menu

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
avatar van Brunniepoo
Inmiddels is het alweer eergisteren (zaterdag de 18e) dat ik drie bands in De Lakei in Helmond heb gezien.

De organisatoren (LiveProg en De Lakei) waren erin geslaagd de Cubaanse band Anima Mundi naar Nederland te halen en ter verhoging van de feestvreugde waren hier liefst twee bands aan toegevoegd zodat het uiteindelijk een mini-festival werd.

Het Rotterdamse Sky Architect opende om iets over achten met een tweetal nummers van de nieuwe cd maar deze nummers waren van een dusdanige lengte dat het optreden toch een minuut of vijftig duurde.
Ik hoorde de nummers voor het eerst en kon er weinig samenhang in ontdekken, vond het zelfs af en toe meer lijken op freestyle jazz dan op prog. Misschien dat het kwartje na het meerdere malen beluisteren van de (nog niet aangeschafte) cd alsnog gaat vallen. 3*

Het Belgische Mindgames was de volgende act en zij speelden een set van ongeveer anderhalf uur, met (voorzover ik het me kan herinneren) nummers van alle drie de cd's. Zanger Bart Schram mag dan misschien niet de beste zanger binnen de prog zijn maar zijn theatrale performance geeft wel een duidelijke meerwaarde aan de verder vrij statische (maar prima spelende) band. 4*

Bovenstaande bands treden vrij geregeld op, iets wat niet gezegd kan worden van Anima Mundi (althans niet in Nederland). Dit was pas hun derde optreden buiten Cuba en volgens mij was de band zichtbaar verrast door het enthousiaste publiek in Helmond.
Nu was er ook een hoop om enthousiast over te zijn, dit optreden behoort met gemak tot de beste die ik de afgelopen jaren gezien heb. Een twee uur durende dwarsdoorsnede van hun werk, inclusief twee nummers van hun eerste cd Septentrion, die ze konden spelen omdat de inmiddels in Spanje wonende doeldelzakspeelster die toentertijd in de band speelde voor deze optredens was aangeschoven.
Deze twee nummers waren duidelijk anders dan de rest, eerder Keltische folkprog, wat zorgde voor een goede afwisseling tussen de (vaak lange) symfonische stukken van de latere albums. Als toegift volgde vervolgens ook nog een nieuw nummer dat overging in Firth of Fifth van Genesis, een geweldige afsluiter van een avond waarvan de aanwezigen ongetwijfeld later trots kunnen zeggen 'dat ze erbij waren'. 5*

Om kwart voor twee (anderhalf uur later dan gepland) was het afgelopen en konden we uitgeput naar ons hotel. Medelijden met diegenen die nog een eind moesten rijden...

avatar van thelion
Gisteren Guus Meeuwis gezien in het Phillips Stadion in Eindhoven.
Onder het motto van Groots Met Een Zachte G krijgt hij het dit jaar weer voor elkaar om 4 x het Phillips Stadion uit te verkopen, waarmij de teller op 25 uitverkochte stadion concerten komt in 6 jaar tijd en ik snap wel waarom.
Groots is het zeker een behoorlijk indrukwekend podium met een catwalk rond de "Gouden cirkel" en nog een extra catwalk die tot halfverwege het veld komt. Zeer goede geluids- en lichtinstalatie en loepzuivere beeldschermen.

Het is niet helemaal mijn muziek, maar het sfeertje dat er met dat soort optredens in een stadion hangt maakt veel goed (ook zo bij de Toppers, maar veld kaarten daarvoor zijn mij net iets te duur geworden).

Het is voor mij dan gewoon een kwestie van verstand op nul, biertje er bij en een feestje bouwen.
De nummers van Guus zing je met allegemak mee en aangezien ze er bij de kaart verkoop rekening mee houden dat de mensen op het veld een beetje de "ruimte" willen hebben sta je op het veld ook niet op elkaar maar heb je voldoende bewegings vrijheid voor polonaises en andere gekkigheid.

