MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Schooltopic

zoeken in:
Sectumsempra
In De Site > Gebruikers > Ik ben geslaagd/afgestudeerd/bevallen/getrouwd!!!:

Gefeliciteerd, fijn te horen dat het goed gaat.
Kom ik aanzetten met "goh, ik zit in 3 Gymnasium". Gaat overigens prima hoor, vorig jaar was mijn gemiddelde eindcijfer een 9, nu alleen maar hopen dat het dit jaar zo blijft. Ik zit er aan te denken om C&M te kiezen, maar het lijkt me zo'n pretpakket... Iemand die ooit (in het verre verleden, misschien) C&M heeft gedaan?

Wow, ik voel me klein bij jullie...

Misterfool
Gemiddeld eindcijfer een 9 .
En je dan ook nog klein voelen.
nergens voor nodig.

Sectumsempra
Misterfool schreef:
Gemiddeld eindcijfer een 9 .
En je dan ook nog klein voelen.
nergens voor nodig.

Ik heb een beetje een minderwaardigheidscomplex. Komt gewoon doordat mensen me heel goed duidelijk maakten dat ik maar een vreemd kind was en dat ik gewoon pijn verdiende, haha. Vervolgens kom je in je eerste jaar van de middelbare school, hoop je dat alles beter gaat en dan word je letterlijk uitgekotst door je klasgenoten. Werkt niet echt mee aan jezelf "groot" voelen, toch? Dat terzijde, ik ben 1 meter 63 en daarmee verreweg de kleinste persoon in mijn vriendengroep.

Jup, dan ben je miniem .

Gallow
Sectumsempra schreef:
Iemand die ooit (in het verre verleden, misschien) C&M heeft gedaan?

Had wel frans en duits dus veel pret was het niet

Sectumsempra schreef:
Kom ik aanzetten met "goh, ik zit in 3 Gymnasium". Gaat overigens prima hoor, vorig jaar was mijn gemiddelde eindcijfer een 9, nu alleen maar hopen dat het dit jaar zo blijft. Ik zit er aan te denken om C&M te kiezen, maar het lijkt me zo'n pretpakket... Iemand die ooit (in het verre verleden, misschien) C&M heeft gedaan?

Onzin! Je moet een pakket kiezen waar vakken in zitten die je interesseren en boeien. Uiteindelijk wil je toch ook een beroep gaan doen dat je leuk zal vinden, toch? Ik heb E&M gekozen, (dit jaar 6vwo) maar heb achteraf spijt dat ik niet voor C&M heb gekozen met een extra vak als filosofie, want weet dat ik absoluut niks met economie ga doen en het me voor geen bal interesseren kan. Nu zit ik er een beetje aan vast. Tja.. (met het gemiddelde van 5,5, ga d'r maar staan met je 9 gemiddeld!) Gewoon kiezen wat je leuk vindt en welk vak nuttig is voor de toekomst en je toekomstige baan! Kijk vooral even lijsten af wat je waarmee kan doen, en baseer op al die dingen je vakken pakket. Laat je niet leiden door pretpakketjes of iets dergelijks!

En daarnaast: lengte is overschat. Iedereen kan groot zijn!

Sectumsempra schreef:

Ik heb C&M nu, en alle Henkies die tof doen over een pretpakket moeten hun bek houden want meestal zijn dat technische mafkezen die amper een werkwoord in het Frans kunnen vervoegen. Dus.

Zo ken ik je, Max.

Sectumsempra
maxinator schreef:
Ik heb C&M nu, en alle Henkies die tof doen over een pretpakket moeten hun bek houden want meestal zijn dat technische mafkezen die amper een werkwoord in het Frans kunnen vervoegen. Dus.

Dat klopt, ja. Ik ken "technische mafkezen" en die zijn er sterk vóór dat ik ook NT ga doen. Niet dus, ik wil schrijven.

Goedzo, gewoon doen wat je zelf wil. Volg je hart en je gevoel. Als je je best doet, komen al je dromen uit.

Stijn_Slayer
Sectumsempra schreef:
Iemand die ooit (in het verre verleden, misschien) C&M heeft gedaan?

Ik hoef(de) bijna niets te doen om een goed cijfer te halen, maar ik heb C&M gedaan. Zit nu in de derde van de uni, dus zo heel erg veel zal er toch niet verandert zijn?

