Overig / Algemeen / Algemeen Schooltopic
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 september 2011, 12:07 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Nederlands was een vak waarbij 80% alleen maar draaide om stomme regeltjes die je in de praktijk zelden nodig zult hebben. Om goed Nederlands te kunnen, moet je een goede basiskennis hebben. Eentje die mij op de basisschool al aangeleerd is. Engels kan ik met name door de dingen rond school (film, muziek, games etc.). Nu wil dat absoluut niet zeggen dat ik dat vakken vind die je moet missen, want samen met wiskunde zijn dat de drie vakken waar de hele middelbare school omheen gebouwd is. Het zijn de drie hoekstenen waar jouw schoolcarrière op rust. Voor veel mensen is het wel belangrijk (voor mij wat minder, maar ik ben dan ook wat begaafder dan andere leeftijdsgenoten, wat niet lullig bedoeld is ofzo, maar dat is gewoon zo). Ik doelde dan ook vooral op alle overige vakken. Over vrijwel alles kun je zeggen "maar dat kun je pas leren als je het gaat studeren". Gym heb je ook niet in de praktijk nodig, dus dat is in deze geen sterk argument. Op de uni krijgen wij verslagen terug bij meer dan drie taalfouten. Bij de minor journalistiek die ik nu volg mag ik er zelfs geen enkele maken. Alleen dat is eigenlijk al reden genoeg.
Welke baan je ook krijgt, je zult toch enigszins fatsoenlijk moeten kunnen spreken en schrijven, ook in een internationale taal. Alleen, met alle respect, als je een baan als vuilnisman o.i.d. hebt maakt het niet veel uit.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 september 2011, 12:12 uur
harm1985 schreef:
Tekenen/handvaardigheid is nog enigszins nuttig omdat je fijne motoriek verder helpt te ontwikkelen, en een beetje cultuur is nooit weg, maar dan moet het wel fatsoenlijk onderwezen worden. Een goede, breed ontwikkelde leerling weet ook wat van cultuur en politiek, dat is op alle vlakken nuttig, dat je je breed interesseert.
Tekenen/handvaardigheid is nog enigszins nuttig omdat je fijne motoriek verder helpt te ontwikkelen, en een beetje cultuur is nooit weg, maar dan moet het wel fatsoenlijk onderwezen worden. Een goede, breed ontwikkelde leerling weet ook wat van cultuur en politiek, dat is op alle vlakken nuttig, dat je je breed interesseert.
Ik heb bij tekenen ook kunstgeschiedenis gehad, en dat werd wel erg sterk gegeven. Alle grote en de belangrijkste kleinere stromingen zijn fatsoenlijk behandeld. Ik merkte toen ik op de uni Geschiedenis der Kunsten kreeg dat ik het belangrijkste allemaal al wist (ook wat betreft repertoirekennis).
Handvaardigheid vond ik niet zo nuttig. Techniek wel. Toch makkelijk als je weet hoe je een stekker moet vastzetten, e.d.
0
geplaatst: 2 september 2011, 12:24 uur
Misterfool schreef:
ik wist vroeger ook niet waarneer je als en dan moest gebruiken..
ik wist vroeger ook niet waarneer je als en dan moest gebruiken..
Tja en ik weet nog steeds niet wanneer ik waarneer precies moet gebruiken.

0
geplaatst: 2 september 2011, 12:29 uur
Ynoskire stipt het grote probleem aan van gym op de middelbare school: de mensen die het leuk vinden, sporten vaak toch al buiten school en degene die voor wie het noodzakelijk is, hebben vaak een hekel aan gym en zetten zich niet in. Niets was irritanter bijvoorbeeld als je bij softball met een aantal van die miepjes in het team zat die geen bal konden vangen of slaan. Desondanks dat het wel goed iets is, zo lang er idd niet veel aan randverschijnselen gedaan wordt.
Buiten gym en muziek had ik verder had ik nooit zo veel op met de randvakken (handvaardigheid, drama, techniek, maatschappijleer, ANW), maar het dieptepunt was toch wel verzorging. Met zn allen pepernoten bakken, waarna de volgende dag de halve klas met buikgriep thuis blijft
Buiten gym en muziek had ik verder had ik nooit zo veel op met de randvakken (handvaardigheid, drama, techniek, maatschappijleer, ANW), maar het dieptepunt was toch wel verzorging. Met zn allen pepernoten bakken, waarna de volgende dag de halve klas met buikgriep thuis blijft

