MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Rock Werchter

zoeken in:
MacManus schreef:
Negatieve zijn de prijzen, de camping en maar 3 stages waardoor het overal echt vreselijk druk was. Doordat de Barn en de Marquee nooit tegelijk waren heb je dus 80.000 mensen in 1 tent en bij de mainstage staan. Ik vond het te klein. Lowlands is groter en meer keus waardoor je nog wel eens kan ademhalen.

Inderdaad, ik vond het een stuk drukker (dichtbevolkter) dan de voorgaande 3 edities waar ik bij ben geweest. Een extra podium is puur voor het aantal artiesten natuurlijk een schitterende toevoeging, maar om dan direct zoveel extra mensen toe te laten op het terrein is wel heel erg overdreven. Gelukkig zijn de meeste mensen ontspannen en is de sfeer vrij gemoedelijk.

Camping A1 was weer goed genoeg. Heerlijk een paar keer gedoucht, wat geen probleem is als je een beetje op tijd bent. Ik heb er geen probleem mee om daar een paar euro voor neer te leggen. Ook de afterparty's zijn hier gezellig, al had ik daar weinig kracht meer voor door de vele optredens.

Wat betreft het publiek vind ik alleen de mensen die direct op hun gat gaan zitten tijdens een pauze wat vervelend. Sowieso is iedereen die een beetje vooraan staat vaak heel serieus en niet in een goede stemming. Eigenlijk is dat ook niet vreemd als je de hele dag vooraan gaat staan zonder ontspannen iets te gaan drinken.

Ik stond op B0. Die 3 euro kan ik ook wel hebben, maar het gaat om het principe. In het festivalboekje staat dat er voldoende sanitaire schone voorzieningen moeten zijn en dan staan er een paar dixies die vet smerig zijn en 5 kraantjes. Vind ik een beetje flauw.

Moet ik zeggen dat je altijd campers hebt helaas, Maar op festivals zonder dagjes mensen is er op dag drie een solidair moe gevoel en gun je het de die hard vooraan zitters ook meer. Hier gaat de saaie oude dagjeslul al bij The Vacciens vooraan staan om de RHCP te zien. En ook niet eens een beetje leuk mee doen bij de bands ervoor.

Maar goed, hoe leuk was het btw dat Kompany Noel Galgaher introduceerde, en hoe lief is Natasha van Bat for Lashes...zucht...

En wat dacht je van de intieme optredens van James Vincent McMorrow en met name Perfume Genius. Genieten en volop kippenvel. Morgen een uitgebreide reactie, aangezien er morgen weer gewerkt moet worden.

Co Jackso schreef:

Wat betreft het publiek vind ik alleen de mensen die direct op hun gat gaan zitten tijdens een pauze wat vervelend. .

Ik doe dit altijd, vooral omdat ik een zwakke rug heb en ik na anderhalf uur rechtstaan al een erge pijn in mijn onderrug krijg. Zelf met het vele zitten tussen de optredens door houd ik het vaak geen ganse dag vol om recht te blijven.

Mijn lijstje van Werchter:
1. M83 (normaal ben ik er niet voor wanneer de subtiliteit verloren gaat bij live-optredens, maar als het een feestje oplevert als bij m83 wil ik wel eens een uitzondering maken. Midnight City het nummer van werchter 2012)
2. The Editors (verdient het niet om te headlinen heb ik gezegd. Wel, ik moet op mijn woorden terugkomen. Ongelooflijk hoe Tom Smith een ganse weide met alleen maar zijn stem in trance kan brengen)
3. Perfume Genius (tranen in mijn ogen en 40 minuten kippenvel. Intiemer zal het niet worden. Vooraf mijn twijfels of dit zou passen op een festival als Werchter, maar ook de festivalganger wil wel eens ontroerd worden tussen de feestjes door)
4. Elbow (sympathiekste band op werchter met ijzersterke songs. Intiem optreden wat niet evident is op de mainstage)
5. Jack White ( wat een frontman, wat een begeleidingsband en wat een reportoire om uit te putten. Afwisselend, strak, opwindend. kortom alles wat je verlangt van een liveset)
6. The Cure
7. Pearl Jam
8. Other Lives
9. dEUS
10. My Morning Jacket

