MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Dour Festival

zoeken in:
Waar ik niet van plan was om te gaan, ga ik toch naar Dour dit jaar. Evenals vorig jaar weer gratis tickets gewonnen. Heerlijk!

Must-sees JASPER

DONDERDAG 12 JULI 2012
13:20 – 14:00 Steak Number Eight -- Marquee
19:00 – 20:00 Black Box Revelation -- The Last Arena

VRIJDAG 13 JULI 2012
14:00 – 14:30 Castles -- Cannibal Stage
15:00 – 15:40 Rise & Fall -- Cannibal Stage
16:10 – 16:50 Headcharger -- Cannibal Stage
17:00 – 18:00 The Hickey Underworld -- Marquee
21:00 – 22:00 Sébastien Tellier -- Marquee
23:00 – 00:00 Meshuggah -- Cannibal Stage
01:15 – 02:30 Caspa -- Dance Hall
02:30 – 03:45 Datsik -- Marquee

ZATERDAG 14 JULI 2012
13:20 – 14:00 Kapitan Korsakov -- Marquee
15:20 – 16:00 Defeater -- Cannibal Stage
20:10 – 21:00 Caliban -- Cannibal Stage
21:30 – 22:30 Heaven Shall Burn -- Cannibal Stage
00:00 – 01:00 Doctor P -- Balzaal
01:00 – 02:00 Flux Pavilion -- Balzaal
02:00 – 03:00 Cookie Monsta -- Balzaal
03:00 – 04:00 Funtcase -- Balzaal
03:00 – 05:00 LeFtO -- Magic Soundsystem

ZONDAG 15 JULI 2012
13:20 – 14:00 Wallace Vanborn -- Marquee
14:50 – 15:20 Textures -- Cannibal Stage
15:20 – 16:10 Red Fang -- La Petite Maison
16:55 – 17:45 Ufomammut -- La Petite Maison
18:45 – 19:45 AmenRa -- La Petite Maison
20:45 – 21:45 Baroness -- La Petite Maison
23:00 – 00:00 Kvelertak -- La Petite Maison

Dat belooft een prachtige editie te worden!

Vooral de laatste dag is zo te zien een feest!

Don Cappuccino schreef:
Vooral de laatste dag is zo te zien een feest!

Zeg dat wel! Veel genialer dan dat kan bijna niet.

daarjuist mijn ticket voor dour gekocht, zie het al helemaal zitten

Last minute wijziging: Meshuggah speelt van 0:00 tot 1:00 en speelt dus niet meer tezamen met Battles en Godflesh die van 23:00 tot 0:00 spelen!

Ik kijk er in ieder geval erg naar uit! Hopelijk zit het weer een beetje mee, evenals de maatregelen van de organisatie betreffende het mogelijke rotweer.

Battles en Godflesh tegelijk, ik zou niet kunnen kiezen!

wordt inderdaad een moeilijke... maar ik denk toch dat ik voor battles ga.

Improvision
Mijn lijstje:

Donderdag 12 juli:
22:50-00:20 Scuba
00:50-02:00 Squarepusher
02:15-03:45 SebastiAn
03:30-05:00 Herrmutt Lobby

Vrijdag 13 juli:
20:15-21:15 Shlohmo
21:15-22:00 Mount Kimbie
22:45-00:00 James Blake
00:00-01:00 Black Star
01:15-02:30 araabMUZIK

Zaterdag 14 juli:
15:40-16:20 Pomrad
17:10-18:00 Dimlite
19:00-20:00 Dam-Funk
20:00-21:00 The Pharcyde
21:00-22:00 Bon Iver
22:00-23:00 Little Dragon
23:00-00:00 Dilated Peoples
01:00-02:00 Dorian Concept
02:00-03:00 Tnght

Zondag 15 juli:
/

Leuke editie... op muzikaal gebied wel te verstaan.
Mijn hoogtepunten waren Battles, DOOM & TNGHT.

Een uitgebreid verslag volgt misschien later nog.

Battles & TNGHT waren idd vet. Araabmuzik grootste teleurstelling samen met het geluid van Bon Iver.