Het is misschien wel een beetje een pretpakket, maar zoveel pret heb ik niet gehad met economie en M&O. Dat is meer wiskunde dan wiskunde A (die laatste ging me nog wel wel aardig af), en ik neig ernaar om te zeggen dat het ook voor A2 geldt, maar dat heb ik zelf niet gehad (wel boeken ingekeken en verhalen gehoord). Exacte vakken ben ik erg matig in, en die ging ik dus zoveel mogelijk uit de weg (M&O werd mij aangepraat door de decaan...).

Aardrijkskunde schijnt ook nog pittig te zijn, maar dat heb ik niet gehad. Als je problemen hebt met Frans en Duits heb je misschien wel een probleem, maar dat lijkt me niet met een 9 gemiddeld. Duits 1 en Frans 1 is gewoon lezen, ik had ook veel schrijven en spreken. Bij Duits en Frans 1 zag je trouwens standaard het merendeel van de N-leerlingen onvoldoendes halen. Die mochten ze blijven herkansen tot ze met een voldoende het examen ingingen. Dat goldt mooi niet voor wiskunde of M&O, dus het is maar hoe je pretpakket interpreteert.

Maar misschien heb je specifieke vragen waar je een antwoord op wilt. Dan kun je pm'en, of ze hier plaatsen, dan zal ik zien of ik ze kan beantwoorden.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Ik hoef(de) bijna niets te doen om een goed cijfer te halen, maar ik heb C&M gedaan. Zit nu in de derde van de uni, dus zo heel erg veel zal er toch niet verandert zijn?

Het is misschien wel een beetje een pretpakket, maar zoveel pret heb ik niet gehad met economie en M&O. Dat is meer wiskunde dan wiskunde A (die laatste ging me nog wel wel aardig af), en ik neig ernaar om te zeggen dat het ook voor A2 geldt, maar dat heb ik zelf niet gehad (wel boeken ingekeken en verhalen gehoord). Exacte vakken ben ik erg matig in, en die ging ik dus zoveel mogelijk uit de weg (M&O werd mij aangepraat door de decaan...).

Aardrijkskunde schijnt ook nog pittig te zijn, maar dat heb ik niet gehad. Als je problemen hebt met Frans en Duits heb je misschien wel een probleem, maar dat lijkt me niet met een 9 gemiddeld. Duits 1 en Frans 1 is gewoon lezen, ik had ook veel schrijven en spreken. Bij Duits en Frans 1 zag je trouwens standaard het merendeel van de N-leerlingen onvoldoendes halen. Die mochten ze blijven herkansen tot ze met een voldoende het examen ingingen. Dat goldt mooi niet voor wiskunde of M&O, dus het is maar hoe je pretpakket interpreteert.

Maar misschien heb je specifieke vragen waar je een antwoord op wilt. Dan kun je pm'en, of ze hier plaatsen, dan zal ik zien of ik ze kan beantwoorden.

Frans 1 enzo bestaan niet meer :'') Het is gewoon Frans, Duits etc.
Verder is ak het makkelijkste vak in mijn pakket, dat kan aan mij liggen, maar er is echt niet zo veel moeilijks aan.

Stijn_Slayer
Hoe gaat het met Frans en Duits dan bij N-leerlingen? Volgen die dezelfde lessen, of helemaal niet meer?

Die volgen dezelfde lessen.

Kan het profiel dat jij hebt gevolgd trouwens niet als E&M gezien worden? Of had je geen geschiedenis etc?

Stijn_Slayer
Oei, dan gaan velen het moeilijk krijgen. Mijn Duits leraar zeurde ook twee jaar lang elke les dat CITO het niveau geleidelijk aan steeds verder omhoog wilde halen.

Ik had geschiedenis, maar E&M was in mijn tijd standaard met wiskunde A2, en dat wilde ik absoluut niet hebben.

Gallow schreef:
plus ik verwacht wel dat een mod het hier een beetje zal schoonvegen.

Bij deze. Heel lief van iedereen die haar probeert te steunen, maar het is allemaal behoorlijk off-topic, en hoort hier gewoon niet.

Ik heb ook Frans 1 en Duits 1 allebei moeten volgen met mijn NT-profiel (en heb ook nog Filosofie en Economie gedaan), en allebei met een 9 gehaald, maar was veel meer geinteresseerd in de exacte dingen..

