menu

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
A.s. zondag om 10:30 op NPO 1: de eerste van twee VPRO Vrije Geluiden-uitzendingen geheel in het teken van Le Guess Who? 2018.

Te gast in de studio: de folk noir van Vera Sola , Zuid Afrikaanse-gitaarmeester Sibusile Xaba en de vrije jazz van Londens viertal ILL Considered. Met verder concertregistraties van Neneh Cherry en Anoushka Shankar & Manu Delago met strijkers van Metropole Orkest.

Zeesneeuw
Dit jaar weer vier dagen geweest. Wederom een zeer geslaagd festival, met veel sterke ontdekkingen. Favoriete concerten:

1. Maja S. K. Ratjke
2. Eartheater
3. JPEGMAFIA
4. DNMF
5. Chihei Hatakeyama
6. Blanck Mass
7. Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs
8. ONCEIM & Stephen O’Malley
9. The Bug ft. Miss Red
10. RP Boo

Edgar18 schreef:
A.s. zondag om 10:30 op NPO 1: de eerste van twee VPRO Vrije Geluiden-uitzendingen geheel in het teken van Le Guess Who? 2018.

Te gast in de studio: de folk noir van Vera Sola , Zuid Afrikaanse-gitaarmeester Sibusile Xaba en de vrije jazz van Londens viertal ILL Considered. Met verder concertregistraties van Neneh Cherry en Anoushka Shankar & Manu Delago met strijkers van Metropole Orkest.
Morgen deel twee: Rodrigo Amarante, Circuit des Yeux (concertregistratie), Takuro Kikuchi, Beverly Glenn-Copeland (concertregistratie) en Maria Chavez.

Nu ik toch aan het nagenieten ben van LGW? met de uitzendingen van VPRO Vrije Geluiden, kan ik ook nog wel even mijn lijstje met favoriete optredens opmaken en hier neerzetten. Het was weer een prachtige editie, er viel van alles te ontdekken, vandaar ook diverse wat onbekendere namen in mijn top 15.

01. Beverly Glenn-Copeland
02. Kikagaku Moyo
03. Circuit Des Yeux
04. Comet Is Coming
05. Neneh Cherry
06. Jessica Pratt
07. Emel Mathlouthi
08. Orchestra Of Spheres
09. Sons Of Kemet
10. Vera Sola
11. Cass McCombs
12. Vashti Bunyan
13. Seefeel
14. Heliocentrics
15. Hot Snakes

geplaatst:
De curatoren van de 2019-editie zijn bekend:

Fatoumata Diawara
Iris van Herpen & Salvador Breed
Jenny Hval
Moon Duo
Patrick Higgins
The Bug

geplaatst:
Van de programma's van Fatoumata Diawara en Jenny Hval verwacht ik heel wat. Die anderen op voorhand iets minder maar ik laat me graag verrassen.

geplaatst:
Patrick Higgins vind ik zelf een interessante curator, rond de scene van Zs. Dus ws: Arto Linsday, Zs, Greg Fox (in een of andere vorm), met daaraan toegevoegd klassiekprojecten: hij verzorgde al eerder een Gesualdo-project op LGW?.

geplaatst:
Holy moly. Lekkere (initiële) line-up weer.

geplaatst:
Ustad Saami

Prachtige line-up. Ze lijken steeds uitdagender en origineler te programmeren. Ook de curators hebben echt hele toffe namen uitgekozen.

geplaatst:

Wederom een affiche om van te smullen. Met oude bekende, nieuwe bekende en totaal onbekenden uit alle hoeken van de wereld.
Wie weet, misschien geraak ik er dit jaar.

geplaatst:
Mooie line-up weer inderdaad: Line-up - leguesswho.nl

Met vrienden twijfel ik nog of we de vrijdag of zaterdag gaan. Tegelijkertijd vind ik de zondag het sterkst nu met Fatoumata Diawara, Cate Le Bon en Nivhek.

Hebben jullie nog tips qua artiesten?

geplaatst:
Zwammer schreef:

Met vrienden twijfel ik nog of we de vrijdag of zaterdag gaan. Tegelijkertijd vind ik de zondag het sterkst nu met Fatoumata Diawara, Cate Le Bon en Nivhek.

Cate Le Bon > The Raincoats, Nivhek > Sarah Davachi.

Maar als ik jullie was zou ik mocht dat kunnen nog even wachten met kaartjes kopen. Soms veranderen artiesten nog van dag, en het programma van Fatoumata (ws juist die zondag) en Iris van Herpen (weet niet of zij ook muziek programmeert) moet nog bekend gemaakt worden.

geplaatst:
Zwammer schreef:

Mythic Sunship, Minjo Crusaders, TENNGER, Föllakzoid, Doug Hream Blunt, Yin Yin, Deerhunter, Conrad Tao, Moon Relay

geplaatst:
Zwammer schreef:

Ken niet zo veel van de line-up, maar deze lijken me in ieder geval de moeite waard:
Föllakzoid
Acid Mothers Temple
Lasse Marhaug

geplaatst:
Girl Band komt ook!

geplaatst:
+ Tropical Fuck Storm. Hun VERA show vorige maand was fantastisch.

geplaatst:
Toffe namen!

geplaatst:
Zwammer schreef:

Zo'n beetje alles wat The Bug meeneemt.

