Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juli 2011, 23:42 uur
Ik moet zeggen dat ik het bij Prince nog niet echt heb meegemaakt dat ie te laat begon.
Sowieso valt het over het algemeen wel mee is mijn ervaring maar het is wel heel erg vervelend als het gebeurt zeker als je met het openbaar vervoer bent. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een concert voortijdig moest verlaten en dat is ontzettend balen.
Overigens vind ik ook dat de laatste treinen soms wel erg vroeg vertrekken. Wil ik in mijn woonplaats komen dan moet ik de trein van 23.30 uit Amsterdam hebben en dat is vanuit b.v. Paradiso meestal toch best wel rennen omdat je zo rond 23 uur het pand moet verlaten wil je er zeker van zijn dat je het red.
Sowieso valt het over het algemeen wel mee is mijn ervaring maar het is wel heel erg vervelend als het gebeurt zeker als je met het openbaar vervoer bent. Het zal de eerste keer niet zijn dat ik een concert voortijdig moest verlaten en dat is ontzettend balen.
Overigens vind ik ook dat de laatste treinen soms wel erg vroeg vertrekken. Wil ik in mijn woonplaats komen dan moet ik de trein van 23.30 uit Amsterdam hebben en dat is vanuit b.v. Paradiso meestal toch best wel rennen omdat je zo rond 23 uur het pand moet verlaten wil je er zeker van zijn dat je het red.
0
Germ (crew)
geplaatst: 18 juli 2011, 00:39 uur
Ik dacht dat we bij Guns N' Roses wel 2 uur hebben staan wachten. Maar dan heb je het natuurlijk wel over een uitzondering.
Het Gelredome (of was het Mojo?) was overigens wel zo scherp om alle bezoekers van te voren een mail te sturen waarin werd aangeraden vooral niét met het openbaar vervoer te komen.
Het Gelredome (of was het Mojo?) was overigens wel zo scherp om alle bezoekers van te voren een mail te sturen waarin werd aangeraden vooral niét met het openbaar vervoer te komen.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 08:18 uur
aERodynamIC schreef:
en dan heb je nog mazzel dat het hoofdprograma in Paradiso (altijd?) al om half negen begint. In veel andere zalen begint dan net het voorprogramma.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 09:29 uur
Gallow schreef:
Ligt er voor mij een beetje aan wat voor concert het is. Bij een klassiek concert o.i.d. verwacht ik wel dat het aardig stipt begint (wat ook vrijwel altijd wel is) maar bij 1 of ander punk concertje in de kelder verwacht ik wel altijd een vertraging van dik een uur.
Ligt er voor mij een beetje aan wat voor concert het is. Bij een klassiek concert o.i.d. verwacht ik wel dat het aardig stipt begint (wat ook vrijwel altijd wel is) maar bij 1 of ander punk concertje in de kelder verwacht ik wel altijd een vertraging van dik een uur.
Omdat te laat komen "anarchistisch" is? Of omdat dat allemaal eikels zijn waar geen afspraken mee te maken valt?
Oh, volgens mij zeg ik hier tweemaal hetzelfde...
0
geplaatst: 18 juli 2011, 10:06 uur
Brunniepoo schreef:
en dan heb je nog mazzel dat het hoofdprograma in Paradiso (altijd?) al om half negen begint. In veel andere zalen begint dan net het voorprogramma.
(quote)
Klopt: in Rotown (Rotterdam) begint het bijvoorbeeld veel later maar daar heb ik dan het geluk dat het voor mij dicht bij huis is en helaas kiezen veel artiesten toch nog steeds voor Amsterdam.
Voordeel bij dat soort zaaltjes is dan wel weer dat de optredens meestal niet zo lang duren. Een uur tot anderhalf uur hooguit in heel veel gevallen.
In Paradiso is het meestal geen probleem om een trein te halen (behalve een tijdje terug bij Zita Swoon die maar bleven spelen en toch op tijd waren begonnen) maar dan moeten band dus wel op tijd beginnen. Iets wat gelukkig meestal wel het geval is.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 11:34 uur
Bij Ro-town heb ik het ook wel eens andersom meegemaakt: dat de band een half uurtje eerder begint en je daardoor een deel van het concert mist. 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 juli 2011, 11:46 uur
aERodynamIC schreef:
Ook dat kwam er nog bij die dag dat ik in de Melkweg was (De NS had ook al de hele dag storingen). Ik dacht ik pak mooi de tram op het Leidscheplein, rijdt dat ding gewoon door.
