menu

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #3

zoeken in:
Mb.
geplaatst:
Alaphilippe en Pinot hebben gezorgd voor één van de spannendste tours in jaren, maar uiteindelijk moeten we concluderen dat Team Ineos toch vrij gemakkelijk de tour gewonnen heeft. Niet zoals we van ze gewend zijn, en ook zonder ritwinst, maar toch. Kruijswijk en Buchmann hebben vooral goed aangeklampt.

Bernal terecht in het geel. Sagan terecht in het groen. En ow jah, Bardet heeft de bollen nog gestolen.

geplaatst:
Edgar18 schreef:
Een fitte Dumoulin en Froome sla ik hoger aan dan Bernal. Hetzelfde geldt trouwens voor een Thomas met een fatsoenlijke voorbereiding. Ook Pinot leek deze Tour gewoon sterker.

Bernal is absoluut talentvol maar ik zie er geen renner in die in de toekomst veel grote ronden gaat winnen. Veel van de Colombianen zijn al jong erg goed maar bereiken veel vroeger hun piek dan bijv. Europeanen.

Vergeet niet dat Bernal oorspronkelijk zijn hele voorbereiding in het teken had staan van de Giro, tot ie een week voor de start zijn sleutelbeen brak. Om daar dan van te herstellen én nog even opnieuw te pieken naar de Tour - ik zou bij Bernal toch ook bepaald niet van een optimale voorbereiding spreken.. Dat ie dan toch wint is echt bijzonder knap!

geplaatst:
Zijn overwinning is zonder twijfel knap!

Al is het wel een overwinning met een randje. Het laatste zware weekend is letterlijk en figuurlijk in het water gevallen.

Nu was Bernal flink sterk deze twee dagen dus goede kans dat ie anders ook gewonnen had maar weten doen we dat niet. Als ie gisteren terug gepakt zou zijn door de groep Thomas dan had ik het nog moeten zien. En het uitvallen van Pinot (de sterkste in de Pyreneeën) was ook een aardige meevaller.

geplaatst:
Goed bezig bij Ferrari!

Verstappen op de tweede startplek, zal mij benieuwen of hij Hamilton kan bijhouden. Met Gasly gaat het trouwens ook steeds beter.

geplaatst:
Bernal is wel een mooier slot ontnomen door het weer. Ook jammer dat Pinot is weggevallen. Al was dat wel heel gunstig voor Kruijswijk. Hij heeft zijn podium binnen, ga vanaf nu maar weer lekker avonturieren in de Giro.

En natuurlijk naar de Vuelta, waar Kruijswijk weer een goede kans maakt. Grootste kanshebber daar is Miguel Ángel López. Althans, als Bernal en Thomas zoals oorspronkelijk gepland niet mee gaan doen. Oh ja, zijn teamgenoot Roglic is natuurlijk ook wel een pittige concurrent. Movistar komt ook weer met een sterrenteam, maar verwacht ik niet heel veel van.

geplaatst:
Het woord anticlimax is al vaker gevallen. Een logische beslissing om de etappe te stoppen, een bizar slechte communicatie zorgt er nu voor dat dit altijd een overwinning met een rafelrandje zal zijn. Hoewel zo'n Bernal daar natuurlijk niet om maalt.

Als dan ook nog eens de etappe vandaag ingekort wordt tot een nietszeggende etappe kan de spreekwoord met de nachtkaars uit de kast getrokken worden. Ook merkwaardig dat geen van de favorieten nog een serieuze gooi naar de overwinning leek te willen doen. Alles of niets toch? Wellicht bang om stil te komen te staan en niet genoeg op Alaphillipe over te houden?

Maar wat ik pas echt opvallend vond: zowel Quintana als Yates hadden met een tweede plek vandaag het bergtruiklassement kunnen pakken. Kwestie van niet kunnen? Vooral opvallend dat dan Valverde en Landa nota bene de tweede en derde plek pakten. En Bernal had met een tweede plek ook de bollentrui erbij gehad, maar die interesseert hem blijkbaar ook niet.

Dat Bardet hier de bolletjestrui pakt, de nummer 27(!) van vandaag en 16 van gisteren... tja.

geplaatst:
Overigens wel hulde voor Kruiswijk. Hij heeft echt de pech met Dumoulin, want tot aan de Italiaanse val in het roze was hij de Nederlandse wielerheld. Na Dumoulins prestaties sneeuwt dit toch een beetje onder, want vóór Dumoulin moeten we alweer terug naar 1990 eer we een Nederlander op het Franse podium tegenkomen.

