MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Dour Festival

zoeken in:
Ik heb zo een vermoeden dat Dour 2012 een betere line-up gaat krijgen dan Rock Werchter... Gelukkig hebben we ook nog Pukkelpop.

Ik loop er nog niet echt warm voor met dit begin. Maar een betere lineup dan Werchter heeft Dour al jaren, dus dat is niks bijzonders...

Modestep, Dimlite en Foreign Beggars

alle 3 zichzelf bevestigd.

Nieuwe namen:

- Squarepusher
- Caribou
- Battles
- Black Box Revelation
- Dilated Peoples
- Orelsan
- Klub Des Loosers
- Dope D.O.D.
- Rone
- Bar 9
- Koan Sound
- Danny Byrd
- Fred V & Grafix
- Ikonika
- Pinch
- Foreign Beggars

JDS
Goede namen, maar meer dan de helft al gezien

Aardig begin, maar de voor mij mooie namen heb ik al gezien.

Ik heb Battles, Caribou, Dilated Peoples & Pinch nog nooit gezien, dus ik ben tevreden met deze update.

nieuwe namen:

Bon Iver
Kurt Vile And The Violators
Destroyer
The Ex & Getatchew
The Subways
Against Me!
Turbowolf
The K.

Kurt Vile en Destroyer!

Against Me!! (dubbel leesteken omdat het bij deze band helaas niet anders kan). Voor de rest loop ik nog niet warm.

Van de eerdere reeks namen ben ik wel al erg blij met Squarepusher, Dilated Peoples, Bar 9 (!) en Pinch.

Bon Iver! Die zag ik niet aankomen

Ben ik nu de enige die vind dat een Bon Iver niet past bij een festival ?

nieuwe namen:

Meshuggah
Atari Teenage Riot
Napalm Death
Textures
Defeater
Deez Nuts
Skarhead
Do or Die
Amenra
Ufomammut
Red Fang
Castles

Meshuggah. Napalm Death, AmenRa. Niet slecht!

Dat lijken me de 3 namen te zijn die ik zeker eens ga beluisteren, ken eigenlijk geen enkele groep.

Ik ken verder ook bijna niets.

Zeker eens doen!

Meshuggah

En nog 2 onofficiële namen:
- Assassin (on their Facebook)
- Roots Manuva (http://ninjatune.net/events)
(bron: last.fm)

Meshuggah, Ufomammut, Napalm Death, Amenra, Red Fang, Defeater!

Atari Teenage Riot kan af en toe ook heerlijke teringherrie zijn.

jassn schreef:
Meshuggah
Napalm Death
Defeater
Deez Nuts
Skarhead
Do or Die
Ufomammut

Daar word ik dus blij van.

Yann Samsa
Moi aussi

Meshuggah, Napalm Death en AmenRa

nieuwe namen:

Selah Sue
Roots Manuva
Parov Stelar
Assassin
Shaka Ponk
Andrew Tosh
Marcel et Son Orchestre
Third World
Rod Taylor + Positive Roots Band
Midnite
La Ruda
Kanka
ASM (A State of Mind)
Murkage

DJ Scotch Egg, Wilkinson, Gemini, Friction, Caspa, Lunice, araabMUZIK, Club Cheval (Canblaster vs Panteros666 vs Sam Tiba vs Myd), Brodinski b2b Gesaffelstein, Agoria, Mosca, Dimlite, Lone en Circus presents Doctor P, Funtcase, Cookiemonsta, Brown & Gammon en Flux Pavilion.

James Blake dj Set / Pantha Du Prince / Puppetmastaz /
Adam Beyer / Space Dimension Controller dj Set / Seth Gueko / Frànçois & The Atlas Mountains / Team Me / Brns / Kvelertak / The Shoes / La Phaze / Owiny Sigoma Band / DJ Kentaro / LeFtO

Yann Samsa
James Blake

Ik denk dat ik dit jaar maar naar Dour ga. James Blake blijft een favoriet van mij.

Dinosaur Jr. / Baroness / The War On Drugs / Mad Sin / The Computers / Speech Debelle / Dj Food / Joris Voorn / Feed Me... with Teeth / Delta Heavy / Dj Hype feat. Daddy Earl / Audio / The Panacea vs Limewax / Counterstrike / Murdock

MVW
Zit er dit jaar ook aan te denken om eindelijk voor het eerst Dour aan te doen. Toch weer aardig wat interessante namen (Dinosaur Jr., Destroyer, War on Drugs, Kurt Vile, Parov Stelar, Caribou, Pantha du Prince, Agoria etc.).

