MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Roger Waters Gelredome

zoeken in:
Etiul schreef:
(quote)

Ik vond het iets minder spectaculair dan in de oude opvoeringen, daar waren het nog massieve piepschuim blokken, nu losse frames met 1 plaat ervoor, Het viel eigenlijk als een kaartenhuis om voor zover ik het kon zien.

Etiul schreef:
(quote)

Weet ik, maar in een mierennest van auto's zitten om 11 uur s' avonds is ook niet je dat.
Heb ik 5 jaar geleden met Pearl Jam nog meegemaakt.

Als er een dvd-release komt wil, nee: MOET ik hem hebben.

Stijn_Slayer
Die komt er. De shows in Londen worden gefilmd.

Waarschijnlijk komt Gilmour daar ook langs.

kaztor schreef:
(quote)

Weet ik, maar in een mierennest van auto's zitten om 11 uur s' avonds is ook niet je dat.

Idem dito. Overigens ook de reden dat ik de motor heb gepakt en zowaar gingen er nog auto's aan de kant om me vrij baan te geven tussen de files.

kaztor schreef:
(quote)

Je kon je auto mooi bij de Rijnhal kwijt. Moest je natuurlijk wel zeggen dat je speciaal voor de Pasar Malam kwam. Van daar kon je direct weg zonder te wachten.

Mijn verwachtingen waren hoog voor dit concert.

Het was zeer zeker een zeer goed in elkaar stekende show waarbij het samen spel van Geluid
(surround geluid in een voetbalstadion hulde) Licht (niet bijsterbijzonder, maar en gemiddelde lichtshow) Visueele projecties (zeer indrukwekend en overweldigend en soms het 3D effect benaderend), Vuurwerk (Helaas alleen aan het begin van de show) en Decor stukken (waaronder "The Flying Pig" dat een zeppelin bleek te zijn) samen zorgden voor een zeer coherent en uitgeballanceerd geheel.

The Wall was een statement over isolatie / uitsluiting uit de maatschappij in 1979 en Waters heeft dat statement van 1979 vertaald naar het heden met oa politieke verwijzingen en het gebruik van logo's van oa Shell en Mercedes.

De opening was zeer spectaculair met vuurwerk, geluids effecten die overal vandaan leken te komen en een stuka die zich op de muur storte en ontpolfte het leek daadwerkelijk of je in de front-line van het gevecht was. Helaas waren die 3 minuten ook gelijk de meest spectaculaire van de hele show.

De opbouw van de muur duurde het geheele eerste gedeelte van de show, waardoor de band langzaam maar zeker achter de muur terecht kwamen. In het 2e gedeelte bleef de muur staan waardoor het een groot projectie scherm werd, waarop de meest geweldige projecties werden getoond. Waters en zijn band bevonden zich in het 2e gedeelte voor de muur en bij Confortably Numb bevonden Wyckoff en Kilminster zich boven op de muur alwaar Kilminster 2 geweldige solo's ten gehoren bracht.
De imense "poppen" van oa "The School Teacher" , "Mother" en 'The Flying Pig" waren ook zeer vernuftig. "The Flying Pig" was een mini zeppelin op afstand bestuurd door 3 rotors.

De uiteindelijke instorting van de muur was mij iets te simpel de blokken die in het eerste gedeelte zeer vakkundig waren opgebouwd werden omgeduwd en dat was dat niets geen vuurwerk rook of overweldigend licht, hier had veel meer van gemaakt kunnen worden.

Muziekaal was het ook allemaal dik in orde, heb nergens misstappen gehoord en ook de afstelling was volgens mij zeer goed (althans voor waar ik stond).

Hulde dus voor Waters, zijn band en de technischie die dit spectakel mogelijk hebben gemaakt.
Is het dan alleen maar hulde over deze avond?
Neen mijn grootste punt van kritiek betreft het feit dat het podum te laag was. Ik als iemand van gemiddelde lengte rond de 1.80m kon vanaf het midden van het veld zonder mij in allerlij bochten te wringen niet zien wie of wat er op het podium gebeurde. Simpel gezegd ik zag de onderste 2 meter van de muur niet. Zo heb ik dus van Waters en zijn band zelf in het 2e gedeelte maar bar weinig gezien en ook de school kinderen zijn totaal aan mij voorbij gegaan en ik was zeker niet de enige met dat probleem. Het podium had een halve meter hoger moeten zijn.

