MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
In Muziek > MusicMeter Live! > Gisteren ... gezien!:

Stijn_Slayer schreef:
013 wekte wel weer irritatie op. Waar slaat het in hemelsnaam op om 35 minuten te laat te beginnen, terwijl er alle tijd was om de gitaren en flesjes drinken neer te zetten? Elke keer zie je een idioot het podium overlopen en er aan de andere kant weer aflopen zonder iets te doen. Bij 013 zijn dit soort fratsen blijkbaar normaal. Iedereen die vorig jaar bij Slayer is geweest kan dat beamen.

35 minuten te laat is toch niet zo raar? Dat gebeurt overal. Hangt echt niet van het podium af.

Stijn_Slayer
35 minuten vind ik echt extreem lang. Waarom dan 20:00 als tijd opgeven? Had ik ook een halfuur later weg kunnen rijden. Nu zit je daar maar een beetje te wachten.

Meestal is het 10 minuten over tijd, dat is nog te overzien. Wie met het openbaar vervoer komt (deze keer had ik gelukkig de auto mee) wordt op deze manier mooi genaaid.

Ik vind 35 minuten echt niet zo'n ramp. Dat concerten later beginnen is eerder regelmaat dan uitzondering. Het verbaast mij altijd als een concert exact op de aangegeven tijd begint. Ja, als je ver komt is het misschien vervelend, maar zit Tilburg tegenwoordig niet op het nachtnet? Ik heb bij concerten in 013 eigenlijk nog nooit last gehad met het openbaar vervoer, altijd zonder problemen de laatste trein gehaald. En dat half uurtje wachten... je kan toch ook met elkaar praten?

dix schreef:
TV on the Radio in Paradiso. Frontaal, bot, staccato, agressief en zonder opsmuk. Goed? De zaal ging plat maar ik vind de platen beter. Het liedje dat het meest uit de verf kwam was Fugazi's Waiting Room. Symphatieke band dat wel, maar Paradiso is geen festivalweide. Een beetje finesse was wenselijk.
Wat vond je van het voorprogramma?

Stijn_Slayer
herman schreef:
Ik vind 35 minuten echt niet zo'n ramp. Dat concerten later beginnen is eerder regelmaat dan uitzondering. Het verbaast mij altijd als een concert exact op de aangegeven tijd begint. Ja, als je ver komt is het misschien vervelend, maar zit Tilburg tegenwoordig niet op het nachtnet? Ik heb bij concerten in 013 eigenlijk nog nooit last gehad met het openbaar vervoer, altijd zonder problemen de laatste trein gehaald. En dat half uurtje wachten... je kan toch ook met elkaar praten?

Tilburg misschien wel, maar Arnhem niet, denk ik (goed werkt het in ieder geval niet). Dan moet je in Utrecht ook weer een halfuur wachten, en dan vanaf Arnhem met de auto terug. Ben je zo om half 3 pas een keer thuis. Dat heb ik er wel voor over, maar dat is wel irritant (zeker als je eerder weg moet doordat het te ver is uitgelopen).

Ik ben er ook altijd wel iets van tevoren, dus dan ben ik na een halfuur wel uitgepraat. Ik kom daar niet om te praten, maar om te kijken en te luisteren. Klant is koning zou wat vaker mogen gelden.

Tsja, voor mij is een concert ook een sociale bezigheid. Erop uit met vrienden. Natuurlijk staat de muziek centraal, maar als je er een hele alinea aan een half uurtje vertraging wijdt vraag ik me echt af waar je je druk over maakt. Tegen de tijd dat het concert over is ben ik dat allang weer vergeten... En als je met de auto bent, en ook nog eens in het weekend, wat maakt het dan ueberhaupt nog uit?

35 minuten te laat is inderdaad niet zo bijzonder. Als je wat vaker naar concerten gaat, merk je dat snel genoeg. Heeft ook niks met 013 te maken overigens. Beetje raar dat je daar nog zo nadrukkelijk mee eindigt in je stukje.

Stijn_Slayer
Ik ga vrij regelmatig naar concerten, meestal is het 10 minuten. Zeker was dat het niet aan de artiesten lag. Die kunnen immers moeilijk het podium op als de gitaar er nog niet staat. Ik zie weinig verschil tussen een afspraak die 35 minuten te laat verschijnt, een trein die 35 minuten te laat is, en een concert dat veel te laat begint.

