menu

Muziek / MusicMeter Live! / Le Guess Who?

zoeken in:
Choconas schreef:
Goed, lange rijen bij Ryley Walker & Kikagaku Moyo en bij Kate NV.

Ondanks de valse start was de zaterdag, zoals gehoopt, een dag vol hoogtepunten. Het begon al goed met een uitstekend optreden van Cass McCombs, die een patent heeft op mooi verzorgde liedjes.

Daarna in vervoering gebracht door Orchestra of Spheres, het knotsgekke Kiwigezelschap waar maar moeilijk een label op te plakken is. Ook tof om weer eens in Tivoli Oudegracht te zijn, het huidige Kytopia!

Ruim een half uur later zette King Shabaka met zijn Sons Of Kemet XL de Ronda in vuur en vlam. Normaal gesproken al indrukwekkend met twee drummers, maar nu waren het er zowaar vier! Zeer aanstekelijk allemaal en zeker ook dansbaar.

Daarna nog een prachtoptreden van Neneh Cherry in de Grote Zaal. Haar nummers op het pasverschenen Broken Politics komen in een live-setting meer dan uitstekend tot hun recht, een mooi, vol geluid in combinatie met de fijne vocalen van Neneh. Als afsluiter ook nog Manchild, erg fijn om dat oude nummer een keertje live te horen!

En dan nog de afsluiting van de dag, de spreekwoordelijke kers op de taart: Kikagaku Moyo. Vanaf de eerste tonen waren ze geweldig op dreef met hun versie van psychedelische rock, maar vooral het laatste half uur was van mythische proporties. Met fantastisch gitaarwerk en bezwerend tot en met, ontpopten ze zich tot een soort Japanse Motorpsycho (dat is een compliment)! Een gedroomde afsluiter van een schitterende festivaldag, derhalve! Op naar de laatste dag! =)

Gisteren begonnen bij Oliver Coates in de Janskerk. Interessante setting en lichtshow, muzikaal was het bij vlagen interessant, met name als er wat meer elektronica bij kwam. Soms was het echter ook iets te veel Oliver en zijn cello.

Daarna door naar Jozef van Wissem. Imposant wat voor veelzijdig geluid hij uit zijn instrument - tsja wat was het, een soort tweestelige, veelsnarige megaluit - kan krijgen. Helaas besloot hij halverwege ook te gaan zingen. Of nou ja, het was meer onzinnige teksten (Don't drink the water, just alcohol) in steenkolenengels prevelen. Ook zijn 'toegift' - waarbij hij een halve minuut (nog duidelijk zichtbaar) in het donker naast zijn opstelling ging staan, om vervolgens terug te komen, uitgebreid weer alle microfoons te testen en nog een nummer te spelen - was redelijk hilarisch. Rare piepesnijder.

Ik denk dat je in huize Orchestra of Spheres moet uitkijken voor fel licht, want alle lampenkappen hadden ze gisteravond op hun hoofd. Ondanks de malle outfits, speelden ze een dijk van een show; bewegend tussen groovy en bezwerend, maar steeds muzikaal top in orde. Als afsluiter speelden ze nog een fenomenale versie van Koudede. Een van de beste optredens die ik in tijden heb gezien.

Daarna was het tijd om richting TivoliVredenburg te gaan. Eerst nog een stukje Islam Chipsy & EEK meegepakt, dat was wel een feestje, maar iets te plat en simpel naar onze smaak. Daarna kwam de 'headliner' Sons of Kemet. Dat meer mensen zo dachten was duidelijk, want wat was het afgeladen druk aan het begin. Dat deed niks af aan de muziek, want die was uitstekend in orde. 4 drummers gaven het opzwepende ritme aan en Shabaka en zijn tubaspeler stuwden elkaar naar grote hoogtes. Richting het einde kwam er wat meer ruimte in de zaal en kon er ook gedanst worden.

Daarna even bijgekomen op de tribune bij Neneh Cherry. Waar wij zaten was het geluid best belabberd, dus toen maar doorgegaan naar Mauskovic Dance Band, wat altijd wel weer een feestje is.

Afsluiter van de dag waren de Japanse psychrockers Kikagaku Moyo. Die speelden een interessante en dynamische set, maar naar alle eerlijkheid speelde de vermoeidheid bij ons inmiddels ook parten. De band had waarschijnlijk meer baat gehad bij een show eerder op de avond.

Eigenlijk kan je bij binnenfestivals als deze alleen genieten als je minimaal een half uur van tevoren in de zaal bent, en dan vooraan gaat staan. Dat deed ik gisteren bij Cass McCombs en Devendra Banhart en dat werden voor mij erg leuke optredens.

Tussendoor vergeefs getracht om de Herz (Midori Takada) en Cloud Nine (Hailu Mergia) in te komen, maar dat was gezien de lange rijen onbegonnen werk. Toen maar naar Pandora gegaan voor Alabaster DePlume en de fout gemaakt om op het balkon te gaan zitten. En dan kan je de focus op het optreden dus vergeten. Een af en aan lopen van volk, mensen die voor je neus gaan staan of de trappen blokkeren. Waarom is er eigenlijk security? Geef die mensen wat te doen!

