MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Schooltopic

zoeken in:
Jocharo-T
Dan ligt het toch niet aan je kennis van de Engelse taal, maar meer aan je spraakvaardigheid. Daar kun je dan toch niets aan doen?

Nee klopt maar ik schaamde me wel voor mezelf

Stijn_Slayer
Klinkt toch eigenlijk wel erg makkelijk. Zo erg kan het toch niet zijn geweest?

Nou ik voelde me behoorlijk kut na de les hoor Stijn

Stijn_Slayer
Er is mij ter oren gekomen dat mijn bericht mogelijk verkeerd opgevat is. Laat ik daarom voor alle duidelijkheid even zeggen dat het niet lullig was bedoeld. Integendeel, het was meer opbeurend bedoeld.

Het kom er inderdaad een beetje rot uit

laxus11 schreef:
Nee wij hadden een opdracht gekregen van de meester om in 2 minuten iets over jezelf te vertellen maar ik stotter een beetje en kreeg geen een woord goed uitgesproken.
ik kon wel door de grond zakken zo erg was vond ik het.
Meer meezingen met de nummers.

herman schreef:
hardstikke
Ai, en dat in het school topic.

Stijn_Slayer schreef:
De laptop heb ik inderdaad wel altijd mee. Nijmegen vind ik zelf niet zo boeiend (Arnhem vind ik een stuk leuker). Ik zie 't ook niet zo zitten om elke week geld uit te moeten geven om m'n tussenuren door te komen.

In de zomer is 't nog wel te doen. Kun je gezellig buiten gaan zitten.
En je bent ook echt de enige niet die dat heeft. Of ben jij een einzelgänger?

Stijn_Slayer schreef:
Er is mij ter oren gekomen dat mijn bericht mogelijk verkeerd opgevat is. Laat ik daarom voor alle duidelijkheid even zeggen dat het niet lullig was bedoeld. Integendeel, het was meer opbeurend bedoeld.
Mja, 2 minuten wat over jezelf vertellen in het Engels is inderdaad niet bepaald moeilijk. Nu heb je dat op een koksopleiding waarschijnlijk niet nodig (of denk ik nu verkeerd?), maar zo heb ik bv. een heel semester in het Engels. Ik denk niet dat 2 minuten wat over jezelf vertellen in het Engels echt een probleem mag zijn. Wat voor vooropleiding heb je gehad, Lex?

Sectumsempra
@ Laxus:

Gewoon diep ademhalen en rustig praten, ik merk van mezelf dat ik vaak ga stotteren als ik erg overstuur ben met als gevolg dat niemand me kan helpen. Gewoon even diep ademhalen and relax!

Iemand hier die ooit Anglia examens heeft gedaan? Als het goed is moet ik nu proficiency gaan doen, maar heb er totaal geen zin in. Hebben jullie er eigenlijk profijt van?? (als jullie het al hebben gehad?)

Ik heb wel in de derde Taaldorp gehad voor Frans. Je moest je wegwijs maken in een restaurant en in een winkel in de school. Ik dacht dat ik niet zo´n goed punt zou hebben maar dat viel behoorlijk mee.

Ik doe nu een compleet engelse studie en hoor zonder cambridge onzin bij de besten van mijn stroom wat betreft engels. Dus op zich heb je, als je goed bent in engels, dat soort extra cursussen niet echt nodig. Als je binnen wilt komen bij een bepaalde universiteit met een numerus fixus kan het wellicht handig zijn tijdens de decentrale selectie. Maar puur wat betreft taalbeheersing zou ik zeggen dat je door een uur of vijf per week engels te praten (ik heb dat altijd gedaan via xbox live) en engelse tv te kijken (have i got some news for you is bijvoorbeeld prachtig) evenveel opsteekt op een veel fijnere manier.

Of je neemt een Engelstalige vriendin, dat wil ook nog wel eens helpen

Sectumsempra schreef:
@ Laxus:Gewoon diep ademhalen en rustig praten, ik merk van mezelf dat ik vaak ga stotteren als ik erg overstuur ben met als gevolg dat niemand me kan helpen. Gewoon even diep ademhalen and relax!

