Overig / Algemeen / ASS
zoeken in:
0
geplaatst: 19 januari 2015, 15:32 uur
Arrie schreef:
Uiteraard aannames, net zoals dat bij jou het geval is. Er zijn dus geen duidelijke regels als het gaat om het vaststellen van autisme bij iemand? Los ervan of deze regels worden nageleefd?(quote)
Aha, je 'neemt aan'. Net als dat je aanneemt dat het in de rest van de wereld 'ongetwijfeld' hetzelfde zal zijn. Allemaal aannames. Daar ga je al de mist in, je neemt voor het gemak maar dingen aan.
0
geplaatst: 19 januari 2015, 15:33 uur
GrafGantz schreef:
Waarschijnlijk is ie aannemer van beroep.
Dat is aannemelijk.Waarschijnlijk is ie aannemer van beroep.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 19 januari 2015, 15:38 uur
Binnen het popkwis wereldje wemelt het van de Aspergers is ook niet gek omdat je wel heel veel moet onthouden en weten. Daarom komt het verhaal van sasperge me heel bekend voor, bij iemand die ik ken vanuit de popkwis wereld. Daar kun je haar verhaal er bijna opleggen, alleen de mannelijke variant dan.
Dat het zeer lastig is om met je autisme om te gaan merk ik dagelijks in mijn werk. Ik heb er bewondering voor hoe sommige zich er doorheen slaan. Ordening, duidelijke structuur en voorspelbaarheid zijn daarbij erg belangrijk.
en nogmaals de test gedaan
Nu 13 weinig verandering dus
Dat het zeer lastig is om met je autisme om te gaan merk ik dagelijks in mijn werk. Ik heb er bewondering voor hoe sommige zich er doorheen slaan. Ordening, duidelijke structuur en voorspelbaarheid zijn daarbij erg belangrijk.
en nogmaals de test gedaan
DjFrankie schreef:
in 2013 - 12 hier, ik had wel hoger verwacht
in 2013 - 12 hier, ik had wel hoger verwacht
Nu 13 weinig verandering dus
0
geplaatst: 19 januari 2015, 15:48 uur
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Uiteraard aannames, net zoals dat bij jou het geval is. Er zijn dus geen duidelijke regels als het gaat om het vaststellen van autisme bij iemand? Los ervan of deze regels worden nageleefd? Ik heb begrepen dat die regels er daadwerkelijk zijn en tegenwoordig juist behoorlijk streng. Je mag echt niet zomaar op basis van een testje iemand met autisme diagnosticeren. Ik heb begrepen dat het de laatste jaren strenger is geworden dus misschien verklaart dat het.
0
Cured
geplaatst: 19 januari 2015, 15:49 uur
Ben ik ook zo'n 'boontje' ?
Voorbeeld: ik weet bij K.O' s ook vaak heel snel waar de battles staan (op welke pagina) : wat is daar aan de hand ?
A: ik kan heel goed onthouden
B: ik ben één van degenen die de battles vaak plaatst en onthoud het daardoor
C: de anderen zijn te lui of kunnen de battles niet plaatsen (mobieltje o.i.d.)
D: ik ben (wat) autistisch misschien
E: een combi van bovenstaande
Voorbeeld: ik weet bij K.O' s ook vaak heel snel waar de battles staan (op welke pagina) : wat is daar aan de hand ?A: ik kan heel goed onthouden
B: ik ben één van degenen die de battles vaak plaatst en onthoud het daardoor
C: de anderen zijn te lui of kunnen de battles niet plaatsen (mobieltje o.i.d.)
D: ik ben (wat) autistisch misschien
E: een combi van bovenstaande
0
geplaatst: 20 januari 2015, 13:55 uur
vigil schreef:
Dat de cd ook "recht" in het doosje moet zitten is nieuw voor me, ik vind dat voor mezelf wat te ver gaan.
Haha, dat doe ik ook, maar als anderen dat niet doen, is er voor mij ook geen man overboord. Dat de cd ook "recht" in het doosje moet zitten is nieuw voor me, ik vind dat voor mezelf wat te ver gaan.

Jij hebt overigens 14, wat volgens mij de laagste score is hier tot nu toe? Ben benieuwd wat de diagnose is als je laag (0?) scoort. Wat is het tegenovergestelde van ASS... totaal onverschillig?
Zelf scoorde ik overigens 17; vooral de getallenfascinatie, denk ik en het kunnen/willen houden van overzicht, ook wel een pre in mijn (toekomstige) vakgebied. Ik sorteer mijn DVD's wel, maar simpelweg, omdat het dan makkelijker terugvinden is en niet zozeer, 'omdat het hoort'. Denk dat dit voorbeeld mij wel goed illustreert.
Overigens een van de meest zinvolle topics op dit forum. Brengt toch veel aan het daglicht, zodat je e.e.a. in een ander perspectief kan zien.