Wij dus stevig doorstappen, want anders moesten we een uur wachten (tot half 1) tot de volgende trein kwam. Dat was op die dag dat het zo ontzettend warm was, en de laatste tien minuten moest ik rennen om de trein te halen. Echt heel erg naar, dan zit je uitgeput en helemaal bezweet nog iets meer dan een uur in die trein.Dat soort omstandigheden verpesten dan je hele dagje uit.
Wat Herman hierboven zegt vind ik ook schandalig. Te vroeg slaat helemaal nergens op.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 20:47 uur
Germ schreef:
Ik dacht dat we bij Guns N' Roses wel 2 uur hebben staan wachten. Maar dan heb je het natuurlijk wel over een uitzondering.
In 1992 ooit eens 4 uur staan wachten totdat Guns N Roses eindelijk begon. Soundgarden en Faith no More waren destijds de voorprogramma's. Volgens kwamen ze eindelijk net na middernacht het podium op in de Kuip.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 21:13 uur
Behalve dat ik me soms aan de artiest zelf erger (belerende praatjes zijn het ergste) heb ik verder nergens last van. Dat artiesten te laat komen is bij hiphop meer dan normaal, het zou vervelend zijn als ze er wel op tijd waren.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 21:19 uur
Ik ben überhaupt al blij dat het concert sowieso later aanvangt. Ik heb er namelijk een hekel aan om een zaal in te lopen en binnen 3 minuten staat de band al op het podium. Ik moet ook eerst warm lopen zeg maar.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 21:25 uur
Zeker op een doordeweekse dag, dan is het soms nog best krap om vanuit werk op tijd bij een concert te kunnen zijn als je ook nog iets fatsoenlijks wilt eten.
0
lambf
geplaatst: 18 juli 2011, 22:34 uur
GrafGantz schreef:
Omdat te laat komen "anarchistisch" is? Of omdat dat allemaal eikels zijn waar geen afspraken mee te maken valt?
(quote)
Omdat ze wachten op meer publiek dat er toch niet komt

0
geplaatst: 18 juli 2011, 22:45 uur
Nu ben ik ook wel gewend dat concerten stipt op tijd beginnen. Als er zes bands op één avond staan en de ombouwpauzes duren langer dan verwacht, kan de hoofdact met gemak een half uur uitlopen, maar dat gebeurt maar in weinig zalen waar ik naartoe ga.
0
geplaatst: 18 juli 2011, 22:57 uur
Stijn_Slayer schreef:
Wat Herman hierboven zegt vind ik ook schandalig. Te vroeg slaat helemaal nergens op.
Dat flikten ze bij Scott Matthew in de kleine zaal van Paradiso twee jaar terug.
Ik netjes op tijd bij de deur; krijg je de mededeling dat het een uur later begint. Komt goed uit dachten we nog want dan kunnen we mooi eerst bij het voorprogramma van Sophia in de grote zaal kijken want daar stond mijn andere baardmans held William Fitzsimmons.
Anderen dachten daar anders over en gingen terug de stad in om zon te pakken op de terrasjes.
Ik beneden in de grote zaal die volkomen leeg bleef wachten op Fitzsimmons maar er was nog nauwelijks publiek dus dat lieten we maar gaan. Op tijd zijn voor Scott Matthew was belangrijker.
Komen we boven aan, stond hij al te spelen voor echt bijna een lege zaal!!!!!!!
Hadden ze hem toch op tijd het podium opgestuurd. Halverwege het concert (!) begon de zaal pas goed vol te stromen.
Dat vond ik dus echt schandalig en ik had geluk dat we bij het eerste nummer binnenkwamen.
Hoe haalden ze het in hun hoofd daar.