Straks maar vroeg naar Ekko, en lekker vooraan staan bij Madeline Kenney, Eleanor Friedberger en Virginia Wing.

Gisteren een flink lange dag gemaakt. 's Middags al begonnen met biertjes in de festival hangout (Kapitaal) toen wat gegeten en ons richting het festival begeven. Ik ben een hoop leuke dingen gezien maar als geheel was de dag minder bijzonder dan donderdag en vrijdag.

Kelsey Lu - bijzondere stemacrobatiek maar haar composities kunnen sterker. 7,5*
Hailu Mergia - Chille afro-funk/ethio-jazz waar we prima plekje hadden bij het podium, een prettige (onverwachte) verrassing. 8,0*
Orchestra of Spheres - ik kreeg een appje dat Kytopia vol was dus we hebben de plannen aangepast.
Eli Keszler - drumvirtuoos die met zijn performance in Theater Kikker mij onverwacht wist te boeien. 8,0*
Islam Chipsy & EEK - een uurtje onbezorgde feestmuziek, lekker opzwepend. 8,0*
Soms of Kemet XL - ik zou het mooier kunnen maken dan het is maar helaas, het viel een beetje tegen. Kwalitatief prima maar wel veel van hetzelfde, de composities onderscheiden niet voldoende. 7,0*
Neneh Cherry - toffer dan ik gedacht had, haar nieuwe album is niet verkeerd. Manchild was een heerlijke afsluiter, tof om een keertje live te horen. 7,5*
Kikagaku Moyo - niet helemaal mijn muziek. Iedere keer als ik er net lekker inkwam werd alle vaart weer uit de muziek gehaald. Beetje vermoeiend. 7,0*

Allemaal voldoendes dus maar de echte klappers misten jammer genoeg.

Zaterdag, muzikale ontdekkingsreis in TivoliVredenburg.

Anoushka Shankar & Manu Delago met het Metropool Orkest -
Sitar, hang en strijkers. Indrukwekkende filmische muziek.
Soms zweverig, soms opzwepend. 9*

Midori Takada - Fascinerende multi-instrumentale Japanse oma. 8*

Devendra Banhart - Held op sokken, vermakelijke onverstaanbare leipo met rare lichaamsposes. 7*

Sons of Kemet XL - Omver geblazen, stilstaan was onmogelijk. 8*

The Bug ft. Miss Red - Oordoppen verplicht, op hol geslagen Selah Sue & rookmachine. 6*

Na een tegenvallende Midori Takada en door datzelfde optreden een te late aankomst bij Orchestra of Spheres, kregen we gisteren gelukkig het beste blokje van de week. Islam Chipsey & EEK was een heerlijk feestje. Simpel? Vast, maar uiterst effectief om de voetjes van de vloer te krijgen en een lach op het gezicht. Daarna rennen naar Sons of Kemet. Helaas vol. Maar na een tijdje wachten mochten we naar binnen en drongen we asociaal naar voren zodat we definitief onze benen van het lijf konden dansen. Niet zo geniaal als op Lowlands, maar wel eem bevestiging dat deze band veel in mij los maakt en misschien wel mijn favoriete live band geworden is. Na het gefeest was het tijd voor bezinning in de Janskerk. We pakten het laatste (ruime) uur mee van het 4 uur durende stuk van Carlo Gesualdo, 17e-eeuwse componist. Zoals eigenlijk altijd met dit soort koorwerken vond ik het prachtig, zeker in een setting van de Janskerk.

Mooi avondje al met al. Alleen jammer dat we niet binnen gelaten werden bij dekmantel. Locatie vond hun eigen huisregels (na 3 uur geen toegang meer) heel belangrijk.

Beverly Glenn-Copeland! Wow, wat was dat mooi!

Edgar18 schreef:
Orchestra of Spheres - ik kreeg een appje dat Kytopia vol was dus we hebben de plannen aangepast.

Vreemd. Het was voor mijn gevoel lang niet zo druk als de optredens in TivoliVredenburg later op de avond. Had iig alle ruimte om te dansen en kon zonder problemen heen en weer lopen naar de bar om bier te halen.

Teunnis schreef:
Mooi avondje al met al. Alleen jammer dat we niet binnen gelaten werden bij dekmantel. Locatie vond hun eigen huisregels (na 3 uur geen toegang meer) heel belangrijk.

Organisatie van WAS is een stel verschrikkelijke ventjes.

Choconas schreef:
Beverly Glenn-Copeland! Wow, wat was dat mooi!
Was tof he! Een mooi hoogtepunt aan het einde van het festival.

Ja, ik vind het mooi dat LGW? ook een podium biedt aan, laten we zeggen, vergeten artiesten. Geen idee waarom dit zolang onder de radar is gebleven, maar man, wat een prachtige muziek! Glenn-Copeland is ook nog eens bijzonder innemend, dat is mooi meegenomen. Buitengewoon indrukwekkend optreden, zeker een hoogtepunt tijdens dit festivalweekend.