0
Misterfool
geplaatst: 2 september 2011, 12:30 uur
Inderdaad, het is "wanneer". Een typo in dit geval, het was al laat.
0
geplaatst: 2 september 2011, 14:28 uur
Van nu af aan ga ik iedereen die prat gaat op een hoog niveau van taalkennis eensch goed controleren op spellingsfouten. Chevy heeft al een samenstellingsfout gemaakt: het is "hogeschool-Nederlandsch" i.p.v. "hogeschool Nederlandsch"; de twee of meer delen van een samenstelling scheidt men nooit, maar dan ook nooit met een spatie. Omdat Nederlandsch met een hoofdletter geschreven wordt, moet je een koppelteken gebruiken om de samenstelling te maken. "hogeschoolNederlandsch" is immers net zo uitgesloten als "hogeschool Nederlandsch".
En voor Misterfool: het is "belangrijker" i.p.v. "belangerijker". Ik snap dat je de fout maakt, omdat men liever klinker-medeklinker-klinker (of medeklinker-klinker-medeklinker) gebruikt tijdens de spraak en ook om prosodische redenen is het handig om het zo uit te spreken, maar in geschreven taal is het fout ende incorrect.
En voor Misterfool: het is "belangrijker" i.p.v. "belangerijker". Ik snap dat je de fout maakt, omdat men liever klinker-medeklinker-klinker (of medeklinker-klinker-medeklinker) gebruikt tijdens de spraak en ook om prosodische redenen is het handig om het zo uit te spreken, maar in geschreven taal is het fout ende incorrect.
0
geplaatst: 2 september 2011, 15:17 uur
harm1985 schreef:
biologie 1,2...Economie 1,2.
Doe niet zo ouderwets, dat bestaat niet meer. biologie 1,2...Economie 1,2.
Overigens had ik N&G met Natuurkunde in mijn profieldeel (wat mij automatisch ook N&T gaf) en M&O als vrije deel.
He$$el_01 schreef:
Is dat de taaltoets op de Universiteit? Als dat zo is ben ik echt blij.
Hbo. Om verschillende redenen heeft het hbo mijn voorkeur gekregen boven de universiteit. Desondanks nog steeds erg beschamend, vind ik.Is dat de taaltoets op de Universiteit? Als dat zo is ben ik echt blij.
Stijn_Slayer schreef:
Bij de minor journalistiek die ik nu volg mag ik er zelfs geen enkele maken. Alleen dat is eigenlijk al reden genoeg.
Welke baan je ook krijgt, je zult toch enigszins fatsoenlijk moeten kunnen spreken en schrijven, ook in een internationale taal. Alleen, met alle respect, als je een baan als vuilnisman o.i.d. hebt maakt het niet veel uit.
Ik zeg toch ook dat het niet geldt voor Nederlands, Engels en Wiskunde, maar juist voor de overige vakken. Die zijn niet meer of minder belangrijk dan lichamelijke opvoeding (gym is voor de basisschool).Bij de minor journalistiek die ik nu volg mag ik er zelfs geen enkele maken. Alleen dat is eigenlijk al reden genoeg.
harm1985 schreef:
Bewijssommetjes vind ik zinloos in de vorm die we op de middelbare kregen. Op de TU moet je weten hoe een formule tot stand komt die je dagelijks gebruikt, je leidt deze dus af. Maar op het VWO kregen we alleen geometrische bewijsstukken die behalve een leuke oefening niet erg nuttig waren, vond mijn docent ook overigens.
Zoals ik al zei gaat het niet om de sommen of de formules zelf, maar de manier van denken achter het oplossen van die bewijssommen. Iets wat je niet achteraf jezelf aan kunt leren.Bewijssommetjes vind ik zinloos in de vorm die we op de middelbare kregen. Op de TU moet je weten hoe een formule tot stand komt die je dagelijks gebruikt, je leidt deze dus af. Maar op het VWO kregen we alleen geometrische bewijsstukken die behalve een leuke oefening niet erg nuttig waren, vond mijn docent ook overigens.
Slowgaze schreef:
Nederlansch.
Misschien ook je eigen berichten eens nakijken. Nederlansch.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 september 2011, 16:41 uur
Nee, je noemde sporten (gym) het allerbelangrijkste vak. Dus dan vallen die andere drie vakken ook onder de 'overige niet meer of minder belangrijke vakken'.
Nu noem je ze al niet meer of minder belangrijk. Net was gym nog het allerbelangrijkste vak. Niet echt rechtdoorzee.
Nu noem je ze al niet meer of minder belangrijk. Net was gym nog het allerbelangrijkste vak. Niet echt rechtdoorzee.
0
Sectumsempra
geplaatst: 2 september 2011, 16:58 uur
Ik ben het met je eens, Slowgaze. Ik heb ook zo'n enorme hekel aan mensen die "auto" uitspreken als "ootoo" en mensen die kinderen aanduiden met "kids". Het is gewoon "auto" en nog steeds zijn het "kinderen". Kan me ook vreselijk ergeren aan mensen die "hun" gebruiken als onderwerp in een zin. Daar word ik ongeLOFElijk chagErijnig van. 
Leven is duur vandaag
Mensen die klagen dus:
Alles dat kost toch zo
Vreselijk duur
O die voortdurende
Contaminatiefout
Wie zoiets zegt slaat een
Modderfiguur
Toenemend taalverval:
Ieder in Nederland
Zegt niet meer zij maar als
Onderwerp hun
Hoor ik dat, krijg ik een
Adrenalinestoot
Daar ik dat echt niet meer
Aanhoren kun
Wie kent zijn moedertaal
Weet wat na groter komt?
Velen die zeggen steeds
Groter als mij
Lijden die mensen aan
Hersenverwekingen?
Of is hun hoofd er dan
Even niet bij?
Strijd tegen taalverval!
Schreeuw waar dat nodig is:
Nooit zit je langs iemand
Maar altijd naast!
Wijs je die ander op
Spreektaalverloedering
Kijkt hij je vragend aan
Nee, stomverbaasd
Deze is overigens van Hans Manders.