Maar als jullie 35 minuten wachten niet erg vinden heb ik daar geen problemen mee, maar om het raar te vinden dat ik dat wel vind vind ik dan weer raar.

De zaal begon ook wel wat ongeduldig te reageren, en terecht. Ik was blijkbaar niet de enige. M'n pa en een vriend die ik tegenkwam stonden zich ook te ergeren.

35 minuten is toch wel lang hoor, nog nooit meegemaakt maxImum is 10 minuten.

sq
?

Misschien ga je alleen naar de hele grote evenementen? Ik ben altijd blij verrast als het echt binnen een paar minuten na de feitelijke aanvangstijd begint. Ik denk dat ik wel meer dan 20 keer bij een concert geweest ben dat meer dan een halfuur te laat begon. Tot een kwartier uitloop beschouw ik niet eens als te laat; een half uur is wel zo ongeveer de grens waar de ergernis begint, ja. Dan ga je je ook zorgen maken over de terugreis (als je nog terug moet) of om het missen van een aansluitend concert (bij festivals).

Ik heb dit jaar wel twee keer uur vertraging meegemaakt. Het langste was bij The The. Weet niet precies hoelang dat was, maar toch zeker anderhalf uur. Publiek begon ook aardig te fluiten en we vroeg ons af of ze ueberhaupt nog wel opkwamen.

Maximum 10 minuten? Weet je het zeker? Het gaat hier om clubconcerten, niet om festivals.

Ja heel zeker, maar zoveel heb ik er nog niet gedaan.

Of het moet zijn dat het in België beter is eh

Dan heb je geluk gehad, denk ik. Ik ben altijd blij als het maar 10 minuten te laat begint.

Stijn_Slayer
jassn schreef:

Of het moet zijn dat het in België beter is eh

In ieder geval goedkoper voor dezelfde concerten.

Stijn_Slayer
herman schreef:
Ik heb dit jaar wel twee keer uur vertraging meegemaakt. Het langste was bij The The. Weet niet precies hoelang dat was, maar toch zeker anderhalf uur.

Ik denk dat ik dan stampij was gaan trappen bij de kassa, en m'n geld terug zou eisen. Dat kan toch echt niet. Dat is gewoon asociaal.

Ik begreep toen dat Matt Johnson podiumangst heeft, weet niet of dat ook echt zo is.

The The was overigens niet dit jaar, maar in februari 2000. Heb ff gegoogled.

Overigens vind ik het ook het prettigst als een concert redelijk op tijd begint. Een kwartiertje later (wat toch wel de standaard is), reken ik dan ook nog als 'op tijd'. Zeker doordeweeks is het fijn als je niet pas om half 2 thuis ben.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

In ieder geval goedkoper voor dezelfde concerten.
Jullie hebben nachttreinen

Als ik bv iets in Antwerpen wil zien moet ik al de nacht doortrekken.

Stijn_Slayer schreef:
Maar als jullie 35 minuten wachten niet erg vinden heb ik daar geen problemen mee, maar om het raar te vinden dat ik dat wel vind vind ik dan weer raar.

Vind het ook lang hoor, en vooral ook om de eerder genoemde OV-aansluiting. Gelukkig gaat het meestal wel goed in de podia die ik het meest bezoek, problemen ontstaan eigenlijk nog het vaakst bij de ombouw van voorprogramma naar hoofdact en soms snap ik daar ook het punt niet.

Zoals onlangs bij Kansas: drumstel en keyboards stonden al opgesteld, voorprogramma was snel vertrokken en toch duurde de opbouw/soundcheck al met al nog zo'n drie kwartier. Ik bedoel, dat kun je toch grotendeels bij het neerzetten al doen?

Festivals kunnen ook zo'n bron van ergernis zijn. Bij het IOPagesfestval dit jaar had tot twee maal toe de laatst optredende band (en tevens degene die ik het liefst wilde zien) een uur vertraging, waardoor ik misschien maar de helft heb kunnen zien. Naar het einde toe werd het dan ook steeds rustiger. Daar lag het overigens meer aan een te krappe planning, volgens mij.