In die zin petje af, uiteraard.

geplaatst:
Na de Engelse hegemonie van vorig jaar nu trouwens de Zuid-Amerikaanse hegemonie. Volgens mij is Quintana pas de eerste Zuid-Amerikaan die een grote ronde won en nu vijf jaar later zijn de eerste twee gewonnen door Zuid-Amerikanen.

geplaatst:
chevy93 schreef:
Na de Engelse hegemonie van vorig jaar nu trouwens de Zuid-Amerikaanse hegemonie. Volgens mij is Quintana pas de eerste Zuid-Amerikaan die een grote ronde won en nu vijf jaar later zijn de eerste twee gewonnen door Zuid-Amerikanen.

Won Herrera niet een keer de Vuelta een jaar of 30 geleden?

geplaatst:
Ja, klopt, 1987 of zo dacht ik. Lucho! Mijn favoriete renner toen.
En ook de bolletjestrui in de Tour toen. Dat was nog eens een terechte winnaar

geplaatst:
Misschien geen echte topsport maar toch mooi, halve finale World Match Play Darts Rob Cross van 9-15 achter naar 17-15 winst

geplaatst:
Edgar18 schreef:
Een fitte Dumoulin en Froome sla ik hoger aan dan Bernal. Hetzelfde geldt trouwens voor een Thomas met een fatsoenlijke voorbereiding. Ook Pinot leek deze Tour gewoon sterker.

Bernal is absoluut talentvol maar ik zie er geen renner in die in de toekomst veel grote ronden gaat winnen. Veel van de Colombianen zijn al jong erg goed maar bereiken veel vroeger hun piek dan bijv. Europeanen.

Zeer mee oneens. Ik ben hooguit verbaasd dat Bernal nu al wint (pakweg 2021 had ik eerder gedacht), maar die is al een aantal jaren zo'n zeldzaam extreem rondetalent. Ik sloeg 'm al een stuk hoger aan dan Quintana om maar eens iemand te noemen. Ik denk dat de kans behoorlijk groot is dat het de komende jaren niet erg spannend zal zijn wie de Tour gaat winnen. Alleen een Jumbo op volle sterkte met Dumoulin erbij kan wellicht tegenwicht bieden. Ineos zal Thomas vast met een mooie smoes in de Giro laten rijden (iets dat het zijn droom is om die te winnen ofzo) en voor de vorm Froome en Bernal als dubbelkopmannen in de Tour gaan inzetten, maar Froome heeft zijn leeftijd tegen en heeft vorig jaar met al die rondes achter elkaar zijn verval niet bepaald uitgesteld. Ik zie hem geen vijfde tour meer winnen en wellicht helemaal nooit meer een grote ronde. Bovendien zou het me niet verbazen als het niveau van Bernal nog zover groeit dat hij veel minder afhankelijk van de sterkte van zijn ploeg gaat worden dan Froome altijd was.

Het is inderdaad zo dat vroeg pieken in het wielrennen vaak ook snel minder is, al heeft dat ook nogal eens met een instabiele persoonlijkheid of kwetsbare knieën te maken gehad. Of van die types die heel onverwacht doorbraken. Maar stel dat dat minder worden van Bernal rond zijn dertigste gaat inzetten. Dan zitten we in 2027.

Pinot is te kwetsbaar en trekt pech aan. Hoge pieken, diepe dalen. Pinot mist uiteindelijk de stabiliteit van een winnaar van een grote ronde. Gaan we nog veel pieken en veel dalen van zien, maar een grote ronde zie ik hem niet winnen eigenlijk.

geplaatst:
Bij de Colombianen die de afgelopen jaren vooraan reden in grote rondes geldt wel dat ze eigenlijk stuk voor stuk geen progressie meer hebben gemaakt na hun doorbraak (Quintana, Uran, Betancur, Henao), wat natuurlijk stom toeval kan zijn, maar ik vraag me wel af of er écht nog veel rek in Bernal z'n niveau zit..
De Sloveen Pogacar zie ik trouwens wel over een jaar of 2-3 een geduchte concurrent worden. Die wint op z'n 20e in zijn eerste profjaar gewoon even Californië, rijdt top-20 in Luik en wordt ook 6e in de Ronde van het Baskenland (wat toch wordt gezien als een van de lastigste en zwaarst bezette kleine rondes). Benieuwd wat die over een paar jaar kan in de grote rondes!

geplaatst:
Das zeker een renner met potentie! Er zijn er nog wel wat trouwens.