Leven is duur vandaag
Mensen die klagen dus:
Alles dat kost toch zo
Vreselijk duur
O die voortdurende
Contaminatiefout
Wie zoiets zegt slaat een
Modderfiguur
Toenemend taalverval:
Ieder in Nederland
Zegt niet meer zij maar als
Onderwerp hun
Hoor ik dat, krijg ik een
Adrenalinestoot
Daar ik dat echt niet meer
Aanhoren kun
Wie kent zijn moedertaal
Weet wat na groter komt?
Velen die zeggen steeds
Groter als mij
Lijden die mensen aan
Hersenverwekingen?
Of is hun hoofd er dan
Even niet bij?
Strijd tegen taalverval!
Schreeuw waar dat nodig is:
Nooit zit je langs iemand
Maar altijd naast!
Wijs je die ander op
Spreektaalverloedering
Kijkt hij je vragend aan
Nee, stomverbaasd
Deze is overigens van Hans Manders.
0
geplaatst: 2 september 2011, 17:09 uur
Wij hadden ook al gym op de basisschool. Toen is de basis wel gelegd hoor. Geen idee waarom we het op de middelbare school ook nog hadden.
0
Sectumsempra
geplaatst: 2 september 2011, 18:03 uur
Slowgaze schreef:
Wij hadden ook al gym op de basisschool. Toen is de basis wel gelegd hoor. Geen idee waarom we het op de middelbare school ook nog hadden.
Omdat al die gymleraren niks beters konden verzinnen.
0
geplaatst: 2 september 2011, 18:08 uur
Sectumsempra schreef:
Kan me ook vreselijk ergeren aan mensen die "hun" gebruiken als onderwerp in een zin.
Kan me ook vreselijk ergeren aan mensen die "hun" gebruiken als onderwerp in een zin.
Een van de redenen waarom ik uit huis ga. Ook omdat mijn vader alles aan elkaar 'alst'.
(Je haar is nog langer als dat van je moeder!)
0
Sectumsempra
geplaatst: 2 september 2011, 18:10 uur
guitarwally schreef:
Een van de redenen waarom ik uit huis ga. Ook omdat mijn vader alles aan elkaar 'alst'.
(quote)
Vooral mensen die "als mij" zeggen i.p.v. "dan ik". <schudt hoofd>
0
Jocharo-T
geplaatst: 2 september 2011, 18:44 uur
Je komt als 14 jarig meisje eerder over als iemand van 66. 

0
Misterfool
geplaatst: 2 september 2011, 18:44 uur
Tsja, je kunt ook 28 zijn en overkomen als een 16 jarige 

0
Jocharo-T
geplaatst: 2 september 2011, 18:46 uur
Gelukkig geldt dat niet voor mij 
Het is toch niet zo vreemd dat het opvalt dat ze veel wijzer overkomt dan een gemiddelde 14 jarige. Trouwens, je hebt waarschijnlijk een typefout gemaakt en bedoelde je eigenlijk 18 in plaats van 28

Het is toch niet zo vreemd dat het opvalt dat ze veel wijzer overkomt dan een gemiddelde 14 jarige. Trouwens, je hebt waarschijnlijk een typefout gemaakt en bedoelde je eigenlijk 18 in plaats van 28

0
Sectumsempra
geplaatst: 2 september 2011, 18:49 uur
Haha, 66. Leuke leeftijd. Ik heb gewoon een hekel aan mensen die spelfouten maken, dat is echt alles. IEMAND moet Nederlands een leuk schoolvak vinden toch? 

