MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Pukkelpop (België)

zoeken in:
De laatste en heetste dag van het festival was ik te laat op het festival om Ceremony te zien en ook het eerste deel van de folkrockers van Dry the River heb ik gemist. Gelukkig zat het schitterende Lion's Den als afsluiter in de set, een nummer waarin tegen het einde alle registers opengetrokken worden. een mooie begin van de dag.

Op het hoofdpodium speelde daarna The Joy Formidable. Balancerend op het dunne scheidslijntje tussen noise en melodieuze popliedjes leverde dit drietal uit Wales een schitterend optreden af. Een omdat het oog ook wat wil: zangeres en gitarist Ritzy Bryan is een frontvrouw om meteen verliefd op te worden!

Howler is zo'm band waarvan ik voorafgaand aan Pukkelpop nog nooit gehoord had en me compleet wist te verrassen. En dan bedoel ik in positieve zin. Eigenlijk is er weinig bijzonders over deze rockband te melden, maar op het podium stond zo'n verbeten en daverende band de rock 'n roll uit de toppen van hun tenen te spelen, dat je ondanks de hitte niets anders kon doen dan meespringen.

The Jim Jones Revue nam de bezoeker mee naar de jaren 50 met hun rockabilly, maar dan wel ondergedompeld in noise, punk en blues geserveerd. In razend tempo kwamen de nummers voorbij, en het concert kreeg met Cement Mixer en The Princess and the Frog een waardige afsluiting.

Stephen Malkmus kwam met zijn Jicks naar Pukkelpop en die man kennen we natuurlijk als de frontman van Pavement, de band die in de jaren '90 het geluid van de alternatieve muziek bepaalde. Terwijl de reünie van Pavement een schot in de roos was, kon Malkmus zijn status op Pukkelpop geen moment waarmaken. Hoewel de band met Real Emotional Trash een topplaat op zak heeft, is het materiaal gewoon te inferieur aan de Pavement-klassiekers.

Iemand die zijn status wél waarmaakte was Bob Mould. De oude punkveteraan van Hüsker Dü maakte met zijn andere band Sugar het schitterende album Copper Blue, dat hij in zijn geheel kwam spelen. Je wist dus van tevoren wat je zou krijgen en dat kan een valkuil zijn, omdat het verrassingseffect weg is. Maar Bob Mould navigeerde kundig om deze valkuil heen. Met een band die in topvorm verkeerde bracht hij een glorieuze uitvoering van deze topplaat. That's a good idea!

Na Bob Mould was het tijd voor misschien wel hét moment van Pukkelpop 2012: de minuut stilte voor de slachtoffers van de storm van vorig jaar. Het hele terrein was muisstil en om me heen zag ik mensen die het even te kwaad kregen. En ook ik stond wel even met een brok in mijn keel.

Na The Antlers, die in de Club een fraaie show gaven, ontstond er een grote tweedeling op het terrein. Omdat The Foo Fighters als afsluiter en publiekstrekker op het hoofdpodium stond, had de organisatie in de vorm van Wilco en Refused twee topacts tegenover de Foo's gezet om de drukte een beetje te verdelen. Tevergeefse moeite en de uitdrukking 'parels voor de zwijnen' kreeg een nieuwe dimensie. Terwijl je op het veld voor het hoofdpodium geen kant op kon door de drukte, speelde Wilco zijn wervelende show in een halflege tent. Bij Refused was de situatie nog slechter. Slechts eenderde van de tent was bevolkt, terwijl de Zweedse punkers alles uit de kast haalden en er een memorabele show van maakten. Maar in zo'n lege tent komt dat toch minder over. Als zanger Dennis Lyxzén in het nummer New Noise zijn befaamde kreet 'Can I Scream!?' uitschalt, moet dat het liefst in een uitpuilende tent gebeuren.

Cygnus

Geen idee hoe jij het voor mekaar krijgt om zoveel bands te gaan zien. Op vrijdag en zaterdag ben ik niet verder geraakt dan een 4-5 bands, zo ongelooflijk heet heb ik nog niet vaak gehad.
Dat in combinatie met nachtjes van 3-4 uur maakt dat alles wat voor 21u kwam een beetje aan mij is voorbij gegaan, spijtig genoeg.