William heb ik overigens na afloop van het Scott Matthew concert nog even gezien toen hij bij de merchandise stand in de hal stond

Von Helsing schreef:
In 1992 ooit eens 4 uur staan wachten totdat Guns N Roses eindelijk begon. Soundgarden en Faith no More waren destijds de voorprogramma's. Volgens kwamen ze eindelijk net na middernacht het podium op in de Kuip.
Dat weet ik nog ja: mijn zus was daar bij. Drama, maar zij had als pubermeisje daar niet veel van geloof ik (ze had haar favorieten gezien en daar ging het om).
0
geplaatst: 19 juli 2011, 11:13 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Behalve dat ik me soms aan de artiest zelf erger (belerende praatjes zijn het ergste) heb ik verder nergens last van. Dat artiesten te laat komen is bij hiphop meer dan normaal, het zou vervelend zijn als ze er wel op tijd waren.
Te laat beginnen is inderdaad normaal bij hiphop concerten. Ik ga regelmatig naar concerten en de enige rapper die op tijd begon was KRS-One. En laat dat nou net de enige keer zijn dat ik een half uurtje later was.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 10:09 uur
Ik weet nog wel een ergernis. Als er een moshpit is bij een concert is er altijd een rand van mensen omheen die absoluut niet in de moshpit willen maar wel vooraan willen staan. Vervolgens worden ze boos als ze een duw krijgen of er iemand tegen hun aan knalt. :S
0
geplaatst: 20 juli 2011, 10:43 uur
Wat is daar zo raar aan? Als ik vooraan wil staan en iemand beukt me van achter kan ie echt een knal voor zn kop krijgen.
0
Germ (crew)
geplaatst: 20 juli 2011, 10:50 uur
Moshpits vind ik sowieso een debiele gewoonte. Begrijp niet waar die drang vandaan komt elkaar bij goede muziek de hersens in te slaan.
Op het festival Wacken Open Air wordt vaak The Wall Of Death gedaan. Ik ben dan altijd bang voor die ene argeloze bezoeker die het gebruikt niet kent en erin verzeild raakt.
Op het festival Wacken Open Air wordt vaak The Wall Of Death gedaan. Ik ben dan altijd bang voor die ene argeloze bezoeker die het gebruikt niet kent en erin verzeild raakt.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 10:55 uur
Germ schreef:
Moshpits vind ik sowieso een debiele gewoonte. Begrijp niet waar die drang vandaan komt elkaar bij goede muziek de hersens in te slaan.
Bij hiphop in ieder geval vrij onzinnig. Geen idee waar het idee vandaan komt om bij een hiphopshow opeens te gaan moshen. Valt me ook altijd op dat het figuren zijn die vrij weinig met hiphop zelf hebben maar gewoon willen raggen.
Er zijn een paar kleine uitzonderingen. Slam van Onyx en Simon Says van Pharoah. en nog 1 of 2, maar voor de rest gewoon normaal doen.
Buiten dat vind ik het debiel dat je zomaar een plek kan gaan claimen om te moshen, alsof dat per se vooraan moet. Flikker maar lekker op, als ik gewoon vooraan wil staan dan is dat zo.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 11:02 uur
Germ schreef:
Dan heb je wel een probleem ja
.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 14:53 uur
Fijn topic! lekker even zeiken op mede concertbezoekers. Mijn grootste irritatie bij optredens tegenwoordig zijn al die mobiele telefoons in de lucht. Zit je naar een bandje te kijken zie je soms 10 van de verlichte schermpjes voor je neus wat echt behoorlijk afleid. Kwaliteit van die filmpjes is toch alijd ruk dus ik begrijp het nut er sowieso niet van.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 14:57 uur
Ik vind het niet erg dat er moshpits zijn tijdens hiphopoptredens, ik doe er alleen niet aan mee. En tsja, dan sta je al snel aan de rand (je wilt toch een fatsoenlijke plek). Als ik dan een duw krijg, dan duw ik wel terug ja - ik heb geen zin om op de grond te belanden.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 15:26 uur
Woody schreef:
Fijn topic! lekker even zeiken op mede concertbezoekers. Mijn grootste irritatie bij optredens tegenwoordig zijn al die mobiele telefoons in de lucht. Zit je naar een bandje te kijken zie je soms 10 van de verlichte schermpjes voor je neus wat echt behoorlijk afleid. Kwaliteit van die filmpjes is toch alijd ruk dus ik begrijp het nut er sowieso niet van.
