MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Iemand toevallig nog bij Giel in de studio geweest?

bonothecat schreef:
Voorlopige planning:

vrijdag:
Oi Va Voi
Editors
Kasabian
Damien Rice
Devandra Benhart

Zaterdag:
C-mon & Kypski
Adept
Moke
Ojos de Brujo
Laurent Garnier
Chris Cornell
Interpol
Patrick Wolf

Zondag:
The Shins
Coco Rosie
Sonic Youth
Goose
Arcade Fire
Tool

Redelijk goed plan. (Afgezien dan van; Moke en Patrick Wolf..)

Enne Itchy. Zaterdag om half vier bij deGroove Tube (kant wortel) is wel een leuk plan. Als het enigzins uitkomt dan ben ik ook van de partij. (Houd alleen niet zo heel erg van plannen tijdens Lowlands). Het lijkt me wel tof om jullie (bekende namen) een keertje real-life tegen te komen.

Wellicht tot dan!

Yak
Huishoudelijke mededeling van het SelmaDuim-en-Yak-front!

We gaan proberen om donderdag wanneer terrein open gaat (uurtje of zes dus) er te zijn, dan is de kans het grootst dat je nog een goede campingplaats te pakken hebt. Ik weet niet wat de samenstelling is van de groepen van de andere MuMe-gangers, we kunnen eventueel wel een plekje vrijhouden naast onze tent, maar het is over het algemeen toch pakken wat je pakken kan. Geef maar door als je erbij wil komen staan, dan proberen we wat we kunnen.

Vwb. afspraken is het misschien handig als we telefoonnummers uitwisselen. Ik heb de nummers van Paalhaas en Scientist, maar we willen de rest natuurlijk ook op de hoogte kunnen stellen van waar we uithangen. Stuur maar een PM als je mijn nummer wil hebben.

Heb er zin in!

Bijna Lowlands!!! Heb er ook zin. Ik ga met een grote groep en ik ben waarschijnlijk wel van de partij bij de meeting, samen met een goede vriend en ook MuMe gebruiker (alleen minder actief dan ik)

Het worden weer hete nachten

SelmaDuim

De weerberichten voorspellen anders anders....

SelmaDuim
Dicht tegen elkaar aankruipen dus.

Als het even kan ga ik er ook bij proberen te zijn

nog één dag, morgen vetrek ik om zeven uur richting lowlands, dan horen we net als vorig jaar bij de eerste campingbezoekers!!!! Wihoe!!

Tool cancelled?

Ik vertrek trouwens morgenochtend om kwart voor 9 uit het zonnige Katwijk.

Tool cancelt in Oostenrijk, Maynard heeft een keelinfectie, Lowlands is (nog) niet gecanceld

Zou wel zeer jammer zijn, want dan wordt het nl heel druk bij Dino Jr.

SelmaDuim
itchy schreef:
Zou wel zeer jammer zijn, want dan wordt het nl heel druk bij Dino Jr.
Wilde het net niet zeggen.

Gaan ze zeker gelijk het hele programma overhoop gooien?

Ik ga voor het eerst dit jaar! Zal mij benieuwen, heb er in ieder geval heel veel zin in!

Lily Allen cancelt ook. En ook Chris Cornell heeft keelproblemen en zegt deze week een paar optredens af. Hier is, net als bij Tool, lowlands voorlopig nog niet bij.

The Gossip vervangt Lily Allen

Wow! Dat is tof. Heerlijk bandje is The Gossip, met een fantastische zangeres. Waar heb je die informatie van?

Vergeet allemaal niet naar de techno-artiesten te gaan, want daar heeft Lowlands dit jaar serieus werk van gemaakt. Fantastische namen!
Troy Pierce, Richie Hawtin, Audion en James Holden zijn echte aanraders.

Het is nog niet helemaal zeker, want het is nog nergens officieel bevestigd.. maar ga er maar vanuit dat ze komen

Die techno-artiesten ga ik zeker checken, echt topnamen ja

Tot hoe laat is de camping eigenlijk open op de donderdag, zag wel dat het 18:00 open gaat, maar gewoon de hele avond/nacht?

Het concert dat Tool morgen gepland heeft staan gaat wel door. Lijkt erop dat Lowlands goed wegkomt dus.

Over Cornell nog geen nieuws.