Al zijn grote hits kwamen voorbij en het was gewoonweg 1 groot feest. Halfverwege het concert was er dan ook nog een verrassings optreden van Doe Maar die een paar van hun grootste hits speelden.

Al met al een zeer gezellige middag / avond gehad en zeker voor herhaling vatbaar. 4*

avatar van jurado
Primus in Effenaar ,Eindhoven.

avatar van The Scientist
Gisteren Eels gezien in het muziekgebouw Frits Philips (ook eindhoven dus).

Allereerst leuke voorprogramma's, een ballonnen-vouwende clown (dat zegt eigenlijk alles) en Jesca Hoop, toen ik las dat die ook in het voorprogramma van Andrew Bird had gestaan verbaasde me dat neit zoveel, leuke liedje door een vrouw die qua geluid ergens tussen Jolie Holland en Diane Cluck in zit... maar daarna toch Eels..

De vijfde keer dat ik hem zag, de vierde verschillende tour.. en hij weet toch telkens wel weer iets nieuws neer te zetten, na een show met strijkkwartet (waar de live-DVD 'At Town Hall' van is), een keihard rockend trio, en een tweekoppig liedjes-ensemble was het nu een show met drie gitaristen, een drummer, een bassist en twee blazers... In een jaren70-look met zonnebrillen en ZZ-top-baardjes... Het feit dat ze ook Sly & the Family Stone covers speelden zegt toch ook wel weer wat..

Het rockte eigenlijk continu lekker, maar in tegenstelling tot die met dat rock-trio bleef nu wel echt de aard van de liedjes bewaard, en kwam het dus heel goed tot zijn recht allemaal... Toegegeven, in de wat hardere nummers kwam de bas af en toe wat teveel op de voorgrond en verdronk nog wel eens een nummer in het geweld, maar dit was veel meer uitzondering dan regel. Ook werd niet alles geforceerd hard gespeeld, maar zat er genoeg rustigs bij... Hij heeft bijvoorbeeld elke keer dat ik hem zag Novocaine for the Soul gespeeld, maar de versie van gisteravond was met afstand de beste die ik tot nu toe gezien heb... Ook Grace Kelly Blues kwam er geweldig uit.. en de keiharde versie van I Like Birds die er in iets meer dan een minuut doorheen werd gerockt was ook zeker een hoogtepunt.

Bij elkaar na die met Strijkkwartet zijn beste show die ik zag, de geest van de meeste nummers goed behouden, de enige dingen die ik in verhouding met die betere minder vond waren de toch iets mindere setlist en dus het her en der overrocken van een nummer...

Wel P.S. You Rock My World nog als toegift


Eigenlijk repertoire van al zijn cds dus voor elk wat wils... hierbij de setlist:

In Gratitude for This Magnificent Day
Flyswatter
That's Not Really Funny
Somebody's Watching You (Sly & The Family Stone cover)
Grace Kelly Blues
Packing Blankets
Prizefighter
My Beloved Monster
Fresh Feeling
I'm Going to Stop Pretending That I Didn't Break Your Heart
Tremendous Dynamite
I Like the Way This Is Going
Love of the Loveless
Saturday Morning
This Is Where It Gets Good
That Look You Give That Guy
Hot Fun in the Summertime (Sly & The Family Stone cover)
Talkin 'Bout Knuckles
Novocaine for the Soul
Souljacker, Part I
I Like Birds
Beginner's Luck
Losing Streak

Toegift:
It's a Motherfucker
P.S. You Rock My World

Toegift 2:
Fresh Blood
Looking Up

avatar van peter1963
Gisteren Toto in vorst nationaal gezien.

Een leuke setlist met als positieve verassing dat zanger joseph williams in zeer goede doen was.
Voor de kenners onder ons, laten we bobby kimball snel vergeten.

avatar van JLjuju
Gisteren Redman & Method Man in 013 gezien. Damn wat een show...
Voor mij was het de beste show waar ik ooit ben heen geweest.
De energie bij het publiek was geweldig en de heren zelf ook.
Echt geniaal concert.

avatar van likeahurricane
Miles Kane in het kleine Bitterzoet




De zaal was uitverkocht en hij speelde erg energiek. Kreeg zelfs een slipje van een fan.

avatar van hoi123
Gisteravond naar Arcitc Monkeys in Paradiso geweest. En het was geweldig.