JDS
Donderdag

Van op afstand heb ik naar de openingsband The All-American Rejects gekeken, wat gewoon enorm slecht was.
Daarna volgde Within Temptation die muziek van een iets hoger niveau brachten, hoewel het uiteindelijk toch wat verveelde. Oorspronkeljk was het de bedoeling om hierna naar Amon Tobin te gaan kijken maar we zien blijven staan om goed vooraan te staan bij Rise Against. Duidelijk geen slecht idee want de sfeer was er top. De moshpits waren erg goed, maar het was toch een stuk te warm om echt alles te geven. Wanneer je 30 seconden in de moshpit ging moest je twee minuten uitrusten. Gezond was het niet. Wat de kwaliteit betreft vind ik de zang ietsje minder dan op de cd, maar dat kon het optreden niet verpesten.
Bij Blink-182 was ik al snel weg. Punkrock muziek voor 12-jarige meisjes.
Netsky heb ik jammer genoeg moeten overslaan omdat mijn vriend een scheurtje in zijn teen net na de eerste drop. Jammer want dit was ongetwijfeld enorm goed.
Skream & Sgt Pokes vond ik ook heel erg goed. Wel maar 45 minuten kunnen zien omdat ik The Cure ook nog wou zien. Skream was duidelijk niet heel bekend aangezien er niet zo heel veel volk was maar het was echte pure dubstep. Leuk feestje, eentje zonder moshpits, dat kan ook leuk zijn.
The Cure heb ik ook maar driekwartier gezien maar het was het wel waard, ondanks ik misschien maar een drietal nummertjes ken. Heb ''A Forest" goed kunnen meezingen met een paar oudere mensen. Leuk momentje.
Skrillex was best hard. De ene drop na de andere, en ze volgden elkaar snel op. Ben geen echte fan, ook geen hater maar heb me hier wel geamuseerd. Alleen moeten ze hem dringend zijn micro afnemen. Als hij het publiek nog wat meer wil ophitsen huurt hij beter een MC in ipv zelf wat platte onzin te zitten roepen.

Vrijdag

Goed op tijd naar de wei gegaan om Mastadon te zien. Weinig volk voor de metallers, het genre is duidelijk niet echt populair op Werchter maar ik vond het steengoed. Meer van dit soort bands aub!
Hierna wouden mijn vrienden naar Wiz Khalifa. Totaal niet mijn ding, die zanger lijkt me ook een beetje een dikke nek.
Dan zijn we even een kijkje gaan wagen naar Kreayshawn, gewoon om te kijken hoe slecht het wel niet was. Enorm slecht dus, en ze kwam nog eens 10 minuten te laat ook.
Bij Jack White stonden we mooi vooraan. In principe goede muziek, maar na een tijdje werd het nogal saai waardoor ik halverwege het optreden toch maar weggegaan ben.
DJ Fresh was zoals verwacht gewoon een hard feestje.
Pearl Jam was verder erg goed. Weinig show, veel muziek.
Als afsluiter van dag 2 naar Deadmau5 gaan kijken. Ik had er niet zo veel van verwacht, maar ik vond het echt geniaal. Elektronische muziek werd eindelijk eens op een subtiele manier gebracht, in plaats van de ene lompe drop na de andere. Het zat hem in de details.

Zaterdag

We gingen eens goed uitslapen maar aangezien de zon om 9u 's morgens weer in ons tent scheen en brandde zijn we dan toch vroeg wakker geworden en hebben we 't Hof van Commerce ook maar meegepikt. Leuke show met wat humor in, niet meer niet minder;
Daarna een goed optreden van Black Box Revelation gezien.
Wolfmother volgde. Gewoon een degelijke optreden.
Verder hebben we even wat uitgerust en uiteindelijk naar Mumford & Sons gaan kijken. Dit viel toch een beetje tegen. Het is wel leuk om iedereen de hits ''Little Lion Man'' en ''The Cave'' te horen meezingen maar voor de rest was het een beetje aan de saaie kant.
Editors was zoals verwacht heel erg goed. Ben niet echt voor vuurwerk en al die show maar als het vuur naar boven gaat tijdens ''Papillon'' geeft dat wel een kippenvelmomentje. Ik vind dit nog steeds (nog) geen headliner, maar ze zijn wel erg goed.
Chase & Status staat garant voor een hard feestje. Goed publiek dat meezingde en bokten/moshten tot ze er bij neervielen. Lomp? Jazeker. Kwaliteit? Niet echt. Leuk? Enorm!