0
geplaatst: 20 januari 2015, 15:11 uur
chevy93 schreef:
Jij hebt overigens 14, wat volgens mij de laagste score is hier tot nu toe? Ben benieuwd wat de diagnose is als je laag (0?) scoort. Wat is het tegenovergestelde van ASS... totaal onverschillig?
Dancelover scoorde 7 en ik kan 'em een hand geven - misschien moet je voortaan beter op de vlieg mikken, want je pist er flink naast, Sjef. Alhoewel je met dat "on" iig één lettergreep goed had: onafhankelijk, autonoom.
Het tegengestelde zijn eerder mensen die in het Engels zo mooi "gregarious" worden genoemd, die zich graag en vaak buiten de gebaande paden begeven, die bijna nooit lijstjes maken - geeneens een boodschappenlijst bijv - en die er een hekel aan hebben een bindende set instructies te volgen; "chaoten" worden ze soms wel genoemd door mensen die zichzelf dan als "zeer gestructureerd" afficheren. Dergelijke lieden worden door 'chaoten' dan wel eens getypeerd als annaal gefixeerd, maar goed da's een Freudiaanse typering.
0
geplaatst: 20 januari 2015, 16:13 uur
Mjuman schreef:
"chaoten" worden ze soms wel genoemd door mensen die zichzelf dan als "zeer gestructureerd" afficheren.
Waarmee onverschillig nog altijd één van de woorden is die ik zou gebruiken om deze typering aan te duiden."chaoten" worden ze soms wel genoemd door mensen die zichzelf dan als "zeer gestructureerd" afficheren.
*on·ver·schil·lig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1zich om niets bekommerend
annaal gefixeerd
Is dat zoiets als flexiseksueel? Het ene jaar ben je gefixeerd en het andere niet? 
0
geplaatst: 20 januari 2015, 16:23 uur
chevy93 schreef:
*on·ver·schil·lig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1zich om niets bekommerend
(quote)
Waarmee onverschillig nog altijd één van de woorden is die ik zou gebruiken om deze typering aan te duiden.*on·ver·schil·lig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1zich om niets bekommerend
(quote)
Is dat zoiets als flexiseksueel? Het ene jaar ben je gefixeerd en het andere niet?
Niet de lolbroek van Graf lenen Sjef. Zoek annale fixatie maar eens op; dat zijn mensen die heel vastomlijnde gewoontes hebben, dingen moeten precies zo en niet anders worden uitgevoerd.
"Onverschillig" is een waardeoordeel dat een negatieve bijklank heeft; dat suggereert dat iemand een eenling is, die zich niets aantrekt van zijn collega's, omgeving etc. Onafhankelijk impliceert dat je goed in staat bent ook onder druk je eigen mening te vormen en die ten uitvoer te brengen ook al is dat moeilijk.
Onverschillig wordt zelden als positieve eigenschap genoemd. Denk aan een sollicitatiegesprek en zie je geconfronteerd met de vraag: "noem drie sterke eigenschappen van jezelf". Zou je dan de typering onverschillig, onafhankelijk of autonoom gebruiken? En dan heb je nog maar één van de drie te pakken.
0
geplaatst: 20 januari 2015, 17:50 uur
Mjuman schreef:
Zoek annale fixatie maar eens op; dat zijn mensen die heel vastomlijnde gewoontes hebben, dingen moeten precies zo en niet anders worden uitgevoerd.
Grappen uitleggen is nooit leuk, maar anaal is met één n. Annaal (dubbel n) betekent "één jaar lang".Zoek annale fixatie maar eens op; dat zijn mensen die heel vastomlijnde gewoontes hebben, dingen moeten precies zo en niet anders worden uitgevoerd.
Ik ben het overigens met je eens dat onverschillig een negatieve bijklank heeft.
0
Cured
geplaatst: 20 januari 2015, 17:56 uur
Anaal is via de ondergang, oraal toch via de gehoorgang ? Muziek luisteren is dus oraal....Ovaal is toch rond? ....en wat is opaal 

0
geplaatst: 20 januari 2015, 18:00 uur
Op een paling (=aal)
Voor d'n Sjef: wij noteren één pretpunt. Verklaring: corrigeren - bekspeetsen op een android-tablet is geen sinecure; voor je 't weet pleur uit een toepassing;)
En ovaal is geplet rond

