MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Graspop

zoeken in:
Toch maar beslist om zaterdag 27 juni naar graspop te gaan. Niet dat ik niet wou, alleen wat aan het twijfelen met het geld om dat ik dit weekend ook al naar een festival ga, maar het kan eraf.

Flyleaf wordt vervangen door Diablo Blvd (de band van Antwerpse komiek Alex Agnew), en Five Finger Death Punch door Delain.

aslan (crew)
meest genoten van Hatebreed en Gojira (die 's zaterdags met Death Angel wisselden en pas na acht uur aantraden ipv 17u, vanwege een gemist vliegtuig in Helsinki )

'k ben enkel vrijdag geweest...
Een klein verslagje:

Vrijdag even naar Dessel afgezakt, in eerste instantie voor DREAM THEATER en HEAVEN AND HELL, maar toch zeker ook voor THE GATHERING.
Geen van de drie bands stelde me teleur...

Een goed indruk van BLIND GUARDIAN en een bijna trauma van te veel Spinal Tap met Motley Crue...

Jon Oliva's Pain en Exodus/ WASP (de keuze tussen beide bands zou ik de dag zelf maken) helaas gemist. Maar wat JOP en Exodus betreft: die heb ik gelukkig al enkele malen gezien, en die toen wellicht dra nog wel hier en daar een zaalshow...

THE GATHERING
TG bracht een enorm energieke en sterke set en opende met het instrumentale 'WHEN TRUST BECOMES SOUND' waar ook het nieuwe album "The West Pole" mee opent.

De mooie stem van zangeres Silje blijkt goed te passen bij de TG-sound en ook live stond de nieuwe zangeres goed haar vrouwtje. Knappe prestatie.

De overall sound was erg goed. Heel sfeervol, soms stevig, en altijd vol met subtiliteiten en nuances. Iemand die ik sprak op GMM omschreef dit concert als 'saai'. Ik ervoer het eerder als een knappe sferische trip... De knappe muzikaliteit en daar reken ik zeker ook de zang bij, deed het em.
Erg knap optreden!!

Net zoals één van hun eerste shows, heel lang geleden, toen nog met Bart Smits op vocals/grunts, werd ik 'omver geblazen', zij het - zovele jaren later - op geheel andere meer subtiele wijze

BLIND GUARDIAN
Wegens te druk en veel te warm heb ik het merendeel van dit optreden vanop afstand meegemaakt. Maar wat duidelijk was is dat deze band er stààt live.

Misschien moet ik eens een clubshow zien van hen om er ten volle van te kunnen genieten. Maar de eerste indruk was goed alleszins..

HEAVEN AND HELL
Eén van de hoofdredenen om naar GRASPOP af te zakken was zéker HEAVEN AND HELL en misschien wel één van de geweldigste kelen in de ROCK ever.. Ronnie James Dio !

En de verwachtingen werden méér dan ingelost. Dit was het optreden van de pure power. De heavy Sabbathsound staat nog steeds als een huis. En Ronnie James Dio. Jongens jongens. Respect. Wat een fenomenale keel... Hij overklast zonder enige moeite die 'andere' oudjes zoals Robert Plant en David Coverdale. Wat Dio, op zijn leeftijd, met zijn stem kan. Geweldig.

En dan die setlist: een erg sterke mix uit de Sabbathalbums met Dio en het jongste Heaven And Hell album...

Met als absolute hoogtepunten de stevige opener THE MOB RULES en HEAVEN AND HELL... Maar ook enorm genoten van 'I'...

1. THE MOB RULES (The Mob Rules)
2. CHILDREN OF THE SEA (Heaven And Hell)
3. I (Dehumanizer)
4. BIBLE BLACK (The Devil You Know)
5. TIME MACHINE (Dehumanizer)
6. FEAR (The Devil You Know)
7. FALLING OF THE EDGE OF THE WORLD (The Mob Rules)
8. DIE YOUNG (Heaven And Hell)
9. HEAVEN AND HELL (Heaven And Hell)
10. NEON KNIGHTS (Heaven And Hell)

DREAM THEATER
Die andere reden om naar GMM af te zakken was dus zeker ook DREAM THEATER. Live altijd wel een sensatie. Een band die ook alsmaar beter lijkt te worden. Ook nu was het genieten van de knappe progmetal van deze heren. De Marquee stond in brand...