Zondag

Zondag waren we allemaal redelijk kapot, maar we hebben onszelf gepusht om toch naar Dropkick Murphys te gaan. Zorgt voor een tof samenhorigheidsgevoel en je ziet mensen de meest rare dansjes uitoefenen en meezingen op alle liedjes. Ik werd meegezogen in een kaartenruilspelletje en moest groene ballonnen opblazen. Geniaal eigenlijk.
Hierna was ik echt te moe om nog iets van Noal Gallagher, Die Antwoord of Mac Miller mee te pikken dus ik heb mijn krachten wat gespaard tot Knife Party en terwijl wat grapjes uitgehaald met mensen op de wei.
Knife Party was zoals verwacht een heel hard feestje, maar ik vond hun 'optreden' toch wat lui. Gewoon 2 mensen die achter een laptop staan en aan wat controllers draaien (of doen alsof). Had toch liever Pendulum..
Alles wees erop dat RHCP zou tegenvallen dus we zijn naar Steve Aoki gegaan waar er opvallend weinig volk was. Omdat RHCP op de main stonden? Omdat er al redelijk wat mensen naar huis waren? Omdat mensen te moe waren? Alleszins niet omdat Aoki niet populair is.. Eén ding was duidelijk: zo goed als iedereen was dronken en velen hadden wel wat pilletjes binnen. Een feestje was het sowieso, met als hoogtepunt de Bloody Beetroots remix van New Noise (Refused). Jammer genoeg was ik één van de enigen die het kende.

En we kunnen weer beginnen aan het langzame herstel van maag, darmen, nek, en knîeën na 4 (eigenlijk 5) heerlijke dagen van Rock Werchter.

Het weer was perfect, niet te warm of koud, een paar keer een beetje regen om het stof neer te slaan, vrij warme nachten: kon niet beter.
Ook de muziek was bij momenten echt top! Een paar zeer leuke optredens gezien, natuurlijk ook een paar mindere.
Het enige wat echt hard tegenviel was de volumeknop aan de main stage. Zo stil heb ik het nog nooit geweten. Bij de peppers bijvoorbeeld gingen de helft van de gitaarsolo's de mist in, gewoon omdat ze niet voldoende hoorbaar waren. Vanaf dat er het kleinste muziekje begon te spelen in de marquee, hadden we het zitten op de main stage.

Mijn top 3:
1. Pearl Jam: afsluiten met keep on rocking in the free world en Yellow Ledbetter: onwaarschijnlijk sterk
2. Jack White: vanaf seconde 1 dat deze man een podium opstapt, zuigt hij echt alle energie naar zich toe. Strak gespeelde set die er ook nog eens fantastisch uitzag.
3. Florence + the machine: Als geen ander weet Florence een wei volledig voor zich in te pakken. Ze doet dit zelfs beter dan Guy Harvey, en dat wil wat zeggen op Werchter.

Flop 3:
1. The XX: maar vooral wegens slechte programmatie dan. De helft van hun geluid ging verloren op de wind of op de beats uit de marquee. Kon geen seconde overtuigen
2. Mumford & Sons: waarschijnlijk lag het aan mijn te hoge verwachtingen, maar ik vond ze niet zo goed. Te veel up's en downs, de trage nummers kwamen absoluut niet tot hun recht. Ze speelden ook vrij veel nieuwe nummers, en daar werd ik niet echt enthousiast van. Had ik maar naar M83 geweest, dat blijkbaar fantastisch was...

Ik kom niet verder dan een flop 2 blijkbaar, al de rest dat ik gezien heb was ik best tevreden van

Verassingen:
The Editors: leek voor mij ook niet headliner waardig te zijn, maar dat is een serieuze vergissing geweest. Coldplay-gewijs hebben ze heel de wei ingepalmd, met een zeer sterke live-performance. Ik zal nooit de grootste fan van hun muziek worden, maar live hebben ze het helemaal voor mekaar.
Alabama Shakes: het tegenovergestelde van een rockartieste die alles wat ze heeft uit haar lijf haalt: prachtig om zien
DeadMaus: BOEM!