Vroeg binnengekomen door iemand die ik via via ken en bij de beveiliging werkt, waardoor ik eerste rij stond. Ongeveer een kwartiertje nadat we binnenkwamen, begon The Deaf, een zijprojectje van die ongelooflijk irritante Spike van Di-Rect, een band waar ik eerlijk gezegd nogal een hekel aan heb. Maar ik moet toegeven, het was prima. Ouderwetse maar redelijk een eigen gezicht hebbende orgelrock met een zingende bassiste. Spike zong wel stukken beter dan de bassiste, waarvan de uitspraak slecht was en die ook nog wel eens een vals nootje zong. Loeihard optreden trouwens, oortjes waren nodig.

En toen de Arctic Monkeys. Had van tevoren de tracklist van Parijs al gezien en die was geweldig, dus het enige wat ik kon doen was hopen dat het er een beetje op zou gaan lijken. En mijn wens kwam uit; bijna precies dezelfde nummers in bijna precies dezelfde volgorde. Er valt natuurlijk wel iets tegen te zeggen, maar de optimist in me moet toch wel zeggen dat deze tracklist wel echt nauwelijks beter kon. De klassiekers van alle vorige albums waren aanwezig, From the Ritz to the Rubble en A Certain Romance even niet meegerekend, en van het nieuwe album werden alleen maar de betere nummers gespeeld (op de ietwat teleurstellende eerste toegift The Hellcat Spangled na). Alex Turner zong perfect en ook de band was geweldig in vorm. Het was echt een feest.

Na de zeer geslaagde tweede toegift Fluorescent Adolescent werd overigens ook nog even 505 gespeeld, mijn absolute favoriet van Favourite Worst Nightmare en één van de favorieten van de apen. En ook hier niets anders dan kippenvel en feestelijkheid. Een heel erg geslaagde avond die mijn verwachtingen echt heeft overtroffen.

Setlist:

Library Pictures
Brianstorm
This House Is A Circus
Still Take You Home
Don't Sit Down 'Cause I've Moved Your Chair
Pretty Visitors
Teddy Picker
Crying Lightning
Brick by Brick
Black Treacle
Cornerstone
The View From The Afternoon
I Bet You Look Good On The Dancefloor
All My Own Stunts
If You Were There, Beware
Do Me A Favour
She's Thunderstorms
When The Sun Goes Down

The Hellcat Spangled Shalalala
Fluorescent Adolescent
505

avatar van Rhythm & Poetry
JLjuju schreef:
Gisteren Redman & Method Man in 013 gezien. Damn wat een show...
Voor mij was het de beste show waar ik ooit ben heen geweest.
De energie bij het publiek was geweldig en de heren zelf ook.
Echt geniaal concert.


Co-sing (net niet de dopeste show voor mij), het voorprogramma met een swaggende Hef was ook een hoogtepunt. Waar stond je? Ik heb je volgens mij niet gezien.

avatar van Protonos
Ik ben dinsdag ook nog bij Eels geweest, Voorprogramma was goed, met name Jesca Hoop. Heb ook maar gelijk haar nieuwste plaat gekocht na het concert.

avatar van aERodynamIC
William Fitzsimmons in People's Place, Amsterdam: leuke zaal, top om bonothecat nu eens tegen te komen en een uiterst sympathieke Fitzsimmons die prachtig stond te zingen.

Uitstekend avondje zo

avatar van Rhythm & Poetry
Frisse gezien. Ook andere rappers zoals Jiggy Djé en Spacekees. Ook drankjes gedronken enzo. Maar geen alcohol want 50% moslim, jeweetwarreris. Ook Pharaohe Monch gezien want hij was er ook. Hij was een beetje boos omdat geluid slecht. Ook keken de mensen met wie hij hing boos, want mogelijke frustraties over strokkels enzo.