Kan iemand misschien toelichten hoe het er buiten het festivalterrein uitziet qua barretjes en eettentjes (misschien een straat a la Werchter)? En mag je überhaupt alcohol meenemen op de camping of is alles daar ter plekke verkrijgbaar?

Dour is een vreemd festival. Het is, dat durf ik na lang nadenken, het beste festival waar ik bij aanwezig was. Qua sfeer, qua mensen en etc.

Op het terrein zelf zijn er tentjes waar je het gebruikelijke fastfood kunt halen, van pizza's tot kebab tot broodjes mexicano (aanrader)/hamburger/frikandel. Met als bonus dat het gewoon écht goede broodjes zijn in tegenstelling tot andere festivals vaker. Bier is in ruime mate aanwezig en als je op een tactisch moment zorgt dat je geld hebt is het altijd lekker rustig om wat te halen. Natuurlijk, ook saladebars aanwezig maar goed, daar ben ik niet zo van tijdens festivals. Daarnaast ook nog een Heinekenhuis wat ook altijd wel gezellig is met ijskoude biertjes.

Daarnaast, de camping. Zelfregulering denk ik dat je het het beste kunt noemen. Geen controle bij de ingang (ik in ieder geval), en voor de rest alleen beveiliging die je er op wijst als ze vinden dat je buiten het 'stagebied' je tentje hebt gestald. Wanneer je KO door de drugs op de grond ligt laten ze je fijn liggen als je niet lastig doet.

Alcohol zou ik meenemen in niet-glazen flessen, dan mag het altijd en dan kun je je er doorheen bluffen mochten ze jou als individu er uit pikken om te onderzoeken. Het is ook verkrijgbaar op de camping, fijne campings - genoeg toiletten, water en douches - maar natuurlijk duurder.

Ik hoop dat je beter weer hebt dan ik vorig jaar. 10 cm vloeibare modder, 10 cm gewone modder en mensen die er gewoon letterlijk invielen. Op zich was het toch een leuke ervaring, zeker omdat het overdag veel dagen prachtig weer was. Alcohol vanuit de camping naar het terrein meenemen is ook mogelijk, er staan lang niet altijd mensen bij de ingang en ze laten je zelf met een joint in je mond doorlopen. Daarnaast zie je meer mensen die een joint roken dan die sigaretten roken... Toch is er een hele fijne sfeer, daar los van, alhoewel je gewoon moet accepteren dat sommige mensen helemaal van de wereld zijn en misschien een keer tegen je aanbotsen. Deze keer gewoon negeren, en alleen nuchtere mensen er op aanspreken.

Al met al; Heerlijk festival en zeker gaan!

Eens met Azra. Aan het bierverhaal wil ik graag nog toevoegen dat ze op Dour een speciaalbierweide hebben. Zes Belgische speciaalbieren schenken ze daar en dan ook nog eens in het bijbehorende glas (ja, glas, geen plastic). Voor dat genot betaal je 2 bonnen borg, maar die krijg je terug als je je glas weer inlevert.

Dour heeft als één van de weinige festivals nog iets anarchistisch en ongeorganiseerds, al is dat de laatste jaren snel aan het verdwijnen. Dat is niet zo erg, want voor 2008 was het één van de smerigste en slechts georganiseerde festivals in de wereld; op internet kun je nog verschillende horrorverhalen lezen.

Maar ook nu is het een verademing vergeleken met die overdreven en overspannen security op pakweg Pinkpop, waar een klein kind dat met een lolly naar binnen wil nog zijn snoepgoed in moet leveren. Dat alles onder het mom van veiligheid en het tegengaan van drugs, maar in werkelijkheid alleen maar bedoeld om de kas van de uitbaters van de eettentjes te spekken. Op Dour mag je gewoon eten het terrein opnemen en drank wordt in plastic flessen ook toegestaan.

panjoe (moderator)
Amai, dat klinkt allemaal als nog meer reden om naar Dour te gaan dit jaar .

Gast
geplaatst: vandaag om 22:04 uur

geplaatst: vandaag om 22:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.