MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Ergernissen bij popconcerten

zoeken in:
Moeilijk bij de bar kunnen komen al dan niet in combinatie met lange rijen voor de muntverkoop.

Lichaamsgeuren (in alle vormen)
Metalheads die hun lange haren in je gezicht zwiepen
Mensen die dwars door je heen willen lopen, door de muziek heen praten, vlak voor je of op je tenen gaan staan...

Eigenlijk mensen in het algemeen

Mensen om mij heen kan ik over het algemeen goed hebben tijdens concerten. Landbouwmachines en klein pluimvee zijn irritanter tijdens een concert, dat laatste met name i.v.m. de schoenen.

Wat mij de laatste tijd vooral opvalt is dat er, voor mijn gevoel dan, steeds meer gasten langskomen die zich klem zuipen en luid staan te ouwehoeren en proberen meisjes op te pikken. Het begint meer op een uitgaansclub te lijken dan dat ze voor de muziek komen.

Oh en dat steeds meer zalen hard plastic bekers gebruiken. Ik snap dat het makkelijker is voor het opruimen maar als het bier in de rondte gegooid wordt komen die dingen vervelend hard aan.

Ergenis en verbazing.

1) Het gekwek tijdens concerten neemt bijzonder irritante en grootse vormen aan.Utrecht,Almelo,Hengelo,Tegelen,Enschede,Arnhem,Groningen, het maakt eigenlijk niet meer uit waar je komt in Nederland. Vorige week nog een sterk staaltje meegemaakt tijdens een bluesfestival in Almelo waar mensen van de organisatie zelf achter in de zaal door het eerste akoestische concert heen begonnen te kwekken. Direct vanaf het begin. Voor mij was een tafel waar andere personen ook begonnen te babbelen. Volgens mijn compagnon ( een blueskenner) waren dit mensen van Bluesmagazine. Vreemd genoeg vertrokken ze na ongeveer 10 minuten dus het grootste deel van het concert hebben ze niet eens mee gekregen.
Een mede oorzaak kan ook zijn dat er kaarthouders/vrienden zijn. Ik weet van een poppodium dat er een bepaalde hoeveelheid kaarten worden gereserveerd voor vaste sponsors. Die mensen gaan dus naar een concert zonder dat ze eigenlijk weten wat er optreed. Gewoon een gezellig avondje uit netwerken, lallen en hangen aan een statafel onder het genot van teveel gratis drank met wat achtergrondgeluid. Jiij mag er dan naast gaan staan met je dure kaarten.
2) De geluidskwaliteit. Nog steeds zijn er professionele podia die hun geluid niet voor elkaar hebben. Soms oerendhard. Heb er een keer een gesprek over gehad met een staflid van een podium naar aanleiding van een bluesconcert dat meer op een metalconcert leek. Hij vroeg aan mij of het geluidstechnici van de band zelf waren of van het podium ( dat schijnt soms te wisselen). Ik zei dat ik dat niet wist en vroeg aan hem of dat verschil maakte. Hij gaf aan dat hun eigen geluidstechnici bijna allemaal gehoorproblemen hadden waardoor de instellingen vaak niet klopten! Lekker is dat.

(quote)

Tja.... Doe je het zelf ook. Foei!

? Dat was niet tijdens een concert in ieder geval.

Onweerwolf
Ik heb het vaker gezegd maar mensen die beginnen te janken omdat ze andere mensen kunnen horen in een concert zaal kunnen beter chagrijnig thuis blijven zitten.

Onweerwolf schreef:
Ik heb het vaker gezegd maar mensen die beginnen te janken omdat ze andere mensen kunnen horen in een concert zaal kunnen beter chagrijnig thuis blijven zitten.

Tja en als het gaat om een strijkkwartet, niet zijnde 4 was strijkende mensen?
Dan hebben we nog niet gehad over andere mensen kunnen ruiken

Onweerwolf
(quote)

Ik vind de grootste ergernis wel als mensen de moed en lef hebben om je er op aan te spreken. Heb je jaren een vriend niet gezien, ga je een avond uit, pik je een concertje mee, en dan gaat één of andere misanthropische zeiksnor je commanderen dat je stil moet zijn.
Al dat tamme gedrag bij (voornamelijk) progbandjes is volgens mij voornamelijk te wijten aan het gebrek aan vrienden. Al die eenzame zielen die vinden dat zij de grootste fan zijn, en niet snappen dat uitgaan en gezelligheid bij elkaar horen.

Ik trek wel een grens bij concerten waar je zit en luistert naar jazz, klassiek, wereld etc. Maar die lui zijn vaak zo overdonderend goed, dat je wel stil bent.