Zo weer terug van Werchter. Wat een verbetering ten opzichte van vorig jaar. Niet alleen het weer, maar ook dat derde podium, den Schuer. Meer kans om leuke artiesten te checken, stuk meer ruimte, veel aangenamer allemaal. Heb totaal niet het gevoel gehad dat het drukker was. Heb alleen Selah Sue slechts op een afstandje kunnen checken doordat de Barn te vol was.

Top:

1. Die Antwoord - 5*.
Wat een beukende pulp. Rete strakke liveshow, geweldige rave-hop of wat het ook moge zijn. Zondag de laatste energie uit mijn vermoeide benen weggesprongen.
2. Birdy Nam Nam - 5*.
Eigenlijk net zo goed als Die Antwoord, alleen was op vrijdagnacht de Pyramid amper voor de helft gevuld, waardoor het sfeertje toch wat minder was.

3. Jack White - 4,5*. Blunderbuss is een geweldig album, dit live gespeeld nog beter en aangevuld met allemaal briljante nummers uit zijn oeuvre.
4. M83 - 4,5*. Nog nooit van gehoord, bleek 1 nummer te kennen. Live een groot feest.

5. The Vaccines - 4,25*. Zanger was niet goed bij stem, maar voor de rest heerlijk in de zon staan genieten. 'Wetsuit' ademt festival.

Eervolle vermeldingen:
Fresh Live (dankzij de band), Blink 182 (heerlijk jeugdstentiment), Kasabian (niet zo goed als in HMH helaas), Dropkick Murphey's (No, Nay, Never!!!) en The Kooks (gewoon goed).

MacManus schreef:

Birdy Nam Nam (Ondergewardeerde helden blijven het)

MacManus schreef:

Birdy Nam Nam (Ondergewardeerde helden blijven het)

²

jammer genoeg stond iedereen bij Deadmau5 blijkbaar, weinig volk in en rond de Marquee - was inderdaad een superoptreden, hoe ze dat allemaal live doen blijft toch ongelofelijk straf (The Parachute Ending )

Met als absolute hoogtepunt Parachute Ending. Volgens mij ging hij vrijdag nog harder dan deze uit 2009.

Prima weer, prima sfeer, kon niet beter. Zondag leken er wel erg veel extra dagjesmensen bijgekomen te zijn, maar vooruit. Veel te veel gezopen en slecht gegeten, te weinig geslapen ondanks de oordoppen, maar dat is allemaal niet te voorkomen. De dixi's waren een genot vergeleken bij andere jaren. Ze werden regelmatig geleegd en gereinigd, kon er rustig een tijdje op doorbrengen. Vond de line-up niet heel fantastisch, ben niet in de Marquee geweest, voorgaande jaren mijn favoriete plekje voor nieuwe bandjes, maar al die dubstep en shit is aan mij niet besteed. ik pik er even een paar voor mij opvallende dingen uit.

Top!!:
1. The Cure. Fantastisch geweldig concert. Wat een stem nog steeds, het uit duizenden herkenbare geluid en toch zo veel variatie!! Het tempo was moordend, geen pauze of gelul tussen de nummers, dat gaat allemaal ten koste van de muziek. En ze hadden de organisatie al gevraagd of ze asjeblieft langer mochten spelen. Niet mijn favoriete setlist (miste wel een paar toppers), maar ondanks dat, onovertroffen wat mij betreft op Werchter 2012. Ik moet er echt een paar Cure CD's bijhalen.
2. Editors. Niet blij met hun muzikale ontwikkeling, maar het is echt een grote band aan het worden. Speelden de wei moeiteloos plat en dat lukt niet velen. Respect. Jammer dat ze er vuurwerk bij nodig dachten te hebben aan het eind, maar dat kan ook iets van de organisatie zijn, he...
3. Peppers. Enorm strak en gedreven spelend, het hele concert lang. Alle bekende nummers kwamen voorbij, maar vaak met een kleine twist of toevoeging, waardoor het verraste. Af en toe een jamsessie, wat mooi contrasteerde met de best off show... Na aanvankelijke scepsis werd ik snel enthousiaster en ben uiteindelijk echt helemaal uit mijn plaat gegaan. Ben geen fan, maar dit was retestrak!!
4. Gossip. Goeie plaat, heel goed optreden, ze had beter op het podium kunnen blijven, maar door
rond te gaan lopen wond ze de wei wel om haar (dikke) vinger.
5. Dropkick Murphey's. Hoef er geen CD van, maar wat een feest. Het 1e nummer begon en ik stond opeens midden in een pogo. Ach, een paar pubers en meisjes (???) van me af hoeken is best leuk op de zondagmiddag. Snel buiten adem en met de staart tussen de benen iets naar achteren gegaan. Meegehost, geklapt, op de grond gezeten met z'n allen, topvermaak!