Stijn_Slayer
Volledig mee eens. Dat ombouwen is vaak echt een ramp. Als een voorprogramma te laat begint dan voel ik al helemaal nattigheid.

En dan zetten ze wel op hun website dat je goed voor het milieu moet zijn en met OV moet komen.

Het bizarre is dat je in het Oude Vredenburg bijv 25 euro betaalde voor een klassiek concert - en eenieder weet wat voor een logistieke sores een volledig symfonieorkest betekent - het concert stipt begon om 20:00 of 20:15 (iig precies op de aangekondigde tijd) en je op de plattegrond mocht aanwijzen waar je wilde zitten. Popconcerten zonder support act - beduidend minder logistiek - kaartje 45 euro, deuren gaan open, publiek gaat als vee ongeveer naar binnen en het concert begint idd een half uur te laat. Heel bizar -popconcerten: ca 1200 man; klassieke concerten ca 750 - en bij die laatste voel je je veel meer klant en minder UPO (unidentified paying object).

sq
Misschien is dit wel een apart topic waard? We hebben hier wel iets te pakken.

Soms zal het zeker ook de artiest zijn die een te late aanvang veroorzaakt. Maar je weet het toch ook niet: in hoeverre vindt de organisatie het misschien wel best als het een beetje uitloopt zolang er maar geconsumeerd wordt? Desnoods door willens en wetens een te vroeg tijdstip te noemen? En welke zaal stelt juist alles in het werk om de artiest zo goed mogelijk te faciliteren om zich aan de tijd te houden? Het zal zeker ook voorkomen dat artiest en zaal samen besluiten tot een later tijdstip in afwachting van nog wat extra publiek (mn bij kleinere acts op podia met ´elke week een live-act´).

Het is wel zeker dat grote evenementen, met afspraken met OV en mogelijk politiecapaciteit, het vaker klaarspelen om precies op tijd te zijn. Daar zullen misschien ook contractuele redenen spelen met harde financiële sancties bij overtreding (vast wel).

Het tijdstip kan omgekeerd ook zo sterk in control zijn dat de creatieve vrijheid van de artiest wordt ingeperkt; velen zullen de situatie herkennen dat er tussen publiek en artiest een sterke drang is naar een (ongeplande of extra) toegift en dat dat door de organisatie met alle middelen wordt geblokkeerd; zaallicht, presentator, voice-over, andere muziek. Dan voel ik me ook wel eens benadeeld. Eén extra nummertje moet altijd kunnen.

Overigens vind ik net als Mjuman dat zaken beter geregeld moeten zijn naarmate de prijs hoger is; ik ben in gevallen best bereid 80 euro neer te leggen voor artiest x in sporthal y maar dan zal ik verdorie toch niet meemaken dat er na afloop geen treinen meer rijden (ongeacht het tijdstip).

sq
Confrontatie met werk tijdens vakantie (UPO = Uniform PensioenOverzicht)

sq schreef:
Misschien is dit wel een apart topic waard? We hebben hier wel iets te pakken.

Bij deze. Ik houd me aanbevolen voor een betere topictitel.

Gallow
Ligt er voor mij een beetje aan wat voor concert het is. Bij een klassiek concert o.i.d. verwacht ik wel dat het aardig stipt begint (wat ook vrijwel altijd wel is) maar bij 1 of ander punk concertje in de kelder verwacht ik wel altijd een vertraging van dik een uur.

Stijn_Slayer
sq schreef:

Het tijdstip kan omgekeerd ook zo sterk in control zijn dat de creatieve vrijheid van de artiest wordt ingeperkt; velen zullen de situatie herkennen dat er tussen publiek en artiest een sterke drang is naar een (ongeplande of extra) toegift en dat dat door de organisatie met alle middelen wordt geblokkeerd; zaallicht, presentator, voice-over, andere muziek. Dan voel ik me ook wel eens benadeeld. Eén extra nummertje moet altijd kunnen.

Dit heb ik meegemaakt in de Melkweg. Dat was sowieso al een rommelige aangelegenheid, waarbij een basversterker het begaf en er niet eens een reserve was. Je zou toch denken dat een poppodia daar rekening mee houdt.