Bluesrock, rock, etc. dat soort dingen? Daar hoort gezelligheid bij. Sterker nog, ik verlang er als muzikant juist weer naar. Niets zo erg als een stille tent of spelen voor een lege zaal.

Een en ander is niet zwart/wit natuurlijk en proportionaliteit is belangrijk maar inderdaad er zijn mensen bij die echt bloedirritant zijn. Mensen die lopen te sissen bijvoorbeeld. Echt, ga weg.

Dit soort mensen draagt meestal ook geen oordoppen bij concerten, dan hoor je natuurlijk ook het geluid van geroezemoes om je heen. Dom.

Eerlijk gezegd blijft het toch iets paradoxaals hebben dat je thuis de laatste liquiditeiten uit je muziek/geluidsbudget (zowel albums, hifi-gear als concerten) perst teneinde de finesses van sommige muziek zo goed mogelijk op te kunnen pikken (om ervan te genieten) en dan in een concertzaal doppen in je oor moet pluggen om (omgevings)geluid buiten te sluiten voor 'optimaal' genieten.

Ooit eens zowat misselijk geworden van het geluid van The Raveonettes in De Helling - dus ik snap het nut van oordoppen. Maat en ik zijn maar bier gaan drinken in een aanpalend café - beter voor het gesprek en we vielen niemand lastig met ons gepraat

Germ (crew)
Onweerwolf schreef:

Bij Wilco was dit ook zo.
Er hing daar een sfeer alsof men in een museum stond of dat ze na afloop overhoord zouden worden. Bij het minste geringste scheve blikken en manen tot stilte. Wilco speelde dan ook weergaloos en het zijn stuk voor stuk briljante muzikanten, maar kom op mensen, het blijft rock n' roll! Een avondje uit waar ook plezier maken bij hoort.

Germ schreef:
het blijft rock n' roll! Een avondje uit waar ook plezier maken bij hoort.

En toch heb ik het idee dat er ontzettend veel mensen zijn die dat niet willen begrijpen. Krijg je een bak heerlijke energieke rock/metal muziek over je heen en blijf je als een standbeeld staan. Maar wel gaan klagen als mensen achter je helemaal los gaan.

Ik heb me gisteren bij Alter Bridge daar toch wel over verbaasd. De hoeveelheid mensen, voornamelijk van middelbare leeftijd en ouder, die voorin staan en boos op je worden als je lekker energiek aan het springen bent. Er werd iemand zelfs zo kwaad dat hij die jongen achter hem maar begon te slaan. Ik snap best dat die mensen geen zin hebben in een moshpit om hun heen. Maar om dat maar als een stijve hark te staan en te gaan klagen als de mensen om je heen dat niet doen. Ga daar dan niet staan.
Zo was er een jongen die zijn vader voor het eerst had meegenomen. En die vader moest duidelijk niets van een moshpit hebben, maar die zei al dat hij wel naar de zijkant zou gaan als dat zou gebeuren. Dus er zijn wel mensen die het begrijpen.

Ik heb wel het idee dat het voornamelijk iets is wat bij grotere zalen meer voorkomt. Zal wel aan het groeiende publiek liggen denk ik.

Op 9 november jl. was ik op het Celtic Folk Festival in EM2 te Groningen. Voor mensen die willen praten is een zitkuil gemaakt en een aparte hoek met banken en een soort stamtafel. Mijn indruk was dat dit goed werkte.
Ook betrapte ik mezelf erop dat ik aangenaam verrast was dat er geen sprake was van verplichte aanschaf van muntjes voor de versnaperingen. Niet dat het een grote ergernis is maar in het begin van een avondje uit koop ik vaak te weinig en als ik later bij koop hou ik een paar over. En die worden niet teruggenomen. Als je geluk hebt mag je ze een jaar later op eenzelfde festival alsnog gebruiken maar ik heb ook meegemaakt dat het kleurtje en opdruk gewijzigd waren en dat ik met mijn muntjes niets meer kon kopen. Mooi verdienmodel is dat.

Muntjes vind ik ook een beetje achterhaald nu betalen zonder cash zo makkelijk is geworden. Meeste podia die ik ken zijn daar ook wel vanaf gestapt.

Mssr Renard
Contactloos betalen is de shit. Maar wel goed opletten of het bedrag klopt ??

herman schreef:
Muntjes vind ik ook een beetje achterhaald nu betalen zonder cash zo makkelijk is geworden. Meeste podia die ik ken zijn daar ook wel vanaf gestapt.