Meevallers:
1. dEUS. Na mindere CD's een beetje afgeschreven door Tony. Hun laatste niet eens meer geluisterd. Maar dat gaat snel gebeuren, want de nieuwe nummers vond ik erg veelbelovend klinken (bij eerste beluistering) en de bekende nummers werden zeer overtuigend en gedreven neergezet. Het was een onverwacht puik optreden!! On-Belgisch goed, dit dEUS!!
2. Simple Minds. Een uurtje kreeg hij de tijd om zijn band weer even op de kaart te zetten. Jim en zijn vrinden hebben alles uit de kast gehaald en de Barn ontplofte zowat. Alive and kickiiiiiing zong hij aan het eind. Zeker weten!!
3. The XX. Krijgt ervan langs hier op MuME, onterecht wat mij betreft. The XX stond op de verkeerde plek op het verkeerde moment; The barn laat op de avond was perfect geweest. Maar ondanks dat vond ik het optreden geloofwaardig, lekker eigenzinnig en vol zelfvertrouwen. Ik ging mee in het verhaal dat ze wilden neerzetten en ze hebben me daarmee overtuigd. Knap gedaan.

Tegenvallers:
1. Elbow. Guy vroeg tijdens het veel te gezapige optreden of iemand de Marquee wilde vragen of het wat stiller kon, omdat hij er niet bovenuit kwam... Dit is ROCK Werchter man! Speel dan Powder Blue i.p.v. dat irritante nummertje dat iedereen je na moet fluiten. Wat een jankerd!
2. Mumford & Sons. Veel van verwacht, maar slechte mainstage songkeuze van de heren. Barn was beter geweest voor ze.
3. Noah & the Whale. Leuk bandje op CD, live niet. Gaap!!

Niemand Kitty, Daisy & Lewis en/of M. Ward gezien?

Beetje een non-argument wat betreft Elbow Tony. Op zowel Lowlands als Rockin' Park werkte het optreden prima. Elbow heeft een succesvolle (helaas weinig verrassende) festival setlist. Misschien stonden er gewoon te weinig Elbow liefhebbers tijdens het optreden, maar het ligt zeker niet aan het nummer zelf. Al zou Guy soms wel iets minder van het publiek mogen vragen. Hij ziet volgens mij het liefst dat iedereen non-stop met de armen in de lucht staat, dat is weer wat overdreven natuurlijk.

Overigens ook nog bijna niemand over Kiwanuka gehoord, niemand daar geweest?

Ploppesteksel schreef:
Niemand Kitty, Daisy & Lewis en/of M. Ward gezien?

Jawel, Kitty, Daisy & Lewis klonken prima maar vond ik na een half uurtje toch enigzinds saai worden.

M. Ward was daarin tegen wel tof, beetje een ADHD concert, volgensmij heeft die gast dat ook.. blablabla and it goes like thizzz BANABABAMABABAN en door spelen met een gebroken snaar
Tof concert, maar niet een van mijn hoogte punten.

Kiwanuka klonk lekker, maar wist mij niet te overtuigen dus ben watermeloen gaan eten en heb het half mee gelusiterd van een afstandje.