0
Jocharo-T
geplaatst: 2 september 2011, 18:50 uur
Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor Sectumsempra. Het viel me gewoon op.
0
geplaatst: 2 september 2011, 19:01 uur
Sectumsempra schreef:
(quote)
Ik vind gym ook nutteloos, maar ik heb het er met wat leraren over gehad en het is dus toch handig ofzo :'')
Vooral om te zorgen dat alle jongeren 2 uur per week beweging krijgen, maar ook nog wat meer diepgaandere redenen ;p
0
Jocharo-T
geplaatst: 2 september 2011, 19:09 uur
Met sport verzet je je gedachten en presteer je ook weer beter in de schoolbanken. Omdat je je dan fitter voelt. Dat vertelde ze bij ons altijd. De gym lessen waren ook niet extreem inspannend. We hadden om die reden ook altijd gym rond een uur of 11.00. Daarna douchen, pauze en weer twee of drie lesuren. Voor mij werkte dat perfect. Ik was na de pauze dan ook altijd een stuk meer aanwezig dan de dagen dat we geen gym hadden.
0
Sectumsempra
geplaatst: 2 september 2011, 19:24 uur
Nou, beter presteren in de schoolbanken zit er niet in. Wel vraagt mijn leraar of "het zontomaatje" (een vriend van me) even een formule op het bord wil schrijven. Gym is nutteloos, als mensen écht iets met sport willen doen zullen ze echt al wel een hobby hebben.
@ Jocharo-T:
Ik had het door ja
@ Jocharo-T:
Ik had het door ja

0
geplaatst: 2 september 2011, 19:35 uur
Jocharo-T schreef:
Met sport verzet je je gedachten en presteer je ook weer beter in de schoolbanken. Omdat je je dan fitter voelt. Dat vertelde ze bij ons altijd. De gym lessen waren ook niet extreem inspannend. We hadden om die reden ook altijd gym rond een uur of 11.00. Daarna douchen, pauze en weer twee of drie lesuren. Voor mij werkte dat perfect. Ik was na de pauze dan ook altijd een stuk meer aanwezig dan de dagen dat we geen gym hadden.
lucky you, ik heb de afgelopen 3 jaar altijd het 8e en 9e gym gehad. (van 15.00 tot 17.00)
0
Jocharo-T
geplaatst: 2 september 2011, 19:45 uur
Het was wel altijd een stuk leuker dan in de schoolbanken zitten in ieder geval. Het enige nadeel was dat omdat ik en een paar jongens uit mijn klas vier keer in de week voetbaltraining hadden na school de gymlessen voornamelijk bestonden uit volleybal en dergelijke. Dat was niet zo leuk, we wilden allemaal liever voetballen. Maar goed, zoals ik al begon. Het was nog altijd beter dan Duits leren enzo.
0
geplaatst: 2 september 2011, 19:49 uur
Ik vond gymnastiek ook wel fijn en vind het ook goed dat het verplicht is. Even je hoofd vrij maken, fysiek bezig zijn, weer op een andere manier (sociaal) omgaan met je klasgenoten. Eigenlijk zou ik het op mijn werk ook wel willen doen als het kon, tussendoor even een uurtje sporten.
Waar ik wel een hekel aan had was schaatsen. Dat heb ik 1 of 2 keer gedaan en alle andere keren gespijbeld.
Waar ik wel een hekel aan had was schaatsen. Dat heb ik 1 of 2 keer gedaan en alle andere keren gespijbeld.

0
Jocharo-T
geplaatst: 2 september 2011, 19:55 uur
Ik denk dat dat bij Herman op school schaatsen een onderdeel was van Gymnastiek.
0
geplaatst: 2 september 2011, 20:12 uur
Klopt ja, we gingen elke winter schaatsen bij de schaatshal in de buurt. Verder deden we meestal dezelfde dingen: (zaal)voetbal, volleybal en basketbal. Dat vond ik allemaal wel erg leuk, maar ik houd sowieso wel van balsporten.
* denotes required fields.