MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Primavera Sound (Barcelona)

zoeken in:
Deze acts heb ik allemaal gezien:

1. LCD Soundsystem
2. Chappell Roan
3. Sabrina Carpenter
4. Fontaines D.C.
5. Miss Bashful x DBBD
6. Wolf Alice
7. Amelie Lens (sue me Gretz)
8. Magdalena Bay
9. Brutalismus 3000
10. Spiritualized
11. Armand van Helden
12. Beach House*
Charli XCX & Troye Sivan
13. Tramhaus
14. IDLES
15. Cassandra Jenkins (helaas maar klein deel van gezien)
16. Turnstile (laatste 20 minuten geskipt door vermoeidheid)
17. Central Cee
18. Waxahatchee

* Helaas kwam ik er halverwege de set achter dat ik mijn pinpas verloren was (wel teruggekregen!), maar daardoor niet optimaal kunnen genieten

edit: Charli XCX vergeten

En bizar wat ik dan heb laten gaan... Denk BCNR, Wet Leg, FKA Twigs, Floating Points, MJ Lenderman, ANOHNI and the Johnsons

chevy93 schreef:
En bizar wat ik dan heb laten gaan... Denk BCNR, Wet Leg, FKA Twigs, Floating Points, MJ Lenderman, ANOHNI and the Johnsons
Haha ja ik ook zo FKA, Denzel Curry, BCNR, Chat Pile, Kelly Lee Owens, Squid, LCD Soundsystem allemaal moeten skippen. Vooral die laatste is bizar want een van mijn favoriete bands. Maar had ze al 2x gezien en Confidence Man was een feest dat ik voor geen geld had willen missen.

Gretz schreef:
(quote)

Veel plezier daar in de Lichtstad, genoeg mooie overlappingen met Primavera zo te zien. En jullie hebben wél Clara Luciani, ben lichtelijk jaloers

Dankjewel Gretz. Ik moet zeggen dat We Love Green een geweldig festival is ook! (maar er gaat uiteraard niets boven Primavera). Maar als je een jaartje iets minder diep in de buidel wil tasten qua festivalkosten is het een topalternatief qua betaalbaarheid (kaartje voor de 2 dagen die ik was 130 of 3 dagen voor 160). Bovendien een super duurzaam festival in woord en daad.

Met Charli XCX (de échte brat set), FKA Twigs, Beach House, DJ Koze, Magdalena Bay, Sampha, Air (met guest appearance van Charli XCX tijdens Cherry Blossom Girl ), Ezra Collective, LCD Soundsystem, Clara Luciani (leuk natuurlijk, voor haar een thuiswedstrijd) en Fcukers eigenlijk alleen maar klasse acts gezien en toch een graantje van de Primavera line-up heb kunnen meepakken dit jaar.

OMG dat filmpje van Cherry Blossom Girl wat moet dat geweldig geweest zijn om mee te maken!!

*faints*

Ben jij daar aan het schreeuwen als Charli opkomt, Snoeperd?

Hahaha, die toonhoogte bereik ik net niet Wel echt fantastisch om met allemaal random mensen vol ongeloof om je heen dit gelukkige verrassingsmoment te delen.

Van te voren fantaseer je een beetje over of en wie Charli zou meebrengen tijdens haar optreden. Maar dit bleek de echte verrassing. Althans, haar Spotify Wrapped van 2024 voorspelde het blijkbaar al, want Air stond in haar top 5 artiesten!