MacManus schreef:
Tot hoe laat is de camping eigenlijk open op de donderdag, zag wel dat het 18:00 open gaat, maar gewoon de hele avond/nacht?

Daar kun je wel vanuit gaan. Volgens mij blijft de ingang de hele nacht open en kun je ook de hele nacht de campings op.

Cool, dank je StarBright again verry helpfull

Zo, even de tas pakken en dan op weg naar Fleovoland!!

Nog geen verslag van Lowlandgangers hier...terwijl ik toch zeker weet dat er een aantal waren ....even kort mijn belevenissen toelichten.

Rodrigo Y Gabriella
Te laat het terrein opgekomen om Oi Va Voi te kunnen zien, en daarom bij dit duo terechtgekomen. En wat een heerlijke opening van een festival, heerlijke accoustische gitaren. Perfecte opener. 4*

The Rakes
Een van de vele britpopbandjes op lowlands dit jaar. En absoluut niet de beste. Veel herhaling van nummers (ten minste dat idee kreeg ik). Twintig in een dozijn band. 2*

Editors
Erg benieuwd hoe de Editors het er op een groot podium vanaf zouden brengen (ik had ze eerder gezien in de kleine zaal van paradiso). En ik moet zeggen ze deden het prima. Mooi optreden en eigenlijk alles wat je ook verwacht. 4*

Kasabian
Aantal jaren geleden één van de vele hypes. En ik moet zeggen dat ik van ze genoten heb....een meevaller. 3,5*

Damien Rice
Een beetje aparte verschijning op een groot festival. Heerlijke opening met piano en zang. Later werd het allemaal wat complexer, en ook gevarieerder dan verwacht. 3,5*

The Good, The Bad & The Queen
Het begin en het einde gemist van dit optreden, maar dit was voor mij één van de verrassingen. Had de cd wel eens geluisterd, en ook weer snel weggestopt. Ik hoop dat ze snel een keer in de buurt spelen voor een volledig optreden. 4*

Devendra Banhart
Veel van verwacht, erg weinig gekregen. Irritant dat ze alleen nieuw materiaal wilden spelen... en de hele tijd maar vragen of er nog verzoekjes waren voor oud materiaal...en dan toch maar iets nieuws doen. Ik ben klaar met Banhart. 1,5*

Brand New
Op het laatste moment besloten op C-Mon & Kypski niet te bezoeken, maar te gaan voor iets wat ik niet ken. Leuke opener voor de zaterdagmorgen. Thuis maar eens op zoek gaan naar iets wat ze hebben opgenomen. 3*

The Rifles
Dit jaar al bij een 3voor12 opname gezien. En toen waren ze erg goed. Ze kwamen in de Grolsch iets minder (verrasend) voor de dag. 3*

Admiral Freebee
Zonder te wachten de Juliet tent binnen gekomen. Goed optreden van onze Belgische vriend. En ook een moment van rust op Lowlands, even zitten en luisteren naar een semi-accoustisch optreden. Zeer de moeite waard. 3,5*

Laurent Garnier (live)
In het kader van ik ga eens wat nieuws proberen. De naam Garnier kende ik wel, maar wist niet precies wat hij deed. En wat een afwisseling binnen een uur....hij begon met jazzy-electronisch (inclusief live saxofonist)...ging door met techno...verder met drum and bass...en vervolgens weer jazzy klanken....erg verrassend....en erg goed....4,5*

Interpol
Dit concert had voor mij het meeste weg van een regulier optreden. Spanning opbouw in de tent...kriebels in de buik van nu gaat het gebeuren...en ze maakten het volledig waar. Het is natuurlijk een soort act wat ze doen, wij zijn interpol, wij zijn goed en strak en dat laten we nu ook zien. En met die houding komen ze prima weg, het hoort bij de muziek......4,5* en het neigt naar 5.