Dingen die ik heb bekeken:

Donderdag:
- Amon Tobin
- Rise Aigainst
- Blink-182
- Elbow
- Selah Sue(paar nummers)
- The Cure

Vrijdag:
- Mastodon
- Miles Kane
- Wiz Khalifa(paar nummers)
- Perfume Genius (erg mooi)
- Katzenjammer (Mijn hoogtepunt van Werchter 2012)
- Jack White
- dEUS(paar nummers)
- Lana Del Rey (indrukwekkend)
- Pearl Jam
- Beirut(favorietje van mij maar wist me niet te pakken..)
- DeadMau5

Zaterdag:
- James Vincent McMorrow
- Michael Kiwanuka
- Alabama Shakes
- Noah and the Whale
- Wolfmother
- Simple Minds
- Kasabian(veel beter dan in WATT en wist me positief te pakken)
- My Morning Jacket(Mijn 2e hoogtepunt van Werchter 2012)
- The XX(aller slechtste wat ik ooit heb gezien)
- Editors
- Chase and Status

Zondag:
- The Vaccines
- Kity Daisy and Lewis
- Dropkick Murpheys(paar nummers)
- M. Ward
- Noel Gallagher's HFB
- Ed Sheeran (laatste nummer)
- Florence and the Machine
- Mac Miller (geinige hiphop)

Daarna ben ik naarhuis gegaan.

spit.tsvnami
Katzenjammer was inderdaad erg goed! Prachtig hoe een redelijk ''onbekende'' folkband de tent zo uit z'n bol kon laten gaan. Hoogtepunt was natuurlijk toen IEDEREEN, de hele tent dus, op de grond ging zitten. Wat een sfeer!

spit.tsvnami schreef:
Katzenjammer was inderdaad erg goed! Prachtig hoe een redelijk ''onbekende'' folkband de tent zo uit z'n bol kon laten gaan. Hoogtepunt was natuurlijk toen IEDEREEN, de hele tent dus, op de grond ging zitten. Wat een sfeer!

Dat trucje van op de grond te gaan zitten ben ik nu stilaan wel kotsbeu geworden.
Ik denk dat er dit jaar een 5-tal artiesten waren die dit gevraagd hebben (waar ik bij was!), en ik meen mij te herinneren dat dit vorig jaar nog erger was.

Alleen bij Goose vorig jaar was het leuk, met name omdat heel (of toch half) de tent het ongeveer 10 keer ongevraagd gedaan heeft.

Maar ik heb precies toch spijt dat ik niet langs Katzenjammer ben gegaan, heb er al veel positieve dingen over gehoord.

Grappig dat dat trucje blijkbaar zo gemeengoed is geworden. Op dancefeesten gebeurde dat een jaar of 4/5 terug als Proxy's Raven werd gedraaid. Blijkbaar is het ook overgewaaid naar de rockconcerten.

Ging het gister ook nog over tijdens een interview met Metric )volgens mij' op Rock Werchter. De omgekeerde wave noemen ze het.

Dat heb ik niet gezien. Wel vonden veel artiesten dat Werchter de beste plek was, toch even leuk om te horen

Iemand toevallig een spitburger gegeten, net buiten The Barn? 'Slagerij Mortier' bevindt zich in mijn eigenste dorp (Nevele)! Ongetwijfeld het beste dat ik op RW12 gegeten heb, zijn 3 bonnetjes meer dan waard

Ben ik de enige die vond dat de gitaar van Josh Klinghoffer (RHCP) nogal stil klonk in vergelijking met de rest van de band? (en de doedelzak bij Dropkick murphys stond trouwens ook iets te laag).

Ik heb the XX gezien vanop afstand. Ik wist dat ze veel goede kritieken kregen, en inderdaad, ik weet nog niet of ik het echt goed vind, ik vond het vooral heel erg interessant.

Pearl Jam was een feestje Top set list!

spit.tsvnami
corn1holio1 schreef:
(quote)

Dat trucje van op de grond te gaan zitten ben ik nu stilaan wel kotsbeu geworden.
Ik denk dat er dit jaar een 5-tal artiesten waren die dit gevraagd hebben (waar ik bij was!), en ik meen mij te herinneren dat dit vorig jaar nog erger was.

Alleen bij Goose vorig jaar was het leuk, met name omdat heel (of toch half) de tent het ongeveer 10 keer ongevraagd gedaan heeft.

Maar ik heb precies toch spijt dat ik niet langs Katzenjammer ben gegaan, heb er al veel positieve dingen over gehoord.

Ik vond het gewoon erg leuk gedaan bij Katzenjammer, en bij geen enkel ander concert waar ik was heb ik dat gezien.

Beeswax schreef:
Ben ik de enige die vond dat de gitaar van Josh Klinghoffer (RHCP) nogal stil klonk in vergelijking met de rest van de band?