Het winnen van grote rondes is van zoveel factoren afhankelijk. Ligt er volgend jaar weer een klimparcours of kiest de organisatie ervoor er twee flinke tijdritten in te knallen. In dat laatste geval gaat Bernal echt niet winnen.

geplaatst:
Dat is de voornaamste renner die er nu aankomt ja. Overigens een progressie die wel wat lijkt op die van Bernal. Want wie won vorig jaar ook al weer Califiornia

Ik vind de renners die je noemt eigenlijk allemaal onvergelijkbaar met Bernal, op Quintana na misschien, maar gevoelsmatig vind ik Bernal een groter talent. Met niet onbelangrijk: van nature een betere tijdrit. En Quintana heb ik nog niet meteen afgeschreven. Die zie ik nog best opleven bij een andere ploeg,.

geplaatst:
Nu Quitana naar Arkea Samsic gaat, is hij wat mij betreft definitief afgeschreven. En gelukkig maar ook.

geplaatst:
Weet ik niet zo zeker. Quintana zou juist weleens heel goed kunnen passen in een team dat als los zand aan elkaar hangt zonder al te veel strategie.

geplaatst:
Quintana in Franse dienst, ik zie echt een huwelijk gedoemd om te mislukken.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Weet ik niet zo zeker. Quintana zou juist weleens heel goed kunnen passen in een team dat als los zand aan elkaar hangt zonder al te veel strategie.
Daar zit ie toch al?? Wat waren ze daar tactisch vandaag weer aan het doen bij Movistar?! Valverde had deze rit op z'n sloffen kunnen winnen als Soler gewoon op kop was gaan rijden ipv was gaan aanvallen, als je ziet hoe Valverde dat sprintje om plek 2 wint

geplaatst:
Je leest het hier voor het eerst: in 2022 wint weer een 22-jarige de Tour.

geplaatst:
Poek schreef:

Evenepoel dus?

geplaatst:
VladTheImpaler schreef:
(quote)

Evenepoel dus?
Hij schijnt vandaag iig wel weer indrukwekkend te zijn geweest.. Waar zijn progressie ook eindigt, hij rijdt nu echt bizar hard voor een gastje dat pas een paar jaar fietst!

geplaatst:
kaj_666 schreef:
(quote)
Daar zit ie toch al?? Wat waren ze daar tactisch vandaag weer aan het doen bij Movistar?! Valverde had deze rit op z'n sloffen kunnen winnen als Soler gewoon op kop was gaan rijden ipv was gaan aanvallen, als je ziet hoe Valverde dat sprintje om plek 2 wint

Er is een verschil tussen slechte strategieën en teveel kapiteins op een schip en een team waar ze waarschijnlijk bij het ontbijt zeggen "ach doe maar wat".

geplaatst:
kaj_666 schreef:
(quote)
Hij schijnt vandaag iig wel weer indrukwekkend te zijn geweest.. Waar zijn progressie ook eindigt, hij rijdt nu echt bizar hard voor een gastje dat pas een paar jaar fietst!

Absoluut. Vond het nogal vroeg van Quickstep toen ze hem tekenden. Blijkt niet zo. Maar ik vind het nog niet helemaal duidelijk wat voor type renner het gaat zijn. Hij lijkt nu alles wel te kunnen, maar hoe valt dat over een paar jaar?

geplaatst:
starbright boy schreef:
Absoluut. Vond het nogal vroeg van Quickstep toen ze hem tekenden. Blijkt niet zo. Maar ik vind het nog niet helemaal duidelijk wat voor type renner het gaat zijn. Hij lijkt nu alles te kunnen, maar hoe valt dat over een paar jaar.

Hij is vrij klein (1.71) en moet dus een goede klimmer kunnen worden. Een goede tijdrijder is ie al.

geplaatst:
trebremmit schreef:
Verstappen op de tweede startplek, zal mij benieuwen of hij Hamilton kan bijhouden.
Regenrace, kan alle kanten op. Zin in!

geplaatst:
Poek schreef:
Benieuwd hoe Evenepoel zich gaat ontwikkelen. Iedereen dicht hem een grote toekomst toe, eigenlijk is die toekomst al begonnen. Grote vraag is hoe hij met die druk om kan gaan. Maar van een groot aantal ex ronde winnaars was op hun 25ste nog niet te voorspellen dat ze een ronde zouden kunnen winnen. Froome, Thomas, Sastre, Evans, Wiggins en vele anderen. Van Kelderman werd gezegd dat hij de eerstvolgende Nederlander zou worden die de Tour zou gaan winnen. Hij heeft tot nu toe nog nauwelijks iets gepresteerd. Of Kreuziger, wat een megatalent. Heb begrepen dat hij zichzelf als het ware helemaal over de kop heeft gereden, te veel van zijn lichaam geeist en nooit meer de oude is geworden. Dus zeg het maar. Wie weet maakt Buchmann volgend jaar de laatste stap naar de absolute top.

geplaatst:
Weer een slechte start.

Edit: wel spektakel in de regen! Verstappen nu eerste.

geplaatst:
Slechte start, maar toch met overmacht het EK gewonnen! Mooie derde plaats voor Vader ook nog.

geplaatst:
Hehe. F1 is sinds Oostenrijk wel zeer genietbaar opeens. Heerlijke race dit.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:21 uur

geplaatst: vandaag om 05:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.