Patrick Wolf
De clown van lowlands....maar een zeer intensief optreden. Jammer genoeg net iets te weinig van gezien. 4*

Patrick Watson
Vorige week snel iets van gecheckt, en dat klonk veel belovend. En erg blij dat ik hem gezien heb. De act met het meeste enthousiasme....en ik had ook het idee dat ze het heel bijzonder vonden dat ze op lowlands mochten optreden. 5*

Loney, Dear
Omdat Funeral for a Friend erg slecht was (1*), Loney, Dear meegepikt. Klonk erg aardig...niet meer niet minder 3*

The Shins
Eigenlijk tegen beter weten in naar the shins gegaan. Heb ze tijdje best intensief beluisterd, maar het is zeker een jaar geleden dat ik thuis iets van hen beluisterd heb. Het pakte me absoluut niet...maar misschien zijn the shins niet bedoeld voor een festivaltent.... 2,5*

The Whitest Boy Alive
Als Kings of Convenience fan, moest ik natuurlijk het nieuwe project van Erlend Oye gaan checken. Het kwam een beetje moeilijk opgang....maar ze kregen de Lima tent helemaal mee....en werden nog teruggeroepen voor een toegift. 4*

Unkle (live)
Onduidelijk rol van Unkle, bij snerende gitaren....Ideaal moment om in een nagenoeg lege bravo tent, wat bekers te gaan rapen...om weer wat munten terug te verdienen. 2,5*

Sonic Youth
Zonder Sonic Youth goed te kennen, toch blind op de naam afgelopen. En ik vond het geweldig....wat een band, wat een hartverscheurend geluid. 4*

Arcade Fire
Lang getwijfeld of ik ze wilde zien. Had goede ervaringen me ze in de melkweg (een duidelijk 5+ optreden) Dus het kon eigenlijk alleen maar tegenvallen....en dat deed het ook wel een beetje...geluid was niet te best....maar toch genoten. 4*

Top 5
1. Patrick Watson
2. Interpol
3. Laurent Garnier
4. Sonic Youth
5. Rodrigo Y Gabriela

Ik ben terug van mijn eerste keer lowlands en ben zeer onder de idruk... volgend jaar vast weer . Leuk ook dat er een aantal succesvolle mini-mume-meetings plaats hebben kunnen vinden. Mibnder leuk dat ik was vergeten mijn telefoon op te laden

En geweldig mooi weer gehad

nu maar een aan de beschrijving van mijn programma:

VRIJDAG:

OI VA VOI:
Bandje met wat wereldmuziek-achtige invloeden dat me niet heel erg wist te boeien. Had van mij wat experimenteler gemogen. De nummers zonder zangeres waren vrij aardig, maar die met zangeres waren wat mij betreft verkapte RnB nummers die me totaal niet lagen.
2*

JUST JACK:
Een paar nummers van gezien, en toen weggelopen omdat het niet echt wist te boeien en ik nog een beetje het terrein aan het verkennen was, wat niet al te moeilijk was . Te weinig van gezien om een goed oordeel over te vellen, maar dus niet super-denderend (anders was ik wel gebleven)

THE RAKES:
Omdat we hierna toch in de India moesten zijn voor Battles maar even the Rakes gekeken, die ongeveeer deden wat ik ervan had verwacht. Normaal Kaiser-Ferdinand achtig bandje zonder al te veel swing, maar werd ook nergens echt onaardig.
2,5*

BATTLES:
Het eerste hoogtepunt van deze lowlands wat mij betreft, wisten de toon van hun plaat goed neer te zetten op het podium met vage drumritmes, rare loopjes, leuke gitaren. Vrij experimenteel, hadden wat mij betreft meer publiek verdiend. Heb hier op de tweede rij vooraan gestaan en me echt heel goed vermaakt. Van tevoren nog een leuk gesprek gehad met ee Ier die speciaal voor Battles (en Tool) hiernaartoe was gekomen en op mijn Spiderland-shirt afkwam (hij was neit de enige op lowlands)
4*

MIKA:
Tja, het nadeel van met iemand anders naar lowlands gaan is dat je soms ook dingen ziet waar je niks aan vindt, zo ook hier. Tijdens de eerste twee nummers hing er nog wel een fijn sfeertje, maar die ging er daarna ook uit, en het werd eigenlijk een opeenstapeling van platte popliedjes die allemaal hetzelfde klonken... Gelukkig heb ik aan Damien Rice daar niet echt iets gemist als ik de verhalen mag geloven.
Loeidruk trouwens, wilde voortijdig de Bravo uit, en toen ik de tent uit was moest ik nog minimaal zo'n massa mensen doorwerken voor ik weer bewegingsvrijheid had.
1,5*

DEVENDRA BANHART:
Een van de dingen waar ik me echt op verheugde, de cds van hem, die vol staan met leuke folky nummers met wat vaagheid erbij spreken me erg aan. Helaas wist hij er op het podium niks van te bakken. Veel te rockend, en daar is hij naar mijn mening toch minder goed in. Het feit dat hij (net als bij pukkelpop las ik) iemand het podium op riep met een eigen liedje dat nergens naar klonk maakte dat weinig beter. Erg grote tegenvaller.
2*

Na de concerten nog gezellig even met Bonothecat, Yak, starbright boy en Selma nagepraat.