Dit was de uitstekende setlist:

1. IN THE PRESENCE OF ENNEMIES (Systematic Chaos)
2. BEYOND THIS LIFE (Scenes From A Memory)
3. CONSTANT MOTION (Systematic Chaos)
4. A RITE OF PASSAGE (Black Clouds and Silver Linings)
5. EROTOMANIA (Awake)
6. VOICES (Awake)
7. PULL ME UNDER (Images And Words)
8. METROPOLIS PT.1: THE MIRACLE AND THE SLEEPER (Images And Words)

Véél te kort natuurlijk, maar goed.. Het was natuurlijk een festival set ...
Binnenkort, Mike Portnoy herrinderde het publiek er trouwens ook nog aan, 17 oktober, komen ze terug samen met Opeth en Big Elf...

MOLTLEY CRUE
Een fan van de hairmetal van MOTLEY CRUE ben ik nooit geweest. Ook niet in hun 'hey days'. Maar nu ik toch in Dessel was, wilde ik toch wel eens zien wat Motley Crue live voor zou stellen..

Weinig dus.
Na het tweede nummer was het voor mij eigenlijk al welletjes, maar heb de show dapper volgehouden. Zo mocht ik de van bij 100 kilometer voorspelbare bindteksten van VINCE NEIL ondergaan. Maar dat was zo erg niet. Erger waren zijn pogingen tot 'zingen'...

De songs klonken me allemaal even vervelend als doorsnee en duidelijk gedateerd. Al vond ik er - zoals ik al zei - in de jaren '80 ook al niet veel aan.

En ja, ik geef toe, heel even toch stiekem meegezongen met 'GIRLS GIRLS GIRLS' en 'DOCTOR FEELGOD' was zelfs nog te pruimen..

Eén lichtpuntje toch nog: het knappe gitaarspel van Nick Mars...

SLOTBALANS: die vrijdagavond in Dessel toch enkele goede en geweldige concerten gezien en de slapstick en aanstellerij van Motley Crue zullen we rap vergeten zijn..

PriestMaiden
Ik ben zondags geweest
U.F.O. was een leuke band maar spijtig genoeg nog niet veel toeschouwers

Lamb of God was voor mij iets te eentonig

Trivium was de beste band van heel de dag. Geweldig optreden en vele fans en toeschouwers waren enthousiast

Chickenfoot was ook meesterlijk: vier topmuzikanten tesamen in één band.

Disturbed viel goed mee, maar die waren niet zo goed als Trivium.

Anthrax!!! Heel goed optreden. Ik had wat schrik dat het ging tegenvallen omdat deze band een nieuwe zanger heeft. Het was wel heel warm in die marquee, maar ik was toch blij dat ik bleef staan voor dit tweede hoogtepunt.

Nightwish: tja ik zal eerlijk zijn: SLECHT. Die nieuwe zangeres zingt zelf haar eigen songs vals. Erg spijtig: ik had hier meer van verwacht.

Marilyn Manson: de hoofdact. Ik had niet al te hoge verwachtingen van deze "nieuwe" Alice Cooper. Het was toch wel beter dan verwacht:: de songs waren toch goed gespeeld (hoewel er naar mijn zin te veel nieuwe songs tussenzaten en er waren een paar hits zoals This is the new Shit vergeten) . Zijn show was echt niet vet: iedereen verwachte een shockrocker maar Manson shockeerde niemand

Hoogtepunten waren dus voor mij vooral Trivium en Anthrax. Marilyn Manson was beter dan ik verwachte (niet van show, maar hij speelde/zong wel zijn nummers goed live)
Nightwish was de reden dat ik en mijn maten naar T-shirts gingen kijken

Spijtig dat Heaven And Hell niet zondags waren, voor mij de beste groep op heel de affiche.

Ik ben alleen zateravond geweest, voor Monster Magnet.
Goed optreden en goede zang maar Dave Wyndorf's huidig postuur is minder.
Het geluid in die Marque 2 was ook niet optimaal, waarschijnlijk door de bouw van die tent, teveel weerkaatsingen.
Zondag ben ik de hele dag geweest en ik ben maar naar 2 groepen gaan zien. Eerst U.F.O. die heel goed waren maar vooral heel kort en spijtig van dat tijdstip. Ik wil U.F.O. eens in de plaats van MM zien. Ik ben er zeker van dat ze er meer van terechtbrengen naar geruchten die ik opving want zo lang ben ik niet gebleven en ik zag MM ooit al live en dat was een tegenvaller; lamme show, lamme zang, niet wat je verwacht van een "rockicoon".