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 januari 2015, 18:03 uur
Mjuman schreef:
Op een paling (=aal)
Op een paling (=aal)
Daar heeft u een stip!
0
geplaatst: 7 februari 2015, 05:11 uur
Het testje gedaan; kom uit op 9. Niet zo vreemd aangezien ik vermoedelijk toch onbewust beinvloed ben bij het invullen, door mijn kennis en ervaring met het onderwerp. Hier op het werk zijn patienten met Asperger vaak diegenen die gemiddeld wat langer zijn opgenomen. Maar het zijn zeker niet de lastigste patienten.
0
Soledad
geplaatst: 12 februari 2015, 18:35 uur
Natuurlijk kun je met zo'n test geen serieuze diagnose stellen. Daar komt heel wat meer bij kijken en moet vastgesteld worden aan het handboek psychologie DSM V. Dat iedereen of veel mensen autistische trekjes hebben is een waarheid als een koe natuurlijk, sommigen zijn op zichzelf, anderen zijn geobsedeerd door 1 onderwerp, weer anderen kunnen alleen leven met regelmaat en structuur. Maar zo'n testje is wel heel grappig natuurlijk
zoals zoveel testjes trouwens.
Zelf werk ik net als Oldfart met veel ASSers maar ik zit dan in het speciaal onderwijs. Op de zeer zware gevallen na kan ik ontzettend met en om ze lachen: het zijn vaak zeer unieke mensen. En sommigen ook heel eerlijk: je stinkt uit je mond meneer, wat heb jij een lelijke trui aan enz. Ik werk met veel plezier met ze.
zoals zoveel testjes trouwens.Zelf werk ik net als Oldfart met veel ASSers maar ik zit dan in het speciaal onderwijs. Op de zeer zware gevallen na kan ik ontzettend met en om ze lachen: het zijn vaak zeer unieke mensen. En sommigen ook heel eerlijk: je stinkt uit je mond meneer, wat heb jij een lelijke trui aan enz. Ik werk met veel plezier met ze.
0
Assurancetourix
geplaatst: 12 februari 2015, 18:56 uur
Vroeger had je geen autisten, aspergers of ADHDers, er waren wel kneuzen, idioten en debielen 

0
geplaatst: 10 juli 2015, 14:28 uur
Je komt nooit buiten?
Toevallig heb ik nog best verstand van het begrip 'hikikomori' trouwens. Ik heb een tijdje Japans gestudeerd en ook een vak gehad waar het veel aan bod kwam. Men denkt trouwens wel dat vele hikikomori eigenlijk gewoon autistisch zijn.
Toevallig heb ik nog best verstand van het begrip 'hikikomori' trouwens. Ik heb een tijdje Japans gestudeerd en ook een vak gehad waar het veel aan bod kwam. Men denkt trouwens wel dat vele hikikomori eigenlijk gewoon autistisch zijn.
0
geplaatst: 10 juli 2015, 14:33 uur
Arrie schreef:
Je komt nooit buiten?
Je komt nooit buiten?
Jawel, kom buiten, maar ik heb wel zo'n jarenlange periode gehad!
0
geplaatst: 10 juli 2015, 16:26 uur
Ik heb 27 dat is boven het gemiddelde...maar wat wil het nu eigenlijk zeggen?
0
geplaatst: 10 juli 2015, 16:41 uur
Je bent iig niet alleen hier - als dat een beetje helpt. Heb het trouwens even nagezocht; en ben gewoon verbaasd hoe breed het 'autismespectrum' is.
0
geplaatst: 10 juli 2015, 18:43 uur
Arrie schreef:
Dat is vrij ernstig! Het gaat nu beter dus?
Dat is vrij ernstig! Het gaat nu beter dus?
Het is extreem slecht geweest ja, precies zoals beschreven in artikelen over Hikikomori (slaapkamertje niet uitkomen - alleen om snel iets te eten meestal 's nachts-, verdraaid dag-nachtritme en op dieptepunt lang geen daglicht meer gezien). Het heeft lang geduurd daarvan te herstellen (kreeg nog een hoop tegenwind wat niet meehielp) en destijds geen noemenswaardige hulp en diagnose gehad...vorig jaar pas!
Nu zit ik dan ook weer thuis met PTSS klachten, maar het gaat steeds beter en relatief goed vergeleken met toen, tussen mijn 18e en 24e. Nu even die gekke jaren verwerken... Zou er een boek over kunnen schrijven en daar mag ook wel een boekje over open worden gedaan vind ik.
Het heeft 18 jaar geduurd tot ik volledig vastliep en wederom 18 jaar om er vrij van te zijn (tsja, mooi patroon
).Zoals de foto al laat zien, is alles tegenwoordig roze.

* denotes required fields.