Mee eens, veel solo's vielen daarom gedeeltelijk of helemaal weg. Verder vond ik de RHCP erg goed!

Beeswax schreef:
Ben ik de enige die vond dat de gitaar van Josh Klinghoffer (RHCP) nogal stil klonk in vergelijking met de rest van de band?

Zie mijn eerdere post, 100% gelijk. Vond ik echt een serieus minpunt.

Mindscapes schreef:
Iemand toevallig een spitburger gegeten, net buiten The Barn? 'Slagerij Mortier' bevindt zich in mijn eigenste dorp (Nevele)! Ongetwijfeld het beste dat ik op RW12 gegeten heb, zijn 3 bonnetjes meer dan waard

Pas zaterdagnamiddag leren kennen!! Had er toch nog 3 binnen voor het einde van Werchter.
VERUIT het beste dat ik van heel werchter gegeten heb, topvoedsel voor op een festival!

corn1holio1 schreef:
(quote)

Zie mijn eerdere post, 100% gelijk. Vond ik echt een serieus minpunt.

Helemaal mee eens. Leek alsof het expres werd gedaan om de bas harder te laten klinken dan de gitaar. Heel jammer.

Overigens kwam dit vaker voor. Met name tijdens het concert van Noah & the Whale was dit een drama (hoewel ik niet helemaal recht voor het podium stond, maar normaal gesproken is dat geen punt). Hierbij stonden de drums te hard, de zang te zacht en de bas was vals. Hiermee was dit optreden mijn grootste teleurstelling en eigenlijk was ik blij dat ze één van mijn favoriete nummers The First Day of Spring niet hebben gespeeld. Op de zanger na, lijken de muzikanten die dat nummer hebben opgenomen totaal andere mensen dan de prutsers op het podium.

Zondag 1 juli, Main Stage:

The Hickey Underworld (2,5/5): The Hickey Underworld heb ik al zittend van vrij ver gezien, maar ik kon ze wel goed horen. Ik ken er enkel een drietal hitjes van, goede nummers maar niets fantastisch. Het optreden klonk wel behoorlijk, maar kon me niet overtuigen dichter te gaan staan. De songs zijn net niet goed genoeg en er zit te weinig variatie in hun muziek.
Hoogtepunt: Future Words

The Vaccines (4,5/5): Geweldige band vind ik dit, onwaarschijnlijk hoeveel goeie songs deze mannen al hebben geschreven op zo’n korte tijd. Hun korte, energieke nummers zijn ideaal om op een festival te spelen. Er werd dan ook volop meegezongen en gesprongen door het publiek.
Hoogtepunt: Het aanstekelijke Post Break-Up Sex, één van de beste nummers van de laatste jaren.

Dropkick Murphys (3,5/5): Voor mij de verrassing van de dag. Ik kende ze helemaal niet, had vooraf wel een paar nummers op Youtube beluisterd zodat ik al een vaag idee had wat ik kon verwachten. Wat een overgave zeg ! Ze gaven zich helemaal op het podium, en het publiek werd helemaal gek. Ze hebben een grote schare trouwe fans lijkt me, die er echt een feestje van maakten. En ook al kende ik de nummers niet echt, ik werd meegezogen in het enthousiasme van de band en het publiek, zodat het best wel een vermakelijk optreden was. Ik ga er eens wat meer van opzoeken !
Hoogtepunt: afsluiter I’m Shipping up to Boston, het enige nummer dat ik echt kon meezingen.

Noel Gallagher's High Flying Birds (3,5/5): Heb ik niet op een goede plaats gevolgd, ik stond helemaal links aan te schuiven om in een vak vooraan te geraken voor de volgende groepen.
Al bij al kon ik het concert nog wel goed volgen. Een oerdegelijk optreden, maar veel meer ook niet. Ze leken een beetje op automatische piloot te spelen. Dan luister ik liever op m’n gemak naar de albumversies van de songs. Afsluiter Don’t Look Back in Anger maakte wel veel goed. Die andere Oasis classic, Wonderwall, werd helaas niet gespeeld.
Hoogtepunt: "Sooooooooooo Sally can waaaaiiiit"