Voordat ik het vergeet nog even snel mijn beoordelingen neergepend:

1. Amaia - 10
Ondanks mijn meerdere pogingen om Amaia een ding te maken in het SvhJ-topic was ik niet eens zo'n ongelooflijke fan, en heb ik alleen haar optreden verkozen boven dat van Fontaines DC omdat mijn twee Spaanse vrienden haar wilden zien. Nu ben ik wel fan. Verbluffend goed optreden met alles erop en eraan: orkest, harpspel van Amaia zelf (Joanna Newsom wie?), vertederende danspasjes en een fucking koor op het eind. Verder zijn de zangkwaliteiten van deze vrouw ook echt ongelooflijk - wie had dat gezegd voor een winnaar van een zangcompetitie? Gesprongen bij MAPS, oprecht ontroerd geraakt bij Auxiliar toen ze aan de zijkant van het podium ging zitten en de muziek zijn werk liet doen, en in complete verrukking geraakt bij anthem Tengo Un Pensamiento als afsluiter. Overigens ook een verademing om niet door Britten/Ieren omringd te zijn voor een optreden.

2. FKA twigs - 9.5
Ondanks afgrijselijk publiek (croptop dragende basic bratgays die door Cellophane praatten, ik veracht jullie!) was het echt wel een heel erg indrukwekkend optreden van Tahliah dat de verwachtingen waarmaakte. Heel vette choreografie in de show, en subtiel pretentieuze aankleding, precies zoals ik ervan houd. Striptease live banger, 24 Hr Dog-paaldans geweldig, en super dat ze Water Me speelde.

3. Floating Points 8.5
Maakte precies de verwachtingen waar met een show gevuld met bangers, prachtige visuals en een subtiel verwarrende situatie op het podium waar mensen kunst aan het maken waren tijdens zijn optreden. Anderhalf uur heel bezweet gedanst.

4. Black Country, New Road 8.5
Ze speelden hun laatste plaat integraal, en deden daarbij precies wat een optreden moet doen, namelijk de kwaliteit van je stereomuziek verheffen. Ze schuwden niet om ieder detail uit de plaat live uit te voeren, inclusief het fluitorkest in het één-na-laatste nummer, en plotseling begreep ik goed wat de charme van hun laatste worp is. De samenzang in Mary was echt ontzettend mooi, en zo ook (zoals verwacht) Nancy Tries to Take the Night. Overigens een paar minuutjes te laat gekomen bij dit optreden, maar vanaf de zijkant alsnog helemaal naar de barricade kunnen doordringen - blijft een fijn aspect aan Primavera buiten de headliners.

5. LCD Soundsystem 8.3
Had misschien nog hoger gescoord als de groep waarmee ik was niet helemaal kapot was qua energie op dit punt, waardoor ik een beetje in m'n eentje heb zitten dansen half achterin het veld. Niet helemaal eens met de tracklist (North American Scum boven Losing My Edge is een keuze) en de tweede helft was beter dan de eerste, maar toen het goed was was het heel goed. Ongelooflijk hoe gemakkelijk Murphy de hoge noten kan raken eigenlijk ook.

6. Frost Children 8
De muziek op hun plaat is te post-ironisch gen Z voor mij, maar live werkte dit verdomd goed als afsluiter van Primavera 2025. Ze hadden wat technische problemen, maar de energie zat er goed in, zowel bij de performers als bij het publiek. Een uur goed gesprongen op matig songmateriaal.

7. DJ Koze 8
Maar twintig minuutjes van gezien, maar wat ik zag was eigenlijk wel heel fijn. In ieder geval vet om Buschtaxi live te horen; Wespennest was al helemaal tof geweest.

8. Diamin 8
Goede bezwete techno in een Warehouse vol met shirtloze Barcelonagays, wat wil een mens meer? Lastig om dit soort techno goed te beoordelen, maar heb erg goed gedanst.

9. Stereolab 7.8
Tof optreden, maar ik was het niet helemaal eens met de tracklist. Veel muziek van hun laatste plaat, en ondanks het feit dat die nummers beter uit de verf kwamen dan op de plaat, zijn het simpelweg niet zo'n uitdagende/opzwepende nummers, dus het optreden bleef een beetje in midtempo hangen. Melodie Is A Wound was een grote uitzondering, dat was echt een spectaculair gedeelte.