Het was zeker een zeer spectaculair en overweldigende show, maar ik mijn verwachtingen waren te hoog. Het echte spectakel zat aan het begin van de show en ik had verwacht (zeker na de opening) dat dat overweldigende effect nog wel een paar keer zou komen, maar helaas de rest van de show draaide voornamelijk om de video projecties en zoals ik al eerder vermeelde was de ineenstorting van de muur voor mij een deceptie.

Al met al geeft ik het 4*

Ps @ kaztor het betaal systheem met munten werk wat mij betreft veel beter dan met contant. Je koopt eerst je munten, als je een beetje oplet zie je gelijk bij aankomst rond het stadion al de munten balie's staan dus dan lijkt het mij duidelijk dat je alleen maar met munten kunt betalen. Op die manier voorkom je al dat gehannes met geld terug geven door van die medewerkers die niet kunnen rekenen bv je moet €12 betalen geeft een briefje van €50 en krijgt dan maar € 28 terug en dan moet je dat weer uitgaan leggen en dat soort geneuzel.
Nee hoor wat mij betreft zijn munten of betaalkaarten met vooraf vast gestelde bedragen er op ideaal voor grote concerten en evenementen.
Wat betreft het parkeeren rond het Gelredome is de tip zet je auto alleen bij het Gelredome zelf als je heel vroeg bent. Eigenlijk kun je je auto er beter helemaal niet zetten wat je komt er bijna niet meer weg. Je kunt veel beter de parkeer aanweizingen die al op de snelweg worden gegeven volgen zodat je naar een parkeerplaats op loopafstand of met een shuttle-bus verbinding naar het Gelredome word gebracht. Zelf stonden wij bij het gebouw van Ohra op 10 minutjes lopen.

Moet gezegd dat dat gehannes met wisselgeld ook niet alles is.

Toch vind ik het vrij irritant dat je binnen met bv. €5,- aan losgeld niets kan doen bij de automaten als het je uitkomt. Je draagt bij een optreden niet altijd al het geld bij je, dus een beetje respectloos tegenover de bezoekers vind ik dat wel. En €2,60 per muntje vind ik ook niet erg praktisch. Maak daarvan €2,- waarmee je losse muntjes kunt kopen (€4,- voor 2 muntjes aan elkaar etc.) en het werkt gelijk een stuk prettiger. Maar zo wordt er waarschijnlijk weer niet genoeg verdiend...

Het parkeren rondom het stadion is met een beetje geduld wel te doen. Je kunt je er ook goed coördineren.

Het lijkt wel alsof ik hier het Gelredome zelf aan het beschrijven ben...

Stijn_Slayer
Stond Waters de 9e op de muur? De 8e stond 'ie er voor met Kilminster en Robbie Wyckoff op de muur.

Parkeren rondom Gelredome is belachelijk. Ik laat me ook niet afzetten om daar de auto voor 10 euro neer te zetten als ik al servicekosten heb betaald. Gelukkig weet ik een aantal plekken om de auto gratis neer te zetten.

Deze keer ben ik gewoon op de fiets gegaan, ben je meteen weer weg na afloop. 10 km fietsen is goed te doen met dit weer.

Nee, Waters stond voor de muur, Kilminster erop.

Stijn_Slayer schreef:

Parkeren rondom Gelredome is belachelijk. Ik laat me ook niet afzetten om daar de auto voor 10 euro neer te zetten als ik al servicekosten heb betaald. Gelukkig weet ik een aantal plekken om de auto gratis neer te zetten.

Deze keer ben ik gewoon op de fiets gegaan, ben je meteen weer weg na afloop. 10 km fietsen is goed te doen met dit weer.

Oja, damn... €12,- om je auto in de prut neer te zetten...

105 kilometers fietsen lijkt me nl. wat teveel van het goede, ook met dit weer...

Stijn_Slayer
Sssst.

Oeps weer een foutje van mijn kant.......

Is al weg

Stijn_Slayer schreef:
Stond Waters de 9e op de muur? De 8e stond 'ie er voor met Kilminster en Robbie Wyckoff op de muur.

Oeps sorry foutje van mijn kant
Aangepast......

Stijn_Slayer

Anders moet ik de volgende keer zelf ook zo vroeg vertrekken.

Etiul schreef:

Tijdens Mother miste ik de koortjes zoals deze zo mooi werden gebruikt op bv In The Flesh. De stem die nu werd gebruikt stak daar erg schril tegen af en deed afbreuk aan de pracht van Mother.