Muntjes bij een poppodium is ontzettend achterhaald, maar op een festival vind ik het wel prettig. Ik ga meestal met een grote groep naar een festival, waardoor je niet altijd in dezelfde samenstelling ergens staat. Het gebruik bij ons is dan ook dat degene die drank gaat halen bij iedere aanwezige checkt wie wilt en vervolgens de muntjes int. Zo betaalt iedereen gewoon netjes wat ie drinkt. Bovendien kun je adhv je uitgegeven muntjes nog een beetje bijhouden wat je uitgeeft.

Ik heb proefondervindelijk dat bij contactloos betalen op een festival:
1. Het onderscheid tussen wie wat uitgeeft veel groter is. De één is nu eenmaal wat eerder geneigd om een rondje te halen dan de ander.
2. Ikzelf - mede daardoor, maar ook doordat ik het overzicht miste - ongeveer 100e meer heb uitgegeven dan dat ik normaal op een festival uitgeef.

Casartelli (moderator)
Titmeister schreef:
Bovendien kun je adhv je uitgegeven muntjes nog een beetje bijhouden wat je uitgeeft.
Niets ten nadele van je proefondervindelijke ervaring, maar ik ontkom toch niet aan de indruk dat organisatoren/horeca-uitbaters op festivals het wel prettig vinden om hun, pak hem beet, pizzapunt voor 6 muntjes te betalen, dan is toch wat minder zichtbaar dat het eigenlijk 15 euro is.

Onweerwolf
Plus al het overschot. Ik heb in totaal zeker wel voor 150-200 Euro muntjes in allerlei verschillende vormen en kleuren opgespaard in de afgelopen 25 jaar en 99% is niet meer geldig of de zalen of festivals bestaan überhaupt niet meer. Ik ben vast niet de enige.

edit: dit zijn overigens wel de meest idiote muntjes ooit. Deze worden gebruikt in de Balver Hohle in Balve in Duitsland. Als je voor 50.- van deze units koopt staat je portemonnee echt helemaal bol.

https://i.vgy.me/P68KrX.png

Om het maar niet te hebben over muntjes/coupons die 'gemakshalve' per strip/batch (4) worden verkocht, zodat je altijd ronde bedragen moet betalen. Of consumpties die 3,5 munt kosten - krijg je een half muntje terug. Heb die dingen aanvankelijk bewaard, totdat ik merkte dat ze een andere kleur of opdruk haddenen vervolgens gewoon weggegooid. Is vergeten uit te checken bij ov nog een kwestie van eigen schuld, dit is gewoon operatie naaimasjien.

Half gaar (of juist overgaar) schaftsel (NSJ, LGW) is ook een serieuze klacht, naast overbetaling.

Mssr Renard
Omdat ik eigenlijk nooit naar concerten ga/ging, (Nu eigenlijk wel, maar vroeger dus niet) was ik van muntjes niet eens op de hoogte. Dus ik heb best wel vaak aan de bar gestaan met mijn cash geld, dat ze niet wilden aannemen.

Nu met het contactloos betalen moet ik wel zeggen dat ik blij ben dat ik dat hele muntjes-verhaal een beetje heb gemist. De keren dat ik wel muntjes heb moeten kopen, heb ik er niet zoveel last van gehad, denk ik. Ik kocht dan 5 muntjes voor een tientje (als ik me het goed herinner), en dat vond ik al veel genoeg.

In kraakpandjes en kleinere festivals (waar ik dan wel heen ging), was of het bier een kwartje voor een blikje, of je kon gewoon aan de bar afrekenen.

Bedankt voor het lezen van dit onsamenhangende verhaal, maar ik wilde ook graag meedoen.

Casartelli schreef:
(quote)
Niets ten nadele van je proefondervindelijke ervaring, maar ik ontkom toch niet aan de indruk dat organisatoren/horeca-uitbaters op festivals het wel prettig vinden om hun, pak hem beet, pizzapunt voor 6 muntjes te betalen, dan is toch wat minder zichtbaar dat het eigenlijk 15 euro is.

Op de festivals waar ik kom is voedsel meestal wel overpriced, maar een pizzapunt voor 15 euro ben ik er nog niet tegengekomen

Anyway, ik weet een beetje wat een gemiddelde horeca-ondernemer op een festival verdient; voor de meesten is dat net boven break-even, na aftrek van de fee die ze aan de organisatie moeten betalen. Dan hoor je mij niet klagen over dat ik iets meer moet betalen voor mijn eten dan normaal - lijkt me logisch. De enige die een dikbelegde boterham overhouden aan festivals zijn de organisaties van de grotere festivals en de grote artiesten. Maar goed, die maken dan ook net de festivals.

