menu

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
geplaatst:
Ja, dit was weer genieten.

Verstappen en Red Bull weer erg goed. Vettel ook heel knap trouwens.

geplaatst:
Heerlijke race! Echt genieten.

geplaatst:
Alleen die duikbril die Bernal altijd opheeft, ziet er niet uit (wel terechte winnaar)

In deze F1 zal meer spektakel dan in het hele voorgaande seizoen en wel mooi dat Max toch boven komt drijven, inclusief pirouetje. Het is echt een winner. Gun het Kvyat ook wel.

geplaatst:
kaj_666 schreef:

De Sloveen Pogacar zie ik trouwens wel over een jaar of 2-3 een geduchte concurrent worden.

Voeg daar ook Sivakov (INEOS), Kämna, Hirschi (Sunweb), Madouas (FDJ), en wellicht Lambrecht (Lotto-Soudal) maar aan toe.

geplaatst:
De F1 zou alleen verreden moeten worden in landen of seizoenen waar en wanneer je de grootste kans op regen hebt. Gister ruim 2 uur genoten van alle fratsen van de coureurs inclusief die gestreste pitsstops. Met als hoogtepunt natuurlijk de overwinning van Max.

geplaatst:
Poles Apart schreef:
(quote)

Voeg daar ook Sivakov (INEOS), Kämna, Hirschi (Sunweb), Madouas (FDJ), en wellicht Lambrecht (Lotto-Soudal) maar aan toe.

Evenepoel lijkt me toch wel veruit het grootste Ronde-talent dat er zit aan te komen.

geplaatst:
Ik schrok wel even toen ik vanmiddag het nieuws vernam dat Loek van Mil, een grote naam in de Nederlandse honkbalwereld, overleden is. Er zou sprake zijn van een noodlottig ongeval.

Jarenlang was de werper, die ook een verdienstelijke loopbaan opbouwde in de VS en Japan, een vaste waarde in het Nederlandse team. In 2008 werd hij met Nederland Europees kampioen.

En 34 jaar is natuurlijk veel te jong...

Hier is meer informatie te vinden.

geplaatst:
Magick1 schreef:
(quote)

Evenepoel lijkt me toch wel veruit het grootste Ronde-talent dat er zit aan te komen.

Pogacar is al iets verder dan Evenepoel, maar ook al wat jaartjes ouder. In potentie denk ik wel dat Evenepoel de grote uitdager van Bernal is. Beiden schijnen in tests wonderbaarlijke resultaten te laten zien. Wel verschillende types. Evenepoel is de betere tijdrijder en lijkt me wat explosiever, Bernal de betere klimmer. Ook qua karakter zijn het tegenpolen. Evenepoel is zelfverzekerd en brutaal, ik zou het kneiterarrogant noemen. Bernal is bescheiden en vriendelijk, onbenullen zouden het saai kunnen noemen.

Andere nog niet genoemde talenten die we binnen twee jaar in het klassement van grote rondes gaan tegenkomen: Gaudu, Martínez, Sosa, Dunbar, Padun en Higuita. Die laatste vier heel misschien al aankomende Vuelta.

En houd ook de naam Marco Brenner in de gaten. De nieuwe Evenepoel. Is zelfs een jaar jonger in zijn knaldebuutjaar bij de junioren.

Verdere talenten bij de beloften: Leknessund (gaat naar Sunweb), Battistella (gaat naar Dimension Data), Bagioli (gaat naar Quickstep), Covi en Ardila (beiden gaan naar UAE).

geplaatst:
Eigenlijk bedoel je te zeggen dat we de eerste 15 jaar een Nederlandse Touroverwinning wel op onze buik kunnen schrijven. Geen Lars Boven die zich tot ronderenner zou kunnen ontwikkelen?

Ach het is sowieso koffiedik kijken. Hoeveel renners zijn er al niet geweest die een grote toekomst werd voorspeld, maar waar we nooit meer wat van hoorden. Of wel van hoorden, maar niet meer dan modale wielrenners werden. Of andersom, hoeveel wielrenners hebben er niet een grote ronde gewonnen waarvan het nooit verwacht was. Interessant om te volgen is het in ieder geval wel. Hier nog een lijstje, waarbij de nummer een wel een beetje apart is, wat ze zelf ook zeggen:
Tien neoprofs om op te letten in 2019 | WielerFlits

geplaatst:
Terecht toch? Verreweg de beste van deze 10, in 2019.

geplaatst:
Laten we het nou eerst maar eens gewoon afwachten mbt al dat talent. Ik heb nog wel een quizvraag voor jullie: wat hebben François Faber, Octave Lapize, Romain Maes en Felice Gimondi met elkaar gemeen?

geplaatst:
Ze wonnen nooit weer de Tour na al heel jong gewonnen te hebben?

geplaatst:
Evenepoel zet Bernal op zijn plaats!

https://nbocdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2019/07/29/9bb39fa2-b244-11e9-953f-dcbf0324e5de_web_scale_0.08_0.08__.jpg

Men vraagt zich wel af of dit wel de afspraak was....

geplaatst:
Titmeister schreef:
Laten we het nou eerst maar eens gewoon afwachten mbt al dat talent. Ik heb nog wel een quizvraag voor jullie: wat hebben François Faber, Octave Lapize, Romain Maes en Felice Gimondi met elkaar gemeen?
Ik zou willen zeggen dat ze allen bij hun debuut ditect de Tour wonnen maar in het geval van Maes is dat volgens mij niet zo.