Bingham loopt het podium af. Iedereen weet dat er nog een toegift komt, maar de crew trekt als een haas alle kabels los, doet de lichten aan, muziek aan, ze willen het gordijn dichttrekken en dan staat Bingham daar ineens weer om nog een toegift te spelen. Kan alles weer aangesloten worden..

Een beetje een zielige vertoning. Als de buit binnen is mag het publiek snel oprotten. Dat gevoel kreeg ik erbij.

Tsja, als geen meerdere evenementen per dag organiseren kunnen ze de boel wel helemaal sluiten. Maar vervelend is het wel. Moet zeggen dat ik het zelf nooit zo bont heb meegemaakt, terwijl ik wel een keer of 100 in de Melkweg ben geweest onderhand.

In Paradiso heb ik het wel eens meegemaakt.

Iets anders stoms is een band die begint op te treden, terwijl de geluidsman/zaaldj vergeet de zaalmuziek uit te zetten. Maar ja, it's only rock 'n' roll (and i like it).

Stijn_Slayer
Dat zou kunnen, ik weet niet of er daarna nog een concert o.i.d. was (maar ik dacht van niet).

Ik weet niet of dit de normale gang van zaken is bij de Melkweg. Ik ben er één keer geweest, en die indruk was bijzonder slecht. Het geluid was ook niet zo goed afgesteld, en dan gaat de crew die kapotte versterker drie keer tijdens het optreden proberen te repareren. Het is behoorlijk storend om crewleden tijdens het optreden op het podium te zien rommelen.

Je zou denken rol een nieuwe versterker het podium op, kabels erin, en klaar. Dan kunnen ze backstage die andere fixen.

sq schreef:

Soms zal het zeker ook de artiest zijn die een te late aanvang veroorzaakt. Maar je weet het toch ook niet: in hoeverre vindt de organisatie het misschien wel best als het een beetje uitloopt zolang er maar geconsumeerd wordt? Desnoods door willens en wetens een te vroeg tijdstip te noemen? En welke zaal stelt juist alles in het werk om de artiest zo goed mogelijk te faciliteren om zich aan de tijd te houden? Het zal zeker ook voorkomen dat artiest en zaal samen besluiten tot een later tijdstip in afwachting van nog wat extra publiek (mn bij kleinere acts op podia met ´elke week een live-act´).

Dat laatste kan ik soms ook wel begrijpen, en als er voldoende speling is dan is het niet eens zo dramatisch, maar als je al een lang programma hebt dan wordt het natuurlijk wel weer een ander verhaal.

Mijn ervaringen met Paradiso zijn vooralsnog zeer goed en sowieso vind ik het vroege aanvangstijdstip daar prettig. Nu moet ik zeggen dat ik daar kennelijk ook alleen maar kom als het uitverkocht is

De Boerderij begint bij mijn weten nooit bewust te laat, zeker niet omdat ze vaak een voorprogramma hebben dus dat is er dan om het eventueel trage vollopen op te vangen. Vrijwel altijd halen ze daar ook het begintijdstip voor de hoofdact ook wel, alleen met festivals gaat het wel eens mis.

De zalen van het Patronaat houden zich goed aan de tijden, het café niet. Daar is het inderdaad wachten tot er voldoende mensen binnen zijn, wat er toe kan leiden dat je minstens een half uur voor niets aanwezig bent. Ter verdediging: die optredens zijn gratis en soms is er bij aanvang maar een man of vijf.

Andere zalen heb ik niet in voldoende mate ervaring mee om echt uitspraken over te kunnen doen.

Ik ging er van te voren van uit dat ze een half uur te laat zouden beginnen. Is naar mijn beleving meer regel dan uitzondering. Prince begon vorige week in Ahoy steeds 45 minuten later,dat was wel wat lang gezien het aanvangstijdstip.

sq
Bij Prince denk ik toch dat het vooral aan hemzelf ligt. Ik hoorde dit al vaker, hij staat er om bekend dat hij eist dat hij alles zelf bepalen mag en het Prince concert dat ik meemaakte op Roskilde vorig jaar begon ook te laat.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:56 uur

geplaatst: vandaag om 19:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.