Ik ben er stil van!

Titmeister schreef:
Vreemd. Het was voor mijn gevoel lang niet zo druk als de optredens in TivoliVredenburg later op de avond. Had iig alle ruimte om te dansen en kon zonder problemen heen en weer lopen naar de bar om bier te halen.

Dat was nochtans ook mijn indruk. Twintig minuten van tevoren was Kytopia nog half leeg, daarna werd het druppelsgewijs wat drukker, maar het heeft nooit helemaal vol gestaan. Dansen was dan ook goed mogelijk (en noodzakelijk)! Later bij Sons Of Kemet in de Ronda was het veel en veel drukker, die zaal was echt stampvol en zeker in het begin was bewegen vrijwel uitgesloten (de figuur naast mij dacht daar helaas anders over, dus ik heb hem maar even duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was).

Topeditie weer! Misschien wel beter dan vorig jaar. Verrassend genoeg was vandaag de topdag. Van begin tot eind genoten vandaag.

-SprayIt- (moderator)
Eens! Vandaag was de beste dag, morgen een verslag!

-SprayIt- (moderator)
likeahurricane schreef:
Ik ben zaterdag alleen naar Le Mini Who geweest. Nieuwe locaties, maar weer erg leuk om Nederlandse bands te zien. Ik heb de volgende route afgelegd:
Clasine
KIEFF
Dusty Stray
Price
geronimo
Steve French
Aestrid
Lewsberg

Wat vond je van Price?

Zondag moesten de vrouwen het voor me doen. En dat deden ze! Madeline Kenney was leuk en spontaan, Eleanor Friedberger indrukwekkend, ondanks wat technisch ongemak in het begin van haar set. De beats en het gespring van Virginia Wing deden me niet veel, behalve pijn in de oren. Tirzah (het hele concert de handjes op de rug houdend) bleek net zo'n saaie performer als Jessica Pratt, maar de muziek was aangenaam. Bij Kadri Gopalnath zat ook een vrouw (violiste) op het podium, een beetje weggemoffeld in de hoek (mocht ze niet te veel in beeld?). Een knap optreden, niettemin.

Mijn hoogtepunten waren The Breeders, Cass McCombe, Devendra Banhart en Eleanor Friedberger.

Dit was voor mij de 6e LGW en veruit de minst interessante. Volgend jaar geen passe-partout voor mij - ik wacht wel tot de volledige line-up bekend is en zal dan nadenken over een dagkaart.

-SprayIt- (moderator)
Zondag:

Maja S. K. Ratkje: 7,5
Sourakata Koite: 7
Circuit des Yeux: 8,5
Kadri Gopalnath: 7,5
The Comet Is Coming: 8
Swamp Dogg: 8

Ik kende op deze laatste dag nagenoeg geen enkele act en had ook weinig verwachtingen. Zeker na zaterdag, wat ik maar een mager dagje vond qua muziek en sfeer. Wat ben ik verrast! Met 2 vrienden op pad gegaan en begonnen in Theater Kikker. Daar 2 bijzondere performances gezien, waarvan ik Maja het beste vond. Met nagenoeg alleen haar stem creëerde ze een enorm chaotisch geluid, waar wel veel moois in te ontdekken viel. Na deze totale brei een mierzoete lullaby, ze heeft een prachtige stem. Vijfenveertig minuten was precies goed, het had niet veel langer moeten duren. Hoe langer ik erover nadenk hoe meer ze in achting stijgt.
Even een kroketje gepakt bij een biologische snackbar op de hoek, om vervolgens weer plaats te nemen voor dhr. Koite. Ontzettend sfeervol en zelfs aandoenlijk concert op de kora, jammer dat er problemen waren met het geluid. Ietwat eentonig en net niet spannend genoeg om te blijven beklijven.
Dan op naar de hoofdzaal voor een voor mij volledig onbekend programma. We hebben uit volstrekte willekeur alle 3 de acts in deze zaal maar omstreept. Toen Haley begon te zingen, kippenvel! Prachtige stem, super geluid en heerlijk dreigende, maar warme atmosfeer. Absoluut 1 van de hoogtepunten van het festival. Mooi dat er in het publiek een moderne danser volledig los ging, hij kon het ook nog eens verbluffend goed. Kwartiertje Scorpios was leuk, maar ik vind dat ze niet echt kan zingen. Wel een leuke band, zo met al die nationaliteiten bij elkaar.
Terug naar de Grote Zaal voor Kadri Gopalnath. Een vijftal muzikanten die geweldig op elkaar ingespeeld zijn. Ik hou wel van die Oosterse klanken en ritmes, het deed me wat denken aan Ravi Shankar, bijvoorbeeld op de dvd Concert for Bangladesh. Ik heb daar heerlijk ontspannen zitten luisteren, goed concert. Ook de innerlijke mens aandacht gegeven en een broodje kebab naar binnen gewerkt in de straat.
Ook The Comet Is Coming was voor mij onbekend, dus geen enkel idee wat ik kon verwachten. Bij aanvang meteen duidelijk dat het dak er af zou gaan! Wat een power die 3. Shabaka ging weer volledig los op zijn sax, terwijl een drummer en enthousiaste dude op synthesizer belachelijk harde dansbare beats produceerden. Goed lichtplan ook, de zaal ging er helemaal in op. Ook een van de hoogtepunten van mijn weekend.
Heel tof einde met Swamp Dogg gehad. Wat een absolute eindbaas. Hij had een droge bek en iemand wilde de 76-jarige een biertje aanbieden, vol zelfspot zei hij dat hij dan niet meer zou kunnen zingen, maar 5 uur lang moest pissen. Hij was geopereerd en erg dankbaar nog/weer op de planken te kunnen staan. Dat was te merken, er hing een heerlijk sfeertje! Ik had het heel druk verwacht, maar had alle ruimte om te dansen. Ik koop zijn nieuwste plaatje deze week, want zoals hij zelf aangaf wil hij stinkend rijk worden met autotune. Als het, net als voor Rihanna, verkoopt, why not? Een concert vol humor en mooie liedjes, dit zal ik niet snel vergeten.