De slechte kwaliteit van een filmpje is natuurlijk pas een 'probleem' als er iets beters voorhanden is maar vaak is alles wat je kunt vinden van mobieltjeskwaliteit. Beter dan niets dus.
Ik vind die mobieltjes overigens minder vervelend dan de amateurfotografen. Als een fotograaf van een muziekblad een paar mooie foto's komt maken: geen probleem. Ik zie alleen soms meer telelenzen dan dat er bladen zijn en ik heb lang niet altijd even veel zin om opzij te gaan zodat iemand kwaliteitsfoto's op zijn Facebookpagina kan zetten.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 16:13 uur
Ik geef toe dat ik ook weleens op youtube kijk of er ergens een fimpje van is maar dit weegt niet op tegen de irritatie van die verlichte schermpjes bij een optreden. Ik heb dan weer minder last van mensen die proberen een kwalitatief goede foto te maken als ze maar niet het hele optreden moeten fotograferen. Ik heb dan altijd de neiging om te zeggen dat ze beter gewoon naar het optreden kunnen kijken dan door zo'n klein schermpje. je mist daardoor zelf ook nog het concert waar je op dat moment staat.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 20 juli 2011, 17:36 uur
Ook irritant: te weinig wc's, of eigenlijk de wc's in het algemeen zodra je boven de 9000 bezoekers zit. Bij Roger Waters in Gelredome stond er een peloton te wachten. Ik moest echt heel erg nodig, dus ik ben gewoon naar voren gelopen, voor drie deuren gewacht, en zodra er één open ging meteen naar binnen gegaan. Ik hoorde van een vriend dat die rij achter mij behoorlijk pissig werd. Toen ik eruit kwam ben ik er ook héél snel vandoor gegaan. 
Geen nette actie, maar anderen kruipen weer voor bij de muntloketten of proberen je plaats in te pikken. Dan gaan ze recht voor je neus staan terwijl er eigenlijk helemaal geen plaats is. Dat soort mensen rook ik altijd uit met sigaren. Dat werkt best goed, dan zijn ze snel weg. In het Gelredome pakken ze je toch niet (in bijv. 013 en Klokgebouw roken ze ook regelmatig).
Ach ja.. Soms moet je maar meegaan in het asociale gedrag anders wordt je alleen maar benadeeld. Je ziet die mensen daarna toch nooit meer.

Geen nette actie, maar anderen kruipen weer voor bij de muntloketten of proberen je plaats in te pikken. Dan gaan ze recht voor je neus staan terwijl er eigenlijk helemaal geen plaats is. Dat soort mensen rook ik altijd uit met sigaren. Dat werkt best goed, dan zijn ze snel weg. In het Gelredome pakken ze je toch niet (in bijv. 013 en Klokgebouw roken ze ook regelmatig).
Ach ja.. Soms moet je maar meegaan in het asociale gedrag anders wordt je alleen maar benadeeld. Je ziet die mensen daarna toch nooit meer.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 17:45 uur
MAS schreef:
Ik weet nog wel een ergernis. Als er een moshpit is bij een concert is er altijd een rand van mensen omheen die absoluut niet in de moshpit willen maar wel vooraan willen staan. Vervolgens worden ze boos als ze een duw krijgen of er iemand tegen hun aan knalt. :S
Daar kan ik me ook wel aan ergeren. Zeker bij concerten waarbij men weet dat er een 'vrij actieve' moshpit zal zijn (beatdown, hardcore, ...).
Duw-en-trek-moshpits vind ik zelf erg irritant, maar dan ga ik ook niet aan de rand staan.
0
geplaatst: 20 juli 2011, 17:59 uur
Stijn_Slayer schreef:

Als je zegt dat je op klappen staat vind ik het heus niet erg nog een minuutje langer te wachten tot ik naar de plee kan. Maar als daar zo'n houding achter schuilt... Het gros van de mensen gedraagt zich volgens mij gewoon.
* denotes required fields.