Improvision
Ik vond araabMUZIK net heerlijk (misschien wel het beste van Dour), ongelooflijk veel sfeer daar en die beats knalden gewoon.
Scuba was een lichte teleurstelling. Wat zijn platen zo sterk maakt was in de zaal helemaal niet of nauwelijks te horen. Squarepusher was heerlijk, zijn nummers komen beter tot hun recht dan wanneer je ze thuis draait, heel energiek en visuals op maat gesneden. Caribou was ook leuk.
Shlohmo was niet meteen wat ik ervan had verwacht, hij draaide vooral vertraagde remix-versies van bekende nummers, maar uiteindelijk was het wel nog aangenaam. Mount Kimbie had een solide set zonder echte uitschieters. James Blake was boven verwachting (en die waren al hoog). Black Star was ook geweldig, ik had Talib Kweli al vaak live gezien en dan mistte het soms wel wat. Ze namen ook hun tijd (hebben een half uur langer gespeeld dan voorzien). Enige minpunt hier was dat het vaak wat te veel routine-werk leek.
Het beste hiphopoptreden was voor de volgende dag weggelegd met The Pharcyde. Het klonk allemaal nog vrij 'jong', hoewel de heren nu wel op leeftijd zijn gekomen. Waar Black Star het de vorige dag nog wat volwassener aanpakte, deed The Pharcyde niets af van hun reputatie.
Bon Iver was wat ik ervan had verwacht, minder ingetogen dan op hun platen, maar af en toe een uitschieter (Blood Bank vond ik bijvoorbeeld beter live). Het geluid stond bovendien net wat te zacht om indruk te maken. Lunice was wat aan de saaie kant, harde kicks en harde bassen. Zeer trage nummers, veel Waka Flocka en Gucci Mane. Hij vond het zelf blijkbaar heel plezierig, maar de sfeer kwam er in Magic Soundsystem pas echt in met Dorian Concept waarna Lunice, ditmaal aan de zijde van Hudson Mohawke onder de naam TNGHT het wél schitterend afmaakten.

Camping: bizar - modder - drugs - bier - regen - stokbroodje mexicano.

Terrein: Hickey Underworld weer geweldig - The War on Drugs maakten verwachtingen waar - Kurt Vile doet live ook onder voor The War on Drugs - Bon Iver was goed, geluid minder - drugs - bier - sigaretten - jointjes - aparte mensen - frans praten.

panjoe (moderator)
DOOM, Dilated Peoples en Fred V & Grafix waren mijn hoogtepunten. Drum & Bass was sowieso het beste genre voor mij met o.a. toffe sets van Frixion & Lynguistics, Danny Byrd en DJ Hype... Verder vond ik Shlohmo en Black Star ook erg goed.

Helaas heb ik The Pharcyde en Dimlite moeten missen wegens brakheid, en dat vind ik vooral van The Pharcyde erg jammer...

woutorrmusic schreef:
Camping: bizar - modder - drugs - bier - regen - stokbroodje mexicano.

perfecte omschrijving

Broodje Mexicano

donderdag:

roscoe 9,5
compact disk dummies 5
Juveniles 6
Nick Waterhouse 7
School is Cool 7
Black Box Revelation 7,5
Plants And Animals 7
Selah Sue 8
Caribou 10
Franz Ferdinand 8,5
Squarepusher 9

vrijdag:

Doomtree 9
klub des Loosers 6,5
Murkage 6,5
Speech Debelle 7,5
Roots Manuva 8,5
Fanfarlo 7
Dinosaur Jr; 6
Püppetmastaz 9
Pantha du Prince 8 (maar toch vroeger weggegaan, iets te rustig had wel goesting in een feestje)
Battles 7,5
Foreign Beggars 6,5

zaterdag:

Kapitan Korsakov 7,5
Balimurphy 6
Poliça 8
Pomrad 5
Spector 4
The War on Drugs 8,5
Nada Surf 7,5
Destroyer 9
Bon Iver 8
Parov Stelar 9
Dilated Peoples 9

zondag:

Wallace Vanborn 7,5
Turbowolf 7
Team Me 9
Red Fang 7
Dope D.O.D. 9,5
Ufomammut 9
Disiz 8,5
Amenra 9
Assassin 8
Baroness 7
Orelsan 8,5
The Rapture 7

punten zijn gegeven op basis van 1 tien want ik kan met gemak meer tienen geven

Ik vond Caribou meerendeels pretentieus gepriegel om eerlijk te zijn Alleen Odessa liet me dansen, voor de rest was het toch erg saai, waar zijn muziek op zijn plaat bij vlagen toch wel dansbaar is...