Ik heb toch echt ontzettend genoten van 4 dagen muziek. In totaal zo'n 15 acts gezien voor 115 euro in de voorverkoop. Dat is nog geen 8 euro per concert! Prachtige locaties en nagenoeg alle optredens begonnen en eindigden stipt op tijd, het geluid was bijna overal top en de sfeer was geweldig. Petje af voor de organisatie!

Mijn laatste dag lijkt wel op die van Renoir met in ieder geval drie dezelfde acts.

Na een prima ontbijt in het muzieklokaal staken mijn muzikale compagnon en ik het water over naar de EKKO om daar Madeline Kenney te zien en horen. Ze vertelde dat ze net anderhalf uur daarvoor geland was na een vlucht uit Chicago maar daar was tijdens het optreden weinig van te merken. Lekkere lome niks aan de hand muziek die me bij momenten deed denken aan Kurt Vile (zei het dat de composities iets minder lang uitgesmeerd werden).
Hierna blijven hangen in de EKKO en ook het uitstekende optreden van Eleanor Friedberger meegepakt. Verrassend goed!
Hierna wilden we naar Sourakata Koite maar daar aangekomen bleken we te laat voor een plekje in de zaal. Dan maar een hapje eten en op tijd naar TiVre voor Tirzah. Zeer fijne muziek al had de performance inderdaad wat sterker gekund. Toch werd ik bij momenten echt geraakt. Songtitels ken ik niet maar zo ergens halverwege zat een schitterend nummer dat door merg en been ging.
Na Tirzah konden we zo doorlopen naar de Hertz voor het optreden van Beverly Glenn-Copeland. Een werkelijk wonderschoon optreden. De man heeft in de jaren '70 een album gemaakt in de geest van Tim Buckley (folk/jazz) en in de jaren '80 nog een new-age synthesizer plaat. Van beide albums speelde hij stukken waarbij hij tussendoor wat achtergrond gaf bij de liedjes en zijn publiek probeerde te vermaken met grapjes. Normaal is dit niet zo aan mij besteed maar deze meneer was zo innemend dat ik menigmaal zat te gniffelen op de tribune. Na ruim een uur (hij was al tien minuten over tijd) wilde hij achter de vleugel kruipen voor nog een liedje maar hier stak de organisatie helaas een stokje voor. Zijn tijd was om en hij moest afscheid nemen. Dat ik niet de enige was die echt genoten heeft was te merken aan het klaterende applaus dat hem ten deel viel. Bijzonder optreden, een om niet gauw te vergeten.

Hoewel ik nog heel graag The Comet is Coming en Swamp Dogg had willen zien moest ik naar huis. Een mens kan helaas niet alles. Maar, ook zonder die laatste twee optredens was het weer een memorabel festival. Vergelijken met voorgaande jaren vind ik lastig maar ik heb me gewoon weer uitstekend vermaakt. Het was een heerlijk weekend en de early birds voor volgend jaar zijn reeds gekocht.

Festival top 10:

1. Vera Sola
2. Blanck Mass
3. Rodrigo Amarante
4. Beverly Glenn-Copeland
5. FAKA
6. Yves Tumor
7. Hailu Mergia
8. Islam Chipsy & EEK
9. Eleanor Friedberger
10. Tirzah

Zoiets..... denk ik.

Koenr schreef:
Weer de verkeerde Jessica.
Ataloona schreef:
Jessica Pratt moet het dus zijn
Ken je Natalie Prass al?

-SprayIt- schreef:

Wat vond je van Price?