Door de dag heb ik wel wat groepen van ver aanschouwd maar niks wat me kon boeien, en Chickenfoot heb ik natuurlijk weer gemist, ik kende ze niet en met zo'n domme naam heb ik er ook niet meer aandacht aan besteed. Spijtig want Sammy Hagar zie je niet elke dag. Ik ken hem vooral van Montrose.
Voor de rest zag ik Anthrax.
De show begon wat te laat en er leken de hele show wel wat problemen te zijn. Het geluid zat pas tegen het einde helemaal goed leek me wel, ook weer in die Marquee 2. Maar ik heb me wel geamusseerd want dat is het voornaamste met Anthrax.
De nieuwe zanger is prima, en de nieuwe nummers die ze spelen waren ook veelbelovend.
Toen ben ik naar huis vertrokken want ik moest vandaag werken.
Al bij al zoveel geld niet waard vond ik, maar ik heb ook niet betaald, vooral die nieuwe lokatie is voor mij persoonlijk een tegenvaller en ook de sfeer is de laatste jaren beduidend minder met al dat volk.
Ik kwam vroeger altijd te voet uit het centrum van Dessel maar dat is nu wel heel ver. Mijn 7e keer en misschien wel de laatste.

bro
de bands die ik het beste vond waren
All Shall Perish,
Soulfly,
Papa roach,
static-X (tot mjin verbazing nog goed sfeertje toen ik toevallig langskwam),
slipknot (maar wel minder dan verwacht),
Devildriver,
Dagoba
en August Burns Red!
en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch wel alsmaar minder en minder bands zie naarmate dat ik naar meer festivals ga

de sfeer was tropisch, maar geniaal

PriestMaiden schreef:
Trivium was de beste band van heel de dag. Geweldig optreden en vele fans en toeschouwers waren enthousiast

Agree, geweldig optreden!
Voor Lamb of God was het een beetje te vroeg imo.
Chickenfoot was tof om van een afstand te luisteren.
Disturbed was ook goed maar ze waren beter in Brussel vorig jaar.

Trivium Rules!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anthrax was ook zeer goed.

Marilyn Manson was een zware tegenvaller!!
Nightwish zingt idd vals, Disturbed was ok,
Chickenfoot lag ik te slapen, enz.....

Stijn_Slayer
Hoe was die nieuwe zanger van Anthrax?

Ik ben nooit fan geweest van Joey Belladonna. Goede zanger, maar ik vind hem echt niet passen bij de muziek van Anthrax (destijds).

Stijn_Slayer schreef:
Hoe was die nieuwe zanger van Anthrax?

Ik ben nooit fan geweest van Joey Belladonna. Goede zanger, maar ik vind hem echt niet passen bij de muziek van Anthrax (destijds).

Goede zanger, lijkt qua stijl een beetje op die ex-zanger van Judas Priest Tim 'ripper' Owens, niet zó krachtig natuurlijk.
Overdreef af en toe wat met het showen van zijn hoge schreeuw maar ik denk dat ze met deze (jonge) zanger goed zitten en dat aankomende album lijkt me veelbelovend.
Ik had het niet zo op die terugkeer van Belladonna, John Bush leek me altijd een prima zanger en sympathieker, vooral na de heropleving na We've Come For You All.
Belladonna is qua stem iets veelzijdiger dan Bush maar live weet hij me niet te overtuigen.

Stijn_Slayer
Aha, dan moet ik ook maar op zoek gaan naar het nieuwe album zodra die uitkomt.

PriestMaiden
Live beviel mij de nieuwe zanger bij Anthrax ook wel goed. Minder schreeuwen als Belladonna natuurlijk. Ik vond hem toch wel op de nummers passen.