Ik zeg veel "ook". Ook geef ik Hiphop in Duketown een cijfer, ik geef het 4,5. Uh! Niet op de schaal van 1 tot 5 overigens, dan zou ik positiever zijn. Ik geef het op de schaaltje van 1 tot 10.

avatar van bonothecat
William Fitzsimmons in People's Place, Amsterdam: leuke zaal, top om aERodynamIC nu eens tegen te komen en een uiterst sympathieke Fitzsimmons die prachtig stond te zingen.

Uitstekend avondje zo

avatar van aERodynamIC
bonothecat

avatar van bonothecat



Mijn eerste filmpje op youtube...van William Fitzsimmons

avatar van aERodynamIC


Leuk man!

Hier het duet met Maria Taylor: de cover van Fleetwood Mac's Landslide.




En nog twee:






avatar van Paap_Floyd
Eergisteren gezien: Tame Impala in Utrecht.

In het voorpgramma een band van eigen bodem genaamd Novack, aardige indierock met trompet en piano toegevoegd.

Tame Impala gaf een heel aardig optreden, maar niet echt het beste concert ooit ofzo. Heel Innerspeaker hebben ze wel gespeeld, en als extraatje speelden ze nog 'Angel' van Massive Attack. Dat was een aangename verrassing, al had de bas wel wat meer opengetrokken mogen worden.

7,5

Stijn_Slayer
Gisteren bij Ryan Bingham geweest in de Melkweg. Achteraf was ik liever niet gegaan.

De hele dag liep al in de soep dankzij de NS. Ik kon 's middags al nauwelijks in Nijmegen komen, en nadat ik een heel symposium van vijf uur had uitgezeten had ik de hoop dat het treinverkeer wel hervat was. Niet dus.... Heb er bijna twee keer zo lang over gedaan om in Amsterdam te komen, en tussendoor nog moeten overstappen omdat de trein ineens kapot was.

Ben ik in Amsterdam bijna bij de Melkweg, blijkt dat m'n broertje niet had opgezocht hoe laat de laatste trein terugging. Weer helemaal teruglopen naar het station...

De sfeer was dus al verziekt... Die Liam Gerner stond in het voorprogramma, niet echt veel aan. Ik had een deel gemist, dus ik stond even vreemd op te kijken toen ik dat voorprogramma weer naar voren zag komen met Bingham erbij. In 2008 had hij een andere gitarist. Nu was alle country er zo'n beetje uit (waar was de mandoline?), en kreeg je een wannabe rockster op gitaar, die niet eens echt goed was (en er meerdere malen zwaar naast zat met z'n leads), met lomp gespring en geschreeuw erbij. Die gast speelde gewoon een toneelstukje. Wat een mafkees.

En dan die waardeloze aanpak van de Melkweg. Niet eens een reserveversterker aanwezig. Na afloop snel de muziek aan, gordijn dicht, kabels lostrekken, en dan staat Ryan daar ineens weer om nog een toegift te spelen. Ik zet niet snel nog een stap in die tent. Het is toch gewoon een middelvinger naar de bezoekers. Iedereen weet dat er nog een toegift komt, dan ga je dat toch niet zo zielig snel proberen te voorkomen.

Met Ryan zelf was helemaal niets mis, het lag echt aan z'n band (hoewel ik de drummer en bassist nog wel oké vond). Prachtige stem. Ik dacht meerdere malen 'ze hadden 'm beter solo akoestisch op een kruk kunnen zetten', en ja toen ging die amp kapot. Het was vooral een momentenoptreden, en als het dan ook nog zo'n rommelig gebeuren is, en je hebt al slechte zin, dan is de avond toch niet echt geslaagd. 'Hard Times' vond ik bijv. wel geweldig. Volgende keer check ik eerst wel met welke band en in welke zaal hij speelt. Als hij zich met losers blijft omringen dan ga ik liever niet.

Laten we zeggen 6,5. Dat valt tegen als je van 8,5 uitgaat...

Martial
Niet gisteren gezien, maar eergisteren in een bomvol Tivoli (ook behoorlijk warm Tivoli trouwens) Tame Impala, in 1 woord geweldig!



