MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / The Cure "4Tour 2008"

zoeken in:
The Cure live niet zo goed..? Dat is echt de eerste keer dat ik dat gehoord heb

Live hebben ze absoluut een dijk van een reputatie! Luister maar eens naar Paris of Concert. DVD Trilogy is natuurlijk al wat recenter, maar je kunt onmogelijk zeggen dat ze live niet strak spelen. Ken weinig bands die strakker spelen en tegelijkertijd zo'n zwaarmoedig en overweldigende sfeer neerzetten. Geeneen zeg maar gerust.
Mijn broer heeft ze in de jaren 80 gezien ten tijde van Faith en ondanks dat er veel punkers waren die de muziek niet begrepen waren mensen toch echt in een soort van absolute shock door zoveel tergende zwartheid en die muur van wanhoop. Het was bijzonder indrukwekkend. Dat is niet een band die zijn sfeer live niet kan neerzetten of maar wat aanklungelt. Wat de meeste bands live imo wel doen namelijk.
The Cure live niet zo goed... hoe verzin je het?

Strak spelen, geloof ik best, doen meer bandjes. Zwaarmoedig, tja dat krijg je met dat repertoir. Ik vond het toen heus niet slecht maar toch wat tegenvallen en dat punkers die de muziek niet begrijpen er toch van in shock raken is voor mij nu ook niet direct een aanbeveling. Ben ook niet super kapot van de live cd's, die ik allemaal heb, dus ja....zo verzin ik dat dan

Maar goed, zo heeft iedereen zijn favorieten en laat je plezier door mijn mild kritische observatie niet vergallen he

In de wetenschap dat Rob zichzelf heel bekwaam kan verdedigen spreek ik dus maar even voor mezelf. Hij zegt volgens mij "niet zo´n geweldige live band" wat iets anders is dan " niet zo goed" .
Ik was er woensdagavond dus ook, en ik vond het goed, maar niet geweldig. Smith was bijzonder goed bij stem. Aboluut waar. En Smith is ook voor mij een held, ook absoluut waar. Maar ik heb in de loop der jaren de nodige concerten meegemaakt, waardoor het op een voetstuk zetten van een band of artiest een beetje gerelativeerd kan worden. The Cure hoor ik ontzettend graag omdat ze bij mij een lekker zwaarmoedig gevoel kunnen opwekken. En dat is ze woensdag niet gelukt. Het was een feest van herkenning, alleen al daarom ben ik blij dat ik er was, en dat ik ze nog een keer heb mogen meemaken. Maar ik kan niet zeggen dat het bijzonder indrukwekkend was. En dat vind ik niet eens jammer, want ik waardeer ze toch wel. Wat ik bedoel te zeggen is, dat er andere artiesten zijn die me bij een optreden helemaal inpakken. En dat deed The Cure niet.
Of dit overigens iets chronisch is durf ik niet te zeggen. Ik heb live-optredens van ze gehoord waarvan ik zoiets heb van: allemachtig, dit is echt een waanzinnig iets. Maar dat was dit niet, voor mij dan. Goed, maar niet waanzinnig.

Edit: dat Rob zich uitstekend kan verdedigen blijkt uit bovenstaande.

Ik zeg ook niet dat het dinsdag het beste optreden ooit was of wel? Ik vond het zelfs het minste optreden van ze tot nu toe, en nog niet slecht. Verre van.
Maar om te zeggen dat ze live niet geweldig of matig zijn, is een oordeel dat nergens op is gebaseerd aangezien Griend daar dus helemaal niet bij was. Bovendien moet je lezen: Ik schrijf dat punkers het niet begrepen en eerder kwaad werden of begonnen rellen. De rest van het publiek lieten ze als verdoofd achter. Ik heb ook zo een fase van een concert van ze meegemaakt. Dat was toen ze allang een vrolijker repertoire hadden, en daarmee boet je misschien in op die briljante duister magische sfeer. Maar als ze een aantal nummers achter elkaar spelen zo, zie je toch echt tekenen van absolute genialiteit.
Ik heb heel erg veel bands live gezien en bands die veel duisterder, harder en gemener proberen te klinken als The Cure, maar ze komen nog niet aan Smith's enkels. NIN, Marilyn Manson, Sisters, Bauhaus, Killing Joke, allemaal leuk hoor, maar kinderspel, echt.
Ik baal er ook van dat ik er in de gouden jaren niet bij was, maar ik hoor wel degelijk wat deze band neer kan zetten.. ik zou niet weten wat je nog meer moet doen om live goed te klinken eerlijk gezegd. Depeche Mode was hierbij vergeleken vorig jaar echt een soort soundmixshow

En OOR geeft me deze keer keihard gelijk, zo, pak die in!

Auw, die komt keihard aan

Ik was er dit keer idd niet bij, dus mijn verhaaltje gaat over wat ik wel live van ze ken. Dat is een live cd of 5, een dvd (best een lange) en een concert waar ik bij geweest ben. Dus das best wel wat toch? Dat van die punkers heb ik dan verkeerd begrepen, maar ja, dat krijg je met een multi-interpretabele stijl, dan ben je nooit te vangen he en kun je leuk je eigen voorzetjes inkoppen

Als ik je top10 zo bekijk zijn er maar twee bands die zich volgens mij kunnen meten aan zoveel overweldigende sfeer live, dat zijn The Swans (waar ik verhalen over heb gehoord van mensen die fysiek misselijk wegliepen, briljant!) en DCD, wat inderdaad van een etherische onmenselijkheid is.