Wat betreft al die talenten, volledig mee eens. Je kunt een boek schrijven over alle renners die een grote (Tour)toekomst werd voorspeld maar het niet waarmaakten. Andersom geldt hetzelfde, Froome, Dumoulin, Armstrong en vele anderen werden in hun jonge jaren echt niet gezien als potentiële Tourwinnaars.

geplaatst:
Ah, ze wonnen als tweeëntwintig jarige de Tour en daarna nooit meer?!

geplaatst:
Edgar18 schreef:
Ah, ze wonnen als tweeëntwintig jarige de Tour en daarna nooit meer?!

Bingo! Bij dat rijtje zou je ook nog Cunego (op 22-jarige leeftijd de Giro gewonnen, daarna nooit meer een grote ronde) en Ullrich (werd 2e op zijn 22e, won de Tour op zijn 23e en daarna nooit meer) kunnen voegen...

Ik verwacht ook dat Bernal nog jaren mee gaat doen om de Tourzege, maar dit rijtje toont dat niks zeker is daarin.

geplaatst:
Een talent hebben (of zijn) is geen enkele garantie voor succes. Ik hoef niet te grijpen naar voorbeelden uit de sport die hier niet meer genoemd mag worden om mijn punt te maken, aangezien in de atletiek voldoende voorbeelden voorhanden zijn: van Ellen van Langen en Rob Druppers, beiden uitermate getalenteerd, kun je moeilijk zeggen dat die het maximale uit hun sportcarriere hebben gehaald.

Herinner me een goede analyse van een Britse wielersite,eind 2018 (vóór de blessure van Froome) waarin een vergelijking werd gemaakt tussen diverse wielrenners - obv de combinatie duurvermogen/wattage - en de conclusie daarin was dat Froome op dat punt het meeste te vrezen zou hebben van Dumoulin. In een andere ploeg dan Ineos/Sky zou bijv Bernal veel minder kans maken, omdat ie dan bijv in een waaieretappe eerder tijd verloor.

geplaatst:
Goed punt. De prestaties zijn bij Ineos veel beter. Kijk eens hoe Van Baarle ineens omhoog vliegt en hoe Nieve, Henao en Landa aanmerkelijk minder zijn gaan presteren sinds hun vertrek bij Ineos/Sky. En wat als hij alleen kopman is en hij niet meer onder de vleugels van Thomas en Froome zijn ding kan doen? De houdbaarheid van het blik Engelse toppers loopt tegen het einde. Grote Britse sponsoren zullen afhaken en het landschap gaat er weer totaal anders uitzien. We hebben het ook over de vele talenten die er aankomen en er zijn dus ook altijd weer mensen van wie je het niet verwacht. Een Walkowiakje, is met de oortjes van tegenwoordig wel onmogelijk geworden. Die won door op het vlakke een kwartier of zo te pakken, lukte Chiapucci als laatste een keer net niet. Dus dat zal niet meer gebeuren.

Eh Titmeister je zult het zelf vast wel weten, maar Gimondi heeft na zijn Tourzege nog vele grote ronden gewonnen natuurlijk. Maar Italianen kwamen eenvoudigweg niet elk jaar naar Frankrijk destijds. Maar het was geen pannenkoek natuurlijk.

geplaatst:
Gimondi was zeker geen pannenkoek - net zomin als Faber en Lapize, Maes was meer een eendagsvlieg. Gimondi heeft nog regelmatig daarna de Tour gereden, maar had vooral te maken met het fenomeen Merckx dat een paar jaar na zijn Tourzege opkwam. Winnen deed hij in de Tour nooit meer - wel in de Giro en Vuelta idd...

geplaatst:
Titmeister schreef:
Maes was meer een eendagsvlieg.
Valt denk ik ook wel mee. Een paar mooie resultaten in eendagswedstrijden (eigenlijk gewoon twee overwinningen) en goede resultaten op de baan. De Tour reed hij nog slechts twee keer en beide keren viel (letterlijk) hij uit. Daarnaast had hij de pech dat hij renner was tijdens de (tourloze) oorlogsjaren. Niet zo'n veelwinnaar als de andere namen die je noemt maar (ik denk) wel een grootser coureur dan toevalswinnaars als Walkowiak en Pereiro Sio.

Opvallend, zowel Faber als Lapize sneuvelden tijdens WO I.

geplaatst:
Edgar18 schreef:
(quote)
Valt denk ik ook wel mee. Een paar mooie resultaten in eendagswedstrijden (eigenlijk gewoon twee overwinningen) en goede resultaten op de baan. De Tour reed hij nog slechts twee keer en beide keren viel (letterlijk) hij uit. Daarnaast had hij de pech dat hij renner was tijdens de (tourloze) oorlogsjaren. Niet zo'n veelwinnaar als de andere namen die je noemt maar (ik denk) wel een grootser coureur dan toevalswinnaars als Walkowiak en Pereiro Sio.