Wel aardig, alleen de liedjes moeten nog wat verder uitgewerkt worden.
Af en toe had ik wel het gevoel het eerder te hebben gehoord, maar kon niet direct de naam bij bedenken.
Met name de pakkende rifjes. Ik vond het beter dan Korfbal, zijn andere band, iets meer pop.

Lewsberg is duidelijk wel schatplichtig aan Lou Reed en Television.

Masimo schreef:
(quote)
(quote)
Ken je Natalie Prass al?

Haha. Ik kwam eergisteren in de Ekko nog een poster van Natalie Prass tegen die ik direct maar even richting Koen stuurde

-SprayIt- schreef:
Mooi dat er in het publiek een moderne danser volledig los ging, hij kon het ook nog eens verbluffend goed.

Later kwam ik hem ook nog tegen bij RP Boo. Leuk inderdaad.

10/11/2018 Le Guess Who? festival @Diverse locaties, Utrecht.

Le Guess Who? bezocht ik dit jaar voor de derde keer op rij! Oh wat ben ik blij! (Dat ruimt). Het begon allemaal in 2016 waarna ik het festival helemaal overtuigd was door het concept. Als eenmaal de derde keer dan ook in mijn ogen is geslaagd ben ik al helemaal om. Want wat een avontuur is dit festival toch. Fietsend door de stad heen om diverse artiesten op diverse locaties te kunnen bewonderen. Tot in de late uurtjes genieten van de live muziek om vervolgens al fietsend in de nacht terug te gaan naar je Airbnb. Ook dit jaar was line-up voor mij persoonlijk erg goed. Enkel een twijfel welke dag te gaan, maar dit was al snel beslist toen eenmaal Devendra Banhart op zaterdag werd geprogrammeerd. Ik kan er nog wel even over door typen… op naar mijn programma/persoonlijke recensies!

Le Mini Who?

14:00 – 14:45 Floris Bates @ Camping Ganspoort (volledig gezien)
Leuk Nederlands bandje. Pop liedjes gedreven in rockstijl met prima zang. Grappige toevoeging van een blaassynthesizer die toegevoegd werd tijdens een nummer, dat zorgde wel voor een leuke melodie.

15:00 – 15:30 Dj Hagy @ Koffie Leute (volledig gezien)
Erg fijne, maar ook goede shoegaze band! Stevige instrumentale stukken met veel loops en uitbarstingen. Leuke interactie trouwens met het publiek, ook al kwam dat af en toe wat flauw over.

15:45 – 16:15 Laplander @ Taplokaal Gist
Nieuw Rotterdams bandje deden hun eerste performance wel heel erg tof! Veel synthesizers met geluid in stijl van Suuns. Leuke nieuwe toevoegingen, nu nog hopen dat dit bandje niet weg schaduwt zoals je vele andere beginnende bandjes niks meer van hoort.

Le Guess Who?

18:00 – 18:45 Ryley Walker & Kikagaku Moyo @ De Helling (25 minuten gezien)
Ryley Walker vind ik een graag geziene artiest. Zo ook vanavond in de Helling, wellicht een bijzondere show. Volledige improvisatie met veel bandleden op het podium. De improvisatie werd wel wat netjes uitgevoerd en leek niet aan een gesloten door gespeeld te worden. Per track leek het dan ook niet veel meer dan een bombastische, maar psychedelische, geluidsmuur opbouw.

18:50 – 19:50 Cass McCombs @ TivoliVredenburg Ronda (volledig gezien)
Fijn concert van McCombs. Indie rock / pop wisselde af met een lichte psychedelische invloed van de synthesizers. De bandleden speelde erg goed op elkaar in en hadden het erg naar hun zin! Dat bracht een goed, maar vooral ook fijn concert. Waar tevens het geluid goed afgestemd stond. De band speelde daarbij nog tien minuten langer. Eindelijk live gezien!

20:15 – 21:00 Valley Maker @ De EKKO (volledig gezien)
Leuk concert van Valley Maker, die hier tevens voor het eerst in zowel Nederland als Europa was. Zijn folk liederen worden live erg ondersteunt door zijn pedaaleffecten die hij inzet op een vol rock geluid. Een soort van fuzz maakte zijn tracks wat steviger. Alsnog niet onaardig, maar persoonlijk voor eenmalig leuk gezien.

21:50 – 22:50 Devendra Banhart @ TivoliVredenburg Grote zaal (volledig gezien)
Voor aanvang lijkt tijdens de soundcheck van bassist Josiah Steinbrick iets aan de hand te zijn met zijn gitaar/versterker. Achteraf lijkt dit enkel ontevredenheid te zijn van Steinbrick zelf, zijn versterker bevatte namelijk een zoem. Gelukkig was hier tijdens het erg goede, fijne concert niks van terug te merken. Banhart kwam op als een groot artiest, ongeschoren, netjes in pak, met oranje sokken aan. Als groot artiest werd hij ook ontvangen, vol applaus en gejoel. Vervolgens was het 65 minuten volop genieten van de fijne liedjes die live erg goed gespeeld werden. Soms erg ingetogen, simpel en kort, maar soms ook lekker groovy met een fijne drumpartij. Helaas leek Banhart expres zijn zang lofi te houden, deze kwam nooit boven het instrumentale uit.