Buiten Grandaddy, voor mij met voorsprong het beste optreden op Pukkelpop. Live klinken ze nog een stuk beter dan op plaat, hun setlist was geweldig, en het publiek (niet heel talrijk maar de marquee stond toch redelijk vol) was echt wel mee. Het was duidelijk dat zij die gekomen waren, echt wilden genieten van dit concert.
Bonus: de ondergaande zon in combinatie met het stof, waardoor het leek dat achter ons de wei volledig in brand stond.

Cygnus schreef:
Bij Refused was de situatie nog slechter. Slechts eenderde van de tent was bevolkt.

Dat is echt niet leuk voor de band, bij Lowlands speelden ze wel bijna voor een volle tent. In oktober doen ze een clubshow in Tilburg.

En het probleem is natuurlijk dat de band 12 jaar weg is geweest en dat de nieuwe generatie Refused niet kent. Daar mag wel eens verandering in gaan komen. Ik kom Refused niet eens tegen bij de festivalrecensies van Humo.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Dat is echt niet leuk voor de band, bij Lowlands speelden ze wel bijna voor een volle tent. In oktober doen ze een clubshow in Tilburg.

En het probleem is natuurlijk dat de band 12 jaar weg is geweest en dat de nieuwe generatie Refused niet kent. Daar mag wel eens verandering in gaan komen. Ik kom Refused niet eens tegen bij de festivalrecensies van Humo.

Ook niets van de shelter op 12 dat een 3daags verslag van het festival maakte. Ook de krant vandaag vind ik maar teleurstellend met hun vlakke besprekingen die er meestal meer naast zitten dan een correct verslag geven. Black keys minder? omdat ze niet constant met het publiek interacteerden.| who cares? Niet iedereen wil DJ's en MC's die constant blaffen en what's up zeggen Grote tip van de krant : het gebeurt vooral in de Boiler en Dance hall.Duidelijk nergens anders gelopen jongens...? niets tegen het dance & electro programma want ik heb er ook al prachtige dingen gezien (Ricardo villalobos) maar het wordt te veel in de aandacht gezet terwijl andere podia niet eens aandacht krijgen.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

ah velen wilden foo fighters zien, die hebben al heel lang niet in België gespeeld. Jammer voor de andere groepen maar heel verstaanbaar.

Ernie schreef:
(quote)

Ook niets van de shelter op 12 dat een 3daags verslag van het festival maakte. Ook de krant vandaag vind ik maar teleurstellend met hun vlakke besprekingen die er meestal meer naast zitten dan een correct verslag geven. Black keys minder? omdat ze niet constant met het publiek interacteerden.| who cares? Niet iedereen wil DJ's en MC's die constant blaffen en what's up zeggen Grote tip van de krant : het gebeurt vooral in de Boiler en Dance hall.Duidelijk nergens anders gelopen jongens...? niets tegen het dance & electro programma want ik heb er ook al prachtige dingen (Ricardo villalobos) maar het wordt te veel in de aandacht gezet terwijl andere podia niet eens aandacht krijgen.

Ja die verslagen in de kranten zijn inderdaad vaak voor te lachen. Alleen vind ik dat ze er bij de Black Keys toch niet zo ver naast zitten. Ik vond het zeker geen slecht concert, maar het was wel een stuk minder dan in de lotto arena eerder dit jaar. Het geluid stond in het midden van de set echt niet goed afgesteld (of toch niet waar ik stond). Dieptepunt daarbij was Everlasting Light (mijn favoriete BK nummer), die fantastische riff ging helemaal verloren om één of andere reden.
Vanaf het volgende nummer leek het plotseling wel in orde te zijn, en kon ik pas echt beginnen genieten.
Boiler en Dance Hall zijn ideaal voor wat amusement als er nergens iets bezig is wat je interesseerd, of als je te wasted bent om nog naar muziek te Luisteren. Dan is het daar wel plezant Anders moet je er niet zijn, toch zeker de Boiler niet.

dat zal dan idd vooral aan het geluid gelegen hebben want toen Everlasting Light begon stond ik links van de main aan de toog dichts bij het podium en daar was het geluid heel goed op dat moment.

