MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
Gelukkig dat je een prettig concert hebt beleefd. Het was niet mijn bedoeling die pret te drukken. Maar ik kon er niet omheen toen ik dit zag (lijkt mij ook niet gek).

edit: ik wist niet dat dit topic bestond. Deze ergernis zal vast al talloze malen uitgesproken zijn. Maar zo bond als op dat filmpje had ik het nog niet gezien. Zou voor mij genoeg reden zijn niet eens te gaan.

Tja, leven in het moment is er niet meer bij helaas.

harm1985 schreef:
Tja, leven in het moment is er niet meer bij helaas.

Zeg me gerust als ik er naast zit, maar ik heb het idee dat het verschoven is van "ik vind dit mooi" (ik geniet) naar "ik ben hier bij geweest". Een uitje met bepaalde status. Is het daarom ook dat festivals veel meer in populariteit hebben gewonnen vergeleken met concerten van die ene artiest of band waar je gek op bent?

Ik word ook helemaal simpel van die GSM's tijdens concerten tegenwoordig, vroeger deed ik het zelf ook wel hoor, standaard fotootje nemen of filmpje en dan op het instaatje gooien... maar sinds het covid-tijdperk helemaal mee gekapt. Snap er ook totaal niet (meer) de meerwaarde van.

Gretz, wat jij?

Ik film juist niet, omdat andere mensen dat wel voor mij doen toch Gretz?

Wat is er nou leuker dan een herinnering in de vorm van hopsende beelden van speldenprikjes in de verte, begeleid door overstuurd geluid?

itchy schreef:
Wat is er nou leuker dan een herinnering in de vorm van hopsende beelden van speldenprikjes in de verte, begeleid door overstuurd geluid?
True avant-garde!

ZAP! schreef:
(quote)
True avant-garde!

Die fout wordt vaak gemaakt, maar: nee.

itchy schreef:
(quote)

Die fout wordt vaak gemaakt, maar: nee.
Dit, bedoel je? -edit- zolang 'experimenteel' niet als genre is in te vullen op MuMe, voldoet avant-garde toch best goed vind ik.

Minneapolis schreef:
(quote)

Zeg me gerust als ik er naast zit, maar ik heb het idee dat het verschoven is van "ik vind dit mooi" (ik geniet) naar "ik ben hier bij geweest". Een uitje met bepaalde status. Is het daarom ook dat festivals veel meer in populariteit hebben gewonnen vergeleken met concerten van die ene artiest of band waar je gek op bent?

Ach, afgelopen week in het Rijksmuseum en het Van Goghmuseum was dat niet anders - de foto van het schilderij was belangrijker dan het schilderij zelf. Of erger: de obligate selfie met het schilderij op de achtergrond...

Brunniepoo schreef:
(quote)

Ach, afgelopen week in het Rijksmuseum en het Van Goghmuseum was dat niet anders - de foto van het schilderij was belangrijker dan het schilderij zelf. Of erger: de obligate selfie met het schilderij op de achtergrond...

https://static01.nyt.com/images/2018/05/02/arts/02reyburn3/merlin_137029152_aa4f1816-a22b-477d-8ee4-ebeb6c390ce4-articleLarge.jpg?quality=75&auto=webp&disable=upscale
Dit effect..
Nou vind ik de foto als overzicht van de gekte nog wel aardig, maar waarom zou je in vredesnaam een crappy reproductie van de Mona Lisa willen maken? Er staat zelfs een uitstekende hi-res op Wiki.

Inderdaad net als die "topregistraties" bij de concerten. Ik snap het werkelijk niet. Als er eentje op YouTube staat ter verduidelijking van je verhaal bij het koffieapparaat om uit te leggen hoe dat podium er uit zag, dan is het voldoende toch? Al kan ik er ook prima mee leven als dat filmpje niet te vinden is. En het zou me verbazen als niet iedereen zou stemmen voor helemaal niks ipv een woud van telefoontjes.
En nu ik toch bezig ben. Hoe trekt een artiest dit? Waarom geen statement maken; "eerst opdonderden met die Chinese of Koreaanse rommel in mijn gezicht, en dan ga ik weer verder."

itchy schreef:

Dit gezegd hebbende: de video's die likeahurricane bij albums plaatst zijn van goede kwaliteit en vind ik vaak tof om te zien.

Ik probeer andere mensen niet te storen, en probeer op de eerste rij te staan zodat niemand er last van heeft en de camera laag te houden. Ik vind het ook storend als iemand voor me een camera boven zijn hoofd heeft.

Voor mij is het inderdaad puur voor de herinnering en nog weinig problemen gehad met artiesten die het offline wilde halen. Bij de onbekende artiesten is het vaak ook geen probleem. Mij zie je dan ook niet bij Beyoncé.

Ja, maar ik kan ook heel erg genieten van bijzonder beeldmateriaal (wel met zorg gemaakt en van bepaalde kwaliteit) op Youtube van concerten die nooit officieel zijn vastgelegd. Dat is een andere categorie, kwaliteit en kwantiteit.

Glitch
Bepaalde genres lossen dat GSM-tijdens-concerten-probleem helemaal op

Over telefoons: bij het concert van Froukje stond een meisje van elf voor me. Die zag natuurlijk niet al te veel, dus ze gebruikte af en toe de telefoon van haar moeder om toch wat mee te krijgen van wat er op het podium gebeurde. Ik vond het wel schattig (en had er verder ook geen last van).