ZATERDAG:

MARIKE JAGER:
Van buiten de tent Marike Jager gezien, zat lekker in het gras, en Marike was leuke muziek op de achtergrond, maar voor wat ik ervan hoorde miste de muziek toch een beetje de diepgang.
3*

C-MON & KIPSKY:
Kreeg te horen van Yak dat hij hierheen zou gaan, en wilde er zelf ook wel even bij kijken. Dit bleek dus voor mij de grootste verrassing van lowlands. Lekkere electronische dingen die niet al te simpel waren, leuke gitaar en drums, vrolijkheid, de amsterdam klezmer band, Pete Philly, en een roze konijn maakte dit een ware show die me zeer goed beviel, heel blij dat ik gegaan ben.
4,5*

BERNIE'S LOUNGE:
Buiten gezeten op het gras bij Bernie's Lounge, ook een beetje van-alles-wat muziek met blazers, zangeressen, gitaartjes, klonk wel aardig, zeker niet verkeerd. Was erg fijne muziek om bij in het gras te zitten.
3*

MALKOVICH:
Nederlandse metal-band in het rijtje Dillinger Escape Plan, Converge, maar heeft toch niet de overtuiging die deze twee wel hebben. Lang niet slecht, en ben ook blij dat ik ze gezien heb, maar vond het wel mooi dat ze een half uurtje speelden en niet zo lang. Lekker energiek wel.
3,5*

Toen een MuMe-meeting gedaan, waarbij toch alleen de mensen kwamen die ik ook al eerder had gezien, Itchy, Yak, Paalhaas, Bono, SelmaDuim, Starbright Boy. Met een aantal ervan even rondgelopen en bij wat dingetjes gekeken:

APPARAT & BAND:
Heel eventjes hier gestaan, maar de toevoeging van gitaren en zang maakte het er wat mij betreft niet beter op, had hier wat abstractere electronia verwacht. Te weinig gezien voor beoordeling.

TURBONEGRO:
De eerste band waar ik ben weggelopen omdat ik er echt niks aan vond, was wel even nieuwsgierig naar de beschrijving, maar vond het gewoon platte jaren-80-hardrockachtig gedoe wat nergens over ging.
1,5*

Toen eventjes wat gegeten en trui opgahaald en toen...

INTERPOL:
Hier heb ik maar 1 woord voor... GEWELDIG!!!!!!!!!!... Ze speelden maar liefst bijna 1,5 uur en in dat anderhald uur heb ik geweldige nummers voorbij horen komen: Obstacle 1, NYC, PDA, Stella Was A Diver..., Hands Away, Slow Hands, Evil, Not Even Jail. Geweldige show waar Interpol ook niet zijn best doet om het publiek geweldig op te zwepen maar gewoon retestrak en cool hun ijzersterke nummers spelen. Heb na Interpol ook even nodig gehad om hiervan bij te komen, WAT EEN OPTREDEN
5 hele dikke sterren *****

bonothecat schreef:
Interpol .....

Het is natuurlijk een soort act wat ze doen, wij zijn interpol, wij zijn goed en strak en dat laten we nu ook zien. En met die houding komen ze prima weg

En gelijk hebben ze dus

PATRICK WOLF:
Hier ook weer even buiten gezeten met de intentie naar binnen te gaan als ik het wat zou vinden, vond het wel aardig klinken maar ik zat buiten goed dus daar ben ik ook gebleven. Wel aardig maar niet helemaal iets voor mij.
3*

Daarna even een film over een ruimtemissie naar de zon gekeken en een tijd met Paalhaas staan kletsen en nog een stukje Borat gezien.

ZONDAG:
De dag met voor mij van tevoren ingeschat het mooiste programma: Shins, CocoRosie, Sonic Youth, Motorhead, Arcade Fire, Dinosaur Jr.