Maar dit was voor mij echt het enige smetje op een geweldige avond.

Dat heb ik eerlijk gezegd ook wel gemist, die 3 geweldige achtergrondzangeressen die Waters de vorige keer wel bij zich had.

Maar feitelijk gezien miste je dat alleen bij Mother en Comfortably Numb...

kaztor schreef:

en bijzonder onlogische manier om de route naar de parkeerplaatsen aan te geven.

Gewoon je auto parkeren bij de Rijnhallen even verderop...

Op loopafstand, gratis parkeren en je zit in mum van tijd weer op de snelweg zonder opstoppingen en/of files !

Ik was na de tijd zo weg namelijk

edit: toch even Oud-Hollands azijnpissen...

Waarom in vredesnaam 4 euro betalen voor de pendelbus terwijl het een ritje van nog geen 5 minuten was ?
De stad Arnhem heeft schulden die weggewerkt moeten worden zeker ?

Stijn_Slayer schreef:
Inmiddels is de 1e avond ook via torrent te downloaden, al moet je wellicht even goed zoeken.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom iemand dit zou willen downloaden, tenzij er beeld bij zit en zelfs dan doet het geen recht aan datgene wat je met eigen ogen op de avond zelf te zien krijgt.

Ik vrees dat zelfs de officiele DVD (opgenomen in London) niet helemaal eer zal doen aan het feitelijke spektakel van een echt concert...

Jongens, haal gewoon je motorrijbewijs voor zo'n gelegenheid, het weer was prachtig, je hebt geen last van files en je parkeert gratis voor de deur.

Bluebird schreef:
Jongens, haal gewoon je motorrijbewijs voor zo'n gelegenheid, het weer was prachtig, je hebt geen last van files en je parkeer gratis voor de deur.

En wat na als het januari is er 10cm sneeuw licht en het vriest......?????

Stalin schreef:
(quote)

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom iemand dit zou willen downloaden, tenzij er beeld bij zit en zelfs dan doet het geen recht aan datgene wat je met eigen ogen op de avond zelf te zien krijgt.

Ik vrees dat zelfs de officiele DVD (opgenomen in London) niet helemaal eer zal doen aan het feitelijke spektakel van een echt concert...

Van het Gelredome concert zijn meerdere volledige versies op youtube te vinden maar allemaal zijn ze genomen vanaf tribune oost en geven slechts beelden vanuit 1 hoek. Leuk als aandenken maar de officiële DVD zal toch de show toch best wat breder weergeven. Lamaar komen dus.

thelion schreef:
(quote)

En wat na als het januari is en er 10cm sneeuw licht en het vriest......?????

Dan ga ik nog!

Bluebird schreef:
(quote)

Dan ga ik nog!

Ook als het ruim 250km betreft

Bluebird schreef:
(quote)

Van het Gelredome concert zijn meerdere volledige versies op youtube te vinden maar allemaal zijn ze genomen vanaf tribune oost en geven slechts beelden vanuit 1 hoek. Leuk als aandenken maar de officiële DVD zal toch de show toch best wat breder weergeven. Lamaar komen dus.

Ik en een vriendin stonden meteen rechts naast de hekken rondom de mannen van het licht/geluid.
Achter ons stond iemand met een camera met daarop aparte microfoons de boel te filmen...

Wellicht circuleren deze opnames binnenkort ook ergens op het net.

thelion schreef:
(quote)

Ook als het ruim 250km betreft

Dat hangt van de route af, als het snelweg is moet het te doen zijn.

Bluebird schreef:
(quote)

Dat hangt van de route af, als het snelweg is moet het te doen zijn.

U is mij er één......
Afgelopen november tijdens de eerste sneeuw van het jaar naar de HMH geweest zowel de heen als terugweg waren een klein drama.

thelion schreef:

Afgelopen november tijdens de eerste sneeuw van het jaar naar de HMH geweest zowel de heen als terugweg waren een klein drama.

Voor het concert in Lichtenvoorde in 2006 ben ik zelfs helemaal vanuit Innsbruck (waar ik die zomer werkte) heen en weer gereisd met de trein...

Kaartjes had ik namelijk al en had al afgesproken met vrienden, dus er was geen ontkomen meer aan

Hierbij trouwens de recensie van The Wall in De Volkskrant.