Dankje voor je advies zal er voortaan opletten als ik nerveus wordt

laxus11 schreef:

Nee wij hadden een opdracht gekregen van de meester om in 2 minuten iets over jezelf te vertellen maar ik stotter een beetje en kreeg geen een woord goed uitgesproken.

Ik had vandaag iets soortgelijks. Ook in het kort wat over je zelf vertellen, en het ging ook niet al te best (niet dat er wat van werd gezegd maar ik schaamde wel). Ik stotterde niet, maar ik kwam wel moeilijk uit m'n woorden en dergelijke. Altijd last van bij conversatie/mondelingen, black-outs, niet weten wat te zeggen, niet uit m'n woorden komen. Was overigens wel een andere taal dan Engels, maargoed. Ik schaam me wel als zoiets simpels zo belabberd gaat.

GrafGantz schreef:
Of je neemt een Engelstalige vriendin, dat wil ook nog wel eens helpen

Sharing bed & breakfast = klassieke methode die voor meer talen werkt.

Ach en als je eenmaal de allereerste lullenpot hebt gehouden voor 20 p (en dat kunnen klasgenoten zijn of collega's) in een vreemde taal, doe je het een volgende keer beter. Niets is vaak zo moeilijk als over gewone dingen praten in een andere taal.

Arrie schreef:
(quote)

Ik had vandaag iets soortgelijks. Ook in het kort wat over je zelf vertellen, en het ging ook niet al te best (niet dat er wat van werd gezegd maar ik schaamde wel). Ik stotterde niet, maar ik kwam wel moeilijk uit m'n woorden en dergelijke. Altijd last van bij conversatie/mondelingen, black-outs, niet weten wat te zeggen, niet uit m'n woorden komen. Was overigens wel een andere taal dan Engels, maargoed. Ik schaam me wel als zoiets simpels zo belabberd gaat.

Dan kun je wel door de grond heen zakken zo erg is die schaamte dan

laxus11 schreef:
(quote)

Dan kun je wel door de grond heen zakken zo erg is die schaamte dan

Ook een ander voor een publiek zien worstelen met zijn schaamte is (als lid van het publiek) heel moeilijk: paar jaar geleden een presentatie van een Japanner bijgewoond die op een gegeven moment de Engelse woorden niet meer wist en zich van schaamte de handen voor het gezicht sloeg - da's ook heel pijnlijk en vereist van een moderator (zo heten die lui op een congres nou eenmaal) veel tact.

Gewoon willen leren van je blunders en op tijd geholpen worden (of om hulp vragen). Soms ben je gewoon woorden kwijt en dan je proberen iets te omschrijven.

En ik denk dat Japanners gemiddeld nog veel meer schaamte kennen dan wij. Het is niet voor niets het land waar harakiri vandaan komt, en een gigantisch hoog zelfmoordaantal is. Het is een maatschappij vol met trots, en aan de andere kant schaamte.

laxus11 schreef:

Ja, dat is zeker vervelend. Ach, volgende keer weer beter.

Maar heten die mensen na de lagere school niet gewoon leraar

chevy93 schreef:
]Mja, 2 minuten wat over jezelf vertellen in het Engels is inderdaad niet bepaald moeilijk. Nu heb je dat op een koksopleiding waarschijnlijk niet nodig (of denk ik nu verkeerd?), maar zo heb ik bv. een heel semester in het Engels. Ik denk niet dat 2 minuten wat over jezelf vertellen in het Engels echt een probleem mag zijn. Wat voor vooropleiding heb je gehad, Lex?

Hij geeft aan dat hij een beetje stottert en niet uit zijn woorden kwam dan hebben deze ietwat neerbuigende opmerkingen (al dan niet bewust) niet zo veel waarde denk ik...

vigil schreef:
(quote)

Maar heten die mensen na de lagere school niet gewoon leraar

En na de middelbare school docent.

chevy93 schreef:
(quote)
Ai, en dat in het school topic.
Wie kopt hem in?

Ja, die is wel pijnlijk. Vooral aangezien het in de titel van het topic wel goed geschreven is.

jasper1991 schreef:
(quote)
Wie kopt hem in?

chevy93 schreef:
Mja, 2 minuten wat over jezelf vertellen in het Engels is inderdaad niet bepaald moeilijk. Nu heb je dat op een koksopleiding waarschijnlijk niet nodig (of denk ik nu verkeerd?), maar zo heb ik bv. een heel semester in het Engels. Ik denk niet dat 2 minuten wat over jezelf vertellen in het Engels echt een probleem mag zijn. Wat voor vooropleiding heb je gehad, Lex?