Geniale Doureditie! Van de modder eigenlijk niet zo veel last gehad, behalve dan aan de campingingang daar, en dansen bij The Bloody Beetroots was ook niet zo evident. Maar verder vond ik het echt een zaaaalig weekend!

Mijn Dour zag er als volgt uit:

DONDERDAG:

- Steak Number Eight: 9
- Black Box Revelation: 6,5
- Franz Ferdinand: 9 (Had ik niet verwacht, vet feestje!)
- Dj Hype: 7

VRIJDAG:

- Rise & Fall: 8
- Headcharger: 9
- Hickey Underworld: 6
- Mad Sin: 4
- Meshuggah: 10
- Datsik: 8

ZATERDAG:

- Kapitan Korsakov: 8
- Defeater: 7,5 (akoestisch stuk komt op het album beter over dan live, maar wel een erg goed optreden verder)
- Caliban: 8
- Heaven Shall Burn: 7
- Punish Yourself: 7,5
- Audio: 7,5
- Tnight: 9
- LeftO: 6 (vorig jaar nogthans erg goed..)

ZONDAG:

- Textures: 8 (geen punten afgetrokken voor geluid die uitvalt, wel halfje eraf voor hun belachelijke Monster-sponsoring..)
- Red Fang: 9
- Ufomammut: 9,5
- AmenRa: 10 (beste optreden dat ik ooit gezien heb!)
- Baroness: 7,5
- The Flaming Lips: 7,5
- Kvelertak: 9
- The Bloody Beetroots: 7

Het was fijn. En vermoeiend. En vies.

Do:
Nick Waterhouse: 3*
Caribou: 4,25*
Rone: 3,75*
Squarepusher: 4*
Clark: 4*

Vr:
Dinosaur Jr: 3*
St. Vincent: 3,5*
Pantha du Prince: 4*
BlackStar: 3,25*
Space Dimension Controller: 3,5*

Za:
The Pharcyde: 4*
MF Doom: 4,25*
Little Dragon: 3,75*
DJ Koze: 3,5*

Zo:
Baxter Dury: 3*
Assassin: 3,25*
The Skatallites: 3,75*
Flaming Lips: 4*
Bloody Beetroots: 2*
Atari Teenage Riot: 3,75*
DJ Scotch Egg: 4*

Ik heb door het kutweer veel minder artiesten kunnen zien dan verwacht. Ben vrijdagavond pas toegekomen en stond tegen middernacht pas op de weide. Zondag heb ik helemaal niets kunnen zien omdat we de auto moesten inladen zonder te willen zwemmen.

Meshuggah viel helaas heel hard tegen. Ik heb geen idee waar het precies aan lag, maar de tracklist viel tegen en de nummers die ik wel kende kon ik met moeite achterhalen. Ik vraag me nog steeds af of ze Perpetual Black Second gespeeld hebben, maar ik denk van wel. Spijtig, want ik ben best nog fan van de band, alleen kan ik met gemak vijf nummers noemen die ik veel liever in de setlist had. Daarna maar snel doorgegaan naar Caspa, die een heel erg vette set speelde. Dat was dubstep zoals het hoorde, aangevuld met wat tracks uit andere hardere electronica-genres. Hulde! Na Caspa was ik blijkbaar al dubstepmoe, want zowel Datsik als Delta Heavy vond ik niet echt de moeite.

Zaterdagmiddag overwon de slaap het van Dirty Fingers, dus ik kwam pas voor Defeater even koekeloeren op de weide. Het valt mij op hoe weinig die-hard fans van hardcore en metal naar Dour komen, want tijdens een Defeater-show moet het dak er praktisch afgeblazen worden door de stagedivers en de moshpit. Die ontbrak deze keer, maar dat neemt niet weg dat de band een prachtig concert op poten zette. Ook Skarhead had niet gerekend op de povere bijval van het publiek. Het optreden was verre van uitstekend, maar onze heer Ezec kon ondanks de vele woorden bitter weinig reactie uitlokken. Op het podium was het meer feest dan voor de bühne, dus de volgende keer mogen de oude NYHC'ers weer een zaalshow headlinen.