Ernie schreef:
Grote tip van de krant : het gebeurt vooral in de Boiler en Dance hall.Duidelijk nergens anders gelopen jongens...? niets tegen het dance & electro programma want ik heb er ook al prachtige dingen gezien (Ricardo villalobos) maar het wordt te veel in de aandacht gezet terwijl andere podia niet eens aandacht krijgen.

Geen idee welke krant jij leest, maar in de media die ik volg zie of lees ik net nooit iets over acts in de Boiler Room.
corn1holio1 schreef:
Boiler en Dance Hall zijn ideaal voor wat amusement als er nergens iets bezig is wat je interesseerd, of als je te wasted bent om nog naar muziek te Luisteren. Dan is het daar wel plezant Anders moet je er niet zijn, toch zeker de Boiler niet.

Dit is ook weer zo kort door de bocht. Ook ik geef op festivals vaak de voorkeur aan bands i.p.v. DJ's, maar dit klinkt alsof de muziek die in de Boiler wordt gespeeld niet eens muziek is, terwijl daar dit jaar echt een pak goeie namen stonden. Ik denk maar aan SCNTST, Mumbai Science & Brodinski en dingen als Blawan, Joy Orbison, Pangaea & James Blake die even goed in de Boiler (ipv in de Castello) hadden kunnen draaien. Flux Pavilion, Borgore, Dillon Francis, ... etc. zijn ook niet mijn ding, maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen dat graag willen zien.

Ernie schreef:
Grote tip van de krant : het gebeurt vooral in de Boiler en Dance hall.Duidelijk nergens anders gelopen jongens...? niets tegen het dance & electro programma want ik heb er ook al prachtige dingen gezien (Ricardo villalobos) maar het wordt te veel in de aandacht gezet terwijl andere podia niet eens aandacht krijgen.

Geen idee welke krant jij leest, maar in de media die ik volg zie of lees ik net nooit iets over acts in de Boiler Room.

Het nieuwsblad. Die krant vertelde dat Boiler en Dance Hall nu meer dan ooit de plek is waar het gebeurt en wie uit de bol wil gaan gaat niet naar het bonte allegaartje op de Main afzakt maar naar de Boiler room of dance hall. Ook zijn die 2 tenten geinspireerd op de kleurrijke en sucsesvolle decoratie van Tommorowland volgens hen.

Nogmaals niets tegen het Dance & Electro programma, ik luister daar ook naar, maar sinds de popularitietsontploffing van Tommorowland en de bijhorende persaandacht ervan lijkt het wel alsof elk festival plots wil meegaan op die golf. Overal staan plaats DnB-artiesten geprogrammeerd. Ik vind ook wat merkbaar aan de sfeer van het Festival. bij mij op de camping was, wilde gok, 60% voor het electro-programma gekomen te zien aan de Netsky en consorten-shirts en de gesprekken die ik heb gehoord. Als de pers dan zo informeert over Pukkelpop dan vrees ik dat er in plaats van het alternatieve festival dat het nu is meer en meer een 3-daags technofeestje gaat worden voor sommigen dan de ontdekkingstocht die het nu elk jaar is voor mij. Iedereen doet zijn zin natuurlijk maar mensen die 3 dagen lang met hun kop in de boiler & dance hall duiken heb ik nooit begrepen.

Ik was er niet bij op Pukkelpop maar als ik het goed begrijp was het een technofeestje met een electro-programma waar drum and bass artiesten geprogrammeerd waren. Ik had m'n geld teruggevraagd...

Niet echt, ze hebben 8 podia dus dat Dance & Electro-programma is er maar een deel van.

Juist ja, laat maar.