Da's dan waarschijnlijk zodat je Jamie Oliver beter begrijpt?

Don Cappuccino schreef:
Ik heb wel in de derde Taaldorp gehad voor Frans. Je moest je wegwijs maken in een restaurant en in een winkel in de school. Ik dacht dat ik niet zo´n goed punt zou hebben maar dat viel behoorlijk mee.

Dat moest ik ook eens doen, aan het eind van de vierde, moest je met een klasgenoot drie gesprekken voor bereiden en dan koos de docent er eentje uit. Was een afsluitende toets voor spreekvaardigheid (ik had alleen Frans 1) en ik had de mazzel dat ik en het makkelijkste gesprekje èn de makkelijkste rol kreeg, en een 8 had.

Ach ja Frans, moesten we woordjes leren en dat deed ik nooit, dus had ik een laag cijfer. Met tekstverklaren scoorde ik altijd goed, dus als mijn docent me weer eens een 4 ofzo teruggaf zei hij steevast, 'valt me een beetje tegen Harm'.

Nog mooier werd het dat ik voor de laatste drie tekstverklaringen (voor de eindlijst) een 6, 7 en een 8 had, met weging 1, 2 en 3, met andere woorden de 8 telde het zwaarst mee. Bij Duits had ik dezelfde mazzel en zo had ik voor beide een 7 op mijn eindlijst.

Voor Engels had ik 'maar' een 8, deels te wijten aan een verknalde luistertoets die ik moest inhalen in de mediatheek waar naast me twee wijven continue zaten te kleppen en ik er geen reet van verstond. En ik had een 8,5 voor mijn eindexamen geloof ik, waar een 8,3 van mijn schoolexamens tegenover stond. Zo kwam ik 0,1 tekort. Had misschien nog kunnen herkansen, maar dat was te arrogant geweest.

Mijn studie was ook geheel in het Engels. Vond het echt verbazingwekkend hoe abominabel het niveau van sommige van mijn medestudenten was (vooral internationale). Daar moet je dan mee in debat bij Ethics dor Aerospace Engineers of naar een presentatie luisteren bij een cursus mondeling presenteren. Krijg je uitspraken als sink (think) twuu (true) en iemand die abusievelijk zei dat hij een 'cock' (kok dus) was.

vigil schreef:
Hij geeft aan dat hij een beetje stottert en niet uit zijn woorden kwam dan hebben deze ietwat neerbuigende opmerkingen (al dan niet bewust) niet zo veel waarde denk ik...
Wat moet ik dan zeggen? Ah, wat zielig! Daarom vroeg ik wat voor vooropleiding hij had gedaan. Iemand met havo of vwo zou hier toch geen problemen mee moeten hebben? In het kader van "het middelbaar onderwijs stelt tegenwoordig zeer teleur" (iets wat ik recent ook al aanstipte), ben ik wel benieuwd wat voor vooropleiding hij gedaan heeft. Dit soort problemen zou een middelbare school af moeten leren. Daar zit verder niks neerbuigends in. En sorry als dat zo overkomt.

Je ervoor schamen vind ik wel jammer. There's no shame in trying.

jasper1991 schreef:
Wie kopt hem in?
Touché . maar een typo is wel wat anders dan een spellingsfout.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:

En je bent ook echt de enige niet die dat heeft. Of ben jij een einzelgänger?

Ik ben niet mr. popie jopie, maar ik kan met een stuk of tien à twaalf mensen goed opschieten. Volgens mij gaan zij in dat soort tussenuren altijd naar huis of lezen ze een boek.

Dan kun je toch meegaan met iemand? Of samen ergens heengaan?

Stijn_Slayer
Ik ga mezelf niet bij mensen uitnodigen. Heb bovendien geen fiets en de bus dropt je niet voor de deur.

Jocharo-T
Wat een discussie

Lijkt me dat Stijn geen domme jongen is. Hij heeft vast wel alle mogelijkheden overdacht.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:25 uur

geplaatst: vandaag om 11:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.