Eenzaam en doelloos rondlopen op de weide is nog steeds niet mijn ding, dus heb ik me dan maar laten vergezellen door een boudin met andalouse, twintig kilo ajuinen, opkomende darmproblemen en een verrassend goede show van Caliban. Het was de derde keer dat ik de Duitsers aan het werk zag, maar ik heb ze nog nooit zo overtuigend gezien als hier. Dat ze intussen erg populair zijn, is te merken aan de indrukwekkende publieksreactie. Het werd eindelijk weer eens bijna gevaarlijk in de Cannibal Stage. Halverwege Caliban ben ik snel doorgegaan naar DOOM, die zo goed was dat ik er geen woorden voor heb. Jammer dat ik niet met al zijn tracks bekend ben, maar tijdens de tracks van Madvillainy en MM..Food ging ondergetekende hard uit zijn dak. En ik vermoed dat het echt DOOM was, want hij ging tijdens Meat Grinder even de mist in.

's Avonds heb ik nog even wat meegepikt van Parov Stelar Band, maar ik besefte dat het helemaal niets voor mij was, ondanks het fanatisme in mijn vriendengroep. Dan maar een heel lelijke hardcore regenjas gekocht van Do Or Die. België reprezent. Een paar uur later werd ik heel erg hard wakkergeschud door Lunice, die zonder meer het beste optreden van het gehele weekend weggaf. Wat was het heerlijk om onder andere Waka Flocka Flame, Wiz Khalifa en Rick Ross te horen met een extra harde bas en een heel erg donkere sfeer. Niet iedereen in de tent vond het even interessant, maar ik ging door de briljante muziek toch even goed van de wereld.

Ben Klock was ook interessant, maar iets te minimal om me live te boeien (ik hoor het toch liever op plaat of als ik op mijn luie kont kan zitten). Marcel Dettmann interesseerde mij geen hol, maar Lefto wist gelukkig mijn avond goed af te sluiten. Het werd een mooie greep uit de hiphopjaren'90 (vanaf nu is dat een woord), maar toen de electronica-tracks langskwamen moest ik toch hard geeuwen. Lefto sloot af met Niggas in Paris (als ik het mij goed herinner), waardoor ik zondag een hele dag met die beat in mijn hoofd zat.

Beste acts:
1. Lunice
2. DOOM
3. Defeater
4. Caspa

Dour was weer een mooi avontuur door de heerlijke sfeer, maar door de modder heb ik naar mijn gevoel veel te weinig artiesten kunnen zien. Geen Rise of the Northstar, geen Deez Nuts, geen Dilated Peoples, geen Red Fang, geen Nada Surf en geen Ministry, dus dat was balen. Mijn bezoek aan Dour 2013 zal afhangen van het weer. Normaal gezien zeik ik er absoluut niet over, maar dit keer gooide het iets te veel roet in het eten.

Leuk festival! Beste band vond ik Battles.
DJ Scotch Egg was een geniale afsluiter!! Dat lampje, haha.

The Smashing Pumpkins headliner op dour !!!!

Prachtige headliner!

Ik heb mijn kaart al.

Mooie naam, had ze eigenlijk op Werchter verwacht.

Converge / Pelican / Torche / Maybeshewill / Terror /
Length of Time / Funeral For A Friend / Skindred

Leuke namen, zelfs voor mij (iemand die niet per se liefhebber is van het hardere werk) !

Tomahawk + Mark Lanegan Band + Thee Oh Sees + Mujeres + Young Rival

Action Bronson, Terror, Apollo Brown & Guilty Simpson en Fritz Kalkbrenner

panjoe (moderator)

Het lag sowieso al dik in de verwachting dat ik zou gaan, en dat is er met de laatste namen niet minder op geworden .

Brooklyn Dodger
action broson hiphop die live wel werkt mooie redenen om weer eens een ticket te scoren...

Freddie Gibbs, Apollo Brown & Guilty Simpson, Terror, Converge, Length of Time, Skindred, etc... Ik zal er ook gewoon weer staan, denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:19 uur

geplaatst: vandaag om 14:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.