sprokkelt drie punten voor degene die hem voor het bollenklassement hebben gekozen. Wout van Aert natuurlijk ook nog vijf punten voor bezitten van de groene trui.

De stand in de pool ziet er na de zevende etappe als volgt uit:

1. Poek (216 punten)
1. yeahyeahyeah (216 punten)
3. AllemeMaglia's (199 punten)
4. Coma Cat (196 punten)
4. FinisTerra (196 punten)
4. johan de witt (196 punten)
4. Justus18 (196 punten)
4. Teunnis (196 punten)
4. TheBunk (196 punten)
4. zaaf (196 punten)
11. McSavah (161 punten)
12. Matthijs (157 punten)
13. DjFrankie (149 punten)
14. El Ninjo (141 punten)
14. PEC (141 punten)
14. Poles Apart (141 punten)
17. L_T_B (86 punten)

Eindelijk wat opschudding in het tussenstand! Poek en yeahyeahyeah zijn all-in gegaan op Tadej Pogačar door hem in drie klassementen uit te spelen en dat werpt voorlopig zijn vruchten af.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 8

In de achtste etappe werd de kopgroep een stuk sneller gevormd, mede vanwege een grote valpartij op het moment dat er drie onbeduidende namen weg waren. Van die drie bleef Fred Wright het langst het peloton voor. Op iets meer dan drie kilometer voor de streep werd hij ingerekend. En niet veel later begon het peloton aan de laatste twee kilometer in hellende lijn. Waar de finish van etappe 6 officieel geen klim was, is dat in etappe 8 wel het geval. Terwijl het toch vrij vergelijkbare klimmetjes waren. Het klimmetje was een kolfje naar de hand van Wout van Aert, die deze etappe niet zijn kansje vergooid had met een ontsnapping. Ook Michael Matthews en Tadej Pogačar gingen lekker op deze puncheursaankomst.

Qua punten was het magertjes voor winnaar Wout van Aert. Dit was namelijk een "berg"etappe en dus tellen etappepunten voor de groene keuze niet mee. Wel krijgt hij vijf punten voor het dragen van de groene trui. De enige etappepunten gingen naar Pogačar en Vingegaard. En weer een sloot truipunten voor Pogi.

De stand in de pool ziet er na de achtste etappe als volgt uit:

1. Poek (255 punten)
1. yeahyeahyeah (255 punten)
3. AllemeMaglia's (230 punten)
4. Coma Cat (227 punten)
4. FinisTerra (227 punten)
4. johan de witt (227 punten)
4. Justus18 (227 punten)
4. Teunnis (227 punten)
4. TheBunk (227 punten)
4. zaaf (227 punten)
11. McSavah (185 punten)
12. Matthijs (178 punten)
13. DjFrankie (165 punten)
14. El Ninjo (157 punten)
14. PEC (157 punten)
14. Poles Apart (157 punten)
17. L_T_B (100 punten)

De koplopers lopen weer eens vijf tot acht punten uit op de concurrenten, dankzij hun keuze voor Pogačar in het bergklassement.

Le Jeu des Classements du Tour de France - Étape 9

We zijn nu echt aangekomen bij de Alpenetappes. De vorige etappe ging dan wel door Alpengebied, maar de echte Alpenbergen werden daar nog vermeden. Nu wel echte bergen, met onder andere de Col de la Croix. Al moet ik meteen nuanceren dat dit niet de meest spraakmakende bergrit is. Duidelijk eentje die bedoeld is voor avonturiers in de vlucht en geen bergen waar de klassementsmannen het verschil gaan maken. Overigens begon de dag met weer wat uitvallers: de hier gekozen Guillaume Martin en Ruben Guerreiro stonden niet aan de start vanwege een positieve COVID-test. Vanaf de start werd er slag om stoot gedemarreerd. Logisch, want deze etappe is een uitgelezen kans voor de vluchtgroep. Het werd uiteindelijk een grote groep met veel grote namen, waaronder groenetruidrager Wout van Aert. Op de Col de la Croix, halverwege de rit, bleek Bob Jungels de beste klimmersbenen te hebben van alle mannen in de kopgroep. In de daaropvolgende en laatste gecategoriseerde klim, de Pas de Morgins, zagen we dat Thibaut Pinot ook de gewenste vorm heeft. Hij kwam vanuit de oorspronkelijke kopgroep nog dichtbij Jungels, maar net niet helemaal. Daarachter sprokkelde Simon Geschke nog net genoeg punten om de bergtrui over te nemen.

Voor het eerst niet de meeste etappepunten voor Pogačar of Van Aert, maar voor Thibaut Pinot. Zeven punten als je hem hebt in het bollenklassement. Ook won hij de prijs voor de strijdlust, wat je vijf punten kan opleveren. Daarachter sprokkelden Pogi en Vingegaard weer lekkere punten erbij en de truipunten zijn zoals ze al tig etappes zijn.

De stand in de pool ziet er na de negende etappe als volgt uit:

1. yeahyeahyeah (293 punten)
2. Poek (288 punten)
3. FinisTerra (261 punten)
3. johan de witt (261 punten)
3. Justus18 (261 punten)
3. zaaf (261 punten)
7. AllemeMaglia's (257 punten)
8. Coma Cat (254 punten)
8. Teunnis (254 punten)
8. TheBunk (254 punten)
11. McSavah (212 punten)
12. Matthijs (195 punten)
13. DjFrankie (181 punten)
14. El Ninjo (173 punten)
14. PEC (173 punten)
14. Poles Apart (173 punten)
17. L_T_B (116 punten)

Eindelijk! Geen gedeelde eerste plek meer. Alle glorie is (voorlopig) voor yeahyeahyeah, dankzij zijn keuze voor Thibaut Pinot voor de Prix de la Combativité. Al mag hij wel oppassen dat Pinot niet te goed gaat fietsen, want als hij de bergtrui gaat winnen zie ik andere teams dit pooltje winnen.

Vandaag was dus de tweede rustdag. Morgen gaan we weer verder in de Alpen. We eindigen op een ontieglijk lange klim in Megève. Voordat je enthousiast wordt: dit gaat echt een slaapwekkende Alpenrit worden. De stijgingspercentages komen (de gehele rit) niet boven de 7% uit. En ook het aantal kilometers boven de 5% is op twee handen te tellen. Hopen op wat geinige renners in de kopgroep. De klassementsmannen kunnen ten eerste niks uitrichtten op deze halfzachte bergjes en zullen ten tweede alle krachten sparen voor woensdag en donderdag. Daar ligt het zwaartepunt van deze Tour. Dus als je nog geen vakantie hebt: ga morgen zo hard werken dat je woensdag en donderdag de hele dag de Tour kunt kijken.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.