Het dichtbouwen (gedurende de eerste helft) en uiteindelijke instorten (aan het eind, na de pauze) van de immense witte muur was van alle theatrale elementen eigenlijk nog het minst spectaculair, maar ook wel prettig 'old skool', eigenlijk.

Protserig en over the top? Ja, natúúrlijk was het dat. Na twee minuten hadden we al twee vuurwerkshows en een overscherend, mitraillerend gevechtsvliegtuig gezien en had Waters zich al eens verkleed (lange, zwartlederen jas met zonnebril). Een rockmuzikant die nu zoiets verzint, zou gierend worden uitgelachen, maar voor eigentijdse rockcultuur kwam het publiek niet naar Arnhem, dus dat dondert allemaal niet.

Dat laat onverlet dat van alle componenten van de voorstelling (thematiek, beeld, geluid) de muziek zelf in Arnhem het meest gedateerd bleek. Nu het geheel op technisch en visueel vlak aan de eisen van 2011 voldeed, viel de traagheid op van het stuk, dat vaak onverstoorbaar de tijd neemt tussen twee afgewerkte songs in.

Stijn_Slayer
@ Stalin:

Nou, de muziek zelf was ook niet slecht verzorgd natuurlijk. Daarnaast vind ik een bootleg een leuk aandenken. Ik kan de show wanneer ik maar wil nog eens terugluisteren, en dan zie ik vanzelf de beelden weer helemaal voor me. Ik heb zoveel mogelijk op mijn netvlies opgeslagen.

Ze zetten de Rijnhallen trouwens ook wel eens af (of dat wordt ook betaald parkeren), althans dat was in het verleden zo.

Die recensie van de Volkskrant is natuurlijk van een typische metroseksuele midlifecrisis man. Vroeger zelf The Wall op z'n kamertje van 11 m² grijs gedraaid, maar nu moet hij geforceerd met zijn tijd mee gaan om jong te blijven lijken, en zo zijn eigen onzekerheid proberen te overkomen. Het is niet 'cool' meer om Pink Floyd te waarderen. Dat hij het over de traagheid heeft toont al helemaal aan dat hij niet weet waar hij het over heeft, of gewoon een beperkte luisteraar is. The Wall is geen liedjesalbum, het is een concept. Een concept dat zich soms inderdaad tergend langzaam voltrekt, gelukkig wel.

Je wordt ineens gierend uitgelachen als je een briljante show bedenkt, yeah right.

Jammer dat dit soort clowns altijd gratis naar binnen mogen.

Stalin schreef:
Hierbij trouwens de recensie van The Wall in De Volkskrant.
Menno Pot (Volkskrant verslaggever) heeft het dus niet helemaal begrepen . Zelden heb ik zo'n gaaf concert gezien. Ruim dertig jaar na het uitkomen van "The Wall" staat die muur nog als een solide huis.
Roger Waters: driewerf hulde!!

Over mensen die het allemaal niet snappen en of begrijpen of gewoon niet bijster slim zijn een paar voorvallen van gisteren avond die ik heb mee gekregen.

Tijdens de animatie van de overvliegende vliegtuigen die "bommen" gooiden in de vorm van symbolen waaronder die van Shell en Mercedes. Naast mij hoorde ik "He kijk Esso en Toyota".

Tijdens het overvliegen van The Flying Pig hoorde ik "varkens zijn toch niet zwart"

En tijdens de wandeling terug naar de auto iemand die het totaal niet snapte met de legendarische uitspraak "Ze hadden het nummer The Wall als laatste moeten spelen"

En dan heb je natuurlijk ook altijd van de personen die het nodig vinden om de hele week maar even te gaan evalueren tijdens een concert of straal bezopen door het veld zwalken.
Ga dan weg of beter nog blijf dan lekker thuis als het je niet interesant vind.

Stijn_Slayer schreef:
Jammer dat dit soort clowns altijd gratis naar binnen mogen.
Ik had ook de grote mazzel dat ik op zaterdag 9 april in het Gelredome april gratis naar binnen kon. Je hebt goede relaties of je hebt ze niet . Ik zou mijzelf echter in dit specifieke geval geen clown willen noemen. Je hoort mij geen onvertogen woord zeggen over The Wall Live!

Wat een belachelijk stuk in die Volkskrant, The Wall is van alle tijden, wie dat niet snapt draagt al bij tot de noodzaak van het opvoeren ervan.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:18 uur

geplaatst: vandaag om 23:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.