Eerste namen voor GMM 2010 zijn inmiddels ook al weer bekend:

KISS
IMMORTAL
MY DYING BRIDE
TARJA
RATT
BEHEMOTH
IGNITE
KORPIKLAANI
SEPULTURA
ANVIL
JON OLIVA'S PAIN
WALLS OF JERICHO
TANKARD
BLEEDING THROUGH
ALESTORM
ALL SHALL PERISH
DEADLOCK
THE FACELESS
NECROPHOBIC
BULLET FOR MY VALENTINE
KILLSWITCH ENGAGE
NILE
SABATON
THERION
DORO
BLOODBATH
MUCKY PUP
HAIL OF BULLETS

Verder nog niet door GMM zelf bevestigd, maar wel zo goed als zeker: Iron Maiden. Hoe kan het ook anders, nadat ze vorig jaar afwezig waren .

Persoonlijk ben ik vooral zeer enthousiast over Bloodbath. Ik hoop dat ze veel van Resurrection Through Carnage spelen.

i.Ron S. schreef:
(quote)

Goede zanger, lijkt qua stijl een beetje op die ex-zanger van Judas Priest Tim 'ripper' Owens, niet zó krachtig natuurlijk.
Overdreef af en toe wat met het showen van zijn hoge schreeuw maar ik denk dat ze met deze (jonge) zanger goed zitten en dat aankomende album lijkt me veelbelovend.
Ik had het niet zo op die terugkeer van Belladonna, John Bush leek me altijd een prima zanger en sympathieker, vooral na de heropleving na We've Come For You All.
Belladonna is qua stem iets veelzijdiger dan Bush maar live weet hij me niet te overtuigen.

Doet me aan dat veelbelovende Anthrax-album denken wat al een tijdje te koop zou moeten zijn. Maar na wat licht opzoekwerk blijkt dat nieuwe zanger Dan Nelsen kort na het Graspop optreden uit de band is gestapt. Niks van het nieuwe album dus.

Sick of it All zou zichzelf ook al bevestigd hebben voor GMM 2010.

Nieuwe namen:

CHANNEL ZERO
MOTORHEAD
AMON AMARTH
AS I LAY DYING
OBITUARY
GHOST BRIGADE
JOB FOR A COWBOY

Ik ga er heen
Kan niet wachten!

Soulfly is de derde headliner, naast Aerosmith en KISS.

Yann Samsa
Jammer: Mastodon komt niet! Band die ik zeker wou zien.
Nuja...

Ben eens de bands aan het overlopen per dag, en aan het opschrijven welke ik zeker wil gaan bekijken

Vr:
Aerosmith
Motörhead
Slayer
My Dying Bride
Saxon
Anathema
Ratt

Za:
Channel Zero
Slash
Sabaton
Paradise Lost

Zo:
Kiss
Jon Olivia's Pain
Korpiklaani
Exodus
Katatonia
Alestorm

---

Zo zal het wel ongeveer zijn, tenzij mijn maten (met wie ik ga) een band echt aanraden, dan pikken we die nog mee...

Zo te zien zal Vr de 'grootste' dag zijn, Za een rustdagje, om dan Zondag er weer in te vliegen.

Benno
Ik zou in ieder geval op vrijdag nog naar Anvil gaan. En op zaterdag naar Cannibal Corpse. Maar goed, wie ben ik...

Nile lijkt me ook wel grappig, maar ja, Motörhead is wel een andere klasse.

Yann Samsa
Anvil, de hoogstaande versie van Spinal Tap?
Kan inderdaad wel genietbaar zijn, mss ga ik ook eens zien.
Nile boeit me waarschijnlijk meer tekstueel, de zang zal wat tegenvallen.
Cannibal Corpse? Bah Nee! Sorry...

Nile vond ik ongelooflijk slecht op Graspop 2008. Slecht geluid en veel te chaotisch (ik kende er ook niet zo veel nummers van).

Benno
Het zullen ook geen hoogtepunten zijn, maar je programma liet nog ruimte

Oh ja, ik moest reclame maken Nile is fantastisch live, ze heersen iedere band eruit!

We hebben onze kaartjes binnen voor het hele gebeuren, incl een aantal boozebags.

Tof dat Carcass is toegevoegd ipv Mastodon.

Sabaton is na Maiden de nieuwe huisband? Verder wel wat aardige dingen maar teleurstellende headliners en een enorme herhaling van zetten.

Death By Stereo vervangt Earth Crisis

Yann Samsa
Mini MusicMeter Meeting op GMM, iemand? Of is dat onmogelijk...?

Ik denk dat dat gezien het animo een mini-mini meeting wordt .

Gast
geplaatst: vandaag om 16:14 uur

geplaatst: vandaag om 16:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.