Sarcasme of onwetendheid, probeer ze maar eens uit elkaar te houden op een forum....

spit.tsvnami
Dan toch een beetje Pukkelpop sfeer gehad. Zondag, 19 Augustus op de trein van Leuven naar Brussel Zuid, die blijkbaar van Hasselt kwam. Het was 7 uur 's ochtends en we gingen naar Londen. Komen we aan in Brussel Centraal, komt er een Engelsman die waarschijnlijk in slaap was gedommeld na een lang weekendje feesten aanlopen om van de trein te stappen, met heel zijn broek afgezakt. Opeens valt ie over iemand anders zijn bagage met zijn bloot gat op het perron. Toch even lach ingehouden tot hij helemaal weg was en dan lag de hele trein in een deuk

Maidenfreak
Dit jaar geweest voor Snoop Dogg en weeel eigenlijk het rotslechtste festival dat ik ooit meegemaakt heb.

Oke dan.

Eminem lijkt een zekerheidje om Pukkelpop 2013 te gaan headlinen. Staat een week na het festival op Reading/Leeds en zou natuurlijk erg logisch zijn als hij de editie van 2011 komt goedmaken!

Lijstjestijd

Nieuwe namen Reading/Leeds, en dus kanshebbers voor Pukkelpop en Lowlands.

(afbeelding)

Hm vooralsnog niet echt overdonderd...

Deftones, System of a Down, Bring Me the Horizon, A$AP Rocky, Foals, Phoenix, Eminem, Nine Inch Nails en Tame Impala lijken mij toch wel tof

Tomahawk

Maandagochtend de eerste namen.

Thursday August 15th
Eminem
Nine Inch Nails
Fall Out Boy - Slayer - Deftones
Mac Miller - TNGHT (Hudson Mohawke x Lunice)
Baauer - Imagine Dragons - Solange
The Parov Stelar Band - Villagers - Quicksand
Fucked Up - Danny Brown - Wilkinson
The Menzingers - Hawk Eyes - Allah-Las
...

Friday, August 16th
Neil Young & Crazy Horse
The Prodigy
Boys Noize - Skunk Anansie - Fun.
Local Natives - Girls in Hawaii - Poliça
SBTRKT - Zeds Dead
Daughter - Mount Kimbie - Proxy - As I Lay Dying
Totally Enormous Extinct Dinosaurs - TC
Maya Jane Coles - Frank Turner & The Sleeping Souls
Unknown Mortal Orchestra - Architects - Matt Corby
Chvrches - We Came As Romans - Duke Dumont
Toddla T Sound - XXYYXX - Chuck Ragan - Hazard - SKATERS
Cloud Boat - Lord Huron
...

Saturday, August 17th
The xx
Franz Ferdinand - The Knife
Triggerfinger - Alabama Shakes
Bat For Lashes - Foals - Opeth
Midlake - Lamb Of God - Julio Bashmore - Friction - Kodaline
Foreign Beggars - Ben Pearce - Cult of Luna
Redlight - Your Demise - While She Sleeps
Bosnian Rainbows - S O H N - Pokey LaFarge - The Family Rain

Ziet er goed uit.
The Knife, The xx, Local Natives, Foals, Neil Young, Villagers, Foals, Danny Brown...

Ik ga volgens mij een ticket kopen en dan hopen dat ik geen herexamens heb.

Mooie namen! Zal de donderdag sowieso gaan voor NIN, Eminem, Deftones, Slayer en Fucked Up.

Zo, eerste namen en het is al onmiddellijk duidelijk wat opnieuw het beste festival van dit jaar gaat zijn. Go Pukkelpop!!

Alleen donderdag is voorlopig een totale vortdag voor mij.

Dat is weer een heel mooi begin! Verrassing: Quicksand!

veel plezier mensen, totaal niet overtuigend dit.

Nine Inch Nails, Neil Young & Crazy Horse, Deftones, Foals, The XX, Boys Noize, The Knife en vooruit dan Eminem (jeugdsentiment). Toch al een lekkere verzameling namen

Gast
geplaatst: vandaag om 07:48 uur

geplaatst: vandaag om 07:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.