Het voordeel van een exact profiel volgen is dat je een heleboel opties openhoudt, met N&T Frans studeren is prima mogelijk, andersom Natuurkunde doen kan niet. Het voordeel van later iets exacts studeren is dat het je veeeel minder ijd kost als het je een beetje ligt. Filosofie/Recht/etc studeren is een hele hoop lezen en noem maar op wat. Wiskunde studeren is een kwestie van snappen waar je mee bezig bent, als het je een beetje ligt en je het snel snapt spaart dat een hoop tijd...

Het pretpakket-verhaal gaat dus alleen op voor mensen die een hekel hebben aan wiskunde/natuurkunde/scheikunde, die hebben inderdaad een makkelijker profiel, als die vakken je wel liggen is NT eigenlijk veel makkelijker.

Ik heb nu C&M zonder wiskunde. Vorig jaar echt bijna een voldoende gehaald met veel bijles. 0,1 meer voor mijn eindproefwerk van vorig schooljaar en het was een voldoende gemiddeld geweest.

Sectumsempra
En hoe denken jullie over E&M? Het zal wel werken als ik ooit nog voor Lord Sugar (Sir Alan, voor degenen die hem niet kennen: SCHAAM JE DIEP! Hij is een enorm succesvolle zakenman)
Ik hou het gewoon erbij dat ik maar met een decaan moet praten.
NT lijkt me ook wel leuk... Waarom kan ik toch zo moeilijk kiezen...?! Jullie vertellen het gewoon op een manier waardoor ik ineens ga twijfelen of ik toch wel C&M wil

Ik weet niet wanneer je moet kiezen, Sectumsempra. Meestal krijg je ook wel wat testen om te kijken wat je interesses zijn maar bij mij klopte die compleet niet.

Ik zat te twijfelen of ik Economie zou nemen of niet als keuzevak dus toen heb ik met de decaan een afspraak gemaakt. Hij zei dat er veel wiskunde in zat. Geen Economie dus!

Stijn_Slayer
Niet blindelings op wat de decaan zegt afgaan. De kans is klein dat er net zo'n randebiel op die post zit als bij mij het geval was, maar ik ben gewoon zo ontiegelijk slecht voorgelicht. ''M&O, beetje hoofdrekenen, aftrekken, delen.'' Je doet er beter aan om gewoon te informeren bij de docenten van de betreffende vakken (naast een bezoek aan de decaan). Die kun je zo opzoeken of een mailtje sturen.

Excuses als 't nog steeds offtopic is, maar 't leek me wel nuttige info voor Sectumsempra.

Ik had het ook gevraagd aan de docent maar die had al verteld dat je wel flink wat Wiskunde tegenkomt.

Don Cappuccino schreef:
Ik had het ook gevraagd aan de docent maar die had al verteld dat je wel flink wat Wiskunde tegenkomt.

Ik heb M&O, het is niet zozeer veel wiskunde, maar je moet wel met formules om kunnen gaan. Je moet bij M&O vooral denken aan balansen, hypotheken, begrotingen etc.
Ik faal enorm in wiskunde, maar voor M&O haal ik zonder veel inspanning 6jes/7ens (:

Stijn_Slayer
Niensel schreef:
Je moet bij M&O vooral denken aan balansen, hypotheken, begrotingen etc.
Ik faal enorm in wiskunde, maar voor M&O haal ik zonder veel inspanning 6jes/7ens (:

Als iemand mij nog één keer vraagt om een hyperbool op te stellen ga ik door het lint. En die deed ik dan nog de helft van de tijd goed. De rest was standaard fout.

M&O is wel anders dan economie (dat is zonder hoofdletter, gymnasium? ), hè.
M&O is vooral georiënteerd op het bedrijf (balans, W&V-rekening, aandelen etc.), economie is toch echt het rekenen en de cijfertjes. Zo was het bij ons op school ten minste

Sectumsempra schreef:
Waarom kan ik toch zo moeilijk kiezen...?! Jullie vertellen het gewoon op een manier waardoor ik ineens ga twijfelen of ik toch wel C&M wil
Als je een pretpakket wilt, zou ik C&M kiezen, ja.

Ikzelf had een dubbel profiel (even showen ) met NG én NT. Als je interesses in de exacte vakken liggen, zou ik zeker dat doen. Met N&G/N&T met economie/M&O kun je eigenlijk alle kanten op. En wat betreft talen: Ik had gewoon Nederlands, Engels en Frans. Duits is een kuttaal en Spaans liet ik vallen om M&O te doen.