Swans vond ik live ook best tegenvallen al heeft dat veel met de tracklist te maken gehad (Nighttown Rotterdam), Net na White Light daar niks van spelen en alleen maar nieuw materiaal laten horen...mwah. En DCD was inderdaad van een buitenaardse pracht

orbit schreef:
ik zou niet weten wat je nog meer moet doen om live goed te klinken eerlijk gezegd. Depeche Mode was hierbij vergeleken vorig jaar echt een soort soundmixshow

Ik heb ze (Depeche Mode) in 2006 2x live gezien, en ik vond het 2x schitterend. Dave Gahan is een podiumbeest zoals je ze maar zelden tegenkomt, en dat wordt prachtig bewezen in pakweg deze clip. Let vooral op 5:35 => Maar uit die clip blijkt duidelijk ook dat Depeche Mode het deels moet hebben van de hele reutekemeteute errond: de soulzangeressen, de onwaarschijnlijke podiumopstelling met bijbehorende lichtshow, de megalomane omvang van het geheel,...

En dat kijk ik nog eens naar deze clip van The Cure, en dan zie ik een band bestaande uit 5 leden, een kaal podium, een weinig indrukwekkende lichtshow (ik zeg niet dat hij niet goed is, wel dat hij vrij minimalistisch is), nergens, maar dan ook nergens een overbodig frulletje, en ik krijg er bijna een spontaan orgasme van, ook al heb ik die opname ondertussen al een stuk of 2000 keer gehoord (en geloof me vrij, ik denk niet dat ik er ver af zit). En dàt, dat vind ik eigenlijk toch nòg straffer. The Cure kun je in het café om de hoek laten spelen voor 2 man en een paardenkop, en ze zullen het kot nog op stelten zetten ( "op stelten" op hun manier, welteverstaan); zet ze in een arena, en ze doen het evengoed (bewijs: vorige vrijdag). Er zijn toch maar bijzonder weinig bands die dat kunnen flikken, me dunkt.

Depeche Mode haalt misschien wel meer uit de kast, maar het geluid en ook de stem van Gahan laten erg te wensen over.. dat kan ik The Cure in die 4 keer dat ik ze heb gezien nergens verwijten. Klinkt altijd als een klok en Smith is altijd goed bij stem. Gewoon goede musici heet dat Ik vond ze wel indrukwekkender toen Porl nog aan de knoppen draaide, maar dat vingen ze toch nog verrassend goed op de laatste twee keer.

Is het een idee om de conclusie te trekken dat The Cure live varieert van vrij goed tot geweldig? En dat er eigenlijk best veel andere bands zijn die live ook best goed zijn? Zomaar een suggestie hoor. Als we gaan rollebollen over wie beter is dan wie vind ik het ook best. Dan haal ik Cave uit de kast.

Bij die clip van Depeche Mode zag Dave Gahan waarschijnlijk bij 5.35 een zakje coke in de zaal liggen.

deric raven schreef:
... een zakje coke in de zaal liggen

Ik vind Slayer live ook te gek (wat metalheads allemaal zullen beamen), maar als je er niet van houdt zal het gewoon pokkeherrie zijn

Wil ik even lezen wat andere mensen ervan vonden, blijk ik vijf (!) pagina's achterop te zitten. Daar begin ik niet aan, ik neem maar aan dat iedereen het goed vond

Ik was er ook, ik vond het goed, maar minder goed dan de vorige keer (op Werchter een aantal jaar geleden). Ik was toch een beetje teleurgesteld, omdat een aantal nummers niet gespeeld werden. Fascination Street miste ik en ik vond het erg jammer dat ze de encore met 4 nummers van 17 seconds oversloegen, terwijl ze dat bij de voorgaande concerten wel deden. Gelukkig nog wel A Forest, dat was wel super als afsluiter. Ook vond ik het geluid niet echt goed (tja Ahoy...) waardoor nummers als Disintegration (juist één van m'n favorieten) er niet zo goed uitkwamen (de bas domineerde teveel).

mic
Ik vond het een puik concert...alleen vond ik het geluid toch erg matig (maar ik ben bang dat dat aan ahoy ligt), miste soms wel keyboards en sommige nummers waren nét iets te traag gespeeld. Maar verder niets meer dan lof! Echt blij deze heren nog aan het werk gezien te hebben. A Strange Day vond ik vooral super...en de hele 'Boys' reeks...en Gallup ben ik nu nóg meer gaan waarderen.

Ik miste de keyboards totaal niet,ze werden erg goed opgevangen door de gitaren.
Het was echt een geweldig concert!

en Simon is een held

met scepsis naar toegegaan! is deze band nog relevant anno 2008?
Een volmondig Ja is mijn antwoord.

Marko
Van Nu.nl:

The Cure brengt maandelijks single uit
Uitgegeven: 2 mei 2008 13:40
Laatst gewijzigd: 2 mei 2008 13:48

AMSTERDAM - The Cure heeft aangekondigd tot aan hun album release in september, iedere dertiende van de maand een single uit te zullen brengen.
ANP

De eerste single in deze serie wordt het nummer 'The Only One' en is vanaf mei te beluisteren. Voor de maand juni is alvast bekend dat de Britse formatie het nummer 'Freakshow' vrij zal geven voor publiek.

Welke singles er voor juli en augustus gepland staan, zal op korte termijn eveneens aangekondigd worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:57 uur

geplaatst: vandaag om 12:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.