23:15 -00:00 Joan of Arc @ De EKKO (volledig gezien)
De vreemde alternatieve band Joan of Arc trok redelijk wat publiek. De band was daar heel blij mee, volgens zeggen stonden er soms wel veel minder publiek. De zanger was dan ook blij dat onder ouders geneukt hadden, want anders had je hier nooit naar ons kunnen kijken. Vol energie worden de tracks live gespeeld, veel muzikale inslagen. Af en toe enkel zang, af en toe erg bombastisch. Een band vol invloeden. En met een gitaar van piepschuim zonder snaren. Dat bracht hier en daar wel goede live nummers. Leuk eens gezien te hebben!

00:45 – 01:30 Facs @ De EKKO (25 minuten gezien)
Voor het eerst aan moeten sluiten in een rij. Tja dan moet je ook maar niet gaan snacken bij de McDonalds. Ook al was ik om aanvang bij de EKKO was het er toch erg druk. Tot slot zag ik de laatste 25 minuten van deze erg goede postrock band. Stevige tracks die snel binnen komen en dan uiteindelijk ook niet lang duurde. Hier en daar een uitstoot naar een instrumentaal stuk, maar anders ook wel goed bijpassende vocalen.

01:45 – 02:45 Kikagaku Moyo@ TivoliVredenburg Pandora (volledig gezien)
Daar zijn ze dan weer, nu eenmaal als volledig band zonder aanhang. Kikagaku Moyo. Ze maakte in 2016 hun Nederlandse clubshow debuut (?) in Roodkapje te Rotterdam wat ik helaas gemist heb toen der tijd. Live weet de band het publiek lekker te laten swingen op psychedelische klanken. Veel instrumentaal wat enkel toch wel een soort van opbouw is naar een soort van geluidsmuur. Eenmaal met vocalen erbij lijken de tracks wat meer opgevuld te worden tot volwaardige nummers. Als laatste nummer werkte de band al opbouwend naar een goed stevig instrumentaal stuk toe, na 15 minuten was dit dan ook een goede afsluiting van het optreden. Heel eerlijk? Ik vond het wel goed, maar persoonlijk eenmalig leuk gezien te hebben!

Vrijdag

Takuro Kikuchi sprak ons niet echt aan. Erg statisch en wel heel veel van hetzelfde. Hoort wellicht bij het genre, maar had hier wat meer van verwacht.

Eten bij Leen; wilde hier al een paar keer naar toe, maar het kwam er nooit van. Mooie locatie, leuke bediening. Het eten viel me wat tegen. Met zn 2en toch 80 euro kwijt en niet helemaal gevuld. Afgezien van de hoeveelheden vond ik de kwaliteit ook tegenvallen. Niet voor herhaling vatbaar.

Live kan de stem van Jacco Gardner mij nooit bekoren. Een instrumentaal album leek mij dus wel een goed idee. Volgens mij was het de eerste keer dat hij zijn nieuwe album speelde. Even wennen aan de setting (zonder band en achter de draaiknoppen). Het blijft een beetje Pink Floyd light, maar klonk bij vlagen wel erg lekker.

Psychic Ills was het hoogtepunt van de dag. Had vooraf geen hoge verwachtingen, maar werd vanaf de eerste toon gegrepen. Daarnaast ook heerlijk genoten van die bassiste.

Schnellertollermeier in Neel zorgde voor een fijne afsluiting van een lange dag.

Takuro Kikuchi 6,5
Jacco Gardner 8-
Psychic Ills 9
Schnellertollermeier 8-

Zaterdag

Hailu Mergia was een prima begin van het festival. Ik wist eerlijk gezegd niet dat hij deel uitmaakte van de Walias Band - dat is natuurlijk wel echt een grote naam in het ethio-jazz-genre. Zijn eigen muziek is wel een tikje saai. En te weinig accordeon.

Cüneyt Sepetçi was het eerste echte hoogtepunt en een van de twee beste optreden die ik dit weekend zag. Lekker stuitende dabke, zonder zang maar met zurna. Zeer inspirerend optreden. Aan het eind droop Sepetçi van het zweet en kon er zelfs bij de toetsenist een lachje vanaf. Heb verder geen optreden gezien op LGW waar zo uitbundig werd gedanst.

Sons of Kemet was meteen daarna de eerste teleurstelling. De DJ was prima; gekke helm, beetje toeteren op een schelp, prima. Maar Sons of Kemet vond ik zeer saai. Voortdurende herhaling. Met jazz heeft het in ieder geval weinig te maken (gelukkig: later las ik dat ze dat zelf ook vinden). Misschien was het wel goed, het was in elk geval niks voor mij.

GAIKA kende ik amper. Het concert was een aangename verrassing. Een deel van de zaal leek weinig met de muziek te kunnen, maar het was prima. Goede teksten, gepassioneerd optreden. Vooral toen GAIKA met zijn microfoonstandaard over het podium stampte.