De beste vraag die je je kunt stellen is: Welke kant wil ik op?

Wij hebben niet eens spaans op school :'')
Je kan inderdaad een gemengd profiel kiezen, dit is de mijne:

Biologie, scheikunde, aardrijkskunde, M&O, wiskunde A, duits, engels, nederlands (en maatschappijleer natuurlijk (examenjaar))

Stijn_Slayer
Ik had ook wel Spaans willen hebben. Dat kan toch makkelijk zijn als je een paar kernzaken kan zeggen. Ik kon dat alleen als vrijwillige cursus volgen (dus nog een vak extra + huiswerk), daar had ik geen zin in.

Maatschappijleer was ook zo'n onzinvak. In de 5e het nieuws in de gaten houden (en dan werd onbelangrijk nieuws gevraagd omdat iedereen het belangrijke wel wist ), en in de 6e een thema avond. Ik heb alleen maar gitaar gespeeld en gerepeteerd voor de muziek van die avond, kreeg ik een 8.

Spaans is zinniger dan dat soort onzin en vakken als tekenen en gym...

Sectumsempra
Ik vind tekenen vrij zinnig, doe het eigenlijk altijd wel. Spaans heeft veel weg van Frans, vind ik. Net als Italiaans erg veel wegheeft van Latijn.

Maar even over het nieuws: in mijn klas wist niemand wist niemand wie Kadaffi/Gadaffi/Khadaffi/Gaddafi/Ghadaffi/Khadafi/ WHO CARES HOE DIE LIBISCHE LUL HEET. was. Sorry, ik kan er niet tegen dat alle kranten een andere spelling hanteren. Nu moet ik dus eigenlijk Arabisch leren lezen... Nee, toch maar niet.

OT: Het enige onzinvak dat ik heb, is levensbeschouwing. Het is gewoon wat lullen over hoe mensen in het leven staan en hoe andere culturen tegen levensvragen aankijken. Praat gewoon veel in de les en je hebt al snel een acht op je rapport

Stijn_Slayer schreef:
Spaans is zinniger dan dat soort onzin en vakken als tekenen en gym...
Wat betreft tekenen heb je gelijk, maar gym (mits goed gegeven) kan juist één van de belangrijkere vakken zijn. Zo hadden wij in ons examenjaar iedere 2 weken een ander project. Zo leer je een heleboel sporten kennen en leer je je te interesseren in sport (iets wat tegenwoordig vaak onderschat wordt). Daarbij zorgt het voor veel stoom afblazen onder school en zorgt het veelal voor een extra band binnen de groep.

Edit: Ik zie nu het bericht van Arrie pas, maar ik vind dit een stuk interessanter dan een willekeurige vreemde die geslaagd of getrouwd is. Daar het een community is, vind ik een schooltopic best terecht.

Sectumsempra
Gym? ZÍNNIG? Absoluut niet. Ik ben gewoon een gevaar met gym, vooral als mij een honkbalknuppel wordt gegeven en er een bal naar me toe wordt geslagen. Ik kan héél hard meppen, alleen ligt de bal dan één meter verder en is mijn complete schouder uit de kom. Vervolgens ren ik de benen uit mijn kont, en zit ik al helemaal onder de modder als ik pas bij het eerste honk ben. Gym is dus niet mijn ding.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:
Wat betreft tekenen heb je gelijk, maar gym (mits goed gegeven) kan juist één van de belangrijkere vakken zijn. Zo hadden wij in ons examenjaar iedere 2 weken een ander project. Zo leer je een heleboel sporten kennen en leer je je te interesseren in sport (iets wat tegenwoordig vaak onderschat wordt). Daarbij zorgt het voor veel stoom afblazen onder school en zorgt het veelal voor een extra band binnen de groep.

Bij ons was het alleen maar van die troep als handstanden, bokspringen, dansen en tip-salto (ofzo). Buiten ging je dan áltijd softballen, en een enkele keer voetballen. Komt die vent schreeuwend aan 'héhéhé, houd het normaal' als je een sliding maakt.

Op zich hebben we wel veel sporten behandeld (bijv. ook speerwerpen), maar sommige dingen maar drie keer, en de saaiste dingen tot in den treure toe.

Gym is verder niet belangrijk voor je verdere opleiding. Wie een sportopleiding gaat doen zal toch 90 van de 100 keer sowieso wel sporten.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:01 uur

geplaatst: vandaag om 13:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.