Nou ik ben voor het eerst in jaren weer eens in Duitsland naar een concert geweest (QotSA in de Mitsubishi Electric Halle te Dusseldorf) en ik heb er weer een nieuwe ergernis bij: Duitsers bij een concert!
Ik erger me eigenlijk niet zo gauw aan andere concertgangers maar man man wat een hoop vervelend volk was er afgelopen zaterdag zeg. Personen die niet op de benen kunnen staan en tegen je aan vallen, volk wat langs loopt en wanneer je ze er gewoon langs laat gaan je vervolgens boos in je gezicht staat te schreeuwen, dronken personen die met 4 liters bier als een dolle stier naar voren lopen (ENTSCHULDIGUNG) en de halve zaal omver duwen, dronken vrouwen die tegen je aan staan te rijen en in je oor beginnen te schreeuwen.... Gelukkig hoefden we voor het concert en na afloop maar een goede 20/30 minuten te wachten bij de garderobe (wat zijn dat, kluisjes?). Geen idee of dit een representatieve Duitse concertervaring was, maar doe mij dan maar een show in Nederland. Neem ik de Dutch Disease wel op de koop toe (alhoewel, de Dutch Disease? Die Duitsers kunnen er ook wat van zeg).

Concert was gelukkig verder wel erg gaaf en de schnitzelrestaurant op de heenweg was dikke prima

crosskip schreef:
Geen idee of dit een representatieve Duitse concertervaring was

Op basis van mijn 10-15 bezochte concerten in Duitsland - variërend van een café tot een voetbalstadion: nee, totaal niet representatief...

Brunniepoo schreef:
(quote)

Op basis van mijn 10-15 bezochte concerten in Duitsland - variërend van een café tot een voetbalstadion: nee, totaal niet representatief...

Haha, wrong place wrong time dan waarschijnlijk. Wellicht dat het wat te maken had met de 11e v.d. 11e, al verwacht ik eigenlijk niet zoveel overlap in dat publiek =p

crosskip schreef:
dronken vrouwen die tegen je aan staan te rijen...

Duitsland zei je?

Onweerwolf
crosskip schreef:
Nou ik ben voor het eerst in jaren weer eens in Duitsland naar een concert geweest (QotSA in de Mitsubishi Electric Halle te Dusseldorf) en ik heb er weer een nieuwe ergernis bij: Duitsers bij een concert!
Ik erger me eigenlijk niet zo gauw aan andere concertgangers maar man man wat een hoop vervelend volk was er afgelopen zaterdag zeg. Personen die niet op de benen kunnen staan en tegen je aan vallen, volk wat langs loopt en wanneer je ze er gewoon langs laat gaan je vervolgens boos in je gezicht staat te schreeuwen, dronken personen die met 4 liters bier als een dolle stier naar voren lopen (ENTSCHULDIGUNG) en de halve zaal omver duwen, dronken vrouwen die tegen je aan staan te rijen en in je oor beginnen te schreeuwen.... Gelukkig hoefden we voor het concert en na afloop maar een goede 20/30 minuten te wachten bij de garderobe (wat zijn dat, kluisjes?). Geen idee of dit een representatieve Duitse concertervaring was, maar doe mij dan maar een show in Nederland. Neem ik de Dutch Disease wel op de koop toe (alhoewel, de Dutch Disease? Die Duitsers kunnen er ook wat van zeg).

Concert was gelukkig verder wel erg gaaf en de schnitzelrestaurant op de heenweg was dikke prima

Ik vermoed dat jij niet blij wordt als je een metalconcert zou bijwonen, maakt niet uit in welk land.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vermoed dat jij niet blij wordt als je een metalconcert zou bijwonen, maakt niet uit in welk land.

Haha, dat vermoedt je dan mooi verkeerd! Ik loop ondertussen al mn halve leven rond bij metalshows (vroegah ook wel in en rond de moshpits), maar daar heb ik nooit dit soort gezeik meegemaakt hoor. Op Wacken heb ik het destijds ook wel gezellig gehad, dus de Duitsers krijgen nog het voordeel van de twijfel!

Onweerwolf
crosskip schreef:
(quote)

Haha, dat vermoedt je dan mooi verkeerd! Ik loop ondertussen al mn halve leven rond bij metalshows (vroegah ook wel in en rond de moshpits), maar daar heb ik nooit dit soort gezeik meegemaakt hoor. Op Wacken heb ik het destijds ook wel gezellig gehad, dus de Duitsers krijgen nog het voordeel van de twijfel!

Vreemd, kom je uit de randstad dan?

UIteraard al vaker ter sprake gekomen, maar afgelopen vrijdag bij Cardinals in Rotown was het weer zover, mensen die naar een concert komen om gezellig bij te kletsen over van alles en nog wat. Zelfs mensen die met de rug naar de band toe gingen staan om wat harder naar de gespreksgenoot te schreeuwen. Waarom? Blijf thuis, ga nar buiten, maar vergal niet het plezier van de fans die wel voor de muziek komen.

rushanne schreef:
UIteraard al vaker ter sprake gekomen, maar afgelopen vrijdag bij Cardinals in Rotown was het weer zover, mensen die naar een concert komen om gezellig bij te kletsen over van alles en nog wat. Zelfs mensen die met de rug naar de band toe gingen staan om wat harder naar de gespreksgenoot te schreeuwen. Waarom? Blijf thuis, ga nar buiten, maar vergal niet het plezier van de fans die wel voor de muziek komen.

Nog steeds? Ergens in 2022 of zo ben ik bij mijn laatste concert geweest. Was het helemaal zat met dat geklets.

Nog steeds ja, er werd in de mail voorafgaande aan het concert duidelijk aangegeven om het niet te doen. Maar ja, het is natuurlijk veel belangrijker om bij te kletsen terwijl de band zijn best doet voor een handjevol fans.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.