Oh en ik vind het overhouden van muntjes net zoiets als vergeten uit te checken bij het OV - daar ben je zelf bij. Het overkomt mij zelden dat ik meer dan een half muntje overhoud bij een festival.

Onweerwolf
Mssr Renard schreef:
In kraakpandjes en kleinere festivals (waar ik dan wel heen ging), was of het bier een kwartje voor een blikje, of je kon gewoon aan de bar afrekenen.

Een kwartje.. damn. Ik weet nog dat ik in 1995 voor het eerst een disco bezocht in een dorp in Overijssel en dat een tapbiertje daar f. 0,50 cent kostte. Sindsdien nooit weer meegemaakt.

Wel hebben we in Groningen nog jarenlang een kraakpand gehad waar flesjes Grolsch 1 Euro kostten. Als daar eens metalconcerten werden georganiseerd ging iedereen ongevraagd idioot veel rondjes halen. Sta je daar de hele avond met je armen vol met bier, hahaha.

Dat is inderdaad goed vergelijkingsmateriaal; de bierprijs in een 20e-eeuws kraakpand vergelijken met een professioneel georganiseerd festival anno 2019

Titmeister schreef:

Oh en ik vind het overhouden van muntjes net zoiets als vergeten uit te checken bij het OV - daar ben je zelf bij. Het overkomt mij zelden dat ik meer dan een half muntje overhoud bij een festival.

Ja jij bent een oppassende jongen, dat was al duidelijk. Het is de combi van gevarieerd (mensen/drankjes) bestellen met batchgewijs moeten inkopen die niet altijd een gelukkige is. Maar goed dat is teamsgewijs afrekenen waarbij ieder zijn deel op tafel legt voor vertrek - zo werkt het bij mannen - ook niet: de betaler is altijd de pisang en ik spreek uit ervaring. Vrouwen roepen dan de ober of barman aan tafel en gaan ieder voor zich betalen wat ze hebben gedronken/gegeten - verstandig, maar onhandig als je in de bediening werkt (ook dit ervaring)

Mssr Renard
Onweerwolf schreef:
(quote)

Een kwartje.. damn. Ik weet nog dat ik in 1995 voor het eerst een disco bezocht in een dorp in Overijssel en dat een tapbiertje daar f. 0,50 cent kostte. Sindsdien nooit weer meegemaakt.

Wel hebben we in Groningen nog jarenlang een kraakpand gehad waar flesjes Grolsch 1 Euro kostten. Als daar eens metalconcerten werden georganiseerd ging iedereen ongevraagd idioot veel rondjes halen. Sta je daar de hele avond met je armen vol met bier, hahaha.

Kwartje is eigenlijk gewoon mijn gekozen synoniem voor wènug geld.
Het zouden ook twee kwartjes kunnen zijn geweest. Blikken Schultenbrau en ander bocht werden er bij de kraakpandjes verkocht

Onweerwolf
Titmeister schreef:
Dat is inderdaad goed vergelijkingsmateriaal; de bierprijs in een 20e-eeuws kraakpand vergelijken met een professioneel georganiseerd festival anno 2019

Het smaakt nog precies hetzelfde.

Feesten in kraakpanden; Ja, jongelui! Dat waren nog eens tijden! Ik verwacht dan ook veel van extinction rebellion feesten

De grootste ergenis van muntjes voor mij is dat ik ze kwijt raak. Of ze vallen uit m'n portemonnee of ik vind er achteraf een paar in een binnenzak of zo. Dat ze soms voor moeilijke bedragen als 11 voor €28 worden verkocht is ook een beetje schandalig. Dat moet haast wel opzet zijn om omrekenen onmogelijk te maken voor dronken bezoekers. Ik ben zelf best goed in hoofdrekenen dus ik ben me meestal wel bewust van wat ik uitgeef, maar het is niet chic.

Daarnaast heb ik ooit op Lowlands een weekend in de woktent gestaan. Ik snap dat die tentjes enorm veel geld aan zo'n festival moeten neerleggen voor de stek, maar hoe er daar door de manager over voedselkwaliteit werd gedacht was wel schrikken.

Had een filmpje zelf gemaakt en op Facebook geplaatst. Werd er vandaag even op gewezen vandaag dat ik 2 jaar geleden bij dit concert was in Deutschland. Blijken ook beelden van te zijn op You tube. Kan er niet naar kijken.
Geen al te beste herinneringen aan dit laatste concert waar ik bij ben geweest.

Leuk rammelbandje

Gast
geplaatst: vandaag om 19:57 uur

geplaatst: vandaag om 19:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.