Stijn_Slayer
Daar wilde ik ook erg graag heen, maar ik had een take home tentamen, vrijdag en zaterdag feestjes, gister een symposium en een concert, net post gelopen, en vanavond weer een feestje.. En donderdag moet ik het tentamen inleveren. Ik had die zondag echt nodig (plus in het weekend geen gratis reizen).

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:

Ben ik in Amsterdam bijna bij de Melkweg, blijkt dat m'n broertje niet had opgezocht hoe laat de laatste trein terugging. Weer helemaal teruglopen naar het station...


In zo'n geval is een mobiele telefoon met internet wel handig, kun je ten alle tijde vertrektijden opzoeken.

Maaruuuhhhh Stijn, nooit gehoord van de Openbaar Vervoer Info Lijn 0900-9292 ?

Stijn_Slayer
Ik heb een oude Nokia (i.t.t. de blackberry's e.d. gaan deze nooit stuk ) waar ik mee kan bellen, snaken en sms'en. Al die Internet fratsen heb ik nooit nodig, behalve dan afgelopen maandag...

Ik wist niet dat 9292 ook een infolijn had. Voor de volgende keer is het wel handig.

avatar van Stalin
Stijn_Slayer schreef:
Ik heb een oude Nokia (i.t.t. de blackberry's e.d. gaan deze nooit stuk ) waar ik mee kan bellen, snaken en sms'en. Al die Internet fratsen heb ik nooit nodig, behalve dan afgelopen maandag...


Snake rules

Wat is je topscore ?

Respect voor een ieder die ouderwetse mobieltjes een warm hart toedraagt.
Ik heb zelf dan wel een iets minder oude Nokia (6303 Classic) dan dat jij hebt, maar met sms-en, bellen en een heuse 3.2 megapixel camera is het volgens huidige maatstaven ook al een museumstuk.

Die ellendige zogenaamde hippe Blackberry's, iPhones en andersoortig nieuwerwetse smartphones zijn een knap staaltje techniek, maar vooralsnog zie ik er de voordelen absoluut niet van.

Het resulteert alleen maar in mensen die in gezelschap maar op hun telefoon zitten te Twitteren, App-en, Youtube-filmpjes kijken, Angry Bird spelen en volstrekt nietszinnige berichten op Facebook achterlaten met wat ze menen te hebben meegemaakt...

Ja, de wereld is er een stuk gezelliger op geworden zo

avatar van Rhythm & Poetry
Odd Future Wolf Gang Kill Them All in de Melkweg. Het was een gekkenhuis.

avatar van The Scientist
Gisteren Mastodon in de metropool (Hengelo) gezien... Degelijke show, al kwam een hoop van de subtiliteit die op de platen nog wel enigszins te horen is niet echt naar voren, en was het meer gewoon flink rammen.

avatar van Masimo
Stijn_Slayer schreef:
Ik heb een oude Nokia (i.t.t. de blackberry's e.d. gaan deze nooit stuk ) waar ik mee kan bellen, snaken en sms'en. Al die Internet fratsen heb ik nooit nodig, behalve dan afgelopen maandag...

Heb ik ook! Je kan er zelfs mee voetballen zonder dat 'ie stuk gaat. Of tegen de muur gooien. Altijd leuk om die verbaasde gezichten te zien..

avatar van jeroenheinz
Gisteren naar Kyuss Lives! geweest. Gruwelijk wreed!

avatar van thelion
Momenteel op Sensation Afrojack is vet, Fedde LeGrand eerder op de avond

avatar van dix
dix
TV on the Radio in Paradiso. Frontaal, bot, staccato, agressief en zonder opsmuk. Goed? De zaal ging plat maar ik vind de platen beter. Het liedje dat het meest uit de verf kwam was Fugazi's Waiting Room. Symphatieke band dat wel, maar Paradiso is geen festivalweide. Een beetje finesse was wenselijk.

avatar van Rhythm & Poetry
Curren$y, een tikkeltje vreemd maar wel lekker. 3/3,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 00:41 uur

geplaatst: vandaag om 00:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.