ALPHA BLONDY:
Maar de dag begon met Alpha Blondy, een Ivoriaanse Man die met een hele band met blazers en afrikaanse trommels een erg vermakelijke show neer wist te zetten, ook een van de leukere verrassingen van Lowlands. Ook de cover van Pink Floyd's Wish You Were here in afrikaanse stijl ging erin als koek.
4*

LONEY DEAR:
Zweedse formatie die mij in het gras niet echt wist te bereiken, lag heerlijk te chillen en vond dit wat te electronisch en poppy om echt mijn aandacht aan te besteden, zat met mijn gedahcten al vooruit.
2,5*

THE SHINS:
Ik kende The Shins nog niet echt, maar op basis van de dingen die ik gehoord had had ik er toch wel wat van verwacht. Viel me een beetje tegen, leek wat mij betreft allemaal een beetje veel op elkaar en was neit echt spannend, licht tegenvallend dus. Halverwege weggelopen om bij CocoRosie in de rij te kunnen, maar die was toen al zo abnormaal lang (en dus Cocorosie gemist , wat heel goed geweest schijnt te zijn)
2*

NINE INCH NAILS:
Maar doordat ik CocoRosie miste wel Nine Inch Nails vanaf een heel mooie plek kunnen zien. De show zelf vond ik niet slecht ging goed hard en het publiek vermaakte zich goed. Lekkere harde gitaren enzo. Maar het miste wel de complexiteit die ik op albums vaak wel hoor. Ook vile de setlist een beetje tegen, 3 nummers van The Downward Spiral: Piggy, wat op het concert een beetj eeen tussendoortje was, niet echt geweldig. Reptile; Wel lekker nummer, maar heb toch liever de heel wat complexere versie op het album, en March of the Pigs, wat veruit het beste nummer van deze hele show was, ijzersterk, keihard en even lekker eropin gebeukt . In totaal licht tegenvallend dus.
3*

SONIC YOUTH:
Door Nine Inch Nails iets te laat bij Sonic Youth, een van de dingen die ik heel graag wilde zien. Kwam aan op het begin van 'Cross the Breeze, wat ik wel goed uitgevoerd vond, maar niet grandioos geweldig. Verder een beetje poppy show die ik wel goed vond, maar niet zo mooi als ik gehoopt had. Hey Joni vond ik met gorte afstand het beste nummer dat ze speelde (en hoorde dat ik gelukkig niet Eric's Trip gemist heb door NIN)
3,5*

MOTORHEAD:
Een paar nummers Motorhead gezien gewoon om het Lemmy even zien. Muzikaal niet supergeweldig, maar het gaat gewoon om het gevoel, jammer dat ie geen Ace of Spades speelde de paar nummers dat ik erbij was.

THE ARCADE FIRE:
Een band die ik op cd vrij goed vind maar niet fantastisch, maar dit heeft me live helemaal over de streep getrokken, geweldig optreden, vooral de nummers van Funeral vond ik erg sterk, erg mooi om te zien ook, en voor mij ook een zeer positieve verrassing (hoorde dat niet zo goed was als 2 jaar terug, mar die heb ik niet gezien, dus geen vergelijkingsmateriaal.
4,5*

LCD SOUNDSYSTEM:
Aan komen lopen en gelijk weer weggelopen, totaal mijn muziek niet.

DINOSAUR JR.:
Tool geskipt om dit te kunnen zien.. en terecht, wat een briljant optreden, giga-harde bak herrie die ik over me heen kreeg en me perfect wist te raken, speelden veel van het (sterke) nieuwe album, echt heel goed, weet niet goed wat ik erover moet zeggen behalve dat ze mijn verwachtingen totaal waargemaakt hebben. Prachtig.
5*

Lowlands top5:
1. Interpol
2. Dinosaur Jr.
3. The Arcade Fire
4. C-Mon & Kipsky
5. Battles

al bij al genoten

Grootste tegenvaller:
Devendra Banhart
Wat een wanprestatie, na het hebben gedaan van wat leuke folk-shows en wat populariet denken dat je helemaal de man bent en dan door gewoon wat raar te doen en pop/rock liedjes te spelen denken dat ze je wel gezelgd vinden.. bah..

... en Who the F*ck is Bob Cremers?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.