10. MJ Lenderman 7.5
Gevlucht van Chappel Roan na een paar nummers om dit mee te pakken. Vervolgens heel aangenaam bovenaan Cupra zitten luisteren naar Lendermans countrydeuntjes. Hij maakt geen muziek die makkelijk onvergetelijk klinkt live, maar aangenaam was het wel. Riskante keuze om Bark at the Moon te spelen, maar pakte goed uit. Tastes Just Like It Costs was ook geweldig.

11. Danny L Harle (live) 7.5
Vraag me af wat hier live aan was, het had een vrij hoog press-play gehalte, maar ik heb het wel heel leuk gehad. Denk ik.

12. Sabrina Carpenter 7.3
Ben verre van een Carpenterstan, maar dit optreden was eigenlijk heel behoorlijk. Heel leuke retrovideo's waarmee ze ieder liedje aankondigde, een persoonlijke touch met veel verhaaltjes tussen de liedjes door (soms misschien een beetje te veel) en een goed uitgewerkte performance. Meegegaan om een vriend van me die fan is te gunnen, maar heb het stiekem best naar m'n zin gehad.

13. Charli XCX & Troye Sivan 6.5
Misschien toch wel de grootste teleurstelling van deze editie, ondanks dat er technisch gezien weinig mee mis was. Waar ik vorig jaar positief verrast was door Troye's optreden, was hij hier echt een dementor in het optreden. De nummers van Charli waren zoals verwacht echt een energiebom, maar na iedere paar nummers was het Troye's beurt, en dat verneukte totaal de energie. Verder ook wel vrij veel gelipsync van Charli's kant - soms dacht ik dat de ervaring niet heel anders was geweest als iemand gewoon een heel grote JBL-box had aangezet met brat voor een festivalweide van 50.000 man.

14. Nourished By Time 6
Leek high aan de GHB, zong prima maar was een beetje een rommelig optreden

Niet opgenomen:

Beach House ?
Alleen de laatste paar nummers van meegepakt, helemaal achterin het veld. Wat ik hoorde klonk tof, en de setlist zag er ook niet verkeerd uit, maar zo achterin het veld was het toch een beetje achtergrondmuziek. Hoorde dat het voorin overigens ook niet super was, met luid pratende Sabrina Carpenterstans.

Brutalismus 3000 ?
Vet, maar was hier vrij aangeschoten en moe, dus het was een beetje een waas.

Chappel Roan ?
Tof opgezet, maar voelde hypergepolijst en onecht aan na zo'n masterclass in pop van Amaia. Zag echt wel dat het enthousiasme erin zat, zowel bij Chappell as bij het publiek, maar de muziek was te veel midtempo, en ik was op dit punt ook helemaal klaar met het Estrella/Revolutstage, dus mijn biezen gepakt. Grappig hoe dit soort dingen aanstekelijk werken: op één persoon na was mijn groep ook heel sceptisch over haar optreden, terwijl ik online juist alleen maar lyrische verhalen lees.

Gaan we weerrrr

https://i.redd.it/primavera-sound-2026-lineup-poster-v0-iaor1vdkbarf1.jpeg?s=c9b3b41aa5040dab0b9578f8dbf5d46240f2b540
Na een aantal jaar wat meer pop is dit een line-up die me eigenlijk wel best wel goed bevalt. Meer ruige randjes, meer experimentele acts om te ontdekken en meer headliners waar ik oprecht naar uitkijk. Hyped voor MBV, Massive Attack, caroline (!!!), Little Simz, Ninajirachi, Lucrecia Dalt, Einstürzende Neubauten en toch ook wel Big Thief (hopen dat ze niet veel van hun laatste album spelen).

https://nialler9uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2025/10/primavera-scaled.webp Daglineup nu ook gedropt, met Sudan Archives en TV Girl als vervangers voor Lola Young. Hoewel ik Lola het allerbeste toewens ben ik wel heel blij met deze vervanging, met Sudan Archives is de zaterdag nu nóg voller met topartiesten.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.