Ik had het voornamelijk over de Tour/grote rondes. Walkowiak en Pereiro zijn idd de meest kleurloze Tourwinnaars ooit. Overigens won Maes op identieke wijze de Tour: lange ontsnapping met veel voorsprong en die vervolgens vasthouden tot Parijs. Al deed Maes dat al in de eerste etappe.

Edgar18 schreef:

Dat heeft natuurlijk hun carrière ook geen goed gedaan... Overigens zijn zij niet de enige Tourwinnaars die sneuvelden in WO I; zo ook Lucien Petit-Breton, de eerste renner die de Tour 2x wist te winnen.

geplaatst:
Edgar18 schreef:

Titmeister schreef:
Dat heeft natuurlijk hun carrière ook geen goed gedaan...

geplaatst:
Mjuman schreef:
Herinner me een goede analyse van een Britse wielersite,eind 2018 (vóór de blessure van Froome) waarin een vergelijking werd gemaakt tussen diverse wielrenners - obv de combinatie duurvermogen/wattage - en de conclusie daarin was dat Froome op dat punt het meeste te vrezen zou hebben van Dumoulin.

Dan hebben ze Bernal vast niet meegenomen in die vergelijkingen. Al in 2015 liet hij in labtests waarden zien die heel overtuigend wezen op een potentieel Tourwinnaar. Ik kan niks vinden over wattages, maar wel dat zijn VO2max-waarden al hoger lagen dan die van Froome. Toen was Bernal negentien en reed hij nog niet bij Sky.

In een andere ploeg dan Ineos/Sky zou bijv Bernal veel minder kans maken, omdat ie dan bijv in een waaieretappe eerder tijd verloor.

Tot nu toe zat Bernal altijd van voren in waaieretappes. Al heeft hij dat misschien wel te danken aan zijn team, gezien zijn wat zwakkere tijdrit.

geplaatst:
Teunnis schreef:
(quote)

Dan hebben ze Bernal vast niet meegenomen in die vergelijkingen. Al in 2015 liet hij in labtests waarden zien die heel overtuigend wezen op een potentieel Tourwinnaar. Ik kan niks vinden over wattages, maar wel dat zijn VO2max-waarden al hoger lagen dan die van Froome. Toen was Bernal negentien en reed hij nog niet bij Sky.

(quote)

Tot nu toe zat Bernal altijd van voren in waaieretappes. Al heeft hij dat misschien wel te danken aan zijn team, gezien zijn wat zwakkere tijdrit.

Over wattage(s) Dumoulin: Hoeveel Watt trapte Dumoulin bij de proloog? | Fiets.nl - Race en MTB website

en om for fun: Watt calculator » Wattage & werking op de fiets online berekenen - bergfreunde.nl

VO2max-waarde is op zich een aardig gegeven - het vermogen om zuurstof op te nemen - dat iets zegt over je herstelvermogen. Wat bij de wattages van Dumoulin én Froome opvalt is dat ze hoog zijn en dat hun vervalcurve heel vlak is. Zij trappen > 6 watt per kg lichaamsgewicht (Tim Wellens haalde dat ook); Bernal haalt 6,3. De interessante vraag is hoe lang kan hij dat volhouden en hoe is zijn vervalcurve.

Diesels als Kruiswijk en Dumoulin hebben een hekel aan tempowisselingen, Froome ook en daarom is de strategie van Ineos (en ook Sky en US Postal) erop gebaseerd een strak en vlak schema bergop te rijden om de lichtgewichten (minder inhoud en wattage) zoveel mogelijk af te matten. Armstrong was degene die de wetenschappelijk ondersteunde aanpak - ik doel op methodiek, niet op doping etc - van wielrennen naar een hoger peil tilde.

Explosiviteit en duurvermogen staan haaks op elkaar - kijk bijv maar eens naar het uiterlijk van een 100m loper en een 10 km loper.Ook aan rondeschema's van 10 km schaatsen kan je goed aflezen hoe - uitzonderingen daargelaten - succesvol een race is.

Frenz schreef:
Alleen die duikbril die Bernal altijd opheeft, ziet er niet uit (wel terechte winnaar)
We zullen helaas nooit weten of Thibaut Pinot zonder die blessure die hem dan weer moet overkomen in de Alpen had kunnen uitrichten. Hij heeft in de Pyreneeën laten zien de beste klimmer van het peloton te zijn.

Yes, Verstappen pole, zijn eerste!

De gekte rond Evenepoel gaat nu nóg groter worden, de Belgen worden gek Extreem knappe prestatie natuurlijk.

Wil je je oud voelen? Evenepoel werd geboren in het jaar dat Erik Dekker de Classica San Sebastian won. Toen hij twee was werd Valverde prof.

Nondeju, nog meer historie in dit wielerseizoen http://www.musicmeter.nl/images/smilies/icon_worship.gif

Spannend!

Edit: jammer, maar Mercedes had de betere pitstopstrategie.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:36 uur

geplaatst: vandaag om 04:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.