Zondag

Lucy Railton... wat een teleurstelling. Voor mij een van de beste platen van 2018, maar live kwam het niet uit de verf. Saai optreden. De verschillende lagen uit de muziek kwamen gewoon niet bij elkaar, de magie was er niet. Helaas.

Maja Ratkje kende ik amper - ik wist van haar bestaan en dat ze heel goed kan zingen. Dat bleek ook wel. Mooie muziek. Voor mijn gevoel duurde het optreden nog geen tien minuten! Hoogtepunt: het spel met een stuk folie, dat, door het zaallicht, leek alsof er elektriciteit tussen haar vingers bewoog.

Sourakata Koite kende ik niet en dat vond ik gek. Ik had namelijk het idee dat ik wel iets wist van kora-muziek. Koite blijkt een zeer goed kora-speler te zijn, met traditioneel repertoire. Maar, heel belangrijk: hij wist van het optreden een goede show te maken. Vertelde over de achtergrond van de nummers, over zijn instrument. Jammer dat hij van de organisatie niet iets langer mocht spelen.

The Scorpios zijn een, naar men zegt, legendarische band uit Soedan. Maar wie kent er muziek uit Soedan? Het maakte nieuwsgierig. De band bleek meer dan uitstekend te zijn. Goede zangeres, goede bassist, goede percussionist. Een een werkelijk goddelijk goede toetsenist. Het optreden had hoogte- en dieptepunten. Sommige nummers waren niemendalletjes, maar er waren ook een paar goede stampers. Vooral het laatste kwartier was uitstekend, met een wervelende toetsensolo.

Eartheater gaf, zonder twijfel, het beste optreden dat ik dit weekend gezien heb. De muziek vond ik al goed, maar ik wist niet dat dit live ontaard in een soort burlesk pandemonium. Zeer indrukwekkend en een doodstille zaal. Ze zong ook opvallend goed! Typisch zo'n artiest waarvan je weet dat je er nog veel van gaat horen.

Daarna was ik ook nog even bij Swamp Dogg. Laat ik het erop houden dat het niets voor mij was.

Negri schreef:
een werkelijk goddelijk goede toetsenist.

Sluit ik me bij aan.

Negri schreef:
Maja Ratkje kende ik amper - ik wist van haar bestaan en dat ze heel goed kan zingen. Dat bleek ook wel. Mooie muziek. Voor mijn gevoel duurde het optreden nog geen tien minuten! Hoogtepunt: het spel met een stuk folie, dat, door het zaallicht, leek alsof er elektriciteit tussen haar vingers bewoog.
Wij kwamen iets te laat aan, waardoor we als eersten de zaal niet meer in mochten. Balen, want pas bij het eerste uitbarststuk verlieten mensen de zaal (en dat moment liet even op zich wachten). Voor mij duurde het stuk gevoelsmatig dus maar vijf minuten Het foliespel was inderdaad gaaf, vooral het moment dat ze de folie plots strak trok, waardoor een soort knal ontstond. Samen met het weerkaatste licht had dat een soort blikseminslageffect. Echt tof.

Negri schreef:
Cüneyt Sepetçi was het eerste echte hoogtepunt en een van de twee beste optreden die ik dit weekend zag. Lekker stuitende dabke, zonder zang maar met zurna. Zeer inspirerend optreden. Aan het eind droop Sepetçi van het zweet en kon er zelfs bij de toetsenist een lachje vanaf. Heb verder geen optreden gezien op LGW waar zo uitbundig werd gedanst.
Haha, die beat! Had denk ik simpelweg iets anders verwacht. Ik kende alleen het album uit 2013, waar wat subtielere percussie op te horen is, terwijl deze beat nogal in-your-face was. Mij iets te lomp. Eenmaal op het verkeerde been gezet, is het er van de dans ook niet gekomen

Edgar18 schreef:
... naar de Hertz voor het optreden van Beverly Glenn-Copeland. Een werkelijk wonderschoon optreden.
Vond dat ook echt heel mooi, een van mijn hoogtepunten van het festival. Had niet verwacht dat zijn stem nog zo goed zou zijn als op de albums, maar zijn vibrato leek zowaar nog mooier te zijn geworden. Alles aan het concert was mooi: niet alleen de muziek, maar ook hoe gracieus Copeland bewoog, de rust die hij uitstraalde, zijn stukjes tussendoor... Echt mooi.

Edgar18 schreef:
FAKA vond ik ook vet. Kwam wat laat op stoom maar toen ging ik ook wel lekker los. Ook hier was het af en toe nogal 'in your face'. Zal er wel bij horen in de queer cultuur.
En dat was ook een sterk optreden! Doordat dit slechts de helft van FAKA was, werd het een ander soort optreden dan op Rewire. Qua zangdynamiek wat eenzijdiger, omdat de andere zangpartij bij de DJ op de band stond, maar ditmaal was het optreden qua dans veel sensueler en uitdagender. En dat allemaal op behoorlijk hoge naaldhakken. Passende locatie, sterke en boeiende performance.