Wel mooi dat hij zelf als The Bug en Kevin Martin optreedt (en uiteraard de omlijsting bij King Midas sound verzorgd), had stiekem nog op een Techno animal optreden gehoopt; Justin K. Broadrick staat er toch, maar die gaat ook al twee keer optreden.

geplaatst:
(willie) schreef:
(quote)

Zo'n beetje alles wat The Bug meeneemt.

Wel mooi dat hij zelf als The Bug en Kevin Martin optreedt (en uiteraard de omlijsting bij King Midas sound verzorgd), had stiekem nog op een Techno animal optreden gehoopt; Justin K. Broadrick staat er toch, maar die gaat ook al twee keer optreden.

Ik was daarover ook enigszins teleurgesteld, maar ik heb mij laten vertellen dat Zonal ''het vervolg'' is op Techno Animal. Geen idee of Martin en Broadrick ouder Techno Animal materiaal spelen, maar het zou erg tof zijn als Moor Mother over beats van The Brotherhood of Bombs zou rappen bijvoorbeeld.

geplaatst:
Ah cool, ik wist niet van die Zonal samenwerking.

geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=ehwLg0jyIgg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Gokje wagen met mijn glazen bol: komen Christian Scott Atunde Adjuah, Sarathy Korwar, Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou en Miss Red? Iemand anders nog wensen of voorspellingen?

Nieuwe namen!

Erg blij met Lightning Bolt. Helaas op de al heel sterke vrijdag.

Vooralsnog geen enkele goede gok Masimo. Maar, een deel van het programma moet nog bekend gemaakt worden.

Van de artiesten die vandaag bekend zijn gemaakt ben ik het meest enthousiast over Kali Malone en Holly Herndorn dia haar nieuwe album PROTO presenteert.

Holly Herndon presents her pioneering new album ‘PROTO’ live at Le Guess Who?. Featuring grandiose orchestration and created together with an A.I.-entity, the album marries organic and artificial elements into music that is immediate, innovative and alive.

Ja, PROTO live met een orkest lijkt me ook tof. Dossier X, Fis en Coucou Chloe zijn imo ook interessant. Wel een beetje vaag hoe weinig namen onder Diawara's programma vallen.

De line-up van dit jaar Le Guess Who? is compleet. Vele namen op de poster, maar voor mij persoonlijk vele onbekende. Op een hand te tellen aan bands die ik herken of eens geluisterd heb. Maar net als elk jaar is dit spannende festival dan des te leuker om weer het een en ander te gaan ontdekken. En dat begint bij deze al, het doornemen van alle bands...

Dit jaar vrijdag, zaterdag, zondag van de partij.

Huiswerk voor groot gedeelte gedaan. Shortlists voor nu;

Vrijdag
Oiseaux Tempete
Deerhunter
Lightning Bolt
Moon Relay
TENGGER
Mythic Sunship
Conrad Tao

Zaterdag
Acid Rooster
Rabih Beaini
Empath
Mohamed Lamouri
Bremer/McCoy
Moon Duo
Djrum
Ustad Saami
Minyo Crusaders
Murcof
Doug Hream Blunt
Amnesia Scanner
Lalalar

Zondag
Föllakzoid
Michele Mercure
Group Listening
Tropical Fuck Storm

Die laatste drop namen is niet verkeerd hoor (wat ik er zo van ken): Nicolas Jaar ( ), Quelle chris ( ), Sarah Louise ( ), William Tyler, Aldous Harding, Mega Bog...

Erg aanlokkelijk om te gaan (al wordt dat misschien een solo trip)

Schrijf mij in ieder geval maar in voor het gehele Kevin R. Martin/The Bug gebeuren. Wát een waslijst aan coole dingen cureert die gast. Om vervolgens ook met negen van de tien projecten daadwerkelijk mee te spelen. Mallerd.

Buiten dat gebeuren staan Oiseaux Tempete, Mythic Sunship, Ustad Saami, Amnesia Scanner, Acid Mothers Temple, Asha Puthli, Deerhoof, Empath, Dur Dur, Xylouris White, het Nic Jaar + P. Higgins project en Idris Ackamoor (want er speelt toch wel heel weinig jazz dit jaar) hoog op het lijstje. Eiko Ishibashi, Negativland, Lone Taxidermist, Holly Herndon, Follakzoid en Raincoats zou ik eventueel ook een look-see geven. Tropical Fuck Storm en Aldous Harding gaan uiteraard op repeat; twee van de beste acts die ik dit jaar al heb mogen zien.

Je weet dat het festival maar vier dagen duurt? En dat je maar één ding tegelijk kunt zien?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:18 uur

geplaatst: vandaag om 17:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.