Florence + the Machine (5/5): De voornaamste reden om een ticket voor deze dag te kopen was dat Florence + the Machine op de affiche stond. En mijn verwachtingen werden helemaal ingelost. Echt een geweldig optreden, elk nummer was uitstekend gezongen en ze kreeg de hele wei aan het springen. Alleen jammer dat er maar drie nummers van Lungs gespeeld werden, zelfs voor You’ve Got the Love was er geen plaats in de setlist. Maar goed, dan moet je een ander nummer schrappen en dat zou dan ook weer zonde zijn want elk nummer dat ze speelden was top. Dit optreden zal me nog lang bijblijven.
Hoogtepunt: Rabbit Heart (Raise It Up)

Snow Patrol (4/5): Heel goed optreden van deze sympathieke band. Door zich als underdog op te stellen en met zijn gevoel voor humor “You’re all waiting for the Red Hot Chili Peppers, we’re just the warming-up act” wist Gary Lightbody natuurlijk het publiek voor zich te winnen. Vooral Chasing Cars, Shut Your Eyes (met meezingmoment uiteraard) en Called Out in the Dark vond ik schitterend. Dat Eva De Roovere en Ed Sheeran een nummer kwamen meezingen hoefde voor mij niet, al had ik daar waarschijnlijk meer van genoten als ik die nummers kende.
Hoogtepunt: Chasing Cars, festivalnummer bij uitstek.

Red Hot Chili Peppers (4/5): Ze kunnen het nog, hoor ! Straf hoe energiek die mannen nog zijn zo rond hun 50e. Ik heb alle nummers gehoord die ik wou horen, dus over de setlist zeker geen klachten. Dat ze regelmatig onder mekaar begonnen te jammen, was wel nergens voor nodig. De nummers van het lauw ontvangen I’m With You zijn misschien niet zo sterk als de klassiekers, maar het zijn toch ook wel goeie nummers hoor. En afsluiter Give It Away was er boenk op.
Hoogtepunt: Under The Bridge

Top (4,5 - 5 / 5 ):
Miles Kane! Bom van een optreden. Mijn verwachtingen waren torenhoog (vond het ook al een geniaal voorprogramma van Beady Eye) en die hebben ze volledig ingelost. Miles gaat naar mijn mening een echte Britse rockheld worden, geef hem nog een paar jaartjes, maar hij heeft het werkelijk allemaal.

Editors! Mijn nek dodelijk pijnlijk verbrand en tóch mij een geweldig uur laten meemaken. Dankje Tom Smith en co. Afsluiter Papillon was groots, maar dat was nagenoeg de hele set wel.

Beirut! Het lijkt allemaal wel op elkaar (omdat ik er maar 1 album van ken), veel getrompetter, maar ze hebben mij een zalig uur bezorgd. Zeer mooie stem uiteraard.

Kasabian! Vorig jaar was het goed, dit jaar was het zeer goed. Met nog die paar singles uit Velociraptor! kunnen ze toch wel een zéér mooie setlist ineensteken en dat hebben ze dan ook gedaan. Ze gaan nooit mijn favoriete groep worden, maar een oerdegelijke is het zéker en live was het mijns inziens helemaal top.

(Zeer) degelijk (3,5 - 4 / 5):

The Cure, Elbow, Wolfmother, Florence, Mumford & Sons, Noel Gallagher, the vaccines, Black Box Revelation, Snow Patrol en de peppers waren allemaal op de afspraak naar mijn mening, maar niets uitzonderlijks. De sfeer bij Noel was werkelijk bedroevend, hoewel hij imo niet slecht speelde. Ik stond nochtans in het tweede gedeelte van de box, maar daar waren wel al veel Florencefans binnengedrongen.

Tegenvallers:

dEUS: heeft me nooit écht bij de keel kunnen grijpen, zeer jammer. Misschien waren mijn verwachtingen gewoon iets te hoog. Ze krijgen misschien nog wel die 3,5 omdat het gewoon een steengoede band blijft, maar ze hebben de wei nooit in brand gezet, helaas.

Blink 182: Wou op mijn jonge leeftijd al eens echte nostalgie beleven, maar besef dat groepen a la Blink toch echt niet meer aan mij besteed zijn.

PriestMaiden
Red Hot Chili Peppers was gewoon machtig live!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:08 uur

geplaatst: vandaag om 14:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.