Renoir schreef:
Bij Kadri Gopalnath zat ook een vrouw (violiste) op het podium, een beetje weggemoffeld in de hoek (mocht ze niet te veel in beeld?).
Mijn theorie zou zijn dat ze wilde zien wat ze op haar viool speelde, maar tegelijkertijd Kadri (die duidelijk de hele groep aanstuurde, behalve dan de man die het ritme aangaf) niet uit het oog wilde verliezen. Je moet dan een beetje met je viool naar voren zitten om allebei in het blikveld te houden. Geen idee of dat de reden is hoor. Vond het ook een mooi concert.

Geweldig weekend gehad! Op muzikaal gebied zeker niet de beste editie. Zondag was het wel goed toeven in Poema. Van 12.30 tot 18.00 op een kussen gelegen met heerlijke muziek! Volgend jaar weer van de partij!

1. Psychic Ills
2. The Comet Is Coming
3. DNMF
4. Islam Chipsy
5. BCUC
6. Jacco Gardner
7. Anouschka Shankar
8. Schnellertollermeier
9. Philipp Bückle
10. Lydia Lunch's Big Sexy Noise
11. Seefeel

1. Neutral Milk Hotel – (Mayday) 2014
2. zZz – 2014
3. Big Brave – 2015
4. Majical Cloudz – 2015
5. Protomartyr - 2015/2017
6. Carlos Cipa – 2014
7. James Holden - 2017
8. Dollkraut - 2015
9. Psychic Ills - 2018
10. Mario Batkovic - 2017
11. Le Mystère des Voix Bulgares - 2017
12. Xam Duo - 2017
13. Dr John – 2014
14. The Comet Is Coming - 2018
15. Lightning Bolt – 2015
16. Swans – 2014
17. Mirel Wagner – 2015
18. Horse Lords - 2016
19. DNMF - 2018
20. Islam Chipsy - 2018

1. 2017 & 2015
3. 2014
4. 2018
5. 2016

-SprayIt- schreef:
Heel tof einde met Swamp Dogg gehad. Wat een absolute eindbaas. Hij had een droge bek en iemand wilde de 76-jarige een biertje aanbieden, vol zelfspot zei hij dat hij dan niet meer zou kunnen zingen, maar 5 uur lang moest pissen. Hij was geopereerd en erg dankbaar nog/weer op de planken te kunnen staan. Dat was te merken, er hing een heerlijk sfeertje! Ik had het heel druk verwacht, maar had alle ruimte om te dansen. Ik koop zijn nieuwste plaatje deze week, want zoals hij zelf aangaf wil hij stinkend rijk worden met autotune. Als het, net als voor Rihanna, verkoopt, why not? Een concert vol humor en mooie liedjes, dit zal ik niet snel vergeten.
Ik vond Swamp Dogg een indrukwekkende verschijning, voornamelijk door die zelfspot, inderdaad. Alles op het laatste album draait om vergankelijkheid - het voorbijgaan van liefde terwijl je daar nog wel naar verlangt, het verliezen van roem terwijl je daar nog wel behoefte aan hebt... Met auto-tune als metafoor: het (half) proberen te verbloemen, maar met zelfkennis, van wat niet (meer) klinkt zoals je wil dat het klinkt: love, loss and auto-tune. Dat hij eigenlijk te oud is voor auto-tune, versterkt dat punt. Ik vind vooral die openheid daarover indrukwekkend, en hoewel Swamp Dogg de auto-tune thuis liet, bleef die openheid tijdens het concert wel naar voren komen: in de stukjes tussendoor (grapjes over bier en viagra), maar vooral tijdens het kwartier lang durende geknield handjes geven, terwijl dat zichtbaar eigenlijk niet meer ging, met ondertussen 'I've just got to get a message to you - hold on, hold on, hold on, hold on, hold on ....' op de achtergrond. Dat balanceerde precies tussen het ongemakkelijke/haast lachwekkende, en het indrukwekkende. Als meme-lord avant la lettre zoekt hij dat natuurlijk heel erg op. Daarnaast knap hoe de toetsenist het lied telkens probeerde redde wanneer Swamp Dogg na de eerste regels van de nieuwe liedjes gezongen te hebben, niet meer wist hoe het liedje verder ging, en de band, aangestuurd door de toetsenist, maar met zijn geïmproviseerde zanglijnen probeerde meespeelde. Het was niet op heel veel vlakken absoluut niet super (qua stem, geluid, geheugen etc), maar wat mij betreft toch bijzonder. En daarbij was 'Total Destruction to Your Mind' gewoon een knaller!

Zoals op de hoes van de nieuwe LP tussen de referenties staat:
'Swamp Dogg is a national treasure'
- Swamp Dogg

Gast
geplaatst: vandaag om 11:27 uur

geplaatst: vandaag om 11:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.